News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Homman suuri ja kaikenkattava kaupunki- ja liikennesuunnitteluketju

Started by Mika.H, 12.04.2013, 22:50:29

Previous topic - Next topic

insinörtti

Tiesitkö, että voit pienentää liikenteen päästöjä pitämällä autoa käynnissä kotipihallasi? Ei se mitään, en minäkään tiennyt.

Koska mitään fysikaanlakeihin perustuvaa selitystä ilmiöllle ei ole olemassa, haetaan apua psykologiasta. Nyt on siis pakottava tarve todistaa, että liikkumisen hankaloittaminen ja hidastaminen pienentää päästöjä.

https://www.is.fi/autot/art-2000006661180.html

Quote
Traficom tutkinut myös henkilöautoliikenteen nopeuden ja sujuvuuden rajoittamista – 10 prosentin hidastamisella prosentin päästövähennys

Yleisenä huomiona taustamuistio toteaa että kulkutapavalinnan kannalta on merkittävää, mikä on henkilöauton ja joukkoliikenteen matka-aikojen suhde. Eli jos henkilöautoilu on suhteessa joukkoliikenteeseen esimerkiksi hidasta, kallista ja hankalaa, joukkoliikenteen suosio todennäköisesti kasvaa

Kokoliha

Alik Lahtinen Tuntemattomassa: Mitäs luulisit? Kukahan sieltä mahtais olla tulossa?

Eli taas mennään. Satelliittikyttäysvisio elää ja voi hyvin. On ihan 1 ja sama, vaikka se kumottaisiin kansanäänestyksellä murskaluvuin kerran vuodessa, niin sieltä se tulee ja se survotaan kurkusta alas väkisin. Ei ole merkitystä myöskään sillä, kulkeeko työmatkapirssisi biodieselillä, biokaasulla, sähköllä tai vaikka purjeilla myötätuuliosuudet; oleellista on itse liikkumisesta rankaiseminen:

Valtiovarainministeri Vanhanen ehdottaa: Liikenteen verotus voisi perustua paikannukseen

QuoteTyöryhmä valmistelee parhaillaan ensi kevääksi ehdotusta liikenteen kokonaisverouudistuksesta. Valtiovarainministeri Matti Vanhanen (kesk.) kertoi Ylen TV1:n Ykkösaamussa ehdottaneensa ryhmälle, että kannattaisi miettiä pitkällä tähtäimellä paikannukseen perustuvaa verotusta.

– Heikommilla paikallisteillä maksu olisi alempi, moottoriteillä, kaduilla, joita koko ajan hoidetaan maksu voisi olla korkeampi. Missään maailmassa ei tällaista ole, mutta uskon, että uusi tekniikka antaisi siihen mahdollisuuden, Vanhanen kuvailee.

Vanhasen mukaan nykyinen litroihin perustuva verotus rankaisee pitkiä sorateitä ajavia.

– On kannustettava koko maassa vähäpäästöiseen liikenteeseen. Missä on joukkoliikennettä, on kannustettava käyttämään sitä.
..........
– Kun fossiilisista polttoaineista päästään eroon, pitää katsoa, miten valtio hankkii verotuloja jatkossa, Vanhanen kuvaili.

Siinäs kuulitte. Itsekin olen ajanut suorinta reittiä ja motaria töihin, mutta jatkossa suunnittelen reittini tarkemmin ja puikkelehdin sorateitä niin että rapa roiskuu ja kivet sinkoilee, koska se on edullisempaa ja maailma pelastuu. Tai ehkäpä hommaan vanhoilla päivilläni enduropyörän ja vetelen sillä duuniin ja kotiin tyrät rytkyen pitkin metsiä läppäri tarakalla pompottaen. Siitä tuskin voidaan verottaa ollenkaan pysytellessäni ajoväylien ulkopuolella.

Helpointa toki on lopettaa liikkuminen - tuo synneistä pahin - kokonaan. Kunpa ehtisin eläkkeelle tai -putkeen ennen kuin tuo toteutuu.


Edit1: Iltalehden artikkelissa samasta asiasta lisää:
Vanhanen Ylellä: Polttoaineverojen maksajiksi joukkoliikennealueilla asuvat, syrjäseuduille helpotuksia - "Olen ottanut missiokseni"

Quote
......
Vanhasen mukaan liikenteen verotuksen uudistukseen liittyy "monia paineita ja odotuksia".

– Yhdet odotukset liittyvät liikenteen päästöihin, mutta valtiovarainministeriön näkökulmasta yhtä tärkeä seikka on se, että liikenteen veroilla kerätään 8 miljardia euroa - se on valtava osa (valtion) tulonsaannista.

Vanhanen sanoi ohjeistaneensa työryhmää, joka valmistelee ensi kevääksi liikenteen verotuksen kokonaisuudistusta.

Kehotin heitä valmistelemaan mallia, joka perustuu paikallistamiseen perustuvaan verotukseen.

Vanhasen kaavailujen mukaan verotus perustuisi eri tieluokilla ajamiseen.
...
Uudistus vaatisi paljon teknisiä uudistuksia, muun muassa paikannusteknologiaa.

– Virkamiehet ovat arvioineet, että tällaista ei ole käytössä missään muualla maailmassa, Vanhanen sanoi.

Valtiovarainministeri arvioi, että uudistuksen käyttöönotto voi kestää jopa kymmenen vuotta.

On pelätty, että tuleeko isoveli valvomaan (autoilua). Mutta nyt ovat miljoonat suomalaiset ottaneet koronavilkkukin käyttöön - ihmiset hyväksyvät, että tulee uutta teknologiaa, kunhan tietoturvasta huolehditaan.

Boldaus minun. Onko lautakasa-Masa seonnut lopullisesti? Vai onko Masaa lobattu passelisti ja samalla laitettu pikku bisnekset vireille korporaatiokommunismin doktriinien mukaisesti firmoihin, jotka tällä älynväläyksellä pääsevät lakisääteisesti rahastamaan?

Jep, on totta, että miljoonat ovat ladanneet vapaaehtoisesti koronavlikun, mutta mitä sitten? Eiköhän se koronavilkun latailu tehty ihan oman ja lähipiirin hengen ja terveyden vuoksi.
Millä ihmeen sumealla masalogiikalla siitä voi päätellä, että ihmisten suhtautuminen satelliittikyttäykseen - oman liikkumisensa verottamisen edistämiseksi - olisi samanlaista ?


Edit2: Avaahan tämä myös uusia mahdollisuuksia:
Kun liikkuminen perustuu käytettävän ajoväylän luokitukseen, niin rapautuvan tieverkon kunnossapidosta voidaan tinkiä entistä enemmän ja kohdentaa lisää rahaa esimerkiksi monikultturismiin, haittamamutukseen ja vaikkapa akateemiseen intersektionaaliseen feminismiin.

Kun ajoväylän luokitus putoaa ja montut syvenevät, sillä liikkuminen muuttuu väylän käyttäjille edullisemmaksi. Kaikki ovat tyytyväisiä: win-win, toteaa Masa myhäillen. Taustalla Ohisalo ja Sanna I Marin katsovat Masaa yläviistoon ihailevasti silmät kiiluen ja karvaisten kämmenien taputukselle ei loppua näy.

Vain yhtä vituttaa, eli kaiken tämän hulluuden maksajaa: Pentti Persvakoduunari porhaltaa aamuyöllä 14 vuotta vanhalla dieselillään duuniin ja iltamyöhällä takaisin kuten ennenkin kasvava kyrpä otsassaan. Näkymätön vitutuksen paksu pilvi leijuu motarin yllä kun Pentit puristavat toisella kädellä rattia ja toisella nyrkkiä taskussa.

Pentti harkitseekin kenties jo seuraavissa vaaleissa äänestävänsä vihdoin persuja eikä demareita, vaikka Sanna poseerasikin eilisessä iltapäivälehdessä pelkässä yöpaidassa ilman rintaliivejä ja nännitkin melkein näkyi.

Eino P. Keravalta

Kysyisin, miksi liikkumista ylipäänsä pitäisi verottaa?

Eikö liikkumista pitäisi pikemminkin tukea?

Eikö vapaa liikkuminen ole perusoikeus?

Eikö mahdollisimman edullinen ja sujuva liikkuminen luo myös taloudellisia mahdollisuuksia, kilpailukykyä, mahdollisuuksia ottaa vastaan työtä, luoda työpaikkoja ja kontakteja erilaisten ihmisten välillä?

Liikenne, ja erityisesti yksityisautoliikenne, on kuin verenkierto yhteiskuntaruumiissa: kun se liikkuu, kaikki kehon osat saavat happea ja kun sen liikettä ehkäistään veronkorotuksin ( plakki, suonentukokset ym ), saadaan aikaan joko infarkti tai kuolio.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Murkula

Tämä on juuri se mitä olen sanonut Koronavilkusta ja rajoituksista. Mikä tässä on oikeasti se hyväkuntoisen nuoren todennäköisyys kuolla tai edes sairastaa koko tautia vakavasti? Ei juuri paskaakaan, todennäköisempää olisi kuolla yleisesti johonkin muuhun tautiin tai onnettomuuteen. Lisäksi päteekö sama vanhuksiin, jos olet vaikka yli 70 niin todennäköisyytesi kuolla oli muistaakseni 6%, mutta mikä on todennäköisyytesi kuolla muutenkin sanotaan 5 vuoden sisällä?

Mutta ei, kaikki on vapaata valuuttaa, myös totaalinen totalitätismi (sic) ties millä maskeilla, täysvalvonnalla ja rajoituksilla. Puolessakaan ei ole edes mitään järkeä, bussit ja junat saa kyllä laittaa aivan täyteen täysiksi viruspesäkkeiksi, mutta ideologisista syistä näihin ei voi puuttua. Turvallisesta autoilusta pitää sen sijaan rankaista saman ideologian mukaan maksimaalisesti. Samaa syssyä on käteisen poistattaminen tekosyyllä (miten turvallista on muka hypäillä jotain tunnuslukunappuiloita, joihin on koskenut sata muutakin), sekä ilmiselvä agenda on tässäkin ilmiselvää.

Noh, nyt kun pandoran lipas on avattu, niin eiköhän sitten pian aleta muutenkin ihan ilman Koronaakin satelliittivalvomaan, kieltämään käteistä ja kieltää sosiaalinen kanssakäyminen muutenkin. Vanha kunnon Benjamin Franklin on vielä 230 vuotta kuolemansa jälkeen päivä päivältä enemmän oikeassa.

QuoteThose who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
Me suomalaiset olemme niin poliittisesti tyhmä kansa, että oikein ansaitsemme kuolla sukupuuttoon.

Ignore: Don Nachos, Ajatolloh, Puuha-Pepe, Sir, Justustr, Joutselkä, Vastarannan Kiiski, Hämeenlinnan Oraakkeli, Caucasian, Viisitoista, Totti, MinäVuan.

Kallan

Quote from: Kokoliha on 10.10.2020, 12:52:04
Quote
On pelätty, että tuleeko isoveli valvomaan (autoilua). Mutta nyt ovat miljoonat suomalaiset ottaneet koronavilkkukin käyttöön - ihmiset hyväksyvät, että tulee uutta teknologiaa, kunhan tietoturvasta huolehditaan.

Ei liity autoiluun, vaan koronavilkkuun: En ole edelleenkään ladannut sovellusta, josta Stasi olisi voinut parhaimpinaankin päivinä unelmoida ja nyt olen suorastaan onnellinen etten ladannut tätä snitch-ohjelmaa. Jotenkin sen saattoi arvata, että kyseessä on psykologinen Troijan hevonen jollekin muulle asialle X. Ja se asia X sattuu olemaan autoilu, jota vastaan vihervasemmistolla ja osalla kokoomuslaisistakin tuntuu olevan maaginen viha vaikkeivät he sitä myönnä. Siis köyhien autoilua vastaan.

MiljonääriPlayboy

#4175
Quote from: Eino P. Keravalta on 10.10.2020, 15:21:24
Kysyisin, miksi liikkumista ylipäänsä pitäisi verottaa?

Eikö liikkumista pitäisi pikemminkin tukea?

Eikö vapaa liikkuminen ole perusoikeus?

Eikö mahdollisimman edullinen ja sujuva liikkuminen luo myös taloudellisia mahdollisuuksia, kilpailukykyä, mahdollisuuksia ottaa vastaan työtä, luoda työpaikkoja ja kontakteja erilaisten ihmisten välillä?

Liikenne, ja erityisesti yksityisautoliikenne, on kuin verenkierto yhteiskuntaruumiissa: kun se liikkuu, kaikki kehon osat saavat happea ja kun sen liikettä ehkäistään veronkorotuksin (plakki, suonentukokset ym ), saadaan aikaan joko infarkti tai kuolio.

Kun pelkkä liketys ei riitä. Lautakasan pintaa kun vähän rapsutti, niin kepulaisen pinnan alta paljastui välittömästi piinkova sosialisti:

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/af2afa62-939d-42f1-99c9-509674217c1b

Quote– Yhdet odotukset liittyvät liikenteen päästöihin, mutta valtiovarainministeriön näkökulmasta yhtä tärkeä seikka on se, että liikenteen veroilla kerätään 8 miljardia euroa - se on valtava osa (valtion) tulonsaannista.

Siinähän SE. Tärkeintä näköjään on, että valtio voi hyvin. Kulit, ne saastuttavat perkeleet, tukehtukoon veroihinsa. Missään vaiheeessa Lautakasan suusta ei irronnut sellaista kommenttia, että niiiiiiiiin, pitäisiköhän tätä valtion MENOPUOLTA pikkuisen tarkastella, ettei tarvitsi tieliikenteen äärikireällä verotuksella paskoa ihmisten elämää ja yritysten toimintamahdollisuuksia. Vuosikymmenestä toiseen.

Missä kohtaa tämä touhu meni Hölmölässä niin pieleen, että valtio on olemassa ja tekee asioita vain ja ainoastaan itseään varten, kansalaisista viis?

edit:lainaus kuntoon
PolPolle tiedoksi:
A) kaikki kirjoittamani on sarkasmia
B) Vous êtes des collaborateurs

simppali

Tampereen yliopistosta on kaivettu esiin proffa joka on tutkinut jotain autoiluun liittyvää.

https://yle.fi/uutiset/3-11589385

QuoteVanhasen esityksessä oli kuitenkin pieni uutuus aiempaan keskusteluun ihmisiä paljon puhuttavaan aiheeseen.

– Vanhasen esityksessä uutta oli ehkä se, että maksun määrä sidottaisiin tieluokkiin. Aiemmin tätä asiaa ei ole pohdittu aivan tällä tarkkuudella, vaan pikemmin alueellisesta näkökulmasta, apulaisprofessori Heikki Liimatainen sanoo.

Liimatainen työskentelee Tampereen yliopiston rakennetun ympäristön tiedekunnassa.

Sorateillä huristeltaisiin halvemmalla
Vanhasen ajatus oli, että pienillä sorateillä maksu olisi pienempi kuin valtateillä tai moottoriteillä.

Näin kompensoitaisiin muun muassa sitä, kuinka paljon yhteiskunta laittaa rahaa teiden kunnossapitoon.

Ongelmaksi tässä nousee se, miten ihmisten ajamista seurataan. Teiden varsille ei liene järkevää rakentaa tuhansittain kameroita tallentamaan rekisterikilpiä.

– Satelliittipaikannus on ainoa mahdollisuus, jos halutaan mahdollisimman tarkka tieto ajosuoritteesta. Teknisesti GPS-paikannuksen perustuva järjestelmä on mahdollista rakentaa noin viidessä vuodessa, jos niin halutaan. Euroopassa on jo valmiina standardit liikenteen elektronisesta seurannasta, Liimatainen kertoo.

Kaikenlaisia tiedekuntia kaikenlaisiin yliopistoihin mahtuu,,voi vaan arvuutella mistä apulaisproffan  "tieteellisen työn" rahoitus tulee.

Standardit eu:n määrääminä,,, laitteet seurantaan? joltain jonkun politiikon kaverilta ,,laitteiden asennus valtion/trafin hyväksymistä korjaamoista.

Pääasia on että autoa käyttävä maksaa lisää.
Kun painuvi päät muun kansan, maan,
Me jääkärit uskoimme yhä.

Uuno Nuivanen

Quote from: simppali on 10.10.2020, 20:45:34
Tampereen yliopistosta on kaivettu esiin proffa joka on tutkinut jotain autoiluun liittyvää.

https://yle.fi/uutiset/3-11589385

Quote– Polttoaineveroa ei voi kokonaan poistaa, koska sille on määrätty minimitasot EU:ssa. Auton hankintaan liittyvää autoveroa ja vuotuista ajoneuvoveroa uudella, auton käyttöön perustuvalla verolla voitaisiin tietenkin ainakin osittain korvata.

Eli tämä kurjistusvero tulisi käytännössä edellisten päälle, mikä olikin oletus. Nyt puolueet ja kansanedustajat tiukille tästä kysymyksestä. Kepu on jo hautansa kaivanut, ja sai nyt odottamansa niskalaukauksen.

Outo olio

Ei Koronavilkku ole mikään satelliittipaikannusjuttu. Siinä vain kännykät "keskustelevat keskenään", ja jos myöhemmin vieressäolija onkin saanut tartunnan niin kännykkä kertoo siitä omistajalleen, mutta ei kenellekään muulle. Lisäksi koska paikkatietoja ei kerätä, ei niitä myöskään saa järjestelmästä ulos vaikka haluttaisiinkin. Autojen satelliittivalvonnan ongelmattomuutta ei voida ihan suoraan perustella tällä, koska asiat ovat erilaisia ja niihin liittyy erilaisia mahdollisia ongelmia.

Matti Vanhanen muuten muistaakseni sanoi haastattelussa että tämän ministerikeikan jälkeen aikoo siirtyä eläkkeelle, eli uudelleenvalinta ei mieltä paina, joten nyt on hyvä hetki viedä läpi kaikki oudot ideat joista tulee myöhemmin sanomista.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Beef Supreme

QuoteHeikki Liimataisen mukaan uudellakaan veromallilla ei päästäisi kokonaan eroon paljon parjatusta polttoaineverosta.

– Polttoaineveroa ei voi kokonaan poistaa, koska sille on määrätty minimitasot EU:ssa. Auton hankintaan liittyvää autoveroa ja vuotuista ajoneuvoveroa uudella, auton käyttöön perustuvalla verolla voitaisiin tietenkin ainakin osittain korvata.

Paskanaurua kolmannella. Vero on valtiolle saavutettu etu. Uudesta verosta vanhan päälle on kyse, ei mistään muusta.

Mitäpä jospa mummon kuoltua ja lasten kasvettua myyn molemmat autot pois ja alan kulkea bussilla töihin. Valtio ja koko autoiluun liittyvä ala menettää tuhansia vuodessa. Itse menetän vain aikaa, ja sen voin käyttää vihaselailuun ja podcasteihin. Tosin perheen 1000€/kk ruokakulut siirtyvät pois työssäkäyntikunnastani ja oikeastaan kaikkialta paitsi lähialepasta. Pystyn elämään sen kanssa, pystyykö autoilusta riippuvainen elinkeinoelämä?

Murkula

Quote from: Outo olio on 10.10.2020, 21:38:32
Ei Koronavilkku ole mikään satelliittipaikannusjuttu. Siinä vain kännykät "keskustelevat keskenään", ja jos myöhemmin vieressäolija onkin saanut tartunnan niin kännykkä kertoo siitä omistajalleen, mutta ei kenellekään muulle. Lisäksi koska paikkatietoja ei kerätä, ei niitä myöskään saa järjestelmästä ulos vaikka haluttaisiinkin. Autojen satelliittivalvonnan ongelmattomuutta ei voida ihan suoraan perustella tällä, koska asiat ovat erilaisia ja niihin liittyy erilaisia mahdollisia ongelmia.
Mitä väliä sillä on, että mistä paikannus otetaan? Ei sitä puoletkaan ihmisistä kykene muutenkaan ymmärtämää. Lisäksi johan tässä nyt on jo kymmenen vuotta ollut järjestelmät, jotka osaavat vastaavasta "meshistä" päätellä sijainnin, sisätiloissa vielä paljon tarkemminkin. Ellei vaarallisempi asia tässä olisi juurikin kanssakäymisten jäljittäminen, jolla vääränmieliset on entistä helpompi kerätä gulagiin.

Oikeasti, jos asuisin isommassa kaupungissa, niin olisi jo ottanut tehtäväkseni trollailla koko sovellusta huolella. Oikeastaan se, että tällaista ilmiselvää tilaisuutta ei ole käytetty, kertoo paljon siitä millaista lammaskansaa suomalaiset ovat. Mikään ei olisi parempaa hupia, kuin piilottaa jonkin puhelin itäkeskukseen pariksi päivää ja sitten lyödä siihen olematon tartunta.  ;D
Me suomalaiset olemme niin poliittisesti tyhmä kansa, että oikein ansaitsemme kuolla sukupuuttoon.

Ignore: Don Nachos, Ajatolloh, Puuha-Pepe, Sir, Justustr, Joutselkä, Vastarannan Kiiski, Hämeenlinnan Oraakkeli, Caucasian, Viisitoista, Totti, MinäVuan.

foobar

Quote from: Murkula on 11.10.2020, 08:06:37
Quote from: Outo olio on 10.10.2020, 21:38:32
Ei Koronavilkku ole mikään satelliittipaikannusjuttu. Siinä vain kännykät "keskustelevat keskenään", ja jos myöhemmin vieressäolija onkin saanut tartunnan niin kännykkä kertoo siitä omistajalleen, mutta ei kenellekään muulle. Lisäksi koska paikkatietoja ei kerätä, ei niitä myöskään saa järjestelmästä ulos vaikka haluttaisiinkin. Autojen satelliittivalvonnan ongelmattomuutta ei voida ihan suoraan perustella tällä, koska asiat ovat erilaisia ja niihin liittyy erilaisia mahdollisia ongelmia.
Mitä väliä sillä on, että mistä paikannus otetaan? Ei sitä puoletkaan ihmisistä kykene muutenkaan ymmärtämää. Lisäksi johan tässä nyt on jo kymmenen vuotta ollut järjestelmät, jotka osaavat vastaavasta "meshistä" päätellä sijainnin, sisätiloissa vielä paljon tarkemminkin. Ellei vaarallisempi asia tässä olisi juurikin kanssakäymisten jäljittäminen, jolla vääränmieliset on entistä helpompi kerätä gulagiin.

Oikeasti, jos asuisin isommassa kaupungissa, niin olisi jo ottanut tehtäväkseni trollailla koko sovellusta huolella. Oikeastaan se, että tällaista ilmiselvää tilaisuutta ei ole käytetty, kertoo paljon siitä millaista lammaskansaa suomalaiset ovat. Mikään ei olisi parempaa hupia, kuin piilottaa jonkin puhelin itäkeskukseen pariksi päivää ja sitten lyödä siihen olematon tartunta.  ;D

Olisi erittäin kiinnostavaa tietää miten ajattelit tämän toteuttaa. Kykenen keksimään konkreettisia esimerkkejä useammastakin tuota järjestelmää vastaan tehtävästä hyökkäyksestä (vinkki: kaikki tehokkaat hyökkäykset ovat erittäin hankalia tai hintavia, tai ainakin aivan muista syistä rikosvastuuseen johtavia, ja tämä koskee myös kaikenlaisen käyttökelpoisen paikka- ja tunnistedatan keräämistä), mutta triviaalisti tehokkaita en, eivätkä muutkaan tietääkseni ole keksineet. Tartunnan raportoimiseksi sinun täytyy joka tapauksessa hankkia viranomaisten tuottama tartuntakoodi (joita tuotetaan vain varmistetuille tartunnoille) jonka voisit syöttää vain yhteen puhelimeen (ilman näitä kalliita ennakkojärjestelyjä). Voit tietenkin tämän ilon aikaan saamiseksi järjestellä puhelimesi pysyvästi mahdollisimman vilkasliikenteiselle oleskelualueelle ja sitten hankkia tartunnan, mutta aika vähän siitä olisi "hyötyä" omaan haittaan suhteutettuna.

Koronavilkun ja autojen GPS-seurannan implikaatiot yksityisyyden suojan riskien suhteen eivät oikeastaan edes mahdu samalle kartalle. Koronavilkun käyttämä exposure notification -järjestelmä on suunniteltu mahdollisimman hyvin suojaamaan käyttäjiensä yksityisyyttä, kun taas GPS-seurannassa se olisi pelkästään haittatekijä...
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Eino P. Keravalta

Ylen uutisesta:

QuoteVanhasen ajatus oli, että pienillä sorateillä maksu olisi pienempi kuin valtateillä tai moottoriteillä.

Eikö sorateiden maksun tulisi olla suurempi koska polttoainetta kuluu siellä enemmän - sorateillähän auton vierintävastus on suurempi, joten energiaa kuluu enemmän samalla kun kuljettaja joutuu jarruttelemaan ja kiihdyttelemään esimerkiksi kuoppia kohdatessaan.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

jmk

Quote from: Eino P. Keravalta on 11.10.2020, 08:58:28
QuoteVanhasen ajatus oli, että pienillä sorateillä maksu olisi pienempi kuin valtateillä tai moottoriteillä.

Eikö sorateiden maksun tulisi olla suurempi koska polttoainetta kuluu siellä enemmän - sorateillähän auton vierintävastus on suurempi, joten energiaa kuluu enemmän samalla kun kuljettaja joutuu jarruttelemaan ja kiihdyttelemään esimerkiksi kuoppia kohdatessaan.

Jos lautakasan kuningasajatus oli jyvittää käyttömaksuun sitä, miten paljon tienpitoon käytetään yhteiskunnan fyffeä, niin jotain pientä taisi "epähuomiossa" unohtua eli liikennemäärän vaikutus siihen jyvittämiseen. Jos jollain kehäykkösellä kulkee 50 000 ajoneuvoa vuorokaudessa niin pienellä laskutoimituksella  huomataan rahaa käytetyn kovastikin vähän ajoneuvoa kohti. Ja sillä soratien pätkällä, jolla ajaa hyvänä päivänä 100 autoa, onkin kalliimmat kilometrit.

Siis oikeastihan noihin pääkaupunkiseudun pääväyliin käytetään aivan käsittämättömän vähän rahaa, kun ottaa huomioon millaisia veromääriä niiden käyttäjät jo nyt maksavat siitä "hupiajelustaan" töihin ja takaisin. Sen vähäisen kunnossapidon he maksavat jo pensaveroina moneen kertaan ja siinä sivussa maksavat jokusen siltarummun ja lanauksen sille soratien pätkällekin. Jonka jälkeen taitaa liietä muutamakin ropo vielä valtion pohjattomaan kassaan muihin tuiki tärkeisiin kuluihin kuten kelan lomakkeiden kääntämiseen samsarankieliselle viittomakielelle.


Kallan

Quote from: Outo olio on 10.10.2020, 21:38:32
Ei Koronavilkku ole mikään satelliittipaikannusjuttu. Siinä vain kännykät "keskustelevat keskenään", ja jos myöhemmin vieressäolija onkin saanut tartunnan niin kännykkä kertoo siitä omistajalleen, mutta ei kenellekään muulle. Lisäksi koska paikkatietoja ei kerätä, ei niitä myöskään saa järjestelmästä ulos vaikka haluttaisiinkin. Autojen satelliittivalvonnan ongelmattomuutta ei voida ihan suoraan perustella tällä, koska asiat ovat erilaisia ja niihin liittyy erilaisia mahdollisia ongelmia.

Matti Vanhanen muuten muistaakseni sanoi haastattelussa että tämän ministerikeikan jälkeen aikoo siirtyä eläkkeelle, eli uudelleenvalinta ei mieltä paina, joten nyt on hyvä hetki viedä läpi kaikki oudot ideat joista tulee myöhemmin sanomista.

Uskon, että taisit missata pointtini. Koronavilkun hyväksyminen valmisti pohjaa autojen satelliittivalvonnan sosiaaliselle hyväksymiselle. Voin vain kuvitella, mitä kaikkia lisämaksujen perimistä tämä autojen satelliittivalvonta myöhemmin mahdollistaa valtion hallinnon toimesta.

HDRisto

Kiinnostaisi tietää mikä "elämyksellisestä pyöräparkista" tekee siitä sen elämyksen.

MiljonääriPlayboy

Quote from: Eino P. Keravalta on 11.10.2020, 08:58:28
Ylen uutisesta:

QuoteVanhasen ajatus oli, että pienillä sorateillä maksu olisi pienempi kuin valtateillä tai moottoriteillä.

Eikö sorateiden maksun tulisi olla suurempi koska polttoainetta kuluu siellä enemmän - sorateillähän auton vierintävastus on suurempi, joten energiaa kuluu enemmän samalla kun kuljettaja joutuu jarruttelemaan ja kiihdyttelemään esimerkiksi kuoppia kohdatessaan.

Tuo "alempi maksu syrjäseuduille" on pelkkää alpakkaa, jolla konsepti myydään syrjäseuduilla asuville. Pääkaupunkiseudun ajokortittomat hipsterisilakat sitä jo kannattavat muutenkin, joten myyntipuheet pitää suunnata syrjemmällä asuviin.

Mutta odottakaas vaan: sitten kun STASI-seurantaverotus iskee, niin sieltä onkin ULLATTAEN kadonnut kaikki syrjäseutualennukset. On löydetty yhdenvertaisuusperiaatetta ja perustuslakia ja ties mitä esteeksi. Ja siinä kohtaa on sitten enää turhaa muuttaa mielipidettään tuosta veromallista, kun se on jo toteutusvaiheessa.
PolPolle tiedoksi:
A) kaikki kirjoittamani on sarkasmia
B) Vous êtes des collaborateurs

foobar

Quote from: HDRisto on 11.10.2020, 10:35:41
Kiinnostaisi tietää mikä "elämyksellisestä pyöräparkista" tekee siitä sen elämyksen.

Viittaat varmaan tähän?

Quote
Hienosti toteutettu, kadonnut Atlantis on helpompi löytää kuin pyöräparkki. 

Ilmeisesti potentiaalisia käyttäjiäkään ei ole jonoksi asti, kun parkki avattu 24.10.2019 ja vasta nyt tälläinen typeryys nousee uutiseksi.

Espoon kaupunki kyllä pitänyt lupauksensa tässä   ;D
QuoteElämyksellinen liityntäpysäköinti yli 400 polkupyörälle

Tapiolan metroaseman yhteyteen avataan torstaina 24.10. uusi elämyksellinen pyöräparkki.

https://www.espoo.fi/fi-FI/Tapiolan_uudistuminen_ja_avajaiset_jatku(170268)


Onhan sekin elämys että parkki on sateelta suojassa eikä pimeä kuin hiilikellari (joillekin varmaan olisi "elämys" jos tuolla harjoitettaisiin vaikka aktiivista huumeiden kauppaa tai niiden käyttöä, mutta Tapiola on siihen liian hyvä alue), mutta epäilen että "elämyksellisyydellä" viitataan seinille levittäytyvään kaupungin tilaamaan taideteokseen. Periaatteessa se voi toki auttaa parkin sisällä hahmottamaan sitä mihin oma pyörä jäi ("laitoin sen sen pupunkuvan lähelle"). Taiteilijalla oli luonnollisestikin teoksessa pieni mokumotiivikin mukana. Tässä yhteydessä on mainittava että kaupungin tilaamia isoja taideteoksia on myös suoraan parkin yläpuolella ja lähes suoraan sen alapuolella, ilman mitään tällaista motiivia.

Tapiolan navigointia vaikeuttaa se että tuon rakennuskokonaisuuden alueella on omien laskujeni mukaan kävellen saavutettavaa julkista tai semijulkista tilaa kymmenessä eri kerroksessa, joista suurin osa kävelytasolta katsoen maan alla, ja näillä on vielä eri kerrosnimet riippuen siitä kuka niitä pyörittää. Rakennelman läpi yhden kerroksen kohdalla kulkee myös tie, joka tekee etelä-pohjoissuunnassa liikkumisesta joidenkin kerrosten välillä ennakointia vaativaa. Tietynasteinen kolmiulotteinen tilanhahmotus on suuri etu jos haluaa liikkua kompleksissa tehokkaasti.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Outo olio

Quote from: Kallan on 11.10.2020, 09:24:16
Quote from: Outo olio on 10.10.2020, 21:38:32
Ei Koronavilkku ole mikään satelliittipaikannusjuttu. Siinä vain kännykät "keskustelevat keskenään", ja jos myöhemmin vieressäolija onkin saanut tartunnan niin kännykkä kertoo siitä omistajalleen, mutta ei kenellekään muulle. Lisäksi koska paikkatietoja ei kerätä, ei niitä myöskään saa järjestelmästä ulos vaikka haluttaisiinkin. Autojen satelliittivalvonnan ongelmattomuutta ei voida ihan suoraan perustella tällä, koska asiat ovat erilaisia ja niihin liittyy erilaisia mahdollisia ongelmia.

Matti Vanhanen muuten muistaakseni sanoi haastattelussa että tämän ministerikeikan jälkeen aikoo siirtyä eläkkeelle, eli uudelleenvalinta ei mieltä paina, joten nyt on hyvä hetki viedä läpi kaikki oudot ideat joista tulee myöhemmin sanomista.

Uskon, että taisit missata pointtini. Koronavilkun hyväksyminen valmisti pohjaa autojen satelliittivalvonnan sosiaaliselle hyväksymiselle. Voin vain kuvitella, mitä kaikkia lisämaksujen perimistä tämä autojen satelliittivalvonta myöhemmin mahdollistaa valtion hallinnon toimesta.

Ymmärrän tämän, mutta en ihan usko että sosiaalista hyväksyntää vielä on saavutettu, koska kysymys on niin eri asioista, ja ihmiset ymmärtävät että näin on. Jos tekniset asiat olisivat samanlaisia, niin sittenkin sosiaalisen hyväksynnän saavuttamisessa olisi vielä tehtävää, koska kielteiset asiat joita torjutaan, ovat niin erilaisia. Taudin torjunta on ymmärrettävästi iso ja kiireinen asia, kun taas valtion rahan käyttö on asia josta väännetään kättä joka budjettineuvotteluissa, joten se on vähemmän kiireinen ja uusi asia. Ihmiset ovat jo tottuneet siihen, joten akuutin hädän tunnetta ei ole.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Beef Supreme

Quote from: HDRisto on 11.10.2020, 10:35:41
Kiinnostaisi tietää mikä "elämyksellisestä pyöräparkista" tekee siitä sen elämyksen.
Siellä varmaan päivystää 24/7 personal raineri tai viisi jamalia odottamassa asiakkaita.

foobar

Quote from: Waldseemüller on 11.10.2020, 14:35:09
Quote from: HDRisto on 11.10.2020, 10:35:41
Kiinnostaisi tietää mikä "elämyksellisestä pyöräparkista" tekee siitä sen elämyksen.
Siellä varmaan päivystää 24/7 personal raineri tai viisi jamalia odottamassa asiakkaita.

En ole vähään aikaan käynyt katsomassa, mutta viimeksi kun kävin ei siellä ollut paikalla ketään. Yleisesti ottaen Tapiolan keskus on aika heikkoa aluetta noille, lukuunottamatta Romanian kerjäläisiä joita valitettavasti kyllä pyörii, niille kai väen kitsauden kompensoi se että kävelykeskustassa on hyvin ahtaita paikkoja joihin voi parkkeerata itsensä.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Murkula

Quote from: foobar on 11.10.2020, 08:34:04
Olisi erittäin kiinnostavaa tietää miten ajattelit tämän toteuttaa. Kykenen keksimään konkreettisia esimerkkejä useammastakin tuota järjestelmää vastaan tehtävästä hyökkäyksestä (vinkki: kaikki tehokkaat hyökkäykset ovat erittäin hankalia tai hintavia, tai ainakin aivan muista syistä rikosvastuuseen johtavia, ja tämä koskee myös kaikenlaisen käyttökelpoisen paikka- ja tunnistedatan keräämistä), mutta triviaalisti tehokkaita en, eivätkä muutkaan tietääkseni ole keksineet. Tartunnan raportoimiseksi sinun täytyy joka tapauksessa hankkia viranomaisten tuottama tartuntakoodi (joita tuotetaan vain varmistetuille tartunnoille) jonka voisit syöttää vain yhteen puhelimeen (ilman näitä kalliita ennakkojärjestelyjä). Voit tietenkin tämän ilon aikaan saamiseksi järjestellä puhelimesi pysyvästi mahdollisimman vilkasliikenteiselle oleskelualueelle ja sitten hankkia tartunnan, mutta aika vähän siitä olisi "hyötyä" omaan haittaan suhteutettuna.

Koronavilkun ja autojen GPS-seurannan implikaatiot yksityisyyden suojan riskien suhteen eivät oikeastaan edes mahdu samalle kartalle. Koronavilkun käyttämä exposure notification -järjestelmä on suunniteltu mahdollisimman hyvin suojaamaan käyttäjiensä yksityisyyttä, kun taas GPS-seurannassa se olisi pelkästään haittatekijä...
Edelleenkin, mitä väliä sillä on ovatko tavat samalla kartalla, jos normaali ihminen ei käsitä niiden eroa? Siellä se Lautakasa jo käyttää sitä tekosyynä, se kertonee jo paljon oikeasta tilanteesta. Suomalaista on vissiin vielä helpompi keittää kuin sammakkoa, sammakko kun ei sentään puollustele keittäjäänsä.

Kuitenkin mitä tulee haksaamiseen, niin se perustuu täysin päinvastaiseen ajatteluun kuin mitä esität. Valtavien resurssien ja rahankäytön sijaan, paljon yksinkertaisempaa olisi esim. tarjota kyseisestä koodista 50€ netissä ja saman verran jonkun sompun lasi halki olevasta luurista, äkkiäkö saisi parikymmentä koodia ja luuria joilla perseillä. ;)
Me suomalaiset olemme niin poliittisesti tyhmä kansa, että oikein ansaitsemme kuolla sukupuuttoon.

Ignore: Don Nachos, Ajatolloh, Puuha-Pepe, Sir, Justustr, Joutselkä, Vastarannan Kiiski, Hämeenlinnan Oraakkeli, Caucasian, Viisitoista, Totti, MinäVuan.

foobar

Quote from: Murkula on 11.10.2020, 17:10:25
Quote from: foobar on 11.10.2020, 08:34:04
Olisi erittäin kiinnostavaa tietää miten ajattelit tämän toteuttaa. Kykenen keksimään konkreettisia esimerkkejä useammastakin tuota järjestelmää vastaan tehtävästä hyökkäyksestä (vinkki: kaikki tehokkaat hyökkäykset ovat erittäin hankalia tai hintavia, tai ainakin aivan muista syistä rikosvastuuseen johtavia, ja tämä koskee myös kaikenlaisen käyttökelpoisen paikka- ja tunnistedatan keräämistä), mutta triviaalisti tehokkaita en, eivätkä muutkaan tietääkseni ole keksineet. Tartunnan raportoimiseksi sinun täytyy joka tapauksessa hankkia viranomaisten tuottama tartuntakoodi (joita tuotetaan vain varmistetuille tartunnoille) jonka voisit syöttää vain yhteen puhelimeen (ilman näitä kalliita ennakkojärjestelyjä). Voit tietenkin tämän ilon aikaan saamiseksi järjestellä puhelimesi pysyvästi mahdollisimman vilkasliikenteiselle oleskelualueelle ja sitten hankkia tartunnan, mutta aika vähän siitä olisi "hyötyä" omaan haittaan suhteutettuna.

Koronavilkun ja autojen GPS-seurannan implikaatiot yksityisyyden suojan riskien suhteen eivät oikeastaan edes mahdu samalle kartalle. Koronavilkun käyttämä exposure notification -järjestelmä on suunniteltu mahdollisimman hyvin suojaamaan käyttäjiensä yksityisyyttä, kun taas GPS-seurannassa se olisi pelkästään haittatekijä...
Edelleenkin, mitä väliä sillä on ovatko tavat samalla kartalla, jos normaali ihminen ei käsitä niiden eroa? Siellä se Lautakasa jo käyttää sitä tekosyynä, se kertonee jo paljon oikeasta tilanteesta. Suomalaista on vissiin vielä helpompi keittää kuin sammakkoa, sammakko kun ei sentään puollustele keittäjäänsä.

Kuitenkin mitä tulee haksaamiseen, niin se perustuu täysin päinvastaiseen ajatteluun kuin mitä esität. Valtavien resurssien ja rahankäytön sijaan, paljon yksinkertaisempaa olisi esim. tarjota kyseisestä koodista 50€ netissä ja saman verran jonkun sompun lasi halki olevasta luurista, äkkiäkö saisi parikymmentä koodia ja luuria joilla perseillä. ;)

Voithan sinä siitä tarjota 50 euroa, mutta silti järjestelyssä vaikutusmahdollisuudet edes aluetasolla ovat silti pienet. Laitteita jotka olisivat levittäneet näitä avaimia pitäisi olla järjestellyt keskeisille paikoille paljon ja käytännössä järjestellä avainten levitystä mielenkiintoisilla tavoilla. Tämä on mahdollista, mutta ei pikkuvaivalla. Sanoisin että tähän olisi myös helppo löytää asymmetriseen (valmistajien avainenklaaveihin kätkettyyn) kryptografiaan perustuvia ratkaisuja jotka todennäköisesti lanseerattaisiin jos esim. jonain päivänä altistuneiksi ilmoittautuisikin kymmenen kertaa enemmän ihmisiä kuin sitä ennen. Olen melko varma että Googlella ja Applella on tämä protokollaparannus jo takataskussaan odottamassa sitä että nähdään moisen tapahtuvan...
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

insinörtti

Quote from: simppali on 10.10.2020, 20:45:34
Tampereen yliopistosta on kaivettu esiin proffa joka on tutkinut jotain autoiluun liittyvää.

https://yle.fi/uutiset/3-11589385

QuoteVanhasen esityksessä oli kuitenkin pieni uutuus aiempaan keskusteluun ihmisiä paljon puhuttavaan aiheeseen.

– Vanhasen esityksessä uutta oli ehkä se, että maksun määrä sidottaisiin tieluokkiin. Aiemmin tätä asiaa ei ole pohdittu aivan tällä tarkkuudella, vaan pikemmin alueellisesta näkökulmasta, apulaisprofessori Heikki Liimatainen sanoo.


Tässä yhteydessä lienee syytä mainita, että Tampereella kehitetään erään paikallisen yrityksen ja osin myös opinahjojen toimesta gps-pohjaista liikenteen seuranta/valvontajärjestelmiä. Perneröinnin piti olla valmis jo pari vuotta sitten, mutta aina joku lyö kapuloita rattaisiin.

Asiahan nostetaan pinnalle vuosittain kuin koiranpaskakeskustelu konsanaan.

Murkula

Quote from: foobar on 11.10.2020, 21:19:34
Voithan sinä siitä tarjota 50 euroa, mutta silti järjestelyssä vaikutusmahdollisuudet edes aluetasolla ovat silti pienet. Laitteita jotka olisivat levittäneet näitä avaimia pitäisi olla järjestellyt keskeisille paikoille paljon ja käytännössä järjestellä avainten levitystä mielenkiintoisilla tavoilla.

-naps-
Juuri se lieneekin suurin ongelma, että ongelmasta todellakin pitäisi saada suuri, ennen kuin sitä edes havaittaisiin. Niin monta isoa kusetusta on tämän varjolla saatu läpi, että koko korona vilkku voisi olla heti putkeen koodattu virheelliseksi ja heitellä ilmoituksia randomilla, ilman että kukaan huomaisi tai välittäisi mitään. Niin naurettava on Koronapaniikin selitys ja peittämisvoima massoissa.


Vaan sen sijaan autojen GPS-paikannus, se onkin sitten eriasia. Nimittäin gepsiä kun nyt on varsin helppo häiritä ja sekoittaa. Tarvitaan vain yksi satasen Kiinalainen häritisin, jonka ongelmana on toki se, että se loistaa olinpaikkansa kuin majakka. Mutta sanotaan satakunta häiriölaitetta pitkin pääkaupunkia, heräilemässä randomilla, niin muuttuu nopeasti vaikeaksi, varsinkin kun tuollasen voisi sitoa vaikka Kissan selkään.

Tämä siis, jos edes paikkatieto ja tilastointimenetelmät olisivat Suomessa muutenkaan riittävällä tasolla. Satun nimittäin tietämään, että esim. HSL:n täysvalvottun bussiliikenteen data on sekin sitä luokkaa, että yksi bussi käy sen mukaan jatkuvasti saaressa, johon ei ole edes siltaa ja toisen keskinopeus on about 200 km tunnissa.

Niinpä ja tätä jota ei saada parissa bussissa toimimaan Hesassa, siis yritetään koko Suomessa kattavasti kaikkii autoihin ja riittävän uskottavana lainvoimaiseksi veroautomaatiksi? Onko siis tämänkään projekti sittenkään todellinen uhka millekkään muulle, kuin valtion kassalle?
Me suomalaiset olemme niin poliittisesti tyhmä kansa, että oikein ansaitsemme kuolla sukupuuttoon.

Ignore: Don Nachos, Ajatolloh, Puuha-Pepe, Sir, Justustr, Joutselkä, Vastarannan Kiiski, Hämeenlinnan Oraakkeli, Caucasian, Viisitoista, Totti, MinäVuan.

Titus

Helsingin ympäristön raiskaajat #1 uuden alueen tuhoamisen parissa:

QuoteVallisaareen ja Kuninkaansaareen halutaan rakentaa majoitusta, Helsingin luonnon­suojelu­yhdistys on valittanut alueen kaavasta
Yhdistys on valittanut kaavasta Helsingin hallinto-oikeuteen.

HELSINGIN luonnonsuojeluyhdistys on valittanut Vallisaaren ja Kuninkaansaaren asemakaavasta, jonka Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi elokuun lopussa.

Yhdistys valitti kaavasta Helsingin hallinto-oikeuteen. Se pitää kaavaa uhkana saarten luonto- ja kulttuuriarvojen muodostamalle ainutlaatuiselle historialliselle kokonaisuudelle.

HELSINKI haluaa Vallisaaren ja Kuninkaansaaren luonto- ja kulttuurimatkailuun sekä virkistyskäyttöön. Saaret sijaitsevat 20 minuutin laivamatkan päässä Helsingin kauppatorilta, Suomenlinnan naapurissa. Uutta rakentamista on kaavailtu Vallisaaren koillisosaan sekä Kuninkaansaaren pohjoisosaan.

Luonnonsuojeluyhdistyksen mielestä Kuninkaansaaren pohjoisosaan suunnitteilla oleva mökkikylä pirstoisi vanhaa metsää alueella. Se kritisoi myös Vallisaaren koillisosan uudisrakennussuunnitelmia.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006668804.html

that's a bingo!

no future

Tuota uutta kaavaahan vastusti Vasemmistoryhmä ja puolet vihreistä. Kaikki muut kannattivat Vallisaaren rakentamista.

Titus

Quote from: no future on 13.10.2020, 23:31:43
Tuota uutta kaavaahan vastusti Vasemmistoryhmä ja puolet vihreistä. Kaikki muut kannattivat Vallisaaren rakentamista.

Aivan, tällä kertaa en tarkoittanut heitä vaan tuota kaavoitusintoa jolla katetaan jatkuvasti rakentamatonta ja osittain vielä luonnonvaraista aluetta. Pitäisi keskittyä purkamaan esim teollisuushalleja ja vanhoja toimistotaloja ym jo aikansa keskustan alueella elänyttä tehotonta infraa ja rakentaa niiden sijalle uusia taloja paremmin palveluin.

Ranta-alueet, saaret ja puistoalueet pitäisi jättää väliin ihan tulevien sukupolvien takia. Varsinkin saarissa ja ranta-alueilla käy helposti ns saarelta seuraavaan ilmiö.
that's a bingo!

pyrokatti

Väylävirasto on saanut valmiiksi Helsinki-Turku nopean ratayhteyden hankearvioinnin. Mikään vaihtoehdoista ei selvityksen mukaan ole kannattava, ja niiden vaikutus liikenteen päästöihin on pieni. Tässä ei todennäköisesti huomioda rakentamisen aiheuttamia päästöjä. Toisaalta jopa nopea yhteys on kannattavampi kuin toveri Marinin ylistetty elvytyspaketin neuvottelutulos; "osta 3, maksa 8" (0,38).

Quote from: Väylävirasto
Väyläviraston hankearviointi Helsingin ja Turun välisen nopean junayhteyden vaihtoehdoista on valmistunut.

Helsingin ja Turun välisen nopean junayhteyden tavoitteena on lyhentää Helsingin ja Turun välistä matka-aikaa ja laajentaa näiden kaupunkien työssäkäynti- ja työmarkkina-alueita. Hanke mahdollistaa myös Helsingin seudun lähijunaliikenteen palveluiden laajentamisen sekä Salo-Turku välisen lähijunaliikenteen.

Hankearvioinnissa verrataan kolmea eri hankevaihtoehtoa vertailuvaihtoehtoon. Vertailuvaihtoehtoon Ve 0+ sisältyy ylläpitäviä toimia nykyisellä Rantaradalla (59 milj. euroa), Espoon kaupunkirata Leppävaaran ja Kauklahden välillä (275 milj. euroa) sekä Turun ratapihan ja Kupittaa–Turku-kaksoisraiteen muutostyöt (60 milj. euroa).

Vertailuvaihtoehtojen investointikustannukset perustuvat aikaisempiin selvityksiin ja kaikki kustannukset on esitetty tässä tiedotteessa tulevaisuuden hintatasoon.

Kaksi vaihtoehtoa parantaa nykyistä Rantarataa

Nykyiseen Karjaan kautta kulkevaan Rantarataan perustuvia hankevaihtoehtoja on kaksi. Vaihtoehdossa Ve R1 tehdään pieniä oikaisuja ja nopeutuksia sekä kaksoisraide välille Salo–Hajala (kustannusarvio 94 milj euroa). Tähän vaihtoehtoon sisältyvät toimet parantavat kaukojunien aikatauluvarmuutta ja lyhentävät matka-aikaa Helsingin ja Turun välillä 5-7 minuuttia.

Vaihtoehdossa Ve R2A Rantarata toteutetaan kokonaan kaksiraiteisena (kustannusarvio 2,2 mrd euroa). Kaukojunatarjontaa on mahdollisuus lisätä ja matka-aika lyhenee 10-12 minuuttia. Tarkastelun perusteella vaihtoehto on kuitenkin ratainfraltaan ja liikennetarjontaan ylimitoitettu matkustajamääriin ja hyötyihin nähden.

Nopean junayhteyden vaihtoehto

Varsinainen Helsingin ja Turun välisen nopean junayhteyden vaihtoehto Ve ESTU sisältää uuden Espoo–Salo-oikoradan ja kaksiraiteisen Salo–Turku-välin (kustannusarvio 3,4 mrd euroa). Junatarjontaa voidaan lisätä merkittävästi ja matka-ajat nopeutuvat 30-33 minuuttia. Salon ja Turun välillä kaksoisraiteen linjaukselle on vaihtoehtoja Piikkiön oikaisun sekä muutaman pienemmän oikaisun kohdalla.

Vaihtoehto Ve ESTU mahdollistaa Helsingin ja Lohjan sekä Salon ja Turun välisen lähijunaliikenteen käynnistymisen ja maankäytön kehittämisen lähijuna-asemien ympäristössä. Erityisesti Helsingin seudun lähijunaliikenteen käyttäjät hyötyvät tästä vaihtoehdosta.

Hankearvioinnissa on oletettu, että suunnitelmien mukainen lähijunaliikenne Helsingin ja Lohjan välillä toteutuu ja Rantaradalle jää nykyisen kaltainen lähijunaliikenne.

[...]
Hankkeen vaikutukset liikenteen päästöihin ovat myönteisiä, mutta hyvin pieniä.
[...]

Hankkeen vaiheistus perusteltua

Hankearvioinnissa mukana olleet vaihtoehdot eivät ylitä yhteiskuntataloudellista kannattavuusrajaa 1,0. Hankkeen kannattavuus paranee, mikäli matkustajia on ennakoitua enemmän.

Koska hankekokonaisuuden kustannukset ovat suuret, osuuksien toteuttaminen kannattavuusjärjestyksessä on perusteltua. Espoon kaupunkiradan ja Kupittaa–Turku-kaksoisraideosuuden jälkeen seuraavaksi kannattavin osa on Rantaradan parantaminen Ve R1, jonka hyöty-kustannussuhde on 0,70. Tässä vaihtoehdossa toteutettavat osuudet, kuten kaksoisraide välillä Salo–Hajala, hyödyttää myös uuteen Espoo–Salo-oikorataan perustuvaa vaihtoehtoa Ve ESTU.

Varsinaisen Helsingin ja Turun välisen nopean junayhteysvaihtoehdon Ve ESTU, joka perustuu uuteen Espoo–Salo-oikorataan ja Salo–Turku-kaksoisraiteeseen, hyöty-kustannussuhde on 0,44. Vaihtoehdon kannattavuus paranee, kun Salo-Turku kaksoisraiteen osuutta rakennetaan vaiheittain, ennen Espoo-Salo-oikorataa. Espoo-Salo-oikoradan rakentaminen mahdollistaa junamäärien lisäämisen ja matka-ajan merkittävän lyhentämisen Helsingin ja Turun välillä.

Nykyisen Rantaradan kaksiraiteistamisen Ve R2A hyöty-kustannussuhde on 0,04.
Kari Suomalainen: "Niin hassua ei pilapiirtäjä keksi, ettei se myöhemmin olisi täyttä totta."

kelloseppä

Quote from: Titus on 13.10.2020, 20:05:57
...
HELSINKI haluaa Vallisaaren ja Kuninkaansaaren luonto- ja kulttuurimatkailuun sekä virkistyskäyttöön. Saaret sijaitsevat 20 minuutin laivamatkan päässä Helsingin kauppatorilta, Suomenlinnan naapurissa. Uutta rakentamista on kaavailtu Vallisaaren koillisosaan sekä Kuninkaansaaren pohjoisosaan.
...

Kyseisten saarten luonnon ainakin muinoin varsin hyvin tuntevana ei voi muuta todeta kuin, että kaikki luontoarvot niissäkin saarissa tuhotaan, kun kommarit, raharikkaat ja tekovihreät ovat tekopyhästi samaa mieltä jostakin. Toki sama on jo osin toteutunut ja tulee toteutumaan täyden tuhon muodossa käytännössä kaikissa armeijan saarissa jollakin viiveellä, jahka armeija on saatu häädettyä saarelta. Oksettavaa kertakaikkiaan!