News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Homman suuri ja kaikenkattava kaupunki- ja liikennesuunnitteluketju

Started by Mika.H, 12.04.2013, 22:50:29

Previous topic - Next topic

Tunkki

Quote from: Melbac on 24.12.2022, 05:31:12
/edit
Suomessa pitäisi uudistaa ihan kokonaan ketä saa äänestää kunta/eduskuntavaaleissa,se aika mitä on asunut maassa pitäisi olla 18v eduskuntavaaleissa ja kuntavaaleissa kunnassa pitäisi asua ainakin joku >10v tms.

Anteeksi oikeakielisyys-aiheinen pilkunrakasteluni mutta pahasti särähtää kielikorvassa tuo "ketä saa äänestää".
Kuka, ketä.
Ketä saa äänestää = joku määrää että saat äänestää vain näitä ehdokkaita.
Kuka saa äänestää = henkilö jolla on äänioikeus saa äänestää.

Laskuhumalassa heräsin juomaan vettä ja mulkaisin tietokonetta tässä samalla :)

sancai

Quote from: Eino P. Keravalta on 23.12.2022, 15:35:48
Nikolas:

QuoteSen kyllä uskon että jos muut kulkupelit ( julkiset ) ovat suorastaan ikäviä, ihmiset hakeutuvat niistä ikävistä kulkupeleistä pois, jos vain tilaisuus ilmaantuu. Mutta tässäkin sopii miettiä, voisiko niitä ikäviä kulkupelejä parannella jotenkin, jotta ne eivät olisi niin ikäviä?

Yksi tapa tehdä julkisesta liikenteestä miellyttävämpi on lisätä turvallisuutta niissä. Junissa, busseissa, raitiovaunuissa ja metroissa tulisi partioida turvahenkilö. Hän ojentaisi niitä, jotka valtaavat kaksi paikkaa, jotka häiriköivät mölyämällä puhelimeensa, jotka ehdottelevat seksiä kanssamatkustajille, jotka ovat örvellyskännissä. Liputtomat hän niputtaisi, vaikka lähtökohtaisesti pitäisi luoda järjestelmä, jossa junaan ei edes pääse ilman lippua, metroon sama. Tämä liputtomien matkustajien nollaus jo vähentäisi paljon kaupungista ja kaupunginosasta toiseen matkustavia puukkojengejä, koska eihän niillä ole rahaa matkustaa, kun kaikki rahat menevät huumeisiin.
Useimmissa länsimaissa juna- ja metroasemilla on portit, jotka estävät liputta matkustavien pääsyn liikennevälineeseen. Tukholman metrokin koluaa läpi joka ikisen "ghetto"-alueen ja on silti turvallisempi ja miellyttävämpi käyttää kuin Helsingin metro, koska narkkarit ja pummit eivät yleensä pääse sisään vartijoiden vahtimien porttien yli.

Siili

Hesarissa pohditaan asuinalueiden suosiota:

QuoteSIJAINTI, sijainti, sijainti. Kaikki tuntevat tämän hokeman, joka kertoo, mistä asunnon hinnassa maksetaan seinien lisäksi.

Kyse ei ole kuitenkaan pelkästään siitä, miten kaukana tai lähellä keskustaa asunto sijaitsee.

Moni muukin asia vaikuttaa siihen, miten asuntojen hinnat kehittyvät eri asuinalueilla.

Uuden metrolinjan tai pikaratikan vaikutuksesta asuntojen hintoihin on puhuttu paljon. Vähemmälle huomiolle on sen sijaan jäänyt se, miten esimerkiksi koulushoppailu näkyy eri asuinalueiden hinnoissa. Tai mikä vaikutus lähipuistoilla ja hyvällä arkkitehtuurilla on alueen viihtyisyyteen ja asuntojen hintoihin?

HS Visio selvitti, mitkä kuusi ominaisuutta tekevät asuinalueesta halutun ja nostavat alueen yleistä hintatasoa.

Lähikoulujen merkitys:

QuoteLÄHIKOULUN laadusta on tullut yksi asunnon lisäominaisuus. Hyvä lähikoulu nostaa asuinalueen arvoa ja asuntojen hintoja.
...
Tämä selvisi Oskari Harjusen yhdessä Tuukka Saarimaan ja Mika Kortelaisen kanssa vuonna 2015 tekemässä tutkimuksessa.

Hyvän koulun alueella asuntohinnat ovat Harjusen mukaan selvästi korkeammat kuin koulualueen rajan toisella puolella. Hyvä lähikoulu nosti tutkimuksen mukaan asunnon hintaa keskimäärin kolme prosenttia silloin, kun lähikoulun oppimistulokset nousivat testeissä parhaaseen kymmenykseen.
...

Tutkimusryhmän mukaan vanhemmat näyttivät arvostavan kouluja, joiden alueella asui hyvätuloisia perheitä. Sen voisi tulkita tarkoittavan, että vanhemmat tavallaan ostavat lapsilleen hyvän sosioekonomisen taustan omaavia koulukavereita. Asiaa on tutkittu paljon maailmalla.

SUOMESSA julkisuudessa on enemmän kiinnitetty huomiota oppilaspakoon kouluista, joissa iso osa oppilaista ei puhu äidinkielenään suomea. Kehitys on herättänyt vanhemmissa huolta oppimistulosten suhteen ja vaikuttanut asuinalueen valintaan.

Harjusen mukaan helpoin tapa yrittää ratkoa tilannetta olisi lisätä kyseisten alueiden koulujen opetusresursseja. Helsingissä näin on tehtykin positiivisen diskriminaation myötä, millä on ollut hyviä vaikutuksia lasten oppimistuloksiin.

Boldattu osuus: tutkijan piti ilmeisesti pehmennellä poliittisesti ikävien tosiasioiden toteamista lausumalla optimistisia korjausesityksiä.  Itse en ole tietoinen positiivisen syrjinnän merkittävästä (positiivisesta) vaikutuksesta oppimistuloksiin.

Eino P. Keravalta

Siilin viesti yllä, lainaus Hesarista:

QuoteSIJAINTI, sijainti, sijainti. Kaikki tuntevat tämän hokeman, joka kertoo, mistä asunnon hinnassa maksetaan seinien lisäksi.

Kyse ei ole kuitenkaan pelkästään siitä, miten kaukana tai lähellä keskustaa asunto sijaitsee.

( Korostus minun )

Sillä, miten lähellä tai kaukana keskustasta asunto sijaitsee, ei ole se pointti, vaan ihmiset hakevat asuntoa alueelta, missä on mahdollisimman vähän tuhomaahanmuuttajia. Oikeastaan voisi olla kääntäen niinkin, että mitä kauempana kehareiden valloittamasta keskustasta, sitä parempi.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Outo olio

Riittääkö ahdas käytävä evakuointiin, paloturvallisuus? Voiko tuollainenkin saada rakennusluvan? ???

QuoteMielipide | Lukijan mielipide

Uuden koulumme käytävät ovat niin ahtaita, ettei siellä mahdu liikkumaan

Kouluja suunniteltaessa pitäisi kuunnella oppilaiden ja opettajien mielipiteitä ja toiveita.

23.12. 15:00

Uudessa koulussamme yläkoulun oppilaat kärsivät kapeista käytävistä, eikä koulussamme ole riittävästi sisävälituntialueita. Piha on välitunneilla täynnä alakoululaisia, eikä siellä ole juurikaan tekemistä.

Käytävien suurin ongelma on ahtaus, sillä kun noin 350 yläkoululaista siirtyy välituntien ajaksi 1,5 metrin levyisille käytäville, on siellä niin kova tungos, etteivät oppilaat tai opettajat pysty liikkumaan.

Luokkiin on vain yksi reitti, eikä käytävillä saa yleensä rauhaa. Oppilaat saattavat töniä toisiaan, huutaa toisilleen, komennella ja puhua rumasti. Tämä alentaa koulun ilmapiiriä, ja käytävissä syntyy väkivaltatilanteita, kun oppilaat rynnivät ja tönivät toisiaan.

Käytävillä ei ole tilaa edes istumapaikoille. Oppilailta kiellettiin myös käytävien varrella sijaitsevien välituntiluokkien käyttö. Kysyimme osalta opettajista, missä meidän kuuluisi nyt olla välitunneilla. He vastasivat, etteivät he tiedä.

Koulussa pitäisi olla turvallista. Haluaisimme kouluun enemmän välituntialueita. Haluaisimme myös, että oleskelualueita lisättäisiin, jotta huuto ja töniminen vähentyisivät käytävillä. Se edistäisi koulun yhteishenkeä. Paremmat välituntitilat ja isommat käytävät kohentaisivat ilmapiiriä ja vähentäisivät tunneilta myöhästelyä.

Mielestämme modernissa koulussa tulisi olla enemmän tilaa ja käytävien pitäisi olla suuremmat. Kouluja suunniteltaessa pitäisikin kuunnella oppilaiden ja opettajien mielipiteitä ja toiveita ennen rakentamista.

--

Pohjois-Tapiolan koulu, Espoo
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009285737.html
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Titus

^
Jotta säästyy rahaa esim alakoulun/lastentarhan kalusteissa, niin oloalueiden pöydät ja tuolit on korvattu matalilla pöydillä joiden ympärillä on tai ei ole istuintyynyjä...

:roll:

that's a bingo!

l'uomo normale

HSL on uusinut matkalippuautomaattejaan. Nykyään taivasalla olevista automaateista saa enää paperisia kerta tai päivälippuja. Oman kortin latausmahdollisuus automaatilla on enää suurilla liikenneasemilla/kauppakeskuksissa sisätiloissa. Pitää taas modernisoitua hieman ja siirtyä nettilataukseen, jos se vain onnistuu. Heti kun ne onnistuvat totuttamaan ihmiset itsepalveluun, palvelu korvataan toisella.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Melbac

Quote from: l'uomo normale on 05.01.2023, 19:53:42
HSL on uusinut matkalippuautomaattejaan. Nykyään taivasalla olevista automaateista saa enää paperisia kerta tai päivälippuja. Oman kortin latausmahdollisuus automaatilla on enää suurilla liikenneasemilla/kauppakeskuksissa sisätiloissa. Pitää taas modernisoitua hieman ja siirtyä nettilataukseen, jos se vain onnistuu. Heti kun ne onnistuvat totuttamaan ihmiset itsepalveluun, palvelu korvataan toisella.
Ostat netistä niin se päivittää kortin kun sitä näyttää kortinlukijassa,pitäisi kai toimia bussisssakin/raitiovaunussa mutta itse käyttäisin metron/rautatieasemien lukijoita ihan vaan varmuuden vuoksi koska niihin on ainakin 99,99% yhteys.

l'uomo normale

Quote from: Melbac on 05.01.2023, 23:08:56
Quote from: l'uomo normale on 05.01.2023, 19:53:42
HSL on uusinut matkalippuautomaattejaan. Nykyään taivasalla olevista automaateista saa enää paperisia kerta tai päivälippuja. Oman kortin latausmahdollisuus automaatilla on enää suurilla liikenneasemilla/kauppakeskuksissa sisätiloissa. Pitää taas modernisoitua hieman ja siirtyä nettilataukseen, jos se vain onnistuu. Heti kun ne onnistuvat totuttamaan ihmiset itsepalveluun, palvelu korvataan toisella.
Ostat netistä niin se päivittää kortin kun sitä näyttää kortinlukijassa,pitäisi kai toimia bussisssakin/raitiovaunussa mutta itse käyttäisin metron/rautatieasemien lukijoita ihan vaan varmuuden vuoksi koska niihin on ainakin 99,99% yhteys.

Jos vaivaudun jollekin suurelle liikenneasemalle, niin silloin on sama ladata itse kortti siellä olevalla automaatilla, jossa on edelleenkin latausmahdollisuus.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Melbac

Quote from: l'uomo normale on 06.01.2023, 04:47:04
Quote from: Melbac on 05.01.2023, 23:08:56
Quote from: l'uomo normale on 05.01.2023, 19:53:42
HSL on uusinut matkalippuautomaattejaan. Nykyään taivasalla olevista automaateista saa enää paperisia kerta tai päivälippuja. Oman kortin latausmahdollisuus automaatilla on enää suurilla liikenneasemilla/kauppakeskuksissa sisätiloissa. Pitää taas modernisoitua hieman ja siirtyä nettilataukseen, jos se vain onnistuu. Heti kun ne onnistuvat totuttamaan ihmiset itsepalveluun, palvelu korvataan toisella.
Ostat netistä niin se päivittää kortin kun sitä näyttää kortinlukijassa,pitäisi kai toimia bussisssakin/raitiovaunussa mutta itse käyttäisin metron/rautatieasemien lukijoita ihan vaan varmuuden vuoksi koska niihin on ainakin 99,99% yhteys.

Jos vaivaudun jollekin suurelle liikenneasemalle, niin silloin on sama ladata itse kortti siellä olevalla automaatilla, jossa on edelleenkin latausmahdollisuus.
Toi menee niin että ostat kotona netistä esim yhden 30pv/rahaa kortille ja kun menet sen kortin kanssa ekalle lukijalle se lukija pistää sille kortille sen 30pv/rahaa.Toi kortti on ns pomminvarma kun taas sen puhelinsoftan kanssa voi kestää sen lipun osto tai se ei toimi tai jotain muuta vastaavaa.

Titus


Uskotko? Päättäjille esitetty tilasto väittää, että 50 000 helsinkiläistä aikuista pyöräilee läpi talven

QuoteHelsinkiläiset ovat innostuneet talvipyöräilystä, mikäli on uskominen kaupungin päättäjille esiteltyjä pyöräilytilastoja. Niiden mukaan Helsingin 18–74-vuotiaista aikuisista 10 prosenttia pyöräilee ympäri vuoden.

Samaisessa kaupunkiympäristölautakunnan kokouksessa esitelty liikennebarometri pistää vielä paremmaksi: Helsingin asukkaista 15 prosenttia tekee päivittäiset työ- ja opiskelumatkansa polkupyörällä. Tuorein virallinen väestötieto on vuodenvaihteesta 2021/2022. Silloin Helsingissä oli 493 632 ihmistä, jotka kuuluivat ikäluokkaan 18–74 vuotta. Kymmenys tästä on noin 50 000.

QuoteHelsingin pyöräilijöiden puheenjohtajan Timo Hastin mukaan 10 prosentin osuus aikuisista kuulostaa realistiselta.
– Aika pieni osa jatkaa pyöräilyä lumien tultua. Tutkimuksen luotettavuudesta en osaa sanoa sen paremmin, hän toteaa.

https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/5660517

QuoteEhkä avain tietojen tulkitsemiseen löytyy tutkimuksen taustatiedoista. Barometriin haastateltiin 2 002 helsinkiläistä. Kuitenkin peräti 6 191 puhelimitse tavoitettua kieltäytyi haastattelusta, kun heille oli kerrottu tutkimuksesta ja sen aiheesta.

;D
that's a bingo!

Titus


Normipäivä uudella, jännittävällä, Hämeentiellä:

QuoteMassiivinen bussiletka kiemurtelee Helsingin ytimessä – tilanne laukeamassa
Liikenne seisoi noin tunnin torstaina itäisessä kantakaupungissa.

Helsingin seudun liikenteen (HSL) viestinnästä kerrotaan haastavien sääolosuhteiden haitanneen liikennettä. Linja-auto oli yrittänyt oikaista kiskojen kautta, mutta päätyikin pysäyttämään paitsi kiskoliikenteen myös ajokaistan.

Tämän seurauksena raitiovaunut eivätkä bussit päässeet etenemään idän suuntaan Hämeentiellä.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/b54ee44c-8dea-4d97-972e-c0171e7e1e1d

that's a bingo!

jmk

QuoteMassiivinen bussiletka kiemurtelee Helsingin ytimessä – tilanne laukeamassa
Liikenne seisoi noin tunnin torstaina itäisessä kantakaupungissa.

Höpöhöpö. Ei voinut seisoa. Joukkoliikenne toimii oikein hyvin pääkaupunkiseudulla. Kaupunkisuunnittelijat ovat pätevää väkeä, joka tuottaa toimivia ja poliittisesti oikeaoppisia ratkaisuja. Tässäkin on vanha 2+2-kaistainen Hämeentie kavennettu 1+1-kaistaiseksi ja kuten nähdään, joukkoliikenne kulkee siinä erinomaisesti.

Säästetyllä tilalla on saatu tien viereen pyöräkaistat, joilla ei äkkiseltään näy ketään, ovat kai noiden oksien takana piilossa. Juurihan kuulimme melkein rehellisesti tehdystä puhelinhaastattelusta, jonka mukaan 10 % helsinkiläisistä pyöräilee kesät talvet. Jossakinhan niiden on pakko olla piilossa, kun ei niitä missään näy.

UPDATE: Ylen uutisen kuvassa pyörätien eloisa vilinä näkyy komeammin. Tässä kuvassa ei ole oksiakaan tiellä.

jmk

Mittailin tossa karttapaikalta ja ilmakuvasta, että Hämeentie 19:n kohdalla katutilan leveys seinästä seinään on jotain 28-30 metriä.

Linja-auton leveys on noin 2,5 metriä.

Kyseessä on yksi Helsingin tärkeimmistä linja-autoliikenteen pääväylistä.

Mikä voisi mennä pieleen?

Siili

Quote from: Titus on 19.01.2023, 13:30:41

Normipäivä uudella, jännittävällä, Hämeentiellä:

QuoteMassiivinen bussiletka kiemurtelee Helsingin ytimessä – tilanne laukeamassa
Liikenne seisoi noin tunnin torstaina itäisessä kantakaupungissa.

Helsingin seudun liikenteen (HSL) viestinnästä kerrotaan haastavien sääolosuhteiden haitanneen liikennettä. Linja-auto oli yrittänyt oikaista kiskojen kautta, mutta päätyikin pysäyttämään paitsi kiskoliikenteen myös ajokaistan.

Tämän seurauksena raitiovaunut eivätkä bussit päässeet etenemään idän suuntaan Hämeentiellä.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/b54ee44c-8dea-4d97-972e-c0171e7e1e1d

Onko tuo pyörätie pyhitetty pyöräilijöille myös poikkeustilanteessa?  Onko aivan mahdoton ajatus bussille koukata haverikohdalla pyörätien kautta? 

P

Quote from: Siili on 19.01.2023, 16:03:46
Quote from: Titus on 19.01.2023, 13:30:41

Normipäivä uudella, jännittävällä, Hämeentiellä:

QuoteMassiivinen bussiletka kiemurtelee Helsingin ytimessä – tilanne laukeamassa
Liikenne seisoi noin tunnin torstaina itäisessä kantakaupungissa.

Helsingin seudun liikenteen (HSL) viestinnästä kerrotaan haastavien sääolosuhteiden haitanneen liikennettä. Linja-auto oli yrittänyt oikaista kiskojen kautta, mutta päätyikin pysäyttämään paitsi kiskoliikenteen myös ajokaistan.

Tämän seurauksena raitiovaunut eivätkä bussit päässeet etenemään idän suuntaan Hämeentiellä.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/b54ee44c-8dea-4d97-972e-c0171e7e1e1d

Onko tuo pyörätie pyhitetty pyöräilijöille myös poikkeustilanteessa?  Onko aivan mahdoton ajatus bussille koukata haverikohdalla pyörätien kautta?

On. Pyörätie on pyhä. Tutustu FB ryhmiin aihepiirissä "minä parkkeeraan pyörätielle, auraa  lumet pyörätielle yms...".

https://www.facebook.com/groups/181400205277804/?ref=share

https://www.facebook.com/groups/221084758057565/?ref=share

https://www.facebook.com/groups/267592180036765/?ref=share

Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Lalli IsoTalo

Maahanmuutto ja pyörätiet menevät kaiken edelle, tosin niiden keskinäinen järjestys on vielä toistaiseksi vähän epäselvä.

Kun tavoittena on autoton keskusta, niin jokainen bussikaistakin on liikaa, koska sähköbussi on auto, eikö muka ole. Joten tässähän on vielä reilusti tehostamisen varaa.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

jmk

Quote from: Siili on 19.01.2023, 16:03:46
Onko tuo pyörätie pyhitetty pyöräilijöille myös poikkeustilanteessa?  Onko aivan mahdoton ajatus bussille koukata haverikohdalla pyörätien kautta?

En ole nähnyt kuvaa itse haverikohdasta. Siinä kohtaa voi olla ahtaammat paikat erilaisten tolppien ja muiden esteiden vuoksi, joko tarkoituksella tai muuten vaan, niin että siitä ihan fyysisesti ei koukita. Tämä arvauksena tapauksen yksityiskohtia tuntematta. Yleisesti ottaen nyky-Helsingissä osataan aika hyvin näitä tolppia viljellä.

Ns. ennen vanhaan, elikkäs vaikka 10 vuotta sitten, kun vielä ajeltiin hevosvetoisilla busseilla päreen valossa 2+2-kaistaisella Hämeentiellä, vapaata leveyttä oli sen verran että käytännössä aina jostain pääsi ohi, vaikka olisikin bussi (siis se hevosvetoinen) simahtanut pysäkille tai kaistalle. Kyllähän 2 kaistaa ja pysäkkilevennyksenkin saa kerralla tukkoon jos oikein yrittää eli se bussi (ja hevonen) poikittain, mutta harvemmin näin kävi.

Muistaakseni Hommallakin naureskeltiin sille älyttömälle ajatukselle, että pääväylällä pitäisi olla leveyttä sen takia, että sinne simahtaa ajoneuvoja. Hö höö. Onko se nyt muka järkevää tilankäyttöä.

Bona

Uskon, joskaan en tiedä, että pyörätien kautta koukkaaminen saattaisi jopa viedä kortin. Ainakin kävelytien kautta koukkaaminen (koska tiellä oli roska-auto tai vastaava) vei joltakulta onnettomalta kortin, lisäksi autonsa päätyi poliisin videolla Iltikseen Pasternakin kauhistelujen kera. Siinähän ei todellisuudessa ollut vaaraa, koska oletettavasti autoilija tarkisti, ettei kävelytiellä ole kävelijöitä ennen sinne ajamista. (En erityisemmin halua puolustella kiireisiä bemari-yms-kuskeja, mutta on oltava myös rehellinen. Jos kävelytien kautta ajaminen tappaisi välittömästi kaikki koskaan tiellä kävelleet lapset, täällä meillä pk:n pöndellä lapsia ei enää olisi, koska tiet on alun perin rakennettu niin, että kävelyteillä joudutaan myös ajamaan tai vaihtoehtoisesti autoteillä kävelemään.) Bussista on huono näkyvyys oikealle ja pyöräilijällä siten oikeastikin riski jäädä alle.
Miksi kuninkaat nousevat kapinaan, miksi hallitsijat liittoutuvat keskenään Herraa ja hänen voideltuaan vastaan? (Ps. 2:2)

Vähäinen filosofia tekee miehestä ateistin, suuri määrä käännyttää hänet uskoon. Francis Bacon.

Titus


Hämeentien pyörätie on erotettu ajoradasta n10cm korkealla kiveyksellä ja vastaavasti pyörätie ja jalkakäytävä samanlaisella korotuksella.

Yksi mikä on myös muuttunut on viemäröinnin määrä/pinta-ala. Aina kun sataa vähänkään enempää, niin jalkakäytävältä ja pyörätieltä valuu vesi ajoradalle joka on paikoittan, varsinkin kauppahallin päässä, kokonaan veden alla. Viemäröintihän on laskettu ajoradan koon mukaan...

Bussikuskit sitten ajelevat tätä kanavaa pitkin normivauhtia ja vesi lentää talojen seinille/näyteikkunoihin asti  ;D

btw kusipääpyöräilijät ovat ottaneet tavakseen ajaa tuota ajorataa pitkin jos pyörätiellä on vähääkään loskaa tai autoja tukkona. Sitten bussiletka seuraa kiltisti tätä yhtä liikkujaa koska ohihan ei mahdu.

that's a bingo!

Titus


BBC: Talvi ei pysäytä suomalaisen kaupungin pyöräilijöitä
Britannian yleisradioyhtiö BBC on kiinnittänyt huomiota oululaisten talvipyöräilyyn.

QuoteOulussa pyöräteillä voi olla lunta viitenä tai jopa kuutena kuukautena vuodessa. BBC:n haastatteleman Pekka Tahkolan mukaan talvikautena silti 42 prosenttia oululaisista pyöräilee. Videon mukaan vastaavanlaisesta ilmastosta nauttivassa Kanadan Winnipegissä vain kuusi prosenttia kaupungin asukkaista uskaltautuu talvisin pyörän päälle.

Tahkola ei näe oululaisia talvipyöräilijöitä erityisen periksiantamattomana porukkana.

– Olemme vain tavallisia nyhveröitä, joita on siunattu hyvällä infrastruktuurilla ja kunnossapidolla, Tahkola sanoo BBC:n videossa.

https://www.is.fi/autot/art-2000009344466.html

42% pyöräilee talvikautena juuh, toki... veikkaan, että yli 58% oululaisista ei edes omista pyörää.

:roll:
that's a bingo!

jmk

Quote from: Titus on 23.01.2023, 10:16:49
btw kusipääpyöräilijät ovat ottaneet tavakseen ajaa tuota ajorataa pitkin jos pyörätiellä on vähääkään loskaa tai autoja tukkona. Sitten bussiletka seuraa kiltisti tätä yhtä liikkujaa koska ohihan ei mahdu.

Muistaakseni tieliikennelaki sanoo, että pyöräilijän on käytettävä pyörätietä jos sellainen on ajoradan oikealla puolella. Vaikka vähän loskaa olisikin. (Vasemmalla puolella olevaa saa joskus olla käyttämättä, jos oikeassa reunassa ajaminen on turvallisempaa.) Vaan onko nähty pyöräilijän saavan sakkoja, tai edes huomautusta tästä?

Uuno Nuivanen

Quote from: Titus on 23.01.2023, 12:33:53

BBC: Talvi ei pysäytä suomalaisen kaupungin pyöräilijöitä
Britannian yleisradioyhtiö BBC on kiinnittänyt huomiota oululaisten talvipyöräilyyn.

QuoteOulussa pyöräteillä voi olla lunta viitenä tai jopa kuutena kuukautena vuodessa. BBC:n haastatteleman Pekka Tahkolan mukaan talvikautena silti 42 prosenttia oululaisista pyöräilee. Videon mukaan vastaavanlaisesta ilmastosta nauttivassa Kanadan Winnipegissä vain kuusi prosenttia kaupungin asukkaista uskaltautuu talvisin pyörän päälle.

Tahkola ei näe oululaisia talvipyöräilijöitä erityisen periksiantamattomana porukkana.

– Olemme vain tavallisia nyhveröitä, joita on siunattu hyvällä infrastruktuurilla ja kunnossapidolla, Tahkola sanoo BBC:n videossa.

https://www.is.fi/autot/art-2000009344466.html

42% pyöräilee talvikautena juuh, toki... veikkaan, että yli 58% oululaisista ei edes omista pyörää.

:roll:

Tuossa varmaan käytetään samaa metodia kuin työllisyysasteen määrittelyssä. Ts. jos on vaikka lapsena kerran ajanut fillarilla talvella, on talvipyöräilijä.   :roll:

P

Quote from: jmk on 23.01.2023, 14:28:58
Quote from: Titus on 23.01.2023, 10:16:49
btw kusipääpyöräilijät ovat ottaneet tavakseen ajaa tuota ajorataa pitkin jos pyörätiellä on vähääkään loskaa tai autoja tukkona. Sitten bussiletka seuraa kiltisti tätä yhtä liikkujaa koska ohihan ei mahdu.

Muistaakseni tieliikennelaki sanoo, että pyöräilijän on käytettävä pyörätietä jos sellainen on ajoradan oikealla puolella. Vaikka vähän loskaa olisikin. (Vasemmalla puolella olevaa saa joskus olla käyttämättä, jos oikeassa reunassa ajaminen on turvallisempaa.) Vaan onko nähty pyöräilijän saavan sakkoja, tai edes huomautusta tästä?

Juu. Noin on. Ja ajoradalla saa pyörällä ajaa oikealla olevan pyörätien tilanteessa myös vain, jos on kääntymässä vasemmalle, eikä se onnistu liikennejärjestelyiden vuoksi pyörätieltä.

Eräässä kaupungissa vihreiden kuntavaaliehdokas taas vollottaa somessa, koska kevyenliikenteen väylän korjaamisen vuoksi pyöräilijät joutuvat tilapäisesti ajamaan alle puoli kilometriä ajoradan reunassa...

Milloinkaan ei tunnu olevan pyöräilijöillä hyvin?

Vihreä poliitikko ehdotti kadunpätkälle toisen kaistan pyhittämistä näin talvella kouralliselle pyöräilijöitä omaksi pyöräilykaistaksi ja autoille yhtä kaistaa vuorosuuntiin liikennevaloin, jota joutuisivat käyttämään myös bussit...

Juu ja kyseessä on tammikuusta toukokuuhun kestävä poikkeusjärjestely sen pirun kelvin peruskorjaamiseksi... Näillä pyöräilyfanaatikoilla on realismi täysin hukassa.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Lalli IsoTalo

Huomasin, että tulevan jokerilinjan (kiskoilla) vieressä on kevyen liikenteen väylä, jossa on kolme kaistaa, kaksi pyöräilijöille eri suuntiin, ja yksi kävelijöille. Pyöräilykaistojen lumi oli kasattu kävelykaistan päälle.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

simppali

Quote from: Titus on 23.01.2023, 12:33:53

BBC: Talvi ei pysäytä suomalaisen kaupungin pyöräilijöitä
Britannian yleisradioyhtiö BBC on kiinnittänyt huomiota oululaisten talvipyöräilyyn.

QuoteOulussa pyöräteillä voi olla lunta viitenä tai jopa kuutena kuukautena vuodessa. BBC:n haastatteleman Pekka Tahkolan mukaan talvikautena silti 42 prosenttia oululaisista pyöräilee. Videon mukaan vastaavanlaisesta ilmastosta nauttivassa Kanadan Winnipegissä vain kuusi prosenttia kaupungin asukkaista uskaltautuu talvisin pyörän päälle.

Tahkola ei näe oululaisia talvipyöräilijöitä erityisen periksiantamattomana porukkana.

– Olemme vain tavallisia nyhveröitä, joita on siunattu hyvällä infrastruktuurilla ja kunnossapidolla, Tahkola sanoo BBC:n videossa.

https://www.is.fi/autot/art-2000009344466.html

42% pyöräilee talvikautena juuh, toki... veikkaan, että yli 58% oululaisista ei edes omista pyörää.

:roll:

He,he
QuoteOulun väkiluku oli 209 934 asukasta30. kesäkuuta 2022
Eli vaille 100.000 Oululaista veivailee talvisin fillarilla, Tahkola laittaa ilmoille legendaa.
Kun painuvi päät muun kansan, maan,
Me jääkärit uskoimme yhä.

Titus

Quote from: P on 23.01.2023, 14:52:33

Eräässä kaupungissa vihreiden kuntavaaliehdokas taas vollottaa somessa, koska kevyenliikenteen väylän korjaamisen vuoksi pyöräilijät joutuvat tilapäisesti ajamaan alle puoli kilometriä ajoradan reunassa...


Hgin itäänpäinhän on tulossa "itäbaana". Se menee väliaikaisesti Itäväylän reunaa (erotettu aidalla) joten autojen nopeus rajoitetaan 60km/h tämän ajotiestä eristetyn pyörätien kohdalla. Lähempänä itistä yhtä mäkiosuutta lasketaan puoli  metriä, ettei mäki ole liian jyrkkä polkea ylös... Täysin ok pyörätie rakennetaan kokonaan uusiksi pitkältä matkalta...

oliko vielä niin, että suunnittelija (himopyöräilijä) asuu  noilla huudeilla  8)
that's a bingo!

l'uomo normale

En viitsinyt muutama päivä sitten mennä Sörnäisten metroasemalle, kun siellä oli joku remontti meneillään. Ajattelin ottaa bussin kurvista mutta en ollut varma, oliko pysäkki käytössä kun tuntui olevan jotain työmaata. Niinpä kävelin seuraavalle bussipysäkille, joka olikin vasta sen puistikon ja urheilukentän kohdalla Haapaniemessä. Sitä seuraava pysäkki olikin Hakaniemen torilla. Jotain kilometrin matkalla oli kolme bussipysäkkiä. Mikseivät saman tien ohjaisi bussiliikennettä Sörnäisten rantatielle? Ei ihmisten kävelymatkat bussipysäkeiltä määränpäähänsä paljoa pidentyisi ja Hämeentien alkupää saataisiin johonkin jalompaan käyttöön.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Titus

Kiusa se on isompikin kiusa:

🅿️ Pysäköinti muuttuu noin 150 tonttikadulla kantakaupungin ulkopuolella
🅿️ Pysäköinti esimerkiksi kielletään jalkakäytävän puolella tai siirretään kadun toiselle laidalle
🅿️ Muutosten ansiosta jalkakäytävät päästään auraamaan ja hiekoittamaan nopeammin
🅿️ Suunnittelussa on tutkittu pysäköintipaikkojen käyttöasteita ja varmistettu, että paikkoja on riittävästi myös jatkossa
🅿️ Muutokset tarkoitus tulla voimaan pääasiassa vuoden 2023 aikana.

QuoteHelsinki suunnittelee muutoksia tonttikatujen pysäköintijärjestelyihin
jalkakäytävien talvikunnossapidon parantamiseksi. Ympärivuotisia
muutoksia on ensi vaiheessa suunnitteilla noin 150 tonttikadulle eri
puolilla kaupunkia. Pysäköintimuutokset koskevat katuosuuksia,
joilla kadunvarsipysäköinti vaikeuttaa merkittävästi jalkakäytävien
auraamista ja liukkauden torjumista.
Uusilla pysäköintijärjestelyillä halutaan parantaa jalkakäytävien
turvallisuutta ja käytettävyyttä lumikeleillä. Toimivammalla
talvikunnossapidolla voidaan vähentää jalankulkijoiden liukastumisia
ja kaatumisia, jotka ovat jalankulkijoiden yleisimpiä
loukkaantumissyitä.
Nyt etenkin kapeat jalkakäytävät päästään puhdistamaan lumesta
vasta, kun pysäköidyt ajoneuvot on siirretty pois aurauskaluston
tieltä. Tämä hidastaa lumenpoistoa huomattavasti ja aiheuttaa
ylimääräisiä kustannuksia.

Tämä on silkkaa vittuilua:

QuoteKaupunki on selvittänyt pysäköintipaikkojen käyttöasteita ja
muutosten vaikutuksia, jotta asukkailla on jatkossakin riittävästi
pysäköintipaikkoja lähialueellaan.

https://www.hel.fi/static/liitteet/kaupunkiymparisto/uutiset/talvikunnossapito_ja_pysakointi_20230123.pdf

Ai oman tonttisi edessä on tyhjää kadunvartta missä olet pitänyt autoasi, mutta siinä menee myös jalkakäytävä ? Tough shit, ei ole enää.
that's a bingo!

Titus

samaan aikaan toisaalla:

MTV: Poliisin nastarengas­ratsia "meni plörinäksi"
QuotePoliisin ratsasi maanantaina ensimmäinen kerran nastarenkaita Helsingin Lönnrotinkadulla. Renkaat rapisivat, mutta yhtään liikennevirhemaksua ei kirjoitettu, koska ajokieltoa rikkoi niin moni autoilija.

QuoteYLIKOMISARIO Dennis Pasterstein kertoi MTV Uutisille, että maksujen määräämisestä päätettiin vetäytyä, sillä niitä ei olisi mitenkään pystytty jakamaan kaikille kieltoa rikkoneille.

– Se meni nyt vähän plörinäksi siltä osin, että kun ratsia alkoi, niin jo muutamassa minuutissa siihen tuli yksi, sitten toinen ja heti viisi perään.

https://www.is.fi/autot/art-2000009347299.html

Pasterstein on sama jamppa joka sakottamisen sijaan soittelee matukuskeille väärin pysäköidyistä autoista...
that's a bingo!