News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Homman suuri ja kaikenkattava kaupunki- ja liikennesuunnitteluketju

Started by Mika.H, 12.04.2013, 22:50:29

Previous topic - Next topic

Murkula

Quote from: MiljonääriPlayboy on 14.05.2020, 10:13:23
OIKEASTI MERKITSEVISTÄ. Huomaa ero. Vastaavasti myös rattijuoppoja on jäänyt tuomitsematta, jos on kerinnyt karkuun ja on jäänyt jälkinauttimisen mahdollisuus. Ja juuri tuo, että kortteja on haettu pois syyttömiltäkin, sehän nimenomaan alleviivaa pointtiani, että (lisä)vallan antaminen virkamiehille ja todistustaakan siirtäminen kansalaisille eivät johda mihinkään hyvään.

--

Aika näyttää. Minä taas luulen, että kynnyksen madaltaminen johtaa kalasteluyrityksiin ja virhemaksujen tulvaan, nyt kun niitä (ilmeisesti) voi lähetellä kuin nigerialaiskirjeitä konsanaan. Ilman mitään todisteita. Valtion kassa kun on aina tyhjä ja virkamiesten moraali ja se naurettava virkavastuu nyt ovat yksi saatanan iso vitsi.
Tunnut hautautuneen niin syvälle poteroosi, että ammut jo välillä kavereitakin. Nimittäin vaikka kuinka pidätkin itseäsi kyynisenä ihmisenä ja mesoat tästä uudesta lainsäädännöstä ja vaikka olet sinällään ihan oikeassa asiasi suhteen, niin sulla ei ole edes asteikkoa kyynisyydestä. Nimittäin odotat edelleen, että Suomalainen poliisi edes noudattaisi lainsäädäntöä tai olisi mitenkään missään vastuussa vaikkei noudattaisi.

Se mikä sen sijaan pysyy lainsäädännön puitteissa, on millaisia rangaistuksia ne kykenevät sinulle asettamaan. Ehkä sinunkin pitäisi joskus kokea se, millaista täysin laiton ja tarkoitushakuinen jahtaaminen lähipiiriläiselle on, ennen kuin ymmärtäisit miksi näen tämän yksiselitteisesti parempana. Sanotaan nyt vaikka näin, että maksut ovat vain maksuja, jotka voidaan perusteettimina voittaa oikeudessa, mutta perusteeton 6kk kortittomuus 6kk käsittelyajalla on jotain sellaista, mikä tuhoaa parhaimmillaan koko elämän ja jota ei voida peruuttaa.

Jos tämä sitten johtaa noihin toisenlaisiin väärinkäytöksiin, joihin se varmaan väistämättä johtaa, niin sitten se johtaa. Enkä voi tuota nykyliikennettä katseltuani olla enää varma, että se olisi edes huono juttu, jos rankaiseminen siirtyy enemmän päivällä kännykkää selaavien tai muuten täysin ajokyvyttömien nopeaan sakottamiseen siitä, kuin että rangaistaan himona sitä yhtä joka yöllä mokaamaan yhden tolpan tai joka muutenkin on ollut silmätikkuna.
Me suomalaiset olemme niin poliittisesti tyhmä kansa, että oikein ansaitsemme kuolla sukupuuttoon.

Ignore: Don Nachos, Ajatolloh, Puuha-Pepe, Sir, Justustr, Joutselkä, Vastarannan Kiiski, Hämeenlinnan Oraakkeli, Caucasian, Viisitoista, Totti, MinäVuan.

Lalli IsoTalo

Quote from: Fiftari on 13.05.2020, 15:15:32
Quote from: Apulaisjästipää Sinnemäki
"Helsinginniemeä kiertävä rantareitti on sellainen, missä olen itsekin paljon liikkunut. Siitä on tullut palautetta, että tilaa voisi olla enemmän", Sinnemäki sanoo tarkoittaen erityisesti osuutta Kaivopuiston rannasta Olympiaterminaalille ja Kauppatorille.

Viimeksi kun katsoin, Kaivopuiston rannasta Olympiaterminaalille oli sekä erillinen kävelyväylä (laitimmaisena rannassa) että pyöräilyväylä (kävelyväylän ja Ehrenströmintien välissä). Jos tuonne tehdään yhtään enempää tilaa pyöräilijöille, koko Ehrenströmintie pitää sulkea autoliikenteeltä. Tuskin tulee onnistumaan, sen verran isokenkäistä jengiä tuolla asuu.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Lalli IsoTalo

Kuuluukos tämä tänne? (vain tilaajille)

https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000006505331.html?share=b9aacdc5909546f96d690682c1b6af6a

QuoteKun Harri Nieminen avasi uunin, kylpyhuoneesta katkesivat sähköt: Siinä ei ollut mitään järkeä, mutta se paljasti täysin hutiloidun viimeistelyn tuliterässä talossa Jätkäsaaressa

Jätkäsaarelainen kerrostalo on täynnä sähkövikoja, kummallisia asennuksia, kolhiintuneita karmeja, naarmuisia lattioita ja epätasaisesti maalattuja kattoja. Asukkaat ovat joutuneet taistelemaan saadakseen ostamansa kodit kuntoon.

13.5
...
Kuvateksti: "Ongelmat rakennuttajan ja pääurakoitsijan kanssa alkoivat heti kaupanteon jälkeen. Yhteydenottoihin ei enää vastattu, eikä melkein mihinkään muutostoiveisiin suostuttu. Edes seinien maalaus muuksi kuin valkoiseksi ei onnistunut", Harri Nieminen kertoo.
...
"Joku naapuri laittoi juuri tiedon, että heiltä menee sähköt koko asunnosta, jos lieden laittaa päälle", Nieminen kertoo.

"Toisella naapurilla taas oli sellainen ongelma, että kun kenen tahansa summeria siinä portaassa soitettiin, heidän asunnossaan soi summeri joka kerta. Kytkennät olivat menneet hutiin."

Monet asuntojen ongelmakohdista havaittiin jo vastaanottotarkastuksessa. Viat ja puutteet luvattiin korjata parin viikon aikana ennen joulun alla tapahtunutta muuttoa.

Juuri mitään listojen asioista ei kuitenkaan oltu hoidettu muuttoon mennessä. Niinpä Nieminen ryhtyi toimiin.
...
"Rakennuttaja, urakoitsija ja aliurakoitsijat eivät ole osoittaneet minkäänlaista aloitteellisuutta tai palveluasennetta. Osapuolet ovat vain syytelleet toisiaan hyvin avoimesti."
...
Lunta ei ensimmäisenä talvena juuri satanut, mutta sen vähän sulamisvedet päätyivät sadevesijärjestelmän sijaan joidenkin asuntojen parvekkeille. Talon jakokeskuksissa on ensimmäisten kuukausien aikana ehtinyt sattua myös kaksi vesivahinkoa.
...
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Uuno Nuivanen

^ Tuosta muistuu mieleen vanha Paul Newmanin tähdittämä leffa Liekehtivä torni. Siinäkin oli uuden tornitalon sähköasennuksissa hieman säästelty...  ???

l'uomo normale

QuoteHelsingistä pääsee pikaratikalla Jakomäen kautta Vantaalle suunnitellulle pikaraitiotielle, jos Helsingin kaupungin laatima suunnitelma Viikin-Malmin pikaraitiotiestä toteutuu.

Viikin-Malmin pikaraitiotie on joukkoliikenteen uusi runkoyhteys keskustasta Kumpulan kautta Viikkiin, Latokartanoon ja Malmin lentokenttäalueelle sekä edelleen Malmille tai Jakomäkeen. Uusi pikaraitiotie kytkeytyy Helsingin nykyiseen kaupunkiraitiotiehen ja linkittyy myös rakenteilla olevaan raidejokeriin, sekä rakennettavaksi suunniteltuihin Vantaan ratikkaan, tiederatikkaan ja raidejokeri 2:een.

Viikin-Malmin pikaraitiotielinja olisi tärkeä yhteys myös Malmin lentokenttäalueelle. Viikin-Malmin pikaraitiotien yleissuunnitelmassa tarkastellaan kahta linjausvaihtoehtoa osuuden pohjoispäässä, joista toinen kulkee Malmin lentokenttäalueelta Malmin asemalle ja toinen Jakomäkeen. Linjausvaihtoehdot eivät ole toisiaan poissulkevia, mutta tiedotteen mukaan ne toteutunevat eri aikaan riippuen maankäytön kehittymisestä pikaraitiotiereitin varrella.[...]

https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/1807005?fbclid=IwAR0FaKKJayelTdUfZgj8mHUQG2uxFbfVsGQHvZ4KeVt5srPo9kkC-2zOHXY

QuoteTällä kertaa autokaistojen poistaminen kytkeytyy vahvasti myös koronavirukseen ja sen vaatimiin sosiaalisiin välimatkoihin.

Kaupunki ei ole vielä päättänyt mistä kaikkialta tilaa otetaan autoilta ulkoilukäyttöön, mutta kohteita voisivat olla asiasta kirjoittaneen Helsingin Sanomien mukaan ainakin Kaivopuiston ja Töölön kaupunginosien ranta-alueita kiertävät kadut.

– Tarkoitus on, että ihmisillä olisi mahdollisuus ulkoilla turvallisesti ja riittävin välimatkoin, ja käyttää kaupunkitilaa ilman huolta siitä, että on liian täyttä, kertoo vihreitä edustava Helsingin Kaupunkiympäristön toimialaa johtava apulaispormestari Anni Sinnemäki HS:ssa.[...]

https://www.is.fi/autot/art-2000006511273.html

Ratikalla koronaturvallisesti ulkoilemaan.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

no future

Miten tuo Malmin pikaraitiotiesuunnitelma joskus 2030-luvulla liittyy Kaivarin ulkoilureitteihin?

Beef Supreme

Quote– Valtavat ulkoilmakahvilat ja leveämmät väylät kävelijöille tulevat tarpeeseen täälläkin, kun ihmiset tarvitsevat aiempaa enemmän tilaa ajanviettoon ja oleiluun, apulaispormestari Sinnemäki summaa HS:n jutussa.

Korona on oiva veruke koko Helsingin muokaamiselle vihreiden ydinäänestäjien näköiseksi: tuottamaton vetelehtijöiden ikuisen opintovapaan areena. Kun korona on unohdettu, ei ole mitään tarvetta luopua saavutetuista eduista ja neliömetreistä.

Joskus 2060-luvulla muualta Suomesta tehdään turistimatkoja tsyge-heimon reservaattiin jossa paska ja hamppu haisee, kukaan ei tee työtä ja sukupuolta tutkitaan kuin talmudia, eli itsetarkoituksellisesti ja ilman loppua. Aavistuksen Itämeren valkoisen tyttären tulevaisuudesta saa katsomalla 70-luvun Bronxia.

Uuno Nuivanen

Quote– Valtavat ulkoilmakahvilat ja leveämmät väylät kävelijöille tulevat tarpeeseen täälläkin, kun ihmiset tarvitsevat aiempaa enemmän tilaa ajanviettoon ja oleiluun, apulaispormestari Sinnemäki summaa HS:n jutussa.

Eli tulevaisuuden Helsingissä käydään entistäkin vähemmän työssä, ja "ihmiset" tarvitsevat yhä enemmän notkuntatiloja. Tämä selvä, onnea Helsinki.  :roll:

Supernuiva

Quote from: Waldseemüller on 19.05.2020, 12:19:38
Joskus 2060-luvulla muualta Suomesta tehdään turistimatkoja tsyge-heimon reservaattiin jossa paska ja hamppu haisee, kukaan ei tee työtä ja sukupuolta tutkitaan kuin talmudia, eli itsetarkoituksellisesti ja ilman loppua. Aavistuksen Itämeren valkoisen tyttären tulevaisuudesta saa katsomalla 70-luvun Bronxia.

Ei ole niin, että muut kaupunkiseudut voisivat välttyä samalta kohtalolta. Mitä tapahtuu pääkaupungissa, tapahtuu myöhemmin myös provinssissa. Helsingin yliopistohan kun ei edes ole punaisin, muualla on vielä punavihreämpää menoa.

l'uomo normale

Quote from: no future on 19.05.2020, 10:52:53
Miten tuo Malmin pikaraitiotiesuunnitelma joskus 2030-luvulla liittyy Kaivarin ulkoilureitteihin?

Ratikkareitin varrelta katkotaan kukkia ja puita. Ratikkareitin varrelle rakennetaan taloja, joiden tieltä hävitetään pensaita, puita, kukkia, ruohoja ja sammalta. Yhä suuremmalle joukolle ihmisiä tulee vähemmän ulkoilutilaa mahdollisessa seuraavassa epidemiatilanteessa, joissa ihmisten liikkumista maan sisällä ja maasta pois tai oleilua julkisissa sisätiloissa rajoitetaan.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Beef Supreme

Toki tauti leviää muuallekin. Helsinki on onneksi sellainen avannepussi minne loppujen lopuksi kaikki kuona valuu. Kirjaimellisesti. Kallioinen, vesistöjen halkoma niemeke joka haluamalla halutaan asumiskelvottomaksi, ainakin maksukykyisille. Parhaiten onnistuu estämällä vapaa liikkuminen, ja sitä autoilun kieltäminen on. Helsingin kaupunkisuunnittelu on autoilun kieltämistä. Ei sillä että kannattaisin autoilua Helsingissä, itse en sitä ikinä tee joten ei ole minulta pois. Mutta näen autottomuuden ensisijaisesti tilana jossa ei ole sitä vaihtoehtoa että lähtisi autolla jonnekin. Ihminen ilman vaihtoehtoja ei ole vapaa. Tietysti voi väittää että asumalla Helsingissä hyväksyt ehdot, ja toki se soijalatteporukalle sopii. Ne jotka kaipaavat vaihtoehtoja, eivät tulevaisuudessa enää asu Helsingissä.

Levennetyille bulevardeille ja havainnekuvien lehteville viihtymääriöille näen tulevaisuuden joka on täynnä räntäsadetta, suolaista loskaa, tuulessa kieppuvaa jätettä, koiranpaskaa, ruostuneita polkupyöränromuja ja kasviskahviloiden konkursseja. Suomessa ei oleskella kadulla, sattuneisita syistä.

Vähän Tampereen puolesta jänskättää. Sekin on hankala maantieteellisesti, järvet jotka ennen yhdistivät, kuristavat nyt maaliikennettä. Ratikka sinne on erittäin tervetullut. Autoliikenteen poistaminen pääkadulta on ainakin tuonut ruuhkia uusiin paikkoihin, kertovat. Parkkiluolia on paljon, eikä ikinä ole ollut vaikeaa päästä parkkiin kantakaupungin alueelle. Joka siis on naurettavan pieni. Tuntemani keskusta alkaa Pyynikintorilta ja loppuu Rautatieasemalle, ja kaikki sillä välillä on kävelyetäisyydellä. Ainoa (ja tehokas) tapa pilata liikkuminen Tampereella olisi kieltää kadunvarsipysäköinti. Toistaiseksi sitä ei ole tehty edes Hämeenpuistossa, missä sille olisi oikein hyvät perusteet (kapeat kaistat ala- ja yläpäässä muutaman kymmenen parkkipaikan vuoksi).

Yliopistot eivät tuhoa kaupunkeja, vaan valitut päättäjät. Helsinkiläisten on turha syyttää fillarikommunisteja elämänsä vaikeuttamisesta, jos äänestävät saman epäpyhän allianssin toista napaa kokoomusta.

no future

Helsingissähän saa ajaa autolla käytännössä minne vaan, ja niitä pysäköintipaikkojakin on. Mulla seisoo tossa iso pakettiauto 50 metrin päässä kotitalosta, ja maksaa huimat 28€ kuukaudessa.   Kantakaupungissa. Kunhan ei pahimman aamuruuhkan aikaan tuuttaa liikkeelle, niin sujuvasti pääsee paikasta toiseen. Parkkipaikkojakin löytää mistä vaan, kun on ajoissa liikkeellä, ja katujen täyttyessä parkkihalleissa on aina tilaa.

l'uomo normale

QuoteSITÄ pienennettiin, sitä muokattiin ja sitä siirrettiinkin pari kertaa. Siitä huolimatta viiden vuoden ponnistelujen jälkeen Vantaan Kivistön kauppakeskushanke ajoi lopulta karille.

Skanska ja NCC eivät rakenna Kivistöön mitään versiota kauppakeskuksesta.

Rakennusliikkeiden Vantaan kaupungin kanssa solmima esisopimus raukeaa ylihuomenna sunnuntaina.

KAUPPAKESKUSHANKE kaatui lopulta siihen, etteivät Skanska ja NCC saaneet sille sijoittajaa.

Skanskan hankekehityksestä vastaava johtaja Antti Tuomainen kertoo, että rakennusliikkeillä oli itse asiassa aiesopimus sijoittajan kanssa jo viime syksynä, mutta koronakriisi sai sijoittajan vetäytymään.[...]

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006515851.html

Kätevä tuo koronavirus, joka lopullisesti hävittää jo muutenkin kituvat projektit.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Titus

Quote from: l'uomo normale on 22.05.2020, 19:14:14
Kätevä tuo koronavirus, joka lopullisesti hävittää jo muutenkin kituvat projektit.

Jaa-a, eiköhän noiden firmojen valopäät otaa velkaa ihan hallituksena kun nyt sitä saa ja pääsee rakentamaan halvalla.

Mikä voisi mennä vikaan  ???
that's a bingo!

no future

Quote from: Titus on 22.05.2020, 19:52:04
Quote from: l'uomo normale on 22.05.2020, 19:14:14
Kätevä tuo koronavirus, joka lopullisesti hävittää jo muutenkin kituvat projektit.

Jaa-a, eiköhän noiden firmojen valopäät otaa velkaa ihan hallituksena kun nyt sitä saa ja pääsee rakentamaan halvalla.

Mikä voisi mennä vikaan  ???
Eiköhän rakentaminen yleisesti hidastu jollain viiveellä koronan johdosta. Toistaiseksi painetaan täysillä, mutta uudet isot hankkeet taitaa etenkin liikerakentamisen puolella olla aika jäissä.

Mitä tohon Kivistön ostariin tulee, niin sinne sopisi sellainen ihan vanhan mallin pienempi lähiöostari, hittoako sitä SelloJumboRediä joka paikkaan kopioimaan. Ainakin Laajasaloon tehtiin tuollainen pienempi uusi ostari, oikeasti viihtyisä ja ihmisen kokoinen paikka päivittäistarpeiden hoitamiseen.

En edes muista koska olisin käynyt jossain näistä isoista ostoshelveteistä, ainakaan muuten kuin vain kävellyt läpi julkisilla liikkuessani.

Supernuiva

^Ostoskeskuksia rakennetaan, jos niihin tulee vuokralaisia. Jos rakennuttaja ja rahoittajat olettavat ettei hanke tule kannattamaan, sitä ei toteuteta. Väitän ja oletan, että sitovien niin sanottujen ankkurivuokralaisten riittävä puuttuminen kaatoi tämän Kivistön hankkeen. Jos heitä ei ole, niin hanketta ei lähdetä toteuttamaan.

Alalla on laskelmien hyväksymisen kannalta hyvin tarkat taustavaatimukset asukaspohjista, ostovoimasta ja kaikesta muusta. Silti tälläkin hetkellä Suomessa on monia uusia tai uudehkoja liikerakennuksia täysin tyhjillään: jotkut ovat sinnitelleet vuoden, joitain ei ole avattu koskaan.

Jotkut toivottomiksi ennustetut yllättäen kauppakeskukset elävät hyvin, ja niitä jopa laajennetaan. Toiset "varmat automaattimenestyjät" eivät täyty kunnolla edes avajaistarjouksien aikana.

Esimerkiksi Tuurissa Vesa Keskisen veljen entinen myymälä on tyhjillään, vaikka se rakennettiin tyhjästä aiemmin peltona olleelle maalle vain muutama vuosi sitten.

Oletteko analysoineet koskaan kuinka paljon norjalaiset ovat liikerakentaneet Suomessa viimeisten vuosikymmenien aikana? Kovinkaan montaa liikekeskusta ei olisi rakennettu tai avattu ilman Giganttia, Poweria tai XXL:ää. Ruotsalaisten strategiana on ollut tulla enemmänkin olemassa oleviin keskuksiin vuokralaisiksi, mutta norjalaiset ovat tulleet tyypillisimmin uusiin vastarakennettuihin kauppakeskuksiin. Biltema on toki rakentanut monta omaa rakennusta kuten Ikeakin, mutta muita ruotsalaisten ketjujen varassa rakennettuja ostoskeskuksia ei tule nopeasti mietittynä mieleen. Biltema ja Ikeakin ovat tyypillisesti itse omassa rakennuksessaan ilman muita toimijoita.

l'uomo normale

Syystä ja toisesta ja kolmannestakin olen kulkenut aika paljon lähialueilla kävellen viimeisen vuoden aikana. Olen huomannut että kohtuullisen viime aikoina on paljon raivattu tienvieruspusikoita ja metsiköitä, jotka ovat sitä ennen saaneet olla rauhassa vuosikymmeniä. Projektiin on riittänyt rahaa ja kiinnostusta, mitä ilmeisesti ei ennen ole ollut. Mikä on motiivi, halu ehkäistä omaisuusrikoksia vai raiskauksia, vai halutaanko vain työllistää ihmisiä?
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Supernuiva

Quote from: l'uomo normale on 24.05.2020, 00:09:43
Syystä ja toisesta ja kolmannestakin olen kulkenut aika paljon lähialueilla kävellen viimeisen vuoden aikana. Olen huomannut että kohtuullisen viime aikoina on paljon raivattu tienvieruspusikoita ja metsiköitä, jotka ovat sitä ennen saaneet olla rauhassa vuosikymmeniä. Projektiin on riittänyt rahaa ja kiinnostusta, mitä ilmeisesti ei ennen ole ollut. Mikä on motiivi, halu ehkäistä omaisuusrikoksia vai raiskauksia, vai halutaanko vain työllistää ihmisiä?

Niistä risuista saadaan ökölöögistä biopolttoainetta, josta on ymmärtääkseni suuri pula. Toki myös työllistäminen on tärkeää tämän korkean työttömyyden aikana.

Biopolton raaka-aineeksi näitä minusta tarvitaan, ellen olen väärässä. (Oikeasti energiaa vaan taitaa kulua enemmän risujen kaatoon ja kuljetukseen kuin mitä niistä lopulta saadaan voimalassa ulos.)

John Johnson

Jos ne risukot esimerkiksi peittää näkyvyyttä risteyksissä tai jos alkavat kasvamaan tien reunojen yli, niitä käydään perkaamassa. Ainakin meillä päin kaupunki reagoi näihin asukkailta tulleen palautteen perusteella, joten on paikkoja joissa on pitkäänkin saattanut pajukko kasvaa. Turvallisuussyitä.
You cannot say Happiness without saying Penis.

I went to the bank the other day and asked the lady behind the counter to check my balance, so she pushed me!

l'uomo normale

Quote1. Käyttöön tulee uusi katutyyppi: pyöräkatu

Pyöräkatu ei ole sama sama asia kuin pyörätie. Pyöräkadulla on sallittua liikkua myös muilla ajoneuvoilla, mutta ajonopeus määräytyy pyöräilijöiden mukaan. Muiden ajoneuvojen on annettava pyöräilijöille esteetön kulku.

Nopeusrajoitus on enintään 30 km/h. Pyöräkadun tunnistaa liikennemerkistä.

2. Pyörätiet ovat lähtökohtaisesti yksisuuntaisia

Pyörätie on jatkossa lähtökohtaisesti yksisuuntainen. Jos pyörätie on kaksisuuntainen, se merkitään lisäkilvellä.Emma Kantanen/ Traficom
Maanantaista lähtien pyörätiet ovat lähtökohtaisesti yksisuuntaisia. Jos kaksisuuntainen ajaminen on sallittua, on se merkitty lisäkilvellä.

Yksisuuntaisen pyörätien tunnistaa siitä, ettei sitä ole merkitty pyörätieksi, jos ajat sille väärästä suunnasta.

Muutos vaatii tarkkaavaisuutta, sillä lisäkilpien asentamisen siirtymäaika kestää 1.6.2027 saakka.

3. Yksisuuntaisella kadulla kahteen suuntaan pyöräily mahdollista

Yksisuuntaisilla kaduilla on jatkossa mahdollista pyöräillä molempiin suuntiin, jos siitä on kerrottu lisäkilvellä.

Pyöräilijän tulee varmistaa, että katuosuudella on lisäkilpi, sillä yksisuuntaisella kadulla ei automaattisesti saa ajaa kumpaankin suuntaan.

4. Polkupyörässä pitää olla punainen takavalo

Kulkua eteenpäin valaisevan valkoisen tai vaaleankeltaisen valon lisäksi hämärässä pyöräily edellyttää myös punaista takavaloa. Valon voi joko kiinnittää polkupyörään tai sen voi kiinnittää myös esimerkiksi pyöräilijän kypärään.

5. Pyörätien ja ajoradan risteysmerkinnät muuttuvat

Kun pyörätie risteää ajoradan kanssa, puhutaan pyörätien jatkeesta. Tällainen jatke merkitään kahdella valkoisella katkoviivalla tai mustana raitana suojatiemaalauksessa.

Väistämissäännöt pysyvät ennallaan, mutta väistämisvelvollisuusmerkit muuttuvat. Autoilijoiden väistämisvelvollisuus merkitään jatkossa aina kärkikolmiolla, stop-merkillä tai liikennemerkillä. Merkinnät tulee toteuttaa kesään 2023 mennessä.

Myös tässä siirtymäaika vaatii erityistä tarkkaavaisuutta. Jos liikennemerkki puuttuu, pyöräilijä on väistämisvelvollinen pyörätien jatkeella.

Kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää pyöräilijää pyörätien jatkeella liikennemerkeistä riippumatta kuten tähänkin asti.

6. Pyörätien käyttövelvoite kevenee

Maanantaista lähtien pyöräilijä voi pyörätien lisäksi ajaa myös tien oikean laidan pientareella tai ajoradalla.

Tämä on perusteltua, jos ajosuunnassa vasemmalla puolella sijaitsevalle pyörätielle siirtyminen vaatisi esimerkiksi turhia tai vaarallisia ajoradan ylityksiä tai jos pyörätie ei ole turvallinen esimerkiksi työmaiden vuoksi.

https://yle.fi/uutiset/3-11375153

Yleishyödyllistä tietoa, joten lainasin kokonaan. Sekavalta tuntuu. Taitaa olla varmempi siirtyä nurmikon puolelle kävelemään, mikäli mahdollista.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Fiftari

^Hiukka tuntuu että ollaan korjattu asioita jotka eivät olleet edes rikki  :facepalm:
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

John Johnson

Ihan fiksu muutos tuo että pyörätien jatke on merkattu vain jos autoilijalla on väistämisvelvollisuus. Joitain suojatien merkintöjä oltiin jo meillä päin korjattu. Kiireinen kesä tulee olemaan maalareilla, vaikkakin siirtymäaikaa on melko reilusti.

Aika vähän tuossa on mitään varsinaisia muutoksia, mitä nyt teksti on muotoiltu enemmän tyyliin, että pitää pikemminkin ennakoida kuin reagoida.
You cannot say Happiness without saying Penis.

I went to the bank the other day and asked the lady behind the counter to check my balance, so she pushed me!

l'uomo normale

Quote
Noona Bäckgren HS
Julkaistu: 16:03
HELSINGIN Merisatamanranta ja Ehrenströmintie on maanantaista alkaen muutettu "
"Rauhallisen liikkumisen kaduksi"

Käytännössä tämä tarkoittaa, että Ehrenströmintie on suljettu kokonaan moottoriajoneuvoliikenteeltä ravintola Mattolaiturin ja Kylpyläaukion välillä. Lisäksi penkkien ja istutuslaatikkojen tavoite on viestiä autoilijoille katujen pihakatumaisesta luonteesta.

Kaupungin kyltin mukaan katkaistulla osuudella Ehrenströmintiellä on voimassa "koronapandemian aikainen liikennejärjestely".

Alueella on mahdollista pysäköidä kadun varren lisäksi Kylpylänaukion pysäköintialueella. Osaan nykyisistä kadunvarsipysäköintipaikoista sijoitetaan katukalusteita. Pyöräliikenne siirretään ajoradalle.

KYSEESSÄ on kokeilu, jonka tavoitteena on pormestari Jan Vapaavuoren (kok) mukaan taata turvallinen kaupunkielämä kaikille kaupunkilaisille koronaepidemian aikana.

"Suosituissa virkistyskohteissa, kuten Kaivopuiston rannassa on poikkeusolojen aikana liikkunut aiempaa enemmän kaupunkilaisia ja liikkumistila on saatujen runsaiden palautteiden perusteella käynyt vähiin. [....]

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006548975.html

Salaam!
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Murkula

Olen vähän myöhään matkassa, mutta komppaan ehdottomasti sitä, että on oikein että vain sellaiset jatkeet merkataan, joilla etuajo-oikeus voi edes syntyä. Tässä on todellakin ollut vähän hämminkiä, kun pyöräilijät luulevat tuon oleva "pyöräilijän suojatie".

Samoin ajoradan vieressä ajamisen pykälä on saanut aiheellisen höllennyksen, joka todennäköisesti vain parantaa tottelevaisuutta, kun ei enää mennä ääliömäisyyksiin. Vaan kun vielä poliisi alkaisi puuttumaan noihin trikookiitäjiin, joille ei edes mopoille sallittu pyörätie kelpaa.
Me suomalaiset olemme niin poliittisesti tyhmä kansa, että oikein ansaitsemme kuolla sukupuuttoon.

Ignore: Don Nachos, Ajatolloh, Puuha-Pepe, Sir, Justustr, Joutselkä, Vastarannan Kiiski, Hämeenlinnan Oraakkeli, Caucasian, Viisitoista, Totti, MinäVuan.

uuninpankko

Turha nillittää tuosta Ehrenströmintien sulkemisesta. "Kaupunkilaisilta" on kysytty (en tiedä, missä) ja ei muuta kun katu poikki. Näitä tulee jatkossa lisää ja Vapaavuori komppaa, kuten tuostakin oli nähtävissä. Ei auta kuin alistua.

Seuraavaksi nimittäin lähtevät parkkipaikat Runeberginkadun pohjoispäästä ja Caloniuksenkadulta, kun rakennetaan pyöräteitä. Liikennesuunnittelupäällikkö on jo määrännyt paikalle siirtokehotukset "tulevia liikennejärjestelyjä varten".

Helsingin kaupungin sivuilta löytyy infoa siitä, että Hietaniemestä poistetaan merkittävä osa parkkipaikoista. Itse asiassa koko Etu-Töölössä Mechelininkadun läheisyydessä ei saa kohta parkkeerata kuin pätkällä Arkadiankatua, Väinämöisenkadulla ja Hietaniemenkadulla.

Jos joku on vilkaissut Vihdintien pikaraitiotien yleissuunnitelmaa, niin sen myötä poistuvat pysäköintipaikat myös Topeliuksenkadulta.

Yhteistä näille kaikille on se, että tilalle rakennetaan pyörätiet.

Mutta helsinkiläiset ovat tätä toivoneet ja tämän puolesta äänestäneet.

:flowerhat: :silakka:

Eino P. Keravalta

Olen ajanut autoa noin 30 vuotta, mutta myönnän, että minulle on aikalailla epäselvää, missä tilanteissa laki vaatii väistämään pyöräilijää.

Olen omalla kohdallani autoilijana ratkaissut tämän pulman siten, että väistän aina jalankulkijaa ja pyöräilijää, milloin he ovat pyrkimässä ylittämään ajamani ajoradan.

Ainoa toiveeni on, että mainitut ryhmät ilmaisisivat pyrkimyksensä kohtuullisen selvästi eivätkä viime tingassa muuttaisi suuntaansa tai nopeuttaa porhaltaen tielle yllätyksellisesti. Lisäksi toivon, että talviaikaan tien ylittäjä ymmärtäisi, että auto ei välttämättä voi pysähtyä noin vain edes hitaasta nopeudesta, jos on erityisen liukasta tai jos tilanne tulee nopeasti eteen.

Toisinaan olen itsekin jalankulkijan asemassa ja silloin tapanani on tietä ylittäessäni antaa tilaa autoille - ainakin, jos sieltä on tulossa vain muutama: minua ei haittaa odotella kolme tai viisi sekuntia tien reunassa. Tällöin pysyn kaukana suojatien alkamiskohdasta ja katselen vaikka taivaalle osoittaakseni autoilijoille, etten ole juuri nyt ylittämässä tietä. Näin takaan paitsi oman turvallisuuteni, myös tieliikenteen sujuvuuden, mikä osaltaan vähentää saasteita ja hidastaa ilmastonmuutosta.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Jorma M.

Quote from: uuninpankko on 22.06.2020, 18:03:49
Turha nillittää tuosta Ehrenströmintien sulkemisesta. "Kaupunkilaisilta" on kysytty (en tiedä, missä) ja ei muuta kun katu poikki. Näitä tulee jatkossa lisää ja Vapaavuori komppaa, kuten tuostakin oli nähtävissä. Ei auta kuin alistua.

Seuraavaksi nimittäin lähtevät parkkipaikat Runeberginkadun pohjoispäästä ja Caloniuksenkadulta, kun rakennetaan pyöräteitä. Liikennesuunnittelupäällikkö on jo määrännyt paikalle siirtokehotukset "tulevia liikennejärjestelyjä varten".

Helsingin kaupungin sivuilta löytyy infoa siitä, että Hietaniemestä poistetaan merkittävä osa parkkipaikoista. Itse asiassa koko Etu-Töölössä Mechelininkadun läheisyydessä ei saa kohta parkkeerata kuin pätkällä Arkadiankatua, Väinämöisenkadulla ja Hietaniemenkadulla.

Jos joku on vilkaissut Vihdintien pikaraitiotien yleissuunnitelmaa, niin sen myötä poistuvat pysäköintipaikat myös Topeliuksenkadulta.

Yhteistä näille kaikille on se, että tilalle rakennetaan pyörätiet.

Mutta helsinkiläiset ovat tätä toivoneet ja tämän puolesta äänestäneet.

:flowerhat: :silakka:

Asun itse Hgissä ja komppaan täysillä. Mahdollisimman paljon kieltoja, katujen remppoja ja aukirepimisiä, kaistoja vähennettävä jne - pyöräteitä lisää, Baabelia lisää ja täysi helvetti & tietulleja. Hki saakoon maksaa äänestelyuistään. White Flightia ja veronmaksajia pois. Kivijalkaan saa polttaa. Ei aisuriäänestäjä tajua mitään ennen sitä.
"On käynyt ilmi, että demokratia ja lehdistön vapaus ovat suurimpia niistä tyhjistä korulauseista, jotka milloinkaan ovat ihmismieltä sumentaneet".

Murkula

Quote from: Jorma M. on 22.06.2020, 18:49:07
Asun itse Hgissä ja komppaan täysillä. Mahdollisimman paljon kieltoja, katujen remppoja ja aukirepimisiä, kaistoja vähennettävä jne - pyöräteitä lisää, Baabelia lisää ja täysi helvetti & tietulleja. Hki saakoon maksaa äänestelyuistään. White Flightia ja veronmaksajia pois. Kivijalkaan saa polttaa. Ei aisuriäänestäjä tajua mitään ennen sitä.
Satuin käymään Helsigissä tässä, sekä monella osaa kokemus oli aikalailla karmiva. Jotenkin tuntuu, että olet valitettavan oikeassa siinä, että Helsinki saattaa hyvinkin olla jo pelastamisen ulkopuolella, sekä tuho saattaa olla jo monellakin osaa väistämätön. Voimavarat pitäisi varmaan ennemmin keskittää siihen, että pyrittäisiin mieluummin estämään tuon hulluuden leviäminen muualle.
Me suomalaiset olemme niin poliittisesti tyhmä kansa, että oikein ansaitsemme kuolla sukupuuttoon.

Ignore: Don Nachos, Ajatolloh, Puuha-Pepe, Sir, Justustr, Joutselkä, Vastarannan Kiiski, Hämeenlinnan Oraakkeli, Caucasian, Viisitoista, Totti, MinäVuan.

Mikke70

Forssa on surkea esimerkki nykysuuntauksesta ja Virheiden toivomasta mallista, jossa kaikki ihmiset asutetaan suuriin kaupunkeihin. Forssa on ollut elinvoimainen pieni kaupunki, josta on löytynyt hyvin palvelut ja työpaikat. Nykyään kuoleva kaupunki. Keskustassa paljon tyhjiä liikekiinteistöjä. Ja yksi ongelma on CityMarket ja Prisma, jotka tappavat kaikki pienet liikkeet altaan. Surullisen kallista, kun samaan aikaan isoissa kaupungeissa rakennetaan kauhealla kiimalla ja helvatan kalliilla uutta asuntoa ja liiketilaa.
Donald—I appreciate the free publicity for Borat! I admit, I don't find you funny either. But yet the whole world laughs at you.

Larva

QuoteYksisuuntaisen pyörätien tunnistaa siitä, ettei sitä ole merkitty pyörätieksi, jos ajat sille väärästä suunnasta.
Siis mitä  :facepalm:

Eli siis vähän sama kuin että nykyään tietää tehneensä rikoksen vasta siinä vaiheessa kun poliisi on ovella? Mistään sitä ei voi päätellä ainakaan etukäteen.

Niin pian kuin ihmiset päättävät, että kaikki keinot ovat sallittuja taistelussa pahaa vastaan,
tulee mahdottomaksi erottaa heidän hyvyyttään siitä pahasta, jonka he tahtovat murskata.
- Christopher Dawson -

"You call it surrender,
But we call it calm before the storm."
- Edguy -