News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Homman suuri ja kaikenkattava kaupunki- ja liikennesuunnitteluketju

Started by Mika.H, 12.04.2013, 22:50:29

Previous topic - Next topic

Titus


Satama vie ihmisiltä tilan olemalla.... satama :

Quote
Tulevaisuudessa Tukholmaan lähtevä laivaliikenne keskitetään Katajanokalle ja Tallinnan laivaliikenne Länsisatamaan.

Jatkossa siis Tallink Siljan laivat Eteläsataman Olympiaterminaalista siirtyisivät Katajanokalle, josta nykyisin lähtevät Viking Linen laivat Tukholmaan ja Tallinnaan.

Viimeiset kaksi vuotta Helsingin Satama on tehnyt selvityksiä satamien uudelleensijoittumisista. Viimekesäisen raportin mukaan liiketaloudellisesti tuottavin skenaario olisi pysyä nykyisessä mallissa. Siinä satama kuitenkin vie kaupunkilaisilta paljon arvokasta satama-aluetta. Lisäksi liikenteen haasteet keskustassa todennäköisesti kärjistyisivät entisestään.

QuoteKESKITTÄMISEN myötä matkustaja-autolauttaliikenne Eteläsatamassa loppuu kokonaan. Se kuitenkin tarkoittaa liikennemäärien kasvamista jo valmiiksi ruuhkaisessa Länsisatamassa. Siksi suunnitelmissa on ollut mukana Länsisatama–Länsiväylä-tunneli, jolloin koko raskas rahtiliikenne ja myös iso osa sataman henkilöautoliikenteestä saadaan maan alle.

– Tässä tulee tällainen ketjureaktio, Haapasaari toteaa.

Katajanokalla olisi päivittäin sekä Viking Linen että Silja Linen yksi Tukholma-laiva. Haapasaaren mukaan keskittämismallissa Katajanokan liikennemäärät vähenevät kokonaisuudessaan, kun Tallinnan liikenne siirtyy Länsisatamaan.

– Tallinnan liikenteessä rekkoja ja henkilöautoja on paljon enemmän. Vaikka alukset olisivat satamassa melko samaan aikaan, se on toteutettavissa nykyisiä liikennejärjestelyjä kehittämällä, Haapasaari vakuuttaa.

https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/3599641

Käytännössä ainoa mitä saavutetaan on järkyttävät kulut tunnelin louhimisesta (tulee kiire ennenkuin Hki-Tallinna-tunneli tekee rahtiliikenteestä tarpeetonta) ja liikenteen sumppuuntuminen siihen asti ennestään jumittavasta Länsisatamasta. Yksi asia mistä saattaa nousta ulinaa on Katajanokan pään asukkaiden näköalojen katoaminen (tai muuttuminen laiturissa pötköttäväksi laivaksi) koska laivat on viitisen kerrosta korkeampia kuin luxusasunnot.

Niin, mihin sitä satamalueen reunaa sitten tarvitaan ? Noh, siihen tulee.... pyörätie  ;D
that's a bingo!

Lalli IsoTalo

Quote from: mmm on 05.02.2021, 00:04:30
Quote
tukea annettiin työpaikkojen liikkumisen ohjaukseen, kävelyn ja pyöräilyn edistämiseen sekä kestävän liikkumisen suunnitteluun.

Kävelyä ja pyöräilyä edistäisi muun muassa auratun lumen kuskaaminen pois väyliltä.

Pyöräilyä ja kävelyn/pyöräilyn turvallisuutta edistäisivät myös liikennemerkit "pyörätie loppuu".
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Chrattac

Quote from: Titus on 08.02.2021, 11:39:39

Satama vie ihmisiltä tilan olemalla.... satama :

Quote
Tulevaisuudessa Tukholmaan lähtevä laivaliikenne keskitetään Katajanokalle ja Tallinnan laivaliikenne Länsisatamaan.

Jatkossa siis Tallink Siljan laivat Eteläsataman Olympiaterminaalista siirtyisivät Katajanokalle, josta nykyisin lähtevät Viking Linen laivat Tukholmaan ja Tallinnaan.

Viimeiset kaksi vuotta Helsingin Satama on tehnyt selvityksiä satamien uudelleensijoittumisista. Viimekesäisen raportin mukaan liiketaloudellisesti tuottavin skenaario olisi pysyä nykyisessä mallissa. Siinä satama kuitenkin vie kaupunkilaisilta paljon arvokasta satama-aluetta. Lisäksi liikenteen haasteet keskustassa todennäköisesti kärjistyisivät entisestään.
[...]

En usko silmiäni, kun luin tuosta, että vakavissaan toteavat sataman vievän arvokasta satama-aluetta. Ilmanko satamaa se satama-alue siellä olisi ikään kuin luonnollisena valkamana? Meneekö nää porukat ihan täydellisellä putkinäöllä? Onko noissa tehtävissä pienimuotoinenkin ajattelu kielletty?
Sortuu valtakunta tomuun viimein joka ikinen
ja hallitsijain nimet vaipuu unohdukseen tuonelaan,
kaatuu järjestelmät, kuolee sanat suuret huulille
ja rauniolla yksinäinen tuulenhenkäys vaeltaa...

l'uomo normale

Quote from: Chrattac on 08.02.2021, 12:04:55
En usko silmiäni, kun luin tuosta, että vakavissaan toteavat sataman vievän arvokasta satama-aluetta. Ilmanko satamaa se satama-alue siellä olisi ikään kuin luonnollisena valkamana? Meneekö nää porukat ihan täydellisellä putkinäöllä? Onko noissa tehtävissä pienimuotoinenkin ajattelu kielletty?

En huomannutkaan tuota. Satama on kaupunkiolosuhteissa kai paikka, jonne tullaan jollain Greta-purjeveneellä ja jatketaan sieltä rantabaarin terassille artisaanioluita ja vastaavia maistelemaan. Tyhmät likaiset saastuttavat ja raskaat jutut, joita ei voi ulkoistaa vielä Kiinaan, kuten kiinarahdin käsittely Suomen päässä, voidaan sijoittaa jonnekin landelle sinne minne lentoliikenne pienkoneillakin.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

uuninpankko

Järjetön määrä saastetta syntyy, kun Länsisataman rekkaliikenne pakotetaan ajamaan n. 20 kilometrin huvilenkki Espoon ja Kehä I:n kautta pohjoisiin ja koillisiin pääsuuntiin eli Tampereen ja Lahden moottoriteille päästäkseen. Jos keskustatunneli olisi olemassa, nämä autot pääsisivät sujahtamaan alle vartissa Koskelaan ja siitä kohti pohjoista.

Mutta ei, mielummin aiheutetaan hiilidioksidi- ja hiukkaspäästöjä ja ruuhkautumista pitkin kehäteitä ja niitä ympäröiviä asuinalueita.

jmk

Quote from: uuninpankko on 08.02.2021, 12:36:04
Mutta ei, mielummin aiheutetaan hiilidioksidi- ja hiukkaspäästöjä ja ruuhkautumista pitkin kehäteitä ja niitä ympäröiviä asuinalueita.

Kehätiethän ovat pääkaupunkiseudun liikennesuunnittelun kaatopaikka. Kaikkialta muualta liikenteen voi estää, koska "onhan kehätie". Asuntokadut poikki. Kokoojakadut poikki. Rekka keskustasta itään? No menköön länteen ja sitten kehää pitkin. "Kehälle mahtuu."

Samaan aikaan, kun kaikki liikenne sumputetaan kehätielle ilman vaihtoehtoja eikä sinne rakenneta näin aiheutettua liikennetarvetta vastaavaa kapasiteettia, pystytään loogisesti heristämään sormea kehätietä ajaville: Vittuako ajatte niin tiiviisti, ajakaa väljemmin, muistakaa turvaväli!


Mikke70

Quote from: Titus on 08.02.2021, 11:39:39

Käytännössä ainoa mitä saavutetaan on järkyttävät kulut tunnelin louhimisesta (tulee kiire ennenkuin Hki-Tallinna-tunneli tekee rahtiliikenteestä tarpeetonta) ja liikenteen sumppuuntuminen siihen asti ennestään jumittavasta Länsisatamasta. Yksi asia mistä saattaa nousta ulinaa on Katajanokan pään asukkaiden näköalojen katoaminen (tai muuttuminen laiturissa pötköttäväksi laivaksi) koska laivat on viitisen kerrosta korkeampia kuin luxusasunnot.

Niin, mihin sitä satamalueen reunaa sitten tarvitaan ? Noh, siihen tulee.... pyörätie  ;D

Todennäköisimmin (ja mitä toivottavimmin) mitään Helsinki-Tallinna-tunneli ei rakenneta. Eikä tuo tunneli poista mihinkään matkustajia mereltä tai merirahdin välttämättömyyttä.
Donald—I appreciate the free publicity for Borat! I admit, I don't find you funny either. But yet the whole world laughs at you.

Titus

Quote from: Mikke70 on 08.02.2021, 16:43:00
tai merirahdin välttämättömyyttä.

Hupiliikenteestä samaa mieltä, mutta millainen Tallinna-Hki rahtiliikenne kulkee vain laivalla eikä tunnelia pitkin ? Päinvastoin, kun laivan hankala satama-satama siirtyminen ja yhtä hankala aikataulu poistetaan, niin rahti käupunkien välillä kasvaa huomattavasti ja siirtyy yhä pienempiin tuotteisiin. Esim leipomot ja pientuottajat voivat jakaa suoraan Hgin kauppoihin ilman rekkavaihetta tässä välissä. Tai Tallinnan suuntaan jos pystyy siellä kilpailemaan.

Samoin bussit korvannevat laivaliikenteen työmatkaliikenteessä. Jäljelle jäävä hupiliikenne taas ei enää vaadi niin suuria laivoja ja laivat voivat olla kokonaan matkustajalaivoja ilman autojen kuljetusta.

Toivon itse, että tämä tunneli syntyy mahdollisimman pian ja Tallinnan suuret laivat ja niiden rahti poistuu Hgin keskustasta.
that's a bingo!

Mikke70

Quote from: Titus on 08.02.2021, 17:07:41
Quote from: Mikke70 on 08.02.2021, 16:43:00
tai merirahdin välttämättömyyttä.

Hupiliikenteestä samaa mieltä, mutta millainen Tallinna-Hki rahtiliikenne kulkee vain laivalla eikä tunnelia pitkin ? Päinvastoin, kun laivan hankala satama-satama siirtyminen ja yhtä hankala aikataulu poistetaan, niin rahti käupunkien välillä kasvaa huomattavasti ja siirtyy yhä pienempiin tuotteisiin. Esim leipomot ja pientuottajat voivat jakaa suoraan Hgin kauppoihin ilman rekkavaihetta tässä välissä. Tai Tallinnan suuntaan jos pystyy siellä kilpailemaan.

Samoin bussit korvannevat laivaliikenteen työmatkaliikenteessä. Jäljelle jäävä hupiliikenne taas ei enää vaadi niin suuria laivoja ja laivat voivat olla kokonaan matkustajalaivoja ilman autojen kuljetusta.

Toivon itse, että tämä tunneli syntyy mahdollisimman pian ja Tallinnan suuret laivat ja niiden rahti poistuu Hgin keskustasta.

Jos tätä hanketta oikeasti alettaisiin viemään eteenpäin, voisi yva ja jonkinasteiset suunnitelmat olla valmis tämän vuosikymmenen aikana. Urakka sitten valmis joskus 2040 luvun puolella. Westerbackan aikataululle junaliikenne käynnissä 2024 nauraa kaikki. 40 % lyhempi Englannin kanaalin alittava tunneli maksoi 10 Mrd£  1980-luvun lopulla. Tunneli on ollut hädin tuskin kannattava kahden Euroopan suurmaan välillä. Olisiko 30 Mrd€ sopiva haarukassa oleva arvaus Helsinki-Tallinnan tunnelin kustannukseksi. Ja tämä siis kahden Euroopan perälaidalla sijaitsevan peräkylän väliseen junayhteyteen.

En tiedä, paljonko on merirahtia Tallinnaan, mutta taitaa merirahtien volyymit olla ihan eri koko luokkaa kuin junissa. Ja tuo rahdin määrä kaikkiaan Tallinnaan on yksi kärpäsen paska verrattuna siihen paljonko merirahtia on muualle eurooppaan.

Juttuasi busseista en enää ymmärtänyt ollenkaan. Eli mistä ihmeen busseista oikein puhut, kun oltaisiin rakentamassa ratayhteyttä???
Donald—I appreciate the free publicity for Borat! I admit, I don't find you funny either. But yet the whole world laughs at you.

l'uomo normale

Quote from: l'uomo normale on 08.02.2021, 12:16:07
Quote from: Chrattac on 08.02.2021, 12:04:55
En usko silmiäni, kun luin tuosta, että vakavissaan toteavat sataman vievän arvokasta satama-aluetta. Ilmanko satamaa se satama-alue siellä olisi ikään kuin luonnollisena valkamana? Meneekö nää porukat ihan täydellisellä putkinäöllä? Onko noissa tehtävissä pienimuotoinenkin ajattelu kielletty?

En huomannutkaan tuota. Satama on kaupunkiolosuhteissa kai paikka, jonne tullaan jollain Greta-purjeveneellä ja jatketaan sieltä rantabaarin terassille artisaanioluita ja vastaavia maistelemaan. Tyhmät likaiset saastuttavat ja raskaat jutut, joita ei voi ulkoistaa vielä Kiinaan, kuten kiinarahdin käsittely Suomen päässä, voidaan sijoittaa jonnekin landelle sinne minne lentoliikenne pienkoneillakin.

Menin ratikalla Verkkokauppaan nyt illalla. Oikeaa ratikkaa pysäkillä selvitellessäni huomasin, että seiskan päätepysäkki ei ole Länsisatama vaan "Länsiterminaali". Bisnekseen ja työhön liittyville jutuille annetaan omat nimet niin vanhat termit jäävät viihteellisempien laitosten määritteiksi.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Supernuiva

Quote from: Mikke70 on 08.02.2021, 16:43:00
Todennäköisimmin (ja mitä toivottavimmin) mitään Helsinki-Tallinna-tunneli ei rakenneta. Eikä tuo tunneli poista mihinkään matkustajia mereltä tai merirahdin välttämättömyyttä.

Tunneli tulee olemaan rahallisesti uskomaton moolokin kita, joka tuottaa lopulta oikeaa hyötyä vain niille, jotka saavat työtä sen rakentamisesta ja hallinnoinnista.

Kanaalitunneli Ranskan ja Britannian välillä on ymmärtääkseni tuottanut tappiota, vaikka matkustaja- ja rahtimäärät ovat moninkertaiset Helsingin ja Tallinnan väliin verrattuna. Lisäksi rakennuskustannukset tulevat olemaan korkeammat kuin Englannin kanaalissa vaikeamman maaperän vuoksi.

Matka-aika on nykyisillä laivoilla noin kaksi tuntia, enkä osaa pitää sitä kovin pitkänä. Lisäksi laivat ovat nykyaikaisia ja moderneja.

Btw. moni ei taida tietää, että vuonna 2035 tai siihen mennessä aika moni nykyinen ruotsinlaiva pitää romuttaa, koska maailman pelastaminen nykyaikaisella ympäristöystävällisellä laivastolla. On arvioitu, että Helsingin ja Tukholman välinen laivaliikenne loppuu viimeistään tähän muutokseen. Aika näyttää. Joskus oli aika, jolloin maailman suurimmat ja hienoimmat autolautat liikennöivät tätä reittiä.

Kallan

Quote from: Chrattac on 08.02.2021, 12:04:55
Quote from: Titus on 08.02.2021, 11:39:39

Satama vie ihmisiltä tilan olemalla.... satama :

Quote
Tulevaisuudessa Tukholmaan lähtevä laivaliikenne keskitetään Katajanokalle ja Tallinnan laivaliikenne Länsisatamaan.

Jatkossa siis Tallink Siljan laivat Eteläsataman Olympiaterminaalista siirtyisivät Katajanokalle, josta nykyisin lähtevät Viking Linen laivat Tukholmaan ja Tallinnaan.

Viimeiset kaksi vuotta Helsingin Satama on tehnyt selvityksiä satamien uudelleensijoittumisista. Viimekesäisen raportin mukaan liiketaloudellisesti tuottavin skenaario olisi pysyä nykyisessä mallissa. Siinä satama kuitenkin vie kaupunkilaisilta paljon arvokasta satama-aluetta. Lisäksi liikenteen haasteet keskustassa todennäköisesti kärjistyisivät entisestään.
[...]

En usko silmiäni, kun luin tuosta, että vakavissaan toteavat sataman vievän arvokasta satama-aluetta. Ilmanko satamaa se satama-alue siellä olisi ikään kuin luonnollisena valkamana? Meneekö nää porukat ihan täydellisellä putkinäöllä? Onko noissa tehtävissä pienimuotoinenkin ajattelu kielletty?

Taitaa olla osa Vihreiden hivutustaktiikkaa. Vihreäthän ovat kovasti halunneet siirtää satamaliikenteen Vuosaareen. En yllättyisi jos seuraava versio "kävelykeskustasta" kattaakin yhtäkkiä Katajanokan sataman.

Melbac

Quote from: Chrattac on 08.02.2021, 12:04:55
Quote from: Titus on 08.02.2021, 11:39:39

Satama vie ihmisiltä tilan olemalla.... satama :

Quote
Tulevaisuudessa Tukholmaan lähtevä laivaliikenne keskitetään Katajanokalle ja Tallinnan laivaliikenne Länsisatamaan.

Jatkossa siis Tallink Siljan laivat Eteläsataman Olympiaterminaalista siirtyisivät Katajanokalle, josta nykyisin lähtevät Viking Linen laivat Tukholmaan ja Tallinnaan.

Viimeiset kaksi vuotta Helsingin Satama on tehnyt selvityksiä satamien uudelleensijoittumisista. Viimekesäisen raportin mukaan liiketaloudellisesti tuottavin skenaario olisi pysyä nykyisessä mallissa. Siinä satama kuitenkin vie kaupunkilaisilta paljon arvokasta satama-aluetta. Lisäksi liikenteen haasteet keskustassa todennäköisesti kärjistyisivät entisestään.
[...]

En usko silmiäni, kun luin tuosta, että vakavissaan toteavat sataman vievän arvokasta satama-aluetta. Ilmanko satamaa se satama-alue siellä olisi ikään kuin luonnollisena valkamana? Meneekö nää porukat ihan täydellisellä putkinäöllä? Onko noissa tehtävissä pienimuotoinenkin ajattelu kielletty?
On se asuinrakentamisen kannalta arvokasta eli niistä kämpistä voi pyytää korkeampia hintoja koska on rannassa.Itse en näe oikeastaan mitään pahaa siinä että kaikki liikenne siirtyisi vuosaareen,se taitaa olla oikeasti sunniteltu satama joka voi vielä kasvaa ja sinne on paremmat liikenneyhteydet rekkojen kannalta kuin katajanokalle/etelä/länsisatamiin.Helsingin satamat on käyneet pieniksi jo aikoja ja niihin taitaa muutenkin olla vaikea tulla nykyisillä aluksissa niiden koon vuoksi.

-PPT-

Olen yllättynyt että Vantaalla purettiin ns Mönkkösen talo. Vanha rötisköhän se oli ja jouti mennäkin mutta se oli tyypillinen vanha puurakennus joita säilytetään.

Seurasin vierestä kuinka purkutraktori repi puutalohökkelin kappaleiksi todella nopeasti.

kriittinen_ajattelija

https://youtu.be/41sgRP0G6y4
Kiintoisa video Saudi Arabian suunnittelemasta 170km pitkästä lineaarisesta kaupungista jota rakennetaan parhaillaan.
Tiivistetty 170km pitkä suoran viivan mukainen kaupunki, missä ei ole autoja vaan paikasta paikkaan mennään metron kaltaisilla kulkuvälineillä. Paljon uusiutuvaa energiaa mukana suunnitelmissa ja muuta edistyksellistä menoa.
Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering." - Master Yoda

HDRisto

Quote from: -PPT- on 04.03.2021, 19:17:10
Olen yllättynyt että Vantaalla purettiin ns Mönkkösen talo. Vanha rötisköhän se oli ja jouti mennäkin mutta se oli tyypillinen vanha puurakennus joita säilytetään.

Seurasin vierestä kuinka purkutraktori repi puutalohökkelin kappaleiksi todella nopeasti.

Purkuhommat tehdään aina yllättäen ja nopeasti ettei kukaan rakennusten suojelija ehtisi estämään valituksilla ja suojelupäätöksiä heiluttelemalla. Jälkeenpäin on sitten helppo sanoa että "ei me tiedetty ja katos, meni väärä talo". Siinä vaiheessa kun esimerkiksi suojeltu talo on kuorma-auton lavalla matkalla tunkiolle onkin jo myöhäistä herätä.

Fiftari

Quote from: kriittinen_ajattelija on 13.03.2021, 04:01:26
https://youtu.be/41sgRP0G6y4
Kiintoisa video Saudi Arabian suunnittelemasta 170km pitkästä lineaarisesta kaupungista jota rakennetaan parhaillaan.
Tiivistetty 170km pitkä suoran viivan mukainen kaupunki, missä ei ole autoja vaan paikasta paikkaan mennään metron kaltaisilla kulkuvälineillä. Paljon uusiutuvaa energiaa mukana suunnitelmissa ja muuta edistyksellistä menoa.

Saudit ovat käsittääkseni tiedostaneet että öljy ei kestä ikuisesti joten tekevät kaikenlaista elämys-,tiede- ynnä muuta kokemuksia jotta alueelle saataisiin korkean teknologian yrityksiä ja turismia. Rakentajathan tulevat sitten köyhistä maista jotka kuskataan töihin parakkikylistä. Olisi mielenkiintoista nähdä mitä tuolla tapahtuu kun öljy loppuu. Taantuuko somaliaksi vai mitä tapahtuu.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

l'uomo normale

Helsinki halutaan tuhota karseilla mustilla megamöhkäleillä. Leikkidemokratiaa linkin kautta. Mun kanta: haluun pois!  :(

https://kerrokantasi.hel.fi/elielinaukionkilpailu?fbclid=IwAR3SSjEh3mvNy5GbXvmEjn9IwB7xPkFN9pkjP1552JIRngALuh32caMK9Vc

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000007857491.html

Quote
Noona Bäckgren HS
12.3. 16:47 | Päivitetty 12.3. 17:13
HS:N haastattelemat arkkitehtuurin ja sen historian asiantuntijat antavat tiukkaa kritiikkiä Helsingin ydinkeskustan tiivistämis­suunnitelmille. Poliitikot puolestaan pitävät suunnitelmia mielenkiintoisina mutta korostavat, että jatkosuunnitelmissa pitää kuunnella kaupunkilaisten näkemyksiä.

HS julkisti perjantaina Elielin- ja Asema-aukion arkkitehtuurikilpailun viisi ehdokastyötä, jotka toisivat Elielinaukiolle pääsääntöisesti arviolta keskustan Sokoksen verran eli 40 000 neliötä uutta rakennusmassaa. Vain yksi ehdotuksista oli selkeästi tätä pienempi.

Lisäksi ravintola Vltavan rakennus integroitaisiin useimmissa suunnitelmissa osaksi uudisrakennusta. Kaikissa ehdotuksissa Asema-aukio jätettäisiin rakentamatta.

Kaupunkilaiset voivat kommentoida suunnitelmia Helsingin Kerro kantasi -järjestelmässä.

Arkkitehtuurikilpailun tuomarina toimii kaupunkiympäristön apulaispormestari Anni Sinnemäki (vihr). Hän ei halunnut kommentoida suunnitelmia HS:lle vielä tässä vaiheessa, kun ehdotukset on vasta annettu.

Lue lisää: "Katsoin ensin, että apua" – HS julkaisee massiiviset suunnitelmat Helsingin ytimen muuttamiseksi

Elielin- ja Asema-aukion historiaan perehtynyt arkkitehtuurin historian emeritusprofessori Vilhelm Helander, Finlandia-palkittu arkkitehti Mona Schalin, Helsingin kaupungin­museon arkkitehti Mikko Lindqvist, Helsingin pormestari Jan Vapaavuori (kok) ja kaupunki­ympäristö­lautakunnan jäsenet Mia Haglund (vas) ja Eveliina Heinäluoma (sd) kommentoivat suunnitelmia HS:lle.

Vilhelm Helander: "Helsinki on siirtynyt rakennusoikeus­keinotteluvaiheeseen"

Vilhelm Helander on yksi Asema-aukion ja Elielinaukion ympäristöhistoriallisen selvityksen (2020) tekijöistä.

"Koko tämä hanke on esimerkki siitä, että Helsinki on nyt siirtynyt rakennusoikeus­keinottelu­vaiheeseen. Kyseessä on asia, joka tulee jäämään historiaan vähemmän kunnioitettuna vaiheena."

"Koko hankkeen lähtökohta on kyseenalainen. Tehtävä on väärin asetettu: alueelle on yksinkertaisesti tungettu liikaa rakennusoikeutta. Parhaillaan meneillään on monta vastaavaa hanketta. Liian suuria rakennusmassoja tungetaan avoimiin kaupunkitiloihin."

"Elielinaukiosta ei jää näissä suunnitelmissa mitään jäljelle. Aukio oli pitkään tavararatapiha. Se on oikeastaan vastasyntynyt aukio, joka on nyt taas näiden suunnitelmien myötä katoamassa."

"Myöskään yhteyttä Töölönlahdelle ja Oodiin ei ole suunnitelmissa mietitty."

Mona Schalin: "Kun näin kuvat, mietin, olenko avannut Aku Ankan"

Mona Schalin on vuoden 2019 arkkitehtuurin Finlandia-palkinnon voittaja. Hän toimitti kollegansa Kristina Karlssonin kanssa HS:n toimitukseen syksyllä 2020 havainnekuvia, joilla arkkitehdit pyrkivät havainnollistamaan, miten radikaalisti Elielinaukion uudet suunnitelmat voivat aluetta muuttaa.[...]
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Uuno Nuivanen

Helsinki on jo tuhottu niin haittamaahanmuutolla, tukkoon rakentamalla kuin liikenteen haittaamisellakin, joten ei nyt enää hirmuisesti jaksa kiinnostaa. Aivan häkellyttävän rumia rakennuksia kyllä suunnitellaan, mutta milloinpa suomalainen arkkitehtuuri ei olisi onnistunut lyömään omia ennätyksiään siltä osin.

Paju

Elielinaukio menee bussiasemana hukkaan. Kiva aukio ja liikenteeltä melko suojassa.

Umpeenrakentamista paremmin siihen sopisi torialue ulkoravintoloineen ja kahvilaterasseineen. Helsingin terasseilla mua usein häiritsee se, että liikenne pakokaasuineen jyrisee ihan vierestä. Elielinaukiolla tuota ongelmaa ei olisi, jos bussiliikenne siirrettäisiin muualle.

Mulle on muutenkin jäänyt epäselväksi, miksi Mannerheimintien-suunnan bussit siirrettiin aikanaan Elielille. Aikaisemmin ne lähtivät vanhalta linja-autoasemalta ja aukion paikalla oli joutomaan oloinen parkkialue.

[nostalgiaa]Vanha linja-autoasema oli muutenkin ihana paljaine kallioineen ja nurmikkoineen. Aurinkoinen, avoin aukio keskellä kaupunkia. Mutta piti jonkun räjäytellä nekin kalliot ostoskeskus-bussiterminaali-toimisto-asuinkuution tieltä .[/nostalgiaa]

HDRisto

Saudit. Taantuvat kyllä somaliaksi. Niin kauan kun uskonto ja sen tulkinnat ovat tuolla sitä mitä ovat, ei sinne aavikolle kukaan kaipaa. Kuningasperheen tuhannet prinssit ja prinsessat muuttavat Eurooppaan ja karistavat hiekat jaloistaan.
Mutta jos heillä ei rahankäytössä tule muutosta järkevämpään suuntaan niin persaukisena prinssinä / prinsessana on ikävä olla. Saudi-Arabia on melkolailla tuhoon tuomittu kun öljy loppuu (tai ei se lopu mutta kysyntä vähenee).

l'uomo normale

Quote from: Paju on 13.03.2021, 12:23:16
[nostalgiaa]Vanha linja-autoasema oli muutenkin ihana paljaine kallioineen ja nurmikkoineen. Aurinkoinen, avoin aukio keskellä kaupunkia. Mutta piti jonkun räjäytellä nekin kalliot ostoskeskus-bussiterminaali-toimisto-asuinkuution tieltä .[/nostalgiaa]

Ei niitä kallioita ollut kuin puskapissaamiseen tarvittavan verran, muutoin valtava asfalttikenttä täynnä busseja. Epämääräisten parkkikenttien katoamisen vielä ymmärrän ja megarakentamisen Kamppiin, kun se on vanhastaan ollut sellaista logistiikan ja huoltotoimintojen aluetta. Mutta kaikkein eniten olen huolissani perinteisten esikaupunkiin muuttamisesta Kallion kopioiksi. Kaikki muut kuin funkista ja muuta modernismia jäljittelevät rakennukset ovat epähistoriallisia, poikkeuksina viime vuosisadan vaihteen työläiskaupungiosien replikointi. Slummit ovat ilmeisesti aina trendikkäitä.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

qwerty

 :)
[tweet]1371843135182094339[/tweet]
Parissa tunnissa liki 4 000 allekirjoittajaa :)
"The oldest fraud is the belief that the political left is the party of the poor and the downtrodden": Thomas Sowell

jmk

Quote from: qwerty on 16.03.2021, 19:15:26
Parissa tunnissa liki 4 000 allekirjoittajaa :)

Vauhti on nyt noin 50 kpl/min eli 3000 kpl/h. Tänään mennään jonnekin 14000:n paikkeille. Tälle pitäisi nyt saada näkyvyyttä, niin voi sen 50 donaa saada kasaan parissa päivässä. Olisihan sillä uutisarvoa.

Media varmaan uutisoi tämän näyttävästi, hesarin blogumnistit ja radion turinaohjelmat, eiks je? Muistan, millaisen rummutuksen media piti eräästä toisesta aloitteesta.

qwerty

Quote from: jmk on 16.03.2021, 20:17:47
Tänään mennään jonnekin 14000:n paikkeille.
16 222 :)

#bensakapina :D
[tweet]1371922301692874755[/tweet]
Jo tänään viisikymppiä täyteen? 7 tunnissa kolmasosa, joten 24 tunnissa puuttuvat 2/3 ei ole mitenkään mahdotonta.
"The oldest fraud is the belief that the political left is the party of the poor and the downtrodden": Thomas Sowell

qwerty

30 000 :D

Siinä ja siinä päästäänkö tavoitteeseen jo tänään.
"The oldest fraud is the belief that the political left is the party of the poor and the downtrodden": Thomas Sowell

Supernuiva

Quote from: qwerty on 17.03.2021, 11:14:50
30 000 :D

Siinä ja siinä päästäänkö tavoitteeseen jo tänään.

Enemmänkin pitäisi saada, jotta asialla olisi painoarvoa. 30 tuhatta pitäisi saada kerrottua nopeasti vielä vähintään kymmenellä.

jmk

Bensa-aloitteen vauhti on samaa luokkaa kuin eilen illalla (50/min) ja matkaa on kymppitonni, joten menee kevyesti rikki tänään.

Mitäs sitten? Vaihtoehto (a) lähetetään eduskuntaan haudattavaksi ja unohdetaan koko juttu. Vaihtohto (b) helvetillinen homorummutus käyntiin ja saadaan hallituksen kannatus horjumaan. Tai jotain.

qwerty

40 000 :D

Heittämällä täyteen jo tänään :) Toivottavasti tahti sen kun kiihtyy. Edelliseen kymppiin meni noin 4 tuntia. Vikaan sitten 3?

"The oldest fraud is the belief that the political left is the party of the poor and the downtrodden": Thomas Sowell

P

Quote from: jmk on 17.03.2021, 15:13:39
Bensa-aloitteen vauhti on samaa luokkaa kuin eilen illalla (50/min) ja matkaa on kymppitonni, joten menee kevyesti rikki tänään.

Mitäs sitten? Vaihtoehto (a) lähetetään eduskuntaan haudattavaksi ja unohdetaan koko juttu. Vaihtohto (b) helvetillinen homorummutus käyntiin ja saadaan hallituksen kannatus horjumaan. Tai jotain.

B olisi ihan jees...
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991