News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Homman suuri ja kaikenkattava kaupunki- ja liikennesuunnitteluketju

Started by Mika.H, 12.04.2013, 22:50:29

Previous topic - Next topic

l'uomo normale

QuoteEsplanadien ajokaistojen tilalle tulee terasseja, penkkejä, ruukkupalmuja  ja pyörätie – rakentaminen alkaa huhtikuussa

https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/5791117

Joku reippaampi haluaa ehkä lukea koko jutun.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Uuno Nuivanen

Quote from: l'uomo normale on 15.03.2023, 14:33:10
QuoteEsplanadien ajokaistojen tilalle tulee terasseja, penkkejä, ruukkupalmuja  ja pyörätie – rakentaminen alkaa huhtikuussa

https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/5791117

Joku reippaampi haluaa ehkä lukea koko jutun.

Mukavahan se on terassilla istuskella, kun vieressä mataa taukoamaton liikenneruuhka.

Eino P. Keravalta

Ei tarvita Elokapinaa tukkimaan teitä kun kaupungin johto tekee sen ihan itse  :facepalm:
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

HDRisto

"Kaduille tulee muun muassa pieniä ruukkupuita, palmuja, mehikasveja ja köynnöksiä. Lisäksi valaisinpylväisiin ripustetaan amppeleita. Monet kasvilajit ovat tuttuja Esplanadin puiston historiasta".

Menee vielä jokunen vuosikymmen ennenkuin kasvikset pärjäävät vuoden ympäri. Vihannekset nyt visioivat taas kaikenlaista sekavaa. Onneksi ei enää tarvitse käydä Uudellamaalla HKI-VAN lentokenttää etelämmässä. Paitsi jos Tallinnaan on asiaa Eteläsatamasta. Silloinkin kuljetus kotiovelta-terminaalin ovelle ja takaisin, kiitos.

DuPont

QuoteOttavaisen mukaan kasvukolmiolla Turku–Helsinki–Tampere Suomeen voitaisiin houkutella "sellaista väkeä, jota me tarvitsemme".
He tietävät, että jossain päin maailmaa on runsaudensarvi, josta saamme astronautti-insinöörikirurgeja rajattomasti, kunhan vain pääsemme eroon rasisteista.

Augustus

Quote from: Outo olio on 15.03.2023, 12:50:09
^Ajatus että joku muuttaisi ulkomailta Turkuun tai Tampereelle, jotta voisi sitten sieltä käsin pendelöidä tunnin junalla Helsinkiin (tai toisinpäin) on, no, luovaa ajattelua. Itse ainakin muuttaisin suoraan siihen kaupunkiin jossa työpaikka on, tai naapurikaupunkiin. (Ja jos ei palkka riitä Hesan vuokriin niin miljardijunat ainakaan eivät ole kustannustehokkain ratkaisu siihen ongelmaan.) Turkuun ja Tampereelle pääsee sitten aina hitaammallakin junalla, on päässyt kun on ollut satunnaista tarvetta sinnepäin mennä täältä Vantaalta.
Näinhän se on. Lisäksi vielä se, että vaikka tämä tunnin ihmejuna kulkisi tunnissa Turkuun tai Tampereelle, se ei ole kuin metro, joka kulkee vaikka 5/10 minuutin välein. Luultavasti juna kulkisi kerran tunnissa tms.

Ihannetapauksessa pendelöijä asuu 50m päässä kotipaikkansa rautatieasemalta ja Helsingin pään työ sijaitsee myös 50m päässä Helsingin rautatieasemalta (tai asemilta, missä tämä jää pois). Ja niin hänen työmatkaansa kuluttama aika on juurikin tunti. Mutta yleensä ei siellä asuin- ja  työpaikkakunnalla asuta rautatieasemien vieressä, niin joudutaan käyttämään jotain bussia, jotta pääsee juna-asemalle ja sitten työpaikalle. Autollakin pääsee, jos pääsee, mutta onko niitä parkkipaikkoja aina tarjolla.

Lisäksi tunnin juna luultavasti kulkisi ruuhka-aikana kerran tunnissa. Kun nuo laskee yhteen, niin matka-aika yhteen suuntaan voi helposti olla julkisilla 2h tai jopa 3h, jos on ihan pakko olla töissä kello 9.00, esimerkki, pitää olla töissä 9.00:

- tunnin juna lähtee 8.00, ei kerkeä tällä töihin.
- täytyy ottaa edellinen juna, joka lähtee 7.00.
- kotoa täytyy lähteä 6.15, kävely pysäkille, lähtö 6.30, seuraavalla bussilla ei kerkeä.
- junan odottelua 15 min.
- juna Helsingissä 8.00, bussin odottelua 15 min.
- bussilla töihin, töissä 30 min etuajassa, voi juoda kahvia taukotilassa.
- työ alkaa 9.00.

Tuosta kyllä näkee, että henkilön, jolla on kiinteä työaika, ei kannata tuota harrastaa. Jonkin verran asia helpottuu jos on käytössä liukuva työaika tai auto ja homma helpottuu melkoisesti jos on etätyömahdollisuus.

Ei tuossa kyllä ole mitään järkeä. Vaikka juna kulkisi 20 minuutissa, ne julkiset jatkoyhteydet ja vuoronvälit tekevät matkasta kuitenkin turhan pitkän, jotta joku vakiduunari pendelöisi vakituisesti ja satunnaisille matkailijoille ei kannata satojen miljoonien hintaisia junayhteyksiä rakentaa, halvemmaksi homma tulisi, jos VR tarjoaisi heille suoraan helikopterikyydin junalipun hinnalla.   :(




P

Quote from: DuPont on 15.03.2023, 18:50:59
QuoteOttavaisen mukaan kasvukolmiolla Turku–Helsinki–Tampere Suomeen voitaisiin houkutella "sellaista väkeä, jota me tarvitsemme".
He tietävät, että jossain päin maailmaa on runsaudensarvi, josta saamme astronautti-insinöörikirurgeja rajattomasti, kunhan vain pääsemme eroon rasisteista.

Kohta tuota voi kutsua antiableistisesti karvakolmioksi?
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Torspo

Quote from: Augustus on 15.03.2023, 20:23:38
Quote from: Outo olio on 15.03.2023, 12:50:09
^Ajatus että joku muuttaisi ulkomailta Turkuun tai Tampereelle, jotta voisi sitten sieltä käsin pendelöidä tunnin junalla Helsinkiin (tai toisinpäin) on, no, luovaa ajattelua. Itse ainakin muuttaisin suoraan siihen kaupunkiin jossa työpaikka on, tai naapurikaupunkiin. (Ja jos ei palkka riitä Hesan vuokriin niin miljardijunat ainakaan eivät ole kustannustehokkain ratkaisu siihen ongelmaan.) Turkuun ja Tampereelle pääsee sitten aina hitaammallakin junalla, on päässyt kun on ollut satunnaista tarvetta sinnepäin mennä täältä Vantaalta.
x
Snip
x
Ei tuossa kyllä ole mitään järkeä. Vaikka juna kulkisi 20 minuutissa, ne julkiset jatkoyhteydet ja vuoronvälit tekevät matkasta kuitenkin turhan pitkän, jotta joku vakiduunari pendelöisi vakituisesti ja satunnaisille matkailijoille ei kannata satojen miljoonien hintaisia junayhteyksiä rakentaa, halvemmaksi homma tulisi, jos VR tarjoaisi heille suoraan helikopterikyydin junalipun hinnalla.   :(
Pikajuna Timbuktuun ja tunneli kuuhun hankkeissa suurin hyötyjä on aina hankeyhtiö ja sen puuhahenkilöt. Yhteiskunta, eli veronmaksajat kuittaavat lopulta laskun.

Kuka täysjärkinen näiden aikatauluesimerkkiesi jälkeen edes harkitsisi pendelöintiä näiden kaupunkien välillä?

Entä hinta? Esimerkki Tamperelaisesta Helsinkiin pendelöijästä.
1. Tampereen kuukausilippu kaksi vyöhykettä 56 €/kk
2. VR:n sarjalippu 44 matkaa kuukaudessa laskettuna 50:nen matkan lipusta 538 €/kk
3 HSL:n kuukausilippu kahdella vyöhykkeellä vieraspaikkakuntalaiselle 164,2 €/kk

Kuukaudessa pendelöintiin 758,2 €

Lalli IsoTalo

Tämä siis vasta esityslistalla.

Quote from: https://www.facebook.com/mika.raatikainen.5/posts/pfbid02YXBedx7Jxb4pnugehtMDuoQeLPU23Mdv58jJny2NKpX2zcTumXTszvLipxznfivJlMika Raatikainen
2 t  ·
Helsinki kehittyy, mutta millaiseksi? Toissapäiväinen "kehitysaskel" kaupunkiympäristölautakunnan esityslistan mukaan näyttäisi olevan se, että ydinkeskustan alueelta tulee jatkossa häviämään 160-190 kadunvarsipysäköintipaikkaa autoilta ja moottoripyöriltä.

Syy?

No tietenkin se, että ns. skuuteilla eli moottorisoiduilla potkulaudoilla ajelevat saavat laittaa nämä yksityisten firmojen vuokraamat kesälelut parkkiin parkkiruutuihin ajoradalle.

Kuulostaako älyttömältä? Aivan, niin minustakin. Vielä hullummaksi tilanteen tekee se, että parkkiruudut eivät  suunnitelmien mukaan palaudu talvellakaan autojen parkkiruuduiksi vaan niissä on tarkoitus säilyttää... lunta!!  Älykkyys ei ole kovinkaan voimissaan Helsingissä, mikä tietenkään asioista edes hieman perillä oleville ei ole kovinkaan suuri yllätys.

Jokin aika sitten kerroin linja-autojen häätämisestä turisteineen Senaatintorilta, "koska ne kuulemma aiheuttavat häiriötä". No, eilisten uutisten perusteella Senaatintorille ei ole tulossa enää kesäterassejakaan - kukapa niitä pitämään ilman asiakkaita?  Eli Senaatintorilta loppuvat niin häiritsevät linja-autot, liiketoiminta kuin turistien päätön vaeltelukin. Paikalla kaveriaan etsivä citypulu kiittää - tosin nälissään. Vaaleissa tavataan. 206.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Melbac

Quote from: Uuno Nuivanen on 15.03.2023, 15:03:51
Quote from: l'uomo normale on 15.03.2023, 14:33:10
QuoteEsplanadien ajokaistojen tilalle tulee terasseja, penkkejä, ruukkupalmuja  ja pyörätie – rakentaminen alkaa huhtikuussa

https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/5791117

Joku reippaampi haluaa ehkä lukea koko jutun.

Mukavahan se on terassilla istuskella, kun vieressä mataa taukoamaton liikenneruuhka.
Ja kun täällä helsingissä tulee lunta niin jonnekkin sekin pitää viedä,et paljoa vie lunta pois jos autot on traktoreiden tientukkeena joka puolella.Esplanadi/senaatintori on hiton hankala paikka muutenkin.Itsehän en noista motoroiduista potkulaudoista pidä ollenkaan tuolla liikenteen seassa koska vievät ihan liian paljon tilaa vaan jos tonne haluaa mennä niin kävelköön.Luulisi että noita paikkoja jonne pistää terassi olisi muitakin kuin joku helsingin keskusta.

l'uomo normale

QuoteHELSINGISSÄ Lönnrotinkadulle tulee väliaikainen pyöräkaista toukokuussa. Siksi ajorata kapenee yksikaistaiseksi Mannerheimintien ja Hietalahdenkadun välillä. Lisäksi kadunvarren asukaspysäköintipaikat vähenevät noin viidellä, Helsingin kaupunki kertoo tiedotteessaan.

Iltaisin ja öisin vapaan pysäköinnin paikat vähenevät 65 paikalla.

Lisättävää pyöräkaistaa kuljetaan kohti länttä eli keskustasta pois päin. Katu on tällä hetkellä henkilöautoliikenteelle yksisuuntainen, mutta kaksikaistainen. Ajokaistojen tilaa vie kadunvarsipysäköinti.

[...]

Tilapäinen pyöräkaista on käytössä vuoden 2024 loppuun. Tosin asiasta voidaan päättää myöhemmin toisin.

[...]

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009459625.html

Ehkä pyöräilijät tulevat Lönnrotinkadulle pyöräkaistan valmistuttua.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

jmk

^ Koska Manskun remontti hankaloittaa autoliikennettä, niin tässä kai kompensoidaan sitä eli hankaloitetaan sitä tasapainon vuoksi muuallakin.

Uuno Nuivanen

Pitää petrata, koska liikkuminen autolla kaupungissa ei Helsingissä ollut vielä maailman hitainta, vaikka kärkisijoilla oltiinkin.

Lalli IsoTalo

Quote from: l'uomo normale on 17.03.2023, 12:01:26
QuoteHELSINGISSÄ Lönnrotinkadulle tulee väliaikainen pyöräkaista toukokuussa.

Yksi kortteli etelään päin, ruttopuiston toisella puolella, reilun 100 metrin päässä  Bulevardilla, on pyöräkaistat molempiin suuntiin. Tämä ei ole rakkautta pyöräilyyn, vaan vihreiden silmitöntä autoilufobiaa. Pyöräilyn näennäinen edistäminen on vihreiden sijaissotaa autoilua vastaan, koska autot ovat itsestään Saatanasta!

Onko sitten vihreillä mieli hyvä, kun ovat saaneet tapetuksi kaupungin jossa itse asuvat?
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Melbac

Helsingin Kampissa alkaa meluisa katutyö
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009457596.html

"HELSINGISSÄ Kampin metroaseman lippuhallin, Sähkötalon ja Autotalon ympäristössä alkavat johtojen siirrosta johtuvat katutyöt maaliskuun loppupuolella. Töiden arvioidaan kestävän tämän vuoden ajan, kertoo Helsingin kaupunki tiedotteessaan."

Mannerheimintie remontissa,8 linjan remontti(joka on kai tällä hetkellä kesken?) sekä vielä tohon päälle toi joka alkaa ensi maantaina.Sitten tossa taitaa olla noita pienempiä remontteja matkalla joten vuoden lopusta tulee varmasti kiva autoilijalle joka haluaa tota kautta keskustaan.20pv voi myös alkaa vr:n junalakko joka kattaa lähiliikenteen.Viimeksi paikka ollut yhtä sekaisin kun kampin keskustaa rakennettiin.Taitaa nopein keino tulla keskustaan käyttämällä metroa ja jatkaa siitä kävellen.

P

Quote from: jmk on 17.03.2023, 14:10:27
Quote from: Melbac on 17.03.2023, 13:11:57
Taitaa nopein keino tulla keskustaan käyttämällä metroa ja jatkaa siitä kävellen.

Nopen keino on että ei tule keskustaan.

Ja nopein keino on järjestää elämä niin, ettei tarvitse mennä Helsinkiin lainkaan.

Itse asustelin ja pyörin 10 vuotta Helsingissä. Nyt asun suurehkossa suomalaiskaupungissa, jossa on suht hyvät palvelut ja kaikkialle tarpeelliseen pääsee käytännössä autolla +- vartissa taloltani. Ja hiihtämään/ lenkille pääsen käytännössä pihaltani.

Toki täälläkin vihreät yrittävät ankeuttaa ja haitata/ hidastaa autoilua, mutta keinotekoisesti autoilua vaikeuttamalla aiheutettu ruuhka kestää aamulla ja 16-17:sta jälkeen sen vartin -25 minsaa.

Stressitaso on laskenut  helsinginvuosista valtavasti. Kun joskus joutuu käymään Helsingissä miettii kaupungin nykyistä suuntaa. Autoilin jonkin verran siellä silloinkin, mutta nyt moni tuttu reitti on autoilta kielletty ja tukkoisuus on lisääntynyt valtavasti 90-2000-luvuilta. Onnea vaan Helsinki/ helsinkiläiset.

Ensi kesä ja loppuvuosi tulee olemaan tukkoinen Kampin rempan ja Esplanadien kavennusten vuoksi. Jos joudun ajamaan laivalle Katajanokalle, pitää varata kunnolla aikaa ja eväät mukaan. ;)



Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Titus


Tässä tiivistyy tämä Hgin liikenneajattelu, On joku ihquhöttöidea joka ajetaan käärmeenä pyssyyn, seurauksilla ei ole mitään väliä. Ja ongelmia syvennetään "tasa-arvolla" tai "tasavertaisuudella":

KUN Helsingin kaupunki viime lokakuussa päätti moninkertaistaa asukaspysäköinnin hinnat, harva tuli ajatelleeksi, millainen lumipalloefekti päätöksestä käynnistyy.

QuotePäätös ei nosta ainoastaan kadunvarsipysäköinnin hintaa, vaan sillä on vaikutuksia myös taloyhtiöiden hallinnoimien pysäköintipaikkojen hinnoitteluun.

TÄMÄ näkyy jo käytännössä. Esimerkiksi Etelä-Haagassa eräs taloyhtiö on nostamassa autopaikkojensa hintaa yli neljälläkymmenellä prosentilla. Aikeena olisi nostaa tolppapaikkojen maksua 20 eurosta 35 euroon kuukaudessa ja autotallipaikkaa koskevaa maksua 92 eurosta 138 euroon kuukaudessa.

Asia on herättänyt taloyhtiössä ihmetystä. Hallitus on vedonnut hinnankorotuksissa kaupungin hinnoittelun aiheuttamaan korotuspaineeseen.
:facepalm:

QuoteHINTOJEN korottamisperuste pohjautuu asunto-osakeyhtiölain yhdenvertaisuus­pykälään. Osakkaat eivät siis saa olla epätasa-arvoisessa asemassa toisiinsa nähden.

Autopaikkojen kohdalla kyse on siitä, että kysyntää paikoille on yleensä enemmän kuin tarjontaa. Kaikki autoilijat eivät siis saa paikkaa, ja ilman paikkaa jäävät käyttävät tyypillisesti kaupungin pysäköintipaikkoja. Tällöin voisi syntyä tilanne, jossa asukkaista saisi napattua itselleen pitkäksi aikaa edulliset taloyhtiön paikat, kun muut joutuisivat pysäköimään kalliimmalla kaupungin paikoille kadunvarteen.

Tämän vuoksi kaupungin hinnoittelulla on heijastusvaikutuksia myös taloyhtiöiden perimiin maksuihin, Haltia summaa.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009450091.html

Haltia nyt vähän satuilee. Ei se ole "epätasa-arvoa" tai "yhdenvertaisuus vajetta" jos joku pysäköi kadulle. em kriteerit täyttyy jos joiltakin pihalle pysköiville peritään enemmän kuin toisilta.


Perus koska appelsiinit niin omenatkin-höttöargumentti.

that's a bingo!

Lalli IsoTalo

Tämän uuden jokeriraadan vieressä on kevyen liikenteen väylä, josta varattu kaksi kaistaa pyöräijöille, ja yksi jalankulkijoille (kivetyksen vasemmalla puolella), jonne kaikki lumet on kipattu. Eli siellä ei voi kävellä. Joten myös jalankulkijat kärsivät tästä kaupungin vihreiden harrastamasta polkupyöräsabotaasista.

Aiemmin väylä jaettiin puoliksi (liite 2), jossa jalankulkijoilla on oikea puoli.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Titus

Matuturvallinen valinta:"yhteisötalo". Voitte olla varmoja, ettei näihin muuta 2+10 perheitä.

QuoteToisilleen tuntemattomat suunnittelivat Helsinkiin täydellisen kodin – yhteisötalot ovat nouseva trendi Suomessa
Yhteisöasumisesta voi muodostua voimavara, kun asukkaat sitoutuvat tukemaan toisiaan. Jätkäsaaarelaisesta yhteisötalosta löytyy jaettava juhlatila, kattoterassi, vierashuone ja jäätelökioski.

QuoteMalta-taloon on hakeutunut asukkaita jotka tuntevat entuudestaan ystävyyden tai sukulaisuuden kautta. Näin on myös Korpelan ja Haikaraisen kohdalla. Talossa viihtyvät omissa huoneistoissaan Korpelan vanhemmat ja Haikaraisen sisko asuu kerrosta alempana.

https://yle.fi/a/74-20012312


As Oy Helsingin Malta on Koti kaupungissa ry – Hem i stan rf:n aloitteesta rakennettu asuinkerrostalo Jätkäsaaressa. Se on ensimmäinen ryhmärakennuttamalla toteutettu kerrostalo Suomessa vuosikymmeniin. Rakennuttajana toimi asukkaiden perustama asunto-osakeyhtiö.Asukkaat ovat alusta lähtien olleet suunnittelemassa taloa ja laatineet sekä yhteisten tilojen että asuntojen tilaohjelman vastaamaan yhteiselämän tarpeita.

Malta-talohanke lähti liikkeelle vuonna 2007 unelmasta ja halusta asua:

-taloudellisesti, ekologisesti ja sosiaalisesti kestävässä talossa
-toimivien julkisten liikenneyhteyksien ja palveluiden äärellä
-keskellä kaupungin sykettä ja kulttuuritarjontaa
-esteettömästi
-oman kodin rauhassa, mutta ystävien ja sukulaisten kanssa saman katon alla
-ilman pelkoa turvattomasta vanhuudesta
-yhteisössä, jossa lapsilla on paljon luotettavia ihmisiä ympärillään
-arjessa, jossa kenenkään ei elämäntilanteestaan riippumatta tarvitse olla yksin, jos ei halua
-asunnoissa, joiden suunnittelussa asukkaat ovat itse mukana ja jotka muuntuvat elämäntilanteiden mukana
-kauniissa ja hyvin suunnitellussa kerrostalossa, jossa on mukavia tiloja yhdessäololle ja harrastuksille
-talossa, jonka suunnittelussa on otettu huomioon kehittyvän kaupunkielämän mahdollisuudet

8)
that's a bingo!

Melbac

Näyttäisi olevan hitas talo eli kaupunki tarjonnut halvan tontin yms.Toi voi vaikuttaa nyt lintukodolta kunnes porukka pistää kämpät myyntiin.

/offtopic
Itsehän en helsinkiläisenä olisi muuttanut tonne ollenkaan mutta se on vain mun mielipide.Aika ankea ja ahdas paikka nykyään.Nauttikaa merestä ja laivaliikenteestä.:D

Siili

Quote from: Titus on 20.03.2023, 11:51:41
Näyttäisi olevan hitas talo eli kaupunki tarjonnut halvan tontin yms. Toi voi vaikuttaa nyt lintukodolta kunnes porukka pistää kämpät myyntiin.

Miten muuten jaksaa Jätkäsaaren "yhteisöllinen" ruotsalaiskortteli?  Kotisivulta ei löydy mitään kovin ajankohtaista:

https://www.kvarteretvictoria.fi/etusivu/




l'uomo normale

Quote from: Siili on 23.03.2023, 09:00:12
Quote from: Titus on 20.03.2023, 11:51:41
Näyttäisi olevan hitas talo eli kaupunki tarjonnut halvan tontin yms. Toi voi vaikuttaa nyt lintukodolta kunnes porukka pistää kämpät myyntiin.

Miten muuten jaksaa Jätkäsaaren "yhteisöllinen" ruotsalaiskortteli?  Kotisivulta ei löydy mitään kovin ajankohtaista:

https://www.kvarteretvictoria.fi/etusivu/

En ehkä uskaltaisi sijoittaa tuollaiseen. Entä jos kaveruus loppuu tai sukulaisten kesken tulee riitaa rahasta? Silloin riitelystä tulee helposti katkerampaa ja henkilökohtaisempaa. Tai sitten muutettuaan huomaakin, ettei viihdykään näiden tuttujensa naapureina niin hyvin.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

RP

Quote from: Titus on 20.03.2023, 10:36:30
Haltia nyt vähän satuilee. Ei se ole "epätasa-arvoa" tai "yhdenvertaisuus vajetta" jos joku pysäköi kadulle. em kriteerit täyttyy jos joiltakin pihalle pysköiville peritään enemmän kuin toisilta.

Jos taloyhtiö jakaa vain joillekin asukkaille jotakin arvokasta alle markkinahinnan, on se yhdenvertaisuuskysymyskin. Omakin auto kyllä seisoo taloyhtiön parkkipaikalla joten potentiaalisesit lievästi miinuksen puolelle voisin olla jäämässä (suhteellisen lievästi, paikkoja melko paljon asuntoihin nähden, kysynät ja tarjonta ainakin lähes kohtaavat ja yhtiön tilillehän ne rahat menevät).
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

no future

Quote from: RP on 23.03.2023, 11:10:20
Quote from: Titus on 20.03.2023, 10:36:30
Haltia nyt vähän satuilee. Ei se ole "epätasa-arvoa" tai "yhdenvertaisuus vajetta" jos joku pysäköi kadulle. em kriteerit täyttyy jos joiltakin pihalle pysköiville peritään enemmän kuin toisilta.

Jos taloyhtiö jakaa vain joillekin asukkaille jotakin arvokasta alle markkinahinnan, on se yhdenvertaisuuskysymyskin. Omakin auto kyllä seisoo taloyhtiön parkkipaikalla joten potentiaalisesit lievästi miinuksen puolelle voisin olla jäämässä (suhteellisen lievästi, paikkoja melko paljon asuntoihin nähden, kysynät ja tarjonta ainakin lähes kohtaavat ja yhtiön tilillehän ne rahat menevät).
Mikä on markkinahinta taloyhtiön parkkipaikasta? Noitahan ei voi verrata kaupungin asukaspysäköintiin, koska ovat kaikin tavoin erilaisia palveluita.

Itse maksan tolpallisesta hallipaikasta 2,5 kertaa enemmän kuin maksoin kaupungin asukaspysäköinnistä. Helposti maksaisin enemmänkin, niin suuri etu tuo etenkin talvella on.

RP

Quote from: no future on 23.03.2023, 15:04:41
Mikä on markkinahinta taloyhtiön parkkipaikasta? Noitahan ei voi verrata kaupungin asukaspysäköintiin, koska ovat kaikin tavoin erilaisia palveluita.

Olen joskus nähnyt ehdotuksen, että pitäisi ehkä huutokaupata (omalta osaltani toteamus, ehdotus). Ainakin selkeää, että jos paikan saantiin on aina selvä ja pitkäaikainen jono, käypä hinta olisi jotain enemmän, kuin mitä niistä pyydetään.
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Golimar

Quote

Autokaistat muutetaan palmubulevardeiksi ja pyöräteiksi Helsingin ydinkeskustassa
Helsingin Etelä- ja Pohjoisesplanadien ajoradat muuttuvat yksikaistaisiksi. Vapautuva tila täytetään muun muassa palmuilla.

Helsingin Esplanadien ajoradat muuttuvat yksikaistaisiksi kevään aikana. Autokaistojen tilalle tulee muun muassa kaksisuuntainen pyörätie, penkkejä sekä palmuja.

Kyse on alustavasti väliaikaisesta, puolitoistavuotisesta kokeilusta, jonka vaikutuksia arvioidaan "monipuolisesti".

Helsingin kaupunki viestii kiinnittävänsä huomiota muun muassa liikenteen sujuvuuteen, ilmanlaatuun ja ydinkeskustan palveluyritysten liiketoimintaan.

X

Rantasen mukaan Esplanadeille on toivottu "laadukasta ja vehreää ilmettä" kaupungin järjestämissä työpajoissa. Kasvilajien valinnassa pyrittiin Rantasen mukaan huomioimaan muun muassa kasvuolosuhteet sekä hoidettavuus.

X

Suurin osa kasveista kasvatetaan Rantasen mukaan kaupunginpuutarhassa. Hän kertoo, että tämän vuoksi hankkeen hiilijalanjälki on normaalia kasvihankintaa pienempi. Palmut saapuvat rekoilla Keski-Euroopasta.


https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1ac1407c-b936-4898-aae9-b4d2dc9fe1ad

jmk

Quote from: Golimar on 23.03.2023, 20:06:31
Quote
Helsingin Etelä- ja Pohjoisesplanadien ajoradat muuttuvat yksikaistaisiksi. Vapautuva tila täytetään muun muassa palmuilla.

Eikö se ole ihan liioittelua, että siellä on vielä tämän jälkeenkin kaksi autokaistaa, yksi kumpaankin suuntaan? Voisihan autoliikenteen kaventaa yhteen kaistaan, jossa liikenne tapahtuu vuoroin kumpaankin suuntaan. Mahtuisi vielä yksi rivi palmuja ja eteläeurooppalaisia kahvilanpöytiä.


Titus

Rakennusliike teki oharit täysin puskista – Helsingin ylistetty uusi raitiotie päättyy jättömaalle
Raide-Jokerin päätepysäkki on nyt "ei-missään". Itäkeskuksen kehittäminen kärsi takaiskun.

Quote
-Itäkeskuksen Jokerikortteli jää toteutumatta, koska rakennusliike YIT vetäytyi.
-YIT ei joutunut maksamaan sanktiota vetäytymisestään. Hanke oli vireillä viisi vuotta.

Jokerikorttelin piti olla uuden Raide-Jokerin päätepysäkki. Nyt päätepysäkki on keskellä ei mitään. Korttelin piti myös mullistaa huonomaineinen Itäkeskus.
Helsingin korkean profiilin raitiotiehanke Raide-Jokeri kärsi kiusallisen takaiskun, kun rakennusliike YIT vetäytyi helmikuussa Itäkeskuksen Jokerikorttelin rakentamisesta.

Se tarkoittaa, että Jokerikorttelia ei rakennetakaan. Jokerikorttelin oli määrä olla uuden Raide-Jokerin päätepiste idässä. Suunnitelmissa sen tuli mullistaa "apeaksi ja nuhjuiseksi" kulunut Itäkeskus.

Raide-Jokeri on pikaraitiotie, joka kulkee kehämäisesti Espoon Keilaniemestä Helsingin Itäkeskukseen. Raitiotien koeajot ovat jo käynnissä.

– On totta kai todella huono asia, että tämä ei toteutunut, Helsingin kaupunkiympäristön apulaispormestari Anni Sinnemäki (vihr) sanoo.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1d6ba471-311d-4ba1-9c9d-21dbac382f31

oma käsitys on, että rakennusliike ei "tehnyt ohareita puskista", vaan katsoi viisi vuotta kaupungin sekoilua ja sai tarpeekseen. toki kaupungille tällainen tulee yllätyksenä koska oman kuplan sisältä ei yksinkertaisesti tajuta mitä seurauksia omalla tekemisellä/tekemättä jättämisellä on.

mut hei Anni, ota lisää tuttujen palikkakakaroita töihin kaupunkisuunnitteluun, mikä voisi mennä enemmän vikaan... itäkeskuksen kehitys ?
alueella on sössitty noin kaikki "kehitys" mihin kaupunki on osallistunut.

8)


that's a bingo!

Huppupelikaani

Titus oli nopeampi, mutta jatketaan vielä vähän.

Quote
Jokerikorttelin kaavailtiin mullistavan koko Itäkeskuksen imagon.

Sinnemäki kutsui korttelin rakentamista Itäkeskuksen uudistuksen alkupaukuksi HS:n haastattelussa neljä vuotta sitten. Hän sanoo uskovansa, että Itäkeskuksen kehittäminen etenee raiteillaan vastoinkäymisestä huolimatta.

———

Kaupunginhallitus varasi Jokerikorttelin YIT:lle ja Satolle varten elokuussa 2019.

———

15-kerroksiseksi suunnitellun Jokerikorttelin rakennusoikeus oli lähes 40 000 kerrosneliöitä. Kortteliin oli suunniteltu asuntoja noin 500 kaupunkilaiselle.
sama il.fi:n juttu

Asiasta oli vain varaus, ja silti asia tuli täysin puskista, vaikka kaikki tietävät mitä hinnoille on viime vuosina käynyt. Ja perustuivatko suunnitelmat jo alkujaan vähän turhan ruusuisille kuvitelmille? Ehkä helsinkiläisten veronmaksajien puolesta kävi lopulta hyvin. Tai ainakin väliaikaisesti, sillä eihän hulluista projekteista eroon päästä kuin päättäjiä vaihtamalla.

Kuvitteliko joku oikeasti jokerin, ja etenkin korttelin, jossa on vuokra-asuntoja (Sato) ja liiketilaa, mullistavan itäkeskuksen? Oletan mullistuksella tarkoittavan positiivisia asioita. Mistähän se Itäkeskuksen apeus ja nuhjuisuus, siis luotaantyöntävyys, pohjimmiltaan johtuu? Ei ainakaan verhoista.

Lisäys:

Vilkaisin vielä hs:n artikkelia, johon il:n jutussa on viitattu. Raiteet päättyvät siis keskelle ei mitään. Eli siis mihin?
Quote
Hankkeen raukeaminen tarkoittaa, että rata päättyy sadan metrin päähän Itäkeskuksen palveluista, paikkaan, jossa ei ole oikeastaan mitään ja josta ei ole edes hyvää kävely-yhteyttä esimerkiksi metrolle.
hs.fi

On siitä keskellä ei mitään olevasta päätepysäkistä varmaan oikeastikin haittaa, tai ainakin lisävaivaa infran puolesta, mutta kieltämättä tuo 100 m ja keskellä ei mitään alkoi naurattaa. Onhan se kävelymatkana täysin kohtuuton, vaikka siihen jotkut pitkospuut ja pari laavua välietapeiksi saataisiinkin suurella panostuksella rakennettua. Jollain eräoppaalla olisi tuhannen taalan paikka lyödä leiville...

Kallan

Quote from: Titus on 25.03.2023, 09:31:27
Rakennusliike teki oharit täysin puskista – Helsingin ylistetty uusi raitiotie päättyy jättömaalle
Raide-Jokerin päätepysäkki on nyt "ei-missään". Itäkeskuksen kehittäminen kärsi takaiskun.

Quote
-Itäkeskuksen Jokerikortteli jää toteutumatta, koska rakennusliike YIT vetäytyi.
-YIT ei joutunut maksamaan sanktiota vetäytymisestään. Hanke oli vireillä viisi vuotta.

Jokerikorttelin piti olla uuden Raide-Jokerin päätepysäkki. Nyt päätepysäkki on keskellä ei mitään. Korttelin piti myös mullistaa huonomaineinen Itäkeskus.
Helsingin korkean profiilin raitiotiehanke Raide-Jokeri kärsi kiusallisen takaiskun, kun rakennusliike YIT vetäytyi helmikuussa Itäkeskuksen Jokerikorttelin rakentamisesta.

Se tarkoittaa, että Jokerikorttelia ei rakennetakaan. Jokerikorttelin oli määrä olla uuden Raide-Jokerin päätepiste idässä. Suunnitelmissa sen tuli mullistaa "apeaksi ja nuhjuiseksi" kulunut Itäkeskus.

Raide-Jokeri on pikaraitiotie, joka kulkee kehämäisesti Espoon Keilaniemestä Helsingin Itäkeskukseen. Raitiotien koeajot ovat jo käynnissä.

– On totta kai todella huono asia, että tämä ei toteutunut, Helsingin kaupunkiympäristön apulaispormestari Anni Sinnemäki (vihr) sanoo.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1d6ba471-311d-4ba1-9c9d-21dbac382f31

oma käsitys on, että rakennusliike ei "tehnyt ohareita puskista", vaan katsoi viisi vuotta kaupungin sekoilua ja sai tarpeekseen. toki kaupungille tällainen tulee yllätyksenä koska oman kuplan sisältä ei yksinkertaisesti tajuta mitä seurauksia omalla tekemisellä/tekemättä jättämisellä on.

mut hei Anni, ota lisää tuttujen palikkakakaroita töihin kaupunkisuunnitteluun, mikä voisi mennä enemmän vikaan... itäkeskuksen kehitys ?
alueella on sössitty noin kaikki "kehitys" mihin kaupunki on osallistunut.

8)

Punavihreät elävät niin voimakkaassa kuplassa, että logiikka saati halua ymmärtää realiteetteja ei siihen kuplaan pääse vahingossakaan sisälle. Ainakin kaupunkisuunnitelmat tunnutaan tekevän kuin Neuvostoliiton viisivuotissuunnitelmat ja monikulttuurin haittavaikutuksia ei lainkaan huomioida markkinatalouspohjaisissa hankkeissa - ilmeisesti oletetaan, että maksajia ei haittaa että alueen monikulttuuripitoisuus senkun nousee. Tällaisesta kun huomautin eräässä yhteydessä kun koko homma nousi puheeksi, alkoi tulemaan sellaista "aivonurjahdus"-tason älyllisesti epärehellistä kommenttia, että oksat pois. Meno on siis käytännössä kuin missäkin kultissa.

Edelleen kyllä tosin ihmettelen, miten osa jaksaa äänestää punavihreitä ja sitten ei silti ymmärrä asioiden syyseuraussuhteita asioiden välillä. Itäkeskuksen "apeus ja nuhjuisuus" saataisiin poistettua mm.
1) tekemällä alueesta haluttavampi alkamalla palauttaa esim. somaleita yms. turvapaikanhakijoita kotimaihinsa, jolloin alueen väestöllinen rakenne homogenisoituisi
2) purkamalla kaupungin vuokra-asuntoja alueelta ja rakentamalla arkkitehtuurillisesti miellyttäviä rakennuksia (tässä kaupungin pitää olla jämpti - esim. jugend yms. olisi hyvä); toki millä aikavälillä tämä tapahtuisi, olisi auki
3) panostamalla alueen maisema-arkkitehtuuriin siten, että alueen imago muuttuisi miellyttäväksi, jne.

Jostain syystä ainakaan osa punavihreistä ei tunnu ymmärtävän kauniin rakentamisen päälle, vaan vaativat "ajanmukaisia rakennuksia jotka näyttävät tältä ajan mukaisilta" - eli bulkkilaatikkotaloilta jotka miellyttävät niiden kannattajia lähinnä paperilla ja havainnekuvissa ja joista eivät itsekään pidä, mutta jostain syystä mm. jugendia ei saisi rakennuttaa. Sitten eivät itsekään viihdy koko alueella.

No, nyt kun realiteetteja ei huomioitu vaan kaupungin vastaavassa johdossa elettiin ilmeisesti aivan unelmissa markkinataloustilanteesta välittämättä, niin ei mikään ihme että Jokerikortteli -hankkeen peruuntuminen tulee yllätyksenä. Joskus Hommalla (tai jossain muualla) taisi ollakin juttua kyseisen viraston huonosta työilmapiiristä, jos en väärin muista.