News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2013-04-19 Yle: Inarinsaamelainen: Pahinta on kun oma kansa syrjii

Started by Saippuakupla, 21.04.2013, 16:23:37

Previous topic - Next topic

Saippuakupla

QuoteInarinsaamelainen: Pahinta on kun oma kansa syrjii

- Ensin meitä on syrjitty suomalaistamalla ja sitten vielä toistamiseen oman kansan toimesta. Ja tämä jälkimmäinen syrjintä on kaikkein julminta, sanoo inarinsaamelaisten puheenjohtaja Anu Avaskari.

Inarinsaamelainen Anu Avaskari on saamelaiskäräjien jäsen mutta silti erimielinen käräjien johtajiston kanssa saamelaisuuden määritelmästä. Läheskään kaikkia inarinsaamelaisia ei nimittäin ole hyväksytty saamelaiskäräjien vaaliluetteloon.

- On esimerkkejä joissa samasta inarinsaamelais-perheestä on vaaliluetteloon hyväksytty osa sisaruksista, mutta osaa ei.

Vaaliluettelo määrittää kuka on Suomen lain mukaan virallisesti saamelainen. Statuksella on merkitystä esimerkiksi siinä vaiheessa jos Suomi ratifioi alkuperäiskansojen oikeuksia koskevan ILO 169 –sopimuksen.

- ILO –sopimusta ei voi ratifioida niin kauan kun on epäselvää keitä sopimus koskee. Tämän hetkisen saamelaiskäräjälain mukaan moni saamelainen jäisi alkuperäiskansaa koskevan määritelmän ulkopuolelle.

Saamelaiskäräjien puheenjohtaja Klemetti Näkkäläjärvi ei halua kommentoida inarinsaamelaisten valintaa vaaliluetteloon.

- Vaalilautakunta tekee päätökset siitä ketä luetteloon valitaan ja ketä ei. Jos päätös ei miellytä, voi valittaa korkeimpaan hallinto-oikeuteen.

Viime kuussa Korkein hallinto-oikeus (KHO) linjasikin saamelaismääritelmää hylkäämällä käräjien valituksen. Valitus koski KHO:n päätöstä nostaa vaaliluetteloon neljä inarinsaamelaista, joita Saamelaiskäräjät ei olisi kelpuuttanut saamelaisiksi. 

Näkkäläjärvi toivoo, että parhaillaan käynnissä olevassa saamelaiskäräjälain uudistamistyössä saamelaisuus määritettäisiin niin tarkkaan, ettei tulkinnanvaraa enää tulevaisuudessa jäisi.

[...]

Kiista saamelaisuuden määrittelemisestä vaikuttaa Lapissa jo ilmapiiriin. Anu Avaskarin mukaan esimerkiksi Inarissa ilmapiiri on huonompi kuin koskaan ennen.

- Olen taistellut tämän asian kanssa jo vuosia, mutta koskaan ennen ei Inari ole ollut näin kahtiajakautunut, Avaskari Sanoo.

Myös saamelaisvastaisuus nostaa päätään.

- Ne ihmiset, jotka ovat hakeneet käräjien luetteloon ja tulleet torjutuksi katkeroituvat ja kääntyvät meitä muita vastaan. Myös suomalaisväestöä tämä kiista on ruvennut ärsyttämään, Avaskari jatkaa.

Sarivaaran mukaan huonoon ilmapiiriin vaikuttaa vaikenemisen kulttuuri.

- Ihmisiä savustetaan työpaikoilta ulos jos he sanovat ääneen mitä ajattelevat. Siksi vain harva uskaltaa puhua näistä asioista, Sarivaara toteaa.

http://yle.fi/uutiset/inarinsaamelainen_pahinta_on_kun_oma_kansa_syrjii/6586220


Roope

QuoteSaamelaiskäräjien puheenjohtajan Klemetti Näkkäläjärven mielestä pitäisi tutkia, ovatko Enontekiön kunnanhallituksen puheenjohtajan Sari Keskitalon puheet sodanuhasta kiihottamista kansanryhmää vastaan. Valtakunnansyyttäjä Mika Illmanin mukaan Keskitalon lausunto on hyvin laajasti tulkittuna ehkä sen suuntainen, mutta ei laiton uhkaus.
Yle: Valtakunnansyyttäjä: Keskitalon sotapuheet eivät kiihottamista kansanryhmää vastaan 19.4.2013
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Tsuudi

Kannatta lukea myös Veikko väänäsen Blogia: "Kollumeilta Koilliseen" ja Sitten Gunnar Pettersonin "Hirvasrumpu" Blogia.
Kas kummmaa RKP:n suvaitsevaisto kietoutuu näihinkin asioihin.
Kollumeilta koilliseen:
veikkovaananen.blogspot.fi

Tässä vielä lainaus Väänäsen Blogin kommenttiosioista:

QuoteAnonyymi20. huhtikuuta 2013 19.52
Näin sanoi Makreetta Sara (anteeksi jos nimi on väärin tavattu) A-Talk Stream-ohjelmassa 20.4.2013:

"Kun sanon että saamelaiseksi synnytään niin tarkoittaa sitä että saamelaisuutta täytyy olla veressä. Se tulee veren perintönä. Se että sulla jossain kolmentoista polven päässä ois pisara saamelaisverta ei mielestäni tee sinusta saamelaista, vaan saamelaisverta täytyy olla lähipolvissa. Olen kuullut koirista sanottavan että rotu puhistuu neljässä polvessa ja sama pätee kyllä mielestäni ihmisiin."

Ja tämä porukka syyttää muita rasisteiksi.

Ja näin sanoi Klemetti Näkkäläjärvi alustuksessaan perustuslakivaliokunnan vieraillessa Enontekiöllä 18.4.2013, siis kohtalaisen arvovaltaisen elimen edustajien edessä:

"Jokaisella on toki oikeus uskoa olevansa
saamelainen tai vaikka joulutonttu, mutta valtion ei tule tukea tällaista harhaluuloa."

Blogissaan 19.4.2013 hän panee paremmaksi:

"Kunnanhallituksen puheenjohtajan kielenkäytöstä nyt tulee lähinnä mieleen Pohjois-Korean valtionjohtaja Kim Jong-un, joka myöskin uhkailee sodalla."

Nyt lentää kyllä muitakin paakkuja kuin tieroja.


Vastaa
Tuo kommentti löytyy Veikon viimeisemmästä kirjoituksesta:
http://veikkovaananen.blogspot.fi/2013/04/valiokunta-kavi-ja-ihmetteli.html

Esittelen itseni myöhemmin, kun paremmin ehdin. Olen seurannut forumia jo pidemmän aikaa. Nyt hankin tunnukset, koska hoksasin että, po. asia näyttää kiinostavan foorumilla. Laittelen tänne tietojani, koska olen aitiopaikalla (ja saamelaisten harjoittamasta rasismista osani saaneena) seuraamassa tätä muuttosaamelaisten maanvaltausprojektia RKP:n tuella. Kyllä täällä kähinat alkavat, jos tuo ILO ratifioidaan.
Siinä on sitten suomen "Semper-Fidelis"- miehille töitä.
"Hyvä pystykorva on parempi kuin huono nainen."

Tsuudi

Tässä mallia siitä, miten suhtaudutaan erimieltä oleviin:

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288525711367.html

Väkivallalla uhkaaminen näyttää rantautuneen suomen poliittiseen kulttuuriin:

http://www.hs.fi/paivanlehti/#kotimaa/Tappouhkauksen+poliittisuus+syyniss%C3%A4/a1355989848403

Sanoutuuko RKP irti?

Täällä on myös sellainen käytäntö, että esimerkiksi aseluvat peruutetaan herkemmin suomalaiselta kuin saamelaiselta.
Esimerkiksi saamelainen poromies ajaa päissään mönkijällä ja jää kiinni. Harkitaanko, onko kyseinen henkilö enää sopiva aseluvan haltijaksi? Ei harkita. Kyseisellä henkilöllä on aseluvat edelleen, ja vielä lisäksi lupa kuljettaa asetta maastossa mönkijällä. Mitäpä luulette, jos tavan suomalainen syyllistyisi törkeään rattijuoppouteen ja vielä useasti, menisikö aseluvat harkintaan? Ja kautta linjan. Törkeisiin metsästysrikoksiinkin syyllistyneet saamelaiset poromiehet saavat pitää aseensa, koska "on ammatin takia välttämätön". Joo-o.
Poromies ei tarvitse asetta ansiotarkoituksiin, koska metsään ammutun poron myyminen ei ole kannattavaa. Kaikki porot myydään joko elävänä tai teurastamon kautta. Ainoa mihin poromies tarvitsee asetta on syömäporon ottoon (ynnä muuhun "toimintaan"). Vaan niin tarvitsee harrastemetsästäjäkin omaan käyttöön tapahtuvaan lailliseen metsästämiseen. Eipä ole laki sama kaikille. Se sama vihervasemmistolais-mokutusporukka pyörittää tätäkin kuviota täällä.
Kumman hiljaista on ollut julkisuudessa tähän asti. Vaan jospa tähän tulisi muutos.
"Hyvä pystykorva on parempi kuin huono nainen."

Saippuakupla


Tsuudi

Tässä epäilty tekijä oli saamelaiseen "mahtisukuun" kuuluva mies. Korvansa nukkuessa menettänyt väärän naisen (saamelaisen) väärältä kylältä (Kutturasta) nainut suomalainen mies.
Lehdet kertovat. Vaan paljon jää kertomatta:

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Inarilaismiehen+korva+leikattiin+irti/1135242381902
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200812290184808_uu.shtml

Epäilty lopulta luisti, eikä saanut tuomiota. Vetosi siihen, että kuka muu tahansa olisi voinut korvan leikata. Kaikki muut tilasssa olleet paitsi uhri, olivat saamelaisia. Silminnäkijähavainnot kertovat, että kaikki muut olivat sammuneet ja vain epäilty pystyi toimimaan. Hän pakeni paikalta autolla. Tapahtumapaikalla oli paljon lapsia, koska kyseessä olivat erään kyläläisen syntymäpäivät. On aivan tavallista, että lapset joutuvat katsomaan juopottelua yleisesti. Lastensuojeluilmoitukset eivät auta, koska "kulttuuri" ja "rasismi"... Mitäpä luulette, jos muualla suomessa olisi tällaista sattunut?

Kyseinen suomalainen on menestynyt poronhoidossa sivustatulleena saamelaispaliskunnassa hyvin. Hänelle on piruiltu aiemminkin. Miehelle leikattiin korvaan hanka: "Hankalalle hanka korvaan."
Meno on kovaa, joskus on uhattu allekirjoittaneelta metsästyskoirat ampua, toisinaan auto tienvarresta polttaa.
On kyllä ihme, että kukaan "kultturiväen" toiminnan kohteeksi joutunut suomalainena ei vielä ole hermostunut.
"Hyvä pystykorva on parempi kuin huono nainen."

Emo

A-studio: Stream
Esitetty:   Pe 19.4.2013 klo 21.00  Yle TV1

http://areena.yle.fi/tv/1864171

Keskustellaan miten määritellään saamelainen. Miksi virallista saamelaisstatusta ei pidä antaa kaikille, jotka kokevat itsensä saamelaiseksi?

Puhelinhaastattelussa inarinsaamelainen Magreta Sara: 

Quote
Saamelaisuus ei ole sellainen juttu että siihen vain aletaan, saamelaisuuteen pitää syntyä ja kasvaa.
Saamelaisuus ei ole mitään sellaista mitä rahalla voisi ostaa, tai opetella.
Ja se että kun sanon että saamelaiseksi synnytään, tarkoittaa että saamelaisuutta täytyy olla veressä. Se tulee verenperintönä.
Se, että sulla jossain 13 polven päässä on pisara saamelaista verta, ei mielestäni tee sinusta saamelaista. Vaan saamelaisverta täytyy olla lähipolvissa.

Olen kuullut koirista sanottavan, että rotu puhdistuu neljässä polvessa. Ja sama pätee kyllä mielestäni myös ihmisiin.

Ja monesti tässä saamelaismääritelmässä unohdetaan se, että kuinka tärkeää on yhteisön hyväksyminen.
Me saamelaiset kyllä tiedämme, ketkä ovat saamelaisia ja ketkä ei. Ja siitä onkin hyvä esimerkki, kun saamelaiset  tavatessaan puhuvat aina siitä ketä perheeseesi kuuluu tai mihin sukuun kuulut. Ja tämä on saamelaisten tapa todistaa, että kuulut saamelaissukuun.

Ja kun sanoin että saamelaiseksi kasvetaan, niin tarkoitan että kasvaessaan saamelaisympäristössä ihminen oppii ne arvot, elämäntavat, suhtautumisen sukuun, elinkeinon, lapintakin käytön ja jopa käyttäytymistavat.
Ja tämä (en saa sanasta selvää)... on hyvä esimerkki siitä miten saamelaiset jäävät vähän syrjään koska saamelaisille ei ole ominaista se että puhut mediassa ja kerrot kärkkäästi omia mielipiteitään; saamelaiset eivät käyttäydy niin ja sitten monesti tulee väärinkäsityksiä kun ihmiset luulevat että se on merkki myöntymisestä mutta sitähän se ei todellakaan ole.

Toimittaja tämän jälkeen haastattelee "statuksettomista saamelaisista" väitöskirjan tehnyttä saamelaistutkija Erika Sarivaaraa (joka itsekin on statukseton saamelainen kuten myös studiossa oleva toinen vieras Enontekiön kunnanhallituksen puheenjohtaja Sari Keskitalo) eikä toimittaja vahingossakaan puhu "rodun puhdistumisesta"  :o  lainatessaan Magreta Saran sanomisia vaan VEREN puhdistumisesta.

QuoteNo kyllä minä pidän tärkeänä sitä saamelaisverta, että on sitä saamensuvun verta.

Kansainväliset kriteerit tulevat YK:n alkuperäiskansojen julistuksesta: Ryhmäidentifikaatio. Yhteys kieleen, kulttuuriin, alueeseen ennenkuin valtio on perustettu. Yhteys uskomuksiin ja pitää polveutua saamelaisista.

Studiossa myös Tuomas Aslak Juuso, alkuperäiskansojen nuortenliiton puheenjohtaja. Ylimielinen kloppi, mikä käy ilmi mm. keskusteltaessa sellaisista tapauksista, joissa saman perheen sisaruksista osa on saanut virallisen saamelaisstatuksen ja osa ei ole saanut saamelaisstatusta.

SUOMALAISETKIN PITÄISI SAADA ALKUPERÄISKANSOJEN JOUKKOON!! MEHÄN TÄYTÄMME KIRKKAASTI NUO YK:N ALKUPERÄISKANSOJEN KRITEERIT!
Olimmehan mekin täällä jo kauan ennen kuin nykyinen valtio perustettiin! Ei pääsisi silloin suomalaisstatukselle kaiken maailman onnenonkijat ja paperittomat hiippailijat!

Saamelaiskäräjien vaaliluetteloon on Norjassa päässyt jopa MAAHANMUUTTAJIA!  ;D  Eli Norjassa saamelaiseksi pääsee huomattavasti löysemmin perustein.

Kaikkinensa ihan naurettavaa pelleilyä! Tekisivät DNA-testejä, näkisivät kuka on sukua kelle ettei tarvitsisi poronpapanoista tutkiskella.


e: linkkiä korjattu

Tsuudi

Hyvä Emo. Asia näyttää onneksi kiinnostavan. Paitsi että, Magreta Sara ei ole Inarinsaamelainen. Hän on Inarin kunnassa asuva pohjoissaamelainen l. tunturi l. porosaamelainen. Saran suvulla on vahvat juuret Norjan puollella.
Valtaosa näistä porosaamelaisista on tullut norjasta 1800 luvun lopulla ja 1900 luvun alussa. Inarin saamelaiset ovat asuneet Inarijärven ympäristössä ja Inarin alueella heitä ennen. Juuri osaa näistä Inarin saamelaisista eivät nämä porosaamelaiset hyväksy käräjien vaaliluetteloon.
Vuotsossa on ollut vahva Sompiolainen metsäsaamelaisasutus. Kolttien perinteinen nautinta-alueen raja kulki siten, että venäjälle laskevat joet alkulähteille (Lutto Jauru) vedenjakajaan saakka olivat kolttien nautinta aluetta. Sitten tuli 1800-luvun lopulla norjasta käsivarteen ja käsivarresta Vuotsoon alunperin norjalaisia saamelaissukuja poroineen. Alkuperäisten asukkaiden porokarjat sekaantuivat tulokkaiden suurempaan karjaan ja tulokkaat näin veivät alkuperäisten asukkaiden elinmahdollisuudet. Tänäkin päivänä Lapin paliskunta toimii alueella (pääosin UK-puisto), josta alkuperäiset asukkaat esim. koltat ovat joutuneet lähtemään muualle. Ja isännän elkeet senkun jatkuvat...
RKP:n  :flowerhat::n tuella...
"Hyvä pystykorva on parempi kuin huono nainen."

Emo

Parahin Tsuudi. Magreta Sara voi olla ihan mikä saamelainen tahansa, ei ole minulta pois. Ohjelmassa luki että "inarinsaamelainen", mutta saattaapi olla joku muukin saamelainen. Toivottavasti itse tietää mikä on, tuntuu olevan kovin sekaisin nuo saamelaisuudet ja polveutumiset.

Itsekin tunnen kotikylältä niin kolttia kuin inarinsaamelaisia, mutta en ole näihin kiistoihin perehtynyt enkä itse heidän kanssaan riidellyt kun en koskaan ole itseäni yrittänytkään tunkea saamelaisstatukselle.

Saamelaisia varmaan naurattaa kun suomalaiseksi pääsee nykyään kuka tahansa taikaseinää nyhtävä kaapu.


Lisäys: Tämä aihe TODELLA on kiinnostava. Lisäksi tervetuloa forumille, Tsuudi!  :)

Outo olio

Kiintoisaa. Minunkin puolestani tervetuloa, Tsuudi, foorumille.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

jumppajoonas

Quote from: Tsuudi on 21.04.2013, 21:59:29
Hyvä Emo. Asia näyttää onneksi kiinnostavan. Paitsi että, Magreta Sara ei ole Inarinsaamelainen. Hän on Inarin kunnassa asuva pohjoissaamelainen l. tunturi l. porosaamelainen. Saran suvulla on vahvat juuret Norjan puollella.
Valtaosa näistä porosaamelaisista on tullut norjasta 1800 luvun lopulla ja 1900 luvun alussa. Inarin saamelaiset ovat asuneet Inarijärven ympäristössä ja Inarin alueella heitä ennen. Juuri osaa näistä Inarin saamelaisista eivät nämä porosaamelaiset hyväksy käräjien vaaliluetteloon.
Vuotsossa on ollut vahva Sompiolainen metsäsaamelaisasutus. Kolttien perinteinen nautinta-alueen raja kulki siten, että venäjälle laskevat joet alkulähteille (Lutto Jauru) vedenjakajaan saakka olivat kolttien nautinta aluetta. Sitten tuli 1800-luvun lopulla norjasta käsivarteen ja käsivarresta Vuotsoon alunperin norjalaisia saamelaissukuja poroineen. Alkuperäisten asukkaiden porokarjat sekaantuivat tulokkaiden suurempaan karjaan ja tulokkaat näin veivät alkuperäisten asukkaiden elinmahdollisuudet. Tänäkin päivänä Lapin paliskunta toimii alueella (pääosin UK-puisto), josta alkuperäiset asukkaat esim. koltat ovat joutuneet lähtemään muualle. Ja isännän elkeet senkun jatkuvat...
RKP:n  :flowerhat::n tuella...

Tästä olen itsekin joskus kirjoittanut,monet tuttavanikin ovat yllättyneet kerrottuani suurimman osan saamelaisrekisterissä olevista henkilöistä olevan Norjalaisten maahanmuuttajien jälkeläisiä.
"Ei voi kuljettaa totuuden soihtua väkijoukossa käräyttämättä jonkun partaa" (Sokrates 469 - 399 eaa.)

acc

Quote from: Emo on 21.04.2013, 21:19:02
SUOMALAISETKIN PITÄISI SAADA ALKUPERÄISKANSOJEN JOUKKOON!! MEHÄN TÄYTÄMME KIRKKAASTI NUO YK:N ALKUPERÄISKANSOJEN KRITEERIT!
Olimmehan mekin täällä jo kauan ennen kuin nykyinen valtio perustettiin! Ei pääsisi silloin suomalaisstatukselle kaiken maailman onnenonkijat ja paperittomat hiippailijat!

Juuri näin. Suomalaiset täyttävät melkein kaikki alkuperäiskansan edellytykset paitsi, että suomalaiset eivät ole vähemmistönä omassa maassaan. Hallitus kyllä tekee kaikkensa, että suomalaiset jäisivät vähemmistöön Suomessa. EU:ssa suomalaiset ovat jo vähemmistö. 

http://fi.wikipedia.org/wiki/Alkuperäiskansa


Englanninkielisen wikin mukaan alkuperäiskansan ominaisuuksiin kuuluu, että se on marginalisoitunut. Siinä suhteessä suomalaiset eivät täytä vaatimusta. Hallitus kyllä yrittää kaikkensa. On jo luovuttanut pääosan lainsäädännöstä EU:n tehtäväksi. 

http://en.wikipedia.org/wiki/Indigenous_peoples

Kumma juttu, että suvaitsevaiset eivät pidä alkuperäiskansoja sosiaalisena konstruktiona.
2017 Personality 13: Existentialism via Solzhenitsyn and the Gulag
(Huomaa: käsittämätön feministin raivokohtaus, kohta 42:00 eteenpäin)
https://www.youtube.com/watch?v=w84uRYq0Uc8

Tsuudi

Minulla ei ole tässä pelissä omaa lehmää ojassa. Olen täällä pojoisessa ns. "Junantuoma". Minulla on noista saamelaisten kähinöistä omakohtaista kokemusta, kun niitä vierestä seuraan. Ja aina sitä suomalaisenkin niskaan roiskahtaa. Ja koko ajan enenevässä määrin. Aika yleinen ajattelumalli noiden saamelaisten keskuudessa on, että oma suku ja omat piirit ovat täydellisyyden ilmentymä. Siksi vikaa pitää etsiä aina muista. Ja mikäs sen helpompaa kuin syyllistää suomalaisia sorrosta. Se on syypää suurinpiirtein kaikkeen kurjuuteen. Ja vieläpä yksilöitä jostain valtion harjoittamasta todellisesta tai kuvitellusta sorrosta. Lähinnä nämä ajatukset lähtevät siitä liikkeelle, että suomalainen koulujärjestelmä olisi valtion järjestelmällisen sorron välikappale. Kyllä sitä kiusaamista on koulumaailmasssa ennen ollutkin, ja jotkin opettajat ovat suhtautuneet hyvin epäoikeudenmukaisesti saamelaisiin. Toiset eivät. Sama on koskenut vaikkapa köyhän perheen lapsia etelässäkin. Mistään koordinoidusta ja järjestelmällisestä sorrosta ei kysymys ole ollut. Sitä paitsi, valtaosa saamelaisista on hyötynyt suomen koulujärjestelmästä. Se on mahdollistanut köyhänkin perheen lapsille mahdollisuuden saada koulutus ja sitä kautta nostaa elintasoaan. Se tosin on tapahtunut sen kustannuksella, että työn perässä on joutunut lähtemään etelään. Oli kyse vapaehtoisuudesta tai pakosta, niin se on ollut edessä muillakin suomalaisilla.
Tällä hetkellä tilanne on se, että saamelaisilla on omat luokat saamenkielisine opettajineen (verovaroin kustannettuna) ryhmäkoot koko luokka ala-aste huomioiden on esimerkiksi 10 oppilasta. Kenellä muulla suomalaisella on mahdollisuus tällaiseen etuoikeuteen? Nyt saamelaiset näkevät ongelman siinä, että kun heillä ei ole omia koulurakennuksia, niiin saamelaislapset leikkivät välitunneilla suomalaislasten kanssa. Mitäpä ajatuksia tällainen ajattelumaailma herättää? Itsellä ei ainakaan kovin hyvää kuvaa anna ko. henkilöiden maailmankatsomuksesta ja suhtautumisesta muihin ihmisiin.
Kun muutin tänne pohjoiseen, oli minulla hyvinkin kiinnostuneen neutraali suhtautuminen saamelaisiin.
Käsityksiäni on muokannut omat henkilökohtaiset kokemukset täällä asuessa.
Tähän kehitykseen kietoutuu mokukoneisto mielenkiintoisella tavalla. Se sama mikä ajaa etelässäkin sitä moku-agendaa.
Täällä saadut kokemukset ovat omiaan osoittamaan, että rahan kaataminen kulttuurin tukemisen ei synnytä muuta kuin ristiriitoja ja mokuklusterille töitä.
"Hyvä pystykorva on parempi kuin huono nainen."

EL SID

Asun paikkakunalla, jossa lapsien  opetuksesta leikkaamisen määrää  äidinkieli, joten tiedän mitä syrjintä ja rasismi on. Koska minusta tehdään juttu?

JT

Pohjoisen "alkuperäiskansoihin" kuuluminen olisi melko helppokin homma selvittää yksilötasolla yksinkertaisilla DNA-testeillä, mutta sellainen ei ole sopinut saamelaispoliitiikoille, jotka haluavat itse määritellä kuka pääsee heidän kultapossukerhoonsa, mm. kieliasioiden perusteella. Iso osa pohjoisen alkuperäiskansoista on kuitenkin jo unohtanut oman kielensä (saamen kielet), tai on unohtamassa sen. Kyse on tyypillisestä pikkusieluisesta politikoinnista ja valtakeinottelusta - etenkin kun asia on mahdollista ratkaista (tieteellisesti pätevällä tavalla) vain DNA-tutkimuksilla.
Kun hollitupalaiset päästää salin puolelle, ne eivät siitä hienostu, vaan muuttavat salin hollituvaksi.
-Kari Suomalainen

Ei ehkä ole liioiteltua sanoa, että turvapaikanhakijat ovat parasta, mitä Suomelle on tapahtunut sataan vuoteen.
- Mirja Niemitalo ("Hyvyyden aalto pyyhkäisi yli Suomen", Kaleva, 2.10.2015)

Tsuudi

Lainaus Väänäsen blogista:

QuoteNo, toki ruotsi on hyvä saada Inarin nimikieleksi, onhan kunnassa ollut muun muassa huomattavaa Suomen ruotsalaisen kansanpuolueen (RKP) kannatusta viime eduskunta- ja presidentinvaaleissa.  Ja onhan Inarissa päämajaansa pitävän saamelaiskäräjien puheenjohtaja Klemetti Näkkäläjärvi ollut RKP:n ehdokaskin sekä lisäksi puolueen asiantuntijana viime hallitusohjelmaneuvotteluissa
http://veikkovaananen.blogspot.fi/2012/03/inari-viidella-kielella-karttoihin.html

Saamelaisten käsitys sananvapaudesta:
QuoteVeikko


Jk.
Pelottelusta vielä sen verran, että se on kuulunut vuosikymmenten varrella keinona myös vaientaa saamelaispolitiikkaan ja asenteelliseen saamelaistutkimukseen kohdistuvaa kritiikkiä.
Olen saanut tuntea tuon pelottelun omissa nahoissani pohjoisessa pitkään toimineena toimittajana, joka ei ole osannut miellyttää radikaalin saamelaispolitiikan tekijöitä.
Syytökset rasismista ovat olleet löysässä ja niiden pelossa hyvin moni kollega on valinnut saamelaispolitiikasta kirjoittaessaan helpon ja turvallisen sopeutumisen tien.
Tyypillisin keino yrittää päästä käsiksi ikävän toimittajan kirjoituksiin on väittää hänen leimaavan saamelaisia kansanryhmänä ja jopa syyllistyvän kiihotukseen kansanryhmää kohtaan.  Olen saanut kuulla ja lukeakin julkisuudesta, kuinka minunkin kirjoituksiani on toimitettu valtakunnansyyttäjälle edellä mainitun kiihottamisen toteamiseksi ja syytteiden nostamiseksi.
Syytteitä ei ole toistaiseksi kuulunut eikä voi kuuluakaan, jos sanomiseni ja kirjoittamiseni kuullaan ja luetaan ilman vainoharhoja. Kun kirjoitan kriittisesti saamelaismääritelmistä, saamelaiskiistoista, saamelaiskulttuurista ja saamelaisuudesta, on peruslähtökohtana yhteiskunnan huomattavalla tuella harjoitettu saamelaispolitiikka ja sen julkiset tekijät ja tukijat.
Saamelaiset kansanryhmänä, kuntalaisina, kyläläisinä ja ihmisinä ovat aivan eri asia. Pidän tavallisia saamelaisia rauhallisina ja sopuisina kansalaisina, joiden kanssa on ollut hyvä elää rinnakkain täällä Lapin perukoilla ja joita hyvin monia olen oppinut syvästi kunnioittamaan.
Ja jos arvioisi saamelaisten suhtautumista kansanryhmänä heitä varten laadittuun ja vaadittuun saamelaispolitiikkaan, on tuo suhtautuminen hyvinkin vaihtelevaa. Täydellisestä hyväksymisestä täydelliseen torjumiseen

Koko kirjoitus:
http://veikkovaananen.blogspot.fi/2012/03/suomalainen-saamelaismaaritelma.html

Hyvin on suvisten opit menneet perille: "vähemmistö ei voi harjoitta rasismia"
http://veikkovaananen.blogspot.fi/2012/03/voiko-vahemmisto-harjoittaa-rasismia.html
QuotePekka Aikio sanoi kerran kahdenkeskisessä jutustelussamme, että vähemmistö ei voi harjoittaa rasismia. Pekan mukaan rasismisyyte voi siis langeta aina vain enemmistön suuntaan, onhan rasistinen syrjintä Suomen lain mukaan rikos.
Näinhän se on näyttänyt olevan kun katsoo vaikkapa noin vuoden takaisista saamelaiskulttuurin professorin Veli-Pekka Lehtolan sanomisista tehtyä poliisitutkintaa. Siinä ei havaittu mitään syyteharkintaan johtavaa, vaikka Lehtola Saamen radion ja –television haastattelussaan leimasi lappalaisliikkeen Suomessa päätään nostavien rasististen liikkeiden ja –ilmiöiden joukkoon.
Ylläolevassa kirjoituksessa muutakin hauskaa tuubaa, jonka peruteella voi päätellä taustavoimista.
"Hyvä pystykorva on parempi kuin huono nainen."

Tsuudi

[
Quote from: JT on 22.04.2013, 09:57:06
Pohjoisen "alkuperäiskansoihin" kuuluminen olisi melko helppokin homma selvittää yksilötasolla yksinkertaisilla DNA-testeillä, mutta sellainen ei ole sopinut saamelaispoliitiikoille, jotka haluavat itse määritellä kuka pääsee heidän kultapossukerhoonsa, mm. kieliasioiden perusteella. Iso osa pohjoisen alkuperäiskansoista on kuitenkin jo unohtanut oman kielensä (saamen kielet), tai on unohtamassa sen. Kyse on tyypillisestä pikkusieluisesta politikoinnista ja valtakeinottelusta - etenkin kun asia on mahdollista ratkaista (tieteellisesti pätevällä tavalla) vain DNA-tutkimuksilla.

Ne onkin hitlerin hommia semmoiset, hyi kauheaa:
http://veikkovaananen.blogspot.fi/2012/03/alkuperaiskansa-vailla-alkuperaa.html

QuoteOmalta osaltani olen taipuvainen uskomaan erityisesti nykyaikaiseen geenitutkimukseen, jota tosin edellinen saamelaiskäräjien puheenjohtaja Pekka Aikio luonnehti aikanaan "Hitlerin hommiksi" eli tuntui vastustavan saamen kansan alistamista moiselle tutkimukselle.
"Hyvä pystykorva on parempi kuin huono nainen."

Tsuudi

Valtakunnan syyttäjänvirastolla uhkaaminen on hyvä leimauskonsti. Kuullostaako kuvio tutulta?
http://veikkovaananen.blogspot.fi/2013/04/valiokunta-kavi-ja-ihmetteli.html

QuoteSaamelaiskäräjien puheenjohtaja Klemetti Näkkäläjärvi kun vaati valtakunnansyyttäjää tutkimaan Enontekiön kunnanhallituksen puheenjohtajan ja kunnanjohtajan kannanottoja kiihotuksena kansanryhmää kohtaan.
Nopeasti vaatimukseen oli saatu valtakunnansyyttäjän vastauskin: Ei mitään kiihotusta tai rikollista.
Näinhän se on mennyt jo vuosikymmeniä: Ellet ole kanssamme samaa mieltä, olet rasisti ja saamelaisten vihollinen. Käsitin, että valiokunta on melkoisen ihmeissään näistä aggressiivisista reaktitoista ja siinä mielessä ne saattoivat olla ihan hyvästäkin asetelmia valaisemaan.
Tästä olikin jo aimmin tässä ketjussa. Tässä hieman taustaa. Ovat saamelaiset ottaneet Enontekiön kunnajohtajan hampaisiin.
Toivottavasti näistyä postauksista selviää edes jotain tästä kuviosta mikä täällä pyörii. Lonkerot ulottuvat etelän "piikkipaikoille" saakka, ihmisiin joilla on valtaa (vielä toistaiseksi).
"Hyvä pystykorva on parempi kuin huono nainen."

volmari2

samoilla linjoilla Tsuudin kanssa.Pohjoisessa asuvana olen tätä kismaa seurannu ja kyllä siellä on tasan kaksi puolta,vastaan ja puolesta. Tämä herra Sammallahti(professori) itsepintaisesti kieltää muiden kuin hänen ja käräjien hyväksymän määritelmän saamelaisista
kalja kusettaa aina,Homma ei koskaan.

Patriotism
is not
racism

Saippuakupla

QuotePUHE: Päättäjien on sanottava ääneen, että ILO 169 -sopimus aiotaan ratifioida

Vähemmistövaltuutettu Eva Biaudet penää päättäjiltä konkreettisia ja ponnekkaita askelia ILO 169-ratfiointiprosessissa. Hän puhui aiheesta avauspuheenvuorossaan Buohttavuohta - Yhdessä eteenpäin -konferenssissa Inarissa. Puheessaan Biaudet muistutti myös siitä, että iso osa saamelaisista asuu saamelaisten kotiseutualueen ulkopuolella ja, että myös heidän kielelliset ja kulttuuriset oikeutensa täytyy taata.

Vähemmistövaltuuettu Eva Biaudet sanoi avauspuheenvuorossaan muun muassa seuraavaa:

- Jyrki Kataisen hallitus on luvannut ratifioida ILO 169-sopimus ennen hallituskauden loppua vuonna 2015. Haluan nähdä siihen liittyviä ehdotuksia miten tämä käytännössä voidaan toteuttaa ja sitä keskustelua myös tämä konferenssi voi edistää. Enää ei ole aika puhua siitä tuleeko sopimus ratifioida vaan nyt pitäisi keskittyä siihen miten sopimus toimeenpannaan.

- Saamelaisnuoret tarvitsevat myös kaiken tuen, joka heidän on mahdollista saada: täytyy olla mahdollista elää saamelaisena niin pohjoisessa kuin etelässäkin. Helsingissä saamenkielinen päiväkoti aloittaa syksynä, ja on erittäin tärkeää, että sen toiminta on jatkuvaa.

- Viranomaisilla, ja erityisesti kunnilla, on tärkeä rooli ja velvollisuus toimia syrjintää vastaan ja yhdenvertaisuuden edistämiseksi. Kunnat vastaavat nykyään suurelta osin yhteiskunnallisista tehtävistä, jotka vaikuttavat suoraan yksilöihin, ja monilla niistä tehtävistä on suuri merkitys saamelaisten ihmisoikeuksien toteutumisessa. Suoja syrjintää ja asenneongelmia vastaan on siksi myös tärkeä viranomaistoiminnassa. Kuntien tulee edistää yhdenvertaisuutta, ja sen eteen on tehtävä enemmänkin kuin täyttää vähimmäisvaatimukset.

Puhe kokonaisuudessaan (pdf, 26,4 kB)

Boahttevuohta - Yhdessä eteenpäin -konferenssissa Inarissa 14.-15.8.2013. keskustellaan muun muassa yhdenvertaisuudesta alkuperäiskansan näkökulmasta. ILO 169 -sopimus on yksi konferenssin teemoista. Konferenssissa puhutaan myös muista ajankohtaisista yhdenvertaisuuskysymyksistä, kuten Internetin vihapuheesta tai median merkityksestä väestöryhmien välisten hyvien suhteiden rakentumisessa. Konferenssin järjestää sisäasiainministeriön YES6-hanke yhteistyössä ministeriöiden ja järjestöjen kanssa. Lisätietoa: www.yhdenvertaisuus.fi

http://www.vahemmistovaltuutettu.fi/fi/ajankohtaista/1/0/puhe_paattajien_on_sanottava_aaneen_etta_ilo_169_-sopimus_aiotaan_ratifioida

Pari vanhaa uutista:

2013-04-18 Yle: "Lappia uhkaa sotatila, jos ILO-sopimus hyväksytään"

2012-06-01 Yle: MMM vastustaa ILO-sopimusta

salieri

Suomea syödään molemmista päistä. Pohjoisessa tilanne on tulehtunut pahoin, jo vuosia on kinasteltu eikä sopua ole tiedossa. Saamelaiset vaativat jo valtionmaita omikseen ja taustalla väkeä kiihottaa muutama aktivisti, saamelaiskäräjien jäseniä ja yllätys yllätys; RKP. Taustalla on tietysti tuo ILO-sopimus, joka jakaa lappilaisia moneen leiriin. Kuka on alkuperäinen, siitä on kysymys. Suomalaiset ovat asuneet tuolla yhtä kauan kuin saamelaisetkin, ehkä kauemminkin, moni saamelaissuku on tullut Suomen lappiin Norjasta paljon suomalaissukuja myöhemmin ja nyt he ovat "alkuperäisiä".

Enontekiön kunnanjohtaja Mikko Kärnä puuttuu blogissaan asiaa sivuavaan aiheeseen
"Saamelaiskäräjillä ei ole monopolia perinteiseen tietoon
Enontekiön ja Inarin kunnat ovat pyytäneet ympäristöministeriötä selvittämään, mitä tai mitkä ovat ne paikalliset yhteisöt, joiden perinteistä tietoa Suomen valtio on sitoutunut YK:n biodiversiteettisopimuksen artiklan 8j nojalla suojelemaan. Nykyisellään perinteisen tiedon suojan katsotaan koskettavan vain saamelaisia.

Saamelaiskäräjien puheenjohtaja Klemetti Näkkäläjärvi on ihmetellyt kuntien vaatimusta ja näkee vaatimuksissa merkkejä kolonialismista. Näkkäläjärven käsityksen mukaan sopimus koskettaa Suomessa vain ja ainoastaan saamelaisia. Kanta on sinällään ymmärrettävä, sillä Suomen biodiversiteettityöryhmä asetettiin Näkkäläjärven omasta aloitteesta ja hän toimii sen puheenjohtajana. Tämä antaa aiheen epäillä, ettei työryhmä ei ole pyrkinytkään tarkastelemaan asiaa objektiivisesti."

http://mikkokarna.puheenvuoro.uusisuomi.fi/152348-saamelaiskarajilla-ei-ole-monopolia-perinteiseen-tietoon


Saippuakupla

Quote27.2.2014

TIEDOTE: Vähemmistövaltuutettu kiirehtii alkuperäiskansasopimuksen (ILO 169) ratifiointia

Suomi tarvitsee faktapohjaista keskustelua ILO 169 -sopimuksesta päästääkseen eteenpäin ratifiointiprosessissa. Vähemmistövaltuutettu Eva Biaudet julkaisee tänään 99 kysymystä ja vastausta ILO 169 -sopimuksesta. Kansainvälisen työjärjestön ILOn yleissopimus itsenäisten maiden alkuperäis- ja heimokansoista on ollut Suomessa ratifiointikeskustelun aiheena yli 25 vuotta Suomessa. Vähemmistövaltuutettu haluaa, tämän julkaisun avulla, antaa lisätietoa keskusteluun siitä, mitä ratifiointi tarkoittaisi Suomelle sekä tukea itse prosessia.

Vähemmistövaltuutetun ILO 169 -sopimusta koskeva kysymys- ja vastauspatteristo selvittää, mitä sopimuksen ratifiointi Suomelle tarkoittaisi ja miten sopimusta on sen ratifioineissa maissa tulkittu. Vastaukset perustuvat ILOn asiantuntijakomitean kommentteihin ja ILOn omiin sopimusta koskeviin julkaisuihin. Tämän lisäksi on tutkittu Ruotsin ja Norjan selvityksiä sopimukseen liittyen. Muun muassa Saamelaiskäräjät, oikeusministeriö ja ILO ovat myös kommentoineet vastauksia.

- On toivottavaa, että Suomi mahdollisimman pian hyväksyy sopimuksen, jonka laatimisessa se on ollut mukana ja joka on saamelaisille tärkeä. Pelaamme epärehellistä peliä jos vihjaamme kansainvälisillä areenoilla, että teemme kaikkemme turvataksemme saamelaisten oikeudet Suomessa, mutta emme samalla saa ratifioitua ainoaa juridisesti sitovaa sopimusta alkuperäiskansojen oikeuksista, vähemmistövaltuutettu Eva Biaudet sanoo.

- Suomi on sitoutunut moniin keskeisiin yleissopimuksiin, joiden tavoitteena on vähemmistöjen suojelu. Nykyisessä lainsäädännössämme on tärkeitä säädöksiä, joilla pyritään turvaamaan saamelaisten oikeudet. Saamelaisten oikeuksien kokonaisvaltainen suojelu Suomen alkuperäiskansana ei kuitenkaan ole täysin toteutunut. ILO 169 -sopimuksen ratifiointi voisi edistää kokonaisvaltaista suojelua ja turvata saamelaisten säilymisen kansana, Biaudet sanoo.

Pääministeri Jyrki Kataisen hallituksen tavoitteena on ratifioida ILO 169 -sopimus. ILO hyväksyi sopimuksen jo vuonna 1989, ja Suomessa on keskusteltu sen mahdollisesta ratifioinnista jo 25 vuoden ajan välillä hyvin vahvoin sanankääntein.

- Suomessa on huomattava tarve keskustella saamelaisista ja ILO 169 -sopimuksesta. Toivon, että myös valtakunnanpoliitikot ja ne tahot, jotka valmistelevat ratifiointia osallistuisivat keskusteluun siitä mitä ratifiointi tarkoittaa ja että julkaisumme olisi heille avuksi, vähemmistövaltuutettu Eva Biaudet toteaa.

99 Kysymystä ja Vastausta ILO 169 -sopimuksesta

http://www.ofm.fi/fi/ajankohtaista/1/0/tiedote_vahemmistovaltuutettu_kiirehtii_alkuperaiskansasopimuksen_ilo_169_ratifiointia_51661

foobar

Olisin odottanut epäpätevältä rasistiselta rikolliselta kovempaa sitoutumista somalien julistamiseen Suomen alkuperäiskansaksi.

Pöyristyn.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Blanc73

QuoteMyös saamelaisvastaisuus nostaa päätään.
Saamelaiset tappelevat keskenään---->saamelaisuusvastaisuus nostaa rumaa päätään.  Kai nyt herrajumala sentään meidän suomalaisten tulee irtisanoutua saamelaisten keskinäisestä keppostelusta!?
"Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa."

Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."

Iloveallpeople

QuoteEnontekiö haluaa Lappiin kansalaiskuulemisen ILO-sopimuksesta

Enontekiön kunta vaatii hallitusta järjestämään sopimuksen ratifioinnista laajan kansalaiskuulemiskierroksen Lapissa.

– ILO-169 yleissopimuksella voi olla merkittäviä vaikutuksia kansalaisten elämään saamelaisalueella ja olisi toivottavaa, että kansalaisille annetaan aito mahdollisuus tulla kuulluksi kuulemistilaisuuksien kautta, toteaa Enontekiön kunnanjohtaja Mikko Kärnä.

Myös vähemmistövaltuutettu Eva Biaudet toivoi keväällä, että valtakunnanpoliitikot ja ne tahot, jotka valmistelevat ratifiointia osallistuisivat keskusteluun siitä mitä ratifiointi tarkoittaa. Vähemmistövaltuutetun mielestä Suomessa on huomattava tarve keskustella saamelaisista ja ILO-169 –sopimuksesta. Enontekiön kunnan mielestä tämä on mahdollista ainoastaan laajan ja vuorovaikutteisen kansalaiskuulemiskierroksen kautta.

Kunnan saamien tietojen mukaan saamelaisasioiden ministeriryhmä käsittelee sopimuksen ratifiointia seuraavan kerran elokuun loppupuolella.

Lapin kansa
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

Råg

Quote from: Tsuudi on 22.04.2013, 09:41:37
Käsityksiäni on muokannut omat henkilökohtaiset kokemukset täällä asuessa.
Pitää nyt vähän turista hajanaisia ajatuksia tähän mielenkiintoiseen ketjuun.  Ensiksi sanon että valitettavasti yllä oleva pitää myös minun - ja monen muun - kohdalla paikkansa. Kaunis kuva saamelaisesta alkuperäiskansasta on rapissut hiljalleen. Että anteeksi nyt vaan, jos tirskahdan aina, kun joku paasaa Pulttiboissin antaneen vääristyneen kuvan saamelaisista. Kyllä me nuoremmat se kuva ollaan saatu ilman ainuttakaan sketsiä... jostain. 

Olen siis mm. työskennellyt pohjoisessa, ensin yhden kesän, sitten toisen ja lopulta näitä käyntejä vaan alkaa kertyä. Rajan molemmin puolin. Akateemisissa piireissä tulee pyörittyä ja välillä kieltämättä hiukan huvittaa, kun eksotiikannälkäiset ulkomaalaisopiskelijat tai -tutkijat joutuvat aika karusti tarkastamaan näkemyksiään todellisuudesta ja tästä luonnonläheisestä alkuperäiskansasta. En tietenkään pääse niin syvälle asioihin kuin alueella vakituisesti asuvat, mutta toki kohtaamisia tulee ja tietyt aiheet tutuksi.

Ihan vakiokähinöihin kuuluu tämä Kilpisjärven biologisen aseman ja paikallis(t)en aggressiivisten ja juoppojen poromiesten laidunnuskärhämä. Mallan luonnonpuisto on laittomasti porojen laidunmaana ja kukaan ei tee asialle mitään, eivät viranomaiset eikä saamelaisyhteisö itse, tutkintapyynnöistä huolimatta. Satuin tässä parisen viikkoa sitten kyseiselle alueelle ja kohtasin päivän aikana kolmesti poroja. Siitä voi toki olla monta mieltä, onko laidunnus Mallalle välttämättä huono asia. Mutta se nyt vaan sattuu olemaan kiellettyä. Laki ei ole kaikille sama. Vai mitenköhän kävisi jos etelän mies alkaisi harsintahakkuisiin Nuuksiossa?

Toki Kilpisjärvellä poromiesten lisäksi myös paikalliset yrittäjät ottavat vähän laajempia oikeuksia itselleen, tiedä heidän taustoistaan sitten. Norjan puolella on tullut tutuksi saamelaisten suhtautuminen alueella tehtävään luonnontieteelliseen tutkimukseen. Se on jo lähtökohtaisesti epäilyttävää touhua. Pelkona kai pienikin omien oikeuksien rajoittuminen, jos vaikka "löytyy" jotain.

Eräs, yleensä vaiettu puoli saamelaisista ovat (yleensä kännispäiten) tehdyt pienet rikokset, sisältäen mm. seksuaalirikoksia. Yksi tapaus olisi vielä yksittäistapaus, toinen sattumaa, kolmannen kohdalla alkaa jo miettimään että mitä helvettiä... Sanotaanko näin ympäripyöreästi että olen itse saanut osani tästä ja onnettomimmat ovat päätyneet uutisiin asti. Tilastoihin ei suurin osa kuitenkaan päädy, varsinkaan sellainen "lievä" jatkuva ahdistelu. Kännitappeluista kyllä uutisoidaan, mutta voin vakuuttaa teille, että naiset alueella saavat kyllä osansa. Ainakin me nuoret ja nuorehkot etelän naiset. Ja tapahtumaympäristönä ei ole baari tai yksityisbileet, toisin kuin useissa tappeluissa (ainakin etelässä - miten lie Lapissa?). Niin oudolta kuin se kuulostaakin, alkaa turvallisuudentunne tunturissa lähentelemään Itä-Helsingin tasoa, ainakin niillä, jotka ovat näitä tapauksia läheltä seuranneet.

No, myöhemmin ehkä lisää.

Lopuksi se pakollinen disclaimer: 1) HAN 2) En halua leimata kansanryhmää, nämä ovat yksittäisiä kokemuksia ja mielipiteitä 3) Joo, ei ne kaikki. Mutta turhan moni.
Lampaista tulee lapasia.

Outo Lintu

Saamelaiset ovat Pohjolan kurdeja. Lapin vasemmistonuoret ovat väläytelleet mielenkiintoista näkemystä Lapin autonomiasta. Olen myös sitä mieltä, että Suomessa tulisi opiskella saamelaiskieltä (vaikka edes sitä, mitä Oddasat-uutisankkuri puhuu). Jos he joutuvat opiskelemaan Suomea niin miksi me emme opiskele saamea? Suomen tulisi olla kolmikielinen maa. Yhden kulttuurin hegemonia ei ole terveellistä. Itselleni sellainen näyttäytyy vain modernina versiona siitä ajasta, kun saamelaisuuteen ei todellakaan rohkaistu enemmistökulttuurin edustajien julkisissa laitoksissa.

Iloveallpeople

Quote from: Råg on 21.08.2014, 16:18:10

Pitää nyt vähän turista hajanaisia ajatuksia tähän mielenkiintoiseen ketjuun.

Jos saamelaisketjut kiinnostaa, niin toinen mielenkiintoinen on: http://hommaforum.org/index.php?topic=94624.0
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

Råg

Quote from: Iloveallpeople on 22.08.2014, 13:49:48
Quote from: Råg on 21.08.2014, 16:18:10

Pitää nyt vähän turista hajanaisia ajatuksia tähän mielenkiintoiseen ketjuun.

Jos saamelaisketjut kiinnostaa, niin toinen mielenkiintoinen on: http://hommaforum.org/index.php?topic=94624.0

Jees, kiitos muistutuksesta. Olenkin tuon ketjun lukenut, mutta pääsi unohtumaan sen olemassaolo. Postaukseni sopisi kyllä tyylillisesti paremmin sinne. Ehkä tarvittaisiin jonkinlainen saamelaisten asioita käsittelevä yleisketju? Pitää pistää seurantaan mm. nämä ILO-sopimukseen liittyvät asiat.

Pistän nyt vielä tuon Outo Linnun postauksen innoittamana lainauksen Lapin vasemmistonuorten sivuilta:

"On selvää että Lapin tulee olla avomielinen alue, joka ottaa vastaan kaikki ihmiset, yritykset ja kultuurit, jotka Lappiin haluavat muuttaa. Positiivisen muuttoliikenteen aikaansaamiseksi tarvitaan avointa mieltä, joka ei vieroksu erilaisia ihmisiä. Tämä onnistuu vain kasvamalla ulos taantumuksellisten voimien ja rakenteiden loukosta. Tarvitaan edistyksellistä ja avomielistä poliittista voimaa, joka muokkaa Lapista asuinalueen, jossa kuka tahansa voi tulevaisuudessa asua ja elää."

Lampaista tulee lapasia.

Jaakko Sivonen

Quote from: Outo Lintu on 22.08.2014, 00:23:53Saamelaiset ovat Pohjolan kurdeja. Lapin vasemmistonuoret ovat väläytelleet mielenkiintoista näkemystä Lapin autonomiasta.

Mikä on saamelaisten osuus Lapin maakunnan väestöstä? Yhden prosentin luokkaa? Sekö olisi peruste Lapin autonomialle?

Quote from: Outo Lintu on 22.08.2014, 00:23:53Olen myös sitä mieltä, että Suomessa tulisi opiskella saamelaiskieltä (vaikka edes sitä, mitä Oddasat-uutisankkuri puhuu). Jos he joutuvat opiskelemaan Suomea niin miksi me emme opiskele saamea? Suomen tulisi olla kolmikielinen maa.

Ai, että 5,4 miljoonaa ihmistä ryhtyisi opettelemaan pakollisena oppiaineena kieltä, jota puhuu Suomessa noin 2000 ihmistä? Tuo olisi verrattavissa siihen, että sorbin kieli olisi pakollinen oppiaine kaikissa Saksan kouluissa.

Quote from: Outo Lintu on 22.08.2014, 00:23:53Yhden kulttuurin hegemonia ei ole terveellistä.

Jos seuraat johtavien poliitikkojen ja virkamiesten lausuntoja, huomaat, että he ovat kaikkea muuta kuin "yhden kulttuurin hegemonian" kannattajia − he ovat päinvastoin jo vuosikausia sitten nostaneet agendakseen monikulttuurisuuden edistämisen ja kirjanneet tämän tavoitteen lakiin ja hallitusohjelmiin. Siitä on monta vuotta aikaa, kun suomalainen kulttuuri on viimeksi ollut hallituksessa monikulttuurisuutta korkeampi prioriteetti. Tällä hetkellä hallituspuolueet tekevät kaikkensa, että suomalainen kulttuuri alistuisi monikulttuurisuudelle. Niin ei tietenkään pitäisi käydä. Suomalaisia on alle promille maailman väestöstä, ja meillä on vain yksi valtio. Sen vuoksi suomalaisen kulttuurin on oltava tämän maan vallitseva kulttuuri.
Malo periculosam libertatem quam quietum servitium