News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Homman suuri ja kaikenkattava kaupunki- ja liikennesuunnitteluketju

Started by Mika.H, 12.04.2013, 22:50:29

Previous topic - Next topic

Dangr

 :silakka:
"We now live in a nation where doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the press destroys information, religion destroys morals, and our banks destroy the economy." Chris Hedges
"Shouting "Freedom" and other anti-government slogans" NYT

Murkula

Quote from: Dangr on 14.05.2024, 09:28:57
Mitä laissa sanotaan alkoholista ja noista skooteista?

Poliisi valvomaan ja puhaltamaan liikennettä muutamaksi viikonloppuyöksi, niin luulisi liikenteen rauhoittuvan.
Eihän poliisia kiinnosta edes autoilijoiden kännykän käyttö ja punaisia päin ajaminen, niin miten sitten skootit? Taitaa olla jo parikin vuotta siitä, kun viimeksi puhallutettiin autollakaan.

Ties mihin vihapuhetutkintoihin, pride-kulkuiseisiin, nettipoliiseihin ja Räsäsjahtiin porukkaa riittää kyllä pilvin pimein.

Me suomalaiset olemme niin poliittisesti tyhmä kansa, että oikein ansaitsemme kuolla sukupuuttoon.

Ignore: Don Nachos, Ajatolloh, Puuha-Pepe, Sir, Justustr, Joutselkä, Vastarannan Kiiski, Hämeenlinnan Oraakkeli, Caucasian, Viisitoista, Totti, MinäVuan.

Lalli IsoTalo

Quote from: Dangr on 14.05.2024, 09:28:57
Mitä laissa sanotaan alkoholista ja noista skooteista?

Muistaakseni joku poliisiasiantuntija sanoi, että skootit eivät ole moottoriajoneuvoja - tottakai ovat! - joten kuskia käsitellään kuten pyöräilijää, kännitapauksessa. Tähän tarvitaan pikainen muutos.

— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

P

^Vaikeaa siihen on muutoksia tehdä, kun säännökset sähköajoneuvoista, jotka kulkevat max 25km/h ovat yleiseurooppalaisia.

Jos alkorajoaja aletaan asettamaan, niin samalla menevät invaskootterit, sähköpyörätuolit ja polkupyörät saman promillerajan alle, kun säännökset ovat käytännössä samat. Meillä on muutenkin hirveästi säädöstöklutteria, miksi luoda sitä lisää?

Ja kannattaa pohtia sitä, että moni tankomaistanut ja sähköskootterimaistanut on ehkäissyt sitä, että lähdetään autolla kännissä liikenteeseen. Jos seuraukset ovat samat sähköskootterilla tai polkupyörällä päihtyneenä ajamisesta, niin samahan se on lähteä sitten autolla, tulee pohtimaan moni... Onhan se päihtyneelle kuskille turvallisempaa, kun ei oikein voi kaatua. Mutta muille...

Mutta nykyään sakkoa voidaan antaa polkupyörälläkin päihtyneenä ajamisesta ja ajo keskeyttää, jos känni vaarantaa liikennettä. Mielestäni sama laki pätee myös noihin hitaisiin sähköskoottereihin... Poliisi voi käsittääkseni ihan nykypykälillä - siis tankojuoppouspykälillä keskeyttämään liiassa kännissä ajon ja antamaan sakot. Mitä muuta tarvitsisit siihen lisää? Ajokieltoa ajokortillisille? No silloin on yksi ja sama ajaa kännissä autolla, vaikka ilman korttia.

Ja vaikka laki säädettäisiin, että hitaan sähköajoneuvon ja polkupyörän käyttäjiä kohdeltaisiin kuin moottoriajoneuvojen kuljettajia, niin käytännössä ei juuri muutosta tulisi, kun poliisilla ei ole resursseja niitä valvoa, koska nykysäännöilläkin poliisi voi keskeyttää ajon ja iskeä sakot. Käytännössä nykyongelmaa saataisiin karsittua poliiseja jalkauttamalla kaupungille. Sakkorysä kännisille sähköskootteristeille. Tai poliisi seurailemaan vuokrauspisteiden lähelle yöaikaan baarien sulkeutuessa. Vaikeaa on metsästää juopuneita skootteristeja, mutta yhtä vaikeaa se olisi vaikka rangaistukset olisivat samat kuin autolla ajosta kännipäissään, kun noilla yhä saisi ajella muualla kuin teillä. Laki ei helpottaisi valvontaa lainkaan. Ne joilla ei ole menetettävää vetäisivät yhä umpikännissä ja kiinijäämistodennäköisyys valvonnan haastavuuden vuoksi olisi hyvin epätodennäköistä. Osa siirtyisi mukavampaa känniautoiluun. Luultavasti kokonaisvaikutus olisi negatiivinen känniautoilun lisääntyessä, kun rangaistus on sama.

Haisee nyt vähän "signaalia lähettävältä kukkahattutädiltä"?

Jos jotain voitaisiin säätää olisi vakuutuspakko vuokrattaviin skoottereihin. Siis vuokrafirmat joutuisivat hommaamaan liikennevakuutuksen vempeleilleen, joka luonnollisesti kaadettaisiin käyttäjille vuokramaksuihin, mutta liikennevakuutus korvaisi vahinkoja... Pelkän yhteiskunnan sijasta.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

jmk

Quote from: Murkula on 14.05.2024, 09:44:56
Eihän poliisia kiinnosta edes autoilijoiden kännykän käyttö ja punaisia päin ajaminen, niin miten sitten skootit?

Onko nykyään yleensäkään olemassa mitään liikennevalvontaa, muuta kuin automaattikamerat nopeusvalvontaan?

Kai jossain, mutta henkilökohtaiset havainnot eivät sitä tue. Harvoinpa maantiellä poliisiautoa näkee, vaikka valvottavaa kyllä riittäisi. Ja juu en nyt puhu sitä nopeusvalvonnasta. Ei kauan tarvittis ajella, kun jo löytyisi sakotettavaa tai vähintään huomautettavaa. Valottomia sankareita. Puskurissa roikkujia. Kännykkään tuijottavia, jotka eivät pysy kaistallaan. Moottoritielle simahtaneita autoja, joista puuttuu niin hätävilkut kuin varoituskolmiokin.

Dangr

"We now live in a nation where doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the press destroys information, religion destroys morals, and our banks destroy the economy." Chris Hedges
"Shouting "Freedom" and other anti-government slogans" NYT

Murkula

^Jos tämä kuljettaja on alunperinkään osannut riittävästi, eikä sitä ole silloinkin päästetty vain liikenteeseen oppimaan. Mutta kun se ei mene niin, sekä liikenne on täynnä tapauksia, jotka eivät sen 10 vuoden kuluttua osaa sitäkään vähää, toiset siksi etteivät ole ajaneet metriäkään ja toiset muuten vain. Ei se Zombin lailla työmatkan päivittäinen poraaminen välttämättä tee hyväksi kuljettajaksi sekään...
Me suomalaiset olemme niin poliittisesti tyhmä kansa, että oikein ansaitsemme kuolla sukupuuttoon.

Ignore: Don Nachos, Ajatolloh, Puuha-Pepe, Sir, Justustr, Joutselkä, Vastarannan Kiiski, Hämeenlinnan Oraakkeli, Caucasian, Viisitoista, Totti, MinäVuan.

Weijer

Olen samaa mieltä siitä, että ajokorttiin painettu "vimeinen käyttöpäivä" on aika heppoinen lunastus ajotaidosta.
Toisaalta tulee mielestäni pohdittavaksi se, että kuka tai mikä taho sitten ottaa vastaan käytännössä ajotaidon osaamisen, eli päivityksen?
Autokoulut, poliisi kait. Vaatiikohan lakimuutoksen, johon varmaan suttaantuu aikaa.
Silloin kun taksilaki "uudistui", kysyttiinköhän suomalaisten viranomaisten taholta missä setti oli saatu..?
Järkättiinköhän tuleville taksisuhareille minkäänlaisia ajokokeita tällöin..? Riittikö GPS-laitteen toljottamiskyky taksiluvan saamiseen?

Vesa Heimo

Quote from: Dangr on 15.05.2024, 15:00:48
En ymmärrä miksi ajatellaan, että kun kerran alta parikymppisenä pääsee inssiajosta läpi, niin sillä samalla saa sitten ajaa eläkeikään asti. Samoin jos saat oleskeluluvan, niin savimajamaassa ajettu kortti oikeuttaa samaan.

Niin outoa näkee liikenteessä, että korttiin joku ajo- ja teoriakoe pitäisi uusia vähintään 10 vuoden välein. Nykyajan tietotekniikalla nämäkin voisi automatisoida niin, että joku valvoja tarkastaisi ajokortin ja henkilön, sekä antaisi heille suorituspaikan.

Oon muuten hyvin samaa mieltä. 80 luvulla tais vielä saada prätkäkortin ajamatta metriäkään mopoa. 10v ajokunnon mittaamiseen inssissä ei olisi suuri ongelma niille jotka autoa tarttee ja käyttää. Ihan perus kaupunkiliikenne ja parkkeeraukset pitäs testata. Se kerran 10v ei myöskään olisi iso kulu sellaiselle joka autoa ajaa. Toki sitten jos sen "virkainssin" mokaa, niin takas autokouluun mut se on sitten ihan itseaiheutettu moka.
" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

Weijer

1970-luvulla auton ajokortti oikeutti ajamaan vaikka 1300 cm3-harrikkaa. 18v-kesäisenä aikamoinen peli. Ja juu, ei tarttenut olla kevarikorttia näyttää.
Nyt sähköfillareilla painellaan pyöräteillä kuuttakymppiä sähköfillareilla, skuuteilla ja niillä paksurenkaisilla härveleillä. Hassua ja outoa.
No: onneksi Helsingissä ollaan tehty tunneli! Sinne ahdistavaan maan alle kaivettuun, kolmisenkymmentä miljoonaa maksaneeseen tunneliin kaikki riemumielin ajeleen.
Itselleni fillarointi(polkupyöräily) on aina ollut ulkoilmalaji. Kaikki nykyään haluaa kuitenkin edetä nopeemmin ja nopeemmin paikasta toiseen.
Ihmettelen.

ohkurin_narsi

Tähän ketjuun kuuluu ehdottomasti myös soluasuminen, mikä nyt aiheuttaa jos jonkinlaista vinkumista. Kun itse olin opiskelija ~30v sitten, niin aloitettiin 2h huoneella, siitä sai sitten jatkossa 1h huoneen. Kuuden vuoden asumisen jälkeen lopulta kuoriuduin keskustan kaksioon.

Soluasumisesta on jäänyt pari parasta ystävää, ja toki semmoisia mitä ei tarvi nähdä uudestaan. Ihmettelen mitä kermaperseitä nää nykyajan piltit oikein ovat! Ilman soluja jää moni teekkarijäynä tekemättä, ja elämä vissiin pyörii sen somen ympärillä. Pyh.

Vanhassa vara parempi.


Niobium

Quote from: Weijer on 15.05.2024, 21:43:02
No: onneksi Helsingissä ollaan tehty tunneli! Sinne ahdistavaan maan alle kaivettuun, kolmisenkymmentä miljoonaa maksaneeseen tunneliin kaikki riemumielin ajeleen.
Itselleni fillarointi(polkupyöräily) on aina ollut ulkoilmalaji. Kaikki nykyään haluaa kuitenkin edetä nopeemmin ja nopeemmin paikasta toiseen.
Ihmettelen.

Toivottavasti sinne tunneliin tulee samanlainen systeemi, kuin Saksan autobahneille. Spandex-ohjukset saisivat painaa rauhassa omalla kaistallaan just niin lujaa, kuin sähköavusteisella äärimmäisen viritetyllä aerodynaamisella hiilikuitu-paskalla. Kaista just niin kapea, että ohittamaan ei pääse ilman riskiä. Saavat tapella ihan keskenään. Oikeanpuolimmaisella kaistalla saa körötellä just niin rauhassa, kuin haluaa.

Jollei tätä tehdä, niin tulee taas rutinaa siitä, että "vanhukset pois pyöräilemästä!" Minua henkilökohtaisesti vituttaa se, että jos ajan autolla mittarin mukaan 40 km/h taajama-alueella, koska *tiedän* siellä liikkuvan paljon koululaisia, niin eikö siellä ole persiissä valkoinen katumaasturi roikkumassa?

Jos pyöräilen kirkolle, niin onneksi paikalliset spandex-ohjukset vetävät letkassa autokaistalla.

Jos osun autolla sellaisen letkan taakse, niin en saamari sentään lähde ohittamaan. Jos joku kaatuu, niin tuollakin kopperolla saa surmattua monta läjään kaatunutta oman elämänsä sankaria.

Pidetään ne etäisyydet, hyvät hompanssit. Niin että haju haihtuu.
"Varmaan jokaisen venäläisen äidin suurin unelma on synnyttää lisää lapsia tulevaisuuden juoksuhautoihin laittamaan käsikranaatti leuan alle ja vetämään sokka irti. Korvaukseksi saa säkillisen perunoita. " (Jäsen Hohtis.)

Kallan

Quote from: ohkurin_narsi on 16.05.2024, 00:34:39
Tähän ketjuun kuuluu ehdottomasti myös soluasuminen, mikä nyt aiheuttaa jos jonkinlaista vinkumista. Kun itse olin opiskelija ~30v sitten, niin aloitettiin 2h huoneella, siitä sai sitten jatkossa 1h huoneen. Kuuden vuoden asumisen jälkeen lopulta kuoriuduin keskustan kaksioon.

Soluasumisesta on jäänyt pari parasta ystävää, ja toki semmoisia mitä ei tarvi nähdä uudestaan. Ihmettelen mitä kermaperseitä nää nykyajan piltit oikein ovat! Ilman soluja jää moni teekkarijäynä tekemättä, ja elämä vissiin pyörii sen somen ympärillä. Pyh.

Vanhassa vara parempi.

Nykyisin taitaa noissa soluasumisissa kestämään kehitysmaamenoa, kuin n. 30 vuotta sitten, joten tavallaan ymmärrän ettei curryäbäläwäbälähelvetti kiinnosta ketään maksukykyisempää ihmistä. Eri asia on, jos asuu ihmisten kanssa joista oikeasti pitää. Toki suomalaisiakin on moneen lähtöön.

Joskus oli sellainen hämmentävä kantasuomalainen asukas, joka piti julkiset yhteiset tilat suorastaan sotilaallisen tiptop, mutta oma huone oli taiteellisen luova siisteydeltään. Ei toki haitannut itseä ja oli hyvä soluasukas.

Lalli IsoTalo

Tynnyrillinen orankeja pystyisi parempaan.

[tweet]1797189724257280156[/tweet]

QuoteHelsinki aiheuttaa..
- kaikkien aikojen suurimman tietomurron
- jättimäisen palkanmaksusotkun
- kaikkien aikojen liikennekaaoksen.

Avutonta. "Maailman toimivin" kaupunki ei kykene suoriutumaan ydinprosesseistaan, vaan ajaa ne karille joko typeryyttään tai tahallaan. Pikku lippujen heiluttelu pormestarikunnalta sentään onnistuu.

Lastentarhameininkiä. Tai itse asiassa vielä surkeampaa kuin lastentarhassa. Siellä piltit sentään rakentavat hiekasta ratoja pikkuautoille. Nämä sankarit päättävät repiä tuhannen silpuksi kokonaisen pääkaupungin liikenneinfran.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

ikuturso

Katuja ei voi korjata kuin kesällä. On sitten eri asia, pitääkö kaikki urakat ajoittaa samaan aikaan ja tieosat sulkea koko urakan laajuudelta.

Nyt kesäkauden alkaessa myös Tampereella on Särkänniemen huvipuiston ympäristö yhtä tilapäiskaistaa, tilapäisliikenneympyrää, jossa kukaan ei vilkuta ja teräskaiteilla ohjattuja rännimäisiä kaistoja.

Ei tarvitse maksaa huvipuistolippua. Kun pääsee vihdoin parkkipaikalle (jos kaupungin läpi löytää enää ratikan jälkeen väyliä kulkea toiselle puolen kaupunkia), on pyörinyt jo niin monessa liikennesolmussa ja tehnyt väistöjä ja teräviä ohjausliikkeitä, että ei tarvi mennä enää vuoristorataan (onko siellä vielä joku vuoristorata?)

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

SmallFish

Quote from: Lyyti on 02.06.2024, 17:52:30
^ Luulen että liikennekaaos on ihan tietoisesti hyväksytty haitta, jota ei ole kummemmin yritetty minimoida. Hakkerointi on sen verran asiantuntijakamaa, etten syyttäisi siitä vihaamaanikaan poliitikkoa.

Kyllä hakkeroinnista voi ihan hyvin syyttää johtoportaan tumpeloita. Vastuu kuuluu viime kädessä heille, mutta milloinkas Helsingin johtajat olisivat vastuutaan kantaneet.

Muutaman viime vuoden aikana olen jotenkin havahtunut huomaamaan, miten aidosti surkeaa Helsingin toiminta on. Käytännössä jokainen asia, perustoiminnoista lähtien, menee jollain tavalla pieleen. Tähän vielä päälle lähinnä mielipuolinen "visiointi" kaupungin tulevaisuudesta, eli kaikki luonto ja vihreä pois pyöräteiden ja neukkukuutioiden edestä, niin ei ole ihme jos ihan tavallinen jengikin alkaa jo miettiä muuttoa muualle.

Helsingillä on tietysti omat taakkansa (vihreät, vasurit, jne.) kannettavanaan, mutta on aidosti huolestuttavaa miten paskaa siellä toiminta on. Ei se nyt niinkään ole, että Helsinki olisi jotenkin aivan mahdottoman suuri ja hankala kokonaisuus pyöritettäväksi. Olen herranjumala sentään asunut intialaisessa, kolmen Suomen kokoisessa kaupungissa, jossa asiat tuntuivat toimivan paremmin.

Murkula

Quote from: SmallFish on 03.06.2024, 10:54:16
Kyllä hakkeroinnista voi ihan hyvin syyttää johtoportaan tumpeloita. Vastuu kuuluu viime kädessä heille, mutta milloinkas Helsingin johtajat olisivat vastuutaan kantaneet.
-naps-
Kun olen henkilökohtaisesti nähnyt millaisia tumpeloita kunnallispuolella tekee näitä hommia. Niin ja sitten jos sinne päätyykin joku osaava, sanomaan että 2020 luvulla ei voi enää käyttää Windows XP:tä, niin ura on yleensä lyhyt. Miten se siten meneekin, hiillostetaanko ulos, pelataanko pihalle, vai lähdetäänkö ihan omaa halua, eihän sitä touhua kukaan järkevä noilla palkoilla pitkään jaksa katsoa. Sekä kuka on siitä on vastuussa, jos touhu on tuota että ei sen kummemin osata kuin viitsitäkkään tehdä mitään, muuta kuin ne johtajat joista ei ole muuttamaan tätä asiaa?

Jos on viisas ja ahkera, niin ei ole kunnalla töissä. Tämä asia olisi varmaan mahdollista myös muuttaa, mutta se vaatisi sen luokan remonttia ja leikkauksia kankeaan virkaläskiin, että ei ole mahdollista ilman suurempaa romahdusta.
Me suomalaiset olemme niin poliittisesti tyhmä kansa, että oikein ansaitsemme kuolla sukupuuttoon.

Ignore: Don Nachos, Ajatolloh, Puuha-Pepe, Sir, Justustr, Joutselkä, Vastarannan Kiiski, Hämeenlinnan Oraakkeli, Caucasian, Viisitoista, Totti, MinäVuan.

Murkula

Sekä nyt sitten saatiin väylävirastossa aivopieru laskea nimenomaan 100 km/h rajoituksia "liikenneturvallisuuden" vuoksi.

Eikö niitä leikkauksia voisi oikeasti kohdistaa tuonne? Eihän ne tiedä yhtään mitään siitä mistä puhuvat. Aivan kun niitä onnettomuuksia edes tapahtuisi niillä harvoilla satasen alueilla... Saati sitten että niissä kuplavolkkareille ja rutinoffeille alunperin tarkoitetuissa rajoituksissa, joita on niistä ajoista vain laskettu, olisi jotain laskuvaraa. Tässä käy vielä täysin päinvastoin ja  porukka saadaan lopunkin jaettua kahtia niihin, jotka vetävät kännykkä ratin päällä 70 km/h ja niihin jotka vetävät jokatapauksessa ylinopeutta. Sekä sellaiselle joka haluaisi ajaa sitä rajoitusta, sellaiselle tulee olemaan kaikkein vähiten tilaa. Lisäksi samaan aikaan kun rajoitus päätiellä tippuu, niin aina vain suurempi osa alkaa ajamaan sitä sivutietä sitten ja mahdollisesti vielä kovempaa.

Että joo, jos teillä väylävirastolaisilla on edes ajokortti,  niin tervetuloa vain tänne mainitullle pohjanmaan peltoaukioille katsomaan tätä menoa. Luulisi oppivan äkkiä, että miten puuduttavaa on ajaa 100 km/h tiellä, jonka tilannennopeus ylittää jokaisella nykyautolla 160 km/h. Tai sitten ongelma onkin juuri siinä, että väyläviraston ylipalkatut Teslakuskit on ottaneet itseenä, kun lapinreissulla ei saanutkaan ajaa 75 km/h mateluvauhtia televisiota katsellen, ilman että joku kehtasi mennä ohi.
Me suomalaiset olemme niin poliittisesti tyhmä kansa, että oikein ansaitsemme kuolla sukupuuttoon.

Ignore: Don Nachos, Ajatolloh, Puuha-Pepe, Sir, Justustr, Joutselkä, Vastarannan Kiiski, Hämeenlinnan Oraakkeli, Caucasian, Viisitoista, Totti, MinäVuan.

Uuno Nuivanen

Taitaa olla virkahenkilöiden juoni johon Lulu Ranne on langennut. Turhanaikainen köröttely v*tuttaa kansalaista joka toivon mukaan lakkaa äänestämästä Persuja.

Murkula

Quote from: Uuno Nuivanen on 04.06.2024, 18:09:27
Taitaa olla virkahenkilöiden juoni johon Lulu Ranne on langennut. Turhanaikainen köröttely v*tuttaa kansalaista joka toivon mukaan lakkaa äänestämästä Persuja.
Miten hemmetissä Persuilla voi olla Liikenneministeri ja tällaista suunnitellaan? Siis ihan oikeasti, onko se päässyt tuohon tehtävään ihan vain siksi, että se on Nainen ja Purrapersujenkin on noudatettava jotain kiintiöitä, koska ei voi olla mikään setämiespuolue? Siis oikeasti, niin pitkään kun sitä on odotettu, että liikennemnisteriksi saataisiin joku järkevä, niin persut menevät vielä tässäkin pettämään.

Ei ole todellista, sitten tämä kiinalainen lainsäädäntö päästömanipulaatiosta ja ohjelmoisestakin vielä voimaan tämän kuun alusta. Siis ihan oikeasti nyt Persut nyt olisi se liikenneministerin paikka itsellä, niin olisiko pikkuhiljaa aika alkaa korjaamaan näitä liikenneasioita. Vaikka minä olisikin jo lähtenyt Hakkaraisen peesissä pihalle, niin tuolla on vielä aika pirun monta mersupersua, joille aletaan pian jakamaan tonnin sakkoja ja mitään perusteitahan ei tarvita. Sakot voidaan jakaa ihan huumorilla, todistustaakka on omistajalla ja varmaan yksinkään edes satatonnia ajettu, ei mene niistä päästöhuijauksista läpi, jonka valmistaja on ilmoittanut.

Itselleni tämä liikennetouhu on sen verran valitettavan lähellä sydäntä, että se voi olla että jos kolmostielle tulee yksikin 80 rajoitus vielä tämän takia lisää, niin se on sitten persujenkin äänestäminen jäissä niin pitkään kun se on siinä.
Me suomalaiset olemme niin poliittisesti tyhmä kansa, että oikein ansaitsemme kuolla sukupuuttoon.

Ignore: Don Nachos, Ajatolloh, Puuha-Pepe, Sir, Justustr, Joutselkä, Vastarannan Kiiski, Hämeenlinnan Oraakkeli, Caucasian, Viisitoista, Totti, MinäVuan.

Kallan

QuoteYdinkeskustan kävijämäärät laskussa – kaupunki etsii aktiivisesti keinoja elinvoimaisuuden palauttamiseksi

Helsingin kaupunki on teettänyt tarkastelut ydinkeskustan käynti- ja asiointimääristä vuosilta 2019–2023. Keväällä 2024 teetetyssä selvityksessä vertailtiin myös Helsingin ydinkeskustan ja muiden pohjoismaisten pääkaupunkien keskustojen kävijämäärien kehitystä. Tarkastelusta selviää, että Helsingin ydinkeskustakäyntien määrät ovat neljän vuoden aikana laskeneet usealla miljoonalla, kun muissa pohjoismaissa ne ovat nousseet

---
Helsingin ydinkeskustan kävijämäärät, jotka olivat vuonna 2019 korkeammat kuin esimerkiksi Tukholmassa, eivät ole palautuneet vastaavalle tasolle vuoteen 2023. Helsingissä ydinkeskustassa käyntien määrä on laskenut vuodesta 2019 vuoteen 2023 yli 31 miljoonalla, kun taas Tukholmassa ydinkeskustakäyntien määrä samalla ajanjaksolla on kasvanut lähes 28 miljoonalla, Kööpenhaminassa yli 600 000:lla ja Oslossa reilulla 23 miljoonalla.

Päivätasolla Helsingin ydinkeskustan kävijämäärä on laskenut lähes 86 000:lla, kun Tukholmassa käyntien määrä on kasvanut 76 000:lla, Oslossa 63 000:lla ja Kööpenhaminassa vajaalla 2 000:lla.

Asioinneissa korostuivat pikakäynnit keskustaan

Jokaisessa pohjoismaisessa pääkaupungissa alle neljä tuntia kestäneiden asiointien määrä on kehittynyt suotuisammin kuin alle vuorokauden kestäneiden käyntien määrä. Asioinnin määrän kasvu on kohdistunut kaikissa kaupungeissa alle 20 minuuttia kestäneisiin pikakäynteihin.

Helsinki on kuitenkin vuosina 2019–2023 menettänyt huomattavan paljon alle neljä tuntia kestäneitä asiointikäyntejä, vuositasolla yli 19 miljoonaa asiointia. Tukholmassa ja Oslossa alle neljä tuntia kestäneiden asiointikäyntien määrä on kasvanut merkittävästi ja suhteellisesti jopa enemmän kuin alle vuorokauden kestäneiden käyntien määrä. Kööpenhaminassakin asiointikäyntien määrä on ollut kasvussa.

Loput löytävvät täältä: https://www.hel.fi/fi/uutiset/ydinkeskustan-kavijamaarat-laskussa-kaupunki-etsii-aktiivisesti-keinoja-elinvoimaisuuden
Linkki sivun lopussa olevaan pdf-tiedostoon: https://www.hel.fi/static/kanslia/elo/Keskustan-elavyysindeksi_2019-2023.pdf

Helsingin kaupunki on ihmeissään, miksi Helsingin kävijämäärät laskevat. Varmaan harjoitetulla politiikalla ei liene mitään osuutta asiaan.

Titus


Hieman outo mittausaika tuo 4h. Jos keskustassa tulee käymään esim leffassa / lätkämatsissa / konsertissa jne + pizza&kaljalla samalla niin tuo 4h menee ihan helposti yli ja silloin ei imo ole laskennassa mukana.



that's a bingo!

Lalli IsoTalo

Liikennelaskentaa.

Olin tänään Arabian kauppakeskuksen kohdalla 10 minuuttia odottamassa bussia noin klo 11:30.

- 7 polkupyöräilijää ja 3 Wolt-ruokakuskia ajoi sähkömopoilla eteläistä jalkakäytävää, eikä pohjoista pyörätietä, lainvastaisesti.
- 6 polkupyöräilijää (joista 2 kaupunkipyörää) ajoi pohjoista reittiä kuten liikennesäännöt käskevät.

Se on ihan sama miten paljon pyöräilijöille (joita itsekin olen) rakennetaan väyliä, niitä ei käytetä, jos kävelijöiden reitti on hiemankaan nopeampi. Kuten Hämeentiellä, jossa "kaikki" rakennukset ovat etelässä.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Weijer

Tuli mieleen, että Elokapinaporukka vois "vallata" Pasilan pitkään tyhjänä olleen Areenan.
Näkyvyys/julkisuus taattu ja saattaisi vaikuttaa Helsingin kaupungin etanan vauhdilla etenevään päätöksentekokykyyn esim. em. pytingin suhteen. :roll:

Weijer

Vituttaa Areenan tyhjänä oleminen. Montako vuotta se vielä on siellä tyhjää toimittamassa.......?

Jorma M.

Quote from: Kallan on 09.06.2024, 20:18:35
Helsingin kaupunki on ihmeissään, miksi Helsingin kävijämäärät laskevat. Varmaan harjoitetulla politiikalla ei liene mitään osuutta asiaan.

Hgin mädäntyminen joka suhteessa on hieno asia.

Olen aina kannattanut luonnonlakeja. Esim kun tarpeeksi kantaa kahvimukilla paskaa kaivoon, on idioottimaista olettaa veden pysyvän juomakelpoisena.

Saisi mädäntyä vielä pahemmin ja vielä nopeammin. Yksi jälkeläiseni asuu edelleen Helsingissä, ja hänen äänestysalueensa on Suomen kommunistisin. Siis suurin Vasemmistoliiton ja Vihreiden yhteiskannatus. Kun tietää millaista meno on oli vastaavilla paikoilla esim 35 vuotta sitten, niin surrealistiselta tuntuu.

Jos Suomella olisi älyä, mitä sillä ei ole, niin kaikkien maakuntien kannattaisi maksaa muuttokulut mamuille kohti Helsinkiä. Sinne vaan työvoimaperäiseksi.

"On käynyt ilmi, että demokratia ja lehdistön vapaus ovat suurimpia niistä tyhjistä korulauseista, jotka milloinkaan ovat ihmismieltä sumentaneet".

Lalli IsoTalo

Quote from: Jorma M. on 14.06.2024, 14:20:54
Quote from: Kallan on 09.06.2024, 20:18:35
Helsingin kaupunki on ihmeissään, miksi Helsingin kävijämäärät laskevat. Varmaan harjoitetulla politiikalla ei liene mitään osuutta asiaan.

Hgin mädäntyminen joka suhteessa on hieno asia.

Olen aina kannattanut luonnonlakeja. Esim kun tarpeeksi kantaa kahvimukilla paskaa kaivoon, on idioottimaista olettaa veden pysyvän juomakelpoisena.

Saisi mädäntyä vielä pahemmin ja vielä nopeammin. Yksi jälkeläiseni asuu edelleen Helsingissä, ja hänen äänestysalueensa on Suomen kommunistisin. Siis suurin Vasemmistoliiton ja Vihreiden yhteiskannatus. Kun tietää millaista meno on oli vastaavilla paikoilla esim 35 vuotta sitten, niin surrealistiselta tuntuu.

Jos Suomella olisi älyä, mitä sillä ei ole, niin kaikkien maakuntien kannattaisi maksaa muuttokulut mamuille kohti Helsinkiä. Sinne vaan työvoimaperäiseksi.

Tämä on miinussummapeliä, mamusummapeliä, jossa ei-toivottua ongelmajätettä yritetään heittää aidan yli, naapurin tontille.

- Toisaalta, pitäköön vasemmistöäänestäjät paskansa.
- Toisaalta, täytetään tyhjä maaseutu mamuilla.

Kenelle jää mustapekka? Suomalaisille, joka tapauksessa.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

-PPT-

Quote from: Jorma M. on 14.06.2024, 14:20:54
Quote from: Kallan on 09.06.2024, 20:18:35
Helsingin kaupunki on ihmeissään, miksi Helsingin kävijämäärät laskevat. Varmaan harjoitetulla politiikalla ei liene mitään osuutta asiaan.

Hgin mädäntyminen joka suhteessa on hieno asia.

Olen aina kannattanut luonnonlakeja. Esim kun tarpeeksi kantaa kahvimukilla paskaa kaivoon, on idioottimaista olettaa veden pysyvän juomakelpoisena.

Saisi mädäntyä vielä pahemmin ja vielä nopeammin. Yksi jälkeläiseni asuu edelleen Helsingissä, ja hänen äänestysalueensa on Suomen kommunistisin. Siis suurin Vasemmistoliiton ja Vihreiden yhteiskannatus. Kun tietää millaista meno on oli vastaavilla paikoilla esim 35 vuotta sitten, niin surrealistiselta tuntuu.

Jos Suomella olisi älyä, mitä sillä ei ole, niin kaikkien maakuntien kannattaisi maksaa muuttokulut mamuille kohti Helsinkiä. Sinne vaan työvoimaperäiseksi.

Taitaa olla sama alue jossa asukkaita häiritsi Hurstin ruokajonot. Sellaisia köyhien ja vähävaraisten puolustajia siellä asuu!

Golimar


Quote
X

Sami Takala HS
2:00
HISTORIALLISEN Villa Vingen ympäristö muuttuu tulevaisuudessa, jos Espoon kaupungin aikeet rakentaa kaikille avoin oleskelualue huvilan edustalle toteutuu Soukassa.

Hengailupaikka liittyy rantaraittiin, jota Espoo on siirtämässä merenrantaan Villa Vingen kohdalla. Suositun raitin jatko-osa lohkaisisi parisataa metriä pitkän pätkän huvilan edessä olevasta rannasta.

X

https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000010467750.html

Quote
X

Myyntihinta
1 795 000 €

X

Tontin koko
922 m²
Kaavoitustiedot
AP Asuinpientalojen korttelialue. Villa Vinge on vuonna 2001 haettu suojeltavaksi rakennussuojelulailla. Suojeluesitykseen liittyvässä lausunnossaan Museovirasto on pitänyt Villa Vingeä ja sen pihapiiriä kulttuurihistoriallisesti arvokkaana ja rakennussuojelulain 2§ tarkoittamana kohteena. Museovirasto on kuitenkin katsonut, että rakennuksen ja sen lähiympäristön suojelu tulee ensisijaisesti turvata maankäyttö- ja rakennuslain keinoin asemakaavan muutoksella. Espoon kaupunki on puolestaan lausunnossaan todennut, että asemakaavan muutokseen voidaan ryhtyä. Tähän perustuen Uudenmaan ympäristökeskus ei määrännyt kohdetta suojeltavaksi rakennussuojelulailla. Espoon kaupunki ei kuitenkaan ole kaavamuutosta toteuttanut, ja korttelissa on edelleen voimassa vuonna 1993 vahvistettu asemakaava.
Kaavatilanne
Asemakaava, Osayleiskaava
Rannan (vesistön) tyyppi
Meri
Rannan kuvaus
Kiinteistö rajoittuu kaupungin omistamaan kapeaan rantakaistaleeseen. Rannassa on kivilaituri, johon käyttöikeus.

X

https://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/espoo/21075730

Quote
X

Nimby (lyhenne englanninkielisistä sanoista "not in my back yard", 'ei minun takapihalleni') tarkoittaa omaan asuinympäristöön suunniteltujen ja omasta mielestä epämiellyttävien asioiden vastustamista.[1]

Tyypillinen nimby-ilmiö liittyy esimerkiksi syrjäytyneille tarkoitetun asuntolan rakentamiseen asuntoalueelle. Alueen asukkaat voivat periaatteessa olla samaa mieltä asuntolan tarpeellisuudesta, mutta käytännössä he eivät halua sitä rakennettavan omalle asuinalueelleen, vaan jonnekin muualle.

Hankkeiden vastustajien usein käyttämiä perusteluja ovat asuntojen arvon aleneminen, lasten turvallisuuden heikkeneminen ja teiden ruuhkautuminen[2].

Esimerkiksi mielenterveys- ja päihdekuntoutujien palvelukotien perustamista vastustetaan usein sillä perusteella, että perustaminen laskisi lähialueen asuntojen hintoja, mutta Ylen selvityksen mukaan tämä väite ei pidä paikkaansa ainakaan seinänaapuria kauempana palvelukodista[2].

Suomalaisista 19 % ei haluaisi mielenterveyskuntoutujaa naapurikseen[3]. Palvelukotihankkeiden vastustajat saattavat ajatella virheellisesti, että mielenterveyspotilaat ovat vaarallisia tai olemukseltaan epäsiistejä[2].

YIMBY ("yes in my back yard" ts. 'kyllä minun takapihalleni') on vastareaktiona NIMBY-ilmiölle syntynyt kansanliike.

X

https://fi.wikipedia.org/wiki/Nimby

tomto

https://yle.fi/a/74-20095236
Quote
Helsinki suunnittelee meren päälle pyöräbaanaa, jottei ihmisten tarvitse polkea mäen yli

Humallahden rantakallioiden eteen Meilahteen, aivan pääministerin asunnon Kesärannan viereen, suunnitellaan Helsingissä 200 metrin pituista siltaa meren päälle.
Silta on osa Munkkiniemen uutta pyöräbaanaa, ja sen avulla pyöräilijät väistäisivät läheisen Seurasaarentien mäen.
Helsingin kaupungin liikenneinsinööri ja Munkkiniemen baanan projektipäällikkö Teppo Pasanen sanoo, että kansainvälisten tutkimusten mukaan mäet vähentävät pyöräilyä.
...
Pasanen sanoo, että kaupunki on tutkinut Paciuksenkadun kautta kulkevaa nykyistä linjausta, mutta vaikka mäkeä loivennettaisiin, nousua olisi silti yhdeksän metriä.
– Tätä reittiä tehdään niin, että saamme uusia ihmisiä liikkumaan pyörällä. Lapset ja vanhukset eivät ole niin voimakkaita, joten heille mäki voi olla vaikea kulkea.
...