News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Homman suuri ja kaikenkattava kaupunki- ja liikennesuunnitteluketju

Started by Mika.H, 12.04.2013, 22:50:29

Previous topic - Next topic

Lalli IsoTalo

Quote from: Eino P. Keravalta on 28.04.2024, 08:00:49
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000010385733.html
QuoteHELSINGIN kaupunki on häätämässä huoltoasemia kantakaupungin alueelta.  ... Nesteen asemat  Hietalahdessa ...

Hietalahti on ollut keskustassa asuville autoilijoille henkireikä. Virheet eivät häädä keskustasta ainoastaan autoja, vaan myös asukkaat ja liikkeet.  :flowerhat:
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

pugisti

🔝 Tunnin rata hanke, kummasti se on nyt tapetilla huonona hankkeena, kun muistelen että aiemmin (edelliset hallitukset) sitä pidettiin hyvänä hankkeena 🤔
Voin muistaa väärinkin, myönnän🤷🏼‍♂️

Eino P. Keravalta

QuoteVihreä apulaispormestari Sinnemäki sen sijaan puhuu orwelliaanista totuutta:

'Verkkoa arvioidaan hänen mukaansa säännöllisesti ja tavoitteena on, että kaikki kaupunkilaiset saavat tarvitsemaansa palvelua.'

Vain kieroutunut poliitikko voi sanoa, että palvelua saadaan kun sitä karsitaan..

Sinnemäki on siitä oivallinen poliitikoksi, että hänellä on valtava paskanpuhumisen lahja, nytkin jotakuinkin väitti palveluiden karsimista palveluiden takaamiseksi. Hänellä on taustaa runoilijana ja laulujen sanoittajana ja sellainen vaatii paljon mielikuvitusta, luovuutta ja kekseliäisyyttä. Sanoittajana Sinnemäki oli mielestäni kehuttava.

Sääli vain demokratian ja ihmisoikeuksien kannalta, että Sinnemäki käyttää taiteellista sanoittamiskykyään myös yhteisten asioiden hoidossa tai ainakin hoitamatta jättämisen selittämisessä. Tuntuu, että Sinnemäki vieläkin sanoittaa hassuja biisejä, sen verran pähkähulluja kommentteja on saatu. Ehkä olisi parasta, että Anni palaisi sanoittamaan kappaleita ja jättäisi yhteisten asioiden hoitamisen sellaisille, jotka arvostavat demokratiaa, yhteistä hyvää, kansalaisten tahtoa ja etua.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

l'uomo normale

Quote from: pugisti on 28.04.2024, 11:57:12
🔝 Tunnin rata hanke, kummasti se on nyt tapetilla huonona hankkeena, kun muistelen että aiemmin (edelliset hallitukset) sitä pidettiin hyvänä hankkeena 🤔
Voin muistaa väärinkin, myönnän🤷🏼‍♂️

Vähän köyhemmätkin voisivat tunnin junan ansiosta muuttaa helpommin Helsingistä pois ja käydä töissä Helsingissä. Mutta juuri nyt on tuorein ideologinen muoti että kaikikien on asuttava puistojen paikoille pystytettävissä betonikuutioissa ja liikuttava ratikalla. Kumman rakentamisesta tuleee paremmat katteet, kaukoliikenteen rautatieyhteyden vai pääkaupunkiseudun sisäisen infran?

Kaikki kehitys vain pääkaupunkiseudulle, niinkuin kehitysmaissa ja Neuvostoliitossa kävi.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Golimar

Vasemmistolaiset tuhopolttajat ovat Helsingin kaupungin ja poliisin erityissuojeluksessa.

Quote
X

ANARKISTINEN Makamik-kollektiivi valtasi Helsingin Kivinokassa sijaitsevan Kulosaaren kartanon perjantaina.

Kartano on ollut tyhjillään viime vuoden syksystä saakka. Silloin ammattiliitto JHL:n Helsingin yhteisjärjestö irtisanoi vuokrasopimuksensa kaupungin kanssa. Taustalla oli tieto siitä, että Helsinki aikoo myydä 1810-luvulla valmistuneen kartanon.

X

RAKENNUKSEN omistaa Helsingin kaupunki, joka ei toistaiseksi ole vaatinut poliisia puuttumaan talonvaltaukseen.

X

ANARKISTIRYHMÄ kertoo juhlivansa Kulosaaren kartanolla myös "kollektiivin syntykodin", Kumpulassa sijainneen Makamik-talon vuosipäivää.

Makamik-kollektiivi valtasi Jyrängöntiellä sijainneen autiotalon keväällä 2013. Aiemmin leipomona toiminut rakennus oli Helsingin kaupungin omistuksessa. Kaupunki antoi valtaajien jäädä taloon.

Rakennus paloi ensin helmikuussa 2023 ja uudestaan saman vuoden lokakuussa.

X

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000010391469.html

Quote

Käyttäjän squatmakamik profiilikuva
Kulosaaren kartano vallattu Makamikin 11v kevät-festeille /// Kulosaari manor occupied for Makamik's 11 years spring-fest

/// English in comments ///

Tänään 26.4.2024 valtasimme Kulosaaren kartanon Makamikin anarkistisia ja antikapitalistisia kevät-festejä varten. Taloa oli käyttänyt vuodesta 1937 JHL:n Helsingin yhteisjärjestö edeltäjineen yhtäjaksoisesti viime syksyyn saakka jolloin kaupunki päätti ryhtyä myymään rakennusta hotelliksi tms. matkailutoimintaa varten. Kuvaa aikaamme hyvin miten hallituksen kurittaessa köyhiä potkii Helsingin kaupunki ay-liikkeen Kulosaaren kartanosta pois turistien tieltä. Saa nähdä käykö kaupungin kehityspöhinässä nyt samoin kuin Stansvikin kartanon kanssa joka on seissyt jo useamman vuoden tyhjillään ostajaa odottamassa.

Hallituksen kylmien tuulien puhaltaessa, ympäristökriisin alati pahentuessa ja valtioväkivallan raaistuessa maailmalla ei meidän todellakaan ole aika jäädä tuleen makaamaan! Eikä ainakaan täällä stadissa olla jäätykään! Kaiken muun viimeaikaisen määrätietoisen ja rohkean toiminnan lisäksi on kutkuttavaa tietää ettei meidän juhlapaikka ole ainoa tällä hetkellä vallattu kartano Helsingissä. Mäyräkopla (@mayrakopla) avasi Meilahden kartanon päärakennuksen ovet vallankumouksellisille maanantaina 15.4. ja @opiskelijatleikkauksiavastaan liittyi mukaan ottamalla haltuun saman kartanon tanssipaviljongin seuraavana lauantaina 20.4. 🖤️️

Kollektiivimme syntykoti Makamik-talo vallattiin Kumpulassa huhtikuussa 2013, joten me vietetään nyt samalla 11v synttäreitä! Vuosi 2013 oli myös voimistuvan yhteiskunnallisen liikehdinnän aikaa. Kuten nytkin, anarkistit ja muut vapaan & tasa-arvoisen maailman puolesta kamppailevat keräsivät rivejään, kokeillen uusia toiminnan muotoja. Tervetuloa kohtaamaan toisiamme, löytämään vatsan ja sielun ravintoa, punomaan juonia, oppimaan, tekemään ja nostamaan malja taistelevalle työväenluokalle!

Hallitus alas, eikä uutta tilalle!
2 pv


https://www.instagram.com/p/C6OIspUIuMX/

Quote
X

Poliisilla ei ole syytä epäillä rikosta anarkistisen Makamik-yhteisön talon helmikuiseen tulipaloon liittyen.

Kollektiivin käytössä ollut rakennus paloi Helsingin Jyrängöntiellä lauantain ja sunnuntain välisenä yönä.

Palon tarkkaa syttymissyytä poliisi ei ole täysin pystynyt selvittämään, mutta tutkinnanjohtaja Crista Granrothin mukaan palo on lähtenyt liikkeelle rakennuksen sisältä.

Hän kertoo, että talossa on 26. helmikuuta vastaisen yön aikana ollut ihmisiä, jotka ovat lämmittäneet rakennuksen keskellä sijaitsevaa puukamiinaa tai lämmitysuunia. He ovat poistuneet paikalta hetkeä ennen, kun rakennus on syttynyt palamaan.

X

https://yle.fi/a/74-20023406


Quote

Käyttäjän squatmakamik profiilikuva
Yhteenveto kuluneen vuoden aikana Makamikin kohtaamista natsien hyökkäyksistä sekä viime viikon tapahtumista
///
Summary of the Nazi attacks on Makamik over the past year and the events of the past week

Saa jakaa * free to share ^^ 🏴

/// English in comments ///

Helmikuussa 2022 natsit rikkoivat Makamikilla ikkunoita ja piirsivät hakaristejä sekä muuta natsisymboliikkaa talon seiniin. Pari kuukautta myöhemmin huhtikuussa todennäköisesti samat natsit murtautuivat taloon sisälle ja riehuivat siellä kirveen kanssa aiheuttaen kuitenkin yllättävän heppoisia vaurioita. Seuraava merkittävämpi isku tapahtui juhannusyönä kun talon puuvaja poltettiin, ja sama tyyli jatkui elokuisten Makamik-Festien aikaan kun festariviikonlopun molempina öinä poltettiin pihalta ja viereisestä metsästä riippumattoja, koristeita, tuoleja ja pöytää. Onneksi elokuiset palot eivät levinneet loppukesän helteistä rutikuivaan Kumpulanmäen vaahterametsään, kaupungin kaavoittajat olisivat varmasti olleet mielissään jos fasistien öinen kiusanteko olisi poistanut samalla yhden esteen alueen enenevälle tiivistämiselle.

Viime viikon torstaina 23.2. Antifasistinen Helsinki -ryhmä ilmoitti julkaisevansa seuraavasta päivästä lähtien tietoja Makamikille viime vuonna hyökkäilleistä natsiskineistä. Perjantaina 24.2. he aloittivat esittelemällä pääkaupunkiseudulla aktiivisesti toimivan Olli Vickströmin jonka he olivat onnistuneet tunnistamaan vertailemalla natsien itse julkaisemia kuvia keskenään. Lauantaina Makamikilla järjestettiin jokakuinen toverikeittiö jossa syötiin kikherne-kookos-currya, katsottiin Studio Ghiblin Liikkuva Linna sekä keskusteltiin elokuvan sodanvastaisista, feministisistä ja antiagistisista teemoista. Kävijöistä nuorin oli 5-vuotias joka elokuvan jälkeen jäi talon kovasti rakastetun lelulaatikon viimeiseksi käyttäjäksi.


https://www.instagram.com/p/CpSIKgUt_Rc/?img_index=1


no future

Quote from: Lalli IsoTalo on 28.04.2024, 11:20:50
Quote from: Eino P. Keravalta on 28.04.2024, 08:00:49
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000010385733.html
QuoteHELSINGIN kaupunki on häätämässä huoltoasemia kantakaupungin alueelta.  ... Nesteen asemat  Hietalahdessa ...

Hietalahti on ollut keskustassa asuville autoilijoille henkireikä. Virheet eivät häädä keskustasta ainoastaan autoja, vaan myös asukkaat ja liikkeet.  :flowerhat:
Tosiaan tostahan on kilometri molempiin suuntiin matkaa seuraavalle Nesteen mittarille, Ruoholahteen tai Ratakadulle.


Vuonna 2021 Stadissa oli näköjään ainakin 75 henkilöautoille myyvää bensa-asemaa.

Betonikostaja

Jos katsotaan Etelä-Helsinkiä, niin ei siellä niin montaa bensa-asemaa ole. On myös ihan eri asia liikkua tuolla alueella viisi kilometriä kuin liikkua se sama matka jossain Kehä kolmosen ulkopuolella. Eli se on aika huono perustelu, että Helsingissä tankkausmatkat ovat silti lyhyempiä kuin monessa muussa paikkaa.

Mutta tuo onkin juuri se syy, miksi en itse autoilevana ihmisenä edes haluaisi asua Etelä-Helsingissä. Siellä päin auton kanssa on ihan riittävän hankalaa jo muutenkin, eikä sitä todellakaan tarvitsisi enää vaikeuttaa. Jos kuvitellaan, että siellä asuvat ihmiset luopuisivat autoistaan, niin väärin kuvitellaan. Siellä asuu ihmisiä, joilla on varaa pitää autoa. Heitä ei pyöräilijöiksi tai julkisilla kulkijoiksi käännytetä, vaikka miten kiusattaisiin. Sähköautoilijoiksi he siirtyvät sen sijaan varmasti.

Kehä ykkösen sisällä Länsi-Helsingissä autoilulla on ehkä paras hinta-laatusuhde. On vielä sopivan väljää, mutta ollaan ajallisesti ja matkallisesti varsin lähellä keskustaa. Kyllähän tämäkin tulee muuttumaan, kun kaikenlaisia naurettavia kaupunkibulevardivisioita katsoo, mutta siihen mennessä ainakin minä olen varmaan pakannut laukkuni ja muuttanut jonnekin, missä autoilijoita ei kiusata.

Helsingin ja Vantaan kannattaisi muistaa, että autoilijat ovat yleensä myös hyviä veronmaksajia. Johonkin metsään rakennettu pakkourbanismi tyyliin Kuninkaantammi ja Kivistö ei oikein toimi. Espoo on ollut pitkään autokaupunki, mutta kyllä sinnekin tätä mädätystä vielä saadaan. Sitä on kuitenkin turha luulla, että ihmiset luopuisivat autoistaan pakottamalla.
Itä-Helsinki, täynnä mutiaiset
Itä-Helsinki, sinä maksat kaiken

--------------

Täytän TT2 on time
Toimeentulotuki on aina on time
Asumistuki on aina on time
Kuka pistää paremmaksi this time?

--------------

Jokainen matu maksaa miljoonan.

no future

Itse kantakaupungissa asuvana ja työn takia autoilevana olen sisäistänyt oikein hyvin sen, että sillä autolla ei kannata ajaa kaikkia matkoja vaan kaupungissa tosiaankin voi ja kannattaa käyttää niitä muitakin vaihtoehtoja. Auto sitten alle kun on pakko ja/kun matkat suuntautuvat jonnekin yleensä raideverkon ulottumattomiin.

Tänä talvena sai mm lukea lehdestä kuinka autofirman johtaja kitisi että on niin kovin vaikea kulkea omalla autolla Skattalta Vantaalle tai Espooseen duuniin, ja toisaalta Kaivarissa asuva juristi valitti kuinka ei pääse sujuvasti omalla autolla Katajanokalle lapsenlapsia katsomaan.

Noi on ihan niitä valintoja mitä tiheässä 1800-luvulla kaavoitetussa kaupungissa asuessaan joutuu tekemään, kas kun se kaupungissa asuminen tarkoittaa sitä että eri ihmisillä on keskenään ristiriitaisia tarpeita ja haluja eikä niitä kaikkia "mut mä tahdon"-kitinöitä voi toteuttaa vaikka kuinka olisi massia päällä.

Kallan

Hesarissa ihmetellään, miksi entistä harvemmalla on rahaa ensiasuntoon:

QuoteTulevaisuudessa vanhempien rahat voivat ratkaista, pystyykö nuori ostamaan asunnon

---

Ensiasunnon ostajien keskimääräinen ikä on noussut joka vuosi 2011 vuodesta lähtien. Tilastokeskuksen ensiasunnon ostajat -tilaston mukaan ensiasunnon ostajien keski-ikä vuonna 2006 oli 27,7 vuotta. Viimeisimmän saatavilla olevan vuoden 2019 tilaston mukaan keski-ikä oli noussut 29,7 vuoteen.

"Meidän oman tilastomme mukaan ensiasunnon ostajien keski-ikä on tänä vuonna ollut 33 vuotta."

Syitä muutokselle on monia.

---
Lisäksi Takala arvelee, että monilla kestää pidempään saada säästettyä asuntolainaan tarvittava omarahoitusosuus. Erityisesti näin on, jos vanhemmilta ei saa tukea asunnon ostoon.

"Ensiasuntoon haettu lainamäärä on kasvanut. Nyt tyypillinen laina on noin 175 000 euroa, kun viisi vuotta sitten se oli kymmeniätuhansia euroja pienempi."

---

Lisäksi Takalan mukaan voitaisiin miettiä 25 vuoden laina-ajan pidentämistä 30 vuoteen.

Lähde: https://www.hs.fi/talous/art-2000010379444.html

HS ei sanallakaan puhu maahanmuuton mahdollisista vaikutuksista asuntojen hintoihin, eikä sanaakaan puhuta asuntojen päätymisestä sijoittajille eikä oikeastaan mitään muutakaan syytä nosteta esille. Ollaan vain kovin ihmeissään, ja lopussa esitetään ratkaisu, mikä muuttaisi omistusasumisen käytännössä lähinnä glorifioiduksi vuokra-asumiseksi (mitä se tällä nykyisellä lainsäädännöllä, The Great Taking huomioiden, oikeastaan jo on!). Myöskään ei puhuta siitä tosiasiasta, että sosiaalinen sekoittaminen ei oikein houkuttele maksamaan itseään kipeäksi asunnosta, jos riskinä on, että naapuriin muuttaa äbäläwäbälä-maalaisia mamuja, tai valkoisia larppaavia aasialaisia. Sanallakaan ei muuten tuossa mietitä, miten saisi lainasummat pienemmäksi siten, että laina olisi vielä järkevässä ajassa maksettavissa (esim. 10 vuotta); päädytään vain velkavankeuden venyttämisratkaisuun. Ja kaikki muut tekijät päälle, mitä tällä foorumilla on tuotu esille.

possu

Quote from: no future on 30.04.2024, 20:10:31Noi on ihan niitä valintoja mitä tiheässä 1800-luvulla kaavoitetussa kaupungissa asuessaan joutuu tekemään, kas kun se kaupungissa asuminen tarkoittaa sitä että eri ihmisillä on keskenään ristiriitaisia tarpeita ja haluja eikä niitä kaikkia "mut mä tahdon"-kitinöitä voi toteuttaa vaikka kuinka olisi massia päällä.
Skattan autokauppias ja Kaivarin juristi voivat vaikka muuttaa muualle. Sillä se ratkiaa. Kämppä myydään sijoittajalle ja siihen muuttaa vuokralle kymmenlapsinen somaliperhe. Kaikki hyvin.
Mitä useampi nakki sen parempi soppa.
--Riku Karvakuono

Voileipä ilman voita on kuin kukkaruukku ilman kukkaa.
--possu

I am fond of pigs. Dogs look up to us. Cats look down to us. Pigs treat us as equals.
--Winston S. Churchill

Siili

Quote from: no future on 30.04.2024, 20:10:31

Noi on ihan niitä valintoja mitä tiheässä 1800-luvulla kaavoitetussa kaupungissa asuessaan joutuu tekemään, kas kun se kaupungissa asuminen tarkoittaa sitä että eri ihmisillä on keskenään ristiriitaisia tarpeita ja haluja eikä niitä kaikkia "mut mä tahdon"-kitinöitä voi toteuttaa vaikka kuinka olisi massia päällä.

Ratkaisu: johtaja ja juristi muuttavat kehyskuntaan, jossa omalla massilla voi paremmin toteuttaa omia tarpeita.  Muut saavat sitten rauhassa toteuttaa Helsingissä tarpeitaan yhteistä massia hyväksikäyttäen. Toivottavasti sitä kertyy riittävästi uudessakin tilanteessa.

Lalli IsoTalo

Sähköpotkulaudat vakuutettava kesäkuun alusta. Jee! Itse olen tietenkin kokokiellon kannalla.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Eino P. Keravalta

Quote from: Lalli IsoTalo on 06.05.2024, 19:18:52
Sähköpotkulaudat vakuutettava kesäkuun alusta. Jee! Itse olen tietenkin kokokiellon kannalla.

Lautapotkusähköt katkaistava kaupungeista. Sallittava vain syrjäseuduille tilanteisiin, missä julkinen ei kulje ja ikää ei ole mopoon. Kaupungeissa niille ei tarvetta samasta syystä kuin ei kuulemma autoillekaan: toimiva julkinen liikenne.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Nikolas

Quote from: Siili on 06.05.2024, 19:08:08

Ratkaisu: johtaja ja juristi muuttavat kehyskuntaan, jossa omalla massilla voi paremmin toteuttaa omia tarpeita.  Muut saavat sitten rauhassa toteuttaa Helsingissä tarpeitaan yhteistä massia hyväksikäyttäen. Toivottavasti sitä kertyy riittävästi uudessakin tilanteessa.


Mietitäänpä tilannetta. Jos Helsinkiläinen maksukykyinen henkilö tuskastuu siihen että Helsingissä autolla kulkeminen on tehty melkeinpä mahdottomaksi, eikö silloin olekin lähes samantekevää, yrittääkö sinne kaupungin keskustaan ajautua kävellen, polkupyörällä tai paikallisilla julkisilla, kun omalla autolla kulkeminen on käytännössä poissuljettu vaihtoehto. Jos julkinen kulkupeli tarjoutuu siinä tilanteessa parhaimmaksi käytännön vaihtoehdoksi, eikö sitten ole melkein sama, hurauttaako sinne keskustan liikennesolmuun junalla jostain Keravalta tai Kirkkonummelta, sen sijasta että matkustaisi suunnilleen saman ajan jossain raitiovaunussa tai paikallisbussissa? Matkustusajoissa ei välttämättä ole paljon eroa, mutta kehyskunnan asunto voi olla monin tavoin edullisempi, ja omalle autollekin löytynee paremmin tilaa.

Eino P. Keravalta

Quote from: Nikolas on 06.05.2024, 19:48:45
Quote from: Siili on 06.05.2024, 19:08:08

Ratkaisu: johtaja ja juristi muuttavat kehyskuntaan, jossa omalla massilla voi paremmin toteuttaa omia tarpeita.  Muut saavat sitten rauhassa toteuttaa Helsingissä tarpeitaan yhteistä massia hyväksikäyttäen. Toivottavasti sitä kertyy riittävästi uudessakin tilanteessa.


Mietitäänpä tilannetta. Jos Helsinkiläinen maksukykyinen henkilö tuskastuu siihen että Helsingissä autolla kulkeminen on tehty melkeinpä mahdottomaksi, eikö silloin olekin lähes samantekevää, yrittääkö sinne kaupungin keskustaan ajautua kävellen, polkupyörällä tai paikallisilla julkisilla, kun omalla autolla kulkeminen on käytännössä poissuljettu vaihtoehto. Jos julkinen kulkupeli tarjoutuu siinä tilanteessa parhaimmaksi käytännön vaihtoehdoksi, eikö sitten ole melkein sama, hurauttaako sinne keskustan liikennesolmuun junalla jostain Keravalta tai Kirkkonummelta, sen sijasta että matkustaisi suunnilleen saman ajan jossain raitiovaunussa tai paikallisbussissa? Matkustusajoissa ei välttämättä ole paljon eroa, mutta kehyskunnan asunto voi olla monin tavoin edullisempi, ja omalle autollekin löytynee paremmin tilaa.

Juu.

Monesta kehyskunnan paikasta ajaa julkisilla nopeammin Helsingin keskustaan kuin Helsingin sisällä.

Ongelma vain se, että myös kehyskunnissa aletaan niissäkin tehdä kiusaa autoilijoille. Esimerkiksi Järvenpään keskustassa uusittu Helsingintie ( johtaa suoraan Helsingin Mäkelänkadulle ) on pilattu: ennen siinä oli leveät kaistat ja pysäköintipaikat kadun varressa. Nyt on vain yksi kapea ränni suuntaansa eikä mitään pysäköintipaikkoja kadulla, korkeat kanttikivet, ettei vain vahingossakaan kukaan edes minuutiksi pysäköi jalkakäytävälle tai ambulanssi ohi. Ihmiset ovat sitä kritisoineet mutta kyllä suunta näissä pikkukylissäkin näyttää menevän pikkuhiljaa huonompaan. Toki ollaan vielä todella kaukana Stadin kiihtyneessä ja holtittomassa mielentilassa suoritetusta vittuilusta, vihasta ja kiusanteosta autoilijaperheitä vastaan, mutta kyllähän kommareita riittää kehyskunnissakin. Keravalla kyllä toistaiseksi löytää autolle aina paikan keskustasta ja vielä ilmaiseksi! Sakkoa ei saa jos pysäköintikiekko löytyy. Juuri luin, että liiketilasta on Keravalla kova pula. No, sekin on kaupungin typerien suunnittelijoiden vika! Miksi kaupunkeja ei voi suunnitella käyttäjien ja omistajien ehdoilla vaan martelaanpierijöiden ehdoilla?

:facepalm:
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Niobium

Quote from: Lalli IsoTalo on 06.05.2024, 19:18:52
Sähköpotkulaudat vakuutettava kesäkuun alusta. Jee! Itse olen tietenkin kokokiellon kannalla.

Kun näkee kolme nuorta ilman kypäriä yhden sähköpotkulaudan kyydissä keskellä liikennettä, niin todellakin tulee mieleen ajatuksia, että mitä vittua?
"Varmaan jokaisen venäläisen äidin suurin unelma on synnyttää lisää lapsia tulevaisuuden juoksuhautoihin laittamaan käsikranaatti leuan alle ja vetämään sokka irti. Korvaukseksi saa säkillisen perunoita. " (Jäsen Hohtis.)

Outo olio

Sähköpotkulaudat on suunniteltu väärin: pieni eturengas ottaa helposti kiinni epätasaisuuksiin tien pinnassa, ja sitten käyttäjä lentää naama edellä katuun.

Lauta pitäisi keksiä uudestaan, niin että eturengas on polkupyörän rengas. Jousitusta voisi myös miettiä. Mutta isot lautayhtiöt tilaavat laudat massatuotantona, ja he tuskin haluavat keksiä uutta mallia vain Suomea varten. Tarvittaisiin vähintään Euroopan laajuinen sääntömuutos, jotta yhtiöt toimisivat.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

l'uomo normale

Tänään Oodissa harjoitettiin jotain kansalaisdemokratiaa: Nettiäänestyksessä ihmiset olivat saaneet valita kuntalaisten tekemistä Oma Stadi-aloitteista muutaman jatkoon menevän ja nyt niitä työstettiin paikan päällä kasvokkain kaupungin virkailijain kanssa. Esimerkiksi läpi oli mennyt aloite uusista kuntoportaista Länsi-Helsinkiin ja nyt kävijät saivat ehdottaa, tällä kertaa ainoastaan paikan päällä eikä lainkaan netissä, minne Länsi-Helsingissä uudet kuntoportaat sijoitettaisiin. Olisin voinut laittaa keltaisen tarrapyörylän kartalle ja kommentoida kartongille viereen. 30-metrisen pyramidin rakentaminen Talin golfkentälle ja portaitten rakentaminen sen sivulle olisi ylittänyt hankkeen budjetin, joten en ehdottanut mitään.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Paawo

Quote from: Outo olio on 06.05.2024, 23:03:26
Sähköpotkulaudat on suunniteltu väärin: pieni eturengas ottaa helposti kiinni epätasaisuuksiin tien pinnassa, ja sitten käyttäjä lentää naama edellä katuun.

Lauta pitäisi keksiä uudestaan, niin että eturengas on polkupyörän rengas. Jousitusta voisi myös miettiä. Mutta isot lautayhtiöt tilaavat laudat massatuotantona, ja he tuskin haluavat keksiä uutta mallia vain Suomea varten. Tarvittaisiin vähintään Euroopan laajuinen sääntömuutos, jotta yhtiöt toimisivat.

Asia korjaantunee vasta kun riittävä määrä kerran perunanenälleen lentäneitä lopettaa sähköpotkulautailun. Lautojen suosion käydessä vähiin voi käydä niinkin iloisesti että niitä pakuihin työkseenTM keräilevät huippuosaajat sukuineen älyävät nostaa kytkintä.
Ylläoleva teksti on kiihtymystilassa kirjoitettua uhoamista. KKO:2017:52

"Ei ole mahdollista houkutella parhaita osaajia, jos samalla pyllistetään kaikille, jotka pökkäävät silmään katukuvassa." - Rosa Meriläinen 2023

"Mun mielestä valta on ihanaa!" - Eva Biaudet 2021

Psalmi 12:6-10

HDRisto

Nopeuttaisiko se noitten idioottilautojen katoamista kun kaikki vahingot ja vammat tulisivat lautailijan itsensä maksettavaksi viimeistä €uroa myöten. Myös terveyskeskus- ja sairaalakulut. Laskussa viitenumeron lisäksi viesti: "mitäs läksit lautailemaan".

Emo

Quote from: HDRisto on 07.05.2024, 08:58:40
Nopeuttaisiko se noitten idioottilautojen katoamista kun kaikki vahingot ja vammat tulisivat lautailijan itsensä maksettavaksi viimeistä €uroa myöten. Myös terveyskeskus- ja sairaalakulut. Laskussa viitenumeron lisäksi viesti: "mitäs läksit lautailemaan".

Tähänhän on maassamme suuri tahtotila, se tuli selkeästi esiin korona-aikana.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008323857.html

QuoteRokotteista kieltäytyjien pitäisi maksaa itse korona­taudin hoidosta johtuvat kulut

Heikki Pälve on anestesiologi ja Lääkäriliiton entinen puheenjohtaja, ja oletan että hän kannattaa potilaan omaa maksuvastuuta kaikissa muissakin itsehankituissa sairauksissa ja vammoissa. Ja niitähän riittää.
Joku lautailu nyt turhimmasta päästä toimintoja, joissa vammautua ja ruuhkauttaa päivystykset ja leikkausssalit.


Murkula

Quote from: Emo on 07.05.2024, 09:17:04
Heikki Pälve on anestesiologi ja Lääkäriliiton entinen puheenjohtaja, ja oletan että hän kannattaa potilaan omaa maksuvastuuta kaikissa muissakin itsehankituissa sairauksissa ja vammoissa. Ja niitähän riittää.
Joku lautailu nyt turhimmasta päästä toimintoja, joissa vammautua ja ruuhkauttaa päivystykset ja leikkausssalit.
Jokainen sairaus ja vamma on ihmisen itsensä aiheuttama, ne johtuu siitä kun on hengissä.  :flowerhat:
Me suomalaiset olemme niin poliittisesti tyhmä kansa, että oikein ansaitsemme kuolla sukupuuttoon.

Ignore: Don Nachos, Ajatolloh, Puuha-Pepe, Sir, Justustr, Joutselkä, Vastarannan Kiiski, Hämeenlinnan Oraakkeli, Caucasian, Viisitoista, Totti, MinäVuan.

Dangr

 :silakka:
"We now live in a nation where doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the press destroys information, religion destroys morals, and our banks destroy the economy." Chris Hedges
"Shouting "Freedom" and other anti-government slogans" NYT

Murkula

Quote from: Dangr on 12.05.2024, 10:57:38
Ja ongelmat eivät ratkenneetkaan sillä että fillarihelvetistä muutettiin autoiluparatiisiin?

Noloa kaikille tätä hehkuttaneille.
Paitsi että tässä jää nyt täysin epäselväksi että mistä tämä konkurssi tarkalleen johtuu, kun kerran samalla firmalla pyöritetään elokuvatuotantoakin. Jos siis Ideapark on edes mikään autoilijan tai leluliikkeen paratiisi, sinä tyhjänpäiväisillä liikkeillä täytetyn kilometrien sisälenkkihallin sijaan, jona minä sen muistan...

Tosin tätä kritiikkiä voisi hyvin laajentaa myös yleisesti nykypäivän kauppoihin, jotka on paitsi paisutettu järkyttäviin mittoihin, niin myös suuniteltu niin että maitoa saa vain kävelemällä koko kaupan läpi. Lisäksi koko matka tänne maitohyllylle onkin sitten täytetty ties millä mukavalikoimalla, mukatarjous tai jopa appihelvetillä.

Missä kohtaa kaupassa käymisestä on tullut tällainen raskas operaatio, jota tulee nykyään välteltyä viimeiseen asti?
Me suomalaiset olemme niin poliittisesti tyhmä kansa, että oikein ansaitsemme kuolla sukupuuttoon.

Ignore: Don Nachos, Ajatolloh, Puuha-Pepe, Sir, Justustr, Joutselkä, Vastarannan Kiiski, Hämeenlinnan Oraakkeli, Caucasian, Viisitoista, Totti, MinäVuan.

ohkurin_narsi

Quote from: Outo olio on 06.05.2024, 23:03:26
Sähköpotkulaudat on suunniteltu väärin: pieni eturengas ottaa helposti kiinni epätasaisuuksiin tien pinnassa, ja sitten käyttäjä lentää naama edellä katuun.

Pitää osata. Milanon mukulakivikadut oli aika ankeita kyllä semmoisella.

Mutta muuten en suhtaudu sähköpotkulautoihin negatiivisesti, mutta vuokrafirmojen toimintaan kyllä. Leväperäistä touhua, vakuutukset pitää ehdottomasti saada oikealle tasolle, ja sen pitää näkyä vuokrahinnoissa.

Itse ajan omalla.

Torspo

Quote from: HDRisto on 07.05.2024, 08:58:40
Nopeuttaisiko se noitten idioottilautojen katoamista kun kaikki vahingot ja vammat tulisivat lautailijan itsensä maksettavaksi viimeistä €uroa myöten. Myös terveyskeskus- ja sairaalakulut. Laskussa viitenumeron lisäksi viesti: "mitäs läksit lautailemaan".
Moottoripyörien vakuutukset moninkertaistuivat kun jonkun kansanedustajan sukulainen kuoli sellaisella, tämä on muistikuva menneisyydestä.

Skuuttivuokraus känniläisille niin että yhteiskunta kustantaa vahingot ei saa olla business. Ilman kypärää, kännissä tai aineissa, ei suojia ja ajokokemusta. Vuokraskuuttien vakuutusmaksujen tulee kattaa kaikki yhteiskunnalle aiheutuneet kulut.

Omat skuutit on eri juttu.

Murkula

Quote from: Torspo on 13.05.2024, 08:44:01
Omat skuutit on eri juttu.
Ovatko? Kun tuollainen aiheuttaa oikein kunnon onnettomuuden, niin kuuluuko se oikeasta muiden vakuutusmaksajien maksettavaksi?

Samaa toki voisi kyseenalaistaa myös kävelijöistä ja polkupyöräilijöistä, sekä kuuluukin. Vaan näiden skoottien ja sähköpyörien onnettomuusprofiili, se ei vastaa kävelijää tai edes pyöräilijää, vaan vahingot ja vaara vastaakin mopoa. Eikä tätä oman kokemuksen mukaan tarvitse epäillä, ei kukaan mummo normaalilla pyörällä kantaa pihasta tielle eteesi +20 km/h, mutta sähköpyörällä tämä näköjään onnistuu. Joten näiden sorsiminen on varsin perusteltua, täysin myös yksityishenkilöiden käytössä, katsotaanhan polttomoottoriavusteinen polkupyöräkin mopoksi.
Me suomalaiset olemme niin poliittisesti tyhmä kansa, että oikein ansaitsemme kuolla sukupuuttoon.

Ignore: Don Nachos, Ajatolloh, Puuha-Pepe, Sir, Justustr, Joutselkä, Vastarannan Kiiski, Hämeenlinnan Oraakkeli, Caucasian, Viisitoista, Totti, MinäVuan.

Torspo

^Ammatti- ja vuokravehkeillä on kovemmat vakuutukset.

Mutta toki, riskiprofiili on varmasti sama koulumatkansa omalla skuutilla tuttua reittiä kulkevalla ja keskellä yötä aivot solmussa liikenteen seassa toikkaroivalla vuokraskuuttaajalla.

jmk

Tieliikennelaissa on säädetty, että moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettaja tai raitiovaunun kuljettaja ei saa ajon aikana käyttää viestintävälinettä siten, että pitää sitä kädessään.

Unohtuiko jotain?

Polkupyöräilijä, joka tuijottaa kännykkää ja pitää sitä kädessään, ei todellakaan ole mikään turvallinen ilmestys liikenteessä. Ei kyllä myöskään nenä kännykkään liimattuna zombaava jalankulkija, ainakaan ajoradalle astuessaan. Jalkakäytällä sen voisi ehkä sallia.

Murkula

Quote from: jmk on 13.05.2024, 13:41:37
Tieliikennelaissa on säädetty, että moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettaja tai raitiovaunun kuljettaja ei saa ajon aikana käyttää viestintävälinettä siten, että pitää sitä kädessään.

Unohtuiko jotain?

Polkupyöräilijä, joka tuijottaa kännykkää ja pitää sitä kädessään, ei todellakaan ole mikään turvallinen ilmestys liikenteessä. Ei kyllä myöskään nenä kännykkään liimattuna zombaava jalankulkija, ainakaan ajoradalle astuessaan. Jalkakäytällä sen voisi ehkä sallia.
Meinasin vastata jo jäsen @Torspo:lle, mutta kuurikin tämä.

Kun oikeasti näkee millaista menoa tämä nuoriso vetää näillä skooteilla, kaikkea aina kolmepäällä vetämisen, poikkiteloin tien ylitämisen ja 25 km/h kännykän käytön välistä, herää kyllä kysymys siitä että onko niiden riski päinvastoin suurempi kuin lauantaikänniläisten?
Me suomalaiset olemme niin poliittisesti tyhmä kansa, että oikein ansaitsemme kuolla sukupuuttoon.

Ignore: Don Nachos, Ajatolloh, Puuha-Pepe, Sir, Justustr, Joutselkä, Vastarannan Kiiski, Hämeenlinnan Oraakkeli, Caucasian, Viisitoista, Totti, MinäVuan.