News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Homman suuri ja kaikenkattava kaupunki- ja liikennesuunnitteluketju

Started by Mika.H, 12.04.2013, 22:50:29

Previous topic - Next topic

-PPT-

Varsinainen Pariisin kaupunki koko metropolialueen keskellä on pinta-alaltaan puolet Helsingin koosta mutta siellä asuu 2 miljoonaa ihmistä.

Kuitenkin yksikään rakennus ei saa olla Eiffel-tornia korkeampi.

Monet Pariisissa käyneet turistit ovat sanoneetkin että se on hämmästyttävän matala kaupunki suurkaupungiksi.

Ne esikaupungit sitten ovat asia erikseen mutta ne ovat teknisesti eri kuntia. Esim St. Dennis.

Kallan

Quote from: Outo olio on 22.10.2022, 17:04:39
Itä-Pasila ei ole vielä riittävän tiivis. ???

QuoteItä-Pasilan asukas mittasi laserilla, miten lähelle uutta taloa sovitetaan – Tulos kauhistutti
---

Kaupungin tavoitteena on liki kolminkertaistaa asukkaiden määrä koko Pasilassa vuoteen 2040 mennessä vuoden 2019 tasosta. Silloin asukkaita tulisi olemaan yhteensä noin 30 000.

--

De Vocht huomauttaa, että tonttien kaavoittaminen täydennysrakentamiseen ei ole lähtenyt kaupungin vaan kiinteistöjen omistajien aloitteesta.
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009139592.html


Quote from: Melbac
Miten muka itä-pasila voisi saada vielä huonomman maineen?.Uudemmat talot taitaisi vaan parantaa sen mainetta.:D
Herää kysymys, että mistä nämä 30 000 asukasta tulisivat pääasiassa koostumaan nykyisellä väestönkehityksellä? Suomalaisten syntyvyys on mitä on, mutta kehitysmaalaisten määrä tuntuu senkun kasvavan. Melbac on oikeassa, että uudet talot (arkkitehtien senhetkisestä trendistä riippuen) voisivat ehkä parantaa arkkitehtuurillista viihtyisyyttä, mutta ei niistä arkkitehdeista ikinä tiedä - voihan olla, että innnostuvat laatimaan nykyisiäkin Itä-Pasilan rakennuksia "fasisistisemman ja ihmisvihaisemman näköisiä"* rakennuksia.

*Maallikkona tuo tuntemus tulee jokaikinen kerta, kun joutuu Itä-Pasilassa asioimaan.

Golimar

Quote

Lukijalta | Espoo ei tarvitse muualta tulleita eikä lisää uudisrakentamista
Tänään 10:00
Nyt viimeistään on aika Espoossa "tehdä Granit" eli laittaa rajat kiinni: ei enää muualta tulleita Espooseen eikä lisää uudisrakentamista.

Espoon kokoomus on vuosikymmeniä pilannut kaupunkiamme järjettömällä rakentamisvimmalla.

Tarvontien eteläpuolella olevat alueet on jo pitkälti tuhottu, betonislummeja on syntynyt, ja nyt he hyökkäävät Pohjois-Espooseen järjettömän tiheillä kaavoituksilla.

Tähän on saatava muutos. Viheralueet kunniaan.

Ainakaan me syntyperäiset espoolaiset emme halua yhtään enempää muualta muuttaneita tänne pilaamaan kaupunkiamme. Päinvastoin, voisimme kannustaa viimeksi tulleet muuttamaan pois Espoosta rahallisilla palkkioilla: esimerkiksi 12 000 euroa nelihenkiselle perheelle, 9 000 euroa kolmihenkiselle ja 4 000 euroa pariskunnalle.

Yli neljähenkisiä perheitä ei olisi pitänyt alkuunkaan päästää Espooseen, ellei heillä ollut varaa elää ilman kaupungin tukia.

Espoon kaupungin vuokratalot on rakennettu espoolaisten veroilla, ja niihin ei saa päästää muualta tulleita. Ne on tarkoitettu vain espoolaisille.

Kokoomuksen mokat Espoossa – ja niitä on paljon – on jo nähty. Toivomme Espoota johtamaan puoluetta, joka kieltää uudisrakentamisen, pienentää asukasluvun noin 200 000 asukkaaseen ja satsaa asukkaiden viihtyvyyteen.

Ja tähän liittyy myös raidejokerin purkaminen. Sitä ei tarvita, koska se vain tuo Itäkeskuksen noin 30 000 pummia Selloon lorvimaan. Minua naurattavat ne ihmiset, jotka luulevat, että joku Itäkeskuksessa olisi niin fiksu, että saisi työpaikan Keilaniemestä ja rupeaisi käyttämään raidejokeria. Ne ovat satuja.

Repikää siitä.

Jan Wahlstedt

Espoo


https://www.lansivayla.fi/paakirjoitus-mielipide/5448302

Kallan

^Kokoomus voisi alkaa suosia kotimaisen työvoiman käyttöä ja alkaa olemaa isänmaallisempi talousasioissa ja lisäksi kehitysmaamuutto pitäisi saada kääntymään nykyisestä 180 astetta, niin tuo Jan Wahlstedtin toive kyllä toteutuisi ajan kanssa - ei toki hetkessä.

Puhun kokoomuksesta, koska kokoomus luultavasti kuitenkin kulissien takan dominoi kaikkea muuta, vihreät ovat nykyaikainen kokoomukselle alisteinen juppien puolue.

l'uomo normale

Hesarissa on viime aikoina ollut useampi juttu, jossa on ymmärretty perinteisiä rakennustyylejä, nyt perään heti pari juttua liian tiivistä kaupunkirakentamista vastaan ja kaiken huipuksi juttu siitä kuinka kukaan ei halua asua Vantaan Petikossa (laatikkomyymälöitä ja ehkä kolme omakotitalotonttia).

Päättelen että urbanisaatiovouhotus on jo kääntynyt Hesarin taustayhteisöjen intressejä vastaan: kun rakennetaan liian tiiviisti, poistuu tekosyy kaataa puut ja louhia kalliot murskaksi, jonkun metsä- ja peltopläntit eivät olekaan niin arvokkaita ja maaseutu ei pääse kyllin osalliseksi monikulttuurisesta sivilisaatiosta.

Vuosikausiin ei ole Hesarissa ilmestynyt kolumniakaan, isosta artikkelista puhumattakaan, jossa toimittaja edes omana mielipiteenään kyseenalaistaisi kaupungin kasvun ja luonnon uhraamisen rakentamiselle. Luen tämän Hesarin kädenojennuksena kaupungin kehityksestä huolestuneille: rakennetaan pikkuisen nätimmin (joskus harvoin) ja vähän väljemmin, kunhan rakennetaan.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Titus

Kun rakentaja puhalteli käyntiin tätä projektia, niin oli aika selvää, että riskit on siirretty aika kattavasti "tuleville asukkaille":

Asukkaiden itse vetämä kerrostalohanke ajautui vaikeuksiin Helsingin Jätkäsaaressa
Rakennushankkeen toteutuminen on osittain epävarmaa, mutta vetäytyminen hankkeesta on hankalaa.

QuoteKERROSTALON rakentaminen on ajautunut hankalaan tilanteeseen Helsingin Jätkäsaaressa.

Kyseessä on Atlantinkatu 6:een ryhmärakennuttamisen hankkeena suunniteltu hitas-talo, johon tulee 70 asuntoa. Ryhmärakentaminen tarkoittaa, että asukkaat ryhtyvät itse rakennuttamaan omaa asuintaloaan. Yleensä rakennuttamista varten perustetaan asunto-osakeyhtiö.

HANKE on viivästynyt muun muassa siksi, että taloyhtiö ei ole saanut kunnollisia urakkatarjouksia, jotka se olisi voinut hyväksyä. Alun perin rakentamisen oli tarkoitus alkaa viime vuodenvaihteessa.

Asian vahvistaa HS:lle ryhmärakennuttamisen liiketoimintajohtaja Kaisu Arpiainen Swecosta. Yritys omistaa Saracon, joka vastaa projektin johtamisesta kohteessa. Arpiaisen mukaan kohde pyritään nyt saamaan rakenteille alkuvuodesta 2023 ja valmiiksi syksyllä 2024. Aikataulu varmistuu, kun urakoitsija on valittu ja rakentamispäätös on tehty.

QuoteOSAKKAAT ovat jo rahoittaneet kerrostalohanketta, vaikka sen toteutumisesta tai lopullisesta hinnasta ei ole vielä varmuutta. Tämä on ryhmärakennuttamisen hankkeissa normaalia. Käytännössä he ovat maksaneet omarahoitusosuutta rahoitusvastikkeen muodossa taloyhtiön tilille toukokuusta 2021 lähtien.

Arpiainen kertoo, että vastikkeiden periminen on keskeytetty keväällä toistaiseksi. Hän ei kerro, paljonko rahaa on tähän mennessä ehditty kerätä osakkailta. Hankkeen kustannukset rahoitetaan osakkaiden omarahoitusosuuden lisäksi yhtiölainalla. Asuntojen hitas-arvot päivitetään toteutuneiden kustannusten mukaisesti, kun hanke päättyy.

Jos taloyhtiö päättäisi, ettei taloa rakenneta, osakkaat eivät saisi rahojaan takaisin, koska kerätyillä vastikkeilla on katettu kustannuksia, kuten suunnittelukuluja, Arpiainen sanoo.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009143700.html

that's a bingo!

Siener

Tuosta tulevasta Itä-Pasilan ihmissäilömöstä tulee mieleen sellainen vanha, en muista oliko kuunnelma vai elokuva, mutta nimeltään "Iloinen itsemurhala".

Todella sairaan mielen tuotosta. Taitaa vankilassakin on olla viihtyisämpää ja enemmän virikkeitä, kuin tuossa nurkka-nurkkaan rakennetussa betonihelvetissä, jossa ei aurinko pääse paistamaan korkeiden talojen muodostamien kanjoneiden välistä?

Mutta saavatpahan Helsingin Vihreitä äänestäneet, mitä haluavat: kurjuutta, turvattomuutta jne.

Titus

Hgin kantakaupungin asukaspysäköintihinnat tuplaantuu 30->60€/kk, eli jos löydät parkkipaikan täyteen ahdetuista/auratuista parkkipaikoista, niin voit jättää autosi siihen naarmutettavaksi:

QuoteASUKASPYSÄKÖINNIN hinta kallistuu Helsingissä ensi vuoden aikana 30 eurolla kuukaudessa. Helsingin kaupunginhallitus päätti pysäköinnin hinnankorotuksista maanantaina.
Käytännössä pysäköinnin hinta nousee kantakaupungissa nykyisestä 30 eurosta kesäkuussa 45 euroon kuukaudessa ja joulukuussa 60 euroon kuukaudessa.

NÄMÄ alueet käsittävät Kampin, Punavuoren, Eiran, Kaartinkaupungin, Ullanlinnan, Kaivopuiston, Katajanokan, Kluuvin, Kruununhaan, Etu- ja Taka-Töölön, Meilahden, Kallion, Sörnäisen, Alppiharjun, Vallilan ja Ruskeasuon.

QuoteHINTOJEN korotuksilla Helsinki pyrkii kohti markkinaehtoisempaa pysäköintiä.

Nyt hyväksyttyjä korotuksia esitti kaupunginhallitukselle pormestari Juhana Vartiainen (kok). Vartiaisen esityksestä hinnat nousevat enemmän kuin kaupunkiympäristölautakunta viime keväänä alun perin esitti. Korostusta vastustivat kokoomus, Rkp ja perussuomalaiset. Hintojen korottamisen kannalla olivat Sdp, vihreät ja vasemmistoliitto.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009156610.html

that's a bingo!

Melbac

Quote from: Siener on 25.10.2022, 12:03:04
Tuosta tulevasta Itä-Pasilan ihmissäilömöstä tulee mieleen sellainen vanha, en muista oliko kuunnelma vai elokuva, mutta nimeltään "Iloinen itsemurhala".

Todella sairaan mielen tuotosta. Taitaa vankilassakin on olla viihtyisämpää ja enemmän virikkeitä, kuin tuossa nurkka-nurkkaan rakennetussa betonihelvetissä, jossa ei aurinko pääse paistamaan korkeiden talojen muodostamien kanjoneiden välistä?

Mutta saavatpahan Helsingin Vihreitä äänestäneet, mitä haluavat: kurjuutta, turvattomuutta jne.
On itä-pasilassa hyvää se ettei joudu kävelemään kadulla autojen seassa kun on kävelykannet mutta kyllä se aika hiton kolkko paikka on varsinkin talvella.Tuolla tulee aina välillä wtf fiilis kun menee rappuun jonka seinät on kaakeloitu.Ekalla kerralla kun toi tulee
vastaan niin on että mitä v*ttua täällä tapahtuu ja onkohan noi sitä varten että verijäljet on helpompi siivota vai kuseeko/paskooko porukka täällä rappuihin tms.:P

/offtopick
Ton kaakeloinnin tarkoitus oikeasti taitaa olla se että on helpompi putsata tägejä kaakelipinnalta kuin maalipinnalta.Aika moni pinta on suojattu helsingissä jollain muovipinnoittella johon ei pitäisi pystyä kirjoittamaan jollain tussilla tai se kirjoitus lähtee pyyhkimällä jollain rätillä pois.Metroissa on joku tollainen pinnoite.

Titus

Hgin autoja vihaaville "liikenne- ja ympäristösuunnittelijoille" on vissiin annettu vapaat kädet häätää autoilijat ja yritykset pois keskustasta:

Helsinki haluaa keskustassa lisää tilaa autoilta kävelijöille
Helsinki haluaa sulkea autoilta kokonaisia katuja Esplanadin alueella. Kokeilulla annettaisiin lisää tilaa kävelijöille.

QuoteHELSINGIN kaupunki haluaa sulkea osan Esplanadeista autoilta kokonaan. Autoilta vapautuva lisätila annettaisiin kävelijöiden käyttöön. Molemmat puolet Esplanadin puistoa rajaavista kaduista, Pohjoisesplanadi ja Eteläesplanadi, muutettaisiin esityksen mukaan yksikaistaisiksi.

Esitys on monen vuoden kokeilu, jonka tavoitteena on laajentaa kantakaupungin kävelyverkostoa. Kaupunkiympäristölautakunnassa käsitellään marraskuun alussa ydinkeskustan maankäytön kehityskuvaa, jonka tavoitteena on myös kantakaupungin kävelyverkoston laajentaminen. Yksi keinoista olisi Esplanadien muuttaminen yksikaistaisiksi.

Mikäli alustavat suunnitelmat hyväksytään lautakunnasta, on uudet liikennejärjestelyt tarkoitus toteuttaa jo kevään 2023 aikana. Kokeilua tullaan jatkamaan useamman vuoden ajan.

TULEVANA kesänä autoilijoille on todennäköisesti käytössä vain yksi kaista kummallakin esplanadilla. Sen lisäksi kadunvarsipaikat on tarkoitus poistaa molemmilta kaduilta. Helsingin maankäyttöjohtaja Rikhard Manninen kertoo, että jalkakäytävää levennetään siirtämällä jalkakäytävän reunaa keskemmälle. Pinnoituksesta ja muista käytännön ratkaisuista päätetään myöhemmin.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009157978.html

Espojen kaventaminen meinaa ruuhkia poikittaisliikenteelle ja luonnollisesti parkkipaikat poistunevat liikkeiden edestä. Joutuu tuosta menemään viikottain, niin ei tarvitse olla iso häiriö kun liikenne seisoo kokonaan.

Mut hei, isoja sidukkaterdejä 10€ 0.4l sidukoiden lipittäjille ! Talvella voi olla hiljaisempaa.
that's a bingo!

Kallan

Quote from: Titus on 26.10.2022, 15:08:25
Hgin autoja vihaaville "liikenne- ja ympäristösuunnittelijoille" on vissiin annettu vapaat kädet häätää autoilijat ja yritykset pois keskustasta:

Helsinki haluaa keskustassa lisää tilaa autoilta kävelijöille
Helsinki haluaa sulkea autoilta kokonaisia katuja Esplanadin alueella. Kokeilulla annettaisiin lisää tilaa kävelijöille.

QuoteHELSINGIN kaupunki haluaa sulkea osan Esplanadeista autoilta kokonaan. Autoilta vapautuva lisätila annettaisiin kävelijöiden käyttöön. Molemmat puolet Esplanadin puistoa rajaavista kaduista, Pohjoisesplanadi ja Eteläesplanadi, muutettaisiin esityksen mukaan yksikaistaisiksi.

Esitys on monen vuoden kokeilu, jonka tavoitteena on laajentaa kantakaupungin kävelyverkostoa. Kaupunkiympäristölautakunnassa käsitellään marraskuun alussa ydinkeskustan maankäytön kehityskuvaa, jonka tavoitteena on myös kantakaupungin kävelyverkoston laajentaminen. Yksi keinoista olisi Esplanadien muuttaminen yksikaistaisiksi.

Mikäli alustavat suunnitelmat hyväksytään lautakunnasta, on uudet liikennejärjestelyt tarkoitus toteuttaa jo kevään 2023 aikana. Kokeilua tullaan jatkamaan useamman vuoden ajan.

TULEVANA kesänä autoilijoille on todennäköisesti käytössä vain yksi kaista kummallakin esplanadilla. Sen lisäksi kadunvarsipaikat on tarkoitus poistaa molemmilta kaduilta. Helsingin maankäyttöjohtaja Rikhard Manninen kertoo, että jalkakäytävää levennetään siirtämällä jalkakäytävän reunaa keskemmälle. Pinnoituksesta ja muista käytännön ratkaisuista päätetään myöhemmin.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009157978.html

Espojen kaventaminen meinaa ruuhkia poikittaisliikenteelle ja luonnollisesti parkkipaikat poistunevat liikkeiden edestä. Joutuu tuosta menemään viikottain, niin ei tarvitse olla iso häiriö kun liikenne seisoo kokonaan.

Mut hei, isoja sidukkaterdejä 10€ 0.4l sidukoiden lipittäjille ! Talvella voi olla hiljaisempaa.

Mikään ei ole pysyvämpää kuin julkisen sektorin väliaikaiset hankkeet. Perinteinen kommaritaktiikka "marssi instituutioiden läpi" käytössä sovelletussa muodossa.  :(

Hyvin tuolla Espalla on kyllä nytkin mahtunut kävelemään, poislukien toki Mantan lakitus vappuaattona tai jääkiekon MM-juhlat tms.

Melbac

Quote from: Kallan on 26.10.2022, 20:55:55
Quote from: Titus on 26.10.2022, 15:08:25
Hgin autoja vihaaville "liikenne- ja ympäristösuunnittelijoille" on vissiin annettu vapaat kädet häätää autoilijat ja yritykset pois keskustasta:

Helsinki haluaa keskustassa lisää tilaa autoilta kävelijöille
Helsinki haluaa sulkea autoilta kokonaisia katuja Esplanadin alueella. Kokeilulla annettaisiin lisää tilaa kävelijöille.

QuoteHELSINGIN kaupunki haluaa sulkea osan Esplanadeista autoilta kokonaan. Autoilta vapautuva lisätila annettaisiin kävelijöiden käyttöön. Molemmat puolet Esplanadin puistoa rajaavista kaduista, Pohjoisesplanadi ja Eteläesplanadi, muutettaisiin esityksen mukaan yksikaistaisiksi.

Esitys on monen vuoden kokeilu, jonka tavoitteena on laajentaa kantakaupungin kävelyverkostoa. Kaupunkiympäristölautakunnassa käsitellään marraskuun alussa ydinkeskustan maankäytön kehityskuvaa, jonka tavoitteena on myös kantakaupungin kävelyverkoston laajentaminen. Yksi keinoista olisi Esplanadien muuttaminen yksikaistaisiksi.

Mikäli alustavat suunnitelmat hyväksytään lautakunnasta, on uudet liikennejärjestelyt tarkoitus toteuttaa jo kevään 2023 aikana. Kokeilua tullaan jatkamaan useamman vuoden ajan.

TULEVANA kesänä autoilijoille on todennäköisesti käytössä vain yksi kaista kummallakin esplanadilla. Sen lisäksi kadunvarsipaikat on tarkoitus poistaa molemmilta kaduilta. Helsingin maankäyttöjohtaja Rikhard Manninen kertoo, että jalkakäytävää levennetään siirtämällä jalkakäytävän reunaa keskemmälle. Pinnoituksesta ja muista käytännön ratkaisuista päätetään myöhemmin.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009157978.html

Espojen kaventaminen meinaa ruuhkia poikittaisliikenteelle ja luonnollisesti parkkipaikat poistunevat liikkeiden edestä. Joutuu tuosta menemään viikottain, niin ei tarvitse olla iso häiriö kun liikenne seisoo kokonaan.

Mut hei, isoja sidukkaterdejä 10€ 0.4l sidukoiden lipittäjille ! Talvella voi olla hiljaisempaa.

Mikään ei ole pysyvämpää kuin julkisen sektorin väliaikaiset hankkeet. Perinteinen kommaritaktiikka "marssi instituutioiden läpi" käytössä sovelletussa muodossa.  :(

Hyvin tuolla Espalla on kyllä nytkin mahtunut kävelemään, poislukien toki Mantan lakitus vappuaattona tai jääkiekon MM-juhlat tms.
No eikä mahdu.Tuolla on se että huoltoajot ajetaan katutasolla(siellä alhaalla on ilmeisesti varattu noille paikat mutta ne maksullisia ja firmat ei niitä sen takia käytä) ja saa koko ajan väistellä autoja.Espan puistokin on aika ruuhkainen tai oli kun viimeksi siellä kävin kääntymässä,se rakennustyömaa kirkon vieressä sotkee vielä pahasti liikennettä.Omasta mielestä osa noiden päätöksistä lähentelee idiotismia varsinkin se 7 reitti on todella typerä aleksanterin kadulta mikonkadulle ja 3 reitti helsinginkadulta läntiselle brahen kadulle,noille osuuksille ei olisi pitänyt pistää ratikkaa ollenkaan.Kumpikin on juuri sellaisia että ihme ettei ketään ole jäänyt alle,varsinkin toi mikonkadun osuus on sellainen että varmasti joku kadulla kävelijä jää alle.

Titus

^ Rotsia vähän kiinni niin mahtuu  ;D


Helsinki on ottamassa satoja miljoonia euroja lisää lainaa
Helsinki suunnittelee ottavansa lähivuosille lisää lainaa 449 miljoonaa euroa.

QuoteHELSINGIN kaupunki tarvitsee huomattavasti lisää lainarahaa selvitäkseen menoistaan. Pormestari Juhana Vartiaisen (kok) talousarvioehdotus vuodelle 2023 julkaistiin torstaina.
Jos sen suuntaviivat toteutuvat, kaupungin lainakanta kasvaa lähivuosina puolitoistakertaisesti vuoden 2021 lopun tasosta. Yhteensä kaupungin lainakanta kasvaisi 449 miljoonalla eurolla.
Kaupungin lainakanta vuoden 2021 lopussa oli 913 miljoonaa euroa eli 1 386 euroa asukasta kohden. Ensi vuoden lopussa lainaa olisi 996 miljoonaa euroa (1 489 euroa per asukas) ja vuoden 2024 lopussa 1,184 miljoonaa euroa (1 752 euroa/asukas).

HELSINGIN toimintamenoja kasvattavat panostukset palveluiden kehittämiseen. Samalla verotulojen kasvu on poikkeuksellisen epävarmalla pohjalla. Syynä tähän on sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen uudistuksen aiheuttamat rahoitusmuutokset ja kansainvälisen talouden epävarmuus tulevina vuosina.

Quote"Tämä on tällaista kasvavan kaupungin eteenpäin kaatumista. Teemme jatkuvasti uudistuksia, joilla parannamme pitkän aikavälin kestävyyttä. Kaupungin kasvu edellyttää investointeja. Jotta saamme tänne ihmisiä, meillä pitää olla asuntoja ja infrastruktuuria."

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009163184.html

Lisää lainaa, että saadaan lisää matuja että.... profit ?

that's a bingo!

Alaric

Länsimetron jatke tulee käyttöön 3.12. eli viisi uutta metroasemaa Matinkylästä länteen päin avautuu liikenteelle.

Tällä kertaa hommat menivät ilmeisesti aikataulun, talouden ym. osalta suht putkeen. Aiemminhan oli melkoisia ongelmia näiden suhteen.

Pitääpä käydä sitten jossain vaiheessa turistireissulla lännessä, vaikkei varsinaisesti mitään asiaa sinne päin taida ollakaan. Uusien asemien arkkitehtuuri kiinnostelee, kun nuo ykkösvaiheen asemien laiturialueet erilaisine "teemoineen" ovat ainakin ihan hienoja.

Bongasin tämän äsken HSL:n sähköpostitiedotteesta, ei näemmä ollut ketjussa vielä.

https://www.hsl.fi/hsl/uutiset/uutinen/2022/10/metro-jatkuu-matinkylasta-kivenlahteen-3.12.2022 (13.10.2022)

QuoteMetro jatkuu Matinkylästä Kivenlahteen 3.12.2022

Metrojunat alkavat liikennöidä Espoossa aina Kivenlahteen asti lauantaina 3. joulukuuta. Avautuvan seitsemän kilometrin osuuden varrella on viisi uutta asemaa: Finnoo, Kaitaa, Soukka, Espoonlahti ja Kivenlahti.

Metrossa on laajentumisen myötä yhteensä 30 asemaa. Metrorataa Helsingissä ja Espoossa on nyt yhteensä 43 kilometriä.

Metro laajeni vuonna 2017 kahdeksalla asemalla Ruoholahdesta Matinkylään, kun Länsimetron ensimmäinen vaihe valmistui. Sen jälkeen työt ovat jatkuneet Matinkylän länsipuolella

"Metron jatkeen rakentamisen aikataulussa ja kustannuksissa on pysytty Espoon valtuuston päätösten mukaisesti", toteaa Espoon kaupunkiympäristön toimialajohtaja, Länsimetro Oy:n hallituksen puheenjohtaja Olli Isotalo.

Vaikka metro aloittaa liikennöinnin, rakentaminen asemien ympäristössä jatkuu. Jo olemassa olevat alueet Kaitaa, Soukka, Espoonlahti ja Kivenlahti tiivistyvät asemien ympäristössä, ja niiden palvelut paranevat. Finnooseen syntyy kokonaan uusi asuinalue, Isotalo jatkaa.

"Metro on nyt valmis. Vuosikymmenien työ saa päätöksensä, vaikka metron kehittämistyö toki jatkuu. Metro on joukkoliikennevälineistämme pidetyin: 93 prosenttia asiakkaistamme antaa sille hyvän tai erinomaisen arvosanan. Ympäristöystävällisellä metrolla on omalla alueellaan mullistava vaikutus ihmisten liikkumiseen, ja se on erittäin tärkeä myös pääkaupunkiseudun ja koko Suomen elinvoimalle", sanoo HSL:n toimitusjohtaja Mika Nykänen.

Uuden osuuden avautuessa bussien liityntäliikenteeseen ei tule muutoksia, vaan metroa liikennöidään muutama kuukausi nykyisen liikenteen lisänä. Uuteen osuuteen sovitettu bussilinjasto otetaan käyttöön alkuvuodesta 2023. Lopullisesta päivämäärästä tiedotetaan myöhemmin.

...

Länsimetron Matinkylä–Kivenlahti-osuuden rakentaminen päättyi syyskuussa. Rakennusprojekti valmistui kaikkien sille asetettujen tavoitteiden mukaisesti. Hankkeella oli niin aikataulu-, kustannus-, riski-, laatu-, yhteistyö- kuin työturvallisuustavoitteitakin.

Rakentamisen päätyttyä Länsimetro Oy on Ruoholahdesta länteen kulkevan radan, asemien ja metrojärjestelmän omistaja, ylläpitäjä ja kehittäjä.

"Länsimetron asemat ovat arkkitehtuuriltaan vetovoimaisia, suomalaista arkkitehtuuriosaamista parhaimmillaan, ja ainutlaatuiset asemat toimivat alueiden käyntikortteina. Odotamme Länsimetrossa innolla, että matkustajat pääsevät uusille metroasemille ja nauttimaan nopean joukkoliikennemuodon eduista turvallisin mielin", kertoo Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Ville Saksi.
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

l'uomo normale

Quote from: Alaric on 27.10.2022, 16:38:54
Länsimetron jatke tulee käyttöön 3.12. eli viisi uutta metroasemaa Matinkylästä länteen päin avautuu liikenteelle.

Tällä kertaa hommat menivät ilmeisesti aikataulun, talouden ym. osalta suht putkeen. Aiemminhan oli melkoisia ongelmia näiden suhteen.

Pitääpä käydä sitten jossain vaiheessa turistireissulla lännessä, vaikkei varsinaisesti mitään asiaa sinne päin taida ollakaan. Uusien asemien arkkitehtuuri kiinnostelee, kun nuo ykkösvaiheen asemien laiturialueet erilaisine "teemoineen" ovat ainakin ihan hienoja.

Bongasin tämän äsken HSL:n sähköpostitiedotteesta, ei näemmä ollut ketjussa vielä.

https://www.hsl.fi/hsl/uutiset/uutinen/2022/10/metro-jatkuu-matinkylasta-kivenlahteen-3.12.2022 (13.10.2022)

Metro- ja raidejokeri-projektit aiheuttavat paineita lippujen hintoihin, mihin on tulossa korotukset niille, joiden on pakko julkisia liikennevälineitä käyttää. Vihreät poliitikot vaativat että tulevaisuudessa liikenneinvestointuen kustannukset katetaan niiltä, jotka hyötyvät maan arvon noususta ratayhteyksien lähellä. Saa nähdä mikä on raideliikennelähiöiden tuleva  arvon nousu.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009163905.html

Quote[...]Kesäkuussa Osmo Soininvaara (vihr) vaati blogissaan infrakorvaussopimuksen purkamista, koska ainakin Helsingissä maan arvonnousu eli tontinmyynti ja maankäyttösopimukset kattavat rakennuskulut kuitenkin.

"Kun kunnat ovat jo kertaalleen rahastaneet infrakustannukset maan hinnan ja vuokran kautta, ei ole perusteltua rahastaa sitä uudestaan. Tämä korotusautomaatti pitää poistaa", Soininvaara vaati.

Soininvaaralle huomautettiin, että ilman infrakorvauksia Vantaa tuskin tekee päätöstä Vantaan ratikasta vuonna 2023. Myös velkaiselle Espoolle HSL:n infrakorvaukset todennäköisesti kelpaavat.

HSL:N toimitusjohtaja ei moiti kaupunkien kehityshankkeita mutta huomauttaa, etteivät isot raideinvestoinnit lisää matkustajamääriä niin paljon, että kulut katettaisiin lipputuloilla. Monissa Euroopan maissa kuten esimerkiksi Ruotsissa valtio osallistuu Suomea voimallisemmin tärkeinä pidettyihin investointeihin.

"Kysymys on siitä, miten tärkeänä valtiovalta näkee joukkoliikenteen vahvistamisen tällä alueella, jossa päästöjen vähentämisen mahdollisuudet ovat Suomen suurimmat ja liikenneinvestoinnit näyttävät kaikilla mittareilla järkevimmiltä."[...]

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009009113.html
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Golimar

Quote
X

Tulevan raidejokerin pysäkkiin kulminoituu paineet rakentaa Viikin peltomaisemiin kantakaupunkimaista asumista noin 4 000–7 000 uudelle asukkaalle.

Latokartanon pysäkki on pohjoisen suuntaan katsottuna keskellä peltoa. Toisella puolella pysäkkiä on hevossairaala.

Satojen miljoonien eurojen ratikkainvestoinnin varrelle halutaan puolikuntoisten hevosten sijaan kantakaupunkimainen alue, jonka asukkaat hyötyisivät raideyhteydestä ja alueen lukuisista palveluista.

Täysin uutta rakentamista kaavaillaan Viikintien ja Latokartanon asuinalueen välissä oleville pelloille Tilanhoitajankaaren molemmin puolin.

X

Kaavarunkoluonnosta on tehty yhdessä alueen maanomistajien: kaupungin, Senaatti-kiinteistöjen ja Helsingin yliopiston kesken. Myös alueen asukkailta ja muilta toimijoilta pyydetään mielipiteitä luonnokseen. Valmis kaavarunkoehdotus esitellään kaupunkiympäristölautakunnalle arviolta ensi syksynä.

X

https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/5471497

Siili

QuoteVuosaareen nousee kaikkien aikojen vuokratalo, joka on 120-metrinen torni
Vuosaareen rakennetaan kaksi uutta valtavaa tornitaloa. Niistä ensimmäinen on nyt lopullisessa korkeudessaan.
...

Niistä ensimmäinen Hyperion-niminen tornitalo on nyt valmistunut lopulliseen korkeuteensa. Kerroksia talossa on yhteensä 24, ja korkeutta sillä on vajaa 90 metriä.
Hyperion ei silti vedä korkeudessa vertoja korkeimmalle talolle, Helsingin Atlakselle, jonka on määrä valmistua vuonna 2024. Korkeutta sillä tulisi olemaan 120 metriä.
Molempiin tornitaloihin tulee vuokra-asuntoja. Korkeampaan Atlakseen vuokrattavaksi tulee peräti 288 asuntoa.

https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000009183881.html

Siis Vuosaaren ökykaupunginosaan rakennetaan vierekkäin kaksi puhdasta vuokrataloa, toisessa 288 asuntoa ja toisessakin ilmeisesti kolmatta sataa.  Tulee olemaan mielenkiintoista seurata, miten asukkaiden sosiaalinen profiili kehittyy. 

Oma veikkaukseni on, etteivät ne, joilla on omia resursseja vaikuttaa elämäänsä, viihdy talossa kovin pitkään.  Arvatkaa, ketkä jäävät jäljelle?

Edit.  kommenttien joukossa myös tällaista sarkasmia:

QuoteItäisen Helsingin asukasprofiilin ja demografisen kehityksen kannalta vuokra-asuntojen merkittävä lisäys on välttämätöntä. Alueella on erityisesti tarvetta pienille, asuntosijoittajien pääomia houkutteleville asunnoille. Positiivinen kaupunkikehitys on valintojen tulos.

Eino P. Keravalta

Eli Vuosaareen nousee kaksi Baabelin tornia ja niiden kielellinen ja kulttuurillinen sekamelska. Mikä voisi mennä pieleen?

Huomattakoon myös tämän hankkeen kohdalla se, että itäeurooppalainen rakentaa, kehitysmaalainen asuu, suomalainen maksaa ja saksalainen ( sijoitusyhtiö Union Investmet omistajana ) kerää rahat.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Titus

Autoilun rajoittamisesta Helsingin keskustassa päätetään illalla – Näin tutkijat kommentoivat

Helsingin keskustan yrittäjät ovat huolissaan kaupungin suunnitelmista rajoittaa autoilua keskustassa. Tutkijoiden mukaan autoilun rajoittaminen ei ole merkityksetöntä, mutta pelkojen mittakaavaa pidetään liioiteltuna.

QuoteAUTOILUN rajoittamisella ei olisi merkittävää vaikutusta Esplanadin yrityksille tai keskustan näivettymiselle, arvioivat tutkijat Elias Willberg maantieteen laitokselta ja Veikko Eranti sosiologian laitokselta Helsingin yliopistolta. Täysin merkityksetöntä se ei kuitenkaan ole.

"Isossa kuvassa nämä pelot ovat aiheettomia", väitöskirjatutkija Willberg sanoo.

Käveltävät alueet ovat tutkimusten mukaan päin vastoin useimmiten niitä, joilla kauppa käy hyvin, Willberg kertoo. Kävelijöillä on aikaa pysähdellä liikkeisiin ja katsoa näyteikkunoita.
"Kävelijät ja pyöräilijät siis tuovat jopa enemmän kokonaismyyntiä ainakin joissakin tapauksissa."

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009176336.html

nämä Willberg ja Eranto ovat pyöräilyfanaatikkoja ja autoilun vihaajia ja todellisia rusinat pullasta ajattelijoita. ovat olleet esim Hämeentie pyöräilykaduksi kuningasidean takana...

Willbergillä taitaa edelleen olla vastaamatta, että mistä ne Hämeentien pyöräilijää/vrk luvut oli revitty millä propagandaa ajettiin eteenpäin. Hänen lukujensa mukaan pyöräilijöitä pitäisi mennä suurin piirtein jonossa ohi kun kävelee Hämeentiellä... no meneekö, Willberg ?
that's a bingo!

JoKaGO

^Tuolla lainauksessa sanotaan: "Kävelijät ja pyöräilijät siis tuovat jopa enemmän kokonaismyyntiä ainakin joissakin tapauksissa."

Boldaamani osoittaa loogisesti, että autoilijat toisivat enemmän kokonaismyyntiä.  8)

Siispä suuri osa yrittäjistä joutuu downshiftaamaan ja jotkut laittavat "pillit pussiin" suosiolla. Tilalle juottoloita.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Siili

Quote from: JoKaGO on 08.11.2022, 17:59:07
^Tuolla lainauksessa sanotaan: "Kävelijät ja pyöräilijät siis tuovat jopa enemmän kokonaismyyntiä ainakin joissakin tapauksissa."

Boldaamani osoittaa loogisesti, että autoilijat toisivat enemmän kokonaismyyntiä.  8)

Siispä suuri osa yrittäjistä joutuu downshiftaamaan ja jotkut laittavat "pillit pussiin" suosiolla. Tilalle juottoloita.

Juottoloihin todellakin harva kulkee autolla.  Ne lienevät juuri niitä Willbergin "joissakin tapauksia".

L. Brander

Pitää ymmärtää, ettei näitä ihmisiä kiinnosta lopputulos, vaan ideologia, inttäminen ja (muka) oikeassa oleminen. Ei noita kiinnosta, kuinka keskusta voi. Niitä kiinnostaa runnoa fanaattisesti ideologiaansa ja (muka) oikeassa olemistaan läpi.

Nää on samasta puusta ja Neuvostoliiton:n kannattajien henkisiä perillisiä kaikki. Kaikki tiesivät NL:n olevan ihmisoikeuksia törkeästi polkeva sotilasimperiumi ja todellinen ympäristön sarjaraiskaaja. Silti ihmiset ylistivät sitä jonkinlaisena vasemmiston taivaana, jossa ihmisellä ja ympäristöllä on hyvä. Näillä on ihan sama. Ne tietävät näivettävänsä keskustan, haistattavat kettua keskustan yrityksille ja niissä työskenteleville. Tietäähän systeemi aina paremmin kuin liiketoimintaa pyörittävät tai niissä työskentelevät.

Kun lopputulos näyttää karun totuuden, on vika koronassa, Putinissa tai suomalaisten asenteissa. Jumalakin voi olla väärässä, systeemi ei koskaan.
Dystooppinen salamasota

Outo olio

Quote from: Siili on 08.11.2022, 18:03:00
Juottoloihin todellakin harva kulkee autolla.  Ne lienevät juuri niitä Willbergin "joissakin tapauksia".

Tämä tarkoittaisi, että "sijoitus pyöräilyinfrastruktuuriin" olisi oikeasti "sijoitus tankojuoppouden edistämiseen". ???

Ei tarvitse edes ottaa huomioon kaatumisista aiheutuvia työkyvyttömyyksiä ja aivovammakuntoutuskuluja, että ajatus kuulostaa kummalta. Pitäisi ennemmin tukea kävelyä ja joukkoliikennettä. En siis tiedä, mitä liiketoimintaa kaupunkipyöräily tukee, mutta jos.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Outo olio

Quote from: Golimar on 03.11.2022, 12:19:03
Quote
Tulevan raidejokerin pysäkkiin kulminoituu paineet rakentaa Viikin peltomaisemiin kantakaupunkimaista asumista noin 4 000–7 000 uudelle asukkaalle.

Latokartanon pysäkki on pohjoisen suuntaan katsottuna keskellä peltoa. Toisella puolella pysäkkiä on hevossairaala.

Satojen miljoonien eurojen ratikkainvestoinnin varrelle halutaan puolikuntoisten hevosten sijaan kantakaupunkimainen alue, jonka asukkaat hyötyisivät raideyhteydestä ja alueen lukuisista palveluista.

Täysin uutta rakentamista kaavaillaan Viikintien ja Latokartanon asuinalueen välissä oleville pelloille Tilanhoitajankaaren molemmin puolin.

Juuri tästä syystä vastustan Vantaan ratikkaa: raitiotie tulee johtamaan liikakaupungistumiseen alueilla joiden läpi se kulkee. Jos sille löytyisi sopiva paikka, niin sitten kyllä, vaikka se maksaisikin, mutta nyt ei.

Ainakin osa noista Viikin pelloista on Helsingin Yliopiston Maa- ja metsätaloustieteellisen tiedekunnan koetila. Siellä tutkitaan esimerkiksi ruokakasvien jalostusta. Vaikka johonkin mahtuisikin rakentamista, niin se muuttaisi mittausolosuhteita pystyvästi, jolloin tutkimustulosten tulkitseminen vaiketuisi.

Alueelle pystytään ehkä asuttamaan muutama tuhat asukasta, mutta itsestäänselvästi ravinnontuotannon tutkimus on tärkeämpi prioriteetti kuin se että jotkut saisivat asua Helsingissä ratikan vieressä. Jos tutkimusasema siirrettäisiin muualle, kestäisi vuosia että uusi mittaussarja saataisiin alulle, ja vanha mittaussarja loppuisi sen sijaan että saisi jatkua Viikissä.

Tummennukset lisätty:

QuoteTiivistetysti voidaan sanoa, että Viikissä tutkitaan, miten maatalous voi ruokkia maailman kasvavan väestön ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti mahdollisimman kestävällä tavalla.

--

Pelloilla on vuosittain koealoina yhteensä useampia hehtaareja. Peltoalueemme mahdollistavat monipuoliset kasvinviljelyyn, maaperätieteisiin, agroteknologiaan ja -ekologiaan sekä kotieläintieteisiin liittyvät tutkimukset.
https://www2.helsinki.fi/fi/infrastruktuurit/viikin-tutkimustila/palvelut

Cityvihreys iskee jälleen, "ilmastonmuutoksen torjunnan" nimissä siis ollaan tuhoamassa kestävän ravinnontuotannon tieteellistä tutkimusta. :facepalm:


Toinen juttu on se että uusi asuinalue vieressä toisi lisää ihmisiä myös Viikin luonnonsuojelualueelle.

QuoteJos kaikki alueet saadaan suojeltua, Vanhankaupunginlahdesta muodostuu laaja ja monimuotoinen alue erilaisine metsineen ja kosteikkoineen.

Jaa mikä luontokato, tuhansia ihmisiä lisää luonnonsuojelualueen naapuriin? Säilyykö suojelualue luonnontilaisena? ???



Muokkaus: kaksi kirjoitusvirhettä korjattu, ja lisätty Vantaan ratikkaan jälkimmäinen lause.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Titus

Quote from: Outo olio on 09.11.2022, 11:42:35

Cityvihreys iskee jälleen, "ilmastonmuutoksen torjunnan" nimissä siis ollaan tuhoamassa kestävän ravinnontuotannon tieteellistä tutkimusta. :facepalm:


Käytännössä MMTDK:n tutkimustoiminta pelloilla ja eläinten kanssa ko alueella loppuisi ympäröivän asukasmäärän kasvaessa. Nykyisinkin on suuria ongelmia siinä, että eläimiä kiusataan ja pelloilla käydään varastamassa/tallomassa kasvustosta mitä voidaan.

Tämä lienee vihvasemmiston tavoitekkin, eli kaikki mitä voidaan tehdä maatalouden hankaloittamiseksi tehdään. MMTDK on muutenkin viime vuosien aikana profiloitunut monistamaan erilaisia "ilmastonmuutoksen osaajia" = kympin tyttöjä mielipiteellä ilman työkokemusta oikeasta maailmasta. Täydet arvosanat saa käytännössä osallistumalla opiskeluun. Eikä mielipiteen kerryttämiseen mitään tutkimuspeltoja tarvita...

Eläin- ja kasvipuolella sen sijaan vaatimustaso on aivan eri luokkkaa ja toivonkin että muuttaisivat pois Helsingistä ja veisivät osaamisen mukanaan. Voisivat sitten täyttää kampuksen rauhassa näillä kauramaitoteenlitkijöillä ja sateenkaarenmaalareilla.

>:(
that's a bingo!

Outo olio

Quote from: Melbac on 09.11.2022, 14:05:33
No henkilökohtaisesti ei haittaisi asia yhtään vaikka muuttaisikin,kaupunki kasvanut jo sinnekkin asti.

Minun mielestäni taas Viikki tulisi rauhoittaa enemmältä rakentamiselta, edellämainituista syistä johtuen. Näin myös siinä tapauksessa, että tulijat olisivat oikeasti huippuosaajia, nythän pääkaupunkiseudun väestönkasvu on vieraskielisten (eli käytännössä haittamamujen) varassa.*

*Lähde: Ylen uutinen, en nyt muista tarkkaa lähdettä, mutta uutinen perustui virallisiin äidinkielitilastoihin, ja siinä sanottiin että vieraskielisten muutto pääkaupunkiseudulle muualta Suomesta ja suoraan ulkomailta on suurempaa kuin kaikenkielinen muutto alueelta pois.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Titus

Helsingin ydin­keskustan elinvoiman hiipumisesta on merkkejä: "Tilanne näyttää vakavalta"

Helsingin keskustan elinvoiman hiipumisesta kielii esimerkiksi yritysten liikevaihdon romahtaminen. Erityisen heikolta näyttää Aleksanterinkadun tilanne, sanoo Helsingin seudun kauppakamarin toimitusjohtaja.
Quote
Sami Takala HS, Kaisu Moilanen HS
16:15
HELSINGIN ydinkeskustan elinvoiman hiipumisesta on merkkejä. Kolme erilaista mittaria kertoo tilanteesta: Yritysten hiipuva menestys, tyhjenevät liiketilat ja palveluiden katoaminen.

Helsingin keskustan yritysten talous on heikoissa kantimissa.

Helsingin kaupunginkanslian tilaaman elinvoimalaskennan mukaan keskustassa toimivien yritysten liikevaihto on edelleen 20–30 prosenttia alemmalla tasolla kuin se oli vuonna 2019 eli ennen koronapandemiaa. Toisin sanoen yritysten toiminta ei ole palautunut ennalleen pandemian jälkeen.

QuoteHELSINGIN seudun kauppakamarin toimitusjohtaja Pia Pakarinen pitää tilannetta vakavana.

"Jos katsoo vaikka Aleksanterinkatua, tilanne näyttää ihan erityisen vakavalta. Monet yritykset ovat lopettaneet."

Kun yksittäinen liike lopettaa, normaalisti liiketilaan löytyy nopeasti uusi vuokralainen. Tämä ei nyt toteudu Helsingin keskustassa entiseen malliin, Pakarinen sanoo.
"Keskustan ydinkortteleissa näyttää sillä tavalla huonolta, että siellä tulee pidempiä pätkiä, jolloin uutta vuokralaista ei heti löydy."

Pakarisen mukaan nykytilanne kertoo siitä, että koronapandemiasta ei ole vieläkään toivuttu. Maailma on myös muuttunut. Kun etätyö on pandemian myötä yleistynyt, keskustassa asioi vähemmän ihmisiä kuin aiemmin.

"Ostokset, jotka on totuttu tekemään töiden jälkeen tai ruokatunnilla, ovat vähentyneet."

QuoteSUUNNITELMAT vähentää Esplanadien ajokaistoja on Pakarisen mielestä kuitenkin huono ajoituksen kannalta. Hänestä kaistoja ei pitäisi lähteä poistamaan käytöstä nyt, kun moni keskustan sisääntuloväylä on muutosten keskellä.

Ensi keväänä Mannerheimintiellä alkaa laaja peruskorjaus. Samaan aikaan kulkuväyliä on myllätty esimerkiksi Kruunusiltojen rakennushankkeiden vuoksi itäisessä kantakaupungissa.


"Eihän Esplanadillakaan ole kyse siitä, etteikö siellä mahtuisi kävelemään."

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009191089.html

Viimeistä kohtaa on jankutettu, mutta ei mene läpi näille "yks kaista ja yksi reitti autoille riittää"-tyypeille jotka nyt sattuvat olemaan vihvasautoiluvihaajia.
Esim pelastustoiminta hankaloituu huomattavasti kiertoreittienkin jumittuessa liikenteen sujumattomuuden takia tai koko liikenne pysähtyy koska woltti poikittain tiellä vilkut päällä.
that's a bingo!

Eino P. Keravalta

QuoteHelsingin keskustan elinvoiman hiipumisesta kielii esimerkiksi yritysten liikevaihdon romahtaminen. Erityisen heikolta näyttää Aleksanterinkadun tilanne, sanoo Helsingin seudun kauppakamarin toimitusjohtaja Pia Pakarinen.

Tämä on tyrmistyttävää.

Miten on mahdollista, että Suomen suurimman kaupungin keskeisimmät alueet näivettyvät? Veikkaan, että syyt ovat kahtalaiset: toisaalta päätäntä vihertää ja toisaalta katukuva on mustanpuhuva.

Suomi ja Helsinki ovat ihan itse tämän ryssineet. Helsingillä olisi ollut kaikki mahdollisuudet säilyä huippuhoukuttelevana paikkana ostovoimaisille ihmisille.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

L. Brander

Joukossa on tietysti sijaiskärsijöitä, joiden puolesta olen todella pahoillani. On kuitenkin syytä muistaa, että monet keskustan yrittäjistä on juurikin näitä cityvihreitä puolueesta huolimatta. He ovat vuosia ruokkineet ilmastohysteriaa ja pyöräilyutopiaa. Nyt vuosien työ realisoituu.

Lähtisivät kaikki kynnelle kykenevät yrittäjät pois keskustasta kauppakeskuksiin ja automarketeihin. Ei Aleksanterinkadun ja ympäristön elvyttäminen ole heidän ongelma. Näivettyminen on helsinkiläisten tahto, jota toteuttaa helsinkiläisten äänestämät poliitikot ja poliitikkojen valitsemat virkamiehet.

Kaikki vaan kaariin, isoihin omenoihin ja mitä näitä onkaan. Siellä on asiakkaat, jotka ostavat tavaraa, syövät ja juovat. Itäkeskusta en suosittele. Siitä on tietoisesti tehty basaari ja yleisen seisoskelun ja huutamisen paikka.

Quote from:  Yle 5.11.2020Tässä on tuleva Itä-Helsingin keskus: Itäväylän päälle rakentuu taloja ja tilaa kaikille, Stoan Puhoksen ja Puotilan metroaseman alueen monikulttuurisuutta halutaan rikastaa
...

Paikallinen autoliikenne ja pyörätiet kiertävät keskustan reunoilla. Jalankulkijalle siltoihin perustuva ehdotus muistuttaa mäkistä maastoa ja tasosta toiseen liikutaan muun muassa julkisilla hisseillä.
...
– Alueella nykyisin sijaitsevaa monikulttuurisuutta ei haluta muuttaa vaan ennemminkin rikastaa. Meidän ehdotuksessa Stoa laajenisi monitoimisalilla, sinne tulisi tiloja lapsille ja miksei myös eri uskontojen rukoushuoneita...

https://yle.fi/uutiset/3-11632410
Dystooppinen salamasota

JoKaGO

Quote from: L. Brander on 10.11.2022, 16:48:29
Quote from:  Yle 5.11.2020
– Alueella nykyisin sijaitsevaa monikulttuurisuutta ei haluta muuttaa vaan ennemminkin rikastaa. Meidän ehdotuksessa Stoa laajenisi monitoimisalilla, sinne tulisi tiloja lapsille ja miksei myös eri uskontojen rukoushuoneita...

Mää vähä luulen, että yksi uskonto ei saa tuonne rukoushuonetta.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.