News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Homman suuri ja kaikenkattava kaupunki- ja liikennesuunnitteluketju

Started by Mika.H, 12.04.2013, 22:50:29

Previous topic - Next topic

ikuturso

Omat arvaukset vain arvailua. Maksumuurin takana on asiaa pohdittu. Jos jollain on tunnukset jne.

https://www.hameensanomat.fi/paikalliset/7816562
QuoteHämeenlinnan keskustan moottoritien tunnelin uusia teknillisiä järjestelmiä on päästy jo testaamaan. Nopeusrajoituksia tarvitaan yhä, rakennuttaja sanoo.

Lukija kirjoitti. "Voisiko Hämeen Sanomat selvittää, mistä on kyse Goodmanin tunnelissa". No voisi.

Linkin otsikko taisi olla jotain, että rajoitukset vielä viikkoja...

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

HDRisto

Ei näkynyt tänään mitään laitteita eikä duunareita. 60 km/h rajoitus kylläkin.
Pelätäänkö siellä että tunnelissa ajavan auton aiheuttama ilmanpaine ja pyörteet pudottavat valaisimet katosta?.

Outo olio

Uutinen oli aikaisemmin vielä ilmaiseksi luettavissa, ja siinä kerrottiin, että rakennustyömaata ei oltu sääsuojattu, ja elementit kastuivat sateessa.

Uutisessa luki myös, että haastateltava perhe kärsii tulehduskierteestä, päänsärystä, uupumuksesta, jomotuksesta, jne. :(

QuoteHelsingin puu­kerros­talo homehtui jo rakennettaessa – Nyt, 7 vuotta myöhemmin, Toivosen perheen on muutettava

Rakentaminen | Helsingin Jätkäsaaren puukerrostalon asukkailla on sairastelukierteitä. Hanna Toivonen epäilee, että ongelmat johtuvat homeesta. Heka selvittää ongelmia.

Tilaajille

Hanna Toivosen perheen asunnon parvekkeen sprinklerisuuttimen ympärillä on kosteusvaurio.

Lasse Kivinen HS
18.9. 9:04

Jätkäsaaressa asuvan Hanna Toivosen perheessä on vuosia kestänyt sairastelukierre. Toivosen perhe asuu kuuluisassa puurakenteisessa kerrostalossa, joka kärsi homeongelmista jo rakennusvaiheessa vuonna 2017.

Talo on Helsingin kaupungin vuokra-asuntoyhtiön Hekan omistuksessa.

Hän epäilee asunnossa olevan hometta. Heka vakuuttaa selvittävänsä asunnon sisäilmaongelmat.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010692153.html
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Roope

Tämähän on ihan Guggenheimia.

"Vihreän siirtymän" ja "ekoteon" mielikuvalla kaupatun "tunnin junan" kritisoijia syytetään tunteenomaisuudesta, ja muista maakunnista esitetty kritiikki halutaan vaientaa "sulle, mulle"-hengessä.

QuoteEläköityvä Kari Häkämies toivoo malttia keskusteluun ratahankkeista: "Länsirataan on iskenyt eräänlainen pölhöpopulismi"

Syyskuun lopussa Varsinais-Suomen maakuntajohtajan virasta eläköityvän Kari Häkämiehen mielestä Turun ja Helsingin välisen nopean junayhteyden etsikkoaika on nyt.

[...]

Maakunnan edunvalvonnan kärkikohteen, Turun ja pääkaupunkiseudun välisen nopean junayhteyden eli länsiradan, neuvottelut ovat herkässä vaiheessa. Valtion linjaus jakaa ensimmäisen vaiheen rakentamiskustannukset puoliksi hankeyhtiön osakaskuntien kanssa närkästyttää kuntakenttää.

Häkämies patistaa kuntia tulemaan vastaan. Hankkeen etsikkoaikaa ei saisi hukata.

– Jos ratkaisu viivästyy, en tiedä kuinka monen vuoden päästä palataan uudelleen asiaan. Jokaisen hankeyhtiön osakaskunnan tulisi olla mukana, sillä investointi hyödyttää kaikkia.

Länsirata herättää vastustusta myös muualla maassa. Kriitikot pitävät hanketta turhana, kalliina ja kannattamattomana. Häkämiehen mielestä keskustelussa on tuhatkertaisesti enemmän tunnetta kuin asiaa.

Toivoisin vähän malttia, etenkin Tampereen ja Pirkanmaan suunnasta. Meillä on ollut eräänlainen sopimus lainausmerkeissä, että emme moiti toistemme hankkeita, vaan tuemme niitä. Länsirataan on iskenyt eräänlainen pölhöpopulismi.
Yle 24.9.2024

Nimenomaan numerot ja kovat faktat ovat selkeästi hanketta vastaan, aivan kuten Guggenheimissa, jolloin hankkeen taustavoimat pelottelivat, että hanke on hyväksyttävä, koska tilaisuus ei toistu.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

P

^Miltei aina kusetusten tunnusmerkkejä ovat "kiire tehdä päätös" ja "tilaisuuden ainutkertaisuus". Sii pätee katuhuijareista ministereihin nuo tunnusmerkit.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

jmk

Olipahan männäpäivänä hauska kombokohtaaminen Sörnäisten Kurvissa. Bongaa kaikki vihavasemmiston aikaansaannokset!

(1) Mamukuski saa bussin A jämähtämään pysäkille. Sitähän emme ulkopuolisina toki tiedä, mikä osuus tähän on (a) kuskin mamuudella ja (b) Helsingin joukkoliikenteen yleisellä paskuudella eli kalusto on hajoamispisteessä, koska julkinen.
(2) Hätävilkut mamukuski osaa laittaa päälle, mutta koska oikea takavilkku ei toimi (ks. kohtaa hajoamispisteessä oleva kalusto), bussi näyttää vilkuttavan vasemmalle, kuin se olisi juuri lähdössä.
(3) Bussi B ajaa bussin A perseeseen kiinni, koska luulee tämän olevan juuri lähdössä. Mamukuski pölöttää samaan aikaan puhelimeen. Bussit C ja D jäävät taakse jonoon, joka tukkii edeltävän risteyksen.
(4) Lopulta bussin B kuljettaja ymmärtää tilanteen ja lakkaa odottamasta A:n lähtöä. Koska ajanut perseeseen ja koska vihavasemmisto ahtauttanut ajoradan, bussi B ei mahdu kääntymään liikkeelle. Yrittää peruuttaa, mikä mahdotonta koska bussit C ja D ja vihavasemmisto. Mikään bussiliikenne ei liiku mihinkään.
(5) B:n yrittäessä sompailua bussi A kokee ihmeparanemisen ja lähtee liikkeelle! Oliko bussissa alun perinkään vikaa (muuta kuin se rikkinäinen vilkku) vai oliko tavanomainen kuskin "et vain osaa"-tilanne?
(6) Edeltävien tapahtumien aikana myös paikalle ajanut ambulanssi X, joka on joutunut pysähtymään raitiokiskoille hakemaan elämää nähneen näköistä asiakasta, joka ottaa samaan aikaan huikkaa, kun häntä istutetaan pyörätuoliin. Perään ahtautuu raitiovaunu R, joka ei myöskään liiku mihinkään.

Tällaiset ovat arkipäivää vihreässä, maailman toimivimmassa kaupungissa. Tämä on yksi kaupungin suurimmista vaihtoterminaaleista metron ja bussien välillä, ja se on tässä tilassa. Koska ne haisevat prolebussit pitäis ajaa jonnekin vidun susirajan taakse hipsterien kaupunkikuvaa häiritsemästä.

Yhtäkkiä tuli mieleen, miten mukavaa onkaan ajaa seuraavana päivänä töihin henkilöautolla.

Uuno Nuivanen

Hyvää yötä Helsinki, viimeinen sammuttakoon valot.

QuoteHelsingin ydinkeskustaan suunnitellaan valtavia muutoksia
Helsingin kaupungin suunnitelmissa yksityisautoilu loppuisi päärautatieaseman ympäristössä. Uudistukset voivat tulla voimaan pääosin 2030-luvun alkupuoliskolla.


Helsingin kaupunki esittää merkittäviä muutoksia ydinkeskustaan. Tarkoituksena olisi parantaa erityisesti kävely-ympäristöä, tiedote kertoo.

Yksi keskeinen muutos nykytilaan olisi Kaivokadun varaaminen joukkoliikenteelle, kävelylle ja oleskelulle. Asiasta tehdään linjaus tämän syksyn aikana.
Istutuksia ja terasseja päärautatieasemalle

Helsingin kaupunki haluaa parantaa ydinkeskustan viihtyisyyttä, elinvoimaisuutta ja saavutettavuutta. Ydinkeskustan liikennejärjestelmäsuunnitelmassa keskustaa tarkastellaan kokonaisuutena.

Kaupunkiympäristölautakunta otti asian esille kokouksessaan 17. syyskuuta, mutta siirsivät sen käsittelyä muutaman viikon päähän.

Ehdotuksen mukaan Helsingin päärautatieaseman ympäristöön halutaan uusia palveluita, istutuksia ja terasseja.

– Muutosten jälkeen rautatieaseman ympäristö liittyisi entistä selkeämmin osaksi kävelykeskustaa, tiedote kertoo.

Henkilöautojen läpiajo kiellettäisiin Kaivokadulla, ja keskustan läpi olisi mahdollista ajaa Esplanadien kautta. Sekä Pohjois- että Eteläesplanadilla olisi kaksi ajokaistaa.
Ydinkeskustan läpi ajaminen yksityisautolla hankaloituisi
...

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/13ac6215-40f5-4e2c-bc03-8e027a4dd710

Eino P. Keravalta

#6337
Uutinen edellisessä viestissä:

QuoteHelsingin kaupunki haluaa parantaa ydinkeskustan viihtyisyyttä, elinvoimaisuutta ja saavutettavuutta.

;D

Tämähän on täyttä orwelliaanista inversiota eli päälaelleen kääntämistä: viihtyisyys paranee kun liikkuminen hankaloituu ja notkujat valtaavat paikat. Elinvoimaisuus lisääntyy kun ostovoimaiset autoilijat karkotetaan ja tilalle tulee narkkareita. Saavutettavuus paranee kun liikkumismahdollisuuksia karsitaan eikä paikkaa saavuteta.

Kaupunkia johtavat viherkommarit eivät tajua, että mitä enemmän tilaa tehdään notkunnalle, sitä enemmän paikka houkuttaa notkujia, juoppoja, jengejä, varkaita, ryöstäjiä.. you name it..

Autoliikenne ei välttämättä ole mikään hieno ja nautittava ympäristöelementti, mutta se tuo mukanaan keskiluokkaisia ihmisiä, joilla on positiivinen vaikutus ympäristöön. Jätä autot pois ja tila jää niille, jotka eivät kykene hankkimaan autoa, jotka ovat liian köyhiä, liian kännissä ja liian kamoissa ja joita ei vain kiinnosta muu kuin oma sekoilu. On unohdettu, että auton omistaminen usein korreloi yhteiskuntaa hyödyttävien ominaisuuksien kanssa. Ainakin ostovoimaa on enemmän kuin autottomilla. Autoilijat ovat myös selvinpäin, dösässä voi istua kännissäkin.

Jos kaupunki haluaa kukoistaa, sen on otettava autoilijat huomioon. Idoeloginen holhous ei johda mihinkään hyvään.

Lisätään nyt vielä jälkikäteen sekin, minkä kaikki jo tietävät ja mistä täälläkin on sataan kertaan kirjoitettu, että kun autolla pääsy estetään, ne autoilijat eivät suinkaan saavu paikalle metrolla, spåralla tai muilla julkisilla, vaan ajavat autoillaan sinne, minne niillä pääsee. Tämä lisää segregaatiota: toisaalla ovat keskiluokkaiset autoilijat lompakoineen, toisaalla ovat tilastollisesti pienempituloiset bussillaköröttelijät kaljakasseineen.

Pahoittelen yleistämistä, taiteellista liioittelua ja mustavalkoistamista, monet julkisia käyttävät ovat aivan loistavia ja älykkäitä ihmisiä ( minua esimerkiksi parempia ), hyödyksi yhteiskunnalle, mutta tilastollinen keskiverto on se, että autoilija kuluttaa enemmän ja käyttäytyy paremmin, koska hänellä on enemmän menetettävää.

Minulle on se ja yksi v-tun sama jos joku tulee paikalle vaikka droonin lennättämänä, haikaran selässä tai teleportaatiolla, mutta yhteiskunnan tehtävänä on pitää huolta siitä, että paikka voidaan saavuttaa monin tavoin, myös autolla.

Se on sitä moniarvoisuutta, mitä nykyisin niin arvostetaan, eikö?

Plus bisnes kiittää.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Golimar

Hölmölästä kajahtaa!

Quote
X

Tikkurilan tiivistä keskustaa aiotaan laajentaa radan itäpuolelle etelän suuntaan. Väritehtaan alueelle halutaan rakentaa koteja jopa 4 500 asukkaalle ja jopa 3 000 uutta työpaikkaa.

Väritehtaan alue on Vantaan kaupunginjohtaja Pekka Timosen mielestä osoitus siitä, että Tikkurilan suunnittelussa hypätään seuraavaan kehitysvaiheeseen.

– Väritehtaan alueesta tulee koko pääkaupunkiseutua ajatellen uniikki korkeatasoisen asumisen alue, Timonen kuvaa Vantaan Sanomille.

X

Suunnitelmat koskevat 40 hehtaarin aluetta, joka pitää sisällään Tikkurilan väritehtaiden alueet, Heurekan parkkipaikan sekä niiden välissä sijaitsevat Kunikaalan kylän ja puistomaat. Alueeseen kuuluu myös Keravanjoen rantaa.

Timonen luonnehtii neljästä "kylästä" koostuvan uuden alueen sijaintia erinomaiseksi.

– Alueelta on maantieyhteydet joka suuntaan ja lyhyt matka Tikkurilan asemalle. Vantaan ratikka kulkee aluetta sivuten. Myös kävely- ja pyöräily-yhteydet ovat hyvät.

Loistava sijainti on yksi syy sille, että kaupunginjohtaja uskaltaa veikata alueesta kehkeytyvän jopa yksi pääkaupunkiseudun kärkialueista.

X

– Luonnonläheisyys tuo mieleen monen uuden alueen vaikkapa Ruotsissa, Timonen sanoo.

X

Arkkitehti Kuusisto esittelee alueen liikenneratkaisuja. Kuninkaalantie tulee olemaan ainoa alueen läpi kulkeva katu, ja sitä pitkin kulkevat myös bussit.

– Muuten alue on ulkosyöttöinen eli rauhoitettu läpikulkevalta liikenteeltä. Liikenne alueen sisällä ohjataan pääosin pysäköintitaloihin, jotka ovat lyhyen kävelyetäisyyden päässä asuinkortteleista.

Jo nyt on tehty liikenteen toimivuustarkasteluja. Niiden mukaan lähestymissuuntien liikenne alueelle on pääosin sujuvaa.

X

https://www.vantaansanomat.fi/paikalliset/7881059

X

Huppupelikaani

Quote from: Golimar on 30.09.2024, 20:23:19
Hölmölästä kajahtaa!

https://www.vantaansanomat.fi/paikalliset/7881059

Ensimmäinen kommentti kiteyttää mitä on tulossa:
Quote
"Liikenne alueen sisällä ohjataan pääosin pysäköintitaloihin, jotka ovat lyhyen kävelyetäisyyden päässä asuinkortteleista"
Onko kävelyetäisyys lyhyt kauppakassien kanssa? Mikä on pysäköinnin hinta? Yleensä kohtuuton. Pitää olla ilmainen taikka tuolta tulevaisuuden jakomäki hakunilasta ei kannata ostaa koppia itselle. Puheissa maalaillaan kaikkea kivaa, mutta todellisuus on sitä samaa halpisroskaa, kun talot ovat valmiita.

Kyllähän Vantaan johdon pitää väestönvaihtokasvukiimassaan tietää mitä on tulossa. Ei tule ihanaa Tikkurilan värikarttaa, vaan sitä mitä päävärit sotkemalla saadaan.

jmk

Quote from: Eino P. Keravalta on 30.09.2024, 19:23:48
Autoliikenne ei välttämättä ole mikään hieno ja nautittava ympäristöelementti ...

... eivätkä muutkaan liikennemuodot sitä aina ole. Bussit rämisevät, raitiovaunut kirskuvat. Molemmat ovat kaupunkiympäristössä jättimäisiä möhkäleitä, joita jalankulkijat joutuvat varomaan -- joo, henkilöautojakin täytyy varoa, mutta bussin renkaan alle jääminen ei ole leikkiä pienessäkään nopeudessa, bussin kuljettajalla on huomattavia näkemäesteitä, bussi on iso möhkäle jonka kulmat tekevät kivoja koukkauksia pysäkillä odottavien ihmisten sekaan jne. Dieselbussit myös mylvivät jumalattomalla volyymillä ja joskus myös käryttävät pahemmin kuin viiskytä henkilöautoa.

Polkupyöräilijät kiitävät vaarallisesti siellä täällä, wölttikuskit huruttelevat paksurenkaisilla sähkömopoillaan varpaittesi päältä syytäen kumsarankielisiä kirouksia. Yksi mopopoika pärisee enemmän kuin 50 henkilöautoa.

Moderni junarata halkaisee asuinalueen ja muodostaa valtavan liikkumisesteen panssariaitoineen.

Siinä sitä maisemaelementtiä.

Ylipäätään henkilöautoliikenne on Suomessa demonisoitu aivan suhteettomalla tavalla, kun katsoo eri liikennemuotojen todellisuudessa ympäristölleen aiheuttamia hyötyjä ja haittoja. Eivät ne muut liikennemuodot mitään enkeleitä ole.

(Eipä sen puoleen, että kaikki jalankulkijatkaan olisivat välttämättä nautittavia ympäristöelementtejä.)

Ainoita "poissa tieltä, poissa silmistä"-elementtejä ovat maan alle viedyt juna- ja autoväylät.

Eino P. Keravalta

Golimarin viesti yllä:

QuoteTikkurilan tiivistä keskustaa aiotaan laajentaa radan itäpuolelle etelän suuntaan. Väritehtaan alueelle halutaan rakentaa koteja jopa 4 500 asukkaalle ja jopa 3 000 uutta työpaikkaa.

Tämähän kuulostaa kieltämättä suurenmoiselta.

Jos Tixiin saadaan 3 000 uutta työpaikkaa ja jos jokaisessa työpaikassa on 100 työntekijää, uudet työpaikat työllistävät kaikkiaan 300 000 työtöntä, joten Tikkurilan kylä poistaa Suomesta koko työttömyysilmiön. Voi tulla ihan oikea työvoimapula kun sitä on yli 50 vuotta jo huudettu ja palkat nousevat! Hyvä Tikkurila!

But I Vanda how?
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Uuno Nuivanen

Miten työpaikka "rakennetaan" tuosta vain? Satoselle vinkki että rakentaa sitten niitä paljon lisää. Eikä julkiselle.

Paawo

QuoteLuonnonläheisyys tuo mieleen monen uuden alueen vaikkapa Ruotsissa, Timonen sanoo.
Huutonaurua tälle päivän parhaalle kommentille.

Kieltämättä on muutamien ruotsalaisten huudien kulmilla tunnelma ja ilmapiiri kuin pimeimmässä viidakossa.
Ehkäpä Dixiinkin saadaan vielä lisää sitä kaivattua vävinää, yhteisiä pelihetkiä ja jokapäiväisiä juhlimisen aiheita.

Ei se lentorata välttämättä huono idis olekaan vaikka olenkin tuota vastustellut - sen myötä jää tulevaisuudessa yhä jännittävämmäksi käyvät junanvaihdot meikäpaawolta vähemmälle.  8)
Ylläoleva teksti on kiihtymystilassa kirjoitettua uhoamista. KKO:2017:52

"Ei ole mahdollista houkutella parhaita osaajia, jos samalla pyllistetään kaikille, jotka pökkäävät silmään katukuvassa." - Rosa Meriläinen 2023

"Mun mielestä valta on ihanaa!" - Eva Biaudet 2021

Psalmi 12:6-10

Eino P. Keravalta

#6344
Quote from: Uuno Nuivanen on 01.10.2024, 14:07:44
Miten työpaikka "rakennetaan" tuosta vain? Satoselle vinkki että rakentaa sitten niitä paljon lisää. Eikä julkiselle.

Jos työpaikka rakennetaan niin siinähän on vasta seinät ja tilat. Lisäksi pitäisi saada sen tönön sisään myös joku firma, jolla on työllistävä liikeidea. Työtä Suomessa on vaikea luoda koska hirmuverotus ja holhous.

Poliitikkojen ajattelu on vähän seuraavanlaista: jos jonnekin rakennetaan tie, ihan minne tahansa, se täyttyy heti autoista.

Ja jos jonnekin rakennetaan teollisuushalli tai toimistotilat, niin ne tilat täyttyvät heti rahaa tekevistä, uusista firmoista.

Hellyyttävän lapsellista sakkia meillä johtajina  :)
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Uuno Nuivanen

Konkurssien jäljiltä taitaa Vantaallakin olla työpaikkatilaa ihan riittämiin. Tai ehkä suunnittelevat tuonne tuhatkuntaa pizzakebulaa.

Kallan

Quote from: Eino P. Keravalta on 01.10.2024, 14:39:42
Quote from: Uuno Nuivanen on 01.10.2024, 14:07:44
Miten työpaikka "rakennetaan" tuosta vain? Satoselle vinkki että rakentaa sitten niitä paljon lisää. Eikä julkiselle.

Jos työpaikka rakennetaan niin siinähän on vasta seinät ja tilat. Lisäksi pitäisi saada sen tönön sisään myös joku firma, jolla on työllistävä liikeidea. Työtä Suomessa on vaikea luoda koska hirmuverotus ja holhous.

Poliitikkojen ajattelu on vähän seuraavanlaista: jos jonnekin rakennetaan tie, ihan minne tahansa, se täyttyy heti autoista.

Ja jos jonnekin rakennetaan teollisuushalli tai toimistotilat, niin ne tilat täyttyvät heti rahaa tekevistä, uusista firmoista.

Hellyyttävän lapsellista sakkia meillä johtajina  :)

Kyllä sinne joku Alin kebab ja pizza-tyyppinen kulissityöpaikka (joka tosin toimii ihmiskaupan kulissina) nousee, mutta veroja ei noista kannata odotella sitten saavansa... mutta ei edes kulissityöpaikkojakaan loputtomiin riitä.

Jotenkin haistan tässä täysin tietoista valehtelua päättäjiltä.

Weijer

Quote from: Uuno Nuivanen on 30.09.2024, 15:28:26
Hyvää yötä Helsinki, viimeinen sammuttakoon valot.

QuoteHelsingin ydinkeskustaan suunnitellaan valtavia muutoksia
Helsingin kaupungin suunnitelmissa yksityisautoilu loppuisi päärautatieaseman ympäristössä. Uudistukset voivat tulla voimaan pääosin 2030-luvun alkupuoliskolla.


Helsingin kaupunki esittää merkittäviä muutoksia ydinkeskustaan. Tarkoituksena olisi parantaa erityisesti kävely-ympäristöä, tiedote kertoo.

Yksi keskeinen muutos nykytilaan olisi Kaivokadun varaaminen joukkoliikenteelle, kävelylle ja oleskelulle. Asiasta tehdään linjaus tämän syksyn aikana.
Istutuksia ja terasseja päärautatieasemalle

Helsingin kaupunki haluaa parantaa ydinkeskustan viihtyisyyttä, elinvoimaisuutta ja saavutettavuutta. Ydinkeskustan liikennejärjestelmäsuunnitelmassa keskustaa tarkastellaan kokonaisuutena.

Kaupunkiympäristölautakunta otti asian esille kokouksessaan 17. syyskuuta, mutta siirsivät sen käsittelyä muutaman viikon päähän.

Ehdotuksen mukaan Helsingin päärautatieaseman ympäristöön halutaan uusia palveluita, istutuksia ja terasseja.

– Muutosten jälkeen rautatieaseman ympäristö liittyisi entistä selkeämmin osaksi kävelykeskustaa, tiedote kertoo.

Henkilöautojen läpiajo kiellettäisiin Kaivokadulla, ja keskustan läpi olisi mahdollista ajaa Esplanadien kautta. Sekä Pohjois- että Eteläesplanadilla olisi kaksi ajokaistaa.
Ydinkeskustan läpi ajaminen yksityisautolla hankaloituisi
...

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/13ac6215-40f5-4e2c-bc03-8e027a4dd710
Saas nähdä juu. Ettei tulis Rautatientorista isoa käyttöaukiota...

Weijer


Harri2



Quote
Suunnitelmat koskevat 40 hehtaarin aluetta, joka pitää sisällään Tikkurilan väritehtaiden alueet, Heurekan parkkipaikan sekä niiden välissä sijaitsevat Kunikaalan kylän ja puistomaat. Alueeseen kuuluu myös Keravanjoen rantaa.

https://www.vantaansanomat.fi/paikalliset/7881059


Viedäänköhän Heurekan parkkipaikka eikä rakenneta tilalle korvaavaa? Sitten luokkaretkibussit kiertävät päivän kehää parkkipaikkaa etsien...
Kerran kiusalla kysyn Helsingin kaupungin chatista, kuinka pitkä matka (huonojalkaisen) on käveltävä Sibeliusmonumentin parkkipaikalta kohteeseen? :D

jmk

Quote from: jmk on 01.10.2024, 10:37:30
... eivätkä muutkaan liikennemuodot sitä aina ole. Bussit rämisevät, raitiovaunut kirskuvat.

Juuri kun pääsin sanomasta.

https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000010730266.html
Quote
"Kirskunta­­helvetti" – Irene Jaakkola kertoo, että hänen kodissaan pauhaa melu, joka vie terveyden

Pikaraitiovaunun äänen takia Jaakkola käyttää kotonaan päivät ja yöt kuulosuojaimia.

Eiköhän tämäkin vihreässä päässä muokkaudu muotoon "siinä näette, liikenteestä on haittaa, joten henkilöautoliikennettä täytyy kuristaa lisää".

HDRisto

"Henkilöautojen läpiajo kiellettäisiin Kaivokadulla, ja keskustan läpi olisi mahdollista ajaa Esplanadien kautta".

Kun kartaa katsoo, niin siinäpä idea.. On siinä pari asiaa vielä mietittävänä. Kauppatori, liikenne Katajanokalle, Pohjoisranta..

Eipä minua haittaa koska en tule / mene Hellsink´iin kuin kannettuna.

Siili

Golimar kertoi toisaalla Vuosaaren tornitalon sattumuksista:

https://hommaforum.org/index.php/topic,81900.msg3598877.html#msg3598877

Mitenköhän on, kuinka kauan vielä markkinoidaan "sekoittavaa asuntotuotantoa" ihmelääkkeenä asuinalueiden eriytymiseen? Ehkä yhteiskuntagurutkin tajuavat jossain vaiheessa, ettei omistajan ole pakko asua omistamassaan asunnossa.

Kallan

Quote from: jmk on 03.10.2024, 08:52:26
Eiköhän tämäkin vihreässä päässä muokkaudu muotoon "siinä näette, liikenteestä on haittaa, joten henkilöautoliikennettä täytyy kuristaa lisää".

Ymmärrykseni mukaan raitovaunuliikenne on ainakin tämänhetkisellä ideologisella virtauksella pyhä lehmä, mitä ei saa kritisoida (vrt. Sanna Marin vuonna 2020), ei ainakaan julkisesti. Liikennesuunnittelu toimii yllättävän kulttimaisesti: on pyhä asia, mitä saa edistää vapaasti (eikä saa kritisoida) ja sitten on asia, mitä saa vapaasti halveksua kollegoiden kesken (autoilu, paitsi ei toki oma tai punaisten aatetoverien autoilu). Toki suoraan näin ei myönnetä asian olevan, mutta rivien välistä olen lukevinani näiden kanssa jutellessa asian olevan näin.

Välissä autoilukin oli "hupiautoilua", mutta vähän ihmettelen, että mistä joku voisi tietää miksi toinen on liikenteessä. Toki sekin on tekosyy lopettaa liikkumisen vapaus, sillä "ympäristön" nimissä kaikki ihmiset halutaan ajaa "älykaupunkeihin". Eli kolhoosin kehitetympään versioon, mutta jotenkin ei suostuta myöntämään että tyypit toistavat samat virheet kuin Neuvostoliitossa. Ilmeisesti epäsuorasti opetetaan nauramaan kommunismille, mutta samalla sitten kuitenkin toistamaan samat virheet mutta vain uudelle nimelle brändättynä...

Roope

Hyviä uutisia. Jos Helsingin Sanomien päätoimittaja Erja Yläjärvi saa päättää, nastarenkaat kielletään (ellei niistä luovuta vapaaehtoisesti) ja pääkallokeleillä voi jättää auton kotiin.

QuoteHelsingissä ei pidä enää ajaa nastoilla – etenkään sähköautoilijan

[...]

Kaupunki kannustaa etenkin sähkö­autoilijoita valitsemaan talvi­kaudelle kitka­renkaat nastojen sijaan. Syy on selvä. Nasta­renkaat tuottavat kaupungin mukaan jopa puolet paikallisesta katu­pölystä. Hiukkasia irtoaa niin katu­pinnasta, renkaista kuin hiekoitus­aineksestakin. Ja vaikka märät talvet pitäisivät kaiken irronneen vielä maassa, pölyäminen on käsillä viimeistään keväällä.

Katupöly ei ole vain ärsyttävä pikkuasia. Se on oikea ongelma etenkin vanhuksille tai astmaatikoille. Nastarenkaat myös kuluttavat katupintoja nopeammin kuin kitkarenkaat. Ja uusi pinnoittaminen maksaa.

Helsingin kaupungin tavoitteena on, että vuoteen 2030 mennessä 70 prosenttia autoilijoista ajaisi talvisin kitkarenkailla. Nyt osuus on melko vaatimaton 40 prosenttia.

[...]

Renkailla on aidosti väliä. Niin hyviä kuin kitkarenkaat nykyään ovatkin, on kelejä, joissa nastat voivat todella toimia paremmin. Ilmastonmuutoksen eteneminen ei tuota pelkästään lumettomia, helposti ajettavia katuja. Helsingissä lämpötila voi sahata paljon plussakelin ja pakkasen välillä. Kun välissä sataa vettä, joka jäätyy, kadut voivat olla todella jäisiä. Kitkarenkaat voivat olla silloin koetuksella.

Ei kuitenkaan ole kestävä ratkaisu pitää nastoja vain tällaisia päiviä varten. Helsinkiläisen autoilijan pitäisi pikkuhiljaa alkaa elää kuten keskieurooppalainen, joka yllättävän kelin tullen jättää auton kotiin ja joka lumiselle lomalle ajaessaan ottaa mukaan erilliset lumiketjut renkaisiin.

[...]

Suomessa on ollut jopa liian helppo ajatella, etteivät yksittäisen ihmisen päätökset vaikuta maailmanlaajuiseen ilmastonmuutokseen. Tätä viestivät avoimesti yhä myös monet poliitikot. Paikalliseen ympäristöön jokainen voi kuitenkin vaikuttaa oikeasti.

Ellei kitkarenkaiden osuus ala kunnolla kasvaa, pääkaupunkiseudulla pitäisi uskaltaa keskustella myös kovemmista rajoituksista. Pakot eivät ole toivottavia tai kannustavia, mutta kaikkien kaupunkilaisten ei pitäisi kärsiä pölystä keväisin sen vuoksi, että autoilijat eivät hyväksy muutostarvetta.

Rajoituksille on myös uuden tieliikennelain tuki. Lönnrotinkadulla kokeillaan jo nastarenkaiden kieltoa syksyyn 2025. Katua pitkin ajetaan Ruoholahden suuntaan ja muun muassa Punavuoreen. Kokeilu sallii yhä tonteille ajon.

AUTOILU ja sen asema ovat Helsingin paikallispolitiikassa jatkuvasti tarkastelun alla, etenkin vihreällä ja vasemmalla laidalla. Autoilu kuuluu Helsingin seudulle jatkossakin, eikä siitä pitäisi tehdä identiteettipolitiikan osaa. Autoilua ei pitäisi myöskään keinotekoisesti vaikeuttaa, elleivät rajoitusten hyödyt ole todellisia ja merkittäviä.
Helsingin Sanomat 27.10.2024

Kirjoituksessa ei esitetä niitä rajoituksen todellisia ja merkittäviä hyötyjä, mutta kai tuollakin saisi joillain listoilla ääniä kuntavaaleissa.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Bona

Taas naiset vihaamassa naisia ja liikkumisrajoitteisia. Kenenhän Erja Yläjärvi kuvitteli siellä Keski-Euroopassa ne lumiketjut asentavan? Ketjujen paino lasketaan kymmenissä kiloissa.

Miksi kuninkaat nousevat kapinaan, miksi hallitsijat liittoutuvat keskenään Herraa ja hänen voideltuaan vastaan? (Ps. 2:2)

Vähäinen filosofia tekee miehestä ateistin, suuri määrä käännyttää hänet uskoon. Francis Bacon.

Bona

Laitan vielä tänne yleiselle puolelle HS:n aiemman lumiketjupuffauksen: https://www.hs.fi/kaupunki/espoo/art-2000010379020.html   (maksumuuri)

Huomatkaa vielä osoitteessakin näkyvä lehden alaosasto: tämä ei ole Hesarin Lapin syrjäseudut -osiossa, vaan Espoo-osiossa. Aivan niin kuin Espoossa olisi mahdollista minkäänlaisena päivänä käyttää lumiketjuja muilla kuin metsänhoitoteillä.

QuoteLumi yllätti pääkaupunkiseudun autoilijat, joista monet ovat saattaneet vaihtaa jo kesärenkaisiin. Renkaiden vaihdon sijaan mieleen saattaa juolahtaa toinenkin vaihtoehto: lumiketjut.

QuoteLiikenteessä ketjuja ei Suomessa juuri näy, sanoo Helsingin poliisin ylikomisario Dennis Pasterstein. Lumiketjujen käyttäminen liikenteessä ei kuitenkaan ole kiellettyä.

"Tieliikennelaissa sanotaan, että ajoneuvon renkaat saa varustaa nastoin, lumiketjuin tai vastaavin liukuestein, jotka eivät oleellisesti vahingoita tien pintaa", Pasterstein sanoo.

Tällä hetkellä, kun lunta ja jäätä on teillä paljon, ketjujen ei pitäisi tehdä vahinkoa tielle.

Kuvitteleeko toimittaja, että lumiketjut olisivat helpommat ja nopeammat asentaa kuin talvirenkaat? Jos on yleensä riittävästi voimia ja osaamista, niin toki ne talvirenkaatkin pystyy vaihtamaan yhtä takatalvipäivää varten. Monella vain ei ole kumpaakaan.

Tai että se olisi halvempaa? Liikkeessäkin tehtynä renkaiden vaihdon hinta on kympeissä, kun taas lumiketjujen hinta on satasissa.

Vihreiden järjenjuoksua ei voi ymmärtää.
Miksi kuninkaat nousevat kapinaan, miksi hallitsijat liittoutuvat keskenään Herraa ja hänen voideltuaan vastaan? (Ps. 2:2)

Vähäinen filosofia tekee miehestä ateistin, suuri määrä käännyttää hänet uskoon. Francis Bacon.

ikuturso

Ymmärrän tuohtumuksesi.

Haluan kuitenkin valistaa, että asiat, joita "lumiketjuiksi" kuvataan, eivät ole välttämättä kymmeniä kiloja.

Kuvan Michelinin liukueste, jota lumiketjuna myydään, painaa koosta riippuen 1,7-2,7 kiloa. Se, kuinka helppoa tuommoinen on sohjossa tai polveen asti ulottuvassa lumessa saada pyöräytettyä renkaan alle, jos auto ruopii paikallaan on ihan eri kysymys. On myös ketjuja, jotka ovat niin "harvoja" että ne voidaan virittää renkaan ympärille kokonaan renkaan ollessa maassa.

Mutta esimerkiksi omassa autossani takajousitus on sen mallinen, että vakiorenkaan ja takaiskunvaimentimen välissä on alle sentti tilaa ja jousilautanenkin heti renkaan päällä. Taakse en ketjua saisi vaikka haluaisinkin. Edes kuvan Michelin https://ru.staging.michelin-lifestyle.com/en/snowchainseasygripevo ei sinne sopisi.

Lumiketjut ovat etenemistä varten. Ne tarjoavat etenemiskykyä, mutta eivät kunnon sivuttaispitoa. Kaikki ketjut eivät edes pidä jäällä, vaan on nimensä mukaisesti LUMIketjuja.

Norjassa ajaa paljon eurooppalaisia rekkoja täysin kesäkelin renkailla ja usein vielä hyvin huonoilla sellaisilla. Joka on joskus unettomuudesta kärsiessään katsonut yöllä Björniä ja kumppaneita "Pohjoisen valtatien pelastajissa", tietää mistä puhun. SIellä kun tulee paljon lunta tai tie menee luistinradaksi, näitä rekkoja sitten valuu pitkin ojia. Monella tiellä on lumiketjupakko rekoilla, mutta nämä etelän elävät niistä viis välittävät. Monella ei ole edes ketjuja autossa mukana vaikka Norjassa laki käytännössä vaatii.

Mutta Autodoc nimisessä nettikaupassa tuommoinen kevytketjukin maksaa liki satasen (Ei sanottu onko setti vai kappale). Siinä onkin Fatimin veljelle taas bisnes ruveta markkinoimaan "vitunleija"-lumiketjuja. Tilata Alibabasta kympillä ja myydä satasella. Varasto valmiiksi täyteen bijiness finlandin velkarahalla ja sitten fatsu-sisko ajaa tuon säädöksen tsadiin läpi, sillä meillä ei ole korruptiota eikä suhmurointia ei.

Taas yksi syy pysyä kaukana pääkaupunkiseudusta.

Valitan, että kaikilla ei ole tätä vaihtoehtoa ja kaikki eivät sitä halua. Minä kun jo valmiiksi olen täällä metsässä, jossa on anketa, niin minun on ihan liian helppo sanoa noin. No meillä on taas pitkät etäisyydet. Yksi tuttu juuri menehtyi aivoinfarktiin koska liuotus ei ehtinyt ajoissa. Suo siellä vetelä täällä.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Bona

Uskon, että tiedät asiasta enemmän kuin minä, mutta eikö nuo parin kilon viritelmät ole tosiaankin tarkoitettu pelkästään kinoksesta pois pääsyyn, eli niillä ei ole tarkoitus ajaa 30 kilometrin työmatkaa?

Ihan muovisia nippusiteen näköisiä myydään siihen tarkoitukseen myös, niillä ei pidä ajaa yhtä ainutta kilometriä kinoksesta pois pääsyn jälkeen, tulee vain muoviroskaa ympäristöön.
Miksi kuninkaat nousevat kapinaan, miksi hallitsijat liittoutuvat keskenään Herraa ja hänen voideltuaan vastaan? (Ps. 2:2)

Vähäinen filosofia tekee miehestä ateistin, suuri määrä käännyttää hänet uskoon. Francis Bacon.

Murkula

Mitenkähän, koskeekohan tämä nyt myös polkupyörien ja mopojen nastarenkaita? Juu, eikä se paljoa auta, jos parin astmaatikon takia uhrataan parihenkeä auton alle. Niin ja jos katupölyä haluttaisiin vähentää, niin siihen olisi parempiakin keinoja. Voisi silla lakaisuautollakin varmaan ajaa useammin, kuin kerran vuodessa ja toisena olisi kiusaamisen sijaan poistaa pakottavat tarpeet liikenteeltä. Aivan kuin sekään nyt lopulta olisi järkevää, että satamaliikenne ajaa kaupungin katujen läpi.

Pyöräilykin saataisiin oikeasti lisääntymään, jos normaalia ja järkevää pyöräilyä yritettäisiin parantaa. Eikä se tarkoita mitään baanoja ja pyöräkaistojen irroittamista maantiepyörillä kaahaaville trikookiitäjille, se vaatisi päinvastoin hidasteita, nopeusrajoitusksia, ellei lukkopolkimien kieltoa kyseisille baanoille, ettei oikeasti tarpeeseen liikkuva jää sen kauppakassin kanssa jää jalkoihin. Lisäksi normaalilla pyörällä 20 tai alle ajavaa normaalia työssäkäyvää ei paljoa haittaa pieni kanttari siinä, missä ajotien ylitykseen hidatetaan muutenkin, eli harvoin on ongelmana aivan normaalit kevyenliikenteen väylätkään. Se mitä tarvittasiiin, on talvikunnossapitoa, sekä aitoja ja oikein mahdollisuusksia säilyttää pyöräänsä keskustassa, ilman että se pyörä hajotetaan ja varastetaan. 

Eikä tähän tarvisisi kovin kaukaa hakea, kun meidän ihan oma Oulumme on maailman pohjoisin pyöräilykaupunki.
Me suomalaiset olemme niin poliittisesti tyhmä kansa, että oikein ansaitsemme kuolla sukupuuttoon.

Ignore: Don Nachos, Ajatolloh, Puuha-Pepe, Sir, Justustr, Joutselkä, Vastarannan Kiiski, Hämeenlinnan Oraakkeli, Caucasian, Viisitoista, Totti, MinäVuan.