News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Homman suuri ja kaikenkattava kaupunki- ja liikennesuunnitteluketju

Started by Mika.H, 12.04.2013, 22:50:29

Previous topic - Next topic

Eino P. Keravalta

Kallan:

QuoteEdelleen kyllä tosin ihmettelen, miten osa jaksaa äänestää punavihreitä ja sitten ei silti ymmärrä asioiden syyseuraussuhteita asioiden välillä. Itäkeskuksen "apeus ja nuhjuisuus" saataisiin poistettua mm.
1) tekemällä alueesta haluttavampi alkamalla palauttaa esim. somaleita yms. turvapaikanhakijoita kotimaihinsa, jolloin alueen väestöllinen rakenne homogenisoituisi
2) purkamalla kaupungin vuokra-asuntoja alueelta ja rakentamalla arkkitehtuurillisesti miellyttäviä rakennuksia (tässä kaupungin pitää olla jämpti - esim. jugend yms. olisi hyvä); toki millä aikavälillä tämä tapahtuisi, olisi auki
3) panostamalla alueen maisema-arkkitehtuuriin siten, että alueen imago muuttuisi miellyttäväksi, jne.

Noita hyviä neuvoja ei sittenkään taideta ottaa huomioon:

Noin vuosi sitten Stadin kaupungin joku piällikkö tai aasintuntija-arkkitehtuuri-idiootti kertoi, että Itiksen alueelle on tulossa aivan käsittämättömän, saatanallisen iso betonihelvettikuutio ja Itäväyläkin saisi jonkun neekeriasutusta käsittävän asuinkannen päällensä!

Ei sinne ole tulossa mitään demograafisia muutoksia muuten kuin siten, että väestön keskimääräinen iho muuttuu yhä vain ruskeammaksi ja ruskeammaksi ja että esteettisistä arvoista huolimatta tehdään rumia betonihelvettejä toinen toisensa päälle, viereen, sivuun ja alle ja että koko Itäkeskuksesta tehdään entistä karmaisevampi kehitysmaalaisen 'kulttuurin' oksettava näyteikkuna!
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Siili

Quote from: Titus on 25.03.2023, 09:31:27
Rakennusliike teki oharit täysin puskista – Helsingin ylistetty uusi raitiotie päättyy jättömaalle
Raide-Jokerin päätepysäkki on nyt "ei-missään". Itäkeskuksen kehittäminen kärsi takaiskun.

Tuolla "jättömaalla" on Itäkeskuksen metroaseman lippuhalli ja bussiterminaali.  Minusta se on logistisesti varsin luonteva paikka maanpäällisen raideliikenteen päätepysäkille.  Jatkossakin valtaosa päätepysäkille tulevista ratikkamatkaajista siirtyy toiseen kulkuvälineeseen.  En tiedä, miten paljon ratikka lisää terminaalin matkustajavolyymiä.  Riittääkö se perusteeksi rakentaa ympärille massiivisesti muuta toimintaa? 

Itis on ihan vieressä, joten uusien liiketilojen rakentaminen tuohon kortteliin ei ehkä houkuttele hirveästi, etenkään kun hirmuista ostovoiman lisäystä lähivuosina ei ole odotettavissa.   

Työperäisen maahanmuuton moninkertaistamisen luulisi innostavan asuntojen lisärakentamiseen, mutta olisiko niin, että hyvien liikenneyhteyksien vastapainoksi Itäkeskuksella on jonkin sortin stigmaa, joka tekee asuntojen menekin riittävään hintaan epävarmaksi, ainakin omistusasuntojen suhteen?  Itäkeskuksen asuntojen keskihinnat eivät ole helsinkiläistä huippua.  Rakennusliikkeet eivät ilmeisesti pidä Itäkeskuksen gentrifikaatiota kovin todennäköisenä.

Lalli IsoTalo

Kukaan ei ole vielä kertonut mihin se päätepysäkki sitten tulee (öh, paitsi ^), ja minua ei asia kiinnosta niin paljon että ottaisin siitä selvää.

Toistan jälleen mielipiteeni siitä, että koko raidehärdelli on kokonaisvaltaisesti syvääkin syvemmältä, ja että bussilinja 550 olisi ollut täysin riittävä. Ja sillä olisi päässyt Itäkeskukseen. Vihreiden tavoitteena tässäkin oli sabotoida henkilöautoliikennettä ja sen lisäksi helsinkiläisten ulkoilumahdollisuuksia.

Valtuuston junantuomat vihertyttelit vihaavat meitä paljasjalkaisia.

^^^

Kosto elää, sanoi Beethoven, sanoi Cocco Bill!
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Melbac

Quote from: Siili on 25.03.2023, 10:47:12
Quote from: Titus on 25.03.2023, 09:31:27
Rakennusliike teki oharit täysin puskista – Helsingin ylistetty uusi raitiotie päättyy jättömaalle
Raide-Jokerin päätepysäkki on nyt "ei-missään". Itäkeskuksen kehittäminen kärsi takaiskun.

Tuolla "jättömaalla" on Itäkeskuksen metroaseman lippuhalli ja bussiterminaali.  Minusta se on logistisesti varsin luonteva paikka maanpäällisen raideliikenteen päätepysäkille.  Jatkossakin valtaosa päätepysäkille tulevista ratikkamatkaajista siirtyy toiseen kulkuvälineeseen. 

Itis on ihan vieressä, joten uusien liiketilojen rakentaminen tuohon kortteliin ei ehkä houkuttele hirveästi, etenkään kun hirmuista ostovoiman lisäystä lähivuosina ei ole odotettavissa.   

Työperäisen maahanmuuton moninkertaistamisen luulisi innostavan asuntojen lisärakentamiseen, mutta olisiko niin, että hyvien liikenneyhteyksien vastapainoksi Itäkeskuksella on jonkin sortin stigmaa, joka tekee asuntojen menekin riittävään hintaan epävarmaksi, ainakin omistusasuntojen suhteen?
Juuri hyvään aikaa toi teki oharit kun on jo melkein valmis eli on käsittääkseni etuajassa ja kesällä aletaan ilmeisesti testaamaan noita.Melko varmasti toi aiheuttaa rakentelua ja kämppien hinnan nousua radan varrella,tolla pääsee helposti metroon sieltä "perähikiältä" jonne kukaan halua mennä vapaaehtoisesti.:)

/edit
olisi kiva tietää että mihin noi nyt aikoo sen päätepysäkin laittaa ja miten ne aikoo hoitaa itiksen metroaseman liikennejärjestelyt.

Melbac

Quote from: Lalli IsoTalo on 25.03.2023, 10:48:32
Kukaan ei ole vielä kertonut mihin se päätepysäkki sitten tulee (öh, paitsi ^), ja minua ei asia kiinnosta niin paljon että ottaisin siitä selvää.

Toistan jälleen mielipiteeni siitä, että koko raidehärdelli on kokonaisvaltaisesti syvääkin syvemmältä, ja että bussilinja 550 olisi ollut täysin riittävä. Ja sillä olisi päässyt Itäkeskukseen. Vihreiden tavoitteena tässäkin oli sabotoida henkilöautoliikennettä ja sen lisäksi helsinkiläisten ulkoilumahdollisuuksia.

Valtuuston junantuomat vihertyttelit vihaavat meitä paljasjalkaisia.

^^^

Kosto elää, sanoi Beethoven, sanoi Cocco Bill!
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009407401.html
Siinä on ilmeisesti jo tilapäinen pysäkki.Tuolla oli aika hyvä kommentti hoas asunnoista ja siitä miten toi rata menee.Siinä missä itse en käyttäisi jotain 550:tä niin voisin käyttää tota raitiovaunua vai mikä toi nyt on koska inhoa busseja ja varsinkin täysiä sellaisia,ratikoissa on muutenkin enemmän tilaa ja parempi ilma sekä siihen meneminen ja poistuminen on huomattavasti nopeampaa.

Titus

Quote from: Melbac on 25.03.2023, 10:58:51
Juuri hyvään aikaa toi teki oharit kun on jo melkein valmis

olen jonkun verran ollut mukana näissä itiksen eri projekteissa ja kyllä se on kaupunki joka tuon sössi. toki viheräänitorvimedia spinnaa asiaa ihan pikkaisen.

jokeripysäkki on joutomaalla joka on metroradan ja itäväylän liittymän vieressä tuon bussi/metroterminaalin vastakkaisella puolella marjaniementietä. ja ollee siinä "väliaikaisena" jonkun 10v.

nythän siellä itiksessä on menossa se kaikkein tärkein homma eli pyöräbaanan rakentaminen kohti keskustaa... suosio ollee hämeentien pyöräilybaanan luokkaa muttei ehkä aivan yhtä kova. tietty laskelmat on "satoja pyöräilijöitä päivässä 24/7/365-luokkaa. uskokoon ken tahtoo. nykyistä pyöräilyväylää käyttää joku alle 30 pyöräilijää päivässä jos on hyvä sää.

edit: btw aikanaan yksi kaupungin suosituimmista ravintoloista sport's academy on tänään viimeistä päivää auki. muuttivat makkaratalosta eri paikkaan vuosia sitten, mutta anyway, urheilubaari ruokailulla-konsepti ei kannata Hgin ydinkeskustassa  :-X

that's a bingo!

Melbac

Quote from: Titus on 25.03.2023, 12:14:19
Quote from: Melbac on 25.03.2023, 10:58:51
Juuri hyvään aikaa toi teki oharit kun on jo melkein valmis

olen jonkun verran ollut mukana näissä itiksen eri projekteissa ja kyllä se on kaupunki joka tuon sössi. toki viheräänitorvimedia spinnaa asiaa ihan pikkaisen.

jokeripysäkki on joutomaalla joka on metroradan ja itäväylän liittymän vieressä tuon bussi/metroterminaalin vastakkaisella puolella marjaniementietä. ja ollee siinä "väliaikaisena" jonkun 10v.

nythän siellä itiksessä on menossa se kaikkein tärkein homma eli pyöräbaanan rakentaminen kohti keskustaa... suosio ollee hämeentien pyöräilybaanan luokkaa muttei ehkä aivan yhtä kova. tietty laskelmat on "satoja pyöräilijöitä päivässä 24/7/365-luokkaa. uskokoon ken tahtoo. nykyistä pyöräilyväylää käyttää joku alle 30 pyöräilijää päivässä jos on hyvä sää.

edit: btw aikanaan yksi kaupungin suosituimmista ravintoloista sport's academy on tänään viimeistä päivää auki. muuttivat makkaratalosta eri paikkaan vuosia sitten, mutta anyway, urheilubaari ruokailulla-konsepti ei kannata Hgin ydinkeskustassa  :-X
Ei tota tainnut kaupunki sillä tavalla sössiä jos yit katsoi ettei juttu kannattanutkaa kun kaikki kulut nousseet/inflaatio/kämppien arvon lasku/korkojen nostot/vastikkeiden nostot/tulevat remontit yms eikä varmuutta että ne kämpät edes menisi kaupaksi/ketään ei haluaisia vuokrata niitä kyseisestä paikasta.Itse en todellakaan suostuisi asumaan metroasema yläkerrassa jonka viereen vielä tulee joku pikaratikan päätepysäkki kuin pakosta mutta kai toi on ollut jonkun mielestä mitä loistavin paikka sijoittaa asuntoja.:D

Siili

Quote from: Melbac on 26.03.2023, 08:13:19
Itse en todellakaan suostuisi asumaan metroasema yläkerrassa jonka viereen vielä tulee joku pikaratikan päätepysäkki kuin pakosta mutta kai toi on ollut jonkun mielestä mitä loistavin paikka sijoittaa asuntoja.:D

Puhoksen museoiminen monikulttuuriympäristöksi  ei varmastikaan lisää asuinpaikan houkuttelevuutta ainakaan kantislapsiperheiden keskuudessa*. Moista asuinympäristöä itselleen mieluisana pitävät eivät puolestaan ehkä ole maksukykyisimpiä potentiaalisia asuntokaupan asiakkaita.  Kun "sekoittava asuntotuotanto" ei onnistu heikon omistusasuntokysynnän vuoksi, on kenties ihan paikallaan ottaa aikalisä, jottei rakennettaisi metroaseman päälle uutta puhdasta vuokra-asuntoslummia.

*Itäkeskuksen peruskoulun S2-osuus on 54% (Helsingin peruskoulujen neljänneksi korkein luku). 

Mindy

Quote from: Titus on 25.03.2023, 12:14:19
Quote from: Melbac on 25.03.2023, 10:58:51
Juuri hyvään aikaa toi teki oharit kun on jo melkein valmis

olen jonkun verran ollut mukana näissä itiksen eri projekteissa ja kyllä se on kaupunki joka tuon sössi. toki viheräänitorvimedia spinnaa asiaa ihan pikkaisen.

jokeripysäkki on joutomaalla joka on metroradan ja itäväylän liittymän vieressä tuon bussi/metroterminaalin vastakkaisella puolella marjaniementietä. ja ollee siinä "väliaikaisena" jonkun 10v.

Hieman off-topic: Olla-verbin potentiaalimuoto on lienee, ei ollee. Lisää potentiaalista: https://www.kielikello.fi/-/ottanette-huomioon-potentiaalin
"Though many saw, no one so much as called the police. They all just watched as Kitty Genovese was being stabbed to death in broad daylight. They watched as her assailant walked away. Now, we must all fear evil men. But there is another kind of evil which we must fear most, and that is the indifference of good men."

Roope

Monet perussuomalaispoliitikot näkyvät ajavan Tunnin junaa (joka ei oikeasti ole tunnin juna) siinä missä vihreät lobbaritkin. Ville Tavion mykistävänä perusteluna turkulaiselle siltarumpupolitikoinnille on Ukrainan sota.

QuoteKärkipoliitikot ajavat miljardeja maksavaa Tunnin junaa, vaikka paikallisten enemmistö ei välitä nopeista kiskoista

TURUN tunnin juna on noussut yhdeksi keskeisistä vaaliteemoista Varsinais-Suomessa.

Seuraava hallitus päättää miljardeja euroja maksavan Turun ja Helsingin välisen nopean junahankkeen seuraavista askelista. Hankkeen suunnitelmat valmistuvat vuoden 2023 loppuun mennessä. Sen jälkeen tarvitaan päätös rakentamisvaiheeseen siirtymisestä.

HS Turku kysyi eri puolueiden varsinaissuomalaisten kärkipoliitikkojen kantaa Tunnin junaan. Haastateltavat valittiin puolueista, jotka saivat vaalipiiristä viime vaaleissa vähintään yhden edustajan­paikan. HS Turku ei tavoittanut Rkp:n edustajaa kommentoimaan asiaa.

HAASTATELTAVIEN joukosta erottui keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko, joka saa vaalipiirissä kenties puolueen ainoan paikan. Hän oli ainoa vastaaja, joka ei kannattanut Tunnin junan kirjaamista seuraavaan hallitusohjelmaan.

"Tässä erittäin vaikeassa taloustilanteessa en kannata uusien miljardiraidehankkeiden käynnistämistä tai kirjaamista hallitusohjelmaan. Miljardiluokan raidehankkeisiin ei yksinkertaisesti ole nyt varaa", Saarikko vastasi sähköpostitse.

[...]

HS TURUN kyselykierros osoittaa, että varsinais­suomalaisten vastustuksesta huolimatta ehdokkaat seisovat Tunnin junan takana Saarikkoa lukuun ottamatta.

Viimeisimmän kannatusmittauksen perusteella kolmen vaalipiirin suurimman puolueen nimipoliitikot Petteri Orpo (kok), Aki Lindén (sd) ja Ville Tavio (ps) kannattavat Tunnin junan toteuttamisen kirjaamista seuraavaan hallitusohjelmaan. Hankkeen puolella ovat myös vaalipiirin äänikuningattareksi jälleen povattu Li Andersson (vas) ja vihreiden tämän eduskuntakauden ainoa kansanedustaja Sofia Virta.

Ehdokkaiden perusteluissa esiintyy samoja argumentteja. Nykyinen mutkitteleva yksiraiteinen rantarata ja sen myöhästelevät junat eivät kelpaa.

Perussuomalaisten Tavio vetoaa lisäksi maailmanpoliittiseen tilanteeseen, joka kääntää hänen mukaansa suunnan kohti Turkua ja Tukholmaa.

Vihreiden Virta muistuttaa, että alueen elinkeinoelämä on vahvasti Tunnin junan puolella.

"Jos emme olisi sata vuotta sitten uskaltaneet rakentaa Suomeen rautateitä, meillä ei olisi nykyistäkään rataverkkoa", Sdp:n Lindén sanoo.

[...]

HS TURKU kysyi, onko miljardeja maksavan Tunnin junan tukeminen vastuullista rahankäyttöä.

Valtiovarainministerinä toimivan Saarikon mukaan VM:n selvitys osoittaa, ettei raidehankkeiden kannattavuutta ole pystytty osoittamaan.

"Ei ilmastollisesti eikä taloudellisesti. Hankkeiden aiheuttama lisävelka valtiolle ja veronmaksajille lisäisi veronkorotuspainetta esimerkiksi muuhun liikkumiseen. Tämä tarkoittaisi korotuksia muun muassa junalippujen hintoihin", Saarikko kirjoittaa.

Li Andersson ei niele VM:n arviota sellaisenaan. Häneen mukaansa Suomeen ei olisi rakennettu koskaan metriäkään rautateitä, jos niiden kannattavuutta olisi arvioitu ministeriön tavalla.

"Raidehankkeet tuovat yhteiskuntapoliittisia hyötyjä vuosikymmenten ajan. Valtiovarainministeriön arviointitapa on väärä, kun puhutaan tällaisista raideinvestoinneista", Andersson sanoo.

[...]

Li Andersson sanoo, että miljardeja voitaisiin käyttää myös rantaradan parantamiseen mutta sillä ei saisi Tunnin junan tuomia hyötyjä.

"Jos Tunnin juna kuopattaisiin, pitäisi käydä keskustelua siitä, miten raideliikennettä Suomessa jatkossa halutaan edistää, koska se on tarpeen niin ilmastosyistä kuin ihmisten liikkuvuuden kannalta", hän lisää.

Ville Tavio muistuttaa, että kaupunkien välinen liikenne järjestyy jo nykyisin hyvin moottoritien avulla. Hän olisi valmis nostamaan tien nopeusrajoitusta 130 kilometriin tunnissa.

"Perussuomalaisille tiehankkeet ovat ensisijaisen tärkeitä. Yksityisautoilijoiden puolueena korostamme tiehankkeita rautatiehankkeita ennen, mutta eivät ne saa olla täysin toisiaan pois sulkevia", Tavio sanoo.
Helsingin Sanomat 27.3.2023

Quote from: HSLi Andersson sanoo, että miljardeja voitaisiin käyttää myös rantaradan parantamiseen mutta sillä ei saisi Tunnin junan tuomia hyötyjä.

"Jos Tunnin juna kuopattaisiin, pitäisi käydä keskustelua siitä, miten raideliikennettä Suomessa jatkossa halutaan edistää, koska se on tarpeen niin ilmastosyistä kuin ihmisten liikkuvuuden kannalta", hän lisää.

Kaikin puolin onnetonta argumentointia, kun kyse on miljardeista euroista muiden rahaa. Tunnin juna ei ole tarpeen etenkään ilmastosyistä "ilmastotekona", jollaisena hanketta vielä pari vuotta sitten totuudenvastaisesti myytiin, sillä sen on osoitettu vain lisäävän päästöjä.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Titus

Kauppa­torin viimeinen kala­kauppias lopettaa: "Keskustasta on tullut esittely­tila"

Kauppatori menettää yhden pitkäaikaisimmista myyjistään, kun Tuomaan kala lopettaa tuoreen kalan myynnin torilla. Torille ei jää yhtään kalakauppiasta.

QuoteTorin vieressä olevassa Presidentinlinnassa tapasivat presidentit Donald Trump ja Vladimir Putin, mutta heitä Tuomas Kajasola ei nähnyt, koska koko tori suljettiin turvallisuussyistä.
"Silloin pidin harvinaisen vapaapäivän."

Muuten vapaapäiviä ei kolmikymmenvuotiseen uraan ole juuri mahtunut.
"Muutaman kertaa olen tullut torille pari tuntia myöhässä. Kerran lukitsin itseni kala-auton takaosaan, ja kerran kala-auto varastettiin kotipihasta."

PIAN tälle elämänvaiheelle tulee loppu. Pääsiäislauantaina Tuomaan kalan koju nousee kauppatorille viimeisen kerran.
"Homma ei enää kannata. Torilla ei käy tarpeeksi ihmisiä. Eivät ihmiset jaksa tulla torille erikseen yhden kalapaketin takia, kun samalla reissulla ostoskeskuksessa saa kaiken."

Osa ihmiskadosta johtuu Kajasolan mukaan siitä, että torille on hankalaa tulla. Parkkipaikat on viety ja olemassa olevista saa maksaa pitkän pennin.
"Helsingin keskustasta ja Kauppatorista on tullut esittelytila. Tätä menoa ydinkeskusta kuolee. Ainoa tapa pelastaa keskusta on lisätä asumista."

Kajasolan mukaan puheet siitä, että keskustasta tulee kaupunkilaisten olohuone voidaan unohtaa, niin kauan kun meillä on Suomessa neljä vuodenaikaa.

https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000009482097.html


Tilalle joku koko torin kokoinen sidukkajuottola jonne on näppärä kävellä Senaatintorin jättiterassilta jos on matkalla esim Seapoolin terassille ?

:roll:

that's a bingo!

Lalli IsoTalo

Quote from: Titus on 31.03.2023, 12:28:00
Tilalle joku koko torin kokoinen sidukkajuottola jonne on näppärä kävellä Senaatintorin jättiterassilta jos on matkalla esim Seapoolin terassille ?

Tilalle koko torin kokoinen kaupunkipyörien vuokrauspiste, tai Guggenheimin polkupyörämuseo.

Helsinkiläisiä vihaavien, junan ja lentokoneen tuomien betonivihreiden naizittama raati on vetäytynyt päättämään, notta kumpi.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Titus

Onkohan Hgin alueen metsien kaataminen/Malmin tuhoaminen/pyöräilyfasismi jotenkin liitetty vihreään elämäntapaan:

Näin Helsinki muutti väriä – Yksi kartta näyttää kuinka vihreille jäi yksi ainoa kaupunginosa

QuoteVIHREÄT koki eduskuntavaaleissa rajun vaalitappion. Puolue menetti paikkoja monissa vaalipiireissä, mutta pahimpana romahdusta voi pitää Helsingissä. Vihreiden kannatus putosi pääkaupungissa vuoden 2019 eduskuntavaaleihin verrattuna 23,5 prosentista 15,3 prosenttiin. Edellisissä eduskuntavaaleissa vihreät oli Helsingin suurin puolue. Silloin puolue voitti vaalit jopa noin 70:llä äänestysalueella. Tänä vuonna vihreille jäi enää yksi alue, Herttoniemi A. Kokoomus, Sdp ja vasemmistoliitto kiilasivat monilla alueilla kirkkaasti vihreiden ohi. Helsingin kartta on nyt sinipunainen.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009496119.html


btw yksi asia mitä kannattaa nyt seurata Hgin kaupunkisuunnittelussa on paljaiden kallioalueiden tuhoaminen: halpaa raksamaata (kustannuksilta) yleensä hyvällä alueella.

8)
that's a bingo!

Golimar

Eilen ajoin Suurmetsäntietä pitkin ja vilkaisin ojia siinä entisen lentokentän pohjoispuolella, vesi oli muutaman kymmenen sentin verran alle maanpinnan. Vaikka sillä alueella paalutettaiin kaikki mahdollinen ja vaihdettaisiin maata älyttömiä määriä niin silti epäilen ongelmia syntyvän.

P

Quote from: Titus on 04.04.2023, 11:02:28
Onkohan Hgin alueen metsien kaataminen/Malmin tuhoaminen/pyöräilyfasismi jotenkin liitetty vihreään elämäntapaan:

Näin Helsinki muutti väriä – Yksi kartta näyttää kuinka vihreille jäi yksi ainoa kaupunginosa

Ja ylimielisyys energian ja kaukolämmön hinnan nousun (poliittisesti aiheteun noston) yhteydessä...
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

sutki

Joko Helsinki on saanut omat tuulivoimalansa? Jos ei niin mistä löytyy lähin tuulivoimala?
Li Andersson 2.4.2023:  "Vituttaa kuin pientä eläintä"
Kotus kesäkuu 2024: "Kuukauden sana kesäkuussa 2024 on jytkyli"

P

Quote from: sutki on 04.04.2023, 11:41:47
Joko Helsinki on saanut omat tuulivoimalansa? Jos ei niin mistä löytyy lähin tuulivoimala?

Taitavat olla vähän NIMBY:jä noiden tuulivoimaloiden suhteen, vaikka tuulivoima helsingin punavihreistä on niin pop.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Huppupelikaani

Quote from: sutki on 04.04.2023, 11:41:47
Joko Helsinki on saanut omat tuulivoimalansa? Jos ei niin mistä löytyy lähin tuulivoimala?

Hiljaista on. Täältä löytyy sijainnit nykyisille ja tuleville tuurimyllyille:
https://tuulivoimayhdistys.fi/tuulivoima-suomessa/kartta

Liitteen kuvassa vihreät ovat jo pystytettyjä, muun väriset enemmän tai vähemmän suunnitteilla.

Titus

Seuraava pyöräilyerikoisoperaatio luonnon kustannuksella:

Helsingin rantojen kasvojenkohotus
QuoteHelsinki myllää nyt rantojaan. Joutomaan tilalle on tulossa merellistä kaupunkitilaa ja virkistyspaikkoja. Havainnekuvat näyttävät, miten Helsingin rannat muuttuvat.

HELSINGISSÄ on käynnissä useita kehityshankkeita, jotka muovaavat kaupungin rantojen ilmettä uusiksi. Merenrannoille kohoaa uusia elämyskeskuksia, viihdekeitaita ja rauhoittumispaikkoja.
Rantabulevardeilla, hotelleilla, kylpylöillä, pyöräbaanalla ja luonnonvaraisella puistolla halutaan vahvistaa kaupungin merellisyyttä, luoda uutta kaupunkitilaa ja parantaa rantojen virkistyskäyttöä.

KIERROS alkaa Meilahden huvila-alueen läheiseltä rannalta. Tänne kaupunki kaavailee pyöräbaanaa, joka kulkee Humallahden rannassa pääministerin virka-asunnon Kesärannan ja Meilahdenpuiston välissä.

QuoteNelisensataa metriä pitkä baana ohittaa Humallahden jylhät kalliot, jotka kohoavat rannassa osittain pystysuorina useiden metrien korkeuteen. Helsingin luonnonsuojeluyhdistys on arvostellut suunnitelmia. Yhdistyksen mukaan baana tuhoaa kallion kupeessa olevan arvolehdon ja lahden pohjukan ruovikon. Luonnontilaista kalliorantaa yhdistys pitää arvokohteena.

Kaupunki perustelee baanan rakentamista pyöräilymahdollisuuksien parantamisella.

"Se olisi huima parannus nykyiseen, kun pyöräilijöiden ei tarvitsisi polkea ylös kallion päälle", sanoo liikenneinsinööri Teppo Pasanen Helsingin kaupungilta.
Väylä on osa pidempää Munkkiniemen baanaa. Pasanen kertoo, että baanan Humallahden-osuuden kustannukseksi on muutamia vuosi sitten arvioitu alustavasti nelisen miljoonaa euroa.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009487445.html

4m€ ettei pyöräilijöiden "tarvitse polkea mäen päälle"...  :roll:
that's a bingo!

Uuno Nuivanen

QuoteHELSINGISSÄ on käynnissä useita kehityshankkeita, jotka muovaavat kaupungin rantojen ilmettä uusiksi. Merenrannoille kohoaa uusia elämyskeskuksia, viihdekeitaita ja rauhoittumispaikkoja.

Korjattuna:

'HELSINGISSÄ on käynnissä useita kehitysmaahankkeita, jotka muovaavat kaupungin rantojen ilmettä uusiksi. Merenrannoille kohoaa uusia monikulttuurielämyskeskuksia, maahanmuuttajakeitaita ja moskeijoita.'

l'uomo normale

Quote from: Titus on 08.04.2023, 09:47:16
Seuraava pyöräilyerikoisoperaatio luonnon kustannuksella:

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009487445.html

4m€ ettei pyöräilijöiden "tarvitse polkea mäen päälle"...  :roll:

Toisella puolella ehdotettua baanaa kallio, toisella meri. En viitsisi tuollaisella kulkea myöhään pimeällä myöhäissyksyllä tai varhaiskeväällä tai leutona jäättömänä talvena, vaikka juuri se seutu onkin rauhallista ollut toistaiseksi.

Kun rahat loppuvat ja poliittiset suhdanteet muuttuvat, onko varmaa että baanoja hoidetaan niin hyvin että lycrapellejen kelpaa kiitää niillä kilpapyöränoloisillaan heitä tyydyttävällä vauhdilla edes kesällä?
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Titus

Tuo noin neljän miltsin baana on Hämeentien pyöräilybaanan tapaan käytännössä käyttämättä yli 6kk vuodesta. En jaksa uskoa, että lumen auraamista tuolta siltabaanalta on edes suunniteltu mitenkään.

Hämeentielläkään ei ollut mitään suunnitelmaa lumen suhteen ja nyt lumet aurataan ihan ensimmäisenä pyörätieltä jalkakäytävälle, sitten tiet aurataan pyörätielle ja lopuksi taloyhtiöt siirtävät jalankulkuväylän lumet samaan kasaan pyörätielle... sitten ne kaksi aamutyöpyöräilijää ajavat tietä pitkin perässään kymmenen bussin letka koska pyörätiellä on lumisohjoa  :-X

https://www.facebook.com/groups/267592180036765/posts/5390146707781261/

;D
that's a bingo!

Huppupelikaani

Quote from: Teppo Pasanen on 08.04.2023, 09:47:16
... baanan Humallahden-osuuden kustannukseksi on muutamia vuosi sitten arvioitu alustavasti nelisen miljoonaa euroa.

Koska koronapandemia, Ukrainan sota ja muutama muu konsulttien keksimä ja täysin ennalta arvaamattomaksi päätetty syy, voidaan kustannusarvio kertoa heti kättelyssä kahdella. Ja itse asiassa kristallipalloni kertoo, että rakennustöiden edistyessä eteen tulevien yllättävien ongelmien johdosta joudutaan alkuperäiseen kustannusarvioon laittamaan ykkönen eteen.

Saisiko Kallioon vielä rakennettua funikulaarityyppisen ratkaisun polkupyöräilijöille? Siellähän on suuri pyöräilijäpotentiaali, jota mäkien takia ei saada hyödynnettyä. Asiaa kannattaisi ainakin miettiä, suunnitella ja ennakkovalmistella. Muutama miljoona vihreään siirtymään on aina kannatettavaa, vaikkei mitään saataisikaan aikaiseksi.

l'uomo normale

QuoteEssi Myllyoja HS
14:49 | Päivitetty 15:08
MAANANTAINA Pieksämäellä pahoin palaneen hotelli Savonsolmun taustalta löytyy sotkuinen omistajakuvio.

Pieksämäen kaupunki on hakenut nykyiselle omistajalle häätöä tontilta käräjäoikeuden kautta. Asian ratkaisu on kuitenkin vielä kesken, kertoo kaavoituspäällikkö Anssi Tarkiainen Pieksämäen kaupungilta.

Vuonna 1976 avattu hotelli ei ole ollut toiminnassa sitten vuoden 2020, kun sen silloinen omistaja ajautui konkurssiin.

Uudeksi omistajaksi löytyi nettihuutokaupan kautta vuonna 2021 ruotsalainen Nordic Real Estate Management, jonka toimitusjohtaja on Kalle Kroon.

Salaperäinen liikemies on ostellut pilkkahinnalla kiinteistöjä ympäri Suomea, mutta jättänyt tonttivuokria ja vastikkeita maksamatta. Kroonin kiinteistökaupat olleet laajasti esillä mediassa, ja myös HS on kertonut niistä aiemmin.

Savonsolmun uuden omistajan oli tarkoitus remontoida hotelli ja avata se pian uudestaan, mutta tätä ei koskaan tapahtunut. Sen sijaan omistaja jätti tonttivuokrat maksamatta.

Hotelli Savonsolmun tontin omistaa Pieksämäen kaupunki.

Syksyllä 2022 Pieksämäen kaupunki purki tontin vuokrasopimuksen. Tämän jälkeen omistajalla on ollut kuusi kuukautta aikaa purkaa rakennus ja siistiä tontti.

Mitään ei ole tapahtunut.

Kaavoituspäällikkö Anssi Tarkiainen kertoo puhelimessa, että mitään ei todennäköisesti tapahdukaan ennen kuin kaupunki saa häädettyä vuokralaisen ja voi ottaa rakennuksen haltuunsa.[...]

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009511887.html

Tuollaiset ilmiöt valunevat aikanaan pääkaupunkiseudunkin lähiöihin kunhan sosiaaliset haasteet kasvavat.

Jutun mukaan Kroon syytti hotellin tuhosta Pieksämäen kaupunkia, joka suostui vuokraamaan tontin Kroonille vain vuodeksi kerrallaan. Ilmeisesti Pieksämäellä jo tajusivat tyypin taustat ja aikeet.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Lalli IsoTalo

Kuten kaikki valistuneet ja mistään edes jotain tietävät kansalaiset tietävät, sähköpotkulaudat ovat Perkeleen keksintö. Siksi tervehdin ilolla tätä viranomaisuutista.

Quote from: https://viranomaisuutiset.fi/humalainen-sahkopotkulautailija-oli-teilata-jalankulkijan-helsingissa-sai-sakkoa-510-euroa/?fbclid=IwAR1bBH7KQdB1726FRwjOwcXh6JTKpSaSh2wlTN_a-Eh8MiVnpGMkZf1VXBgHumalainen sähköpotkulautailija oli teilata jalankulkijan Helsingissä – sai sakkoa 510 euroa

Tapauksesta twiittaa Helsingin poliisilaitoksen liikennevalvontatoiminnon johtaja, ylikomisario Dennis Pasterstein.
Helsingin poliisilaitoksen ylikomisario Dennis Pasterstein kertoo usein twittertilillään raportteja Helsingin kentältä, ja tällä kertaa Pasterstein raportoi humalaisesta sähköpotkulautailijasta Helsingin kaduilla.

Pasterstein julkaisi twiittinsä yhteydessä videon, jossa poliisi on valvomassa liikennettä Vironkadulla lauantai-iltana 8. huhtikuuta. Kello 21.19, humalainen sähköpotkulautailija ajaa suoraan poliisin nenän edestä tietä pitkin kohti jalkakäytävää.

– Humalainen sähköpotkulautakuski oli teilata jalankulkijan jalkakäytävällä, Pasterstein kertoo. Käyttö oli holtitonta, hän jatkaa.

Poliisipartio kirjoitti kuljettajalle 10 päiväsakkoa liikennejuopumuksesta moottorittomalla ajoneuvolla, joka teki hänen tuloillaan 510 euroa.

– Sähköpotkulaudat taas kaduilla ja me olemme valmiita puuttumaan rikkeisiin, Pasterstein muistuttaa.

Pari havaintoa ja kysymystä asiantuntijoille, vaikka meneekin ihan vähän ohi liikennesuunnittelusta:

1. Onko sähkökäyttöisessä potkulaulaudassa sähkömoottori? Wiki: "Sähkömoottori on sähköllä toimiva moottori, jonka avulla sähköenergiaa muutetaan mekaaniseksi energiaksi".

2. Sähkölaudan ajamiseen ei tarvita ajokorttia tai liikennevakuutusta, eikä sitä tarvitse rekisteröidä. (Tappakoon tai vahingoittakoon itse kukin itseään miten parhaiten kykenee, mutta) miten alaikäisen ja kännisen lautailijan aiheuttamat vahingot ja kuolemantapaukset korvataan? Onko vakuutusyhtiöillä mitään kannanottaja asiaan? Meneekö kaikki vanhempien piikkiin? Voivatko vanhemmat vakuuttaa jälkikasvuaan sähkötörttöilyn varalta?

3. Ja sitten helpompi kysymys. Sähköpotkuilijat rinnastetaan kaiketi polkupyöräilijöihin. Miten paljon kännissä ajamista sakotetaan verrattuna esim. mopolla tai autolla kännissä ajamiseen, kun

a) ei ole aiheutettu vahinkoa
b) on aiheutettu vahinkoa?

4. Autoilijathan saavat ajokieltoa känniajeluista. Eikö pyöräilijöiden ja sähköttäjien pitäisi myös saada ajokieltoa?

Eiköhän tämä kaikki mahdu liikennesuunnittelun laariin.  :P
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Nikolas

Onnistunutta suunnittelua Suomen kaupungeissa tarjoilee Iltis.
Quote

Tampereella, Turussa ja Oulussa keskusta on haetuin kaupunginosa. Espoossa ja Vantaalla keskeiset Tapiola ja Tikkurila pitävät hakumäärissä asuntojen kärkipaikkoja.

Suurista kaupungeista vain Helsingissä muuttoliike suuntautuu kantakaupungin liepeille.

...

Oikotien mukaan suomalaiset etsivät eniten asuntoja, joihin kuuluu oma autotalli.

Tämä selviää Oikotieltä omistusasuntoa etsineiden tammi–maaliskuussa käyttämistä hakusanoista. "Autotalli" on ollut suosituin hakusana jo vuoden.

https://www.is.fi/asuminen/art-2000009516521.html

Dangr

"We now live in a nation where doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the press destroys information, religion destroys morals, and our banks destroy the economy." Chris Hedges
"Shouting "Freedom" and other anti-government slogans" NYT

Titus

Nyt kun pyöräilyreitit leviävät joka paikkaan, niin niillä on liikaa melua:

Täällä on Helsingin meluisimmat pyöräilyreitit, sanoo tutkija – ja listaa kolme hiljaisinta
Uudella reittioppaalla on mahdollista etsiä hiljaisin, vehrein ja reaaliaikaisesti puhdasilmaisin reitti jalan tai pyörällä toteutettavalle matkalle.

QuoteHelsinki sijoittuu kansainvälisessä vertailussa hyväksi pyöräilykaupungiksi, vaikka nettikeskustelujen perusteella ei aina siltä näyttäisikään. Uusi sovellus mahdollistaa seulomaan itselleen miellyttävimmän ulkoilureitin, arvosti sitten hiljaista miljöötä tai puhdasta ilmaa.

Helsingin yliopiston geotieteiden ja maantieteen osaston, Digital Geography Labin, tuore tutkimus kartoittaa vehreydelle, ilmansaasteille ja melulle altistumista pyörä- ja jalankulkuteillä. Helsingissä tilanne on kaikkiaan melko hyvä, ja kaupunki sijoittuu ilmapuhtausmittauksissa Euroopan kärkisijoille.

Melutilanteessa on paikoittain kuitenkin toivomisen varaa.

https://yle.fi/a/74-20026833

ylämäet pois ja täysi hiljaisuus että voi nauttia !

;D
that's a bingo!

Lalli IsoTalo

— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Nikolas

Tilannekatsaus Tampereelta. Näinkin käydä voi jos pysäköintinormi on liian pieni.
Quote

Miksi kaavoituksen yhteydessä Aihkinkadun ja lähistön kujien ympäristöön on jätetty niin vähän parkkipaikkoja, että pula ajaa jo työssä käyviä ihmisiä hakeutumaan muualle asumaan?

"Pysäköintipolitiikkamme lähtökohta on se, että taloyhtiöt huolehtivat siitä, että asukkailla on riittävä määrä pysäköintipaikkoja. Pysäköintinormi määrittää minimitason. Normissa paikkojen määrä on sidottu rakennettaviin asuinneliöihin. Määrään vaikuttaa myös se, kuinka kaukana kiinteistö sijaitsee raitiotien tai lähijunan pysäkiltä, onko kyseessä opiskelija-asuminen, palveluasuminen tai muu sellainen."

"Vuorekseen on rakennettu paljon pieniä asuntoja (yksiöitä ja kaksioita), jolloin taloyhtiöiden autopaikat per asunto ovat paikoin liian vähäisiä. Kaupunki ei kiellä rakennusyhtiöitä rakentamasta normia enemmänkin paikkoja, mutta tonttikoosta johtuen paikkoja voidaan tällöin joutua rakentamaan esimerkiksi pihakansien alle."

"Pysäköintipolitiikan päivittäminen on käynnissä ja sen hyväksymisen yhteydessä tulee tarkastella myös sitä, pitääkö paikkamäärä sitoa neliöiden lisäksi jollain tapaa myös asuntojen lukumäärään."

Saman tyyppisiä ongelmia on muun muassa Kalevassa. Millaisia asukkaita alueille toivotaan?

"Kaikkialle Tampereelle toivotaan hyviä veronmaksajia. Esimerkiksi Kalevassa on tilanteita, että talo- tai rakennusyhtiöillä on kyllä rakenteellista pysäköintiä, mutta asukkaat pysäköivät tontilla olevien autopaikkojen sijaan mieluummin kadun varressa kaupungin rakentamilla autopaikoilla ja siis osin muiden veronmaksajien piikkiin. Kalevassa on myös vanhoja taloyhtiöitä, joilla ei ole tarvetta vastaavaa määrää pysäköintipaikkoja tontillaan. Rakenteellisen pysäköinnin rakentaminen jälkikäteen on kohtuuttoman kallista – ja useissa tapauksissa jopa mahdotonta."

Lähde: https://www.aamulehti.fi/moro/art-2000009332062.html

Kokonaan ilman pysäköintinormia tilanne olisikin varmaan todella mielenkiintoinen.