News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

KHO 2007: Somalilta ei voitu edellyttää opintolainan nostamista

Started by Micke90, 22.04.2013, 04:05:05

Previous topic - Next topic

Micke90

QuoteOpintolainan ottamista lukio-opintojen rahoittamiseksi ei voitu edellyttää maahanmuuttajataustaiselta henkilöltä, kun otettiin lisäksi huomioon hänen muut olosuhteensa ja opiskelumenestyksensä. Opintolainan määrää ei siten voitu ottaa tulona huomioon toimeentulotukea myönnettäessä.

http://www.kho.fi/paatokset/40655.htm

Vaikka sinällään nostankin hattua sille, että hän on suoriutunut opinnoistaan noinkin hyvin, niin en silti hyväksy sitä, ettei häneltä edellytetty opintolainan nostamista. Minulta ainakin sossu edellytti opintolainan nostamista, vaikka kyse minun kohdallani olikin lukion jälkeisistä opinnoista.  >:(

Tabula Rasa

Enni taisi opintolainan ottoa tuskailla? Kokeileppa ottaa tuo päätös mukaan ja vetoa yhdenvertaisuuteen lain edessä?
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

latrom

Korko on haram, saattaapi liittyä. Islam riba googleen.

Sent from my B1-A71 using Tapatalk 2

Roope2

Kulut, jotka johtuvat "erityisistä tarpeista ja olosuhteista", on hyväksyttävä.

Siinähän se porsaareikä taas on. Ei mulla ole mitään erityisiä kuluja, ihan normaaleja vaan.
"Koulussa menestyminen on vain siitä kiinni, kuinka paljon ja miten teet töitä. Oma asenne vaikuttaa tosi paljon."

Maryam Imtiaz, Pakistanista 13-vuotiaana Suomeen muuttanut Aalto-yliopiston opiskelija

Aukusti Jylhä

Roope2 tuon kiteytti hyvin: eri porukoilla on erilaiset pelisäännöt. Ei näistä enää jaksa edes yllättyä, mutta hyvä jos näitä jaksetaan kaivella esiin, ja vielä laittaa levitykseenkin.

Mitäköhän A tekee nykyään, tässä tuumiskelen...

Ef 6:10-11
Lopuksi, vahvistukaa Herrassa ja hänen väkevyytensä voimassa. Pukekaa yllenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne kestää perkeleen kavalat juonet.

lapinmaahanmuutto

Quote from: Marshal_Mannerheim[Fin] on 22.04.2013, 04:09:03
Enni taisi opintolainan ottoa tuskailla? Kokeileppa ottaa tuo päätös mukaan ja vetoa yhdenvertaisuuteen lain edessä?

Tuossa mainitaan perusteina niin monta kertaa maahanmuuttajatausta, sen kummemmin erittelemättä miksi se vaikuttaa ja miten, että epäilen että sillä valkonahkaisia estetään toimimasta samoin.

hamppari

Mites se Katariina sanoikaan. "Maahanmuuttajat saa sossusta ihan saman kuin suomalaisetkin"...
70-luvulla jännitimme 'kuuden miljoonan dollarin miehen' seikkailuja.
Nyt seuraamme kauhulla 'seitsemän miljardin euron naisen' sekoiluja.

Micke90

Quote from: hamppari on 22.04.2013, 08:06:19
Mites se Katariina sanoikaan. "Maahanmuuttajat saa sossusta ihan saman kuin suomalaisetkin"...

No, se palstapeikko kyllä tiesi valehtelevansa. Tämä, se Lieksan tapaus ja monet muut todistavat sen, ettei yhdenvertaisuus lain edessä toteudu.

Jouko

Quote from: Micke90 on 22.04.2013, 12:31:06

No, se palstapeikko kyllä tiesi valehtelevansa. Tämä, se Lieksan tapaus ja monet muut todistavat sen, ettei yhdenvertaisuus lain edessä toteudu.

Tämä voitaisiin viedä pitemmälle että onko kaikkien mamujen aina saatava sama kuin Suomen kansalaiset?  :P
"Raja railona aukeaa.Edessä Aasia, Itä.Takana Länttä ja Eurooppaa;varjelen, vartija, sitä."

Uuno Kailas

Suomessako jokin mamujen aiheuttama huumeongelma? Ja khatin kontit!

Komediaa, parodiaa, sarkasmia ja ivaa; lakonisuutta ja kyynisyyttä unohtamatta

Nyökkäily; Tuo aikamme valtiomiestaito

rölli2

tuosta päätöksestä ei kyllä löytynyt yhtään pätevää syytä miksei kyseinen A-ryhmäläinen  olisi voinut nostaa lainaa. mitä tekemistä opiskelumenestyksellä on sen kanssa miten opiskelu rahoitetaan.? tietysti jos ei kursseja suorita ajallaan voi kela lopettaa opintotuen maksamisen

Taimi

Eiks tuo ole rasismia, ettei somalilta edellytetä samoja hengenlahjoja ja kykyjä kuin valkoisilta suomalaisilta?

Enni

Quote from: Marshal_Mannerheim[Fin] on 22.04.2013, 04:09:03

Jep, joskus tuskailin joo. Nyttemmin minun ei edes ole mahdollista opintolainaa nostaa,koska opintotukeni on loppunut tämän vuoden maaliskuussa. Kaikki 55 tukikuukautta tullut käytettyä (Nyt 5. vuosi yliopistossa, yksi hukattu vuosi amk:ssa ja yksi kesä opintotuen varassa elämistä). Mä aion valmistua tämän vuoden lopulla, 5,5 vuoden opiskelun jälkeen. Mutta siis olen nostanut aikanani kyllä opintolainaa, vaikken siitä erityisemmin pitänytkään...  :roll:

Oman alan töitä pitäis vaan jostain vielä löytää (muutakin kuin näitä pätkittäisi keikkahommia), muuten saa meikäläinenkin ennen pitkää hakea toimeentulotukea. Toivottavasti en joudu kuitenkaan.

Törkeetä kyllä!! Saisinpa vielä opintotukea. Menisin kyllä hakemaan toimeentulotukea HETI ja vetoaisin juurikin tähän tapaukseen...

Melbac

Myönnetäänkö noille muuten valtion takaamaa opintolainaa?.Taitavat harmitella ettei sitä voi enää nostaa kokonaan... :D

Sami Aario

Tätähän perustellaan sillä että laki on kaikille sama. Ainoa vaan että laki mahdollistaa "tapauskohtaisen harkinnan".

Asia tulisi selvittää eikä luottaa pelkästään näihin eri tahojen esittämiin väitteisiin. Maahanmuuttajat pitäisi jaotella oleskeluluvan perusteen mukaisiin ryhmiin, jakaa nämä ryhmät vielä verotettavien tulojen perusteella alaryhmiin, selvittää kuinka paljon kunkin alaryhmän tuensaajalle keskimäärin sosiaalitukia maksetaan, ja sitten verrata näitä lukuja kantaväestön vastaaviin.

Lisäksi voitaisiin selvittää ylipäätään kuinka suuri osa kutakin alaryhmää nostaa sosiaalitukia.

Deloch

Tämä on kyllä taas niin perseestä. Lainaan vanhaa viestiäni joka osoittaa jälleen kerran kuinka kaksinaamaista paskaa tämä sossun touhu on:

Suomen sosiaalitoimisto on oikeasti yksi suuri vitsi. Joskus nuoruudessani (peruskouluaikoina) kuvittelin että kannattaa elämä suunnitella niin että elää säästäväisesti ja mikäli mahdollista ilman velkaa. Tämä osoittautui virheelliseksi siinä vaiheessa kun huomasin, että tiliotteessa täytyy olla täydet (6000+ euroa) velkaa että olisi mahdollisuuttakaan saada sossusta mitään. Myöskin jatko-opiskelu tilanteessa, eli vaikka ammattikoulun jälkeen olisi täydet velat niin siihen vielä päälle tulisi ottaa velkaa mikäli mahdollista.

...

Eipä ole paljoa sossusta irronnut, ja se vähä mikä on irronnut, on pitänyt maksaa takaisin korkojen (reilu 100e) kera. Seuraavan kuun opintotuen nyhtivät kokonaisuudessaan pois ja kaiketi laskivat että elän pyhällä hengellä 30 päivää kun tulot sinä kuukautena olivat sossun riiston jälkeen 0e.

...

Sossussa käynti on puhtaasti taitolaji, sillä kaverini joka osasi / kehtasi puhua tarpeeksi hyvin sai sossun maksattamaan vuokransa sekä lähes tuhat euroa (!) harkinnanvaraista päälle...

Säännöt ovat totisesti erilaiset toisille.

Micke90

Quote from: Jouko on 22.04.2013, 12:55:53

Tämä voitaisiin viedä pitemmälle että onko kaikkien mamujen aina saatava sama kuin Suomen kansalaiset?  :P

Ei, mutta Suomen kansalaisten on saatava aina vähintään sama kuin ulkomaalaisten - mieluiten tietysti reilusti enemmän.  ;D

lapinmaahanmuutto

Eihän tämä kyllä kovin reilulta tunnu. Itse olen ottanut yli 15000 euroa syömävelkaa opiskeluaikana. Kirottu olkoon valkoinen olemukseni.

Oikeuden päätökseen on nimenomaan lisätty tuo maahanmuuttajatausta-perustelu, jotta kuka tahansa ei voisi näillä samoilla perusteilla maksattaa koulutustansa sossulla opintolainan ottamisen sijaan. Ilman sitä voisi melkeinpä kuka tahansa opiskelija ihonväristä ja kulttuuritaustasta riippumatta viitata tähän päätökseen ja jättää opintolainat ottamatta, koska muuten (löyhät) perustelut kyllä sopivat kenen tahansa opiskelijan tilanteeseen.

Micke90

Quote from: lapinmaahanmuutto on 22.04.2013, 15:09:00
Eihän tämä kyllä kovin reilulta tunnu. Itse olen ottanut yli 15000 euroa syömävelkaa opiskeluaikana. Kirottu olkoon valkoinen olemukseni.

Oikeuden päätökseen on nimenomaan lisätty tuo maahanmuuttajatausta-perustelu, jotta kuka tahansa ei voisi näillä samoilla perusteilla maksattaa koulutustansa sossulla opintolainan ottamisen sijaan. Ilman sitä voisi melkeinpä kuka tahansa opiskelija ihonväristä ja kulttuuritaustasta riippumatta viitata tähän päätökseen ja jättää opintolainat ottamatta, koska muuten (löyhät) perustelut kyllä sopivat kenen tahansa opiskelijan tilanteeseen.

Onko mielestäsi siis maahanmuuttajuus muka syy olla nostamatta opintolainaa?  >:(

lapinmaahanmuutto

Quote from: Micke90 on 22.04.2013, 15:15:22
Quote from: lapinmaahanmuutto on 22.04.2013, 15:09:00

Onko mielestäsi siis maahanmuuttajuus muka syy olla nostamatta opintolainaa?  >:(

Niinhän tämä oikeuden päätös antaa ymmärtää.

Lukio-opinnot eivät anna ammattipätevyyttä. Tämän vuoksi ja kun erityisesti otetaan huomioon A:n maahanmuuttajatausta, hänen muut olosuhteensa ja opiskelumenestyksensä, ei ole kohtuullista, että A olisi jo lukio-opintoja rahoittaakseen joutunut ottamaan opintolainaa.

Tässä on tämä keskeinen kappale. Lukio-opinnot eivät anna kenellekään ammattipätevyyttä. Kaikilla on (jotkin) olosuhteet ja opiskelumenestys. Kuka tahansa voisi näillä perusteilla viitata oikeuden päätökseen ja todeta että opintolainan ottaminen on kohtuutonta. Erityisesti koska olosuhteita (hyvä/huono) tai opintomenestystä (hyvä/huono) ei ole sen kummemmin avattu. Ainoa perustelu joka jollakin tavalla erottaa tämän somalinuorukaisen kaikista muista on maahanmuuttajatausta. Kuka tahansa maahanmuuttajataustainen voi tämän päätöksen kanssa kävellä sosiaalivirastoon ja vaatia samaa etuutta joka yhdelle on annettu.

Sinuhe Egyptiläinen

Ystäväni painiskelee juuri samassa tilanteessa. Avustusta ei myönnetä, kun avopuoliso ei ole nostanut kaikkia opintotukia. Annoin tämän KHO:n päätöksen tiedoksi hänelle. Valitus pistetään vireille.

nimetön jäsen

Minä VHM:nä sain aikoinaan vuosituhannen alussa sossusta rahaa ilman opintolainoja. Alkutapaamisessa kävi ilmi että minun pitäisi ottaa opintolaina. Ilmoitin että vastustan kategorisesti lainanottoa tilanteessa, jossa en voi olla varma kuinka monta vuotta valmistumiseni jälkeen saan oman alani töitä. Kyse oli myös vain n. puolen vuoden jaksosta, koska olin saanut harjoittelupaikan seuraavaksi syksyksi. Lisäksi minulla oli esittää työdistus edellisestä työstä, melko tiukille vedetty budjetti siitä mitä vähintään tarvitsen laskujen maksuun ja pino työhakemuksia. Ilmeisesti oma-aloitteisesti tilapäinen tuen tarve hämmensi niin että sain kuin sainkin tarvitsemani tuen.

Nykyään on varmaan toisin...

Off-topic: Vähän myöhemmin valmistumiseni jälkeen hämmensin työkkärissä kun olin käynyt ensimmäisillä "työnhakurssi"-tunneillani ja sen jälkeen heti oli joku henkilökohtainen ensitapaaminen tädin kanssa. Ilmaisin tyytymättömyyteni kurssista, josta täti suorastaan hirmustui, muuttui tympeäksi ja olen melko varma että saarnaan sisältyi jotain loukkaavaakin. No lopulta kysyi sitten kumminkin jotain tyyliin: "no mikäs susta sitten tulee isona että saadaan tuet rullaamaan".

Ilmoitin aikovani yrittäjäksi ainakin toistaiseksi ja kyselin kirjanpitokursseista ja siitä voiko työkkärirahaa nostaa alkuvaiheessa kun homma ei ole kunnolla lähtenyt käyntiin vähän kuin olisi osapäivätöissä. Tädin ilme kirkastui välittömästi ja pyyteli lopuksi anteeksi käytöstään (kertoi että 'oikeat' asiakkaat on aika harvassa) ja lopuksi tunnusti vielä olevansa samaa mieltä kurssista.

gloaming

Mitä somalilta voidaan monikultturismin utopiassa ylipäätään edellyttää?

Onko hänellä velvollisuuksia ollenkaan, vai vain ideologisen utopian suomia oikeuksia?
Jag stöder Feministiskt initiativ. Våga vara feminist! Feministiskt initiativ - Det tredje största partiet i Simrishamn.

elukka

Quote from: Roope2 on 22.04.2013, 07:47:03
Kulut, jotka johtuvat "erityisistä tarpeista ja olosuhteista", on hyväksyttävä.

Siinähän se porsaareikä taas on. Ei mulla ole mitään erityisiä kuluja, ihan normaaleja vaan.

khattia kanssa
Kulttuurimarxismi
http://rauta-aika.blogspot.fi/2012/04/frankfurtin-koulukunnan.html

Homoliittolain vaikutukset Massachusettsin osavaltiossa
https://www.youtube.com/watch?v=bSXFb6ULsCg

jormas

Quote from: Sinuhe Egyptiläinen on 22.04.2013, 16:54:13
Ystäväni painiskelee juuri samassa tilanteessa. Avustusta ei myönnetä, kun avopuoliso ei ole nostanut kaikkia opintotukia. Annoin tämän KHO:n päätöksen tiedoksi hänelle. Valitus pistetään vireille.

Omalla kohdallani toimeentulotuki evättiin aikoinaan, koska tyttöystäväni oli oikeutettu opintolainaan. Opintolaina oli tosin jo nostettu ja käytetty, mutta se laskettiin silti käytettävissä olevaksi tuloksi, jolla olisi pitänyt minut elättää. En asiasta aikanaan valittanut vaan menin töihin. Risoo silti etten valittanut.