News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Homman suuri ja kaikenkattava kaupunki- ja liikennesuunnitteluketju

Started by Mika.H, 12.04.2013, 22:50:29

Previous topic - Next topic

l'uomo normale

Kuljin Vermonniityn ohi Espoossa. En olisi ikinä arvannut, että 70-lukulaiset betonikerrostalot tekevät comebackin. Erona entiseen oli vain vinoja linjoja katossa ja seinäpinnoilla ja betonielementtimuotin rypyläkoristelu. Myös betonielementtimuotin saumat olivat huomaamattomampia. Jos tuossa ei ole slummin reseptiä, ei sitten missään. Raviradalta säännöllisesti tuleva mökä karkottaa varakkaampia asunnontarvitsijoita joten sinne joutuville riittää halvalla tehty.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Oldschoolguy

Tässä jälleen uusi luku aiheeseen parkkipaikkojen puute. Järjestelmällinen autonkäytön ankeuttaminen jatkuu liikennesuunnittelussa.

https://yle.fi/uutiset/3-10696233

Quote"Perheellinen ihminen vain tarvitsee nykypäivänä auton" – Kaupungit haluavat vähentää yksityisautoilua, mutta parkkipaikkojen puute raastaa monia

Autopaikkojen vähentäminen laskee asuntojen hintoja, mutta on saanut asukkaat jopa raivon partaalle esimerkiksi Vantaalla Kivistön uudella asuinalueella.

Harmaa maaliskuinen päivä on kääntymässä kohti iltaa, kun Tommi Talasto kurvaa autonsa kohti kotia Vantaan Kivistössä. Edessä on hermoja raastava parkkipaikan etsintä.

– Tänään kävi lottovoitto. Paikka löytyi noin 10 minuutin kävelymatkan päästä kaupasta eli oli harvinaisen hyvä päivä. Muskariin mennessä pahimmillaan autolta pitää kävellä jopa kilometrin matka, sanoo Talasto.

Muutaman korttelin päässä tyttärensä luokse kylään tuleva Tuula Erola on juuri päättänyt jokaviikkoisen parkkipaikkaetsintänsä.

– Paikkoja on todella vähän ja aina joutuu muutaman kierroksen ajamaan, ennen kuin sellaisen löytää. Tänään sain auton koulun pihalle, Erola toteaa.

Kivistön pysäköinti on kiristänyt asukkaiden hermoja jo pitkään. Monien suurien kaupunkien tavoin Vantaa on höllentänyt pysäköintipaikkavaatimuksia uusissa kerrostaloissa, joita rakennetaan kehäradan varteen.

Jos vaaditaan vähemmän autopaikkoja, voidaan rakentaa vähän korkeampia taloja ja samalle tontille saadaan mahtumaan enemmän asuntoja. Tiivistämällä kaupunkia saadaan puolestaan lisää käyttäjiä, joka taas auttaa kehittämään toimivaa joukkoliikennettä, selventää Vantaan kaupungin kuntatekniikan suunnittelupäällikkö Markus Holm.

(...)

Vantaalla otettiin vuodenvaihteessa käyttöön toistaiseksi voimassa oleva uusi mitoitusohje, jonka mukaan autopaikkoja vaaditaan uusiin kohteisiin eri määrä riippuen kohteen sijainnista.

Vähiten autopaikkoja vaaditaan kehäradan asemien lähellä Tikkurilassa, Kivistössä, Myyrmäessä ja Aviapoliksessa. Minimissään autopaikkoja tulee rakentaa yksi paikka kolmea asuntoa kohden.

(...)

Ilmastotavoitteet ovat yksi keskeinen syy, joka ajaa kaupunkeja yksityisautoilun suitsimiseen. Rakennusyhtiöt puolestaan pistävät parkkipaikkojen sijaan ennemmin pystyyn asuntoja, koska ne ovat arvokkaampia.

(...)

Kaupunkisuunnittelu tasapainoileekin nyt nykypäivän tarpeiden ja tulevaisuuden suunnitelmien välillä. Miten rakentaa vähäautoisia joukkoliikennekaupunkeja niin, etteivät asuinalueet ajaudu liikennekaaokseen?

– Se on ihan selvä, että kaikesta ykstyisautoilusta emme tule pääsemaään eroon kymmeniin vuosiin. Kyse on enemmän siitä, että yritämme mahdollistaa yhä useammille vähäautoisen ja jopa autottoman elämän. Toki kaikille se ei ole mahdollista, sanoo Holm.

Kivistössä asuva Talaston perhe ei jää odottelemaan kauan luvattuja palveluita, vaan perhe suunnittelee parhaillaan muuttoa muualle.

–Kyllä tämä pysäköintiongelma on yksi merkittävä tekijä meidän kohdallamme. Perheellinen ihminen vain tarvitsee nykypäivänä auton, sanoo Talasto.


Kuvittelevatko nykyajan hienoissa liikennesuunnittelutoimistoissaan istuvat pierunpidättäjät oikeasti, että kaikki heidän palkkansa maksavat töissä käyvät veronmaksajat pystyvät käyttämään joukkoliikennettä päästäkseen työvälineineen veronmaksupaikoilleen? Monilla on työkaluja, jopa koneita ja laitteita, jotka eivät kulje jossain asiakirjasalkussa tai käsipakissa fillarin tarakalla tai sylissä dösässä tai junassa. Heidän veronmaksuvälineensä täytyy olla aamuviideltä ihan siinä kotioven lähellä, muuten ei onnistu.



no future

Ainakin vielä syksyllä Kivistössä kyllä sai ihan auton pysäköityä. Ongelmahan tuossa on taas kerran se, että pitäisi ilmaiseksi saada. Tuo haastateltu tyyppikin on alueelle muuttaessaan tiennyt, että autopaikkoja ei ole ilmaiseksi tarjolla. Ei sitten kuitenkaan viitsinyt ostaa tai vuokrata sitä hallipaikkaa, vaan ajelee mieluummin joka päivä ympyrää ja kiroilee.  :facepalm:

jka

Quote from: no future on 20.03.2019, 00:34:52
Ainakin vielä syksyllä Kivistössä kyllä sai ihan auton pysäköityä. Ongelmahan tuossa on taas kerran se, että pitäisi ilmaiseksi saada. Tuo haastateltu tyyppikin on alueelle muuttaessaan tiennyt, että autopaikkoja ei ole ilmaiseksi tarjolla. Ei sitten kuitenkaan viitsinyt ostaa tai vuokrata sitä hallipaikkaa, vaan ajelee mieluummin joka päivä ympyrää ja kiroilee.  :facepalm:

Ei kai tuo ollut kritiikin kärki.

Quote
– Tänään kävi lottovoitto. Paikka löytyi noin 10 minuutin kävelymatkan päästä kaupasta eli oli harvinaisen hyvä päivä. Muskariin mennessä pahimmillaan autolta pitää kävellä jopa kilometrin matka, sanoo Talasto.

Onhan se nyt yhtä helvettiä jos tuolla hevon perseessä ei saa parkkipaikkaa lähempää kuin kilometrin päästä jos pitää viedä lapsi muskariin. Jos tästä joutuu oikeasti vielä maksamaan vaikka pääsisi lähemmäksikin niin vielä enemmän yhtä helvettiä.


Sitäpaitsi itse tiedän pääkapunkiseudulla useita taloyhtiöitä joissa on usean vuoden jono autohallipaikkaan. Eli ei niitä autopaikkoja välttämättä saa vaikka olisi valmis maksamaan mitä tahansa.

Alarik

Quote from: no future on 20.03.2019, 00:34:52
Ainakin vielä syksyllä Kivistössä kyllä sai ihan auton pysäköityä. Ongelmahan tuossa on taas kerran se, että pitäisi ilmaiseksi saada. Tuo haastateltu tyyppikin on alueelle muuttaessaan tiennyt...
Ongelma on että maahanmuuttajan pitäisi taas kerran saada sosiaaliturva ilmaiseksi. Kuulin, että syksyllä ne sai kotimaassaan jossain kivikylässä ihan töitäkin. Me sanotaan jäsen "no future"n kanssa, ettei se täällä niin vaan käy. Jos haluaa ilmaiseksi, niin pitää olla valmis kävelemään muutama (sata)kilometriä rajan yli.

Parkkipaikkoja sen sijaan täytyy löytyä kaikille riittävästi. Se on ihmisoikeuskysymys. Tilaa ja varaa on kaikille autoille.
Minusta myös autonhuolto olisi saatava ilmaiseksi eli kaupunkien tai valtion maksettavaksi. Ja pitkän aikavälin ihmisoikeustavoitteena olisi että rikkoutuneen tai vanhan auton korjaus tai vaihto ehjään maksettaisiin verovaroilla.
...tai no, ehkä se riittää jos niitä parkkipaikkoja olisi...

no future

Lähin parkkitalo on siinä uuden Kivistön ainoan K-marketin takapihalla, mutta ilmeisesti se ei kauppa-asioijalle kelvannut.   :roll: edelleen lähinnä naurattaa jos ostetaan asunto alueelta minkä pysäköintijärjestelyt tiedetään keskitetyn halleihin, mutta sitten ei vaivauduta sitä hallipaikkaa hankkimaan syistä x, y ja z. Ei se pysäköinti ilmaista ole muuallakaan, vaan aina se autopaikka vaikuttaa asunnon hintaan ja vastikkeeseen.

jka

Quote from: no future on 20.03.2019, 16:30:46
Lähin parkkitalo on siinä uuden Kivistön ainoan K-marketin takapihalla, mutta ilmeisesti se ei kauppa-asioijalle kelvannut.   :roll: edelleen lähinnä naurattaa jos ostetaan asunto alueelta minkä pysäköintijärjestelyt tiedetään keskitetyn halleihin, mutta sitten ei vaivauduta sitä hallipaikkaa hankkimaan syistä x, y ja z. Ei se pysäköinti ilmaista ole muuallakaan, vaan aina se autopaikka vaikuttaa asunnon hintaan ja vastikkeeseen.

https://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/514105-parkkipaikkojen-puute-kuumentaa-tunteita-kivistossa-nain-kaupunki-vastaa

Quote
Kivistön kaupunginosassa oli tämän vuoden alussa noin 5 500 asukasta. Kolmen vuoden kuluttua asukasmäärän ennustetaan olevan jo yli 7 000. Parkkipaikat eivät tälläkään hetkellä riitä alueen asukkaille, miten ne riittävät tulevaisuudessa.
...
Ruusuparkin 478 autopaikasta 71 on tarkoitettu lyhytaikaiseen pysäköintiin maksua vastaan.
Rubiiniparkin 220 autopaikasta 39 on tarkoitettu lyhytaikaiseen pysäköintiin maksua vastaan.
Loput parkkilaitosten autopaikoista ovat tai tulevat olemaan viereisten asunto-osakeyhtiöiden käytössä.

Eli tuolla on 6000 asukasta ja 600 parkkihallipaikka. Normien mukaan pitäisi löytyä sellainen 3000 autopaikkaa. Onko tuolla muitakin parkkihalleja? Jos ei niin nuo hallit on takuuvarmasti täynnä. Itse en Kivistön tilannetta tunne mutta noiden lukujen valossa parkkihallit ei ainakaan riitä mihinkään ja vaikuttaa kokonaisuutena katastrofaaliselta tilanteelta pysäköinnin suhteen.

foobar

Quote from: l'uomo normale on 13.03.2019, 13:35:59
Quote from: Pamfletti on 13.03.2019, 13:23:29
^ Sekavalta kuulostaa tämä uudistus.

Ei minusta sekava uudistus, periaatteessa muitten maitten esikuvan mukainen ja ihan järkevä. Mutta pakkomyyvät puolet nykyistä seutulippua, niin ihan hupiajeluihin ei tulevaisuudessa kausilippua viitsi hankkia.

Mielenkiintoista nähdä uudistuksen vaikutus ihmisten matkustamiseen, erityisesti ei-pakollisilla matkoilla.

Mielestäni uudistus on ihan järkevä. Pieni katsaus nykyisestä reaalimaailmasta otetuilla esimerkeillä:

Vuosaari-Lauttasaari: noin 19 kilometriä. Kausipäivähinta alimmillaan 1,65 euroa.

Tapiola-Lauttasaari: noin viisi kilometriä. Kausipäivähinta alimmillaan 3,21 euroa. Eli siis 95% kalliimpaa per päivä suunnilleen neljäsosapituisesta matkasta.

Eikä tämä ole edes lyhyin väli jolla espoolaisia "sakotetaan", mutta ehkä lyhyin sellainen jolla on suuremmin merkitystä koska Tapiola on toinen Etelä-Espoon suurista joukkoliikennehubeista ja Lauttasaari ensimmäinen Helsingin metroasema jolla on runsaasti käyttäjiä.

Uusi kausipäivähinta molemmille alimmillaan noin 1,77 euroa.

Ainut asia mitä tiedostavat helsinkiläiset osaavat tästä uudistuksesta sanoa on että tässä annettiin espoolaisille epäreilusti alennusta ja oikeasti tärkeät ihmiset, ratikoiden yksittäislippujen käyttäjät unohdettiin kokonaan.

Se on sitä cityvihreää reiluusajattelua.

...

Mikäli helsinkiläisissä ei olisi niin helkutisti kaiken maailman Helsinki-elitistejä, voisi kuvitella että helsinkiläisten Espoon puolella käyminen lisääntyisi merkittävästi. En usko että espoolaisten liikennöinti Helsinkiin kasvaisi lainkaan niin paljoa, koska useimmilla jotka käyttävät Espoosta käsin joukkoliikennettä päivittäin lienee seutukausikortti jo valmiiksi.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

no future

Quote from: jka on 20.03.2019, 16:57:34
Eli tuolla on 6000 asukasta ja 600 parkkihallipaikka. Normien mukaan pitäisi löytyä sellainen 3000 autopaikkaa. Onko tuolla muitakin parkkihalleja? Jos ei niin nuo hallit on takuuvarmasti täynnä. Itse en Kivistön tilannetta tunne mutta noiden lukujen valossa parkkihallit ei ainakaan riitä mihinkään ja vaikuttaa kokonaisuutena katastrofaaliselta tilanteelta pysäköinnin suhteen.
Tuo 6000 asukasta on koko Kivistön alueeella, missä on paljon myös vanhaa asutusta, omakotialuetta jne. Tämä "ongelmahan" koskee vain ns. uutta Kivistöä, about kilometrin säteellä juna-asemasta.
Siellä on kadunvarsipaikkoja vaikka kuinka paljon, mutta ne ovat ilmaisia/kiekkopaikkoja kunnes lisää parkkihalleja valmistuu, esimerkiksi uuden ostoskeskuksen ja aseman yhteyteen. Lisäksi aseman vieressä on jo liityntäpysäköinti mikä ainakin vielä syksyllä oli täysin ilmainen. Muitakin väliaikaisia pysäköintiratkaisuja on ollut, koska kyseessähän on vielä yksi valtava rakennustyömaa eikä mikään valmis alue. Kaavassa vaadittu Autopaikkamitoitushan on muistaakseni 1 autopaikka 130 asuinneliötä kohti. Parhaillaankin on kymmeniä hallipaikkoja myytävänä,  mutta asunnonostajat tosiaan yrittävät säästää tässä ja sitten valittavat jälkikäteen aivan kuin eivät olisi tienneet asiasta. Vuokrallekin noita pikaisella googletuksella saisi  75-80 euron kuukausihintaan.

jka

Quote from: no future on 20.03.2019, 23:08:56
Quote from: jka on 20.03.2019, 16:57:34
Eli tuolla on 6000 asukasta ja 600 parkkihallipaikka. Normien mukaan pitäisi löytyä sellainen 3000 autopaikkaa. Onko tuolla muitakin parkkihalleja? Jos ei niin nuo hallit on takuuvarmasti täynnä. Itse en Kivistön tilannetta tunne mutta noiden lukujen valossa parkkihallit ei ainakaan riitä mihinkään ja vaikuttaa kokonaisuutena katastrofaaliselta tilanteelta pysäköinnin suhteen.
Tuo 6000 asukasta on koko Kivistön alueeella, missä on paljon myös vanhaa asutusta, omakotialuetta jne. Tämä "ongelmahan" koskee vain ns. uutta Kivistöä, about kilometrin säteellä juna-asemasta.
Siellä on kadunvarsipaikkoja vaikka kuinka paljon, mutta ne ovat ilmaisia/kiekkopaikkoja kunnes lisää parkkihalleja valmistuu, esimerkiksi uuden ostoskeskuksen ja aseman yhteyteen. Lisäksi aseman vieressä on jo liityntäpysäköinti mikä ainakin vielä syksyllä oli täysin ilmainen. Muitakin väliaikaisia pysäköintiratkaisuja on ollut, koska kyseessähän on vielä yksi valtava rakennustyömaa eikä mikään valmis alue. Kaavassa vaadittu Autopaikkamitoitushan on muistaakseni 1 autopaikka 130 asuinneliötä kohti. Parhaillaankin on kymmeniä hallipaikkoja myytävänä,  mutta asunnonostajat tosiaan yrittävät säästää tässä ja sitten valittavat jälkikäteen aivan kuin eivät olisi tienneet asiasta. Vuokrallekin noita pikaisella googletuksella saisi  75-80 euron kuukausihintaan.

Kymmeniä myytävänä? Eli hallipaikat on de facto täynnä. Tienvarsipaikat ei varmasti täyty "kymmenistä" autoista. Puhutaan sadoista autoista ja hallipaikkoja ei edes ole kuin 600. Matematiikka ei edelleenkään täsmää. Halleissa pitäisi olla satoja tyhjiä paikkoja jotta täsmäisi.

guest15586

Lievä vahingoniloinen hymy karehtii huulillani...

PUHEENAIHE

4.3.2019 18.31

Raidejokeri palautettiin uudelleen valmisteluun – 386 000 000 euron hinta hirvittää päättäjiä

https://www.lansivayla.fi/artikkeli/751037-raidejokeri-palautettiin-uudelleen-valmisteluun-386-000-000-euron-hinta-hirvittaa

Uusi kustannusarvio epäilyttää sosialidemokraattien valtuustoryhmää, jonka mukaan arvio perustuu allianssin ilmoitukseen. Ryhmän mielestä oikean hinnan selvittäminen vaatisi hankkeen kilpailuttamista.

Pieni Maailma

On hieman liian aikaista aprillipäiväksi, mutta EU:n ollessa kyseessä, sitä ei koskaan tiedä.

Uusille autoille pakollinen nopeusrajoitin vuodesta 2022 eteenpäin.
Daily Mailin artikkeli
Quote from: Daily MailAll new cars will be fitted with speed limiters from 2022 under tough EU safety rules.
The Intelligent Speed Assistance (ISA) black boxes will use GPS to work out what the speed limit is and then limit the car's speed to match.     
New models will need to have an ISA fitted as standard within three years after the European Commission approved the legislation.
The bill includes a raft of new safety measures that are now subject to the formal approval of the European Parliament and EU member states in September.

Ja samasta aiheestaa Forbesilta.
Forbesin juttu
QuoteMembers of the European Parliament's Committee on Internal Market and Consumer Protection voted last week to approve a range of new vehicle safety standards including automatic detection of pedestrians and cyclists, and a new direct vision standard for lorries and buses to enable drivers to have a better view of other road users around their vehicles. MEPs also voted for the installation of ISA devices on all new cars from 2022.

Alkuperäinen lehdistötiedote
QuoteMembers of the European Parliament's Committee on Internal Market and Consumer Protection (IMCO) voted today to approve a range of new vehicle safety standards initially proposed by the European Commission in May last year. The measures include new crash testing requirements, mandatory installation of driver assistance systems including Automated Emergency Braking (AEB) with pedestrian and cyclist detection, overridable Intelligent Speed Assistance (ISA) and Emergency Lane Keeping, as well as a new direct vision standard for lorries and buses to enable drivers to have a better view of other road users around their vehicle.

EU komission ehdotus asetukseksi
QuoteKaikkiin moottoriajoneuvoluokkiin asennettavat kehittyneet ajoneuvojärjestelmät

1. Moottoriajoneuvot on varustettava seuraavilla kehittyneillä ajoneuvojärjestelmillä:

a)älykäs nopeusavustin

b)alkolukon asennuksen helpottaminen

c)kuljettajan väsymyksen ja tarkkaavaisuuden seurantajärjestelmä

d)kehittynyt tarkkaamattomuuden tunnistusjärjestelmä

e)hätäjarrutuksen merkkivalo

f)peruutustutka.

En jaksanut kahlata lakitekstiä sen syvemmin läpi, mutta todettakoon, että se näyttää huomattavasti vähemmän raflaavalta kuin Daily Mailin juttu.
Lopuksi totean, että pakollisten uusien lisävarusteiden lisääminen näkyy väistämättä auton myyntihinnassa, mutta suomalaisia tämä tuskin haittaa.
Suurimmalla osalla ei kuitenkaa ole varaa ostaa uutta autoa.

Pieni on kaunista

no future

Yllättäen daily mail on raflaavampi kuin todellisuus.

Kaikki turvallisuutta lisäävät vempeleet uusissa autoissa ovat aina tervetulleita. Sellaista sooloilua ja sähellystä tuolla työmatkaliikenteessä viikoittain saa todistaa.

guest15586

Quote from: no future on 26.03.2019, 20:44:06
Yllättäen daily mail on raflaavampi kuin todellisuus.

Kaikki turvallisuutta lisäävät vempeleet uusissa autoissa ovat aina tervetulleita. Sellaista sooloilua ja sähellystä tuolla työmatkaliikenteessä viikoittain saa todistaa.

Ja olikos se niin, että jos rekoissa ei olisi nopeudenrajoitinta, olisi Konginkankaallakín pelastunut 23 lasta 15 vuotta sitten...

Supernuiva

Quote from: Helmeri on 27.03.2019, 23:20:04
Ja olikos se niin, että jos rekoissa ei olisi nopeudenrajoitinta, olisi Konginkankaallakín pelastunut 23 lasta 15 vuotta sitten...

Ei ja ei. Nopeudenrajoittimen syyttäminen on perusteeton väite, sillä heittelehtivää peräkärryä ei olisi saanut oikaistua nopeutta nostamalla niillä tehoreserveillä, joita kuorma-autossa on noissa nopeuksissa vielä käytettävissä. Matkaa olisi tarvittu kiihdytykseen niin pitkälti, että linjuri olisi ehtinyt tulla joka tapauksessa vastaan.

Tämä väite on kumottu. Sitä paitsi (merkityksetöntä) nopeuden nostorajaa olisi ollut, jos kuljettaja ei olisi ajanut ylinopeutta rajoitinta vasten.

Nopeudenrajoittimet ovat yksiselitteisesti hyvä asia, sillä ei rekkojen pidä kulkea maantiellä liian kovaa. Tosin rajoittimia ohitetaan ja joskus alamäissä kuskit antavat auton mennä lujaa. Olen ajanut kerran täysperävaunullisen rekan (eli virallisesti tällöin ei ole kyse rekasta) perässä siten, että nopeusmittarin mukaan nopeus oli 150 km/h. Rekka vaan meni edellä... Ei se ole enää turvallista.

guest15036

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006066406.html

QuoteMitä tapahtui Helsingin imulle? Väestönkasvun vauhti tyssähti ja varakkaita veronmaksajia valuu Espooseen

Helsingin pormestari Jan Vapaavuori vakuuttaa, ettei ole huolissaan.

Helsingin vetovoima hiipui asunnonostajien silmissä viime vuonna, kun taas Espoo vei länsimetron myötä varakkaita asunnonostajia.

500 000–800 000 euron hintaluokassa vanhojen asuntojen välittäjäkauppojen määrä kasvoi Espoossa. Helsingissä samassa hintaluokassa määrä laski ensi kertaa yli viiteen vuoteen, tiedottaa kiinteistönvälitysalan yritys Kahdeksas päivä.

Molemmissa kaupungeissa yli 800 000 euroa maksavien asuntojen kauppamäärä kasvoi noin 22 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Vaikuttaa siis siltä, että Espoo vei Helsingiltä varakkaaseen keskiluokkaan kuuluvia ostajia.

Ostajien siirtyminen länteen näkyi myös kiinteistönvälittäjien tekemien uusien asuntojen kaupoissa. Espoossa välittäjät myivät uudiskohteita 5,9 prosenttia edellisvuotta enemmän, mutta Helsingissä niiden kauppamäärä laski 8,4 prosenttia.

(...)

"Ei ollenkaan. Oli nähtävissä, että länsimetron valmistuminen johtaa tämäntyyppiseen piikkiin, joka voi olla pitkävaikutteinenkin. Helsingissä on rakenteilla tai tulossa rakenteille monia houkuttelevia kaupunginosia – kuten Jätkäsaari, Kalasatama, Keski-Pasila ja Kruunuvuorenranta – ja niistä riittää meille iloa vuosiksi, vuosiksi eteenpäin."

Vapaavuoren mielestä tärkeää on se, että koko pääkaupunkiseutu houkuttelee ihmisiä, kuten tekeekin.

"Minusta tätä ei pidä nähdä sen tyyppisenä asiana, että me kävisimme jotain hysteeristä kilpailua veronmaksajista, vaan pääkaupunkiseutu pitää nähdä kokonaisuutena. Helsinkihän on hyötynyt järkevistä raideliikennehankkeista vuosikymmeniä ja on vain hyvä, että myös Vantaalla ja Espoossa on nyt imua", hän sanoo.

Vapaavuori muistuttaa, että tuleva Raide-Jokeri kulkee pääosin Helsingin alueella.

"Se tulee varmasti vahvistamaan houkuttelevuutta ja kilpailukykyä ja onhan meillä lisäksi monia pikaratikkahankkeita."

(...)

Uuno Nuivanen

Eivätkö nuo ostajat ole kuulleet kaameista suunnitelmista tuhota Espoo lopullisesti maahanmuuttajavyöryllä?  ???

Titus

Vai olisiko niin, että näiden hyvin toimeentulevien työpaikat ovat siirtyneet Hgistä Espoon puolelle ja maksukyvyn omaavat ovat muuttaneet perässä ?

pormestarin mainitsemat alueet tulevat olemaan sosiaalisesti sekoitettuja ( = matuja vuokrakämpissä omistusasujien seassa ) ja uusista alueista
esim Pasilan tornitalojen ympäristö itä/länsi-pasila lienee pahin slummialue mitä keskustan lähellä on.

Kuka haluaa seurata loimottavia autoja +800k€ tornitaloasuntonsa ikkunasta ?


that's a bingo!

Nikolas

Voin kuvitella, että Helsingin yrittäjät lukevat ja kuuntelevat suurella mielenkiinnolla vihreiden ja muiden kaupungin valtaa pitävien poliitikkojen näkemyksiä Helsingin liikenteen kehittämisestä.

Jokaisella menestyvällä yrittäjällä on järkeä päässä ja kykyä seurata olosuhteiden muutoksia.

no future

Quote from: Uuno Nuivanen on 11.04.2019, 14:25:12
Eivätkö nuo ostajat ole kuulleet kaameista suunnitelmista tuhota Espoo lopullisesti maahanmuuttajavyöryllä?  ???
Ja eikös viimeistään tuon hirveän Länsimetron pitänyt tappaa Espoon houkuttelevuus kaikkien maksukykyisten ihmisten silmissä?

jka

Quote
Helsingin vetovoima hiipui asunnonostajien silmissä viime vuonna, kun taas Espoo vei länsimetron myötä varakkaita asunnonostajia.

Ja paskat. Jos laittaa etuoveen haun yli 500 000 euron asunnoista Espoossa niin hyvin harva on lähelläkään metrorataa. Länsimetro ei todellakaan houkuttele rikasta keskiluokkaa millään tavalla. Päinvastoin, länsimetro tuplasi matka-ajan Helsingin keskustaan suurimmasta osasta yli 500 000 euron asunnoista verrattuna vanhaan bussiliikenteeseen, eli tuossa suhteessa metro on ainoastaan laskenut näiden asuntojen houkuttelevuutta.

Kyllä tässä on ihan muut trendit jotka selittää tämän ilmiön.

Pieni Maailma

Kilometriperusteinen tiemaksu ponnahti taas esiin: Myös bensa- ja dieselautojen kieltoa puuhataan
QuoteLiikenne- ja viestintäministeriön virkamiesten tulevaisuuden ajatuksia sisältävässä 1.4.2019 julkaistussa muistiossa halutaan nopeuttaa autokannan uusiutumista nollapäästöiseksi.
Sen takia sähkö- ja kaasuautojen osuutta autokannasta pitäisi muistion mukaan nopeasti kasvattaa.

Konsteina on keppia ja porkkanaa autoilijoille - enimmäkseen kuitenkin keppiä.

Kepit:

  • "Muiden pohjoismaiden tahdissa kielletään uusien bensiini- ja dieselkäyttöisten henkilöautojen myynti".
  • "Jyrkennetään voimakkaasti auto- ja ajoneuvoveron CO2-porrastusta. Alennetaan vähäpäästöisten henkilöautojen autoveroa ja vastaavasti korotetaan suuripäästöisten henkilöautojen ajoneuvoveroa".
  • "Korotetaan fossiilisten polttoaineiden verotusta asteittain"
  • "Sallitaan kaupunkiseutujen tiemaksut"
  • "Liikenteen verouudistuksen yhteydessä otetaan käyttöön kilometripohjainen tiemaksu"
  • "Poistetaan oman auton käytön muuta liikkumista paremmat vähennykset ja kannustimet".
  • "Tuetaan verohelpotuksin yritysten päästöttömien työsuhdeautojen hankintoja"

Tätäkin kaikkea on luvassa kun äänestät Arvo Pohjaa! Arvo Pohjaa voi äänestää kaikissa maan vaalipiireissä.
Pieni on kaunista

Uuno Nuivanen

 :facepalm:
QuoteEspoo kansainvälistyy kovaa vauhtia. 16 prosenttia espoolaisista puhui vuonna 2018 äidinkielenään jotain muuta kieltä kuin suomea, ruotsia tai saamea. Vielä vuonna 2000 osuus oli 3,8 prosenttia.

Espoo on vieraskielisten osuudella mitattuna monikulttuurisempi kuin Helsinki, jossa muuta kuin suomea, ruotsia tai saamea puhuu 15,3 prosenttia asukkaista. Vantaalla osuus on pääkaupunkiseudun korkein, 17,7 prosenttia.

Vieraskielisellä tarkoitetaan ihmistä, jonka äidinkieleksi on väestötietojärjestelmään kirjattu joku muu kieli kuin suomi, ruotsi tai saame. Monet vieraskieliset ihmiset ovat kaksi- tai monikielisiä.

Kehitys eroaa voimakkaasti riippuen siitä, millä alueella asuu. Esimerkiksi Espoon Suvelassa asukkaista vieraskielisiä oli vuonna 2000 noin 7,6 prosenttia. Vuonna 2018 osuus oli noussut 37,4 prosenttiin. Espoon umpisuomalaisin pienalue on puhuttujen kielien valossa Lahnus, jos vertaa vähintään 500 asukkaan alueita keskenään. Sen vajaasta tuhannesta asukkaasta 3,9 prosenttia puhui äidinkielenään jotain muuta kieltä kuin suomea, ruotsia tai saamea.

"On nähtävissä, että kantaväestön määrä vähenee alueilla, joilla ulkomaalaistaustaisen väestön osuus on korkea", sanoo erikoistutkija Pasi Saukkonen Helsingin kaupunginkansliasta.

https://www.hs.fi/kaupunki/espoo/art-2000006075034.html

kivimies

^
Itselle tuli sama olo, kun luin tuota otsikkoa.

Tosin uskon, että tuskin edes Hesarin toimittajat ovat tuota mieltä, vaan otsikon tavoitteena oli saada klikkejä, jossa se onnistuikin.

guest15036

https://yle.fi/uutiset/3-10757892

QuotePääkaupunkiseudun joukkoliikenteen lippu-uudistus on sujunut ilman suuria ongelmia: Kaikki on mennyt paremmin kuin luultiin

Matkakortteihin pystyy lataamaan arvoa tai kautta vasta sunnuntaina.

Helsingin seudun joukkoliikenteen jättimäinen lippu-uudistus on sujunut tähän mennessä ilman isoja ongelmia. Siirtymä uuteen hinnoittelumalliin lähti liikkeelle lauantaina aamuyöllä matkakortinlukijoista, mobiilisovelluksesta ja kertalippuautomaateista.

– Kaikki on mennyt tosi hienosti, ehkä paremminkin kuin mitä luultiin, kertoo osastonjohtaja Mari Fink HSL:stä.

Flinkin mukaan kaikki laitteet näyttävät tällä hetkellä uutta hinnoittelua. Uuden tariffin mukaisia lippuja on ostettu jo kymmeniä tuhansia.

Flink sanoo, että ongelmia ilmaantui aamuyöllä vain vähän. Jotkut yksittäiset kortinlukijat eivät toimineet uuden vyöhykemallin mukaisesti, mutta viat saatiin korjattua nopeasti.

– Myöskään mobiilisovelluksessa kaikki eivät pystyneet ostamaan opiskelijalippua, mutta myös tämä vika saatiin korjattua.

Matkakortteihin ei tällä hetkelä pysty lataamaan arvoa tai kautta vasta kun sunnuntaina. Myyntijärjestelmän päivitys uuteen vyöhykemalliin on tarkoitus päivittää lauantain ja sunnuntain välisenä yönä.

– Haluamme tehdä uudistuksen vaiheittain ja testata myyntijärjestelmät, jotta huomenna matkakortille arvon lataaminen onnistuu varmasti.

Flink uskoo myös maanantain sujuvan hyvin, kun suuri määrä töihin meneviä ihmisiä matkustaa ensimmäistä kertaa uudistuksen jälkeen. Hän povaa erityisesti maanantain olevan vilkas päivä uusien kausilippujen osalta.

– Monet ostavat maanantaina uuden kausilipun, koska ovat tietoisesti halunneet edellisen kausilippunsa loppumaan perjantaina ennen uudistusta.

(...)

Eino P. Keravalta

Vihreää vittuilua Helsingissä:

Viime päivinä olen huomannut, että Stadiin on tullut uusia kaupunkipyöräasemia. Eihän siinä mitään. Mutta merkillepantavaa on mielestäni, että osa asemista on laitettu kadun reunaan paikalle, jossa vielä hetki sitten oli autoille tarkoitettu parkkipaikka.

Viesti on siis, että autot vittuun ja kaikki jopon selkään! Jokainenhan mieluusti luopuu omasta autosta kun vain tarpeeksi viedään parkkipaikkoja ja tungetaan fillareita kadunreunat täyteen. Ei vai? Niin, voi olla, että väki muuttaa Espooseen ja Vantaalle tai vieläkin pidemmälle kyllästyttyään Vihreään sekoiluun, josta koko pääkaupunkiseutu kärsii.

Punikit eivät tajua eivätkä mitenkään ymmärrä, että ihmiset ajavat autolla siksi, että heidän on pakko tai että se helpottaa heidän elämäänsä suunnattomasti tai säästää heidän aikaansa monta tuntia päivässä ja se aika voidaan antaa perheelle: eivät ihmiset aja autolla vittuillessaan vaan siksi, että he haluavat käydä töissä, huolehtia lapsistaan ja hoitaa asiansa käytännöllisesti ja järkevästi.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Supernuiva

^Tosin pääkaupungissa asuu myös sellaisia upporikkaita ihmisiä, joille kaikki autoilu ei ole hyötyajoa.

Oletan, en siis tiedä varmaksi, että monet virheät poliitikot ovat kotoisin sellaisista perheistä, joissa autoa on käytetty myös huvittelun muotona. Nyt he ovat sitten "herätyksen saatuaan" tulleet siihen käsitykseen, että kaikki muutkin ovat toimineet ja toimivat samoin, joten haitataanpa moista maailman tuhoavaa huvitoimintaa.

Tiedän varmaksi, että Töölöstä on ajettu autolla säännöllisesti Stockmannin parkkihalliin ostoksille. Tämä ajaja on perheineen mukana politiikassa. Mökillä katumaasturilla ajetaan jopa paskahuussiin noin 20 metrin matka, koska käymälämukavuuksia ei heidän muutoin sähköistetyssä sekä vesijohdollisessa mökissä ole. Ihan oikeasti! Ei ole vitsi.

no future

On niitä kaupunkipyöriä.parkkiruuduissa Espoossakin.  ;D

no future

Mutta nuo kaupunkipyörät on vain kesänajan "haitta". Itse olen nyt juuri Herttoniemenrannassa, missä kadunvarsipysäköinti on viikonloppuisin ilmaista. Se tietysti tarkoittaa että vapaita paikkoja ei ole missään, vaikka kadunvarsia on kilometrikaupalla. Ihan ilman kaupunkipyöriäkin.

Titus


Näin niitä tontteja vaan "saadaan":

Helsingin Etu-Töölöön suunnitellaan taas kylpylähotellia – saksalaisyrittäjä saamassa tontin Hietsun uimarannan vierestä
Saksalainen yhtiö on kiinnostunut perustamaan kylpylähotellin Helsingin Taivallahden alueelle. Kylpylä palvelisi myös alueen asukkaita.

Helsingissä on noussut uudestaan esiin suunnitelma kylpylähotellista Taivallahteen meren rannalle. Kaupunkiympäristölautakunta käsittelee ensi tiistaina tontinvarausta saksalaisyhtiölle Hietarannan uimarannan vierestä.

Arcon-niminen yhtiö olisi hotellin sijoittaja. Myöhemmin perustettaisiin suomalaiset yhtiöt omistamaan ja operoimaan hotellia saksalaisen Soulmade-brändin mukaisesti.

Suunnitellun kylpylähotellin paikalla sijaitsee tällä hetkellä kesäteatteri ja niemessä on veneiden talvisäilytystelakka.
Tontin asemakaava, joka mahdollistaa hotellin rakentamisen, on ollut voimassa jo vuodesta 2009 lähtien.

https://yle.fi/uutiset/3-10765304


Tontin huutokauppa anyone ?
that's a bingo!