News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Homman suuri ja kaikenkattava kaupunki- ja liikennesuunnitteluketju

Started by Mika.H, 12.04.2013, 22:50:29

Previous topic - Next topic

Mikke70

Quote from: Eino P. Keravalta on 22.12.2021, 19:17:57
Niin.

Näin siinä käy kun talonrakennushommia teetetään kielitaidottomalla matalapalkka-armeijalla eikä valvontaa ole.

Omakotitaloasujaa kyllä kiusataan kaikenmoisella, pitää muun muassa paskahuussiin päästä pyörätuolilla, vaikkei talon rakennuttajat käytä pyörätuolia ja vaikkei yläkertaan edes pyörätuolilla pääse. Sen sijaan nämä megahankkeet jäävät käytännössä valvomatta. Sijoittajat teettävät halpaa paskaa halvalla paskalaadulla ja kaikki on rumaa. Joku vetää rahat välistä samalla kun joku saa sadan metrin korkeudesta pudonneen tiilen päähänsä. Ja tälläkin hetkellä on rakennusmiehiä työttömänä. Kun keharimaasta saa keharilaatua halvemmalla.

En ole Triplassa käynyt ja nyt en käy ainakaan. Pitäkää neukkukuutionne.

Noissa on kylläkin enimmäkseen kyse siitä, että kokeillaan uudenlaisia rakentamistapoja ja aina ei mene putkeen.

Mielestäni laitoin tänne Trigonista ja yitin tuleksentekokyvystä viestin, mutta siinä lienee ollut jotain vikaa.
Donald—I appreciate the free publicity for Borat! I admit, I don't find you funny either. But yet the whole world laughs at you.

Augustus

Tuosta Hämeentien remontoinnista ja siitä kannattavuuslaskelmasta tuli mieleeni se, että kenellä moinen tutkimus on teetetty, se on ilmeisesti jonkun hollantilaisen konsulttifirman (Decisio) selvitys.

https://www.hel.fi/static/liitteet/kaupunkiymparisto/liikenne-ja-kartat/pyoraily/hklaskelma_Hameentie.pdf

Mallit, mitkä toimii Hollannissa edes sinnepäin, eivät toimi Helsingissä tai jossain Moskovassa, koska talvi! Tämän selvityksen tilaajat (Helsingin kaupunki) ovat varmasti ilmaisseet tahtotilansa sopivasta lopputuloksesta ennen sopimuksen allekirjoitusta ja firmahan tekee työtä käskettyä ja ottaa rahat tyhmiltä. Voin olla tässä väärässä, mutta moinen typeryys Helsingin päättäjiltä ei kyllä yhtään yllättäisi. Olen melkoisen vakuuttunut koko tutkimus on laadittu siten että se viehättää Helsingin viherpäättäjiä. Sitten alkaa muumittaa ne taksiajelut ym. joilla päättävä Helsingin vihereliitti siirtyy paikasta a paikkaan b helmikuun pakkasilla

Jollain fillarilla ajaminen sopii toki jollekin lapselle, opiskelijalle tai nuorelle aikuiselle, kun ajaa 500 metrin päähän ostamaan pikkupurtavaa, mutta ketä keski-ikäistä perheellistä tai vanhempaa kiinnostaa ajella jossain marraskuun viimassa työhön, ei ketään, lukuunottamatta pienen pientä joukkoa fanaatikkoja, jotka ajaa aatteen takia vaikka 45 asteen pakkasessa.

edit: pieni kirjoitusvirhe.

edit2: Siis oikeasti, Helsingin "kannattaa" näköjään teettää tutkimus jollain hollantilaisella firmalla, jonka paikallistuntemus on nollatasoa, ja joka tekee jonkun kartan avulla tietokonesimulaation ja laskuttaa fyffet pois.

l'uomo normale

QuotePasilaan suunniteltu valtava torni­talo­hanke kaatuu – "Tilanne on valitettava", sanoo apulais­pormestari Sinnemäki
Kiinteistökehitys-segmentin johtaja Ilkka Tomperi toteaa, että hanke ei ollut laskelmien perusteella kannattava.[...]

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008495031.html

Kauas on tultu Koijärven, Komsin ja Könkkölän ajoista. Ei enää ole vihreille pieni kaunista ainakaan kun massoille rakennetaan kaupunkia.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Outo olio

^^Hollannissa on myös alavaa, Helsingissä tulee mäkiä vastaan. Tämänkin voi unohtaa simulaatiosta, vahingossa tai tahallaan.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

no future

Quote from: Huolestunut Kansalainen on 22.12.2021, 19:22:00

Quote
Päätökseen vetäytymisneuvottelun aloittamisesta vaikuttivat myös rakennuskustannusten voimakas nousu ja koronapandemian taloudelliset vaikutukset kiinteistömarkkinoihin, vuokralaiskysyntään ja sijoittajien näkemyksiin.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008493860.html

Mikäköhän niitä rakennuskustannuksia nostaa? Ettei ongelmana nyt vain olisi se, ettei harmaata/halpatyövoimaa itäblokin maista olekaan koronan vuoksi vapaasti saatavilla? Toki noita voi olla myös vaikea saada kaupaksi, saati sitten vuokralle hinnoilla jotka voi päätellä jo pelkästään sijainnista.

Työvoiman saatavuus ulkomailta on normalisoitunut jo aikaa sitten, ei korona siihen enää vaikuta. Rakennusalahan kärsii kaikkien muiden tekniikan alojen tapaan "komponenttipulasta", ja siitä että kaikki perusrakennustarvikkeet kallistuivat huimasti etenkin viime keväänä. Tuotanto-ongelmien lisäksi kysyntä maailmalla on niin helvetin kovaa, että toimitusajat lasketaan nyt viikkojen sijaan kuukausissa.

Outo olio

Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Mikke70

Quote from: no future on 24.12.2021, 08:58:05
Quote from: Huolestunut Kansalainen on 22.12.2021, 19:22:00

Quote
Päätökseen vetäytymisneuvottelun aloittamisesta vaikuttivat myös rakennuskustannusten voimakas nousu ja koronapandemian taloudelliset vaikutukset kiinteistömarkkinoihin, vuokralaiskysyntään ja sijoittajien näkemyksiin.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008493860.html

Mikäköhän niitä rakennuskustannuksia nostaa? Ettei ongelmana nyt vain olisi se, ettei harmaata/halpatyövoimaa itäblokin maista olekaan koronan vuoksi vapaasti saatavilla? Toki noita voi olla myös vaikea saada kaupaksi, saati sitten vuokralle hinnoilla jotka voi päätellä jo pelkästään sijainnista.

Työvoiman saatavuus ulkomailta on normalisoitunut jo aikaa sitten, ei korona siihen enää vaikuta. Rakennusalahan kärsii kaikkien muiden tekniikan alojen tapaan "komponenttipulasta", ja siitä että kaikki perusrakennustarvikkeet kallistuivat huimasti etenkin viime keväänä. Tuotanto-ongelmien lisäksi kysyntä maailmalla on niin helvetin kovaa, että toimitusajat lasketaan nyt viikkojen sijaan kuukausissa.

Esimerkiksi puutavaran ja teräksen hinta on noussut jyrkästi ja sen on yksityinenkin havainnut rautakaupassa käydessään. Pientä tasaantumista on tainnut viime aikoina olla ja tuskin tällä hintatasollakovin pitkään ollaan.
Donald—I appreciate the free publicity for Borat! I admit, I don't find you funny either. But yet the whole world laughs at you.

l'uomo normale

Quote
"Aamulla meidän ikkunasta kuului lehmän ammuntaa" – Helsingin Malmin­kartanoa odottaa massiivinen kasvojen­kohotus, paikalliset kertovat lähiön muutoksesta
Kaupunki parantaa Malminkartanon viihtyisyyttä ja profiilia.

Jukka Perttu HS
2.1. 2:00 | Päivitetty 2.1. 7:33
SIELLÄ täällä jokunen ihminen kiirehtii junalle joulukuisena aamupäivänä Malmin­kartanon­aukiolla. Viileä ilma tuntuu iholla, sillä lämpötila on nollan tuntumassa. Maa on jäässä.

Pari kaverusta juo pahvimukista kahvia R-kioskin edustalla. Heillä ei näy olevan kiirettä mihinkään.

[...]

TÄLLAINEN on Malminkartano Helsingin luoteiskulmassa. Pohjoisessa tulee vastaan Vantaa, lännessä Konalan teollisuusalue ja Vihdintie. Idässä alue rajautuu Mätäjokeen ja sen vehreään luontoalueeseen.

Talokanta koostuu omakoti- ja rivitaloista sekä matalista kerrostaloista. Alueen asunnoista suuri osa on rakennettu 1980-luvulla.

Nyt Malminkartanolla on edessään uudistusten aika, koska se muodostaa yhdessä Kannelmäen kanssa kaupunkiuudistusalueen.

Helsinki on nimennyt kolme kaupunkiuudistusaluetta, joissa kohennetaan lähivuosina palveluja ja ympäristöjä. Lisäksi alueille nousee lisää rakennuksia.

[...]

Mutta mitä mieltä malminkartanolaiset itse ovat kotialueestaan ja siihen kohdistuvasta uudistushankkeesta?

ASEMAN tuntumassa tapaamme Tuula Kulmalan. Hän muutti Malminkartanoon keväällä 1978, joten hänellä on pitkäaikainen näkymä kotikulmiensa kehitykseen. Kulmala paljastuukin kotiseutupatriootiksi.

"Muutettiin Helsinginkadun kivierämaasta luonnon keskelle Kartanonvoudintielle. Lähellä oli Helsingin yliopiston koetila, lehmiä ja sikoja. Aamulla meidän ikkunasta kuului lehmän ammuntaa", hän muistelee.

"Tänne juna-asemalle tultiin pitkospuita pitkin, kun maa oli niin vetelää."

Vaikka seutu vaikuttaa olleen vuosikymmeniä sitten luonnonläheinen paikka, Malminkartanossa on menty Kulmalan mielestä koko ajan parempaan päin.

"Ja kaikki uusi on hyväksi", hän kommentoi kaupungin hanketta Malminkartanon alueen kohentamiseksi.

[...]

HELSINGIN kaupungilla Malminkartanon–Kannelmäen alueen uudistushankkeesta vastaa projektinjohtaja Max Takala. Hän kertoo, että seudun profiilia kohentamalla halutaan ehkäistä alueiden eriytymistä.

Malminkartanossa tämä tarkoittaa muun muassa sitä, että omistusasuntojen, hitas-asuntojen ja asumisoikeusasuntojen osuutta alueella kasvatetaan.

Kaavailujen mukaan asuntojen määrä kasvaa 30 prosenttia nykyisestä vuoteen 2035 mennessä. Suurempi asukasmäärä tukee palveluja.

Kehittäminen on kaiken kaikkiaan laaja-alaista. Kaupunki on sitoutunut parantamaan kaupunkiympäristöä, samoin esimerkiksi kulttuuri-, sote-, liikunta- ja koulutuspalveluja.

Malminkartanon vetovoimaa halutaan vahvistaa. Esimerkiksi aseman seutua kohennetaan.

"Valaistusta parannetaan, penkkejä uusitaan, kiveyksiä ja muurirakenteita parannetaan", Takala kertoo.

Nyt asemalla on muun muassa Alepa, R-kioski, Otto-automaatti sekä baari ja grilli. Aukion ääressä on kuitenkin myös tyhjää liiketilaa.

Malminkartanon kohennusprojekti on laaja. Myös esimerkiksi kulkureittejä parannellaan, viheralueita kohennellaan ja Malmin­kartanon­huipun alueelle mietitään parannuksia. Huipun viereen saattaa nousta kahvilakin.

[...]VÄHÄN etäämmällä Malminkartanonhuipun juurella vastaan tulee sauvakävelylenkillä oleva Jukka Turunen, joka on asunut täyttömäen läheisyydessä vuodesta 1984.

Myös Turunen suhtautuu myönteisesti kaupungin projektiin Malminkartanon vetovoimaisuuden kohentamiseksi. Asuntojen lisärakentaminenkaan ei haittaa häntä. Toisaalta hän kertoo viihtyneensä hyvin tähänkin asti.

[...]

Metsät veks ja kaikilla on kivaa! Tyypillinen Hesarin hieman tyhjänpäiväisyyteen verhottu propagandajuttu hillittömän rakentamisen puolesta.

Onko tällaiselle runoilutyypin journalismille joku nimityskin?

QuoteOikaisu 2. tammikuuta 2022 kello 17.44: Korjattu Mätäoja Mätäjoeksi

And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

jmk

Quote
"Aamulla meidän ikkunasta kuului lehmän ammuntaa" – Helsingin Malmin­kartanoa odottaa massiivinen kasvojen­kohotus, paikalliset kertovat lähiön muutoksesta

Ammuntaa sieltä kuuluu nykyäänkin, niin että kyllä viihtyvyys on kohdillaan.

Eino P. Keravalta

HELSINGIN kaupungilla Malminkartanon–Kannelmäen alueen uudistushankkeesta vastaa projektinjohtaja Max Takala. Hän kertoo, että seudun profiilia kohentamalla halutaan ehkäistä alueiden eriytymistä.

Malminkartanossa tämä tarkoittaa muun muassa sitä, että omistusasuntojen, hitas-asuntojen ja asumisoikeusasuntojen osuutta alueella kasvatetaan.

Kaavailujen mukaan asuntojen määrä kasvaa 30 prosenttia nykyisestä vuoteen 2035 mennessä. Suurempi asukasmäärä tukee palveluja.

QuoteKehittäminen on kaiken kaikkiaan laaja-alaista. Kaupunki on sitoutunut parantamaan kaupunkiympäristöä, samoin esimerkiksi kulttuuri-, sote-, liikunta- ja koulutuspalveluja.

Malminkartanon vetovoimaa halutaan vahvistaa. Esimerkiksi aseman seutua kohennetaan.

"Valaistusta parannetaan, penkkejä uusitaan, kiveyksiä ja muurirakenteita parannetaan", Takala kertoo.

Nyt asemalla on muun muassa Alepa, R-kioski, Otto-automaatti sekä baari ja grilli. Aukion ääressä on kuitenkin myös tyhjää liiketilaa.

Malminkartanon kohennusprojekti on laaja. Myös esimerkiksi kulkureittejä parannellaan, viheralueita kohennellaan ja Malmin­kartanon­huipun alueelle mietitään parannuksia. Huipun viereen saattaa nousta kahvilakin.

Voisiko Malminkartanon vetovoimaa parantaa vaikka kukkaistutusten sijaan sillä, että sinne perustettaisiin 24/7 päivystävä lähipoliisiasema?

Mielestäni lähipoliisiasema tulisi perustaa kaikille sosiaalisesti haastaville alueille ja lähipoliisiaseman poliisit tekisivät myös jalkautuvaa partiointia.

HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Golimar

Quote from: Eino P. Keravalta on 03.01.2022, 16:57:26

Voisiko Malminkartanon vetovoimaa parantaa vaikka kukkaistutusten sijaan sillä, että sinne perustettaisiin 24/7 päivystävä lähipoliisiasema?

Mielestäni lähipoliisiasema tulisi perustaa kaikille sosiaalisesti haastaville alueille ja lähipoliisiaseman poliisit tekisivät myös jalkautuvaa partiointia.

Niiden poliisiasemien arkkitehtuurissa voisi hyödyntää Pohjois-Irlannissa aikoinaan saatuja kokemuksia.


Titus

no hupsistasaatana, eihän tässä näin voinut käydä:

Helsingin uudistettu Hämeentie: pyöräilijän painajainen
Uudistetun Hämeentien pyöräilykaistojen käytössä on ilmaantunut pyöräilyä hankaloittavia ongelmia ja vaaratekijöitä.

QuoteHÄMEENTIEN haastavat pyöräilyolosuhteet ovat puhuttaneet pyöräilijöitä sosiaalisessa mediassa. Ongelmat ovat arkea myös paljon pyöräilevälle Forsman-Härköselle. Hän kertoo alkaneensa vältellä Hämeentietä heikentyneen liikenneturvallisuuden takia.

"Itse pyörätie on oikein hyvä, mutta pyörätietä käytetään paljon muuhun kuin pyöräilyyn."

Pyöräilyä hankaloittavat työmaiden lisäksi esimerkiksi pyörätielle pysäköidyt taksit, ruokalähetit ja tavaraa toimittavat jakeluautot. Toisinaan pyörätiellä liikennevalojen vaihtumista odottavat jalankulkijat. Heistä moni liikkuu kuulokkeet korvilla eikä ajatuksissaan huomioi muuta liikennettä riittävästi, saati kuule pyörän soittokelloa.

"Ohjaan itseni mieluummin jotain muuta kautta, esimerkiksi Sörnäisten rantatietä tai radanvartta pitkin. Hämeentie ei koskaan tunnu hirveän turvalliselta tai jouhevalta, erityisesti siksi, että minulla on aika usein lapsi tai lapsia pyörän kyydissä."

QuoteSAMAAN on kiinnittänyt huomion toinen aktiivinen pyöräilijä Petri Sipilä. Hän kuuluu Helsingin liikenneturvallisuusyhdistyksen hallitukseen ja oli aiemmin pitkään Helsingin polkupyöräilijöiden hallituksen puheenjohtaja.

"Kun pyörätiellä on auto, siirryn bussikaistalle. Jos bussikaista on liukas ja bussi on metrin päässä takapyörästä, se on kuumottavaa ja voi olla oikeasti vaarallista", Sipilä sanoo.

QuoteHELSINGIN liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö Reetta Putkonen sanoo, että ottaa aikansa ennen kuin ihmiset tottuvat uusiin liikennejärjestelyihin.

Hän myöntää silti, että nykyiset lastausasemat eivät yksin näytä poistavan ajoneuvoja pyöräteiltä eivätkä jalkakäytäviltä. Joka ovelle tällaista taskua ei ole kuitenkaan mahdollista saada, eikä niiden määrää olla ainakaan toistaiseksi lisäämässä, Putkonen sanoo. Hämeentie ei myöskään kuulu tehostetun talvihoidon pyöräteihin. Miten Helsinki aikoo puuttua ongelmiin?

"Tehostettu pysäköinninvalvonta on varmasti paikallaan", Putkonen sanoo.

"Täytyy katsoa, miten me saisimme sen [Hämeentien] myös tehostetun kunnossapidon piiriin. Ajatellaan, että se on standardi, joka pyöräteillä tulisi olla, mutta se maksaa enemmän."

Tällä hetkellä tehostetun talvihoidon verkosto kattaa Helsingissä noin 75 kilometriä.


https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008506890.html

Autot pysähtyvät liikkeiden ovien eteen toimittamaan tavaroitaan... kukapa olisi osannut arvata...

Luman auraaminen ei onnistu kapeista ränneistä ja lumi päätyy joko pyörätielle tai jalkakäytävälle... kukapa olisi osannut arvata...

Kesäkelin saaminen keskelle sohjoa maksaa enemmän.... kukapa olisi osannut arvata...


laskelmien perusteena ollut ka 2500 pyöräilijää / päivä ei tule koskaan toteutumaan... kukapa olisi osannut arvata  :facepalm:


that's a bingo!

l'uomo normale

QuoteMajikku on japania ja tarkoittaa ihmettä.
Olet löytänyt todellisen hokkuspokkus-kodin. Pienistä neliöistään huolimatta kotisi kätkee sisäänsä kaikki ne toiminnot, joita hyvään elämään tarvitaan.

Vähemmän on sinulle enemmän. Onnellisuus ei ole mielestäsi kiinni maallisesta mammonasta, vaan merkityksellisestä työstä, hyvistä ystävistä, inspiroivista harrastuksista ja mahdollisuudesta keittää näistä kaikista mukavan mausteinen soppa – oman itsen näköinen elämä. Aika on rahan arvoista ja siksi tervehditkin ilolla erilaisia aikaa säästäviä palveluita. Työmatkat taitat useimmiten yhteiskäyttöpyörällä. Naapuriapu on osa arkea ja näkyy kananmunien ja ruuvimeisseleiden ahkerana vaihtona.

Päiväsi voisi näyttää tältä:
Aamu
Heräät hyvin nukutun yön jälkeen surround-järjestelmän tarjoamaan lempeään äänimaailmaan ja hitaasti avautuvan pimennysverhon takaa pilkistelevään auringonvaloon. Sutjakasti seinän sisään kiepautettava sänky tekee tilaa päivän askareille. Työpäivä taloyhtiön co-working -tiloissa on alkamassa.

Iltapäivä
Töiden lomassa käyt haukkaamassa sekä happea että hyvän lounaan parin korttelin päässä sijaitsevassa lounasbaarissa. Muutama etätyötä tekevä naapuri liittyy seuraasi. Hyvien juttujen höystämä lounas venähtää yli tunnin mittaiseksi, mutta siihenhän sinulla on etätyöläisenä varaa.

Ilta
Olet kutsunut pari kaveria kylään. He tulevat mielellään, sillä he tietävät jo, ettei missään ole yhtä hyvää kotiteatteria kuin sinun asunnossasi. Co-working -tila on muuttunut iltaseitsemän jälkeen yhteiseksi olohuoneeksi ja tänä iltana myös NHL-kaukaloksi. Jännittävän kiekkomatsin kyytipojaksi tilataan purtavaa koko porukalle läheisestä ravintolasta.

Muuntautumiskykyinen koti
Muuntautumiskykyinen koti vastaa kaupunkiasujien muuttuviin tarpeisiin – jopa saman vuorokauden sisällä. Työelämän muutokset, kuten itsensä työllistämisen ja etätyön lisääntyminen vaikuttavat voimakkaasti asumisen tarpeisiin. Joustavaksi rakennetut asunnot tekevät kodeista muuntelukykyisiä. Innovatiiviset ratkaisut auttavat jakamaan tiloja kulloinkin ajankohtaisten tarpeiden mukaan.

Koti hotellitason palveluilla
Taidekummin teokset heijastelevat alueen historiaa ja luovat taloyhtiölle oman uniikin ilmeen.

[...]

Leikkimielisellä testillä voit kokeilla mikä asumisen tyypeistä on lähinnä sinua.

Testaa minkälainen asuja sinä olet ›


https://ekerakennus.fi/majikku/

Todellisuudessakin kirjoitetaan samantyyppisiä mainostekstejä kuin Asterix-sarjakuvakirjassa Jumaltenrannan nousu ja tuho.

Soluasuminen on kivaa opiskeluaikana, mutta ei sitä loputtomiin voi harrastaa. Suuressa maailmassa kaikenlainen asuntohotelleissa asuminen on yleisempää.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

l'uomo normale

Quote
Suuresta ennakkovaraajien määrästä johtuen suurin osa Meanderin asuntojen varausoikeuksista tullaan jakamaan arvonnan kautta.

[...]

Kiasman arkkitehdin Steven Hollin suunnittelema asuintalo nousee Töölöön
Arkkitehti Steven Holl tunnetaan rakkaudestaan valoon, luontoon ja sen moninaisiin muotoihin. Tunnetuin hänen töistään Suomessa on Nykytaiteen museo Kiasma. Nyt Hollin kansainvälinen huippuarkkitehtuuri tekee paluun Helsinkiin, kun Meander-talo nousee keskelle Töölöä, Taivallahden rantaan. Rakennuksessa Hollin vahva visio veistoksellisuudesta ja käytännöllisyydestä yhdistyy Newil&Baun asukaskeskeiseen toteutukseen, jossa myös asukkaiden palvelut viedään uudelle tasolle

https://meanderasunnot.fi/

Kuka hullu haluaa asua missään Steven Hallin suunnittelemassa?
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

no future

Quote from: Titus on 06.01.2022, 11:28:27
no hupsistasaatana, eihän tässä näin voinut käydä:

Helsingin uudistettu Hämeentie: pyöräilijän painajainen
Uudistetun Hämeentien pyöräilykaistojen käytössä on ilmaantunut pyöräilyä hankaloittavia ongelmia ja vaaratekijöitä.

QuoteHÄMEENTIEN haastavat pyöräilyolosuhteet ovat puhuttaneet pyöräilijöitä sosiaalisessa mediassa. Ongelmat ovat arkea myös paljon pyöräilevälle Forsman-Härköselle. Hän kertoo alkaneensa vältellä Hämeentietä heikentyneen liikenneturvallisuuden takia.

"Itse pyörätie on oikein hyvä, mutta pyörätietä käytetään paljon muuhun kuin pyöräilyyn."

Pyöräilyä hankaloittavat työmaiden lisäksi esimerkiksi pyörätielle pysäköidyt taksit, ruokalähetit ja tavaraa toimittavat jakeluautot. Toisinaan pyörätiellä liikennevalojen vaihtumista odottavat jalankulkijat. Heistä moni liikkuu kuulokkeet korvilla eikä ajatuksissaan huomioi muuta liikennettä riittävästi, saati kuule pyörän soittokelloa.

"Ohjaan itseni mieluummin jotain muuta kautta, esimerkiksi Sörnäisten rantatietä tai radanvartta pitkin. Hämeentie ei koskaan tunnu hirveän turvalliselta tai jouhevalta, erityisesti siksi, että minulla on aika usein lapsi tai lapsia pyörän kyydissä."

Tohon pyöräteille/jalkakäytäville pysäköintiin pitäisi kyllä kiinnittää huomiota kunnon sakotuksen kanssa. Näin itse kantakaupungissa tavaraa kuljettavana vituttaa päin helvettiä parkkeeratut kuljetusautot ja raksapakut, minkä haltijat ei todellakaan tee mitään kuorman purkua vaikka odottelisit puoli tuntia siinä auton vieressä.

Skeptikko

Quote from: Titus on 06.01.2022, 11:28:27
no hupsistasaatana, eihän tässä näin voinut käydä:

Helsingin uudistettu Hämeentie: pyöräilijän painajainen
Uudistetun Hämeentien pyöräilykaistojen käytössä on ilmaantunut pyöräilyä hankaloittavia ongelmia ja vaaratekijöitä.

Tuon Hämeentien autoilijoilta tukkimisen jälkeen tuntuu Kallion/Torkkelinmäen yksisuuntaisilla kaduilla räjähtäneen käsiin väärään suuntaan ajaminen (joidenkin arvioiden mukaan myös esim. väärään suuntaan pysäköimisen salliminen, sekä kenties Woltin ulkomaalaiskuskit saattaisivat myös osaltaan selittää asiaa). Pahimmillaan tätä tapahtuu vielä auraamattomasta lumesta  lähes liikkumiskelvottomiksi muuttuneilla kapeilla kaduilla, missä sitten saattaa vielä tulla oikeaan suuntaan ajava auto vastaan. Siinähän sitä onkin hauskaa yrittää saada käytännössä pysähtyessä jumiin jääneitä autoja liikkumaan jonnekin.
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

no future

Tää yksisuuntaista väärään suuntaan on yleistynyt vähän koko kaupungissa. Taksit, wolttikuskit ja ihan kaikki tätä harrastaa. viime kesänä just torkkelinmäellä joku nuorison edustaja jätti kaverinsa kyydistä, ja aatteli ihan pokkana lähteä takaisin tulosuuntaansa. Meinasin potkia lamput paskaksi kun soitti torvea itselleni kun siinä tiellä seisoin.

Ja vasta tällä viikolla Kampissa Kovasen musta mersu toikkaroi samalla lailla.

Mikke70

2004 suositeltiin keskikaidetta, rahaa ei löytynyt. Seurauksena kaksi kuollutta.

QuoteKonginkankaan turmapaikalle suositeltiin kaidetta jo 18 vuotta sitten, mutta turhaan: "Kysymys puhtaasti rahasta"
Sunnuntain turma tapahtui samassa mäessä, kuin vuonna 2004 tapahtunut 23 henkeä vienyt liikenneonnettomuus.

Konginkankaalla Nelostiellä tapahtui sunnuntaina päivällä vakava liikenneonnettomuus, jossa kuoli kaksi ihmistä ja loukkaantui neljä ihmistä.

Turma tapahtui samassa jyrkässä mäessä, kuin maaliskuun 2004 tapahtunut Suomen tuhoisin liikenneonnettomuus, jossa kuoli 23 ihmistä.

Onnettomuustutkintakeskuksen (Otkes) Tutkintalautakunnan arvion mukaan keskikaide onnettomuuspaikalla olisi todennäköisesti estänyt vuoden 2004 onnettomuuden.

Tämän hetkisten tietojen valossa kaide olisi voinut suojata myös sunnuntaiselta turmalta.


Konginkankaalla Nelostiellä tapahtui sunnuntaina päivällä vakava liikenneonnettomuus, jossa kuoli kaksi ihmistä ja loukkaantui neljä ihmistä.

Turma tapahtui samassa jyrkässä mäessä, kuin maaliskuun 2004 tapahtunut Suomen tuhoisin liikenneonnettomuus, jossa kuoli 23 ihmistä.

Onnettomuustutkintakeskuksen (Otkes) Tutkintalautakunnan arvion mukaan keskikaide onnettomuuspaikalla olisi todennäköisesti estänyt vuoden 2004 onnettomuuden.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/333078a5-4f1d-4494-aa6c-3cb1a9470146
Donald—I appreciate the free publicity for Borat! I admit, I don't find you funny either. But yet the whole world laughs at you.

Uretaanipusla

QuoteKeski-Suomen tiepiirin tekemän selvityksen mukaan Keski-Suomessa valtateillä 4 ja 9 olevien n. 20 ohituskaistan muuttaminen keskikaiteellisiksi maksaisi n. 7,6M €
Äkkiä luulis että tuollainen raha löytyisi äkkiä. Ainakin kaikenlaiseen mokuttamiseen ym. löytyy samantien kun sopiva henkilö vähän yskäisee. Viime vuonna nenäpäiväkin keräsi 3M €. Miksei järjestetä nollatoleranssi liikennekuolemille -päivää?

Mikke70

Quote from: Uretaanipusla on 09.01.2022, 21:05:02
QuoteKeski-Suomen tiepiirin tekemän selvityksen mukaan Keski-Suomessa valtateillä 4 ja 9 olevien n. 20 ohituskaistan muuttaminen keskikaiteellisiksi maksaisi n. 7,6M €
Äkkiä luulis että tuollainen raha löytyisi äkkiä. Ainakin kaikenlaiseen mokuttamiseen ym. löytyy samantien kun sopiva henkilö vähän yskäisee. Viime vuonna nenäpäiväkin keräsi 3M €. Miksei järjestetä nollatoleranssi liikennekuolemille -päivää?

Elämä on valintoja täynnä. Niin poliitikoilla kuin Väylän johtajillakin. Ihan turha on selvittää, että ei ole saatu rahoitusta, kun asia on itsestäkin kiinni. Etenkin kun OTKES on johtopäätöksessään päätynyt kaiteen tarpeellisuuteen. Joku brutaali tyyppi voisi syyttää jopa kuolemantuottamuksesta...
Donald—I appreciate the free publicity for Borat! I admit, I don't find you funny either. But yet the whole world laughs at you.

Lalli IsoTalo

Quote from: Titus on 06.01.2022, 11:28:27
... kukapa olisi osannut arvata  :facepalm:

Varsinkin nuo samat ongelmat olivat jo olemassa ja tiedossa keskustan aiemmilla pöyräteillä, etenkin Bulevardilla.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

l'uomo normale

Helsingin seudun bussilinjoja myllättiin jälleen syksyn alettua. Oransseilla sähköbusseilla, joista suurin osa nyt nivelmallia, ajettavia  runkolinjoja lisättiin. 550 erityisesti ja muutkin usean kunnan läpi menevät pitkät linjat ovat ihan ymmärrettävä ja yhteyksiä parantava juttu. Mutta sitä en käsittänyt, miksi muutamia Helsingin sisäisiä linjoja pidennettiin päistään muutaman korttelin kiertämisen verran ja niitä alettiin ajaa noilla mastodonteilla ahtaahkoilla lähiökaduilla. Lisähyöty oli olematon.

Nyt luulen keksineeni selityksen uusille runkolinjoille, kun satuin matkustamaan yhdellä näistä linjoista, joissa kuljettaja ei valvo että onko matkustajalla lippua. Kaksi  tarkastajaa tuli sisään ja heillä aika meni rattoisasti muutaman kilometrin verran selvittäessä parin liputtoman matkustajan henkilötietoja. Päättelin että runkolinjojen lisäämisen avulla ujutetaan (joillekin) pikku hiljaa käytännössä maksutonta joukkoliikennettä Helsinkiin, minkä toteuttaminen kerralla poliittisena päätöksenä olisi mahdotonta.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

no future

Quote from: Methodios on 07.01.2022, 13:55:35
Kaikki pk-seudulla tieliikenteessä liikkuvat. Laskekaapa huviksenne montako pyöräilijää näette keskimäärin päivisin näin tammikuussa. Nyt kun on ollut melko lumisateista ja kylmää, niin aamuisin olen nähnyt keskimäärin 1-2 fillaristia noin 30 min ajomatkan aikana ja iltaisin vielä vähemmän. Miljoonilla tehdyt pyörätiet ammottavat tyhjyyttään ja ilmastoomus peruttu?

Täytyy sanoa kunnon lumipyryssä autokaistalla vaappuva fillaristi on kyllä oikea viheraatteen tosiuskovainen. Tuo vaatii jo jonkinlaista hulluutta tai fanatismia, koska se on jo silmin nähden vaarallista.
Niin, jos paikat on täynnä lunta niin miksi joku ajaisi fillarilla, ellei harrasta jotain läskipyöräilyä ja sitä harvemmin kantakaupungissa/pyöräteillä tehdään?  Mut esim toissavuonna, ennen koronaa, kävikin niin että ei ollut lunta, ei ollut jäätä, ei ollut tammikuussa edes pakkasia. Tossa vielä tommonen havainnollistava kuva, Tuusulasta tosin, mutta kuitenkin. Siis 26.1.2020  on toi kuva

Titus

that's a bingo!

l'uomo normale

QuoteKalasatamaan nousevan Lumo One -pilvenpiirtäjän asuntojen suunnittelussa asumisviihtyvyys ja vastuullisuus ovat kulkeneet käsi kädessä alusta alkaen. Kestävän kehityksen mukaiset tavoitteet ovat muuttuneet käytännön ratkaisuiksi ja viihtyisäksi asumiseksi urbaanin kaupunkiympäristön ja luonnon solmukohdassa.

Lukuisat vastuullisuusseikat – kuten energiatehokkuus, yhteisöllisyys ja liikkuminen – on toteutettu ennen kaikkea asumisviihtyvyys edellä. Asumisen muotoja on samalla ravisteltu: jokaisesta asunnosta löytyy muun muassa oma viherhuone parvekkeen sijaan.

Upea viherhuone tuo väriä asuntoihin.
– Asukas voi hyödyntää viherhuonetta esimerkiksi puutarhana tai hyötyviljelyyn. Viherhuoneiden lisäksi talon viidennestä kerroksesta löytyy mittavan kokoinen ja kutsuva puutarha-alue, joka lisää yhteisöllisyyttä, kertoo Lumo-kotien vastuullisuuspäällikkö Hannamari Koivula.


Viherhuoneiden lisäksi asukkaiden hyvinvointia edistävät isot ikkunat, jotka tuovat asuntoihin runsaasti päivänvaloa.

[...]

Lumo One -talossa kierrättäminen onnistuu vaivatta.

Joka asunnosta löytyy nelijakoinen jätteidenlajittelulaatikosto. Jätteet voi kuskata Lumo Onen omaan jätetilaan tai kauppakeskus Redin jätepisteeseen.

– Kannustamme asukkaita kierrättämään ja lajittelemaan huolellisesti. Pyrimme vähentämään sekajätettä ja lisäämään uudelleen hyödynnettävän materiaalin kierrätysastetta. Lumo Onessa asukkaat voivat edistää kiertotaloutta omassa asumisessaan, Koivula toteaa.

[...]

Liiku ympäristöystävällisesti
Tehokkaan jätteiden lajittelun lisäksi Lumo Onessa on otettu huomioon asukkaiden liikkuminen. Pyöräparkkiin on rakennettu tilat yli 500 pyörälle, ja asukkailla on mahdollisuus käyttää yhteiskäyttöautoja oman auton sijaan.

[...]

Lumo One -talon asukkaiden käytössä on yli 200 sähköauton latauspistettä Redin pysäköintihallissa.

Lumo One on hyvien julkisten liikenneyhteyksien äärellä. Metro ja linja-autot kulkevat talon välittömässä läheisyydessä. Helsingin parhaat palvelut sekä luontoalueet ovat vain metro- tai kävelymatkan päässä talosta.

https://lumo.fi/lumo-elamaa/lumo-one-kestavan-asumisen-pilvenpiirtaja?utm_medium=social&utm_source=facebook&utm_campaign=sisaltomarkkinointi_automaatio_2022&utm_content=interest&fbclid=IwAR34A1EsWJRIgv9i_viJ3h2J7A3lyhY-agWtV85XneN2SqIZ2ua6_qZIeYU

Onko siellä pilvenpolttohuone?
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

no future

Kierrätyskö sua noin vituttaa? Onhan se hirveetä että tiheässä kaupungissa ei tukoteta sekajäteastioita ihan aina niillä pizzalaatikoilla.

l'uomo normale

Quote from: no future on 13.01.2022, 13:32:43
Kierrätyskö sua noin vituttaa? Onhan se hirveetä että tiheässä kaupungissa ei tukoteta sekajäteastioita ihan aina niillä pizzalaatikoilla.

Eihän neljä lokeroa riitä mihinkään. :(
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Titus

Quote from: no future on 13.01.2022, 13:32:43
Kierrätyskö sua noin vituttaa? Onhan se hirveetä että tiheässä kaupungissa ei tukoteta sekajäteastioita ihan aina niillä pizzalaatikoilla.

Eikö Kalasataman alueella ole se putkijätejärjestelmä ?

Nuo toimivat kierrätyssysteemit on tosi jees ja on mielenkiintoista seurata miten ne toimii käytännössä. Harmi, että niistä "seurantauutisoidaan" yleensa vasta kun jotain ongelmaa on, esim kun mainittu putkijärjestelmä nikotteli aluksi.
that's a bingo!

l'uomo normale

Quote from: Titus on 13.01.2022, 14:00:42
Quote from: no future on 13.01.2022, 13:32:43
Kierrätyskö sua noin vituttaa? Onhan se hirveetä että tiheässä kaupungissa ei tukoteta sekajäteastioita ihan aina niillä pizzalaatikoilla.

Eikö Kalasataman alueella ole se putkijätejärjestelmä ?

Nuo toimivat kierrätyssysteemit on tosi jees ja on mielenkiintoista seurata miten ne toimii käytännössä. Harmi, että niistä "seurantauutisoidaan" yleensa vasta kun jotain ongelmaa on, esim kun mainittu putkijärjestelmä nikotteli aluksi.

Suursuolla ja Kivistössä on, ongelmineen.  Mutta ne on metsälähiöitä (toistaiseksi). Luulen että putkijätesysteemien vetäminen kantakaupunkiin olisi haastavampaa.

Muutoin noissa uudiskohteissa erityispalveluin kiinnostaa se että vastaavia taisi olla viimeksi sata vuotta sitten, eli että taloyhtiö tarjoaa muutakin kuin perusasumista. Silloinkin taisi olla roskakuiluja mutta myös ruokakuiluja, joista nostettiin asuntoon tarjottimella ruoka keskuskeittiöstä. Poirot-tv-sarjassa ainakin oli. Sitten tuli sodat, inflaatio ja varakkaamman keskiluokan suhteellisen aseman lasku, jolloin kysyntä tuollaiselle väheni. Myöhemmin kodinkoneet vähensivät palveluskunnan tarvetta.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

JoKaGO

Quote from: l'uomo normale on 13.01.2022, 22:13:13
Quote from: Titus on 13.01.2022, 14:00:42
Quote from: no future on 13.01.2022, 13:32:43
Kierrätyskö sua noin vituttaa? Onhan se hirveetä että tiheässä kaupungissa ei tukoteta sekajäteastioita ihan aina niillä pizzalaatikoilla.

Eikö Kalasataman alueella ole se putkijätejärjestelmä ?

Nuo toimivat kierrätyssysteemit on tosi jees ja on mielenkiintoista seurata miten ne toimii käytännössä. Harmi, että niistä "seurantauutisoidaan" yleensa vasta kun jotain ongelmaa on, esim kun mainittu putkijärjestelmä nikotteli aluksi.

Suursuolla ja Kivistössä on, ongelmineen.  Mutta ne on metsälähiöitä (toistaiseksi). Luulen että putkijätesysteemien vetäminen kantakaupunkiin olisi haastavampaa.

Muutoin noissa uudiskohteissa erityispalveluin kiinnostaa se että vastaavia taisi olla viimeksi sata vuotta sitten, eli että taloyhtiö tarjoaa muutakin kuin perusasumista. Silloinkin taisi olla roskakuiluja mutta myös ruokaluiluja, joista nostettiin asuntoon tarjottimella ruoka keskuskeittiöstä. Poirot-tv-sarjassa ainakin oli. Sitten tuli sodat, inflaatio ja varakkaamman keskiluokan suhteellisen aseman lasku, jolloin kysyntä tuollaiselle väheni. Myöhemmin kodinkoneet vähensivät palveluskunnan tarvetta.

Tässäkin konkretisoituu sosialismin perusydinongelma. Vain rikkailla on varaa johonkin palveluun -> tapettava pois.
Vaihtoehtona tietenkin olisi kehittää palvelua niin, että ensin keskiluokalla, sitten muillakin, olisi varaa tuohon palveluun (eli verotuksen kautta keskiluokka maksaisi koko paskan).
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.