News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Homman suuri ja kaikenkattava kaupunki- ja liikennesuunnitteluketju

Started by Mika.H, 12.04.2013, 22:50:29

Previous topic - Next topic

l'uomo normale

Monta vuotta sitten olin ylittämässä Vihdintietä liikennevalo-ohjatussa risteyksessä aurinkoisena päivänä kevät- tai syysaikaan. Vihreä alkoi palaa minulle, astuin suojatielle, ja silloin henkilöauto meinasi ajaa päälleni, mutta nuorehkona ja kyllin notkeana väistin viime hetkellä. Auto oli joku pieni 80-luvun kottero ja siinä näytti olevan kyydissä kaksi nuorta naista. Aurinko paistoi autoa päin. Auto pysähtyi siihen suojatielle ja naiset jäivät oletettavasti järkyttyneinä lepuuttamaan hermojaan. Kiersin auton, katsoin sen suuntaan hetken, heilautin kättäni ja lähdin kävelemään tien yli. Autokin taisi jossain vaiheessa jatkaa matkaa. Siitä lähtien olen ollut tarkkana, jos aurinko vaikuttaa paistavan autojen tulosuuntaan vastaan, kun ylitän katua.

Mitään ylimääräistä naamioväriä en todellakaan teille kaipaa. Ei ennen olisi varmaan tullut kenellekään mieleenkään maalailla katuja kirkkain värein.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

valtakunnanpärkhele

#4771
Quote from: foobar on 09.06.2021, 15:21:57
^^ Länsimetron kokonaishinta-arvio on nyt noin 2,34 miljardia euroa, joka kattaa 21 kilometriä maanalaista ratatunnelia ja 13 asemaa sekä varikon maan alla. Hintaa kilometrille tulee nykyarvion mukaan noin 112 miljoonaa per kilometri, ja asemat muodostavat kustannuksista luokkaa kolmanneksen.

Kruunusillat-hankkeessa puhutaan maanpäällisestä 10 kilometrin radasta ja silloista. Hintaa radalle tulee näillä näkymin 80 miljoonaa euroa kilometriltä vaikka valtavia asemakokonaisuuksia ei tarvitse rakentaa ja rata kulkee maan päällä.


Kruunusillat-hanke on tähän mennssä onnistunut paisuttamaan hinta-arviotaan 86 prosentilla (nämä prosenttilukemat riippuvat toki viitekehyksestä), mutta media on hiljaa. Siksikö, että kyseessä on tunnetusti raivokkaiden Helsingin Vihreiden lempiprojekti, ja niiden osaltahan hintaa ei saisi edes kysyä? On jonkinlainen suoritus että Helsinki on onnistunut tekemään maanpäällisen radan rakentamisesta käytännössä maanalaista kalliimpaa...
Tuossa vähän perspektiiviä hankkeen hulppealle hintalapulle, jotkut grynderit saattavat nyt pikkuisen juksata ja vedättää valtuuston hönöjä.

Kuuluisa Golden Gate silta  San Fransiscossa  maksaisi nykyrahassa 700Miljoonaa dollaria(600milj Euroa).

Tuossa lista maailman kalleimmista silloista. Ja yksikään näistä ei ole mikään  ratikka + käppäilysilta puolikuolleesta pikkulähiöstä puolikuolleeseen toiseen saman moiseen missä on puolityhjä ostari. . 
Ihan heittämällä tällä kustannusarviolla päästään maailman kahdeksanneksi, George Washington silta on nääs euroissa 820milj. vähän kun tsempataan niin ohi päästään! Torille!

Quotev7. USA – George Washington Bridge, $1.1 Billion

Spanning the Hudson River, the George Washington Bridge was built to ease congestion in New York City. The bridge links Washington Heights in Manhattan to New Jersey.

6. USA – Oakland Bay Bridge, $1.3 Billion

Completed as long ago as 1936, the Oakland Bay Bridge is recognisable throughout the world. Taking only 3 years and 7 months to build, and stretching over the San Francisco Bay, the bridge connects Californian cities Oakland and San Francisco.

5. China – Tsing Ma Bridge, China, $1.35 billion

Hong Kong's Tsing Yi and Ma Wan islands are connected by this bridge, which has a length of 1.37km. Construction on the Tsing Ma Bridge finished in 1997, when it became the world's second longest bridge, though now it just sneaks into the top ten in terms of length.

4. South Korea – Yeongjong Grand Bridge, $1.9 Billion

Asia's most costly bridge, the Yeongjong Grand Bridge links Yeongjong to South Korea's mainland. The bridge is 4.42kms long, while the public was first allowed access to it in 2000.

3. USA – Verrazano-Narrows Bridge, $2.4 Billion

The Verrazano-Narrows Bridge in New York City, at 2.6 miles long, is the longest bridge anywhere to be found on the American continent. The bridge was opened to the public in 1964 and was built to connect Brooklyn and Staten Island.

2. Denmark – Great Belt Fixed Link, $4.4 Billion

The most expensive bridge ever built in Europe, the Great Belt Fixed Link connects two Danish islands, Zealand and Funen. Taking more than a decade to construct, the bridge spans 6.75kms and was eventually opened in 1997. Only Asia boasts bridges longer than the Great Belt Fixed Link.

1. USA – Eastern Replacement Span, Oakland Bay Bridge, $6.4 Billion

https://www.thortechnology.co.uk/bridges/the-7-most-expensive-bridges-built-2/
J. Sarasvuo - Woketus on paitsi väärin, myös mielenvikaisuuden muoto.
Wokettajat eivät edistä asiaa, jonka moraalisessa oikeutuksessa he hurskastelullaan loisivat


Tytti Tuppurainen: "Jokainen suomalainen tuntee arjessaan, mitä sosialidemokratia on!"

Kallan

Quote from: foobar on 09.06.2021, 15:21:57
^^ Länsimetron kokonaishinta-arvio on nyt noin 2,34 miljardia euroa, joka kattaa 21 kilometriä maanalaista ratatunnelia ja 13 asemaa sekä varikon maan alla. Hintaa kilometrille tulee nykyarvion mukaan noin 112 miljoonaa per kilometri, ja asemat muodostavat kustannuksista luokkaa kolmanneksen.

Kruunusillat-hankkeessa puhutaan maanpäällisestä 10 kilometrin radasta ja silloista. Hintaa radalle tulee näillä näkymin 80 miljoonaa euroa kilometriltä vaikka valtavia asemakokonaisuuksia ei tarvitse rakentaa ja rata kulkee maan päällä.

Länsimetrolle ilkuttiin Helsingissä loputtomasti sen paisuvien kulujen vuoksi, implikoiden kai että tämä kaikki johtuu Espoon liiallisesta oikeistolaisuudesta. Ensimmäinen osa ylitti hinta-arvionsa 66 prosentilla.

Kruunusillat-hanke on tähän mennssä onnistunut paisuttamaan hinta-arviotaan 86 prosentilla (nämä prosenttilukemat riippuvat toki viitekehyksestä), mutta media on hiljaa. Siksikö, että kyseessä on tunnetusti raivokkaiden Helsingin Vihreiden lempiprojekti, ja niiden osaltahan hintaa ei saisi edes kysyä? On jonkinlainen suoritus että Helsinki on onnistunut tekemään maanpäällisen radan rakentamisesta käytännössä maanalaista kalliimpaa...

Mediahan uutisoi asiasta, eli ei sitä Vihreiden takia peitellä ja hyssytellä. Mutta Vihreille se on yksi ja sama paljonko tuo lopulta maksaa, kun Joku Muu(tm) sen pääasiassa maksaa. Senhän takia he varmaan tykkäävätkin nykyisin rakennuttaa kaikenlaista veronmaksajien rahoilla, kun voi toteuttaa agendaa paljon tehokkaammin kuin jos menisi ketjuttamaan itsensä puuhun ja vastustaisi kaikkea.

HDRisto

Naurettavinta koko hesalaisten Kruunusiltaprojektissa on ne lokkien lepopaikoiksi suunnitellut tekoluodot.

foobar

Quote from: Kallan on 10.06.2021, 06:28:37
Mediahan uutisoi asiasta, eli ei sitä Vihreiden takia peitellä ja hyssytellä. Mutta Vihreille se on yksi ja sama paljonko tuo lopulta maksaa, kun Joku Muu(tm) sen pääasiassa maksaa. Senhän takia he varmaan tykkäävätkin nykyisin rakennuttaa kaikenlaista veronmaksajien rahoilla, kun voi toteuttaa agendaa paljon tehokkaammin kuin jos menisi ketjuttamaan itsensä puuhun ja vastustaisi kaikkea.

Uutisoi ja uutisoi. Se määrä aikaa jonka media käytti Länsimetron mollaamiseen tuskin tulee missään mitassa Kruunusiltojen osalta toteutumaan. Se tarkoittaisi että media ylläpitäisi suoraan vihreiden ja vihervasemmiston vastaista kampanjaa päällä tyyliin puoli vaalikautta. Kun huomioon otetaan että toimittajista vähintään kaksi kolmasosaa on vihervasemmiston kannattajia ja ilmeisesti Helsingissä vielä enemmän - ja että tämä toimittajakunta on aina pitänyt Helsinkiä jotenkin poikkeuksellisen kyvykkäänä ja Espoota lähinnä vitsinä joka loukkaa heidän näennäistä kosmopoliittiuttaan, olisi tuo melkoinen yllätys.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Titus

Olin vuosia sitten mukana projektissa joka sivusi tätä Kruunuvuori-hanketta ja voin vilpittömästi sanoa, että tämä hanke on vetänyt julkiselta sektorilta ja konsultti/suunnittelupuolelta sitä kaikkein kiilusilmäisintä ja vatipäisintä porukkaa kuin tuore lehmän paska kärpäsiä lämpimänä kesäpäivänä.

Esim alkuperäinen idea tämän sillan tilalle oli sellainen riippukorirata ja homman arkkitehti otti itkupotkuraivarit koska muut eivät pystyneet näkemään sen hienoutta... koko paskaa ajetaan vain sillä eteenpäin, että se maksaa ihan helvetisti ja joku saa siihen nimen alle, että "katsokaa! mä suunnittelin tän! makso ihan saatanasti!"

Seuraatkaa vaan kuinka tämä pikkuhiljaa rupeaa kääntymään johonkin henkilöön profiloituneeksi hankkeeksi (a'la guggenheim) silloin tiedätte, että se rakennetaan riippumatta yli miljardista jonka se maksaa  8)

Tällä hankkeella ei ole mitään järjellistä tai kaupunkilogistiikkaan perustuvaa syytä.


edit:
Köysirata Kruunuvuorenranta –
Helsingin kantakaupunki
Esiselvitys
https://www.hsl.fi/sites/default/files/uploads/15_2011_koysirataselvitys.pdf
"
Kruunuvuorenrannan köysiradan investointikustannukset ovat arviolta 90–125 M€ asemineen. Raitiotievaihtoehdon lopullisen kustannusarvion laatiminen on kesken, mutta voidaan arvioida, että siltojen ja raitioradan yhteiskustannus tulee olemaan vähintään 250 miljoonaa euroa(2010/11, eli nelinkertaistunut kymmenessä vuodessa). Köysiradan huolto-, käyttö- ja ylläpitokustannukset ovat noin 4–5 M€ vuodessa. Karkeasti arvioiden köysiradan kustannukset ovat noin puolet ja hyödyt noin kolmasosan pienemmät kuin raitiotievaihtoehdossa.(juu ei oikeasti ole, vuosikäyttökustannukseksi arvioitiin jo silloin tuplasti tuo summa ilman liikenteen katkeamisen aiheuttamia kuluja)
"

en enää muista kuinka monta miljoonaa näihin erilaisiin alustaviin esiselvityksiin kaadettiin... mutta sidukkaa kului terassilla kun asioita "pohdittiin"...

(typoja editoitu)
that's a bingo!

Roope2


Taitaa laskelmat todeta Länsimetron todella halvaksi verrattuna siltaan, kun mukaan liitetään ympärivuotiset käyttäjämäärät: kävelijät, fillaristit ja julkisten käyttäjät
"Koulussa menestyminen on vain siitä kiinni, kuinka paljon ja miten teet töitä. Oma asenne vaikuttaa tosi paljon."

Maryam Imtiaz, Pakistanista 13-vuotiaana Suomeen muuttanut Aalto-yliopiston opiskelija

Eino P. Keravalta

Ehkäpä kruunusiltoja halvemmaksi tulisi yksinkertaisesti vain porata Maapallon läpi reikä Pohjois-Koreaan: sitä kautta Helsingin vihervasemmisto pääsisi kävellen ihannemaailmaansa. Normaalit ihmiset voisivat sen jälkeen vain lapioida kannen kiinni.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

simppali

Tietääkseni tuntemani homo-, sekä lesbo pariskunnat osaavat ylittää ajoradan,suojatietä käyttäen,, ilman että siihen on jonkun nallePuh teatterin toimesta maalattu erilaisia värejä. Näitä uusia versioita sukupuolista en tunne ainuttakaan,,eli xhzzdyyrq-sukupuolisia, ja mitä niitä onkaan keksitty

Turussa on mieli mytyssä-..

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/fb802df0-0bac-4221-9d4c-cc9fab764e55

QuoteToimitusjohtaja kertoo, että teatteri on saanut kiitosta ja positiivista palautetta suojatiestä. Mahdollisen uuden sateenkaarisuojatien kohtalon Valkama jättää avoimeksi.

– Katsotaan, mitä tulee. Meille tulee kovasti ehdotuksia, missä suojatie voisi sijaita ja voisiko se olla muualla kuin suojatiellä.

Maalaa Valkama raitoja vaikka perseeseesi, tai leukaasi..tietysti voit väsätä jonkun yksitystien johonkin ....omia raitojasi varten, mutta teatterin saamien apurahojen tuhlaaminen teiden maalaamiseen ideologian takia on keskisormea niille jotka maksavat sinun teatterilystit avustusten muodossa.

QuoteSateenkaarisuojatie oli kaupunginteatterin arvoviesti yhdenvertaisuudesta, yhteisöllisyydestä sekä sukupuolen ja seksuaalisuuden monimuotoisuudesta. Näitä arvoja teatteri kantaa mukanaan jatkossakin.

Jos saisin päättää, niin teatteri kantaisi arvojaan, ilman yhteiskunnan tukia...luultavasti olisi kaksi monologia viikossa.. torstaina ja lauantaina Valkaman pitämänä.

tämmöisiä lukuja muutaman vuoden takaa, turun kaupungin teatteri.

QuoteTurkulaiset teatterilain alla toimivat valtionosuusteatterit (VOS-teatterit), kuten Turun Kaupunginteatteri ja Linnateatteri, saavat täysin eri mittakaavan tukea Turun kaupungilta. Teatterilakiin on kirjattu ajatus, että kunnan tuki teatterille pitää olla (vähintään) yhtä suuri kuin valtion tuen. Turun Kaupunginteatterin tuki valtiolta vuodelle 2018 on viimeisimmän teatteritilaston (Tinfo 2017) mukaan n. 2,3 miljoonaa euroa ja kunnallistuki Turun kaupungilta 6,5 miljoonaa euroa. Linnateatterin vastaavat lukemat ovat valtiolta reilut 576 000 euroa ja Turulta 93 000 euroa.

https://www.ts.fi/lukijoilta/4020971/Lukijalta+Kaupungin+tuki+vaaristaa+teattereiden+kilpailutilannetta

Noilla rahoilla voi tehdä eriväristä katua monta metriä.

Kun painuvi päät muun kansan, maan,
Me jääkärit uskoimme yhä.

Lalli IsoTalo

Quote from: simppali on 10.06.2021, 23:23:19
Tietääkseni tuntemani homo-, sekä lesbo pariskunnat osaavat ylittää ajoradan,suojatietä käyttäen,, ilman että siihen on jonkun nallePuh teatterin toimesta maalattu erilaisia värejä.

Asiaan jonkin verran liittyen ...
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

l'uomo normale

QuoteHELSINGIN Elielinaukion ja Asema-aukion arkkitehtuurikilpailun viidestä ehdokkaasta jatkoon on selviytynyt kaksi, Albero ja Klyyga. Lisäksi rakentamisen määrää on toisella kierroksella päätetty laskea neljänneksellä.

HS kertoi viime viikolla, että arkkitehtuurikilpailu menee toiselle kierrokselle, sillä selkeää voittajaa ei ensimmäiselle kierroksella löytynyt. Voittaja selviää joulukuussa.

ELIELINAUKION suunnitelmat ja erityisesti rakentamisen määrä on herättänyt hyvin paljon myös julkista keskustelua.

Uuden rakentamisen kokonaistavoite suunnittelualueella on 40 000 neliömetriä, joka vastaa melko tarkalleen Postitalon (pinta-ala 41 074) tai Sokoksen (pinta-ala 40 676) kokoluokkaa.

[...{

Jatkoon selvinneiden Alberon ja Klyygan pinta-ala on noin 40 000 neliötä, ja toisella kierroksella tästä pitäisi napata pois neljännes eli noin 10 000 neliötä.

[....]

Elielinaukion kehitys Oy:n tiistaina lähettämässä tiedotteessa sanotaan, että kaupunkilaisten antama palaute otettiin huomioon laskemalla rakentamisen kokonaistavoitetta kilpailun kakkosvaiheessa.

[...]

KILPAILUN tarkoitus on tiivistää alueen rakennetta ja synnyttää täydennysrakentamalla uusi toimitila-alue, johon sijoittuisi työpaikkoja, majoituspalveluita, kauppaa, vapaa-ajan toimintoja sekä kohtaamispaikkoja.

Arkkitehtuurikilpailu järjestettiin kutsukilpailuna, johon ehdotuksensa lähetti kolme suomalaista ja kaksi ulkomaista arkkitehtitoimistoa tai niiden yhteenliittymää:

[...] Tuomarit eivät tiedä, mikä ehdotuksista on minkäkin toimiston.

KILPAILUN tuomaristoon kuului 11 jäsentä, ja puheenjohtajana toimi kaupunkiympäristön apulaispormestari Anni Sinnemäki (vihr).

Hänen lisäkseen tuomaristossa olivat edustettuina sijoittajatahot, eli Evata Partnersin toimitusjohtaja Vesa Olkkola, SOK:n kiinteistöjohtaja Pasi Suutari, Ilmarisen kiinteistöjohtaja Tomi Aimonen ja Realidea Oy:n osakas Markku Hietala.

Lisäksi tuomaristoon kuului muun muassa italialainen arkkitehti Cino Zucchi, Helsingin kaupunkiympäristön toimialajohtaja Mikko Aho ja maisema-arkkitehti Anu Lamminpää Helsingin kaupungilta.

Kilpailukokonaisuutta luotsaavan Elielinaukion kehitys oy:n toimitusjohtaja Vesa Olkkola ei osaa vielä sanoa, kuinka tarkasti tuleva kilpailun voittaja ohjaa Elielinaukion ja Asema-aukion kehittämistä.

[...]

Noona Bäckgren

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008057499.html

Kivaa näennäisdemokratiaa, kun palautteen pohjalta supistetaan suunnitelmaa, johon ehkä tarkoituksella oli juuri sitä varten jätetty supistamisvaraa.

Asunnoille voisi olla keskustassa kysyntää, mutta onko sitä enää uudelle liiketilalle? Kun viimeksi olen käynyt Helsingin keskistassa on tullut fiilis että se on enemmän nuorison, nuorten aikuisten ja köyhemmän väen hengailupaikka eikä sellainen rahan ja vallan keskus mitä se on ollut tähän asti parisen sataa vuotta. Niinkuin olisin ravintolassa jolla on kunniakas meneisyys, mutta josta on tullut teinihelvetti/sedula.

Samapa tuo, huomiota pitää kiinnittää myös esikaupunkien täydennysrakentamiseen ja miten tiiviitä myös uudet pientaloalueet ovat.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Ajatolloh

Quote from: l'uomo normale on 16.06.2021, 08:38:48
Samapa tuo, huomiota pitää kiinnittää myös esikaupunkien täydennysrakentamiseen ja miten tiiviitä myös uudet pientaloalueet ovat.

Et nää ole ihmisnormaali tiivistä rakentamista nähnykkään. Ootappa kuin Malmin kenttä, Uusi Venetsia tulee rakentamisen alle. E-luku tulee olemaan 2-3, vaikka teoreettinen maksimi on 1 (=100%).

Niin tiheään pitää ihmiset Uudessa Venetsiassa pakata, jotta saadaan rakentamistiheys kuosiin ja grynderibisnes kannattamaan. Varmaan asunnoista pitää tehdä osa-aika (time share) asuntoja eli omistat ne vain osan aikaa vuorokaudesta. Jonkun toisen tsiipaleen omistaa sitten joku toinen mohammed.

Sulfidisavet vaan Tuusulaan ja maansiirtoajourakat hoidetaan luotettavalla ja vähäpäästöisellä neuvostokuormuritekniikalla. Sillähän ne hoitui vaalikampanjatkin.

Kuskit ja polttoaine voitaneen tuotattaa Venäjältä. Saadaan samalla hoidettua tuota työvoimapulaa ja eihän se ole Helsingin päästöjä, jos kuormuri tankataan vaikka Venäjällä siellä tuotetulla polttoaineella?

Voitto Ankka

Quote from: Ajatolloh on 16.06.2021, 08:45:38
E-luku tulee olemaan 2-3, vaikka teoreettinen maksimi on 1 (=100%).

Avaatko vähän tätä teoreettisen maksimin määritelmääsi?

j.

no future

Ne kuormurit ja ihan kaikki muutkin autot tankataan jo nyt sieltä Venäjältä tuodulla polttoaineella.

l'uomo normale

 
QuotePunaMusta Oy
12. toukokuuta kello 15.51 ·
Tampereen Ratikan mainospaikkojen varaaminen on täydessä vauhdissa ja kokoteippaukset on myyty loppuun jo vuoden 2022 tammikuulle saakka. Ole siis nopea ja varaa oma mainospaikkasi nyt!
Voit näkyä myös raitiovaunujen digitaalisilla näytöillä, joilla mainoksesi tavoittavat Tampereella asuvat ja vierailevat matkustajat.
Tutustu tarkemmin ja varaa mainospaikkasi.
Tampereen Ratikka

https://mediamyynti.com/?utm_source=facebook&utm_medium=mainonta&utm_campaign=tampereen_ratikka&utm_term=pk_seutu&fbclid=IwAR2NR2kjxZl14_-E3myuAHi_Yhi8oDYmCxoieEilGwzTJFzda7kPjVB6BlE

Facebookista mainos ohjasi tällaiselle sivulle. Mikä tamperelaisissa on vikana, jos eivät ymmärrrä mainostaa hienossa ratikassaan, ilman että Karjalaisen julkaisija Punamusta (Laakkosen veljekset) joutuvat sitä minunkin Facebook-seinälläni mainostamaan?

Karjalainen on ollut maahanmuutto- ja vastaanottokeskusmyönteinen julkaisu, luultavasti heijastellen omistajansa taloudellisia intressejä. Jännästi nämä projektit kulkevat klimpeissä yksittäisten toimijoidenkin kohdalla.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Titus

Työikäiset muuttavat pois pääkaupunkiseudulta – isot omakotitalot kiinnostavat enemmän
Quote
Suomalaiset ovat muuttaneet asunnosta toiseen samaan tahtiin kuin aiempina vuosina, mutta korona on vaikuttanut muuttosuuntaan. Helsinki oli vuonna 2020 muuttotappiokunta ja myös koko pääkaupunkiseudun nettomuutto oli hieman negatiivinen.

Lue myösNäin ennaltaehkäiset murtoja – pidä talo asutun näköisenä
Lue myösNäin ehkäiset asuntomurtoja – yksinkertaiset niksit auttavat


Pop Pankkikeskuksen tiedotteen mukaan pääkaupunkiseudun väestönkasvu puolittui viime vuonna, kun pääkaupunkiseudun kehyskuntien väestön kasvu puolestaan nopeutui selvästi. Suurin muutos tapahtui kuitenkin maaseutualueilla, joissa väestön määrän väheneminen hidastui selvästi.

Etätyöt ovat osaltaan vaikuttaneet siihen, että ihmiset haluavat nyt isomman asunnon pääkaupunkiseudun ulkopuolelta. Selvimmin muutos näkyy parhaassa työiässä olevien 30–44-vuotiaiden muutossa, joiden lähtömuutto pääkaupunkiseudulta lisääntyi selvästi. Heidän muuttonsa suuntautuivat ennen muuta pääkaupunkiseudun kehyskuntiin. Hinnat kuitenkiin jatkoivat nopeimmin nousua pääkaupunkiseudulla.

https://www.stara.fi/2021/07/02/tyoikaiset-muuttavat-pois-paakaupunkiseudulta-isot-omakotitalot-kiinnostavat-enemman/

Tähän ei toki vaikuta se, että Helsinki on yhä vähemmän ja vähemmän tavallisen työtätekevän (ei siis virastorotan) ihmisen kaupunki  :silakka:


that's a bingo!

Titus

Redin tyhjät liiketilat herättävät jälleen keskustelua – Kauppakeskusjohtaja: koronan säikäyttämät yrittäjät eivät uskalla uusia vuokrasopimuksia Kalasataman kauppakeskus Redissä 15 prosenttia liiketilasta on tyhjillään. Osa tilasta on varattu uudistushankkeelle, joka tuo Rediin S-marketin ja uudistuneen ravintolamaailman. Osittain luku selittyy myös vuokrasopimusten päättymisellä.
Quote
OTSO KARHU
5.7. 18:40

Kauppakeskus Redin tyhjyyttään ammottavat liiketilat Helsingin Kalasatamassa ovat herättäneet ihmetystä sosiaalisessa mediassa. Useampi liikeyritys, kuten Telia kauppa, Life-myymälä, ja ravintolat Chalupa ja Amore Mio ovat vastikään lopettaneet toimintansa.

Liiketilat ovat jääneet tyhjäksi.

Syyskuussa 2018 avattu Redi on ollut toisinaan vaikeuksissa asiakkaiden haalimisen kanssa. Liiketilojen käyttöaste, eli käytössä olevan liiketilan prosenttiosuus, on Redissä nyt 85 prosenttia. Luku on pudonnut koronaa edeltävästä ajasta runsaat kolme prosenttia.

Nykyiset tyhjät liiketilat selittyvät osin vuokrasopimuskausien päättymisellä. Kauppakeskus teki aloittaessaan vuonna 2018 useita kolmen vuoden sopimuksia, jotka purkautuvat nyt.

Redin kauppakeskusjohtaja Aleksi Salminen mukaan korona on tehnyt yrittäjistä varovaisia, joten sopimuksia ei jatketa niin innokkaasti.

– Etenkin kansainväliset yritykset ovat olleet varuillaan ja pienentäneet liiketilamääriään, Salminen sanoo.

Vetovoimaa haetaan uudesta ravintolamaailmasta
Toinen selittävä tekijä tyhjille tiloille on käynnissä oleva uudistusprojekti. Kauppakeskuksen pohjakerrokseen avataan HOK-elannon suurin S-market syksyllä 2022, joten monet liiketilat siirretään sen tieltä ylempiin kerroksiin.

Noin viisi prosenttia nyt tyhjillään olevasta liiketilasta on varattu uudistushankkeen vaiheita varten, joten ne eivät ole vuokrattavissa.

Uudistusprojektiin kuuluu myös liiketilojen rakenteellisia uudistustöitä, ja kauppakeskuksen kulkuväylien selkeyttämistä. Lisäksi Redi pyrkii luomaan täysin uudistuneen ravintolamaailman, joka ei olisi matkittu muista kauppakeskuksista.

https://yle.fi/uutiset/3-12009428

Bulevardin Hietalahden pään suunnitelma: ravintoloita
Senaatintori ja sen ympäristö: ravintoloita
Aleksanterinkatu: ravintoloita
Typötyhjä Redi: ravintoloita
Redin ulkopuolen "tapahtuma-alue": ravintoloita
Konepajan alue Vallilassa: enemmän ravintoloita

:roll: :roll:

that's a bingo!

Eino P. Keravalta

QuoteBulevardin Hietalahden pään suunnitelma: ravintoloita
Senaatintori ja sen ympäristö: ravintoloita
Aleksanterinkatu: ravintoloita
Typötyhjä Redi: ravintoloita
Redin ulkopuolen "tapahtuma-alue": ravintoloita
Konepajan alue Vallilassa: enemmän ravintoloita

Eiköhän siellä ole jo aivan tarpeeksi ravintoloita, olemassaolevatkin kilpailevat verissäpäin ja osa putoaa konkurssiin. Että lisää ravintoloita? Kuka niissä kävisi? Suomalaiset ovat niin köyhä kansa, että täällä ei tavan tallaaja voi syödä ravintolassa kuin satunnaisesti ja silloinkin otetaan se halpa annos. Ei tämä ole mikään Italia tai Ranska, jossa on varakkaammat kotitaloudet ja suurempi ostovoima, pienemmät työvoimakulut.

Lisää ravintoloita tietää vain lisää kilpailua mikä tietää lisää veronkiertoa ja lisää kaikenmaailman kehitysmaaperäisiä kuppiloita, jotka toimivat harmaan talouden alueella.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

HDRisto

Kyllä näin hellekesänä voi haaveilla ravintola- ja kahvilakeskittymistä polkupyöräilybaanoineen ja terasseineen. Kesä vaan tuppaa olemaan aika lyhyt näillä leveysasteilla. Kun tulee lunta, räntää, vettä samaan aikaan taivaalta niin aika paatunut terassisissi saa olla että viihtyy. Saati kauempaa fillaroisi lattelle ja vegaani-iltapalalle.
Mutta laittakoot nyt kokeeksi sitten, en tule käymään Hellsinkissä kuin korkeintaan läpikulkumatkalla Länsisatamaan / Viroon. Lentokenttäkin on Vantaalla.

jmk

Quote from: Eino P. Keravalta on 07.07.2021, 19:39:40
Eiköhän siellä ole jo aivan tarpeeksi ravintoloita, olemassaolevatkin kilpailevat verissäpäin ja osa putoaa konkurssiin. Että lisää ravintoloita? Kuka niissä kävisi? Suomalaiset ovat niin köyhä kansa, että täällä ei tavan tallaaja voi syödä ravintolassa kuin satunnaisesti ja silloinkin otetaan se halpa annos.

OT, mutta Suomessa ravintolaruokailun houkuttelevuutta vähentää paitsi hinta, myös onneton konsepti ja hidas palvelu. Suomessa kun menet ravintolaan, niin ensin vartin odottelet, että tarjoilija ehtii juoruilultaan laahustaa ottamaan tilauksesi vastaan. Sitten odottelet täysin tuntemattoman ajan tyhjän pöydän ääressä, ehkä puoli tuntia, ehkä kolme varttia. Annokset tuodaan pöytään, ja kun vihdoinkin olet syömässä, niin sitten kyllä palvelua piisaa: tarjoilija tulee hetken kuluttua kysymään maireasti, että maistuuko? (Auta armias, jos tässä kohdassa erehdyt sanomaan, että pihvi ei kyllä ollut sillä tavalla paistettu kuin pyysin. Tarjoilija sieppaa koko annoksesi pois, häviää jonnekin keittiöön ja odottelet taas tyhjän pöydän ääressä, samalla kun seurueesi syö omia annoksiaan. Puolen tunnin kuluttua saat oman annoksesi uudestaan tehtynä.)

Pääruuan jälkeen voit valita otatko saman odottelurumban uusiksi jälkiruuan kanssa, vai riittääkö että odotat laskua 10 min, kunnes marssit kassalle sanomaan että haluatteko te sitä rahaa.

"Jossain muualla" saat heti pöytään istuttuasi edes jotain juotavaa ja naposteltavaa, ruoka-annoksia tulee järkevällä tahdilla niin että niitä voi järjellisesti tilata kesken kaiken lisääkin. En tiedä, miksi tämä on Suomessa mahdotonta.

Minä kyllä kävisin ravintolassa syömässä, ihan Suomen hinnoillakin, mutta jostain syystä yllä kuvattu ruokailunautinto ei houkuttele kovin usein.

Kallan

Quote from: Eino P. Keravalta on 07.07.2021, 19:39:40
QuoteBulevardin Hietalahden pään suunnitelma: ravintoloita
Senaatintori ja sen ympäristö: ravintoloita
Aleksanterinkatu: ravintoloita
Typötyhjä Redi: ravintoloita
Redin ulkopuolen "tapahtuma-alue": ravintoloita
Konepajan alue Vallilassa: enemmän ravintoloita

Eiköhän siellä ole jo aivan tarpeeksi ravintoloita, olemassaolevatkin kilpailevat verissäpäin ja osa putoaa konkurssiin. Että lisää ravintoloita? Kuka niissä kävisi? Suomalaiset ovat niin köyhä kansa, että täällä ei tavan tallaaja voi syödä ravintolassa kuin satunnaisesti ja silloinkin otetaan se halpa annos. Ei tämä ole mikään Italia tai Ranska, jossa on varakkaammat kotitaloudet ja suurempi ostovoima, pienemmät työvoimakulut.

Lisää ravintoloita tietää vain lisää kilpailua mikä tietää lisää veronkiertoa ja lisää kaikenmaailman kehitysmaaperäisiä kuppiloita, jotka toimivat harmaan talouden alueella.

Ehkäpä lapsettomat punavihreät ovat innokkaampia käymään ravintoloissa kun ei ole omaa perhettä elätettävänä - ja voi olla että nämä samat henkilöt ovat vaikuttamassa epäsuorasti kaavoitukseen, tavalla tai toisella. Varmaan sen takia ravintoloita kaavoitellaan ehkäpä holtittomasti asiakaskunnan realistiseen määärään nähden. Mene ja tiedä.

no future

Ennen koronaa matkailijoiden määrä ja hotelliyöpymiset kasvoivat Helsingissä 10-15% vuositahtia. Samaan aikaan perinteiset juottolat ovat vähentyneet, ja tilalle on tullut enemmän erilaisia ruokaan keskittyviä paikkoja. Ruokaravintolat myös ovat selvinneet korona-ajasta yllättävän hyvin.

Kyllä sitä itsekin välillä hämmästyy muutoksen "nopeutta", mutta sitten muistaa että ei se 15 tai 20 vuotta ehkä niin nopea ja lyhyt ajanjakso olekaan. Juuri viikko sitten käytiin lounaalla eräässä itselleni uudessa mestassa. Vasta hyvän aikaa paikkaa ja naapurustoa ihmeteltyäni tajusin, että tässä samassa paikassahan sitä tuli bailattua ja kontattua ihan vasta tossa... ööh... siis 2002.

Titus

Uusi yökerho Tokoinrantaan – "Paljon on vielä oppimista siinä, mitä se peruskalliolainen asiakas haluaa"
QuoteVapaa-aika: Il Gabbianon tilalle avattu Kafé Koma on myös bailupaikka. Perinteikkäällä ravintolapaikalla oleva tulokas luottaa monipuoliseen tarjontaan.

Tokoinrantaan avautuneen Kafé Koman ravintoloitsija Alex Ghorbanin mukaan ravintolasta on tarkoitus tehdä rento kohtauspaikka, jossa voi viettää iltaa yömyöhään asti.

– Koronarajoitusten hellitettyä meillä menee asiakasvirtojen suhteen koko ajan parempaan suuntaan. Paljon meillä on vielä oppimista siinä, että mitä se peruskalliolainen asiakas haluaa, Ghorbani sanoo.

https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/4214721

ennen se halusi mahdollisimman halvan stoben mahdollisimman aikaisin aamulla.... en näistä junantuomista hipstereistä tiedä  8)
that's a bingo!

Eino P. Keravalta

QuotePaljon meillä on vielä oppimista siinä, että mitä se peruskalliolainen asiakas haluaa, Ghorbani sanoo.

Sitä on aika vaikea sanoa, kun se peruskalliolainen ei itsekään tiedä, mitä se haluaa:

Se äänestää mielestään rauhaa ja rakkautta ja saa vuodesta toiseen raiskauksia, ryöstöjä ja huumeiden tuputusta lapsille.

Mitä se haluaa? Ei se tiedä.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Melbac

Quote from: Titus on 13.07.2021, 20:58:25
Uusi yökerho Tokoinrantaan – "Paljon on vielä oppimista siinä, mitä se peruskalliolainen asiakas haluaa"
QuoteVapaa-aika: Il Gabbianon tilalle avattu Kafé Koma on myös bailupaikka. Perinteikkäällä ravintolapaikalla oleva tulokas luottaa monipuoliseen tarjontaan.

Tokoinrantaan avautuneen Kafé Koman ravintoloitsija Alex Ghorbanin mukaan ravintolasta on tarkoitus tehdä rento kohtauspaikka, jossa voi viettää iltaa yömyöhään asti.

– Koronarajoitusten hellitettyä meillä menee asiakasvirtojen suhteen koko ajan parempaan suuntaan. Paljon meillä on vielä oppimista siinä, että mitä se peruskalliolainen asiakas haluaa, Ghorbani sanoo.

https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/4214721

ennen se halusi mahdollisimman halvan stoben mahdollisimman aikaisin aamulla.... en näistä junantuomista hipstereistä tiedä  8)
Eipä muuten ole paljoa tuolla päin käyty ikinä johtuen sen "syrjäisestä" paikasta,tonne päin pitää lähteä ihan tarkoituksella.Ei paljoa teatterit ja vastaavat kiinnosta enkä usko että "peruskalliolaista" kiinnostaa myöskään.:)

Melbac

Quote from: Eino P. Keravalta on 13.07.2021, 21:28:22
QuotePaljon meillä on vielä oppimista siinä, että mitä se peruskalliolainen asiakas haluaa, Ghorbani sanoo.

Sitä on aika vaikea sanoa, kun se peruskalliolainen ei itsekään tiedä, mitä se haluaa:

Se äänestää mielestään rauhaa ja rakkautta ja saa vuodesta toiseen raiskauksia, ryöstöjä ja huumeiden tuputusta lapsille.

Mitä se haluaa? Ei se tiedä.
Eikös noi ole hesarin/hakiksen/sörkän juttuja?.

P

Quote from: Eino P. Keravalta on 13.07.2021, 21:28:22
QuotePaljon meillä on vielä oppimista siinä, että mitä se peruskalliolainen asiakas haluaa, Ghorbani sanoo.

Sitä on aika vaikea sanoa, kun se peruskalliolainen ei itsekään tiedä, mitä se haluaa:

Se äänestää mielestään rauhaa ja rakkautta ja saa vuodesta toiseen raiskauksia, ryöstöjä ja huumeiden tuputusta lapsille.

Mitä se haluaa? Ei se tiedä.

Ja sitten kun se tietää, se muuttaa muualle.
Niin on käynyt monelle tutulle.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Kallan

Mitenkähän muuten lähellä kulkeva junarata lisää yökerhon houkuttelevuutta. Muutenhan tuo on kivalla paikalla.

-PPT-

Kallio oli hieno paikka asua nuorena. 10v tuli siellä aikoinaan asuttua. Varmaan  edelleenkin hieno paikka tämän päivän nuorille.

Ei se mikään aikuisen ihmisen asuinpaikka kuitenkaan ole.

Titus

^+1

Tässäkin casessa tulee hyvin esille se, että toisille tämä onnistuu toisille ei: samalla paikalla oleva Helsingin juhlaviikkojen teltan musiikki loppuu 22 koska valitukset lahden toiselta puolelta (joku kansanedustaja valitti metelistä). Nyt onnistuukin 04 asti nou problem ja suuremmalla volyymiillä.

Tästä meluasiasta on jo nousemassa poru, katsotaan kauanko tuo toimii "yökerhona".


that's a bingo!