News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Homman suuri ja kaikenkattava kaupunki- ja liikennesuunnitteluketju

Started by Mika.H, 12.04.2013, 22:50:29

Previous topic - Next topic

Eino P. Keravalta

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009965298.html

Helsinki lykkää vajonneen Kulosaaren sillan uusimista

QuoteHELSINKI aikoo lykätä huonokuntoisen Kulosaaren sillan korjaamista siihen saakka, että rakenteilla olevat Kruunusillat valmistuvat. Käytännössä sillan korjaaminen tarkoittaa nykyisen sillan purkamista ja uuden rakentamista.

Kruunusiltojen on määrä olla täysin valmiit vuonna 2027.

Ei ole todellista! Sillan tukirakenne on haljennut, silta on vajonnut ja uuden sillan rakentamista lykätään vuosilla! Siltaa kuulemma tarkkaillaan eikä nyt näytä siltä, että se olisi romahtamassa. No, ei nyt, mutta entä huomenna? Luotto on mennyt asiantuntijoihin ja viranomaisten väittämiin.

Minä en ainakaan uskalla enää ajaa tuolla sillalla, en halua autoineni joutua mereen betonimurskan sekaan. Viime torstainen ajelu siellä saa jäädä viimeiseksi, kunnes paikalla on uusi silta. Kyllä sen pari kertaa viikossa voi kiertää Viikin kautta Töölöön. Mutta sapettaa tällainen vaaranaiheuttaminen aivankuin autoilijoilla tai heidän turvallisuudellaan ei olisi mitään väliä Helsingille!

Ja kyllä, tiedän, että tämä on kaupungin puolelta aivan tahallista vittuilua: autot halutaan pois Helsingistä neekereiden tieltä, kaikkialle vain metroa, sporaa ja bussia sekä tietenkin autioita, tuulisia kävelykatuja, joilla on hyvä tehdä huumebisnestä.

:facepalm:
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Hippo


Kallan

Quote from: Eino P. Keravalta on 04.11.2023, 09:41:34
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009965298.html

Helsinki lykkää vajonneen Kulosaaren sillan uusimista

QuoteHELSINKI aikoo lykätä huonokuntoisen Kulosaaren sillan korjaamista siihen saakka, että rakenteilla olevat Kruunusillat valmistuvat. Käytännössä sillan korjaaminen tarkoittaa nykyisen sillan purkamista ja uuden rakentamista.

Kruunusiltojen on määrä olla täysin valmiit vuonna 2027.

Ei ole todellista! Sillan tukirakenne on haljennut, silta on vajonnut ja uuden sillan rakentamista lykätään vuosilla! Siltaa kuulemma tarkkaillaan eikä nyt näytä siltä, että se olisi romahtamassa. No, ei nyt, mutta entä huomenna? Luotto on mennyt asiantuntijoihin ja viranomaisten väittämiin.

Minä en ainakaan uskalla enää ajaa tuolla sillalla, en halua autoineni joutua mereen betonimurskan sekaan. Viime torstainen ajelu siellä saa jäädä viimeiseksi, kunnes paikalla on uusi silta. Kyllä sen pari kertaa viikossa voi kiertää Viikin kautta Töölöön. Mutta sapettaa tällainen vaaranaiheuttaminen aivankuin autoilijoilla tai heidän turvallisuudellaan ei olisi mitään väliä Helsingille!

Ja kyllä, tiedän, että tämä on kaupungin puolelta aivan tahallista vittuilua: autot halutaan pois Helsingistä neekereiden tieltä, kaikkialle vain metroa, sporaa ja bussia sekä tietenkin autioita, tuulisia kävelykatuja, joilla on hyvä tehdä huumebisnestä.

:facepalm:

Tämä tiivistääkin Helsingin kaupungin sekoilun hyvin:

QuoteNäillä näkymin vanha silta puretaan ja uusi rakennetaan vaiheittain samaan aikaan. Se siis tarkoittaa, että sillan kaistoista puretaan osa samaan aikaan kun osa kaistoista on käytössä.

Väliaikaista siltaa ei tämänhetkisten tietojen mukaan tehdä.

Tätä Myyryläinen perustelee sillä, että väliaikainen silta ei helpottaisi liikennettä. Sen sijaan Kruunusiltojen valmistuttua liikennettä saataisiin ohjattua nykyistä paremmin joukkoliikenteeseen.

JoKaGO

^ Eikös tuolla Myyryläisen logiikalla kannattaisi vain purkaa huono silta pois eikä rakenneta enää mitään tilalle  :P

:facepalm:
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Eino P. Keravalta

Quote from: JoKaGO on 04.11.2023, 15:34:52
^ Eikös tuolla Myyryläisen logiikalla kannattaisi vain purkaa huono silta pois eikä rakenneta enää mitään tilalle  :P

:facepalm:

Pakko rakentaa kun metrokin menee siinä. Nythän autoille on siinä 3+3 kaistaa, uudessa varmaan yksi kaista suuntaansa. Sitten oma kaista busseille. Ja oma fillareille. Ja oma kävelijöille. Ja oma sporalle. Ja oma potkukelkoille ja skuuteille..
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Lalli IsoTalo

— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Lalli IsoTalo

— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Eino P. Keravalta

No niinpä näyttää menevänkin, kiitos oikaisusta! Ja miksei menisi, koska Kulosaaren silta on vuodelta 1957 ja metro on kai jostain 80-luvulta. Jotenkin vain näyttää niin metron kuin autonkin ikkunasta, että ajellaan ikäänkuin samaa siltaa  :)

Varmaa on kuitenkin se, että kun uusi silta tulee, siltä on vähennetty autokaistoja..  :(
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Nikolas

Quote from: Lalli IsoTalo on 04.11.2023, 15:59:36

Espan kokeilu epäonnistui.


Karkotamme teidän asiakkaat huits helkkariin täältä, mutta laitamme kadulle joitain kukkaruukkuja. Kyllä se siitä.

Nikolas

Quote from: Eino P. Keravalta on 04.11.2023, 16:10:20

Varmaa on kuitenkin se, että kun uusi silta tulee, siltä on vähennetty autokaistoja.


Melko varmaa on myös se, että uusi silta speksataan siten että autokaistojen lukumäärää ei voi myöhemmin kasvattaa vaikka sillan leveys muuten riittäisikin.

Jäkättäjä

Kokemusten perusteella molemmat espat muutetaan kävelykaduiksi.

Golimar

Muistaakseni tämä Rinkebystråket työmaa oli se jossa sandaalinläpsyttäjät kivittivät työmiehiä ja imaamit pyydettiin apuun.

Quote

Rinkebyn reitti uusitaan
Rinkebyn reitin myötä syntyy uusi ja monipuolinen kauppareitti. Nykyinen Rinkebyn linja-auto- ja autoliikenteen sisäänkäyntikatu muuttuu jalkakäytävien, puiden, istutusten, pienkauppojen ja ravintoloiden myötä eläväksi ja liikenneturvalliseksi kaupunkiympäristöksi, jossa ihmiset voivat elää ja seurustella.


https://vaxer.stockholm/projekt/rinkebystraket-fornyas/

https://www.google.com/maps/@59.3882571,17.9259473,3a,75y,321.24h,73.6t/data=!3m6!1e1!3m4!1sZaknaVbzF2Q42dE5Dlq6dg!2e0!7i16384!8i8192?entry=ttu

https://www.google.com/maps/@59.3912079,17.9282663,3a,20y,87.24h,86.52t/data=!3m6!1e1!3m4!1suHe7GMzwNuOdO-TDVj309g!2e0!7i16384!8i8192?entry=ttu


Titus

Quote from: Golimar on 04.11.2023, 17:03:06
Muistaakseni tämä Rinkebystråket työmaa oli se jossa sandaalinläpsyttäjät kivittivät työmiehiä ja imaamit pyydettiin apuun.

Ruotsalaista liikenneturvallisuutta on rakentaa tunneli tien yli.

:flowerhat:
that's a bingo!

Siili

Quote"Lento­rata" nytkähti eteenpäin – Lyhentäisi matka-aikaa Helsinki-Vantaalle
Lentorata erkanisi pääradasta Pasilan pohjoispuolella, kulkisi Helsinki-Vantaan lentokentän kautta ja liittyisi päärataan Keravan pohjoispuolella Kytömaassa.

Tuo olisi kolmas kiskoyhteys Helsinki-Vantaalle Kehäradan (valmis) ja Vantaan raitiotien (suunnitteilla) jälkeen. Lentorata ei välttämättä ole mikään turhake, jos ja kun Helsinki-Kerava-välille pitää pääradalle joka tapauksessa saada lisäkapasiteettia, eikä uuden kiskoparin sovittaminen tiheään rakennetulle maanpäälliselle alueelle ole ihan helppoa. Pitkän tähtäimen suunnitelmissa on myös Heli-rata ("Helsingistä itään"), joka liittyisi päärataan (ja Lentorataan) luontevasti Keravalla. 

Lentoradan valmistuttua Kehärata ja Vantaan raitiotie jäisivät kuitenkin palvelemaan lähinnä vain Vantaan paikallisliikennettä.  Onkohan kiskohuumassa edetty väärässä järjestyksessä? 

Eino P. Keravalta

Omat alustavat mielipiteeni Lentoradasta ovat hyvin kielteisiä.

Mihin sitä edes tarvitaan? Että joku pääsee Teneriffalle dokaaman varttia nopeammin? Eikö voi ottaa pohjia jo valmiiksi kotona? Sen kerran kun minä olen Seutulan kentälle mennyt noustakseni lentokoneeseen, olen lähtenyt sen verran ajoissa, etten ole tarvinnut mitään lentoratoja tai kehäratoja tai mitä saatanan jokeriratoja niitä nyt onkaan.

Ja tuohon paskaan 2 miljardia euroa? Lopullinen hinta varmaan 4 miljardia. Eikö lentomatkustamisen muutenkin pitänyt käytännössä loppua koska jatkuva pandemia, ilmastonmuutos ja inflaatio? Jos joku ei tässä maassa pääse lentokoneeseen ilman jotain 28 kilometriä pitkiä tunneleita, on kyllä todella munaton tai munasarjaton yksilö kyseessä! Minä pääsin lentokoneeseen jo ennen internettiä ja ilman mitään vitun junia.

Ainoa hyvä puoli tässä lentoradassa on se, että vaikka se Keravan mailla yhdistyykin päärataan, sille ei tule mitään asemaa itse Keravalle, eli paskamatut eivät voi sitä hyödyntää - jo nykyisestä pääradastakin on tarpeeksi riesaa kun se kuskailee ilmaiseksi katujengejä sinne, missä se kulkeekaan.

Kiskoliikenne pitäisi yhteiskunnalle vaarallisena lakkauttaa: poliisikin on sanonut, että rikollisuus tulee raiteita pitkin. Nå, spåra voidaan jättää, se on ihan kiva.

Anteeksi alatyylinen teksti, vituttaa koko Lentorata  :(
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Melbac

Quote from: Hippo on 04.11.2023, 10:05:03
Mahtaisiko sillan tilalla tunneli toimia tuossa?
Ei kulosaareen mikä tunneli toimisi imo.Lauttasaareen ehkä toimisi mutta mahdotonta/kallista.Jos kulosaaren silta romahtaisi niin ainahan siinä on se metro.

Peppersack

Quote from: Eino P. Keravalta on 09.11.2023, 12:37:03
Mihin sitä edes tarvitaan? Että joku pääsee Teneriffalle dokaaman varttia nopeammin? Eikö voi ottaa pohjia jo valmiiksi kotona? Sen kerran kun minä olen Seutulan kentälle mennyt noustakseni lentokoneeseen, olen lähtenyt sen verran ajoissa, etten ole tarvinnut mitään lentoratoja tai kehäratoja tai mitä saatanan jokeriratoja niitä nyt onkaan.


Ehkä noin kun asiaa katsotaan sieltä kehäteitten uumenista. Täältä Varsinais-Suomesta tuntuu hyvältä ajatus, että voisi jättää auton kotiin ja tulla junalla lentokentälle asti eikä jättää autoa tolkuttoman kalliisiin parkkitaloihin koko matkan ajaksi. Pohjat voi ottaa jo sitten junassa.  :)

Kallan

Quote from: Eino P. Keravalta on 09.11.2023, 12:37:03
Omat alustavat mielipiteeni Lentoradasta ovat hyvin kielteisiä.

Mihin sitä edes tarvitaan? Että joku pääsee Teneriffalle dokaaman varttia nopeammin? Eikö voi ottaa pohjia jo valmiiksi kotona? Sen kerran kun minä olen Seutulan kentälle mennyt noustakseni lentokoneeseen, olen lähtenyt sen verran ajoissa, etten ole tarvinnut mitään lentoratoja tai kehäratoja tai mitä saatanan jokeriratoja niitä nyt onkaan.

Ja tuohon paskaan 2 miljardia euroa? Lopullinen hinta varmaan 4 miljardia. Eikö lentomatkustamisen muutenkin pitänyt käytännössä loppua koska jatkuva pandemia, ilmastonmuutos ja inflaatio? Jos joku ei tässä maassa pääse lentokoneeseen ilman jotain 28 kilometriä pitkiä tunneleita, on kyllä todella munaton tai munasarjaton yksilö kyseessä! Minä pääsin lentokoneeseen jo ennen internettiä ja ilman mitään vitun junia.

Ainoa hyvä puoli tässä lentoradassa on se, että vaikka se Keravan mailla yhdistyykin päärataan, sille ei tule mitään asemaa itse Keravalle, eli paskamatut eivät voi sitä hyödyntää - jo nykyisestä pääradastakin on tarpeeksi riesaa kun se kuskailee ilmaiseksi katujengejä sinne, missä se kulkeekaan.

Kiskoliikenne pitäisi yhteiskunnalle vaarallisena lakkauttaa: poliisikin on sanonut, että rikollisuus tulee raiteita pitkin. Nå, spåra voidaan jättää, se on ihan kiva.

Anteeksi alatyylinen teksti, vituttaa koko Lentorata  :(

Eikös Kehärataakin markkinoitu joskus muuten yhteytenä lentokentälle ja kuinka kätevä se olisi? Nyt tässä on hivutustaktiikan makua menossa.

Äkkiseltään hanke kuulostaa hyvältä, mutta toisaalta uutinen oli vähän liian positiivisen oloinen ("liian hyvää ollakseen totta"), kun nyt miettii Einon kommentteja. Tosiaan, missä raiteet, siellä rikollisetkin tykkäävät liikkua kun ei ole niin valvottua se liikkuminen, toisinkuin busseissa.

Mutta tällaisilla asioilla ei tunnetusti ole merkitystä Vihreille. Tai ehkä salaa onkin, halutaan tarkoituksella levittää yhä pahenevia ongelmia (entistä enemmän kehitysmaalaisia) tasaisesti pitkin pk-seutua.

Huppupelikaani

Quote from: Peppersack on 09.11.2023, 16:56:03
Quote from: Eino P. Keravalta on 09.11.2023, 12:37:03
Mihin sitä edes tarvitaan? Että joku pääsee Teneriffalle dokaaman varttia nopeammin? Eikö voi ottaa pohjia jo valmiiksi kotona? Sen kerran kun minä olen Seutulan kentälle mennyt noustakseni lentokoneeseen, olen lähtenyt sen verran ajoissa, etten ole tarvinnut mitään lentoratoja tai kehäratoja tai mitä saatanan jokeriratoja niitä nyt onkaan.


Ehkä noin kun asiaa katsotaan sieltä kehäteitten uumenista. Täältä Varsinais-Suomesta tuntuu hyvältä ajatus, että voisi jättää auton kotiin ja tulla junalla lentokentälle asti eikä jättää autoa tolkuttoman kalliisiin parkkitaloihin koko matkan ajaksi. Pohjat voi ottaa jo sitten junassa.  :)

Uskoisin, ettei vaikkapa Turusta tule pääsemään suoraan yhdellä junalla kentälle vaikka (puolentoista)tunnin juna ja lentorata saataisiinkin rakennettua. Yksi vaihto todennäköisesti vaaditaan joka tapauksessa, kuten käsittääkseni nykyäänkin (jos unohdetaan Turussa kesken olevat ratatyöt, jonka takia Helsingistä pääsee väliaikaisesti vain Kupittaalle asti ja päin vastoin). Tku–Pasila ja Pasila–Hki-Vantaa lienee reitti nyt ja tulevaisuudessa.

Päärataa kulkevia lentomatkustajia lentorata voi hyödyttää sen verran, että ainoa vaihto saattaa jäädä pois. Jos junia kulkee riittävän tiheästi, ja jos junan aikataulu sattuu sopimaan lentoaikatauluihin.

Varmasti jokusen yksittäistapauksen kannalta kätevää ja nykyistä nopeampaa, mutta kannattaako tähän oikeasti kipata rahaa (reilusti) yli 2 miljardia? Tai Turun tunnin junan kanssa mitä lie, lähemmäs 10 miljardia?

Outo olio

Suojelukohde olisi estänyt rakentamisen, joten se nyt valitettavasti pääsi unohtumaan. Ja mikä vielä ikävämpää, joku saatanan kyylä kaivoi sen arkistopapereista esille, ennen kuin kaivinkone ehti paikalle tuhoamaan paikan.

QuoteKaupunki | Stansvikinkallio

Rakennustyöt keskeyttänyt noro oli merkitty julkiseen selvitykseen jo vuosia sitten

Helsingin ulottuvilla on ollut tieto Stansvikinkallion noron luontoarvosta. Kaupungin mukaan lain mukaista suojeluvelvoitetta ei kuitenkaan ole jätetty tarkoituksella huomioimatta.

Stansvikinkallion alueella Helsingissä oleva noro eli pieni uoma on suojeltava luontokohde. Noron suojelemiseksi hakkuut ja katujen rakentaminen on toistaiseksi keskeytetty.

Katja Kuokkanen HS
9.11. 10:49 | Päivitetty 9.11. 12:08

--

Viime viikolla hakkuut oli keskeytettävä. Kaupunki kertoi ikään kuin uutena tietona syyksi sen, että työmaa-alueen eteläreunasta on löytynyt noro.

ERITYISESTI puiden kaatamista vastustavat aktivistit älähtivät: miten niin noro olisi löytynyt vasta nyt? Olihan norosta ja alueen luontoarvoista julkaistu selvityksiä ainakin vuosina 2005 ja 2014.

Noroon viitataan myös Uudenmaan liiton luontoselvityksessä vuodelta 2019.

HS pyysi kaupunkiympäristön toimialalta kaupungin kartoituksia alueesta. Toisessa HS:n saamista selvityksistä kuvataankin sekä noron sijainti että sen suojeluarvo.

KYSEINEN ympäristökonsultti Faunatican selvitys on tehty vuonna 2014. Sen on tilannut Stansvikin kyläyhdistys. "Kuvioon kuuluu pieni kausikuivan noron ympäristö, joka voidaan katsoa metsälakikohteeksi", selvityksessä lukee.

Selvityksessä on myös kartta, joka näyttää noron sijainnin. Noron ympäristö on nimetty paikallisesti arvokkaaksi.

--

"Se ei ole silloin ollut kaupungin käytössä. Olemme saaneet sen nyt", Lehmuskoski sanoo.

TOISIN kuin vuosia sitten, kaupunki nimeää nyt noron suojelun kumpuavan vesilaista, ei metsälaista. Norot eivät kaupungin mukaan ole vielä luontoasiantuntijoillekaan itsestään selvästi tunnistettavia.

--

Noro ei kaupungin mukaan estä rakentamista, jos sen luonnontila pystytään suojelemaan.

Jo nyt on kaupungin mukaan nähtävissä, että tulevia alueen suunnitelmia täytyy muuttaa ainakin kulkuyhteyksien osalta.
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009978354.html
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Siili

Helsingin kaupunki selvitti poismuuttoa Helsingistä. Otteita:

Selvitys: Lapsi­perheet jättävät Helsingin oma­koti­talojen ja omistus­tonttien vuoksi
Quote1 110 Helsingistä vuosina 2021 ja 2022 pois muuttanutta vastasi kaupungin kyselyyn, jossa selvitettiin syitä poismuuttoon.
QuoteHELSINGIN suurimmat muuttotappiot aiheutuvat 30–39-vuotiaiden poismuutoista. Myös lasten muuttoliike on ollut tappiollista koko 2010-luvun, ja trendi on jatkunut myös vuonna 2022.
QuoteVastaajista jopa 75 prosenttia asui muuton jälkeen pientalossa, kun ennen muuttoa valtaosa oli elänyt kerrostalossa.
QuoteKaupungin mukaan keskeisenä havaintona voidaan siis pitää sitä, etteivät lapsiperheet löydä Helsingistä hinta-laatusuhteeltaan sopivaa asuntoa.
HELSINGISTÄ pois muuttaminen teki kyselyyn vastaajat aiempaa tyytyväisemmiksi asuinalueeseensa.

Uutta asuinaluetta pidettiin yleisesti rauhallisempana, turvallisempana ja paremmin lapsille soveltuvana kuin Helsingissä tarjolla ollutta. Uusia kotikulmia pidettiin myös siistimpinä kuin Helsinkiä.

Yli 40 prosenttia vastanneista arvioi, ettei Helsinki tarjoa riittävän hyvää kasvuympäristöä heidän lapsilleen.

Sen lisäksi yli 80 prosenttia oli tyytyväisiä uuden asuinalueen päivähoitopalveluihin, koulun maineeseen ja lähikoulun laatuun – Helsingissä asuessaan tyytyväisiä oli ollut vain noin 40 prosenttia. Tutkijoiden arvion mukaan koulujen ja asuinalueen maineella on vaikutusta muuttopäätökseen.

Syyt vaikuttavat sellaisilta, että niihin on hyvin vaikeaa, ellei mahdotonta vaikuttaa hallinnollisilla päätöksillä. Keskiluokkaisten lapsiperheiden valkopako jatkunee siksi hamaan tulevaisuuteen.


Eino P. Keravalta

Tuossa Hesarin jutussa puhuttiin 'korona-aikaan pois muuttaneista' eli taas annettiin vihjaillen ymmärtää, että koronan takia ne perheet muuttivat väljempiin ympäröistöihin.. todellisen syyn meille kertoo lukija Mika Pietarinen kommenttiosion suosituimmassa kommentissa:

QuoteOlipa taas kysymykset laadittu siten, ettei merkittävää syytä haluttu tuoda suoraan esille.

Lapsiperheille asuinalueen turvallisuuteen liittyvät kysymykset ovat erittäin tärkeitä. Monet asuinalueet alkavat muistuttaa jo Ruotsin lähiöitä, joista suorastaan lähdetään pakoon nykykehitystä.

Toinen on millaiseen kouluun lapset saattavat joutua. Jos luokkakavereista puolet tai jopa yli puolet ei osaa kunnolla Suomea, siinä on jo syy muuttaa muualle.

Nämä kaksi syytä ovat nousseet esille hyvin monella tuttavallani, kun on muutettu Helsingistä pois.

Tämä kommentti oli äsken saanut 468 liketystä  :)
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Eino P. Keravalta

Quote from: Uuno Nuivanen on 12.11.2023, 09:52:26
^ Eikä sosiaalisella sekoittamisella uhkailu ainakaan tilannetta paranna. No sitä saa mitä tilaa.

Ja sosiaalinen sekoittaminenkin voi onnistua ainoastaan määrällisesti, ei laadullisesti. Toisinsanoen eivät ne sekoituksen kohteena olevat ihmiset miksikään muutu mutta sekoituksen tuloksena joutuvat vain kohtaamaan toisia ihmisiä, joiden arvot, tavat, käytös, moraali, maailmankuva ja pyrkimykset ovat täysin erilaiset. Kaikki kärsivät.

Kehitysmaalaisetkin asuisivat mieluiten toisten keharimaalaisten kanssa samoin kuin suomalaiset suomalaisten kanssa. Nyt nämä sekoitetaan. Tuloksena pahoinvointia, suomalaisiin kohdistuvaa väkivaltaa ja white flight.

Eikö Helsingin päättäjissä ole ainuttakaan järkevää ihmistä?
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Torspo

Ihmeellinen ajatusmaailma tuo vasemmistolainen sekoittaminen. Kävisivät vähän matkustamassa kehitysmaissa, niin oppisivat miten siellä sosiaalinen sekoittaminen siellä toimii.

Varakkaat ja koulutetut muuttavat muureilla, piikkilangoilla ja sähköaidoilla aidatuille omakotialueille. Lapset käyvät yksityiskouluja, joiden sekoittaminen on sitä, että samaa koulua käyvät diplomaattien ja muiden ulkomaisten koulutettujen työntekijöiden lapset.

Nämä samaiset paremmat tuloluokan kehitysmaalaiset eivät ikinä edes harkitsisi muuttavansa Suomessa kehitysmaaslummiin ja laittavansa lapsensa paikalliseen 'koraanikouluun'. Koulueroista puhutaan kehitysmaissakin paljon avoimemmin kuin Suomessa, ehkä olisi aika ottaa sieltä mallia tässä asiassa?

Siili

Yksi kommentoija huomauttaa, että kysely tehtiin poismuuttajille ja muistuttaa, että eivät lapset ole Helsingistä loppumassa:

QuoteTässähän on kysytty niiltä, jotka ovat muuttaneet pois. Lapsiperheiden määrä on Helsingissä kasvanut vuodesta 2008 lähtien tasaisesti ja useimpina vuosina nopeammin kuin Espoossa ja kokoajan nopeammin kuin Vantaalla.

Tämä pitää varmasti paikkansa, mutta eipä tainnut lasten ikätoverien vähäisyys olla kenelläkään poismuuton syynä.  Ikätoverien ominaisuuksilla on saattanut olla vaikutusta, mutta eipä moista sanota ääneen, tai ei ainakaan julkaista. 

Murkula

Quote from: Siili on 12.11.2023, 10:46:16
Yksi kommentoija huomauttaa, että kysely tehtiin poismuuttajille ja muistuttaa, että eivät lapset ole Helsingistä loppumassa:

QuoteTässähän on kysytty niiltä, jotka ovat muuttaneet pois. Lapsiperheiden määrä on Helsingissä kasvanut vuodesta 2008 lähtien tasaisesti ja useimpina vuosina nopeammin kuin Espoossa ja kokoajan nopeammin kuin Vantaalla.

Tämä pitää varmasti paikkansa, mutta eipä tainnut lasten ikätoverien vähäisyys olla kenelläkään poismuuton syynä.  Ikätoverien ominaisuuksilla on saattanut olla vaikutusta, mutta eipä moista sanota ääneen, tai ei ainakaan julkaista.
No tottahan lapsiperheiden määrä Helsingissä määrällisesti kasvaa, kun koko lähi-itä otetaan tukijaisten varaan tänne asumaan lapsineen.

Se taas mitä tämä kasvu tarkoittaa laadullisesti, se pelottaa jo täällä kaukana maaseudullakin.
Me suomalaiset olemme niin poliittisesti tyhmä kansa, että oikein ansaitsemme kuolla sukupuuttoon.

Ignore: Don Nachos, Ajatolloh, Puuha-Pepe, Sir, Justustr, Joutselkä, Vastarannan Kiiski, Hämeenlinnan Oraakkeli, Caucasian, Viisitoista, Totti, MinäVuan.

Eino P. Keravalta

Mitä mieltä olette Stansvikin alueen 'raiskaamisesta' ja suunnitelmista luoda sinne tusina-arkkitehtuurilaatikoita matuille?

Minä olen siitä vihainen ja ennenkaikkea surullinen. Vituttaa ja melkein itkettää. Ahdistaa.

En sen suuremmin tunne aluetta, mutta viime vuosikymmenellä siellä tuli samoiltua. Ihastuin alueeseen, se oli aivan huikea. On metsälampea, koskematonta metsää, upeita kallioita, kauniita rantoja - ja kaikki vain lyhyen matkan päässä Helsingin kivitaloista. Kun kävelin noissa maisemissa, tuossa paratiisissa, ei mieleeni tullutkaan, että tuo kaikki kaunis oltaisiin valmiita tuhoamaan. Ja vielä turhan takia.

:'(
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Huppupelikaani

Me tienataan tällä -tunnin junan kustannuksia karsitaan.

Quote
Turun tunnin juna voidaan rakentaa odotettua halvemmalla, sanoo taustayhtiö – tavoitteena miljardiluokan säästöt


Säästöjä saadaan Turun Tunnin Juna oy:n mukaan luopumalla kaksoisraiteesta tietyissä paikoissa, joissa sitä ei välttämättä tarvita. Myös radan geometriaa on suunnitelmissa tarkennettu.

Turun Tunnin Juna Oy kertoo löytäneensä junayhteyden suunnittelussa keinoja ratahankkeen rakennuskustannusten pienentämiseksi.

Ratkaisujen myötä oikorata Helsingin ja Turun välillä on mahdollista rakentaa yhtiön mukaan huomattavasti aiemmin kerrottua halvemmalla.

– Jatkamme säästöjen etsimistä ja niiden varmistamista. Tavoittelemme jopa miljardiluokan säästöjä. Tähän pääseminen edellyttää luonnollisesti tarkempaa suunnittelua, kertoo Turun Tunnin Juna Oy:n toimitusjohtaja Pekka Ottavainen hankeyhtiön tiedotteessa.

Säästökeinoja ovat muun muassa radan geometrian tarkentaminen ja osittainen luopuminen kaksoisraiteesta. Koko yhteysvälin ei yhtiön mukaan tarvitse olla kaksiraiteinen ja nopeampi matka-aika voidaan silti saada aikaan.

——
yle.fi 16.11.2023

Nytkö kustannusten karsiminen vasta tuli mieleen, kun rahat on tiukassa ja koko hankkeen järkevyys on kyseenalaistettu jopa valtamediassa? Veronmaksajan rahoilla on kiva mällätä niin kauan, kun erittäin kirkasta vihreää valoa on näkyvissä? Ja voiko miljardisäästöt ja "geometrian tarkentaminen" tarkoittaa muuta kuin pahimpien paikkojen kiertämistä? Eli enemmän mutkia ja mäkiä, ja vähemmän suoria, louhintaa ja tunneleita? Mitenkäs sitten ne nopeudet ja matka-aika oikeasti? Eikö koko radan kaksiraiteisuus ollutkaan aiemmin merkittävä etu? Missä tämän konseptin järkevyysvertailu parannettuun rantarataan? Vai onko niin, että rantaradan tapauksessa osittainen kaksiraiteisuus ja optimointi "nopeamman matka-ajan säilyttämiseksi ja lähiliikenteen tarpeiden täyttämiseksi" ei jostain syystä päde ollenkaan?

Huppupelikaani

Nyt kun ratahanke saatiin lobattua läpi, paljolti myös sen harhaanjohtavaa nimeä hyväksi käyttäen, tunnin juna vaihtaa nimeä. Ja samalla kätevästi häivytetään ikäviä siltarumpumielikuvia turkulaiseen P. Orpoon, joka "sattui" olemaan vallankahvassa, kun tämä päätön projekti sai lopullisen siunauksen.

Yo. Ylen uutiseen on nyt päivitetty nimenvaihto, mutta tässä is:n versio.

Quote
TS: Turun Tunnin Juna vaihtaa nimeään


Yhtiön nimi on herättänyt keskustelua.

13:07
TURUN Tunnin Juna Oy vaihtaa nimensä Länsirata Oy:ksi, koska nimestä halutaan pois viittaukset matka-aikaan ja yhteen kaupunkiin, kertoo Turun Sanomat.

Lehden mukaan keskiviikkona pidetty Turun Tunnin Juna Oy:n hallituksen kokous ehdotti muutosta joulukuussa pidettävälle yhtiökokoukselle.

Hankeyhtiön nimi on herättänyt keskustelua, koska nopean ratayhteyden valmistumisen jälkeenkin junakyyti Helsingistä Turkuun kestäisi kauemmin kuin tunnin.

Helsingin päärautatieaseman ja Turun rautatieaseman välinen matka taittuisi nykyisen kahden tunnin asemesta nopeimmillaan tunnissa ja 18 minuutissa.

– Uusi nimi kuvaisi hanketta paremmin. Turun Tunnin Junan nimessä puhutaan yksittäisestä kaupungista. Ei myöskään kannatta tuijottaa pelkkään aikamäärään. Lisäksi ratahanke kytkeytyy lähijuniin, Turun Tunnin Juna Oy:n toimitusjohtaja Pekka Ottavainen perustelee TS:lle.

——
is.fi 16.11.2023

Toivottavasti koko ajan hidastuva ja mutkistuva rata saa kansan suussa arvoisensa nimen.