News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Homman suuri ja kaikenkattava kaupunki- ja liikennesuunnitteluketju

Started by Mika.H, 12.04.2013, 22:50:29

Previous topic - Next topic

-PPT-

Quote from: totuuspuheasiamies on 23.05.2023, 16:51:41
Vihreät ovat profiloituneet siten, että haluaisivat sujuvoittaa liikennettä. Vihreiden suunnitelmat kuitenkin ovat toista. Eräs on möläyttänyt, että autoilua täytyy tieten tahtoen hankaloittaa.

QuoteVihreä paikallispoliitikko kannattaa autoilun tahallista hankaloittamista Helsingissä

Historian väitöskirjatutkija ja vihreiden paikallispoliitikko Ahto Apajalahti on rehellisesti sitä mieltä, että autoilua pitääkin vaikeuttaa.

– Rehellinen kantani: autolla ajamisen Helsingin keskustaan pitää olla niin hankalaa, että ne, jotka eivät suostu tulemaan metrolla tai junalla, menevät suosiolla heitä varten rakennettuihin automarketteihin kehäteiden ympäristöön, Apajalahti kirjoittaa Twitterissä.

[tweet]1660317272966152194[/tweet]

Apajalahden rehellinen kannanotto on herättänyt Twitterissä vilkasta keskustelua. Viittä ravintolaa Helsingin keskustassa pyörittävä julkkiskokki Henri Alen on huolissaan keskustan tyhjenemisestä.

– Ei tarvitse enää tätä asiaa ajaa, Henri Alen kirjoittaa. Keskustaan ei pääse asukkaat tai työntekijät helposti. Joukkoliikenne kallistuu ja raidetyöt sekoittavat vuorotyöläisten matkat. Kaupunki tyhjennetty mallikkaasti.

[...]
https://www.suomenuutiset.fi/vihrea-paikallispoliitikko-kannattaa-autoilun-tahallista-hankaloittamista-helsingissa/

Mihinkähän tämä Ajatusten Tonava-Ahto vetäisi ne rajat mikä on keskustaa? Muutama kortteli vai peräti joukkoliikenteen A-vyöhyke?

Noissa vastauksissa oli monta hyvää pointtia jotka osoittivat että Ahto-pojan ehdotus ei ole ihan loppuun asti ajateltu.

SmallFish

Quote from: -PPT- on 23.05.2023, 18:10:17

Mihinkähän tämä Ajatusten Tonava-Ahto vetäisi ne rajat mikä on keskustaa? Muutama kortteli vai peräti joukkoliikenteen A-vyöhyke?


Annetaan naille Kallio. Ja suljetaan rajat.

Mutta juu, ajatus kaupungista ilman henkiloautoja on taysin kuolleena syntynyt. On sinallaan huolestuttavaa, etta Helsingissa todellakin ollaan niin tyhmia, etta tata ehka jossain vaiheessa yritetaan. Ja miksi hirttaytya ilmanlaatuun ja paastoihin - eihan sen nyt tulevaisuudessa tarvitse olla polttomoottori, joka autoa liikuttaa. 

Melbac

Quote from: Eino P. Keravalta on 23.05.2023, 17:52:48
Vantaalle siis on tulossa ratikka. ( Ei spora, koska se voi olla vain Stadissa )

Tämä ratikka - jos se toteutuu - tulee aiheuttamaan syrjäytymistä, slummiutumista ja segregaatiota.

Miksi - tarkoitushan oli päinvastainen?

No, ratikan läheisyyteen on tulossa asuntoja kymmenille tuhansille ihmisille ja mehän jo nyt tiedämme, ketkä valtaosin tulevat nuo kämpät asuttamaan. Kun ratikka on valmis, Vantaalla on taas kymmeniä tuhansia matuja lisää. Ne kansoittavat kaiken, mikä on raideliikenteen lähellä. Ja kun tuhannet ja tuhannet matut ajelevat ilmaiseksi ja liputta pitkin Vantaata harjoittaen Pyhää monikulttuuria, white flight voimistuu ja kas kummaa, suomalaiset muuttavatkin hittoon ratikan asemien liepeiltä. Jäljelle jäävät hottentotit. Näin segregaatio lisääntyy, suomalaiset pakenevat väkivaltaa ja häiriöitä lähikuntien metsiin kun taas gänstät jäävät hillumaan ja rikastuttamaan noita ratikan seutuja. Siinäpä Vantaalle kylliksi vetovoimaa, jota tolloimmat valtuuston edustajat nyt kuvittelevat saatavan kun vain raiteet saadaan yhdistämään alueita.



Jos olisin Jumbon omistaja, alkaisin suunnitella paikan myyntiä lähivuosille sopivasti nousukauden rinnalle. Kun ratikka kohtaa Jumbon, siitä tulee pikkuhiljaa samanlainen hominidien vaelluspaikka kuin Itiksestäkin. Sääli. Nyt jo kuulemma Aviapoliksessa on levotonta ja muutaman vuoden kuluttua se levottomuus ajaa ratikalla Jumboon ja moninkertaisena.

Vantaan valtuusto - saatanan tunarit!

:(

Lisäys: Jo vuosia sitten poliisikin on julkisesti sanonut, että 'rikollisuus tulee raiteita pitkin'.

Mielestäni rikollista elämänlaatua ei tule tukea ilmaisilla kuljetuspalveluilla, joiden avulla puukkojengit pääsevät nopeasti iskemään ja liukenemaan samalla kun polliisi istuu perse homeessa maijassa kyttäämässä, onko jollain urpolla turvavyö kiinni..
No en oikein usko että raitiovaunun tulo aiheuttaisi slummiutumista,segrekaatiota ja syrjäytymistä.Eikös vantaa muutenkin ole muutenkin täynnä slummin näköisiä lähiökeskuksia keskellä ei mitään joten sitäkään ei voi tapahtua.:D

/offtopic
Raitiovaunu on hyvinkin näppärä liikenneväline ainakin keskustassa,se että sopiiko toi jonnekkin vantaalle on taas sitten eri asia.Vaikuttaisi siltä että suunnitellaan >30v tms etukäteen koska jälkeenpäin on vähän vaikea alkaa tollaisia rakentaa jos paikat on täynnä taloja eli ollaan "ennalta viisaita".

l'uomo normale

Quote from: P on 23.05.2023, 09:56:55
Tässä Kuopion matkakeskus, joka on ratavallin toisella puolella. Toisella puolella on vanha asema. Ne on yhdistetty tunnelilla. On kauppaa, pari ravintolaa, kioskia..

https://www.kuopiotahko.fi/paikat/kuopion-matkakeskus/

Ja Kuopion asema. Siellä ei ole nykyisin yhtään mitään. Vaikka tunnelin läpi raiteiden ali toisella puolella on. Nykyään ei näköjään edes matkatavaralokerikkojakaan, tuon sivun mukaan. Ja kunto on surkea, koska se on päästetty sellaiseen kuntoon huolto ja korjaukset laiminlyömällä. Ei se ole tapahtunut vahingossa.

https://www.vr.fi/rautatieasemat-ja-reitit/kuopio

Vanhat pient puiset asemarakennukset, joihin ei ole yhdistetty alikulkutunneleita, on helpompi muuttaa hipsterilä-kahvila-kirpputori-syrjäytettyjen puuhapaja-käyttöön. Mitä Joensuun asemaa näin kun viimeksi pääsin sinne sisään kolme vuotta sitten, se oli ihan nätissä kunnossa ja entiset lipunmyyntilat oli jo vuokrattu ulkopuoliselle, tilitoimistolle tai vastaavalle. Isot kivirakennukset ovat hankalampi homma: kai ne täytyy myydä jollekin huijarille, jonka jälkeen odotetaan että tuhopolttajat tekevät työn loppuun.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Paawo

Quote from: P on 23.05.2023, 09:56:55
Selkeästi tämä myynti on päätetty jo vuosia (noin 10 v) sitten VR:llä ja jo silloin on linjattu, että kunnossapito lasketaan minimiin säästöjen vuoksi. Nyt kunnat joutuvat ostamaan ne rytökasat lähes pakolla, jotta saisivat ne siistittyä keskeiseiltä paikoilta kuntaa. Käy katsomassa vaikka jotain Kuopion asemaa. Sen kunto on kuin jostain Venäjän peräseuduilta. Maalit irtoavat, puuosat ovat ravistuneet, katto vuotaa raidetunnelissa... Kaikki vähän rikkonaista tai kolhittua. Joku 20-10-v sitten oli ihan siistiä ja kunnossapidettyä. Nyt muutos, kun kävelee tunnelia bussiliikenteen puolelle on valtava, niin kuin olisi tullut muutaman metrin matkalla haisevasta (Juu VR:n puolella haisee) Udmurtiasta nykyaikaan. Ja kaupunki ei voi vaikuttaa aseman rytöyteen, kun se on VR:n , joka selkeästi tahallaan ajaa sitä alas rytökuntoon. Ja selkeästi ajamalla sen rytökuntoon pakottaa kaupungin ostamaan sen tarjoamaansa hintaan.

VR-yhtymä taitaa olla nykyään pelkkä rautatieliikenteen operaattori ja ratainfran ml asemat "omistaa" liikennevirasto, tai mikä Väylä nykyään onkaan. Senaattikiinteistöt hallinnoi ainakin maakuntien myytäviä asemakiinteistöjä.

On kadunmiehelle varsin käsittämätöntä logiikka kaikkien valtion instanssien keskinäisten omistusjärjestelyjen taustalla mutta riittääpähän niillä jalkaa oven väliin saaneilla sidosryhmillä ja tukimiehillä laskutettavaa sekä Yliviikareilla yliviikaroitavaa.   :facepalm:
Ylläoleva teksti on kiihtymystilassa kirjoitettua uhoamista. KKO:2017:52

"Ei ole mahdollista houkutella parhaita osaajia, jos samalla pyllistetään kaikille, jotka pökkäävät silmään katukuvassa." - Rosa Meriläinen 2023

"Mun mielestä valta on ihanaa!" - Eva Biaudet 2021

Psalmi 12:6-10

l'uomo normale

Quote from: Paawo on 24.05.2023, 09:58:21

VR-yhtymä taitaa olla nykyään pelkkä rautatieliikenteen operaattori ja ratainfran ml asemat "omistaa" liikennevirasto, tai mikä Väylä nykyään onkaan. Senaattikiinteistöt hallinnoi ainakin maakuntien myytäviä asemakiinteistöjä.

On kadunmiehelle varsin käsittämätöntä logiikka kaikkien valtion instanssien keskinäisten omistusjärjestelyjen taustalla mutta riittääpähän niillä jalkaa oven väliin saaneilla sidosryhmillä ja tukimiehillä laskutettavaa sekä Yliviikareilla yliviikaroitavaa.   :facepalm:

Nyt myytävät matkustaja-asemat ovat vielä VR:n, Helsingin päärautatieasema ja Tampereen rautatieasema jäävät toistaiseksi VR:n omistukseen. Pääkaupunkiseudun kunnat ovat jo ostaneet juna-asemia alueiltaan. Jo käyttämättömäksi jääneistä asemarakennuksista VR on varmaan hankkiutunut kokonaan eroon jo kauan sitten. Jos ne eivät tule toimeen omillaan ostelukeskuksina, ei kai auta muu kuin hävittää ne.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Lalli IsoTalo

Quote from: https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009586271.htmlLukijan mielipide
Esplanadin puistosta on tullut haiseva ruokatori
Käry ja haju sekä soittimista raikuva musiikki ovat pilanneet Esplanadin puiston.

20.5. 2:00
...
...ihmettelen suuresti ruokien tarjolla oloa pöydillä auringonpaisteessa. Mahtavatko hygieniavaatimukset olla kunnossa?

Lisää linkissä.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Titus

^
Ja viereinen kauppatori ammottaa tyhjyyttään ruokakauppiaista koska edes tuoreen kalan myynti ei kannata... esim "perinteinen torikahvila" on lähi-itisten pyörittämä.

btw, ne mitä tuolla Espalla ei mene kaupaksi menee pakastimeen ja myydään aasialaisten/kebabbiravintoloiden kautta ulos (kertoo asiaa tarkastanut henkilö).



Helsinkiläiselle lihakaupalle mojova uhkasakko – hygienia retuperällä
QuoteYritys on ollut elintarvikevalvonnan suurennuslasin alla vuodesta 2016 lähtien. Toimitusjohtaja kertoo, että ongelmat on korjattu.

Helsingin kaupungin elintarvikevalvonta on havainnut lukuisia, muun muassa hygieniaan liittyviä puutteita Hakaniemen lihakaupan toiminnassa. Myymälä sijaitsee Hakaniemen torin laidalla Viherniemenkadulla.

Koska epäkohtia ei useasta uusintatarkastuksesta huolimatta korjattu, kaupunki määräsi torstaina yrityksen omistavalle Finn Stars International Oy:lle yhteensä 48 000 euron uhkasakot. Uhkasakot tuomitaan maksettavaksi, jos määräyksiä ei ole noudatettu 8. kesäkuuta mennessä.

Syksyllä tehdyn raportin mukaan lihakaupan laitteissa oli "runsaasti pinttynyttä likaa". Myös lattian ja muiden pintamateriaalien kunnossa oli moitittavaa. Siivouskomero oli tarkastuksen mukaan likainen ja epäjärjestyksessä. Lisäksi lihakylmiön ja myymälän tilojen on todettu olevan tarkastuksen aikana erittäin täynnä. Elintarvikehuoneiston ulko-oven on havaittu olevan jatkuvasti auki, jolloin haittaeläimillä, kuten kärpäsillä, on suora pääsy huoneistoon.

Kaikkiin myynnissä oleviin pakattuihin elintarvikkeisiin ei oltu lisätty suomen- ja ruotsinkielisiä pakkausmerkintöjä. Myymälän tiloissa jäädytettiin lisäksi pakkaamatonta siipikarjanlihaa, jossa ei ollut mitään merkintöjä.

https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/5958900

en väitä, että tällä yrityksellä on mitään tekemistä Espan kanssa, mutta tuollainen "merkitsemätön liha" on yleensä muualta kierrätettyä ja myydään vaikkapa pizzassa tai sotkettuna muuhun ruokaan (ei voi enää myydä laadun puolesta paljaaltaan).

:silakka:
that's a bingo!

Outo olio

Quote from: Lalli IsoTalo on 27.05.2023, 09:27:59
Quote from: https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009586271.htmlLukijan mielipide
Esplanadin puistosta on tullut haiseva ruokatori
Käry ja haju sekä soittimista raikuva musiikki ovat pilanneet Esplanadin puiston.

20.5. 2:00
...
...ihmettelen suuresti ruokien tarjolla oloa pöydillä auringonpaisteessa. Mahtavatko hygieniavaatimukset olla kunnossa?

Lisää linkissä.

QuoteKoko Ruotsalaisen teatterin puoleinen osa puistoa on molemmin puolin täynnä lähinnä aasialaisia ruokakojuja, joissa paistetaan, grillataan ja keitetään ruokaa.

Mysteeri selvisi: kyseessä oli tilan haltuunotto. ???

QuoteMielipide | Lukijan mielipide

Kaupunki ei ole myöntänyt lupia Esplanadin ruokakojuille

Luvattomaan myyntiin tullaan jatkossa puuttumaan yhä vahvemmin. Myös elintarvikevalvontaa Esplanadin puistossa lisätään.

26.5. 13:00

Tarja Koikkalainen (HS Mielipide 20.5.) oli huolestunut Esplanadin puiston telttakojuista. Kaupunki ei ole antanut lupia telttakojuista tapahtuvalle ruoan myynnille.

--

Esplanadin puistossa viikonloppuisin tapahtuva myynti on ilmeisesti muodostunut spontaanisti. Kenties osalle myyjistä on epäselvää, että kaupungin puistoihin ei voi ilman lupaa pystyttää rakennelmia, ja kaupunki on nyt päättänyt tehostaa viestintää asiasta.

--

Luvaton myyntitoiminta ei ole reilua puistossa toimivia luvallisia kioskiyrittäjiä kohtaan, jotka maksavat kioskeistaan vuokraa.

Mari Randell

asiakkuusjohtaja

kaupunkiympäristön toimiala

Helsingin kaupunki
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009613199.html
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Titus

^
Kyllä tällaiset epäkohdat eri asioissa on kaupungin tiedossa melkein reaaliajassa koska kaupunkilaispalautetta tulee niin paljon joka kanavan kautta.

Tähän HS:n juttuunkin on vastattu viikonloppuna muutaman tunnin viiveellä.
that's a bingo!

Outo olio

Hesarin toimittaja esittää, että Vantaan raitiovaunulinja tulee ehkäisemään kaunpunginosien segregaatiota:

QuoteMielipide | Kolumni

Raitiolinja sitoo kaupungin yhtenäisemmäksi

Tampereella ja Nizzassa kaupungin yleisilme muuttui.

Paavo Rautio HS
2:00

--

Vantaa päätti tällä viikolla, että kaupunkiin rakennetaan raitiotielinja Helsinki-Vantaan lentoasemalle.

Kun Vantaalla ja varsinkin aikoinaan Tampereella keskusteltiin raitioteiden rakentamisesta, kokonaiskuva jäi monilla väittelijöillä suppeaksi. Kuten Tampereesta ja Nizzasta huomaa, ratikkayhteys ei ole vain liikenneyhteys tai keino vähentää päästöjä.

Raitioliikenteen vaikutus on paljon laajempi. Se sitoi sekä Nizzan että Tampereen yhtenäisiksi kokonaisuuksiksi. Esimerkiksi Tampereella Hervanta oli ennen raitiotieyhteyttä kuin erillinen pikkukaupunki, josta matka keskustaan oli henkisesti paljon nykyistä pitempi.

--

Tampereella raitioteiden rakentaminen oli siksikin iso ratkaisu, että ratikka avasi sen kaupungin kehittämisen, josta Tampere on nyt ylpeä. Autoja ohjattiin tunneliin ja ihmisiä ratikkaan. Autoilta vapautuneeseen tilaan voitiin rakentaa asuntoja ja esimerkiksi Ranta-Tampellan kaupunginosa. Järvimaisemien keskusta-alueella neliöhinnat ovat kovat, mikä nostaa kaupungin maan arvoa.

Raitiolinjat ohjaavat Tampereella tulevaa kehitystä. Suuri osa rakentamisesta keskitetään seuduille, joissa ratikka jo kulkee tai tulee kulkemaan. Kun maa ei riitä, Tampere rakentaa Näsijärveen saaren, jonne tulee asuntoja ja jonka ratikkalinja halkaisee.

Hyvät ja henkisesti helpot liikenneyhteydet ehkäisevät lisäksi segregaatiota, kaupunginosien välisten erojen kasvua. Ehkä jopa tehokkaammin kuin "koulushoppailun" estäminen.

Kirjoittaja on HS:n pääkirjoitustoimittaja.
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009612459.html

Segregaation vähentyminen on nimenomaan huono asia, jos se tarkoittaa sitä, että kaikki alueet taantuvat kohti huonoimman alueen tasoa. Näinkin voi käydä, jos radan varsi rakennetaan täyteen kerrostaloja, joihin asutetaan kehitysmaalaisesti käyttäytyviä ihmisiä (taustaan katsomatta, myös kantasuomalainen voi käyttäytyä kehitysmaalaisesti). Tällöin kaupunkiluonto ja viihtyisä pienrakentaminen menetetään, mutta tilalle ei saada suurkaupungin etuja, vaan slummien nauha, jotka ratikkayhteys yhdistää toisiinsa.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Lalli IsoTalo

Vihreät vauhdissa.

Quote from: https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009600267.htmlKokeilu Esplanadeilla kiristää paikallisten autoilijoiden hermoja: "Olen ihan motissa"

Esplanadin katutyöt ovat ruuhkauttaneet Katajanokalta tulevaa liikennettä. Alueen asukkaat ovat turhautuneita tilanteeseen.

Sonia Zaki HS | 21.5

USEAT Esplanadin lähialueilla asuvat ovat pettyneitä kokeiluun, jossa Etelä- ja Pohjoisesplanadin ajoväylät on muutettu yksikaistaisiksi. Autoilta vapautunut tila kunnostetaan kävelyä, terasseja ja pyöräilyä varten.

Helsingin Sanomat pyysi asukkailta kokemuksia liikenteen sujumisesta alueella. Vastauksia tuli yli 100, ja miltei jokaisessa kokeilua kuvailtiin jollain tasolla epäonnistuneeksi.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

ohkurin_narsi

Niin, ehkäpä täällä joku osaa vastata asiaan mitä ihmettelen.

Miksi Suomessa autotallit on harvinaisia? On vaan joku onneton katos tai avopaikka.

Näin ainakin täällä PK seudulla jos koittelee asuntoja katsoa. Ja sen näkee maantienässän ikkunastakin - alue kuin alue niin autot on ulkona, ehkä jossain surkeassa katoksessa.

Naapuriin tehtiin juuri uusia kerrostaloja, ja mikä yllätys - autoille tuli katos ja siinä se.

Nykyiseen asuntoon muutin kun siinä on komea autohalli, ja semmoisesta en tingi. Päinvastoin olisin valmis maksamaankin, mutta ei-oota tulee uusissa tarjouksissa.

Mutta miksi autohallit ovat niin harvinaisia? Grynderin ahneusko on syy? Se ei silti selitä tuhansia ja tuhansia omakotitaloja, missä autot on ulkona.

t. nimim. "oi miksi, oi miksi"


Dangr

^Koska autotallit ovat miehistä ympäristöä. Koska naiset päättävät asunnosta, niin aina joku nätti yksityiskohta vie voiton tulevasta anarkistisesta miesluolasta. Ja siksi ei kannata tehdä autotallia vaan ennemmin joku kiva vesiaihe.


Ja enemmän aihetta:

https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000009620686.html

Tuossa on taas tehty metsälähiötä kaupunkiin. Missä umpikortteli, kivijalan liikkeet jne.?
"We now live in a nation where doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the press destroys information, religion destroys morals, and our banks destroy the economy." Chris Hedges
"Shouting "Freedom" and other anti-government slogans" NYT

Voitto Ankka

Quote from: ohkurin_narsi on 01.06.2023, 01:23:43
Niin, ehkäpä täällä joku osaa vastata asiaan mitä ihmettelen.

Miksi Suomessa autotallit on harvinaisia? On vaan joku onneton katos tai avopaikka.

Koska autotalli on rakennus ja syö tontin rakennusoikeutta, mutta katos on rakennelma, jonka voi rakentaa rakennusoikeuden lisäksi.

j.

Uuno Nuivanen

Kyllä mulle oli itsestään selvää, kun parikymmentä vuotta sitten okt rakennettiin, että lämmin autotalli kaukosäätöisellä moottoriovella taloon tulee.  8)

P

Quote from: Uuno Nuivanen on 01.06.2023, 11:49:51
Kyllä mulle oli itsestään selvää, kun parikymmentä vuotta sitten okt rakennettiin, että lämmin autotalli kaukosäätöisellä moottoriovella taloon tulee.  8)

Juu on mukavampi säilytellä tulevaisuudessa munamankeleita? ;)
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Lalli IsoTalo

Quote from: Uuno Nuivanen on 01.06.2023, 11:49:51
Kyllä mulle oli itsestään selvää, kun parikymmentä vuotta sitten okt rakennettiin, että lämmin autotalli kaukosäätöisellä moottoriovella taloon tulee.  8)

Kyse on vain siitä monelleko autolle tarvitaan tilaa!  :D

Mutta siis vakavasti puhuen, kadulle pysäköity auto on altis varkaudelle, vandalismille ja polttamiselle.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Nikolas

Quote from: ohkurin_narsi on 01.06.2023, 01:23:43

Miksi Suomessa autotallit on harvinaisia? On vaan joku onneton katos tai avopaikka.


Rakennusoikeudet yms. käsiteltiin jo, eikä minulla ole niihin mitään erityistä lisättävää.

Mutta autotallin rakentaminen on muussakin mielessä tarkan harkinnan paikka. Jos auto on päivittäisessä käytössä, autotallin kannattaa olla kylmä, tai jos ehdottomasti haluaa lämpimän autotallin, sitten siellä pitää olla myös sulamisveden viemäröinti ja tehokas sisäilman kierrätys ja kuivatus. Jos talvella aikoo joka ilta sulattaa autosta kaikki lumi- ja jääklöntit, sitten on parasta huolehtia että auton pellit samalla myös kuivuvat nopeasti. Tästä on helposti pääteltävissä, että kylmä autotalli tulee huomattavasti halvemmaksi kuin lämmin ja oikein varusteltu autotalli. Mutta toisaalta autokatos on melkein yhtä hyvä kuin kylmä autotalli, eikä siihen sitten tarvitse sellaista rakennusoikeutta kuin autotalliin.

Ilmeinen fakta on että kylmä autotalli on kumminkin joistain syistä parempi kuin pelkkä autokatos, mutta toisaalta kylmän autotallin rakentaminen edellyttää saman verran rakennusoikeutta kuin lämpimänkin autotallin rakentaminen. Tuosta syystä autotallivaihtoehdossa se lämpimän autotallin vaihtoehto alkaa tuntua järkevältä sijoitukselta. Ja jos sen lämpimän autotallin rakentaa, kunnolla tehtynä siitä tulee huomattavasti kalliimpi kuin yksinkertaisesta kylmästä tuuletetusta autotallista. Ja jos tyytyy kompromissiin eli lievästi lämpimään autotalliin, joka on aina sisältä kostea, sillä saa tuhottua autonsa ennätysajassa. Niinpä kukaan ei halua sitä kompromissia.

Outo olio

Nytkö sitten ei tarvitsekkaan, ottaa mallia Ruotsista?

QuoteSuomeen rakennetaan nyt koteja, jotka eivät menisi Ruotsissa läpi – tutkija kertoo, miksi keittiöt katosivat uusista asunnoista

Pääkaupunkiseudulla kerrostalokoteihin rakennetaan enää harvoin erillisiä keittiöitä. Asuntojen ikkunatonta takatilaa hyödynnetään usein keittotilana. Temotekin rakennuttaman huoneiston pohjapiirustus. Pohjakuvissa kt-merkintä tarkoittaa keittotilaa, joka ei edellytä ikkunaa kuten keittiö.

Nina Svahn
28.7.2022 7:03 • Päivitetty 29.7.2022 6:30

Uusia kerrostalokohteita selaillessa törmää väistämättä samaan näkyyn rakennuttajasta riippumatta: keittiöt ovat kadonneet kodeista.

Yhdessä asunnossa ruokaa valmistetaan tilassa, joka toimii samalla eteisenä. Toisessa jääkaapille ulottuu reippaalla kurotuksella suoraan sohvalta.

Miksi asunnoissa ei enää ole keittiöitä?

– Eivät keittiöt ole kadonneet, ne ovat vain muuttaneet muotoaan, Skanska Kotien myynti- ja markkinointijohtaja Marja Kuosma vastaa.

--

Ruotsissa koti pitää pystyä pilkkomaan ikkunallisiin huoneisiin

--

– Kun olemme tehneet asuntoja Ouluun tai pienemmille paikkakunnille Tornioon ja Raaheen, joissa kysyntä on rajallisempaa, niin pohjaratkaisuihin pitää kiinnittää erityistä huomiota, jotta asunnot saa myytyä.

--

Ruotsissa rakennusmääräykset edellyttävät, että yli 55-neliöiset kodit on suunniteltava siten, että myös keittiö voidaan jälkikäteen erottaa erilliseksi huoneeksi, jossa on ikkuna.

– Tämä voi kuulostaa yksinkertaiselta, mutta määräys vaikuttaa melko paljon kerrostalon pohjapiirrokseen ja huoneiden muotoon, asuntosuunnittelun tutkijatohtori Jyrki Tarpio sanoo.

Putkimaisten ja kapeiden tilojen geometrialla asuntoihin syntyy paljon niin sanottua takatilaa, jossa ei ole ikkunoita, eikä niistä enää pysty muokkaamaan ikkunallisia asuinhuoneita.

--

– Pahimmillaan kerrostalot betonoidaan pieniä, putkimaisia yksiöitä sisältäviksi bokseiksi.

--

https://yle.fi/a/3-12549758
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?


Eino P. Keravalta

Quote from: Uuno Nuivanen on 01.06.2023, 21:27:15
Maailman onnellisin kansa asuu pienissä putkimaisissa helvetin kalliissa luukuissa.   ???

Seuraavaksi siirrytään kai jonkinmoiseen kapselihotelliin pötköttämään, koska mitäs ihminen tilalla tekisi - normaali ihminenhän ei ole kotona kuin nukkumassa, muutoin hän hengailee kahviloissa keskustellen henkevästi wokeasioista ja lopun aikaa hän pyöräilee tai on Berliinissä polttamassa kannabista. Vain rasistijuntti tarvitsee tilaa, joka tuhoaa Maapallon.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Dangr

"We now live in a nation where doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the press destroys information, religion destroys morals, and our banks destroy the economy." Chris Hedges
"Shouting "Freedom" and other anti-government slogans" NYT

Uuno Nuivanen

QuoteHelsingin Esplanadin muutos jumittaa myös hälytysajot: "Käytännössä turha yrittää"
Helsingin pelastuslaitos sanoo kaventuvien katujen ja kesäterassien aiheuttavan haasteita hälytysreiteillä.

Helsingin pelastuslaitos on huolissaan kesäkatujen vaikutuksesta hälytysajoneuvojen reitteihin kaupungin keskustassa.

– Esimerkiksi ruuhka-aikaan Esplanadeille pelastusyksikön, siis paloauton, on käytännössä turha yrittää päästä, Helsingin kaupungin pelastuslaitos kirjoittaa Twitterissä.

Helsingissä rakennetaan kesäkatuja ja pyöräteitä muun muassa Esplanadeille. Liikenne on muuttunut sekä Pohjois- että Eteläesplanadilla yksisuuntaiseksi ja kaduille rakennetaan 2–3,5 -metrisiä jalankululle ja oleilulle varattuja levennysalueita. Yritykset voivat muun muassa laajentaa terassejaan näille alueille. Myös Espan palmut liittyvät kesäiseen uudistukseen. Eteläesplanadille rakennetaan myös kaksisuuntainen pyörätie.

Uudistuksia on tehty myös Erottajankadulle, Kasarmikadulle ja Designmuseon edustalle. Näillekin alueille tulee esimerkiksi penkkejä, istutuksia tai terassitoimintaa. ...

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d6a4eaff-c2a3-4642-8a8d-fbde2c868e3a

Ei s'oo sairairen kuljetus tarpeellista silloon kun siideriä tarvitahan.

Dangr

"We now live in a nation where doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the press destroys information, religion destroys morals, and our banks destroy the economy." Chris Hedges
"Shouting "Freedom" and other anti-government slogans" NYT

l'uomo normale

Quote from: Dangr on 05.06.2023, 13:54:38
Täälläkin mainitu apinalinna:
https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000009621917.html

"Vehreä ja väljä Apinalinna

Vallilan suurpihakortteli eli Apinalinna on ehkä Suomen onnistunein korttelipiha ja täydellinen vastakohta nykyajan kuilumaisille, ahtaille sisäpihoille, sanoo arkkitehti Harri Hautajärvi."

Samassa jutussa kritisoidaan myös tiivistä nykyrakentamiusta Kalasatamassa. Hesari on jälkijättöisesti hieman heräämässä ajamansa kaupungistumisen varjopuoliin. Aiemmin uudisasutuksia on hehkutettu naiivisti tyyliin maahanmuuttajataksikuski löysi Perkkaalta paikan kababpizzerialleen. Aletaanko tajuta että slummikeskittymät liian lähellä keskustaa alkavat ennen pitkää haitata kantakaupungin hipsteriunelman rauhaa? Väestönkasvun autuutta Etelä-Suomessa ei kuitenkaan kyseenalaisteta.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Kallan

Quote from: Dangr on 05.06.2023, 13:54:38
Täälläkin mainitu apinalinna:
https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000009621917.html

"Vehreä ja väljä Apinalinna

Vallilan suurpihakortteli eli Apinalinna on ehkä Suomen onnistunein korttelipiha ja täydellinen vastakohta nykyajan kuilumaisille, ahtaille sisäpihoille, sanoo arkkitehti Harri Hautajärvi."
---

Apinalinna on muuten arkkitehtuuriltaan onnistunut ja miellyttävä tapaus, ainakin näin kuvien perusteella ja mitä siitä on tullut mentyä ohi. Sen sijaan Kalasataman rakennukset, mitkä kuvissa näytettiin, näyttävät ihan järkyttävän tylyiltä ja teollisilta - aivan sama, vaikka arkkitehdit yrittäisivät selitellä kuinka kaunopuheisella ja verbaaliakrobatialla kielenkäytöllä asiaa paremmaksi. Modernismi ei tuota kovin hääppöistä kaupunkiympäristöä, toki ymmärrän että nykyajan viranomaismääräykset ja kysyntä vaikuttavat suunnitelmiin.

Roope

QuoteLiikennepolitiikan puolella ollaan pääsemässä yhteisymmärrykseen siitä, että yksi kolmesta suuresta raidehankkeesta toteutetaan. Kyseessä on Turun tunnin juna.
Ilta-Sanomat: Tämä hallitusneuvotteluista jo tiedetään: Soteen tulossa isot leikkaukset, työttömyysturvaan muutoksia, polttoaineen hintaan kompensaatiota... 8.6.2023

Täysin järjetön Turun alueen poliitikkojen lobbaama julkisen rahan multimiljardihanke, joka päästöjä lisätessään vain korostaa Suomen maailman kovimman hiilineutraalisuustavoitevuoden järjettömyyttä. Vedänpä viinaa ja huumeita kaksin käsin muiden rahoilla, ennen kuin ryhdyn raivoraittiiksi kymmenen vuoden päästä.

Tällaisia tuosta vaan, mutta pakkoruotsin lopettamisesta ei puolta sanaa.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Titus

Kas näin, paloauto Espalla ruuhka-aikana:

QuotePelastus­laitoksen pelot kävivät toteen Esplanadeilla: Paloauto puikkelehti ihmisten joukossa
Helsingin pelastuslaitoksen mukaan Esplanadeille on mahdotonta päästä paloautolla ruuhka-aikaan.

ASEMAMESTARI Tommi Sarvikivi Erottajan pelastusasemalta vahvistaa, että paloauton piti käyttää hälytystehtävässä poikkeusreittiä Esplanadin puiston laidalla.
Sarvikiven mukaan paloauto oli matkalla pelastamaan ihmistä, joka oli hukkumaisillaan. Hälytystehtävä kuitenkin peruuntui, kun toinen yksikkö pääsi paikalle aiemmin.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009646710.html


huomatkaa paloauton perseessä ajava pyöräilijä... safety first niinkuin aina (kunnes sattuu).

that's a bingo!

Siener

Jaa-a. Enpä tiedä, kummalle Pöljyyspalkinnon ojentaisin:

Turku = jo vuosikymmeniä kansalaisten elämää haittaavia, mutta muurariveljeksiä hyödyttäviä päätöksiä. Kokoomus

Helsinki = äänestitte sitten Vihreitä. Rautatieaseman lähistölle ei enää kukaan uskalla edes päiväsaikaan. Syy se ,JOSTA EI SAA PUHUA.

Liikenneyhteydet paskottu, samoin kun autoilu.

Molemmat surullisia esimerkkejä siitä, kuinka väärällä politiikalla saadaan kaunis kaupunki pilattua.
.