News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Homman suuri ja kaikenkattava kaupunki- ja liikennesuunnitteluketju

Started by Mika.H, 12.04.2013, 22:50:29

Previous topic - Next topic

P

Quote from: Murkula on 08.07.2020, 13:48:43
Quote from: justustr on 08.07.2020, 12:44:40
Quote from: Murkula on 08.07.2020, 10:33:24
Vaan jos asia ajatellaankin niin päin, että jos näiden tarkoituskin on vain ja ainoastaan ihmisten maksimaalinen rahastaminen, eikä mikään turvallisuus tai nopeuden laskeminen, niin yhtäkkiä kaikki sopiikin yhtälöön aivan täysin.

Jep, automaattinen nopeusvalvonta voisi olla tehokas tapa vähentää kaahailua, mutta tolppia onkin päätetty käyttää vain rahastamiseen.
Mitäs niitä oikeasti vaarallisia tapauksia karsimaan. Vaikka amispeivari saisikin päiväsakkoja, ei niillä mitään tuloja ole. Mutta autas armias, jos lääkäri menee unohtumaan kerran maantiellä ja ajamaan kameraan. Valtiolle tulee tuosta tuloa jo enemmän, kuin amispeivarin Corolla maksaa.

Niin noh, jos uskoisin että automaattivalvonta on edes tehokas tapa saada mitään oikeaa aikaan. Kaikki tilastollisesti oikeat ongelmat, kuten humalaiset, tekstaria lähettelevät, turvavyöttömät ja vastaavat jäävät puuttumatta. Samaan aikaan oikeat ongelmakuskit kyllä muistavat hidastaa kameroihin, koska heille tilannetaajuus on maatiellä kohdallaan, eikä nukuttavan ja kuolettavan välimaastossa. 

Vaan muuttuuko asia keskinopeuskameroilla pätkääkään? Nimitäin Suomen nykyliikenteessä, niin vaikka kuinka olisi keskinopeuskamera, niin siinä kun ajelee 60 km/h satasella hiturien takana, niin aika pitkän välin noiden välissä ajaa kahden sadan nopeudellakin, ilman keskinopeuden ylitys tulee edes lähelle. Että niin paljon sekin sitä rallittamista haittaa.

Keskinopeuskameroita testattiin vitosella joskus 2000-luvulla. Sain huomautuksen, kun ajoin reikä päässä ohitellen. Tien teoreettisen nopeuden ylittäminen on vaikeaa, kun välillä roikutaan 80 ja alle kulkevan liikenteen perässä.

Kokeilun jälkeen keskinopeuskamerat haudattiin.  Suomen tieoloissa eivät tuota riittävästi sakkoja.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

haermae

Quote from: P on 11.07.2020, 01:22:10
Keskinopeuskameroita testattiin vitosella joskus 2000-luvulla. Sain huomautuksen, kun ajoin reikä päässä ohitellen. Tien teoreettisen nopeuden ylittäminen on vaikeaa, kun välillä roikutaan 80 ja alle kulkevan liikenteen perässä.
Kokeilun jälkeen keskinopeuskamerat haudattiin.  Suomen tieoloissa eivät tuota riittävästi sakkoja.

Sama havainto, kun joskus laskeskelin keskinopeuksiani pidemmillä, luokkaa 100 km maantiepätkillä.
Reippaasti ohitellen ja kohtuullista 20-40 ylinopeutta ajaen moottoripyörällä voi päästä rajoitusnopeuden mukaiseen keskinopeuteen. Autolla ei oikein millään, jos on vähänkään liikennettä.

Vain kaikkein reikäpäisimmät kuskit saisivat edes rikesakkoja keskinopeuskameroista.

Mitä tavan kameroihin tulee, olen joskus mietiskellyt miksei kukaan spreijaa niitä tolppia fluoresoivalla maalilla. Tai ylipäätään jollain vaikka punaisella sprey-maalilla. Vedetäänhän töhryjä kaikkialle muuallekin, miksei sitten noihin tolppiin. Tolppien spreijaaminen paremmin erottuviksi ei minusta olisi kummoinen rike, sillä kamerathan toimisivat kuten ennenkin, eikä se terästolppakaan maalaamisesta rikki mene.

Värikkään tolpan ansiosta kaikkien vireystaso terästyisi kameran kohdalla, eikä kukaan ajaisi ylinopeutta siinä kameran jälkeen olevassa vaaran paikassa.

Minkä pitäisi olla koko kameravalvonnan keskeinen idea, vai mitä? O:-)

No, haaveilut sikseen. Tolppien virallisen värin on tietenkin oltava mahdollisimman huonosti erottuva, koska näkyvä kameratolppa vain parantaisi liikenneturvallisuuttta eikä ollenkaan lisäisi valtion tuloja, vaan päinvastoin vähentäisi niitä nykyisestä. Kamerat kun ovat valtiolle investointi, jolle halutaan mahdollisimman hyvä tuotto.

Murkula

Quote from: haermae on 11.07.2020, 10:52:10
Mitä tavan kameroihin tulee, olen joskus mietiskellyt miksei kukaan spreijaa niitä tolppia fluoresoivalla maalilla. Tai ylipäätään jollain vaikka punaisella sprey-maalilla. Vedetäänhän töhryjä kaikkialle muuallekin, miksei sitten noihin tolppiin. Tolppien spreijaaminen paremmin erottuviksi ei minusta olisi kummoinen rike, sillä kamerathan toimisivat kuten ennenkin, eikä se terästolppakaan maalaamisesta rikki mene.
Ihan varmasti saat sakot ilkivallasta, jos sohit minkään maalin kanssa. Sen sijaan, jos hakisi jotain hyvää keltaisita heijastintieppiä tai liimattavia "kärryheijastimia", niin sellaisien ei pysyvien asioiden liimaaminen tolppaan, niin siitä voisi olla vaikea saada tilille.
Me suomalaiset olemme niin poliittisesti tyhmä kansa, että oikein ansaitsemme kuolla sukupuuttoon.

Ignore: Don Nachos, Ajatolloh, Puuha-Pepe, Sir, Justustr, Joutselkä, Vastarannan Kiiski, Hämeenlinnan Oraakkeli, Caucasian, Viisitoista, Totti, MinäVuan.

Eino P. Keravalta

https://www.autoexpress.co.uk/news/352763/uk-speed-camera-locations-chosen-revenue-raising-potential

Kuinka ollakaan, Britanniassa ollaan havaittu, että nopeuskameroita ei asetellakaan turvallisuuden, vaan rahan saannin toivossa. No, tämähän ei nyt tullut yllätyksenä kellekään, paitsi tietenkin asiantuntijoille, poliitikoille, viranomaisille, tutkijoille ja vastuulliselle medialle: kansa tiesi jo!

Vaikka tämä havainto on Britanniasta, on luultavaa, että myös Suomessa on sama meno päällä: kamerat asetellaan vaarattomiin paikkoihin, koska juuri siellä on suurin tilaisuus saada sakkoja, koska ihmiset ajavat turvallisissa paikoissa vähän rennommin. Sen sijaan koulujen eteen tai vaarallisiin risteyksiin ei kameroita saada millään.

Nopeuskameravalvonnalla on Suomessakin vain kaksi pyrkimystä:

1: Tuottaa rahaa Deep Statelle ja neekereille

2: Ahdistaa autoilijoita, jotta individualismista ja valinnanvapaudesta luovuttaisiin näiltäkin osin


QuotePolice watchdog voices concerns that camera locations are chosen as "good hunting grounds" to raise money from fines, rather than to improve safety

QuoteThe locations for speed cameras are chosen because they are likely to generate significant revenue from fines, rather than because they are accident hotspots that would benefit from increased monitoring, according to a new report from a police watchdog.

An investigation into roads policing by Her Majesty's Inspectorate of Constabulary and Fire & Rescue Services (HMICFRS) says its inspectors were told speed traps are sometimes set up because the locations are "good hunting grounds" for speeders, rather than for safety reasons.

Linkistä lisää lätinää.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Eino P. Keravalta

#3964
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006583256.html

Suuri Vihreä Unelma etenee hienosti, Helsingin keskusta näivettyy jutun mukaan (itsellä ei omakohtaista tietoa tai käsitystä asiasta, koska en ole vuosiin notkunut ostoksilla keskustassa). Koronalla tietysti on tässä osansa, mutta prosessi on alkanut jo paljon ennen sitä. Kommenttiosiosta huomaa, mistä kenkä pitkälti puristaa: ostovoimaiset kansalaiset haluavat tulla kauppaan autolla, mutta Helsingin keskustassa ja sisääntuloväylillä on autoilua vaikeutettu niin, että moni suuntaa suuriin ostoskeskuksiin Espoossa ja Vantaalla, niissä on hyvät pysäköintimahdollisuudet ja toimivat liikenneyhteydet autoilijoille siinä, missä Helsinki on varattu Alepan fillareille: autokatuja on suljettu, pysäköintipaikkoja vähennetty, pysäköinti on hirmuhintaista, nopeusrajoituksia on laskettu aivan älyttömyyksiin, töyssyjä siellä täällä, kaupunkibulevardeja suunnitellaan samoin kuin autotonta Helsinkiä..

Tässä eräs näyte kommenttipalstalta:

Kirjoittaja Kaarlo Kallila:

QuoteTosiasia on, että suuri osa maksukykyisistä asiakkaista suosii yksityisautoilua.
Jumbot ynnä muut menestyvät, kun sinne pääsee sujuvasti omalla autolla.

Autioituvaan keskustaa täytyy keksiä uudenlaisia vuokralaisia. Mielestäni Aleksi 13:n tiloihin sopisi esimerkiksi vastaanottokeskus tai päihdekuntoutujien päiväkeskus tuomaan kaivattua pöhinää ja elämänmakua kuivaan keskustaan.

Moni kommentoija ennakoi, että lopulta liikkeet häipyvät keskustasta ja jäljelle jää vain asuntoja, toimistoja ja virastoja - sekä tietysti baareja, joiden laitamilla narkkarit pyörivät. Jos näin käy, se on vihervasemmistolaisen politiikan tulosta ja suuri sääli: Helsinki on Suomen suurin, kaunein ja tärkein kaupunki, itsellekin rakas, mutta kommunistit haluavat siitä yhden ison slummin samalla kun varakkaat pakenevat Jollaksen, Tammisalon ja Westendin kaltaisiin paikkoihin, elleivät peräti vaihda maisemaa vielä pidemmälle pakoon vihreää hulluutta.

Kertokaapa helsinkiläiset, missä siellä teidän näkökulmastanne mennään?

PS: Kuten sanoin, en itsekään ole vuosiin käynyt juurikaan ostoksilla keskustassa, vaan sen sijaan olen käynyt vaikkapa Eastonissa ja Itäkeskuksen Prismassa, keskustaan ei viitsi ajaa kun liikenne ei suju ja pysäköinti maksaa ihan helvetisti ja sitten saa pitkin katuja pyöriä möliseviä keharimaalaisia väistellen..

PS2: Huvittavaa kyllä, jutussa syytettiin koronaa ja sitä, että ihmiset ostavat tavaransa netistä. Toki näillä on iso osa, mutta kommenttipalstalla tulee esiin kansan ääni ja se mainitsee yhdeksi syyksi juuri autoilijoiden kiusaamisen, mistä valemedia HS vaikenee..
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

John Johnson

Aika iso jono on perässä jos ajaa työmaarajoitusten mukaan 30km/h. Onkohan noi aina oltava juuri 30, vai millä noi on keksitty? Ei sen puoleen, jos tekisin tietyömailla hommia, niin mieluummin ohikulkeva liikenne on 30 km/h kuin 60km/h. Toisten ajoon työmaarajoituksilla ei näy olevan mitään vaikutusta. Pahin on joku kiertotie, mikä on merkattu jollain työmaavärillä. Jengi vaan vetää pokkana keskiviivan yli, niinkuin ei mitään. Aika häilyviä on tiemerkinnät ihan yleisesti. Katsoo vaan mistä ne tapaa olevan kuluneita. Johtuuko sitten laiskuudesta, vai eikö vain kaikki osaa hahmottaa ajokkinsa laitoja?
You cannot say Happiness without saying Penis.

I went to the bank the other day and asked the lady behind the counter to check my balance, so she pushed me!

Uuno Nuivanen

Quote from: John Johnson on 27.07.2020, 18:03:51
Aika iso jono on perässä jos ajaa työmaarajoitusten mukaan 30km/h.

Itse ovat siihen syypäitä, koska yleensä näkyy vain tuo 30km/h rajoituskyltti autiolla työmaalla, jossa ei ensimmäistäkään ukkoa näy töissä.

John Johnson

Quote from: Uuno Nuivanen on 27.07.2020, 18:06:30
Quote from: John Johnson on 27.07.2020, 18:03:51
Aika iso jono on perässä jos ajaa työmaarajoitusten mukaan 30km/h.

Itse ovat siihen syypäitä, koska yleensä näkyy vain tuo 30km/h rajoituskyltti autiolla työmaalla, jossa ei ensimmäistäkään ukkoa näy töissä.

Aika harvinaista ettei työmailla ole ketään? Yleensä niissä kyllä ainakin tie kapenee aitausten ynnä muun takia, vaikkei juuri sillä hetkellä olisi ketään tiellä.
You cannot say Happiness without saying Penis.

I went to the bank the other day and asked the lady behind the counter to check my balance, so she pushed me!

Murkula

Quote from: John Johnson on 27.07.2020, 18:13:13
Aika harvinaista ettei työmailla ole ketään? Yleensä niissä kyllä ainakin tie kapenee aitausten ynnä muun takia, vaikkei juuri sillä hetkellä olisi ketään tiellä.
Helsigistä en tiedä, mutta ainakin muualla on aivan liian yleistä, että työmaarajoituksia on tarpeettomasti. Paitsi että ne seisovat siellä turhaan viikonloput, illat ja yöt, niin monesti rajoitus asetetaa esim. koko työmaan 5 km matkalle, vaikka tällä viikolla työtä tehtäisiinkin vain tällä 400 m pätkällä ja muuten tie on normaalikunnossa.
Me suomalaiset olemme niin poliittisesti tyhmä kansa, että oikein ansaitsemme kuolla sukupuuttoon.

Ignore: Don Nachos, Ajatolloh, Puuha-Pepe, Sir, Justustr, Joutselkä, Vastarannan Kiiski, Hämeenlinnan Oraakkeli, Caucasian, Viisitoista, Totti, MinäVuan.

Mikke70

Tietyömaan pahin ongelma on keskimäärin se bemari-kuski, joka katsoo oikeudekseen tietää, mikä on sopiva nopeusrajoitus työmaan kohdalle. Törkeissä liikenteen vaarantamistapauksissa voisi ensi alkuun ottaa rikoksentekovälineen valtiolle. Toki tämä olisi tässä kukkahattutätien maassa ihan kohtuuton rangaistus.
Donald—I appreciate the free publicity for Borat! I admit, I don't find you funny either. But yet the whole world laughs at you.

Murkula

Quote from: Mikke70 on 27.07.2020, 22:21:10
Tietyömaan pahin ongelma on keskimäärin se bemari-kuski, joka katsoo oikeudekseen tietää, mikä on sopiva nopeusrajoitus työmaan kohdalle. Törkeissä liikenteen vaarantamistapauksissa voisi ensi alkuun ottaa rikoksentekovälineen valtiolle. Toki tämä olisi tässä kukkahattutätien maassa ihan kohtuuton rangaistus.
Oliskin näin, mutta tilastot eivät oikein tue väitettäsi. Nimittäin tilastollisesti, humalaiset, tekstaajat ja vanhukset ovat kaikki pahempia, sekä nimeomaan niitä todennaköisiä, ajamaan suoraan työmaaesteiden läpi ja työntekijöiden päälle.
Me suomalaiset olemme niin poliittisesti tyhmä kansa, että oikein ansaitsemme kuolla sukupuuttoon.

Ignore: Don Nachos, Ajatolloh, Puuha-Pepe, Sir, Justustr, Joutselkä, Vastarannan Kiiski, Hämeenlinnan Oraakkeli, Caucasian, Viisitoista, Totti, MinäVuan.

Mikke70

Quote from: Murkula on 27.07.2020, 22:30:40
Quote from: Mikke70 on 27.07.2020, 22:21:10
Tietyömaan pahin ongelma on keskimäärin se bemari-kuski, joka katsoo oikeudekseen tietää, mikä on sopiva nopeusrajoitus työmaan kohdalle. Törkeissä liikenteen vaarantamistapauksissa voisi ensi alkuun ottaa rikoksentekovälineen valtiolle. Toki tämä olisi tässä kukkahattutätien maassa ihan kohtuuton rangaistus.
Oliskin näin, mutta tilastot eivät oikein tue väitettäsi. Nimittäin tilastollisesti, humalaiset, tekstaajat ja vanhukset ovat kaikki pahempia, sekä nimeomaan niitä todennaköisiä, ajamaan suoraan työmaaesteiden läpi ja työntekijöiden päälle.

Ok. Laitatko vielä linkin tuohon tilastoosi? Oma avautumiseni perustuu omiin henkilökohtaisiin kokemuksiini sekä poliisin antamaan juttuun radio suomen uutisille.
Donald—I appreciate the free publicity for Borat! I admit, I don't find you funny either. But yet the whole world laughs at you.

Jorma M.

Quote from: Eino P. Keravalta on 27.07.2020, 16:11:50
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006583256.html

Suuri Vihreä Unelma etenee hienosti, Helsingin keskusta näivettyy jutun mukaan (itsellä ei omakohtaista tietoa tai käsitystä asiasta, koska en ole vuosiin notkunut ostoksilla keskustassa). Koronalla tietysti on tässä osansa, mutta prosessi on alkanut jo paljon ennen sitä. Kommenttiosiosta huomaa, mistä kenkä pitkälti puristaa: ostovoimaiset kansalaiset haluavat tulla kauppaan autolla, mutta Helsingin keskustassa ja sisääntuloväylillä on autoilua vaikeutettu niin, että moni suuntaa suuriin ostoskeskuksiin Espoossa ja Vantaalla, niissä on hyvät pysäköintimahdollisuudet ja toimivat liikenneyhteydet autoilijoille siinä, missä Helsinki on varattu Alepan fillareille: autokatuja on suljettu, pysäköintipaikkoja vähennetty, pysäköinti on hirmuhintaista, nopeusrajoituksia on laskettu aivan älyttömyyksiin, töyssyjä siellä täällä, kaupunkibulevardeja suunnitellaan samoin kuin autotonta Helsinkiä..

Kertokaapa helsinkiläiset, missä siellä teidän näkökulmastanne mennään?

Kun lapset ovat nyt jo liki kokonaan maailmalla, voin todeta tyytyväisyydellä ja vahingoniloisesti:

kävin perheineni nolla kertaa Hgissä tekemässä isot ostokset  :D

Joka ikinen kerta kävin Espoossa. Espoo on nykyisin tietysti myös perseestä, mutta ei likikään niin paha kuin Hki. (Neekereitä ja muslimeita kaikkialla mutta hlöautolla voi liikkua.)

En ole muutoinkaan käynyt Pitkänsillan etelä- tai Töölön itäpuolella kuluttamassa mitään 20 vuoteen ellei lasketa megapakollisia pankkikonttori yms käyntejä.

Paskaraja kulkee nykyisin jo kauempana keskustasta. Kehä I:n sisällä about 2/3 liikkumiskelvotonta. 

Juuri yksi landesukulainen kysyi että olenko käynyt siellä "hienossa Triplassa". Vastasin että en aio käydä ellei uhata kasvoihin ampumisella. Hekottelin aikoinani kun Triplaa mainostettiin erilaisin grafiikoin. Kuvissa ei ollut yhtään valkoista miesoletettua asiakasta. Osa mainosteksteistä oli kokonaan somaliksi tai arabiaksi.

Toivottavasti Vihreät ryssii kaikki entistä hirveämmin ja toivottavasti Kokoomuksen äänestäjiä vituttaa paljon. Me tienataan tällä!  :D
"On käynyt ilmi, että demokratia ja lehdistön vapaus ovat suurimpia niistä tyhjistä korulauseista, jotka milloinkaan ovat ihmismieltä sumentaneet".

l'uomo normale

Quote from: Eino P. Keravalta on 27.07.2020, 16:11:50

Kertokaapa helsinkiläiset, missä siellä teidän näkökulmastanne mennään?

Joka kerta kun olen kantakaupungissa käynyt, tavanomaisia liikkeitä on korvautunut jollain ihme hipsteripaikoilla. Jopa McDonald'sit alkavat kadota sieltä. (Mikä ei välttämättä ole niin suuri menetys, kun Hesejä ja Burger Kingejä on tullut tilalle.) Joka puolella nuoria, kauniita ja menestyneitä ihmisiä näyttämässä itseään. Ei siellä köyhä, elämässään epäonnistunut vanhus kehtaa enää hengailla. Olen muutenkin vanhennuttuani vähentänyt keskustassa liikkumista ja Koronan takia olen käynyt keskustassa enää vain kun on ollut pakko, lukuunottamatta yhtä elokuvissa käyntiä.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Mikke70

Tietyömaiden läpi kaahaavat kuskit vaarantavat liikenne- ja työturvallisuutta – satoja liikennevahinkoja ja kymmeniä loukkaantumisia joka vuosi
Kapeilla teillä ja vilkkaissa kohteissa saattoauto kerää autoilijat jonoon ja nopeudet pysyvät kurissa.

Moni autoilija ajaa liian lujaa tietyömaiden ohi eikä noudata alennettuja nopeusrajoituksia.

Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen sanoo, että ilmiötä ei ole saatu kitkettyä pois, vaikka valistus on pyrkinyt muokkaamaan tiellä liikkujien asenteita.

– Kun ihminen ajaa maantiellä 80–100 kilometriä tunnissa nopeutta, niin sopeutuminen alempaan nopeuteen tuntuu turhauttavan kuljettajaa helposti.

Tietyömaat sulkevat kaistoja, jotka tienkäyttäjien on ohitettava yhden kaistan kautta.

Valtosen mukaan liian lujaa työmaan läpi ajava kuski kokee usein hallitsevansa oman tilanteensa, mutta kuljettaja ei välttämättä mieti riittävästi ympäristöään, kuten työmaata ja siinä työskenteleviä ihmisiä.

Autoilijan riskinhahmotusta ja halua noudattaa nopeusrajoitusta saattaa himmentää myös se, että maantiellä voi ajohetkellä olla vähän liikennettä.

https://yle.fi/uutiset/3-11459494
Donald—I appreciate the free publicity for Borat! I admit, I don't find you funny either. But yet the whole world laughs at you.

insinörtti

Osittain saavat syyttää itseään. Nykyisin tietyö-merkki ja rajoitus tarkoittavat yleensä sitä, että jossain, seuraavan 20 km aikana on tien viereisellä pellolla kaivuri, tai sellainen on ainakin joskus virka-aikana siellä käynyt.

Rajoituksia pitäisi alkaa myydä, ja niiden hinta perustuisi rajoitetun matkan pituuteen, rajoitusaikaan ja liikennetiheyteen. Silloin niitä ei tiputeltaisi huvikseen pitkin maakuntaa ja silloin myös niiden noudattamatta jättämisestä voitaisiin huoleti rangaista.

Mikke70

Quote from: insinörtti on 28.07.2020, 07:35:41
Osittain saavat syyttää itseään. Nykyisin tietyö-merkki ja rajoitus tarkoittavat yleensä sitä, että jossain, seuraavan 20 km aikana on tien viereisellä pellolla kaivuri, tai sellainen on ainakin joskus virka-aikana siellä käynyt.

Rajoituksia pitäisi alkaa myydä, ja niiden hinta perustuisi rajoitetun matkan pituuteen, rajoitusaikaan ja liikennetiheyteen. Silloin niitä ei tiputeltaisi huvikseen pitkin maakuntaa ja silloin myös niiden noudattamatta jättämisestä voitaisiin huoleti rangaista.

No tuo ei kyllä pidä paikkansa. Porvoon väylän siltatyömaat hyvänä esimerkkinä. Eli työmaan kohdalla nopeusrajoitus tiputettu 50 km/h (kaistaleveys vas. kaistalla 2,8 m). Noin kilometrin päässä on vastaava työmaa ja nopeusrajoitus vastaava 50 km/h. Työmaiden välillä nopeusrajoitus 80 km/h.
Donald—I appreciate the free publicity for Borat! I admit, I don't find you funny either. But yet the whole world laughs at you.

foobar

Quote from: l'uomo normale on 27.07.2020, 23:51:13
Quote from: Eino P. Keravalta on 27.07.2020, 16:11:50

Kertokaapa helsinkiläiset, missä siellä teidän näkökulmastanne mennään?

Joka kerta kun olen kantakaupungissa käynyt, tavanomaisia liikkeitä on korvautunut jollain ihme hipsteripaikoilla. Jopa McDonald'sit alkavat kadota sieltä.

Mäkkärit eivät ole nähdäkseni koskaan olleet Suomessa muutamaa poikkeuksellisen hyvällä sijainnilla olevaa paikkaa lukuunottamatta mitään kultakaivoksia. Alkuviehätyksen jälkeen kaikki kilpailu on syönyt niiden houkuttelevuutta lukuunottamatta asiakassegmenttejä jotka rehellisesti ottaen eivät ole mitenkään mairittelevia. McDonald'shan on ollut (tai ainakin oli?) Suomessa tappiollinen imagonkannattelubisnes vaikka kuinka kauan, ja vaikka Helsingin ravintolaskenestä voi olla montaa mieltä, on vastentahtoisimmankin myönnettävä että ravintolatarjonta Helsingissä on parantunut massiivisesti sitten 90-luvun alun. Ei siis ihme että Mäkkärit korvautuvat kalleimmilla liikepaikoilla jollain muulla.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Mikke70

Quote from: foobar on 28.07.2020, 08:08:30
Quote from: l'uomo normale on 27.07.2020, 23:51:13
Quote from: Eino P. Keravalta on 27.07.2020, 16:11:50

Kertokaapa helsinkiläiset, missä siellä teidän näkökulmastanne mennään?

Joka kerta kun olen kantakaupungissa käynyt, tavanomaisia liikkeitä on korvautunut jollain ihme hipsteripaikoilla. Jopa McDonald'sit alkavat kadota sieltä.

Mäkkärit eivät ole nähdäkseni koskaan olleet Suomessa muutamaa poikkeuksellisen hyvällä sijainnilla olevaa paikkaa lukuunottamatta mitään kultakaivoksia. Alkuviehätyksen jälkeen kaikki kilpailu on syönyt niiden houkuttelevuutta lukuunottamatta asiakassegmenttejä jotka rehellisesti ottaen eivät ole mitenkään mairittelevia. McDonald'shan on ollut (tai ainakin oli?) Suomessa tappiollinen imagonkannattelubisnes vaikka kuinka kauan, ja vaikka Helsingin ravintolaskenestä voi olla montaa mieltä, on vastentahtoisimmankin myönnettävä että ravintolatarjonta Helsingissä on parantunut massiivisesti sitten 90-luvun alun. Ei siis ihme että Mäkkärit korvautuvat kalleimmilla liikepaikoilla jollain muulla.

Tai ehkä onkin kyse siitä, että Suomen mc donalds makselee ulos pääomalainoja (what ever) niin, että tulos saadaan näyttämään tappiolliselle?
Donald—I appreciate the free publicity for Borat! I admit, I don't find you funny either. But yet the whole world laughs at you.

Fiftari

Quote from: Mikke70 on 28.07.2020, 07:46:20
Quote from: insinörtti on 28.07.2020, 07:35:41
Osittain saavat syyttää itseään. Nykyisin tietyö-merkki ja rajoitus tarkoittavat yleensä sitä, että jossain, seuraavan 20 km aikana on tien viereisellä pellolla kaivuri, tai sellainen on ainakin joskus virka-aikana siellä käynyt.

Rajoituksia pitäisi alkaa myydä, ja niiden hinta perustuisi rajoitetun matkan pituuteen, rajoitusaikaan ja liikennetiheyteen. Silloin niitä ei tiputeltaisi huvikseen pitkin maakuntaa ja silloin myös niiden noudattamatta jättämisestä voitaisiin huoleti rangaista.

No tuo ei kyllä pidä paikkansa. Porvoon väylän siltatyömaat hyvänä esimerkkinä. Eli työmaan kohdalla nopeusrajoitus tiputettu 50 km/h (kaistaleveys vas. kaistalla 2,8 m). Noin kilometrin päässä on vastaava työmaa ja nopeusrajoitus vastaava 50 km/h. Työmaiden välillä nopeusrajoitus 80 km/h.

Kumpaakin esimerkkiä on. Eli on sitä että on tosiaan tietyö 50km/h ketään ei näy missään vaikka lain mukaan siitä pitäisi huolehtia että ne tietyömerkit peitetään ja alkuperäiset rajoitukset tulevat voimaan kun tiellä ei enää tehdä töitä.

Ja sitten on tosiaankin niitä ihan oikeasti aktiivisia tietyömaita joissa kaistan leveyttä on rajattu tai toinen kaista on poistettu käytöstä.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Jaska Pankkaaja

Quote from: Mikke70 on 28.07.2020, 07:46:20
Quote from: insinörtti on 28.07.2020, 07:35:41
Osittain saavat syyttää itseään. Nykyisin tietyö-merkki ja rajoitus tarkoittavat yleensä sitä, että jossain, seuraavan 20 km aikana on tien viereisellä pellolla kaivuri, tai sellainen on ainakin joskus virka-aikana siellä käynyt.

Rajoituksia pitäisi alkaa myydä, ja niiden hinta perustuisi rajoitetun matkan pituuteen, rajoitusaikaan ja liikennetiheyteen. Silloin niitä ei tiputeltaisi huvikseen pitkin maakuntaa ja silloin myös niiden noudattamatta jättämisestä voitaisiin huoleti rangaista.

No tuo ei kyllä pidä paikkansa. Porvoon väylän siltatyömaat hyvänä esimerkkinä. Eli työmaan kohdalla nopeusrajoitus tiputettu 50 km/h (kaistaleveys vas. kaistalla 2,8 m). Noin kilometrin päässä on vastaava työmaa ja nopeusrajoitus vastaava 50 km/h. Työmaiden välillä nopeusrajoitus 80 km/h.

No kyllä se pitää paikkaansa, siis melkein kaikkialla muualla. Minäkin olen aikoinani saanut jättisakon kehä 3:lla. Kaivuri oli varmaan käynyt, jossain pellolla, joskus.
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

foobar

Quote from: Mikke70 on 28.07.2020, 08:14:39
Tai ehkä onkin kyse siitä, että Suomen mc donalds makselee ulos pääomalainoja (what ever) niin, että tulos saadaan näyttämään tappiolliselle?

En kuitenkaan usko että McDonald'sin ravintoloiden määrä olisi vähentynyt tai he olisivat vähentäneet ydinbisnesmalliaan, liiketilojen omistusta viimeisen kymmenen vuoden aikana Suomessa jos heidän konseptilleen olisi valtavasti voitollista lisäkysyntää. Niin on kuitenkin käynyt.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Eino P. Keravalta

Vielä joitakin vuosia sitten jaksoin ajaa puoli tuntia Helsingin keskustaan elokuviin. Mutta eipä enää: pysäköinti on todella kallista varsinkin, jos leffa kestää reilut pari tuntia, silloin pitää maksaa kolmesta tunnista pysäköintiä, ettei tule kiirettä autolle. Nykyisin käyn elokuvissa Vantaan Flamingossa ( Jumbo ) - siellä pysäköinti on ilmaista ja aina löytyy paikka, vaikka joskus pysäköintihallia saakin ajaa monta kierrosta ylöspäin.

Ja kauan sitten tuli silloin tällöin käytyä Akateemisessa kirjakaupassa ihan vain katselemassa, mitä uutta on tullut ja tulihan siinä aina jotain ostettuakin. Siihen aikaan saattoi ajaa aivan liikkeen oven eteen autolla ja lompsia liikkeeseen. No, nytpä koko katua ei enää ole: siitä tehtiin joku kävelyaukio. Sen jälkeen on tullut Akateemisessa käytyä vain pari kertaa, kun auto pitää jättää jonnekin pysäköintiluolaan, maksaa sinne kohtuuttomasti ja sitten vielä kävellä puoli kilometriä kauppaan..

Ja kun mennään ajassa vielä kauemmas taaksepäin, aivan Helsingin ydinkeskustassa oli ilmainen pysäköintialue. Paikka, missä matut nyt mölyävät Kiasman ja Musiikkitalon välissä, oli osin hiekkakenttää Makasiinien vieressä. Sinne saattoi jättää autonsa ilmaiseksi, tilaakin löytyi melkein aina.

Jos Vihreät haluavat elävän keskustan, täytyy kävelykadut pääosin purkaa, töyssyt lanata sileäksi, nopeusrajoituksia nostaa, parkkipaikkojen hintaa alentaa 70 prosenttia, parkkipaikkoja lisätä selvästi ja Hämeentie on palautettava autoliikenteelle. Lisäksi jos ostaa alueelta jotain, on pysäköinnin oltava ilmaista. Keskustan viihtyvyyteen vaikuttaa myös turvallisuus, joten matut ajettava Steissiltä helvettiin notkumasta, poliisin jalkapartioita ripoteltava pitkin keskustaa yötä päivää. Näin ihmiset uskaltavat käydä ravintoloissakin matalammalla kynnyksellä - itsekään en enää lähtisi yksin kännissä hortoilemaan Helsingin yöhön ainakaan pikkutunneilla.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

foobar

^ Sanottakoon tässä yhteydessä kuitenkin että "pikkutunneilla" yöelämässä olemisen hohto on tainnut laimentua viimeisen vuosikymmenen aikana ihan yökerhot ja kadut miehittäneistä jihadisteista riippumatta. Ihmisillä on muutakin kivaa tekemistä kuin kalliin viinan kaataminen kurkkuun kuulovauriotason meluympäristöissä. Ryyppääminen ja rellestäminen on paljon maltillisempaa kuin aiemmin, senhän huomaa siitä että yökerhobisnes on melkoinen auringonlaskun ala kai koko maassa. Sosiaalisuuden ja parinmuodostuksen muodot ovat siirtyneet merkittävässä määrin verkon puolelle joka on laskenut paljon yömyöhään keskustan yökerhojen ja katujen nuohoamisen innokkuutta.

Toki myös erittäin luotaantyöntävällä ja vaarallisella ulkomaalaispopulaatiolla yökerhoissa ja takseissa on oma osansa asian kanssa, mutta se ei ole koko selitys. Maailma on yksinkertaisesti muuttunut aika dramaattisesti viime vuosikymmenten aikana.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Niobium

Piti käydä Turussa, kauppatorin työmaa on täysin järjetön. Alkoi vähän harmittaa kun piti kiertää jotain ihmeellistä reittiä, että pääsi torin toiselle kulmalle. Joka nurkassa "likenteenohjaaja" neuvomassa. Varmaan erittäin henkisesti palkitsevaa työtä, minun pääni räjähtäisi vartissa.

Louhi on edelleen erittäin väljä, nousu hissillä suoraan keskustaan. Ja sitten joku sai kuningasidean että revitään kauppatori auki.

Turku ei lakkaa ihmetyttämästä milloinkaan. Aita ympärille ja sillä hyvä.

E: Stana!!! Ja joka kulmassa liikennevalot palavat, vaikka mitään autoja ei ole alueella. Mitä ihmettä? Siinä seisotaan lampaina odottamassa vihreää että pääsee lompsimaan kauppahalliin.
"Varmaan jokaisen venäläisen äidin suurin unelma on synnyttää lisää lapsia tulevaisuuden juoksuhautoihin laittamaan käsikranaatti leuan alle ja vetämään sokka irti. Korvaukseksi saa säkillisen perunoita. " (Jäsen Hohtis.)

Murkula

Quote from: Mikke70 on 27.07.2020, 22:38:24
Ok. Laitatko vielä linkin tuohon tilastoosi? Oma avautumiseni perustuu omiin henkilökohtaisiin kokemuksiini sekä poliisin antamaan juttuun radio suomen uutisille.
Varmasti mutu onkin tuota luokkaa, etenkin kun media kirjoittaa sitä suuremmillä kirjaimilla, mitä hurjempi tapaus. Samaan aikaan todellisuudessa tappajasi on paljon todennäköisemmin käveleminen, suihku tai hirttoköysi. Tilastoja kuitenkin julkaistaan nykyään vähän eri muodossa, pitäisi jaksaa joskus murskata tuosta avoimesta datasta, että paljonko sellaisia onnettomuuksia on, joihin liittyy pelkkä ylinopeus. Kuitenkin löysin yhden käteväksi pureskellun artikkelin:

https://yle.fi/uutiset/3-8556302

Samaan aikaan kun yli 10km ylinopeus on mukana 38% tapauksista, turvavyöttömyys on mukana 45% ja kuljettajan tila kuten, alkoholi, sairaus, väsymys tai mielentila oli mukana kaikkiaan 69% onnettomuuksia. Vanha sanonta sanoo, että vale, emävale, tilasto, sekä sama pätee myös tähän poliisien toitottamaan. Kun oikein puusilmäillään, valitaan vain 10 km/h ylinopeus rajaksi, sekä unohdetaan esim. 17% itsemurhat tehdään käytännössä kaikki ylinopeudella, sekä moneenko 17% rattijuopumukseen tai muuhun merkitsevään asiaan nuo liittyvät, sekä tilastoidusti vastaavaa ylinopeutta ajaa n. 15% ihmisistä muutenkin, jolloin niille kuuluisi muutenkin 15% kolareista.

Mitä syvemmälle tähän kaninkoloon ryömii, niin sitä selkeämmäsi se tulee, että itse ylinopeuden kausaliteetti onkin yhtäkkiä aika helvetin heikko. Siitä huolimatta, että siitä tehdään maailman isoin juttu ja sitä vastaan tehdään vastaavaa ristiretkeä.
Me suomalaiset olemme niin poliittisesti tyhmä kansa, että oikein ansaitsemme kuolla sukupuuttoon.

Ignore: Don Nachos, Ajatolloh, Puuha-Pepe, Sir, Justustr, Joutselkä, Vastarannan Kiiski, Hämeenlinnan Oraakkeli, Caucasian, Viisitoista, Totti, MinäVuan.

Eino P. Keravalta

Quote from: foobar on 28.07.2020, 09:31:55
^ Sanottakoon tässä yhteydessä kuitenkin että "pikkutunneilla" yöelämässä olemisen hohto on tainnut laimentua viimeisen vuosikymmenen aikana ihan yökerhot ja kadut miehittäneistä jihadisteista riippumatta. Ihmisillä on muutakin kivaa tekemistä kuin kalliin viinan kaataminen kurkkuun kuulovauriotason meluympäristöissä. Ryyppääminen ja rellestäminen on paljon maltillisempaa kuin aiemmin, senhän huomaa siitä että yökerhobisnes on melkoinen auringonlaskun ala kai koko maassa. Sosiaalisuuden ja parinmuodostuksen muodot ovat siirtyneet merkittävässä määrin verkon puolelle joka on laskenut paljon yömyöhään keskustan yökerhojen ja katujen nuohoamisen innokkuutta.

Toki myös erittäin luotaantyöntävällä ja vaarallisella ulkomaalaispopulaatiolla yökerhoissa ja takseissa on oma osansa asian kanssa, mutta se ei ole koko selitys. Maailma on yksinkertaisesti muuttunut aika dramaattisesti viime vuosikymmenten aikana.

Näinhän tämä juuri on, aamuviiteen ryyppääminen ei ole enää niin se juttu kuin mitä se oli vaikka 20 vuotta sitten. Nuoret eivät ole niin paljoa tuollaisesta kiinnostuneita emmekä me keski-ikäisetkään enää ole niin innostuneita kuin nuoruudessamme. Tosin jonkun harvan kerran voisi kuvitella lähtevänsä terasseja kiertämään kauniina kesäpäivänä siitä sitten jatkaakseen iltaa ja yötä ravintoloihin, mutta nekin kerrat jäävät väliin kun ei halua ryystää kallista kaljaa vaarallisten ja häiriöitä tuottavien matujengien seassa.. ja sitten meille maalaisille on aina se paluu kotiin: ei ole mukavaa istua lähijunassa, joka on sekin yöllä täynnä aggressiivisia somaleita ja afgaaneja aina Korsoon saakka. Taksikaan ei nykyisin tule kysymykseen kiitos Bernerin ja matukuskien..

Jumalauta, tämä maa on pilattu..  :facepalm:

Mutta sitten takaisin liikennesuunnitteluun  :)
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

haermae

Quote from: Murkula on 12.07.2020, 10:14:30
Ihan varmasti saat sakot ilkivallasta, jos sohit minkään maalin kanssa. Sen sijaan, jos hakisi jotain hyvää keltaisita heijastintieppiä tai liimattavia "kärryheijastimia", niin sellaisien ei pysyvien asioiden liimaaminen tolppaan, niin siitä voisi olla vaikea saada tilille.

Toki saa sakot jos jää kiinni spreijaamisesta.
Siitä huolimatta olisi kannatettavaa toimintaa maalata noita tolppia kirkkaan oransseiksi. Se pitää vaan tehdä silloin kun poliisit eivät näe.

Joku poliisien järjestökin ehdotti tolppien värjäämistä muutama vuosi sitten, mutta se vaiettiin tietenkin kuoliaaksi. Menee valtion bisnes piloille, jos alamaiset hoksaavat kamerat ja jarruttavat.

insinörtti

Tietöiden ja tienpidon rajoitusten osalta tilanne helpottuisi huomattavasti, jos sallittaisiin liikkuvien rajoitusmerkkien käyttäminen. Nyt ne ovat kiellettyjä ja sen vuoksi joku viikatemies junttaa rajoitusmerkin kantatien päähän ja se on voimassa koko heinä- ja elokuun 30 km matkalla.

Autoilijat hidastavat merkin kohdalla ja kun ensimmäisen kilometrin jälkeen ei ole minkäänlaista havaintoa mistään työntekoon viittaavasta, nostavat nopeuden takaisin normaaliin. Sitten hidastavat jos traktori eteen ilmestyy, kuten minkä tahansa muunkin esteen kohdalla. Jokainen maakunnassa ajellut tunnistaa tilanteen.

Se miten tuo pitäisi hoitaa, olisi käyttää vilkulla varustettua, liikkuvaa rajoitus/varoitusmerkkiä n 100-200 metriä ennen työkohtaa. Lisäksi merkkiin tulisi olla sallittua laittaa vaikutusalue, esim 500 m (nykyisin rajoitusmerkkiin ei saa merkitä vaikutusaluetta). Toimintatapa lisäisi rajoitusten uskottavuutta ja myös parantaisi turvallisuutta. Se varoittaisi esimerkiksi pimeän mutkan takana olevasta niittotyöstä, mitä nykyiset merkinnät eivät tosiasiallisesti tee.

Jorma M.

Quote from: Eino P. Keravalta on 28.07.2020, 09:57:39
Quote from: foobar on 28.07.2020, 09:31:55
^ Sanottakoon tässä yhteydessä kuitenkin että "pikkutunneilla" yöelämässä olemisen hohto on tainnut laimentua viimeisen vuosikymmenen aikana ihan yökerhot ja kadut miehittäneistä jihadisteista riippumatta. Ihmisillä on muutakin kivaa tekemistä kuin kalliin viinan kaataminen kurkkuun kuulovauriotason meluympäristöissä. Ryyppääminen ja rellestäminen on paljon maltillisempaa kuin aiemmin, senhän huomaa siitä että yökerhobisnes on melkoinen auringonlaskun ala kai koko maassa. Sosiaalisuuden ja parinmuodostuksen muodot ovat siirtyneet merkittävässä määrin verkon puolelle joka on laskenut paljon yömyöhään keskustan yökerhojen ja katujen nuohoamisen innokkuutta.

Toki myös erittäin luotaantyöntävällä ja vaarallisella ulkomaalaispopulaatiolla yökerhoissa ja takseissa on oma osansa asian kanssa, mutta se ei ole koko selitys. Maailma on yksinkertaisesti muuttunut aika dramaattisesti viime vuosikymmenten aikana.

Näinhän tämä juuri on, aamuviiteen ryyppääminen ei ole enää niin se juttu kuin mitä se oli vaikka 20 vuotta sitten. Nuoret eivät ole niin paljoa tuollaisesta kiinnostuneita emmekä me keski-ikäisetkään enää ole niin innostuneita kuin nuoruudessamme. Tosin jonkun harvan kerran voisi kuvitella lähtevänsä terasseja kiertämään kauniina kesäpäivänä siitä sitten jatkaakseen iltaa ja yötä ravintoloihin, mutta nekin kerrat jäävät väliin kun ei halua ryystää kallista kaljaa vaarallisten ja häiriöitä tuottavien matujengien seassa.. ja sitten meille maalaisille on aina se paluu kotiin: ei ole mukavaa istua lähijunassa, joka on sekin yöllä täynnä aggressiivisia somaleita ja afgaaneja aina Korsoon saakka. Taksikaan ei nykyisin tule kysymykseen kiitos Bernerin ja matukuskien..

Jumalauta, tämä maa on pilattu..  :facepalm:

Mutta sitten takaisin liikennesuunnitteluun  :)

Tämä.

Kuluttamiseni on ollut 20-25 vuotta stadissa minimaalista. Ei tulisi mieleenkään liikkua julkisilla saati kuunnella neekerien ja muslimien miehitysjoukkojen ja heidän haaremiensa mökellystä. Joka paikka täynnä miehittäjiä, haaremia ja miehittäjien aisureita. Elokuvissa (elokuvat sinänsä liki pääharrastus) olen käynyt pakosta kaksi kertaa 2000-luvulla kun silloiset pikkulapset pakottivat. Kummallakin kerralla miehitysjoukkojen möly ja tilanotto liian hapokasta.

On tässä tietysti se hyvä puoli että mitä enemmän kuluttaa kotona ja netissä niin sitä nopeammin saa annettua vastaiskua Kokoomukselle ja sen tavoittelemalle yhteiskunnalle. Sille missä oksettavia kansalaisten olohuoneita ja kerrostaloja nousee miehityslaumoineen.
"On käynyt ilmi, että demokratia ja lehdistön vapaus ovat suurimpia niistä tyhjistä korulauseista, jotka milloinkaan ovat ihmismieltä sumentaneet".