News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2013-05-15 Ruotsia eduskunnassa? Thors ja Hirvisaari sanasodassa

Started by ihminen, 15.05.2013, 19:03:17

Previous topic - Next topic

Ville Hämäläinen

Tunnustakaa pois, mamuhan se oli taas ja syy poliitikkojen

Arvoton

En yhtään ihmettelesi, jos hurreilla alkaa olla huoli päällä omasta erinomaisuudestaan tai jopa säilymisestään. Epätoivoiset Närpiön kehitysmaalaistamiset ja ylemmyydentuntoiset persujen ja muiden halveksunnat ovat tästä oire. Kuten eilen uutisissa (ihme kyllä, minusta) sanottiin, venäläinen kansanosa on laajentumassa. Mainituista ryhmistä toinen hiipuu ja toinen kasvaa. Sorry koo-vas-ti!

Turistit ovat asia erikseen, mutta harvoin tapaa yhtä asiallisen kunnioittavia ihmisiä kuin keskiluokkaiset venäläiset turistit. Olen viime aikoina ollut tekemisissä useamman kerran.

Sietäjä

Quote from: aivotiehye on 16.05.2013, 17:01:52
Quote from: Professori on 16.05.2013, 16:58:29
Quote from: Taimi on 16.05.2013, 16:43:15

Mitäs ruotsalaiset ovat saaneet kulttuurin saralla aikaan?
Öööö... ai siis ruotsalaiset? Tota.... nii joo, mä tiedän: Astrid Lindgren ja Peppi Pitkätossu!

No miten sen nyt ottaa. Astrid Lindgrenin lisäksi nyt ainakin Ingmar Bergman tai Abba lienevät tunnetumpia kuin yksikään suomalainen kollegansa. Tieteen tekijöinä taas Carl von Linné ja Anders Celsius lienevät kaikille tuttuja. Ja ihmisen kehityshistoriatutkimuksen tämänhetkinen maailman ykkösnimi Svante Pääbohan on viime aikoina ollut paljonkin tapetilla. Kulttuuria kai nämä kaikki edustavat?

Mitäs suomenruotsalaiset? FOLKKE WEST!!! Vi har Folke West

No pelkästään Jörkka riittää jo melko pitkälle.

inwell

Quote from: James Hirvisaari on 15.05.2013, 23:22:48
Mediaa kiinnostaa vain FB-läpät.

Totta kai kiinnostaa. Tyhmä läppä, hyvä uutinen. Ei ole pakko kirjoittaa niitä FB-läppiä.
"I don't really have anything to contribute in the gigantic dead body arena!" -Fifield

Ville Hämäläinen

Quote from: inwell on 16.05.2013, 17:59:08

Totta kai kiinnostaa. Tyhmä läppä, hyvä uutinen. Ei ole pakko kirjoittaa niitä FB-läppiä.

Tyhmä läppä kiinnostaa tyhmiä...

nuiv-or

Quote from: inwell on 16.05.2013, 17:59:08

Tulee mieleen 2011, kun Muutos lähetti useita tiedotteita mediaan. Yhtäkään ei julkaistu. Eräänä päivänä joku jäsen kirjoittaa facebookiin suunnilleen näin: että On niin kova rapula, että vois räjäyttää Eduskuntatalon.

Tuo fb-päivitys julkaistiin. Niitä tiedotteita ei.

Haiskahtaa, siltä, että Suomen media ei ole puolueeton!

Tuo toimittajien facebook-pakkomielle on myös outo: fb:tä on täysin onnetonta selata. Ei siellä pysty mitään keskusteluja pitämään.

Tässä valossa toimittajat näyttäytyvät täysinä noobeina, kun eivät muualla käy. Esimerkiksi irkissä tai ihmisten nettisivuilla. Ei ne Halla-ahonkaan juttuja lue, poikkeuksena se Täkyjä Illmanille -juttu. Toimittajat eivät tykänneet yhtään siitä.

Tämä jos mikä hävettää: suomalaiset toimittajat ovat lapsellisia, täysin hölmöjä ihmisiä. Erittäin yksinkertaisia ja täydellisen sivistymättömiä öykkäreitä, jotka luulevat olevansa jotain.

Ihan vaan tiedoksi, ei teitä toimittelijoita kukaan arvosta. Gallupien mukaanhan 24 % suomalaisista luottaa toimittajiin. Luku on suunnilleen sama kuin politiikoilla ja pölynimurikauppiailla.

Tomi

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013051517022230_uu.shtml

QuoteHirvisaarelta raju kuitti Thorsille:
"Ylemmyydentuntoista snobbailua"

Keskiviikko 15.5.2013 klo 15.53 (päivitetty klo 16.50)

Perussuomalaisten kansanedustaja James Hirvisaari lataa yhteisöpalvelu Facebookissa täyslaidallisen kaksikielisen kansanedustajakollegansa Astrid Thorsin (r) suuntaan. Hirvisaarta ärsyttää, että Thors käyttää eduskunnassa äidinkieltään ruotsia.

Astrid Thors kertoo puhuvansa ruotsia, jotta ruotsinkieliset kansalaisetkin voisivat seurata eduskunnan työtä. (JOEL MAISALMI / AL)
James Hirvisaaren korvia kiusaa pakkoruotsi. (MATTI MATIKAINEN)

Räväköistä kannanotoistaan tunnettu Hirvisaari kirjoitti keskiviikkoiltapäivällä ruotsin kieltä koskevan päivityksen omalle Facebook-seinälleen.

- On ihan älytöntä lätistä ruotsin kielellä eduskunnan puhujanpöntöstä. Ei mitään järkeä, se on pelkkää ylemmyydentuntoista snobbailua ja ajan varastamista. Pois pois pakkoruotsi myös eduskunnasta! Hirvisaari kirjoittaa.

Minuuttia myöhemmin Hirvisaari lisäsi tarkoittavansa RKP:n entistä maahanmuutto- ja eurooppaministeriä Astrid Thorsia.

Hirvisaaren näkemyksen mukaan "jos osaa suomea, sitä on puhuttava".

Thors kummeksuu

Eduskunnasta tavoitettu Thors ihmettelee Hirvisaaren ruotsi-kommentteja.

- Minua kummeksuttaa, että millä tavalla jonkun toisen äidinkieli voi ärsyttää?

Thorsin mielestä tässä asiassa ylemmyydentunnetta osoittaa ainoastaan edustaja Hirvisaaren kommentit.

- Kyse on tasa-arvosta. Puhun eduskunnassa ruotsia, jotta niin suomen- kuin ruotsinkielisetkin kansalaiset voisivat seurata eduskunnan työskentelyä, Thors muistuttaa.

Iltalehti tavoitti myös Hirvisaaren kommentoimaan kirjoitustaan.

Oletko sitä mieltä, että ruotsia puhuvat kansanedustajakollegat tekevät näin vain kiusatakseen suomea puhuvia?

- En tietenkään, mutta silti moinen ruotsin pakkosyöttö kiusaa korviamme.

- Ei noiden Twitter- ja FB-kommenttien läpänheiton pohjalta kannata riehaantua, mutta suosittelen ihmisiä allekirjoittamaan kansalaisaloitteen pakkoruotsin poistamiseksi, Hirvisaari vastaa Iltalehdelle tekstiviestitse.

MARKO-OSKARI LEHTONEN
[email protected]

sivullinen.

Quote from: Junes Lokka on 16.05.2013, 18:56:21
Haiskahtaa, siltä, että Suomen media ei ole puolueeton!

Tuo ei nyt kyllä pidä paikkaansa.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

Marko Parkkola

Muistellaanpa sitä haloota, kun poliisi lähetti Ahvenanmaalla kirjeen suomeksi. Eikö Suomessa saa puhua Suomen virallisia kieliä, suomea ja ruotsia.

nuiv-or

Quote- Kyse on tasa-arvosta. Puhun eduskunnassa ruotsia, jotta niin suomen- kuin ruotsinkielisetkin kansalaiset voisivat seurata eduskunnan työskentelyä, Thors muistuttaa.

??? Lauseessa ei ole mitään logiikkaa.

Quote- Ei noiden Twitter- ja FB-kommenttien läpänheiton pohjalta kannata riehaantua, mutta suosittelen ihmisiä allekirjoittamaan kansalaisaloitteen pakkoruotsin poistamiseksi, Hirvisaari vastaa Iltalehdelle tekstiviestitse.

Tämä oli hyvä. Vielä kun olisivat laittaneet linkin siihen.

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/131
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/36
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/60

Aapo

Hirvisaari teki tällä tiuskaisullaan (kuinka ollakaan) suurta vahinkoa pakkoruotsin vastustukselle, sillä hän onnistui vahvistamaan sitä vaikutelmaa, joka pakkoruotsin kannattajilla on, että pakkoruotsin vastustuksessa ei ole kyse muusta kuin ksenofobisesta ruotsin kielen ja suomenruotsalaisuuden vastustuksesta.
"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity."

- Robert J. Hanlon

Taimi

Quote from: Marko Parkkola on 16.05.2013, 20:48:05
Muistellaanpa sitä haloota, kun poliisi lähetti Ahvenanmaalla kirjeen suomeksi. Eikö Suomessa saa puhua Suomen virallisia kieliä, suomea ja ruotsia.

Minulla oli aikoinaan (vuosi 1985) vaikeuksia saada suomenkielistä palvelua Pietarsaaren Sokoksessa.
Kun myyjä alkoi puhua minulle ruotsia, sanoin kohteliaasti, että anteeksi, voisitteko puhua suomea.

Myyjä katseli minua yläilmoista A. Thors-katseella ja sanoi hänellä olevan perustuslailliset oikeudet saada puhua työssään omaa äidinkieltään.

Kysyin hiljaa, eikö minulla ole perustuslaillisia oikeuksia saada palvelua omassa maassani omalla äidinkielelläni, varsinkin kun en puhu ruotsia.

Myyjä meni tulipunaiseksi raivosta ja päästeli ruotsinkieltä, jota en onneksi ymmärtänyt ja miksi olisi pitänytkään.

Toinen, kohteliaampi myyjä tuli hymyillen luokseni ja palveli minua suomeksi.

Sietäjä

Quote from: Taimi on 16.05.2013, 21:03:30

Minulla oli aikoinaan (vuosi 1985) vaikeuksia saada suomenkielistä palvelua Pietarsaaren Sokoksessa.
Kun myyjä alkoi puhua minulle ruotsia, sanoin kohteliaasti, että anteeksi, voisitteko puhua suomea.

Myyjä katseli minua yläilmoista A. Thors-katseella ja sanoi hänellä olevan perustuslailliset oikeudet saada puhua työssään omaa äidinkieltään.

Kysyin hiljaa, eikö minulla ole perustuslaillisia oikeuksia saada palvelua omassa maassani omalla äidinkielelläni, varsinkin kun en puhu ruotsia.

Myyjä meni tulipunaiseksi raivosta ja päästeli ruotsinkieltä, jota en onneksi ymmärtänyt ja miksi olisi pitänytkään.

Voivoivoi.

kummastelija

Ruotsinkielisten oikeuksien edellytys on suomenkielisten velvollisuudet.
"Syö paskaa ja kuole pois!!" - PEN sananvapauspalkinnolla palkittu Abdirahim Hussein suomalaisnaiselle. 5.11.2015
"Hussein teki riko­sil­moi­tuksen vihapuheesta" Hussein on jakanut sosiaalisessa mediassa useita esimerkkejä siitä, miten häntä on nimitelty ja uhkailtu eri viesteissä: 18.8.2015

Ville Hämäläinen

Onneksi olkoon, olet saanut puhuttua bettre folkin kanssa.
Minulla on aina jäänyt siihen kun olen paljastsnut suomalaisuuteni.
Takkåheij loppuu siihen paikkaan..

Sietäjä

Quote from: Junes Lokka on 16.05.2013, 20:51:28
Quote- Kyse on tasa-arvosta. Puhun eduskunnassa ruotsia, jotta niin suomen- kuin ruotsinkielisetkin kansalaiset voisivat seurata eduskunnan työskentelyä, Thors muistuttaa.

On siinä mielessä, että jos eduskunnassa on edustajia, jotka eivät osaa Suomea, he voivat seurata ainakin Astrid Thorsin puheenvuoroja ilman tulkkausta. Suomea osaavathan voivat seurata suurinta osaa työskentelyä ilman tulkkausta.

herra 4x

Pietarsaaren Sokos kuuluu joukkoon yksityinen yritys, joten sen toimihenkilöt saavat puhua laillisesti vaikka himalajaa. Asiakkaalla ei ole mitään oikeuksia saada palvelua yksityisestä firmasta haluamallaan kielellä kapitalismissa. Eikä pidäkään olla. Kysynnän ja tarjonnan laki ratkaiskoon palvelukielen. Palvelu sinänsä sanana on kaunisteleva, kyse kun ei lopulta ole mistään muusta kuin hyödykkeiden ostosta ja myynnistä, jossa ostaja tekee päätöksensä omista lähtökohdistaan ja myyjä omistaan. Esimerkiksi "palvelun" kieli on täysin myyjäosapuolen päätettävissä. Ostaja voi halutessaan vaihtaa taloa.

Julkinen puoli on eri asia. Ahvenanmaa on eri asia. Pakkoruotsi on eri asia. Thorsin ruotsin puhuminen eduskunnassa on eri asia. Älytöntä sekoittaa eri asioita.

Suvisklusteri sekoittaa tarkoituksella Finlaysonit ja Afrikan sarven koneinsinöörit. Tämä Hirvisaaren hökellysketju on analoginen ajoittain näköjään. Itse suosin koherenttia analyysia, jossa asioita ei sekoiteta. Ei tahallaan eikä mielellään tahattomastikaan. Hirvisaaresta en tiedä. Minun kirjoissani mies on tätänykyä samassa looshissa Hakkaraisten ynnämuitten kanssa, siellä porukkaa on, jopa puolueen johtopaikoilta ajoittain.

Puolueen äänestäjänä niin sanotusti harmittaa.
Rakkaudesta lajiin.

nuiv-or

Quote from: Sietäjä on 16.05.2013, 21:19:38
Quote from: Junes Lokka on 16.05.2013, 20:51:28

On siinä mielessä, että jos eduskunnassa on edustajia, jotka eivät osaa Suomea, he voivat seurata ainakin Astrid Thorsin puheenvuoroja ilman tulkkausta. Suomea osaavathan voivat seurata suurinta osaa työskentelyä ilman tulkkausta.

Niin, mutta kun Thors (tai kuka tahansa muu) puhuu suomenruotsia, eivät suomenkieliset ymmärrä. Ja syy suomenruotsin puhumiselle on Thorsin oman kertomuksen mukaan on se, että niin suomen- kuin ruotsinkielisetkin kansalaiset voisivat seurata eduskunnan työskentelyä.

Silloin kun Thors (tai kuka tahansa muu) puhuu suomenruotsia, ainoat jotka voivat häntä seurata ovat suomenruotsinkieliset ja suomen- ja suomenruotsinkieliset.

Thorsin (tämäkään) lause ei siis tarkoita mitään. Minkälainen henkilö puhuu vakavalla naamalla absurdeja?

EL SID

oletteko koskaan kuulleet sellaisesta järjestöstä kuin Sosialidemokraattiset Opiskelijat  eli SONK ry?

Vaviskaa Hirvisaari ja hänen kannattajansa, sillä heiltä on tullut julkinen kannanotto asiaan  :roll: :

QuotePerussuomalaisten Hirvisaaren käytös halveksuu perustuslakia
perjantai 17.05.2013 Kommentit1

Helsingin Sanomat uutisoi verkkosivuillaan 15.5. perussuomalaisten James Hirvisaaren kielteisestä ja halveksuvasta asenteesta ruotsin kieltä kohtaan. Mielestäni Hirvisaaren kommentit ovat pöyristyttäviä. Suomi on kaksikielinen maa, jossa perustuslaki turvaa ruotsinkielisille kansalaisille oikeuden käyttää omaa äidinkieltään.

Kaksikielisyys on rikkautemme. Suomi on osa Pohjolaa, jota yhdistää hyvinvointivaltion rakenteiden ja kulttuuriperimän lisäksi myös yhteinen kieli, ruotsin kieli. Perussuomalaiset ovat ilmeisesti unohtaneet maamme historian ja kulttuuriperimän, sillä ruotsinkieli on suomen kielen rinnalla yhtä lailla vahva osa historiallista kulttuuriamme ja suomalaisuutta.

Perussuomalaiset halveksuvat perustuslakiamme ja kulttuuriperimäämme näillä suppeilla ja syrjivillä asenteilla sekä kommenteilla. Hirvisaaren ajattelematon ja lapsellinen käytös on vain jäävuoren huippu perussuomalaisten ajojahdissa kulttuuriperimämme hävittämiseksi.

Jokaisella on oikeus puhua omaa äidinkieltään ilman ivan ja haukkumisen kohteeksi joutumista. Tällaista populistista ja perustuslakiamme halveksuvaa toimintaa ei tule missään olosuhteissa hyväksyä!

Anette Karlsson

puheenjohtaja Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry

http://www.ilkka.fi/mielipide/yleis%C3%B6lt%C3%A4/perussuomalaisten-hirvisaaren-kaytos-halveksuu-perustuslakia-1.1390093

se on vain nyt niin, että Hirvisaaren kommentit ja kannanotot tuovat enemmän mannaa PSlle kuin mitä me menetetään. On vain hyvä, että jälleen kerran muistutetaan että suomessa vain yksi puolue joka vastustaa pakkoruåtsia.

EL SID

sattuu tuo malax olemaan aina silloin tällöin reitin varrella, ja kävin välillä säännöllisesti härnäämässä paikallisen S-marketin umpiruotsinkielisiä myyjiä. Pari vuotta sitten ne palkkasi sinne suomea osaavan myyjän, niin meni loppu sekin hauskuus...

Taimi

Apua: RIKKAUS! Ruottalaiset on RIKKAUS!   :-\

Ja nyt kaikki solisaliratit riviin ja lauluksi:

"Köyhä Suomen kansa katkoo kahleitansa, kärsimysten malja nyt jo kukkuroillaan on! Raakaa sortovaltaa vastaan nostaa maansa armeijasta jalon kansan parhaat pojat taistohon!

RKP on vankka, kätyrlauma sankka, se kauhun tuskaa levittää yl' onnettoman maan..."

AuggieWren

QuotePerussuomalaisten Hirvisaaren käytös halveksuu perustuslakia

Helsingin Sanomat uutisoi verkkosivuillaan 15.5. perussuomalaisten James Hirvisaaren kielteisestä ja halveksuvasta asenteesta ruotsin kieltä kohtaan. Mielestäni Hirvisaaren kommentit ovat pöyristyttäviä. Suomi on kaksikielinen maa, jossa perustuslaki turvaa ruotsinkielisille kansalaisille oikeuden käyttää omaa äidinkieltään.

Kaksikielisyys on rikkautemme. Suomi on osa Pohjolaa, jota yhdistää hyvinvointivaltion rakenteiden ja kulttuuriperimän lisäksi myös yhteinen kieli, ruotsin kieli. Perussuomalaiset ovat ilmeisesti unohtaneet maamme historian ja kulttuuriperimän, sillä ruotsinkieli on suomen kielen rinnalla yhtä lailla vahva osa historiallista kulttuuriamme ja suomalaisuutta.

Perussuomalaiset halveksuvat perustuslakiamme ja kulttuuriperimäämme näillä suppeilla ja syrjivillä asenteilla sekä kommenteilla. Hirvisaaren ajattelematon ja lapsellinen käytös on vain jäävuoren huippu perussuomalaisten ajojahdissa kulttuuriperimämme hävittämiseksi.

Jokaisella on oikeus puhua omaa äidinkieltään ilman ivan ja haukkumisen kohteeksi joutumista. Tällaista populistista ja perustuslakiamme halveksuvaa toimintaa ei tule missään olosuhteissa hyväksyä!

Anette Karlsson

puheenjohtaja Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry

Juuri tällaisella hysterialla se SDP:n kannatus saadaan nousuun?
Kaikki ongelmat johtuvat rasismista ja kantaväestön asenteista.

Blanc73

QuoteKaksikielisyys on rikkautemme.

"Rikkaus" jota ylläpidetään umpi-suomenkielisillä alueilla vastenmielisellä pakkoruotsilla.

Tästä huolimatta pidän Hirvisaaren ulostuloa asiassa edelleenkin lapsellisena ja täysin turhana. Vähemmän yllättävästi Hirvisaaren kommentti yleistetään nyt vastapuolella koko Persu-puolueen asenteeksi. Ei anneta niitä helppoja aseita vastustajille...
"Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa."

Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."

Taimi

Oudointa Karlssonin kirjoituksessa on, että suomenruotsalaiset itse ovat koko historiansa ajan suhtautuneet halveksivasti ja rasistisesti Suomen "suomea puhuvaan alempaan kansaan". He kutsuvat itseään "ankoiksi sorsien maassa". Hänen oma kirjoituksensa kääntyy suoraan suomenruotsalaisuutta, sekä demareita vastaan.

Tuo, että hän on päässyt mesoamaan sosiaalidemokraattiseen puolueeseen, ei hämmästytä ainakaan itseäni. Jo aiemmissa presidentinvaaleissa oli havaittavissa sossujen myyneen isänmaansa "ruotsalais"-ulkomaalaisille: Halonen pääsi presidentiksi nimenomaan rkp:läisten äänillä. RKP:n tuolloinen johtohahmo J. E. Enestam ei voinut sietää ajatustakaan suomalaismielisen Niinistön pääsystä presidentin virkaan, he politikoivat kaikkensa Niinistöä vastaan. Halosen kautta he pääsivät paremmin toimimaan Suomen kansaa ja kulttuuriamme vastaan, ulkomaalaistamaan maatamme, jota he ovat vuosisatoja vihanneet.

SDP taas on kauan ollut outo, salakähmäinen suomenruotsalaisten nuoleksija, jakaen heille erityisoikeuksia ohi Suomen kansan. Näin Halonen nimenomaan toimi. Hän oli nimenomaan Ahvenanmaan ja rantaruotsalaisten äänillä meille valitsema presidentti ja lopputulos onkin ollut toivottu: kauniin maamme ja kulttuurimme, kansamme uudelleen likaaminen ja tahraaminen, nyt mm. islaminuskoisten röyhkeillä ja rikollisilla tavoilla.

RKP toimii vain ruotsalais / ulkomaalaisten käytökselle ominaisesti, todellisia pettureita ovat suomalaiset Kokoomus ja SDP. Vihreitä ei kannattaisi poliittisena puolueena enää edes mainita: tuolle Setan etujärjestölle ovat tärkeämpiä aivan muut asiat. He roikkuvat eduskunnassa vain nostaakseen palkkaa.

Marko Parkkola

Quote from: Bättre folk wannabe
Kaksikielisyys on rikkautemme. Suomi on osa Pohjolaa, jota yhdistää hyvinvointivaltion rakenteiden ja kulttuuriperimän lisäksi myös yhteinen kieli, ruotsin kieli.

Miksei norjan-, tanskan- tai islanninkieli? Kaikki kielet yhtä hyviä. Ei saa syrjiä!

Perussuomalaiset ovat ilmeisesti unohtaneet maamme historian ja kulttuuriperimän, sillä ruotsinkieli on suomen kielen rinnalla yhtä lailla vahva osa historiallista kulttuuriamme ja suomalaisuutta.

Miksei venäjänkieli? Kaikki kielet yhtä hyviä. Ei saa syrjiä!

EDIT: Aikoinaan Ruotsi-Venäjä maaottelun jälkipuinneissa kahinaa soviteltiin ranskaksi. Selvästi ranskankieli on osa kulttuuriperimäämme. Miksi ranskankieltä syrjitään Suomessa?

Micke90

Ihan jo yleisen kohteliaisuuden ja toisten huomioonottamisen kannalta olisi hyvä, jos eduskunnassa käytettäisiin vain yhtä kieltä, jota kaikki ymmärtävät. Se tehostaisi myös toimintaa, kun ei tarvitsisi kääntää kaikkea pikkuvähemmistön puhumalle kielelle. Missä todellisuudessa "maahanmuuttokatastrofi" Thors oikein elää?  :facepalm:

Taimi

Nii. Ja kun tää maa on Suomi. Ei Ruotsi. Eikä Venäjä. Vaan

Suomi, armas synnyinmaa!

Ville Hämäläinen

Vaadin Astrid Thorsin karkotusta ahvenanmaalle ja arestia 10v kunnes oppii taas sivistynyttä käytöstä!
Voi muodostaa somaliyhteisön sinne kaikessa rauhassa