News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2013-04-19 NYT: Näin nyky-Suomessa joutuu kodittomaksi

Started by Aeon, 25.04.2013, 10:11:07

Previous topic - Next topic

Aeon

Nyt:n artikkelissa on pakollista mokuttamista:
QuoteFreddy Kiomba Tshite, 50. Asuu omassa huoneessa Hietaniemenkadun palvelukeskuksessa.

"Olen kongolainen eli kotoisin Kongosta. Vuonna 1996 maahani tuli sota, jota lähdin pakoon Burundiin. Sairastuin siellä, ja jalkani halvaantuivat isolta osalta. Siksi liikun nyt rollaattorin avulla ja syön joka päivä paljon lääkkeitä.

Suomeen tulin pakolaisena. En valinnut sitä, vaan minut lähetettiin tänne. Myös siskoni ovat Suomessa. Toinen asuu Helsingissä ja toinen Oulussa. Vanhempani ovat kuolleet, mutta pikkuveljeni asuu Kongossa. Pelkään hänen puolestaan, sillä tilanne kotimaassani ei ole vieläkään rauhoittunut.

Suomi on todella hyvä maa. Täällä on rauhallista ja turvallista ja elämän laatu on hyvä. Tosin kaikki on todella kallista. Mutta teillä on hieno maa, koska valtio auttaa ihmisiä toisin kuin Afrikassa.

Minulle tämä talvi oli tosi kova. Kylmää ja pimeää jatkui pitkään. Koko talven tuuli kovasti ja oli liukasta. Minun on todella vaikea liikkua ulkona silloin. Olinkin aika paljon sisällä.

Odotan kovasti kesää. Kasvit nousevat ylös maasta, ja suomalaiset tulevat ulos asunnoistaan. Kaduille tulee elämää, ja pääsen itsekin liikkumaan: Kamppiin, Anttilaan, Stockmannille ja Rautatieasemalle. Käyn usein myös Sibelius-monumentilla ja sen kivikirkon luona."

Ensinnäkin, Freddy ei ole joutunut Suomessa kodittomaksi, hän on "joutunut" Suomeen. Mukavasti näyttää kuitenkin menevän verrattuna noihin muihin, sillä hänellä on sentään oma huone. Kaikilla kantiksilla ei näyttäisi olevan ja aika karua näyttää olevan palvelukeskusten arki kantiksilla. Joko Freddy ei valita pienistä tai sitten asuu eri paikassa kuin osa haastatelluista kantiksista. Tosin, haastatelluista aika monella on peiliin katsominen, kun miettii miksi on joutunut asunnottomaksi. Taustat näyttävän olevan aika "värikkäät".

Mutta, eniten tässä tosiaan häiritsee tuo, että mukaan on ollut pakko saada sellainen henkilö, joka ei oikeasti ole joutunut kodittomaksi Suomessa. Freddyn koti on Kongossa ja hän on tullut tänne pakolaisena.

Sitten muita lainauksia
Quote from:
26 vuotta olen elänyt täydellisessä selibaatissa. Työläiskourien runnomaksi en rupea. Nuoruudessani minulla oli paitapukumiehiä. Heidän kustannuksellaan elin.

Aviomieheni kanssa olin yhdessä 13 vuotta, mutta jäin leskeksi. Meillä on yhteinen poikakin. Hänestä en ole kuullut vuosikausiin mitään. Minulla meni poikaan välit, kun muutin 1970-luvulla Tunisiaan. Tapasin siellä miehen ja menin naimisiin. Kesti kolme kuukautta, kun mies alkoi muistuttaa silmissäni apinaa. Erosimme pian.
Kovaa tekstiä. Vihapuhetta jopa?
Hommalla junttaamista vuodesta 2009 lähtien

Everyman

Quote from: Aeon on 25.04.2013, 10:11:07
Quote from: Sirkka-Eliina
Aviomieheni kanssa olin yhdessä 13 vuotta, mutta jäin leskeksi. Meillä on yhteinen poikakin. Hänestä en ole kuullut vuosikausiin mitään. Minulla meni poikaan välit, kun muutin 1970-luvulla Tunisiaan. Tapasin siellä miehen ja menin naimisiin. Kesti kolme kuukautta, kun mies alkoi muistuttaa silmissäni apinaa. Erosimme pian.
Kovaa tekstiä. Vihapuhetta jopa?

Reps. :D Ehkä miehessä oli roimaa alkumiehen voimaa.