News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Passin hakeminen tehty hankalaksi

Started by Tuhatkauno, 07.05.2013, 19:26:47

Previous topic - Next topic

Tuhatkauno

Poliisilta passin hakeminen helsingissä ja uudellamaalla tehty yllättävän hankalaksi, nyt pitää varata aika netistä ajanvarausjärjestelmällä, vapaa seuraava aika on tarjolla vasta viikolla 22.

Ennen vanhaan oli helppoa kun meni vaan jonottamaa lupatoimistoon.

Espoon poliisi on sentään parantanut muita palveluitaan sillä nettisivuilla kerrotaan..."Espoon pääpoliisiasemalla maahanmuuttokansliaan avataan viides asiakaspalvelutiski 7.1.2013"
Ei haukku haavaa tee, ellei halol' päähän lyö.

Ville Niinistö: " Kysymys ei ole siitä, mikä on laitonta, vaan siitä mikä on soveliasta poliittiselle päättäjälle."

Jaffasiini

Tämäkin on vain keino saada lisää rahaa valtiolle.
Passin voisi antaa vaikka kymmenen vuoden välein niin, että sellaisen haluava laittaa nettiin vaaditun valokuvan ja käväisee sitten hakemassa lähimmästä pankista.
Lakia voivat helposti muuttaa niin että pankki sitten antaa eikä ota maksua.
Eikä passeista tarvitsisi muutenkaan maksuja otella, veroja on muutenkin riittämiin.
Yleensä pienissä rahoissa se rahan kerääminen maksaa enempi kuin mitä saavat tuloja - verrata voi koiraveroon.
(Jälkimmäisestä olen sitä mieltä että koiria tulisi saada pitää vain siellä missä luontaista käyttäytymistä saavat harrastaa, vaikka sitten kaupungeissakin jos äänestäisi kuntalaiset että saavat itsekseen olla vapaina. Mutta epäilen että vihreät eivät tahdo koiriaansa vapauttaa.)

Phantasticum

Poliisihallitus lähetti kirjeen kotiini, jossa se kertoi passini olevan vanhenemassa. Jotta välttäisin ruuhkat, kirjeen mukaan minun kannattaisi tehdä passihakemus hyvissä ajoin ennen kesää. Olin sekä suunnattoman otettu että huvittunut, että joku kantaa huolta passini voimassaoloajan loppumisesta. Mahtaakohan poliisihallituksessa joku nyt tietää, kuka täällä nimimerkin takana kirjoittelee, kun kerroin julkisesti saamastani kirjeestä?

Marko Parkkola

Holy passport, Batman! Meni wanhaksi viime kuussa. Pitääpä käydä kokeilemassa minkälainen ruljanssi passinhankkiminen näinä päivinä on. Pyssykkäluvan saanti oli hirveää byrokratiaa.

Jaffasiini

Quote from: Phantasticum on 07.05.2013, 20:34:13
Poliisihallitus lähetti kirjeen kotiini, jossa se kertoi passini olevan vanhenemassa. Jotta välttäisin ruuhkat, kirjeen mukaan minun kannattaisi tehdä passihakemus hyvissä ajoin ennen kesää. Olin sekä suunnattoman otettu että huvittunut, että joku kantaa huolta passini voimassaoloajan loppumisesta. Mahtaakohan poliisihallituksessa joku nyt tietää, kuka täällä nimimerkin takana kirjoittelee, kun kerroin julkisesti saamastani kirjeestä?
Veikkaan että juu, onko kukaan muu saanu tommosta?  :D

nuiv-or

Quote from: Jaffasiini on 07.05.2013, 19:41:56
Tämäkin on vain keino saada lisää rahaa valtiolle.
Passin voisi antaa vaikka kymmenen vuoden välein niin, että sellaisen haluava laittaa nettiin vaaditun valokuvan ja käväisee sitten hakemassa lähimmästä pankista.
Lakia voivat helposti muuttaa niin että pankki sitten antaa eikä ota maksua.
Eikä passeista tarvitsisi muutenkaan maksuja otella, veroja on muutenkin riittämiin.

Ehdottomasti 10 vuoden passi takaisin. Varmaan kaikissa muissa eu-maissa passi on voimassa 10 vuotta ja vähintään henkilökortti on maksuton.

Mikä siinäkin on, että passin voimassaoloaika alkaa hakemuksenjättämispäivästä? Siinähän menee viikko hukkaan.

Quote from: Jaffasiini on 07.05.2013, 19:41:56
Yleensä pienissä rahoissa se rahan kerääminen maksaa enempi kuin mitä saavat tuloja - verrata voi koiraveroon.

Hyvä huomio, eilenhän oli juttua Vantaan kirjastosta, joka luopuu lainojen varausmaksuista. Säästöä 150 000 euroa (3 htv), menetettyjä tuloja 50 000 euroa.

Quote from: Marko Parkkola on 07.05.2013, 20:47:57
Holy passport, Batman! Meni wanhaksi viime kuussa.

Mulla meni edellinen umpeen elokuussa 2003. Nykyään ne on niin ikävän värisiä, että kuka niitä ostaa?

Henkilökorttikin mennyt umpeen 2011. Kyllä sitä ilmankin pääsee matkustamaan.

Leso

Quote from: Junes Lokka on 07.05.2013, 21:42:19

Koska Schengen ja vapaa liikkuvuus? I see... 
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

veikko1980

Quote from: Leso on 07.05.2013, 22:43:38

Koska Schengen ja vapaa liikkuvuus? I see...

Suomeen pääsee usein ilman minkäänlaista korttia, ja Suomesta pääsee aika usein ilman mitään ja usein pelkkä ajokortti riittää
monikulttuuri vie terveyteni

Rokka

Mulla meni edellinen umpeen elokuussa 2003. Nykyään ne on niin ikävän värisiä, että kuka niitä ostaa?

Nyt näin "paperittomien" siirtolaisten aikana, on vihdoinkin on saatu myös paperiton maahanmuuttokriitikko... ;D

Leso

Quote from: Tuhatkauno on 07.05.2013, 19:26:47
Poliisilta passin hakeminen helsingissä ja uudellamaalla tehty yllättävän hankalaksi, nyt pitää varata aika netistä ajanvarausjärjestelmällä, vapaa seuraava aika on tarjolla vasta viikolla 22.

Ennen vanhaan oli helppoa kun meni vaan jonottamaa lupatoimistoon.

Espoon poliisi on sentään parantanut muita palveluitaan sillä nettisivuilla kerrotaan..."Espoon pääpoliisiasemalla maahanmuuttokansliaan avataan viides asiakaspalvelutiski 7.1.2013"

Tarkoittaako tämä, että totaalinen valkopako yritetään torpata?

Toisaalta, mihin helkkariin kohta voi edes paeta?

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari

Tuhatkauno

Päätimpä lähteä hakemaan randomina vantaa tikkurilan poliisiasemalta passia, siellä kun ei ole vielä pakollista ajanvarausta (13.5. On) . Kohti kielotie 21:tä. Hki keskustasta pääseekin r junalla näpsäkästi tikkurilaan 10 minuuttissa. Päätin kävellä asemalta kilometrin mukava ilma kun on. Poliisiasemalle päästyäni huomaan passiasioiden käsittelyn siirretyn 500m päähän kielotie 13. Voi kun olisivat tämänkin nettiin saaneet.

Ei kävely pahaa tee vaikka niskaan heittikin puolikirkkaalta taivaalta sadekuuron. Aikataulu teki kuitenkin nyt tepposen, kun en ehtinyt ekojen joukossa klo 9 aukeavaan odotusaulaan painamaan vuoronumeroa. Aulassa oli sinne saapuessa 40+ asiakasta. Nyt on odotettu tunti 15 min ja vielä edelläni 19 passiasiakasta.

eikä ilmastointikaan odotussalissa jaksa kyykytystä viilentää.

Hyvää eurooppapäivää kaikille

Ville Niinistö: " Kysymys ei ole siitä, mikä on laitonta, vaan siitä mikä on soveliasta poliittiselle päättäjälle."

Jaffasiini

Quote from: Tuhatkauno on 08.05.2013, 10:29:18
Päätimpä lähteä hakemaan randomina vantaa tikkurilan poliisiasemalta passia, siellä kun ei ole vielä pakollista ajanvarausta (13.5. On) . Kohti kielotie 21:tä. Hki keskustasta pääseekin r junalla näpsäkästi tikkurilaan 10 minuuttissa. Päätin kävellä asemalta kilometrin mukava ilma kun on. Poliisiasemalle päästyäni huomaan passiasioiden käsittelyn siirretyn 500m päähän kielotie 13. Voi kun olisivat tämänkin nettiin saaneet.

Ei kävely pahaa tee vaikka niskaan heittikin puolikirkkaalta taivaalta sadekuuron. Aikataulu teki kuitenkin nyt tepposen, kun en ehtinyt ekojen joukossa klo 9 aukeavaan odotusaulaan painamaan vuoronumeroa. Aulassa oli sinne saapuessa 40+ asiakasta. Nyt on odotettu tunti 15 min ja vielä edelläni 19 passiasiakasta.

eikä ilmastointikaan odotussalissa jaksa kyykytystä viilentää.

Hyvää eurooppapäivää kaikille
Erehdypä joskus käymään terveyskeskuksessa Helsingin ulkopuolella.
Pari tuntia oottelet numerolapun kanssa aikaa vastaanottovirkailijalle ja sitten kuulet ettei aikoja voi saada kun "omalääkäriä" ei nyt ole.  ;D
Hyvää Suomivuotta kaikille.

Malla

Entä jos ei ole nettiä käytössä? Tietääkö joku?

Tuhatkauno

Vielä 7 asiakasta.. klo 12 olis asiakkaan kanssa palaveri stadis. Tiukille vetää

Tuhatkauno

Vuoronumero näytön järjettömyydestä odotussalissa.

Vuoronumeroja odotussalissa on useita lajeja jotka on eroteltu eri satanumeroilla. Riippuen mitä lupaa on hakemassa. Palveluluukkuja on 10 joista kaikista saa kaikkia lupia joita lupstoimistosta voi hakea.

JOs sattuu niin että 10 luukusta 3 tyhjenee ja virkailijat painaa jokseenkin yhtä aikaa vuoronumeroa jää näyttötaululle näkymään viimeksi painettu vuoronumero. Kahta aiemmin painettua voi vain arvailla ellei ehtinyt näkemään kun vilahtivat vuoronumerotaululla. Tässä ei olisi ongelmaa jos numerointi olisi juokseva kaikille odottajille.

Palveluluukut ovat erillisessä huoneessa eikä vuoronumerot sieltä näy odotushuoneeseen.

Tuhatkauno

Leso

Miten voi olla noin hankalaa?!
Itse kun uusin passini Tikkurilassa toissa vuonna, pääsin luukulle vartissa ja kaksi päivää myöhemmin tuli ilmoitus tekstiviestinä, että passi on noudettavissa.

Mitä ihmettä tapahtui tässä välissä?  ???

Fiftari

Tampereella olen muutaman kerran joutunut jonottelemaan muissa lupa-asioissa niin silloin suurta ihmetystä herätti lupaluukkujen määrän lisäksi että suurin osa niistä oli tyhjinä... Jonottajia ties kuinka ja paljon ja muutama tiski palveli. Toisaalta en sitten tiedä että onko tuokin jokin sesonkijuttu että sinne laitetaan porukkaa sesongin mukaan mutta niinä kertoina kun olen käynyt niin tupa on ollut täynnä jonottajia ja kiukkuisia asiakaspalvelijoita.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Kafir Sikakoira

Quote from: Malla on 08.05.2013, 10:58:51
Poliisi käyttää edelleen puhelinta. Varauksen voi tehdä puhelimitse.

P

Quote from: Fiftari on 08.05.2013, 12:21:01
Tampereella olen muutaman kerran joutunut jonottelemaan muissa lupa-asioissa niin silloin suurta ihmetystä herätti lupaluukkujen määrän lisäksi että suurin osa niistä oli tyhjinä... Jonottajia ties kuinka ja paljon ja muutama tiski palveli. Toisaalta en sitten tiedä että onko tuokin jokin sesonkijuttu että sinne laitetaan porukkaa sesongin mukaan mutta niinä kertoina kun olen käynyt niin tupa on ollut täynnä jonottajia ja kiukkuisia asiakaspalvelijoita.

Tasan sama huomio. Yhdellä luukulla jonkun affenenmaalaisen ongelmaa oli ratkomnassa kaksi virkailijaa kaksi luukkua tyhjänä, kahdella asiakas ja ja kolmella virkeilija istui itsekseen pelaten ilmeisesti pasianssia? Kiva istua lippukourassa. Ja viimeksi tullut ja lipun saanut sitten piipattiin ensimmäisenä tiskelle ja me odottajat jatkoimme odottamista. ihme systeemi. Hyvin paljon sukua venäläiselle virkamiesruljanssille, kun siitäkin on kokemusta. On vasta kohta sata vuotta, kun virkakunta siirtyi pois tsaarin hallinnon alta.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

P

Quote from: Kafir Sikakoira on 08.05.2013, 12:51:05
Quote from: Malla on 08.05.2013, 10:58:51
Poliisi käyttää edelleen puhelinta. Varauksen voi tehdä puhelimitse.

Oletko kokeillut. Minä kokeilin. Ei ainakkaan siihen ilmoitettuun numeroon kukaan vastannut, kun viitisen kertaa yritin soittaa..
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Luotsi

Quote from: Leso on 08.05.2013, 12:18:35
Itse kun uusin passini Tikkurilassa toissa vuonna, pääsin luukulle vartissa ja kaksi päivää myöhemmin tuli ilmoitus tekstiviestinä, että passi on noudettavissa.

Loistava hallituksemme. Itse hankin 10 v passin 2005 Kasarminkadun toimipisteestä, n 45 min odotusta numerolapulla - lounas = n 5 min varsinainen odotusaika. Vielä pari vuotta tuolla pärjää...
*** Kommunismi toimii mainiosti - muurahaisilla ***

Leso

Quote from: Luotsi on 09.05.2013, 01:32:32
Quote from: Leso on 08.05.2013, 12:18:35

Loistava hallituksemme. Itse hankin 10 v passin 2005 Kasarminkadun toimipisteestä, n 45 min odotusta numerolapulla - lounas = n 5 min varsinainen odotusaika. Vielä pari vuotta tuolla pärjää...

Toisin sanoen systeemi oli sujuva ja helppo vuonna 2011, mutta sitä piti hankaloittaa?
Joku byrokraattinen uudistus tai jotain?

PS. Maahanmuuttajille vain yksi luukku. Niille maahanmuuttajille, joilla on työpaikka, pikakassa.
Jälkimmäiselle tuskin koskaan jonoa.

l'uomo normale

Quote from: Luotsi on 09.05.2013, 01:32:32

Vielä viime kesän helteellä saatoin jonottaa Pasilan pääpoliisiasemalla passihakemukseni kanssa. Uskomatonta, ettei koko maassa ole enää perinteistä jonotussysteemiä. Puhelimen tai netin omistamisen tai käytön ei pitäisi olla mikään velvollisuus. Yksinäiset vanhukset eivät tarvinne mitään elleivät enää netissä selviä. Itse käytän periaatteessa luukulla palveluja kasvokkain niin kauan kuin se on mahdolllista. Helsingissä tämä vielä onnistuu.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

nuiv-or

Quote from: tuo mies on 09.05.2013, 04:55:38
Puhelimen tai netin omistamisen tai käytön ei pitäisi olla mikään velvollisuus. Yksinäiset vanhukset eivät tarvinne mitään elleivät enää netissä selviä.

QuoteMikäli käytössäsi ei ole internet-yhteyttä, voit tehdä ajanvarauksen Oulun pääpoliisiaseman asiakaspäätteellä. Ajanvaraus onnistuu myös vuoronumeroasioinnin kautta:
Liminka ja Haukipudas ma, ke - pe klo 8 - 11 ja ti klo 8.30 - 11
Muhos pe klo 8 - 8.30
Oulu ma, ke, to ja pe klo 8 - 16 ja ti klo 8.30 - 16
Ulkomaalaisluvat Oulu ma, ke - pe klo 8.00 - 11, ti suljettu
Vaala ma - ti klo 9 - 9.30
Ajanvarauksen puhelinneuvonta palvelee ma - pe klo 9 - 10 p. 071 876 5764.

http://www.poliisi.fi/newslist/pbic/2013041801oulu1

QuoteJos asiakkaan käytössä ei ole omaa laitetta ajanvaraukseen, voi ajan tulla varaamaan Pasilan poliisitalo 2:n aulan ajanvarauskoneilla.

Tarvittaessa ajan voi varata myös puhelimitse numerosta: 071 877 3168 (Huom! Avoinna klo 12-16, vain ajanvarauksia, ei neuvontaa).

http://www.poliisi.fi/helsinki

Marko Parkkola

Quote from: Fiftari on 08.05.2013, 12:21:01

No Tampereellahan pyssykkäasioissa yrittivät saada minua luovuttamaan heti kättelyssä "ei näitä nyt kukaan oikein hae, kun täällä joutuu käytään 4-5 kertaa ja jonoa on".

Nuivake

Quote from: Marko Parkkola on 09.05.2013, 09:09:20

No Tampereellahan pyssykkäasioissa yrittivät saada minua luovuttamaan heti kättelyssä "ei näitä nyt kukaan oikein hae, kun täällä joutuu käytään 4-5 kertaa ja jonoa on".

Voi voi kun tuo pyssykkäasioiden "kannustavuus" saataisiin myös muihinkin palveluihin. "Ei tätä turvapaikkaa nyt kannata hakea, tää on niiiin vaikeaa ja hankalaa. Ruottissa ei oo jonoja!"
Lähetetty minun ATK laitteestani Taputapu.

Goman

Poliisilta passin hakeminen helsingissä ja uudellamaalla tehty yllättävän hankalaksi,....

Hankalaa se on muuallakin Suomessa. Muutama kuukausi sitten istuskelin itsekin suurehkon kaupungin poliisilaitoksella passia jonottamassa. Palvelutiskejä oli kyllä, mutta yli puolet niistä tyhjänä.
Passitoimiston toiminta on huonointa viranomaistoimintaa mitä minä tiedän. On käsittämätöntä että kun poliisiviranomaisella on vuosikymmenten kokemus ja tietämys siitä koska ihmiset hakevat passeja ja kuinka paljon, niin siitä huolimatta palvelutarpeeseen ei vastata.

Ei edes huonossa maineessa olevissa pankkien konttoreissa ole jonottaminen niin huonosti järjestetty kuin poliisilaitoksella.

Todennäköisesti passijärjestelmään pitäisi saada jotain toimittajien välistä kilpailua aikaiseksi. Viranomaistoimintona se nyt vaan ei näytä toimivan. Vetoaminen ajanvaraukseen ja netin käyttöön ei ole hyväksyttävä peruste huonoon palveluun passitoimistoissa.

Sisäasiainministeriö ei ole tehtäviensä tasalla kansalaisten passiasioiden hoitamisessa.

Leso

Olenko väärässä, kun muistelen, että uudet passit ovat piakkoin noudettavissa R-kioskeista?
Ei ihme.
Itse olen toki sen verran vanhanaikainen ja taantumuksellinen, että mielestäni tuo on hölmöä.

Fiftari

Quote from: Leso on 09.05.2013, 21:21:49
Olenko väärässä, kun muistelen, että uudet passit ovat piakkoin noudettavissa R-kioskeista?
Ei ihme.
Itse olen toki sen verran vanhanaikainen ja taantumuksellinen, että mielestäni tuo on hölmöä.

No ärrältä passin tosiaan saa kohta hakea.. murobbs:n sivuilla joku kirjoitteli että ilman henkilökorttia ei passia saisi, edes vanhaa passia vastaan. Ja tietenkään ajokortti ei kelpaa.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.