News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2013-05-08 ÅT: Ahvenanmaa merkitään omaksi maakseen Googlessa

Started by -gentilhommehki-, 08.05.2013, 18:01:02

Previous topic - Next topic

Outo olio

Quote from: -gentilhommehki- on 09.05.2013, 13:07:32
Suomen alue on jakamaton. Ahvenanmaan itsenäistyminen (tai minkä tahansa toisen alueen itsenäistyminen) on kiellettävä lailla.

Haluaisin tuoda tähän erään näkökulman.

Ymmärrän, että sinulla on asiasta oma näkemyksesi. Ja ymmärrän, että jos asiaa katsotaan juridisesti, niin olet oikeassa siinä että Ahvenanmaa on osa Suomea.

Mutta jos nyt ajatellaan ikään kuin henkisesti, ikään kuin ihmisten jakaman yhteisen, kollektiivisen kokemuksen kannalta, siltä kannata mitä ihmiset kokevat, kun he ajattelevat sellaisia käsitteitä kuin meidän oma valtiomme ja meidän oma kansakuntamme, niin minä ainakaan en ihan, sattuneista syistä, koe että Ahvenanmaa olisi osa Suomea. En ainakaan samassa määrin, kuin manner-Suomen suhteen. Enkä koe että ahvenanmaalaiset olisivat suomalaisia samassa määrin kuin mannersuomalaiset. Kaikista eniten koen omaksi kansakseni suomea puhuvat mannersuomalaiset, sen jälkeen ruotsinkieliset mannersuomalaiset (ja muut kielivähemmistöt), ja vasta sen jälkeen Ahvenanmaan asukkaat.

Minulle kansakunnassa on kyse ainakin yhteisestä kielestä ja kokemuksesta, että olemme, loppujen lopuksi, kuitenkin yhtä, ja ikään kuin "samalla puolella", tai "samassa veneessä". Koen, yleisesti ottaen, valkoihoiset enemmän omaksi kansakseni kuin muut etniset ryhmät, mutta asenne on minulle ulkonäköä tärkeämpi, ainakin yksilötasolla. Hyvinkotoutunut suomea puhuva somalikin olisi minulle enemmän "suomalainen", kuin ahvenanmaan asukkaat, ja se on ihan ahvenanmaalaisten omaa ansiota.

Näinollen minua ainakaan ei haittaisi, jos ryhtyisivät itsenäisiksi, tai liittyisivät Ruotsiin.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

-gentilhommehki-

Tuo kaikki mitä sanot on sinänsä totta. Näen taustalla kuitenkin mahdollisuudet hyödyntää saaria Suomen puolustuksessa mahdollisessa kriisitilanteessa ja lisäksi on periaatekysymys, että Suomea ei pienennetä.

En nyt viittaa Oudon olion kommenttiin erityisesti, mutta mistäköhän on yleisesti syntynyt ilmapiiri, että erilaisten vähemmistöjen pitää saada toteuttaa itseään miten haluavat ja muut sitten sopeutuvat siihen. Kuten Outo oliokin tietää, itsehallintoa on paisutettu jatkuvasti. Miksei joskus voisi sanoa, että nyt riittää? Miksi ahvenanmaalaisten vaatimuksiin pitää/pitäisi aina suostua? Miksei joskus laiteta kovaa kovaa vastaan ja sanota, että emme neuvottele enempää tästä. Poliittisella painostuksella voidaan kuitenkin saavuttaa paljon.
Olin tänään aamulla kymmeneltä Turun kauppatorilla yli 20 asteen pakkasessa toista tuntia. Kuulostaa hullulta, mutta oli siellä muitakin hulluja. Yli tuhat ihmistä tuli kuuntelemaan ja tapaamaan Pekka Haavistoa. (Ville Niinistö vihreiden nettisivuilla 4.2.2012 http://www.vihreat.fi/node/7291)