News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Helsinki, Espoo ja Vantaa vaativat rekisteröintikäytäntöjen yhtenäistämistä

Started by Saippuakupla, 03.05.2013, 09:03:19

Previous topic - Next topic

Saippuakupla

QuoteHelsinki, Espoo ja Vantaa vaativat ulkomaalaisten rekisteröintikäytäntöjen yhtenäistämistä   

Helsingin, Espoon ja Vantaan maahanmuuttoasioista vastaavat johtajat ovat jättäneet kuntaministeri Henna Virkkuselle tänään kannanoton maistraattien ulkomaalaisiin soveltamien rekisteröintikäytäntöjen yhtenäistämisestä.

Kannanoton mukaan vakinaisesti maassa asuvien ja oleskeluoikeuden saaneiden henkilöiden väestörekisteriin rekisteröityminen ja kotikunnan merkitseminen ei kaikissa maistraateissa perustu yhtenäisiin väestötietolain tulkintoihin. Esimerkiksi Helsingissä laillisesti asuvalta ulkomaalaiselta saattaa puuttua rekisteristä kotikunta, josta seuraa rajoituksia henkilöiden oikeuksiin käyttää julkisia palveluita.

"Kaikilla henkilöillä, myös ulkomaan kansalaisilla, joilla on vakinainen oleskeluoikeus Suomessa, tulisi olla yhdenvertaiset mahdollisuudet kotikuntaan ja asuinkuntansa palveluihin, riippumatta siitä, minkä maistraatin alueella he asuvat. On ongelmallista, että samaa lakia tulkitaan eri tavoin eri osassa maata. Kysymys on kuitenkin jokaisen perusoikeudesta, oikeudesta kotikuntaan", toteaa Helsingin sivistys- ja henkilöstötoimen apulaiskaupunginjohtaja Ritva Viljanen.

Kaupungit tukevat kannanotollaan vähemmistövaltuutetun Valtiovarainministeriölle jättämää esitystä, että mikäli ulkomaalaisen henkilöllisyydestä ei ole saatavissa muuta selvitystä, tulisi hänet merkitä väestötietojärjestelmään ulkomaalaisrekisterissä olevin tiedoin.

Kannanotossa esitetään myös pysyvien henkilötunnusten myöntämistä välittömästi rekisteröitymisen tai oleskeluluvan myöntämisen yhteydessä ulkomaalaisille.

"Henkilötunnus on välttämätön edellytys työpaikan saamiseksi ja ylipäätään asumiselle Suomessa", toteavat maahanmuutosta vastaavat pääkaupunkiseudun johtajat. On tärkeää, että henkilöllä ei ole monia tunnuksia ja hänelle vahvistetaan vain yksi identiteetti Suomessa.

Lisäksi Helsinki, Espoo ja Vantaa toivovat Valtiovarainministeriöltä toimia maasta muuttaneiden poistamiseen väestötietojärjestelmästä.

"Nykylainsäädäntö ei mahdollista henkilön kotikunnan muuttamista sillä perusteella, että hänestä ei ole saatu tietoa tai häneen ei ole saatu yhteyttä", huomauttaa Viljanen.

"Tällaiset henkilöt merkitään väestötietojärjestelmään ns. tietymättömissä oleviksi tai vailla vakinaista asuntoa oleviksi – käytännöt vaihtelevat maistraateittain. Esimerkiksi Helsingissä 5,3 % väestötietojärjestelmään merkityistä ulkomaalaisista on tietymättömissä olevia vaikka tosiasiallisesti osa heistä on muuttanut kokonaan pois Suomesta."

Maahanmuuttojohtajat kiirehtivät valtiovarainministeriön lainsäädäntömuutoksia, sillä pääkaupunkiseutu kansainvälistyy nopeasti ja epäyhtenäisistä tulkinnoista ja käytännöistä aiheutuu huomattavaa haittaa paitsi maahanmuuttajille, myös merkittäviä ongelmia ja ylimääräistä työtä kaupungeissa työskenteleville viranomaisille.

Kannanotto (doc)

http://www.hel.fi/hki/halke/fi/uutiset+ja+tiedotteet/hallintokeskuksen+tiedotteet/helsinki+espoo+ja+vantaa+vaativat+ulkomaalaisten+rekisterikaytantojen+yhteinaistamista

QuoteHelsinki, Espoo ja Vantaa vaativat ulkomaalaisten rekisteröintikäytäntöjen yhtenäistämistä
03.05.13

Helsingin, Espoon ja Vantaan maahanmuuttoasioista vastaavat johtajat ovat jättäneet kuntaministeri Henna Virkkuselle torstaina kannanoton maistraattien ulkomaalaisiin soveltamien rekisteröintikäytäntöjen yhtenäistämisestä.

Kannanoton mukaan vakinaisesti maassa asuvien ja oleskeluoikeuden saaneiden henkilöiden väestörekisteriin rekisteröityminen ja kotikunnan merkitseminen ei kaikissa maistraateissa perustu yhtenäisiin väestötietolain tulkintoihin. Esimerkiksi Helsingissä laillisesti asuvalta ulkomaalaiselta saattaa puuttua rekisteristä kotikunta, josta seuraa rajoituksia henkilöiden oikeuksiin käyttää julkisia palveluita.

– Kaikilla henkilöillä, myös ulkomaan kansalaisilla, joilla on vakinainen oleskeluoikeus Suomessa, tulisi olla yhdenvertaiset mahdollisuudet kotikuntaan ja asuinkuntansa palveluihin, riippumatta siitä, minkä maistraatin alueella he asuvat. On ongelmallista, että samaa lakia tulkitaan eri tavoin eri osassa maata. Kysymys on kuitenkin jokaisen perusoikeudesta, oikeudesta kotikuntaan, Helsingin sivistys- ja henkilöstötoimen apulaiskaupunginjohtaja Ritva Viljanen sanoo.

Kaupungit tukevat kannanotollaan vähemmistövaltuutetun valtiovarainministeriölle jättämää esitystä, että mikäli ulkomaalaisen henkilöllisyydestä ei ole saatavissa muuta selvitystä, tulisi hänet merkitä väestötietojärjestelmään ulkomaalaisrekisterissä olevin tiedoin.

Kannanotossa esitetään myös pysyvien henkilötunnusten myöntämistä välittömästi rekisteröitymisen tai oleskeluluvan myöntämisen yhteydessä ulkomaalaisille.

– Henkilötunnus on välttämätön edellytys työpaikan saamiseksi ja ylipäätään asumiselle Suomessa. On tärkeää, että henkilöllä ei ole monia tunnuksia ja hänelle vahvistetaan vain yksi identiteetti Suomessa,  maahanmuutosta vastaavat pääkaupunkiseudun johtajat toteavat.

Lisäksi Helsinki, Espoo ja Vantaa toivovat Valtiovarainministeriöltä toimia maasta muuttaneiden poistamiseen väestötietojärjestelmästä.

Maahanmuuttojohtajat kiirehtivät valtiovarainministeriön lainsäädäntömuutoksia, sillä pääkaupunkiseutu kansainvälistyy nopeasti ja epäyhtenäisistä tulkinnoista ja käytännöistä aiheutuu huomattavaa haittaa paitsi maahanmuuttajille, myös merkittäviä ongelmia ja ylimääräistä työtä kaupungeissa työskenteleville viranomaisille.

http://www.hel.fi/wps/portal/Helsinki/Artikkeli?urile=hki:path:/helsinki/fi/uutiset/helsinki+espoo+ja+vantaa+vaativat+ulkomaalaisten+rekisterikaytantojen+yhteinaistamista&current=true

Saippuakupla

QuoteHU: Yli 5 prosenttia Helsingin ulkomaalaisista "tietymättömissä"

Helsinki, Espoo ja Vantaa vaativat maasta muuttaneiden henkilöiden poistamista väestötietojärjestelmästä.

Nykylainsäädäntö ei mahdollista henkilön kotikunnan muuttamista sillä perusteella, että hänestä ei ole saatu tietoa tai häneen ei ole saatu yhteyttä. Tällaiset henkilöt merkitään väestötietojärjestelmään tietymättömissä oleviksi tai vailla vakinaista asuntoa oleviksi.

– Esimerkiksi Helsingissä 5,3 prosenttia väestötietojärjestelmään merkityistä ulkomaalaisista on tietymättömissä olevia vaikka tosiasiallisesti osa heistä on muuttanut kokonaan pois Suomesta, kertoo Helsingin apulaiskaupunginjohtaja Ritva Viljanen.

Pääkaupunkiseudun kaupunkien maahanmuuttoasioista vastaavat johtajat ovat jättäneet kuntaministeri Henna Virkkuselle perjantaina kannanoton maistraattien ulkomaalaisiin soveltamien rekisteröintikäytäntöjen yhtenäistämisestä Suomessa.

Kannanoton mukaan vakinaisesti maassa asuvien ja oleskeluoikeuden saaneiden henkilöiden väestörekisteriin rekisteröityminen ja kotikunnan merkitseminen ei kaikissa maistraateissa perustu yhtenäisiin väestötietolain tulkintoihin. Esimerkiksi Helsingissä laillisesti asuvalta ulkomaalaiselta saattaa puuttua rekisteristä kotikunta, josta seuraa rajoituksia henkilöiden oikeuksiin käyttää julkisia palveluita.

– Kaikilla henkilöillä, myös ulkomaan kansalaisilla, joilla on vakinainen oleskeluoikeus Suomessa, tulisi olla yhdenvertaiset mahdollisuudet kotikuntaan ja asuinkuntansa palveluihin, riippumatta siitä, minkä maistraatin alueella he asuvat. On ongelmallista, että samaa lakia tulkitaan eri tavoin eri osassa maata, Ritva Viljanen jatkaa.

Kannanotossa esitetään myös pysyvien henkilötunnusten myöntämistä ulkomaalaisille välittömästi rekisteröitymisen tai oleskeluluvan myöntämisen yhteydessä. Henkilötunnus on välttämätön edellytys työpaikan saamiseksi ja ylipäätään asumiselle Suomessa.

http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/235671-yli-5-prosenttia-helsingin-ulkomaalaisista-%E2%80%9Dtietymattomissa%E2%80%9D

Elemosina

Arvaan että "tietymättömissä" olevalle maksetaan kuitenkin tilille kaikki etuudet mitä tälle mahdollisesti kuuluu.
Ihan järkevää olisi tosiaan myös huolehtia maastapoistuneiden poistamisesta rekistereistä kuin maahansaapuneiden lisääminenkin.
Avoimilla rajoilla tuhottiin avoin yhteiskunta
EU-turistien CV http://hommaforum.org/index.php/topic,6906.msg1324730.html#msg1324730

caprifolium

QuoteKannanoton mukaan vakinaisesti maassa asuvien ja oleskeluoikeuden saaneiden henkilöiden väestörekisteriin rekisteröityminen ja kotikunnan merkitseminen ei kaikissa maistraateissa perustu yhtenäisiin väestötietolain tulkintoihin. Esimerkiksi Helsingissä laillisesti asuvalta ulkomaalaiselta saattaa puuttua rekisteristä kotikunta, josta seuraa rajoituksia henkilöiden oikeuksiin käyttää julkisia palveluita.

Hmmm, mihinköhän oikeuksiin tuossa mahdetaan viitata? Tuskin liikuntaviraston tai kaupunginkirjaston palveluihin ...
Mikä on tiedotusvälineiden perimmäinen tehtävä? Onko se informaation välittäminen, kansan sivistäminen, maailman muokkaaminen paremmaksi? Mutta paremmaksi kenen näkökulmasta?
- Suomen Kuvalehti 22/2012

caprifolium

Quote– Henkilötunnus on välttämätön edellytys työpaikan saamiseksi ja ylipäätään asumiselle Suomessa. On tärkeää, että henkilöllä ei ole monia tunnuksia ja hänelle vahvistetaan vain yksi identiteetti Suomessa,  maahanmuutosta vastaavat pääkaupunkiseudun johtajat toteavat.

Takerrun taas lillukanvarsiin, mutta eikö tuo ole ennemminkin se yksi ja ainoa tapa "olla olemassa". Toki se on tärkeää, mutta asiahan on itsestäänselvyys! Yksi identiteetti per henkilö. Viilaan vielä vähän lisää koska identiteetti on typerä ja väärä sana kuvamaan ihmisen henkilöllisyyttä. Kyse on henkilöllisyydestä, ei identiteetistä.

No niin, olen taas paasannut!
Mikä on tiedotusvälineiden perimmäinen tehtävä? Onko se informaation välittäminen, kansan sivistäminen, maailman muokkaaminen paremmaksi? Mutta paremmaksi kenen näkökulmasta?
- Suomen Kuvalehti 22/2012

haermae

Quote from: Elemosina on 04.05.2013, 12:06:51
Arvaan että "tietymättömissä" olevalle maksetaan kuitenkin tilille kaikki etuudet mitä tälle mahdollisesti kuuluu.
Ihan järkevää olisi tosiaan myös huolehtia maastapoistuneiden poistamisesta rekistereistä kuin maahansaapuneiden lisääminenkin.

Tottahan nyt tilinumero on Kelalla tiedossa vaikkei henkilöstä muuta tiedettäisikään.

Ratkaisu ongelmaan on katkaista "tietymättömissä" olevilta etuuksien maksu. Satavarmasti alkaa äbäläwäbälä kuulumaan seuraavana "tilipäivänä" kun tili jääkin saamatta.
Jolloin voidaan tiedustella että missäs sitä ollaan oltu. Ja käskeä iltapäivällä käymään konttorilla. Jaa eikö pääse? No sitten ei ole tarvetta etuuksillekaan. Poistetaan rekisteristä.

Ruotsissahan sille yhdellekin somaliakalle maksettiin 8 vuotta tukia Somaliaan kun "unohti" ilmoittaa että muuttaa maasta pois eikä siis enää tarvi Ruotsin sossurahoja. Ei epäilystäkään etteikö Suomessa olisi samanlaisia tapauksia.
Suomalaiset tuet/kk vastaavat esim. somalilaisen keskivuosiansiota (~400$), joten sossurahalla elelee sielläpäin maailmaa varsin leveästi. Ja miksipä ei elelisi kun ei tuota mitenkään valvota eikä estetä.


MW

Kotiovi Mogadishussa, pankkitili discorahoineen Suomessa?

EDIT: Sitäpaitsi, mistä me tiedämme, kuinka monella passilla Abdi on käynyt sossussa?