News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2013-05-03 Arkipäivän ryssävihaa Lahdessa: fyysikolle ei töitä

Started by Faidros., 03.05.2013, 06:26:40

Previous topic - Next topic

Faidros.

Se on sitten ryssävihaa, jos ei venäläiselle löydy Suomestä töitä! :facepalm:
http://www.ess.fi/?article=413167
Voiko myös olettaa, että jos ryssällä ei ole tänne tullessaan osoittaa työpaikkaa suomalaiselle, hän on fennovihaaja?
Pitääkö suomalaisten työttömienkin lähteä ulkomaille vittuilemaan paikallisille, jos ei heiltäkään löydy työtä?

QuoteKuuden päijäthämäläiskunnan yhteinen Työn Kipinä-hanke pyrkii rikkomaan asennelukot ja tarjoamaan apua myös ulkomaalaistaustaisille työnhakijoille. Ideana on tavoittaa jokainen pitkäaikaistyötön ja auttaa hänet mahdollisimman oma-aloitteiseen työnhakuun.

Kipinän yksi asiakas on Lahdessa asuva venäläinen fyysikko. Akateemisesti koulutettu ja hyvin suomea puhuva mies on asunut 13 vuotta Suomessa saamatta mitään muuta kuin pätkätöitä. Näin siitä huolimatta, että hänen tutkintonsa hyväksytään päteväksi myös Suomessa. Taustoiltaan nuhteettomalla miehellä on vahva motiivi työllistyä.

Tällä hetkellä hänellä ei ole minkäänlaista työsuhdetta.

- Työllistymisen esteenä ovat ennakkoluulot tiettyä kansallisuusryhmää kohtaan, arvioi hankepäällikkö Marita Melkko Lahden kaupungilta.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Blanc73

Oikein malliesimerkki miten hurmoshenkinen mokutus johtaa täydelliseen logiikan puutteeseen/kaksoisstandardeihin ja jo pelkkä jutun otsikko on jo täydellinen floppi.

Quote- Työllistymisen esteenä ovat ennakkoluulot tiettyä kansallisuusryhmää kohtaan, arvioi hankepäällikkö Marita Melkko Lahden kaupungilta.

..ok. Miten tämä ennakkoluulo on todennettu? Työantaja on sanonut suoraan ettei ota ryssää töihin?

Mutta mites juttu sitten jatkuu:
QuoteHelppoa ei ole suomalaisillakaan pitkäaikaistyöttömillä. Heistä vain vähemmistö työllistyy tukitoimien jälkeen vakituisiin töihin, kun loput saavat tyytyä valtion tukemiin tilapäistöihin tai sitten he lähtevät koulutukseen.

Siis tiivistettynä: suomalaisen pitkäaikaistyöttömän taistelu tuulimyllyjä vastaan on vain pelkkä huomautus sivumariginaalissa(lue: normaalia) ja mamun vastaava tilanne on katastrofaalista rasisimia?

Pidän Suomesta yhä vähemmän ja vähemmän. Asenneilmapiiri on naurettavan hysteerinen näissä moku-asioissa sekä viranomaisportaalla, että uusmarxilaisessa mediassamme.
"Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa."

Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."

rapa-nuiv

Quote from: Blanc73 on 03.05.2013, 07:22:03
Siis tiivistettynä: suomalaisen pitkäaikaistyöttömän taistelu tuulimyllyjä vastaan on vain pelkkä huomautus sivumariginaalissa(lue: normaalia) ja mamun vastaava tilanne on katastrofaalista rasisimia?

Tietenkin.
Emmehän me selviydy elleivät he paikkaa huutavaa työvoimapulaamme.
Jaxuhali !

ihminen

...

Kipinän yksi asiakas on Lahdessa asuva venäläinen fyysikko. Akateemisesti koulutettu ja hyvin suomea puhuva mies on asunut 13 vuotta Suomessa saamatta mitään muuta kuin pätkätöitä. Näin siitä huolimatta, että hänen tutkintonsa hyväksytään päteväksi myös Suomessa. Taustoiltaan nuhteettomalla miehellä on vahva motiivi työllistyä.

...
Jutussa olisi voinut käsitellä myös seuraavia tarkentavia kysymyksiä.

Millaisia pätkätöitä? Ovatko liittyneet hänen tutkintonsa vai ei? 13 vuodessa jää pahasti alastaan  jälkeen jos ei ole mukana työelämässä.

Osasiko suomea sujuvasti tänne muuttaessaan?

Harkitsiko työskentelyä muualla kuin Suomessa? Alan töitä olisi voinut saada kenties jostain muualta.

Miksi ongelmat ovat aina jonkun muun syy?

Harvinaisen paska otsikointi jutussa, Petri Koivistolle pisteet siitä.

Henri_K

Kanssani samassa osoitteessa asuu Venäläistaustainen KTM ja ainakin tällähetkellä on työllistettynä alan töissä. Ja kuvitelkaa, tällaisen impiwaaralaisen natsi-rasisti-sian kanssa jakaa elämänsä?  :flowerhat:

kekkeruusi

Mitähän duunia ajatteli fyysikko Lahdesta löytävänsä? Eikö tosiaan 13 vuodessa olisi kannattanut harkita jotain sellaisiakin hommia, joihin fyysikon papereilla ei ole merkitystä. Uudelleen kouluttautuminenkin on mahdollista..

Ryssävihaa, paskan marjat.

mikkoR

Itse en työllistä venakkoja mutta syy johtuu siitä että minulla on niistä huonoja kokemuksia, Suomlaisten kanssa on aina pärjännyt mutta kaikkien venäläisten kanssa on tullut jossain vaiheessa ongelmia.
Olenkohan sitten kokemusperäinen rasisti?
Paras tapa päästä eroon laittomista aseista on toki luoda riittävä määrä väyliä laillisille aseille.

Lahti-Saloranta

Fyysikon kannattaisi kysellä töitä Pohjois-Koreasta. Lahdessa näitä fyysikon töitä kun taitaa olla vähemmän varsinkin jos ei ole fysiikan opettajan pätevyyttä.
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

Afrikan kirjeenvaihtaja

Kyse lienee jonkun paluumuuttajan puolisosta. Muuten en ymmärrä, miksi hän ei ole hakeutunut johonkin muuhun maahan kuin Suomeen.

Onkohan hankepäällikkö Marita Melkko tai kukaan muu ehdottanut opettajan pätevyyden hankkimista?
Hänen Majesteettinsa palveluksessa.

Gommi

Jos en osaisi jotain muutakin kuin fysiikkaa, tässä teille olisi toinen työtön fyysikko, pottunokka tosin.

Päivääkään en ole fyysikon hommia tehnyt 11 vuoden työurani aikana. Onneksi tosin muitakin töitä löytyy, joten mitä tässä valittamaan. Pari paikkaa aukeaa VTT:ltä tai vastaavalta vuosittain, mutta niihin on kasapäin hakijoita. Lisäksi olen unohtanut tässä 11 vuoden aikana jo kaiken fysiikkaan liittyvän.  :D

Afrikan kirjeenvaihtaja

Quote from: Gommi on 04.05.2013, 14:29:14
Jos en osaisi jotain muutakin kuin fysiikkaa, tässä teille olisi toinen työtön fyysikko, pottunokka tosin.

Päivääkään en ole fyysikon hommia tehnyt 11 vuoden työurani aikana. Onneksi tosin muitakin töitä löytyy, joten mitä tässä valittamaan. Pari paikkaa aukeaa VTT:ltä tai vastaavalta vuosittain, mutta niihin on kasapäin hakijoita. Lisäksi olen unohtanut tässä 11 vuoden aikana jo kaiken fysiikkaan liittyvän.  :D

Miten tuntemasi fyysikot ovat työllistyneet? Minulla on pari tuttua fyysikkoa, jotka ovat työskennelleet CERNin projekteissa. Yksi tuttu on ollut lähinnä kotiäitinä.

Gommi

Fyysikot työllistyvät kyllä yllättävän hyvin, jos haluavat tehdä ainakin jotain töitä. Jostain syystä työt eivät kuitenkaan tunnu monesti liippaavan fysiikkaan millään lailla:  Itse olen ATK-duunari (lähinnä datanomihommia), kaveri konsultti palovaroitinfirmassa, yksi tuttu LIDL:in myymäläjohtaja, opettajina ja tutkijoina tietysti muutama. Joskus tehtiin joku tutkimuskin, työttöminä työnhakijoina oli keskimäärin 2-3% vuosiluokkani fyysikoista, joka on uskomattoman vähän. 

Ihan mukavia, vakaita ja joillakin rahakkaitakin hommia tosin, joten eipä tässä valittamisen aihetta ole...

Afrikan kirjeenvaihtaja

Quote from: Gommi on 04.05.2013, 14:51:42
Fyysikot työllistyvät kyllä yllättävän hyvin, jos haluavat tehdä töitä. Jostain syystä työt eivät kuitenkaan tunnu monesti liippaavan fysiikkaan millään lailla:  Itse olen ATK-duunari (lähinnä datanomihommia), kaveri konsultti palovaroitinfirmassa, yksi tuttu LIDL:in myymäläjohtaja, opettajina ja tutkijoina tietysti muutama.

Luulen, että älykkyyttä arvostetaan monilla aloilla. Toisaalta älykäs henkilö saattaa kyetä ylittämään eri alojen rajoja.

Micke90

Jos ei suomalaisillekaan fyysikoille löydy töitä, niin miksi venäläisille sitten pitäisi löytyä. Venäläinen koulutus nyt ei ihan kuitenkaan vastaa tasoltaan suomalaista - se ei ole edes lähellä sitä.

Finka

Quote from: Gommi on 04.05.2013, 14:51:42
Fyysikot työllistyvät kyllä yllättävän hyvin, jos haluavat tehdä ainakin jotain töitä. Jostain syystä työt eivät kuitenkaan tunnu monesti liippaavan fysiikkaan millään lailla:  Itse olen ATK-duunari (lähinnä datanomihommia), kaveri konsultti palovaroitinfirmassa, yksi tuttu LIDL:in myymäläjohtaja, opettajina ja tutkijoina tietysti muutama. Joskus tehtiin joku tutkimuskin, työttöminä työnhakijoina oli keskimäärin 2-3% vuosiluokkani fyysikoista, joka on uskomattoman vähän. 

Ihan mukavia, vakaita ja joillakin rahakkaitakin hommia tosin, joten eipä tässä valittamisen aihetta ole...

Luonnontieteelliseltä alalta samallainen kokemus. Maisterin papereilla ajetaan vaikka taksia mutta harva on työtön.
"On helppoa olla silmiinpistävän 'myötätuntoinen', jos muut pakotetaan maksamaan kustannukset."-Murray Rothbard

Mohammed Al-gazzaz: "Iraqis and Finns have never met in thoughts, culture and religions. There is huge gap between them and it will never go away. I'm talking in general ofcourse there is exception" -FB:RHC

Mika

Quote from: Finka on 04.05.2013, 15:10:46
Maisterin papereilla ajetaan vaikka taksia mutta harva on työtön.

Bull's eye!  Juuri tuon takia koulutuksen merkityksellisyys näyttäytyy tilastoissa aivan liian positiivisessa valossa.  Korkeasti koulutettujen muita ryhmiä parempi työllisyysprosentti johtuu nimenomaan siitä, että he ovat ihmisinä hyvin erilaisia kuin esimerkiksi ne jotka ovat jättäneet peruskoulun kesken, tai eivät ole hankkineet mitään koulutusta.   

Suomessa on itse asiassa suurta ylitarjontaa maistereista ja AMK-asteelta valmistuneista. Juuri sen takia heitä löytyy nykyään runsaasti minkä tahansa perinteisiin duunariammatteihin lukeutuvien ammattiryhmien (taksikuskit, myyjät yms.) joukosta, sekä - tietenkin - työttömien armeijasta.   
"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"

SimoMäkelä

Onko se todella ihan arkipäiväistä ryssävihaa, siis yhtenään sattuvaa, että yksi venäläinen fyysikko ei saa Suomesta töitä. Vaiko otsikossa hieman liioitellaan, että näyttäis julmemmalta?

Leso

Venäläinen sanoo olevansa fyysikko. Missä pätevyys?
Satun tuntemaan erään fyysikon, joka on alansa töissä. Tietysti, koska on eri pätevä.
Hän kertoi opiskeluaikoinamme, että laitokselle otettiin töihin brittejä, jotka olivat todellakin liioitelleet ceeveessään. Eivät hallinneet edes sellaista yksinkertaista säätöä, jonka jokainen suomalainen ekavuotinen olisi hallinnut.
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

JoKaGO

Quote from: Micke90 on 04.05.2013, 15:01:55
Jos ei suomalaisillekaan fyysikoille löydy töitä, niin miksi venäläisille sitten pitäisi löytyä. Venäläinen koulutus nyt ei ihan kuitenkaan vastaa tasoltaan suomalaista - se ei ole edes lähellä sitä.

Siis menee Maan kiertoradalle verrattuna suomalaiseen säähavaintopallon tasoon?
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

jopparai

Olen maailmalla törmännyt monesti projekteissa ulkomaalaisten kolleegojen ihmettelyyn, miten Suomalainen M.Sc tason kaveri juoksee tehtaan salissa testaamassa i/o signaaleja.  Heillä sen tekevät asentajat. Suomalaisessa kulttuurissa on kai syy moiseen. Suomalaiset ovat olleet arvostettuja osaajia joka maassa, missä olen joutunut toimimaan.
Killing folk is easy, being politically correct is pain in the arse.(Achmed, the dead terrorist)
http://www.youtube.com/watch?v=3L8fIrWnXRA

Leso

Quote from: jopparai on 04.05.2013, 18:10:31
[...] Suomalaiset ovat olleet arvostettuja osaajia joka maassa, missä olen joutunut toimimaan.

Sama kokemus. Jo pelkästään suomalaisuus on ollut laadun tae.
Vtu että vtuttaa tämä nykymeininki ja nykyiset "suomalaiset asiantuntijat".
Stana. Menee maine. Minultakin. Vtun pellet.

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari

JoKaGO

Olen maailmalla törmännyt monesti projekteissa ulkomaalaisten kolleegojen ihmettelyyn, miten Suomalainen B.Sc tason kaveri juoksee tehtaan salissa testaamassa i/o signaaleja.  Heillä sen tekevät asentajat. Suomalaisessa kulttuurissa on kai syy moiseen. Suomalaiset ovat olleet arvostettuja osaajia joka maassa, missä olen joutunut toimimaan.

Joskus kuulemma M.Sc tason kaveritkin, nykyään jopa enenevässä määrin  ;)
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Arvoton

Quote from: mikkoR on 04.05.2013, 13:50:08
Itse en työllistä venakkoja mutta syy johtuu siitä että minulla on niistä huonoja kokemuksia, Suomlaisten kanssa on aina pärjännyt mutta kaikkien venäläisten kanssa on tullut jossain vaiheessa ongelmia.
Olenkohan sitten kokemusperäinen rasisti?

Parikin työnantajaa puolestaan ovat kertoneet, että he ottavat venäläisiä (miehinen ala lähinnä), mutteivät ikinä enää eestiläisiä, jotka ovat heidän mukaansa ylimielisiä valehtelevia varkaita.

jopparai

Quote from: JoKaGO on 04.05.2013, 18:23:18
Olen maailmalla törmännyt monesti projekteissa ulkomaalaisten kolleegojen ihmettelyyn, miten Suomalainen B.Sc tason kaveri juoksee tehtaan salissa testaamassa i/o signaaleja.  Heillä sen tekevät asentajat. Suomalaisessa kulttuurissa on kai syy moiseen. Suomalaiset ovat olleet arvostettuja osaajia joka maassa, missä olen joutunut toimimaan.

Joskus kuulemma M.Sc tason kaveritkin, nykyään jopa enenevässä määrin  ;)

tuli näköjään kirjoitusvihree. Piti kuulua M.Sc. Korjaan.
Killing folk is easy, being politically correct is pain in the arse.(Achmed, the dead terrorist)
http://www.youtube.com/watch?v=3L8fIrWnXRA

-PPT-

Nykyisinhän kun Suomessa asuu paljon venäläisiä niin monilla heistä on lapsia suomalaisessa koulussa ja monet noista vanhemmista valittavat koulujen tasoa, ainakin mitä tulee matematiikan ja fysiikan opetukseen. Yksinkertaisimmatkin laskutoimitukset lasketaan laskimilla, mikä ei kuulemma venäläisessä koulussa tulisi kuuloonkaan. No, vaikea sanoa onko asiat noin heikolla tolalla.

IDA

Itse olen tavannut lähes eläkeiässä olevan naisen, joka oli matemaatikko ja jonka harrastus oli pelailla iltaisin shakkia aviomiehensä kanssa. Voin vakuuttaa, että kyseessä oli viisaas ja myös älykäs ihminen, joka olisi voinut tehdä vaikka mitä. Suomessa hän painoi duunia, jossa pakattiin käytettyjä vaatteita jakoon, eikä hän valittanut yhtään.
qui non est mecum adversum me est

Mika

On siinä onnistuttu repäisemään varsinainen otsikko.  Jos venäläinen fyysikko ei saa työtä Lahdesta, niin se on siis RYSSÄVIHAA?  Jos kyseessä olisi laatulehti, noin paha ylilyönti aiheuttaisi sen, että sekä jutun kirjoittaja että taittovuorossa oleva toimittaja olisivat seuraavissa YT-neuvotteluissa taatusti irtisanottavien listalla.
"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"

Arvoton

En toki voi syyttää juuri tätä fyysikkoa, mut, tota, joo nyt kun on mediassa kohistu netistä hommatuista lääkärinpapereista...

Ja jo neukkulan loppuaikoina rahalla sai tenttejä läpi, yms.

Ei toimittajaparka taida tajuta, ettei suurimmalle osalle jengisä mene enää läpi ihan mikä tahansa. Lahdessa vihreät eivät ole kova sana, eikä myökään Vas.

Afrikan kirjeenvaihtaja

Quote from: Arvoton on 04.05.2013, 18:53:24
En toki voi syyttää juuri tätä fyysikkoa, mut, tota, joo nyt kun on mediassa kohistu netistä hommatuista lääkärinpapereista...

Ja jo neukkulan loppuaikoina rahalla sai tenttejä läpi, yms.

Eikä ainoastaan loppuaikoina. Mutta venäläisten luonnontieteilijöiden joukosta löytyy oikeitakin huippuosaajia. Siksi on mahdollista, että tämän ketjun aiheena oleva henkilö on ylikoulutettu hakemiinsa työpaikkoihin.

Leso

Mutta onhan se vaan jännä juttu, etteivät nämä huippuosaajat osaa ikuna ilmaista huippuosaamistaan...
'
Otetaanks niinkin vanha esimerkki kuin eräs herra Einstein, jonka ei todellakaan tarvinnut todistella osaamistaan Amerikassa, jonne hän pakeni natsien juutalaisvainoja.