News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Homman suuri ja kaikenkattava kaupunki- ja liikennesuunnitteluketju

Started by Mika.H, 12.04.2013, 22:50:29

Previous topic - Next topic

no future

Quote from: Nikolas Ojala on 04.03.2019, 13:01:14

Kaikki kiskoihin perustuvat liikenneratkaisut ovat jäykkiä ja sellaisina epäilemättä sopivat hyvin totalitaristien visioihin, sillä ihmisten liikkuminen ja sen hallinta on huomattava mahdollisuus vallankäytön ulottamiselle syvemmälle tavallisten ihmisten jokapäiväiseen elämään, hieman samoin kuin henkilökohtaiset tietokoneet ja varsinkin älykännykät mahdollistavat vakoilemisen.
Eikö aivan vastaavasti kaikki liikennesäännöt, liikennevalot, pysäköintikiellot, nopeusrajoitukset, yksisuuntaiset kadut jne ole kaupungissa merkkejä totalitaristisesta vallankäytöstä?

guest15586

Maanantaina maaliskuun neljäntenä päivänä yksityisautojen läpiajoliikenne Hämeentiellä päättyy lopullisesti, ja Hämeentiestä tulee joukkoliikennekatu. Noin 7 500 päivittäistä automatkaa siirtyy Sörnäisten rantatielle.

https://www.rakennuslehti.fi/2019/02/helsingin-hameentie-suljetaan-autojen-lapiajolta-lopullisesti-kahden-viikon-paasta-nain-historiallinen-liikennemullistus-etenee/

Muuan Virheiden edustaja on tämänkin aloitteen takana. Ja kuinka ollakaan samainen henkilö sattuu asumaan Hämeentiellä. Sanoisin, jotta ei siinä yleinen etu ole ollut mielessä vaan oma henkilökohtainen päähänpinttymä, kun koskee omaa asuinaluetta.

Beef Supreme

Mielestäni raiteet soveltuvat parhaiten kiinteiden, villkaiden reittien ajoon joilla ei ole paljon mutkia ja siksakkia, kadulla on riittävästi leveyttä jne. Äärimmillään raitiovaunu on kuin funikulaari - sukkuloi vieden valtavasti porukkaa aasta beehen, säästäen matkaa ja aikaa. Kyllä kiskoja kannattaa asentaa, kun vain tilaa ja kulkijoita on.

Suomen väkimäärällä alkaa olla raitiovaunujen määrä maksimissa kun Tampere valmistuu. Taitaa yksi ratikka maksaa aika monta bussia... Salzburgissa jossa on about miljardi turistia pahimmillaan on oikein toimiva rollikkaverkko (johdinbussi niille jotka eivät tiedä).

no future

Quote from: Helmeri on 04.03.2019, 15:12:01

Muuan Virheiden edustaja on tämänkin aloitteen takana. Ja kuinka ollakaan samainen henkilö sattuu asumaan Hämeentiellä. Sanoisin, jotta ei siinä yleinen etu ole ollut mielessä vaan oma henkilökohtainen päähänpinttymä, kun koskee omaa asuinaluetta.
Kuka?

Beenari

Quote from: Hippo on 04.03.2019, 10:22:37
Kyllä raideliikenne on ylivoimainen ruuhkaisissa kaupunkikeskuksissa. Superbussitkin seisovat ruuhkassa siinä kun ratikka painaa eteenpäin omaa kaistaansa kiskoja pitkin.

Tästä voimme siis päätellä että Helsinki ei ole ruuhkainen kaupunkikeskus.

Otetaan esimerkiksi vaikka yksi Helsingin keskustan pääväylistä, Mannerheimintie. Maalta keskustan suuntaan. Ruskeasuolla Pikku-Huopalahdesta kaartaa ratikka Mannerheimintielle, samassa risteyksessä seisoo paikallisbussi punaisissa valoissa. Ja bussilla on pysäkki tuon risteyksen jälkeen, ratikan pysäkki oli siinä poikkikadulla ennen risteystä.

Vaikka bussi pysähtyy tuohon pysäkille matkustajien takia, niin Tilkan kodalla bussi ja ratikka kulkee jo rinta-rinnan. Kuusitien ympyrän kohdalla bussi on jo ottanut selkeän kaulan ratikkaan ja Tullinpuomin kohdalla ratikkaa ei näy edes bussin peileistä vaikka kuinka yrittäisi tiirailla.

Samalla matkalla Tullinpuomin kohdalta kaartaa taas ratikka Manskulle, kun bussi seisoo liikennevaloissa. Ei ehditä edes Nordiksen risteykseen kun bussi on jo kepittänyt ratikan... Runebergin kadun risteyksen jälkeen sitäkään ratikkaa ei enää näe bussin peileistä.

Sama toimii myös toiseen suuntaan. Postitalon kulmalta kun lähdetään yhtäaikaa bussilla ja sporalla, niin viimeistään Intercontinentalin kohdalla bussi menee menojaan...


Ja käsitellään nyt tuo Hämeentiekin. Bussi seisoo rautatientorin laittomien aukion valoissa odottaen vihreää valoa jotta voinee kääntyä Kaisaniemenkadulle. Ratikka saa noissa valoissa hieman etumatkaa. Sen entisen Pukevan kohdalla Kaisaniemenkadulla bussi painelee ohi. Ja Pitkän sillan kohdilla turha katsella peileihin, sitä ratikkaa ei näy missään.

Hakaniemen torin paikkeilla taas seistään toisen ratikan kanssa samoissa liikennevaloissa odottaen pääsyä Hämeentielle. Ratikka saa taas vähän etumatkaa, mutta ei hätää, Haapaniemenkadun pysäkeille saavutaan rinta-rinnan. Sörnäisten kohdalla kurvissa liikennevaloissa seistessä on aivan turha tihrustella sinne bussin peileihin, ei sitäkään ratikkaa enää näy...


Ja tämä siis bussinkuljettajan näkövinkkelistä havaittua todellisuutta.
"Hölmöä miettiä, mikä maan tai maapallon tila on sadan vuoden kuluttua. Meistä kumpikaan ei ole silloin enää elossa"
- Antti Rinne (SDP)

jmk

Quote from: Beenari on 04.03.2019, 19:48:52
Vaikka bussi pysähtyy tuohon pysäkille matkustajien takia, niin Tilkan kodalla bussi ja ratikka kulkee jo rinta-rinnan. Kuusitien ympyrän kohdalla bussi on jo ottanut selkeän kaulan ratikkaan ja Tullinpuomin kohdalla ratikkaa ei näy edes bussin peileistä vaikka kuinka yrittäisi tiirailla.

Helsingin ratikkahan on suorituskyvyltään aivan onneton. Keskinopeus on 14,6 kilometriä tunnissa.
https://kuntalehti.fi/uutiset/tekniikka/helsinki-haluaa-lisaa-vauhtia-raitiovaunuihin/

Se on semmoinen nostalginen keskikaupungin askelensäästäjä. Jos olet keskustassa kävelemässä kilometrin tai parin matkaa -- jonka voisit hyvin kävelläkin -- niin jos paikalle sattumalta osuu ratikka sopivaan aikaan oikeaan suuntaan, voit mennä sillä pari pysäkinväliä ja olet hyvässä lykyssä perillä jo hiukan nopeammin kuin kävelemällä.

guest15586

Quote from: no future on 04.03.2019, 16:58:21
Quote from: Helmeri on 04.03.2019, 15:12:01

Muuan Virheiden edustaja on tämänkin aloitteen takana. Ja kuinka ollakaan samainen henkilö sattuu asumaan Hämeentiellä. Sanoisin, jotta ei siinä yleinen etu ole ollut mielessä vaan oma henkilökohtainen päähänpinttymä, kun koskee omaa asuinaluetta.
Kuka?

Sori... jäi kertomatta. Kyseessä on siis Emma Kari. Ei tämä sataprosenttinen tieto ole aloitteen tekijästä, mutta avoimesti hehkuttaa muutosta ja asuu Hämeentien varressa.

Varmasti on mukava saada yksityisliikenne pois ja siirtää se Sörnäisten Rantatielle. Oli kuitenkin vain oma etu eikä kansalaisten etu mielessä?

Jorma M.


Jos oikeasti ajatellaan ympäristöä, niin pitäisi HETI kieltää taksiliikenne ja yksityisautoilu koko Helsingistä. Ja dösätkin. Kiinni vaan. Myös poliisiautot, ehkä lopuksi myös ambulanssit ja paloautot. Ne saastuttaa.

Mutta pääasia että Vihreät, Kokoomus, Vaemmistoliitto ja No Future eivät ikinä saisi liikkua Helsingissä kuin ratikalla. 
"On käynyt ilmi, että demokratia ja lehdistön vapaus ovat suurimpia niistä tyhjistä korulauseista, jotka milloinkaan ovat ihmismieltä sumentaneet".

Paju

Hölmöintä Hämeentien sulkemisessa yksityisautoilulta on, että sen tukkivat lähinnä linja-autot.

Ruuhka-aikaan se ei ole kovin houkutteleva läpiajokatu oikeastaan mistään suunnasta. Muina aikoina henkilöautoliikenne on aika kohtuullista. Pelkästään se, että Hämeentietä pitkin joutuu Kurviin seisomaan jokaisissa liikennevaloissa sekä väistelemään raitiovaunupysäkeille ryntäileviä jalankulkijoita ja pysäkeiltä lähteviä busseja tekee reitistä ikävän.

Kadun sulkeminen on mielestäni liioiteltua, sillä on kuitenkin käyttäjäkuntansa ja toisinaan se on ihan käyttökelpoinen väylä.

guest15586

Quote from: Paju on 04.03.2019, 21:54:02
Hölmöintä Hämeentien sulkemisessa yksityisautoilulta on, että sen tukkivat lähinnä linja-autot.

Ruuhka-aikaan se ei ole kovin houkutteleva läpiajokatu oikeastaan mistään suunnasta. Muina aikoina henkilöautoliikenne on aika kohtuullista. Pelkästään se, että Hämeentietä pitkin joutuu Kurviin seisomaan jokaisissa liikennevaloissa sekä väistelemään raitiovaunupysäkeille ryntäileviä jalankulkijoita ja pysäkeiltä lähteviä busseja tekee reitistä ikävän.

Kadun sulkeminen on mielestäni liioiteltua, sillä on kuitenkin käyttäjäkuntansa ja toisinaan se on ihan käyttökelpoinen väylä.

Mielestäni kyseessä on puhtaasti ko. neitokaisen oman edun tavoittelu. Ei infran kunnostus tai liikennepoliittiset syyt,

guest11919

Quote from: Paju on 04.03.2019, 21:54:02
Hölmöintä Hämeentien sulkemisessa yksityisautoilulta on, että sen tukkivat lähinnä linja-autot.

Ruuhka-aikaan se ei ole kovin houkutteleva läpiajokatu oikeastaan mistään suunnasta. Muina aikoina henkilöautoliikenne on aika kohtuullista. Pelkästään se, että Hämeentietä pitkin joutuu Kurviin seisomaan jokaisissa liikennevaloissa sekä väistelemään raitiovaunupysäkeille ryntäileviä jalankulkijoita ja pysäkeiltä lähteviä busseja tekee reitistä ikävän.

Kadun sulkeminen on mielestäni liioiteltua, sillä on kuitenkin käyttäjäkuntansa ja toisinaan se on ihan käyttökelpoinen väylä.

Navigointiohjelmat myös ohjaavat Sörnäisten rantatielle, joten voi olettaa, että Hämeentietä käyttävät ne, joilla on siihen jokin järkevä syy.

no future

Quote from: Helmeri on 04.03.2019, 20:53:01
Quote from: no future on 04.03.2019, 16:58:21
Quote from: Helmeri on 04.03.2019, 15:12:01

Muuan Virheiden edustaja on tämänkin aloitteen takana. Ja kuinka ollakaan samainen henkilö sattuu asumaan Hämeentiellä. Sanoisin, jotta ei siinä yleinen etu ole ollut mielessä vaan oma henkilökohtainen päähänpinttymä, kun koskee omaa asuinaluetta.
Kuka?

Sori... jäi kertomatta. Kyseessä on siis Emma Kari. Ei tämä sataprosenttinen tieto ole aloitteen tekijästä, mutta avoimesti hehkuttaa muutosta ja asuu Hämeentien varressa.

Varmasti on mukava saada yksityisliikenne pois ja siirtää se Sörnäisten Rantatielle. Oli kuitenkin vain oma etu eikä kansalaisten etu mielessä?
Puolittain oikein. En muistanut itsekään asian etenemistä, mutta tämähän on kuntalaisaloitteesta lähtöisin:

https://m.facebook.com/emmakari1/posts/10152133953470949

guest15036

https://www.hs.fi/kaupunki/jarvenpaa/art-2000006023896.html

QuoteJärvenpäähän rakennetaan kristillinen asuinalue

Kristillisen Laiho-yhdistyksen haaveissa on saada Lepolaan kolmen korttelin kristillinen asuinalue. Ensimmäisen korttelin on määrä valmistua ensi vuonna.

(...)

Kortteli rakennetaan Lepolan alueelle Keski-Uudenmaan kristillisen koulun ja päiväkodin läheisyyteen. Myös kaksi muuta korttelia rakennettaisiin samalle alueelle.

Kristillinen asuinyhteisö on ollut Laihon aktiivien mielessä jo pitkään. Vuosituhannen alussa joukko suunnitteli Keski-Uudellemaalle kristillistä koulua, päiväkotia ja vanhusten hoivakotia. Koulu ja päiväkoti aloittivat toimintansa jo vuonna 2000, mutta ajatus hoivakodista nousi uudelleen esiin vasta, kun koulu muutti Keravalta Järvenpäähän melkein kymmenen vuotta myöhemmin.

Pian ajatus hoivakodista laajentui kristilliseksi asuinyhteisöksi. Hanke nimettiin Laihoksi, ja hanketta edistävä yhdistys rekisteröitiin nimellä Kristillinen vanhusten asumisyhdistys Laiho ry.

(...)

Kristilliseen asuinkortteliin on suunnitteilla seitsemän taloa, joihin tulee 17 vuokra-asuntoa ja 34 omistusasuntoa ikäihmisille, perheille ja yksin asuville. Vaikka asuinalue on kristillinen, yhdistys ei aio valikoida asukkaita.

"Olemme tiedotuksessa hyvin avoimia. Haluamme tuoda esille, millaisesta asuinalueesta on kyse, jotta kenellekään ei tule yllätyksenä, mihin on tullut. Ihminen itse tietää, haluaako asua tällaisessa korttelissa. Uskomme, että se pitkälti ohjaa asukkaaksi hakeutumista."

(...)

Jos asuntojen ennakkomarkkinointi sujuu odotetusti, talojen rakentaminen alkaa ensi kesänä. Valmista pitäisi olla 2020 kesän tietämillä. Forsmanin mukaan kaikki vuokra-asunnot on jo varattu ja omistusasunnoista 12.

(...)

no future

Koskas yleensä julkistetaan tulevan kesän katutyömaat? Yritin netistä etsiä, mutta mitään ei tullut vielä vastaan. Omat tulevat työkohteet on liikenteellisesti ihanasti levällään pitkin Uuttamaata, ja olisi mukava hieman ennakoida sekä aikatauluttaa hommia ja logistiikkaa.

Titus

^^ niin, muistetaan lipposen talolle vievän tien hidastustöyssyjen poisto. ne kun ei tuntuneet pääministeriaudin takapenkillä mukavilta.

that's a bingo!

guest15586

Quote from: no future on 05.03.2019, 09:44:05
Quote from: Helmeri on 04.03.2019, 20:53:01
Quote from: no future on 04.03.2019, 16:58:21
Quote from: Helmeri on 04.03.2019, 15:12:01

Muuan Virheiden edustaja on tämänkin aloitteen takana. Ja kuinka ollakaan samainen henkilö sattuu asumaan Hämeentiellä. Sanoisin, jotta ei siinä yleinen etu ole ollut mielessä vaan oma henkilökohtainen päähänpinttymä, kun koskee omaa asuinaluetta.
Kuka?

Sori... jäi kertomatta. Kyseessä on siis Emma Kari. Ei tämä sataprosenttinen tieto ole aloitteen tekijästä, mutta avoimesti hehkuttaa muutosta ja asuu Hämeentien varressa.

Varmasti on mukava saada yksityisliikenne pois ja siirtää se Sörnäisten Rantatielle. Oli kuitenkin vain oma etu eikä kansalaisten etu mielessä?
Puolittain oikein. En muistanut itsekään asian etenemistä, mutta tämähän on kuntalaisaloitteesta lähtöisin:

https://m.facebook.com/emmakari1/posts/10152133953470949


Maksumuurin takaa en pääse lukemaan hs juttua... ettei vain kansalaisalpitteen tekijä olisi Emma Kari?

hulaq

Quote from: Helmeri on 05.03.2019, 13:24:32
Maksumuurin takaa en pääse lukemaan hs juttua... ettei vain kansalaisalpitteen tekijä olisi Emma Kari?

Ei. Otso Kivekäs ja Marjut Ollitervo ovat.
Iudex illius ero

no future

Hämeentien muutoksessa kyseessä tosiaan oli siis kansalaisaloite, eli suora demokratia toimii sittenkin?

jmk

^ "Suora" demokratia eli kun kaupunginhallituksen varapuheenjohtaja tekee "kuntalaisaloitteen" niin johan menee aloite läpi ohituskaistaa  :flowerhat:

guest15586

Quote from: no future on 05.03.2019, 14:02:49
Hämeentien muutoksessa kyseessä tosiaan oli siis kansalaisaloite, eli suora demokratia toimii sittenkin?

Jospa kuitenkin vain Emma Kari pyysi kavereitaan, jotta ei olisi liian epäillyttävää?

no future

Quote from: jmk on 05.03.2019, 17:54:00
^ "Suora" demokratia eli kun kaupunginhallituksen varapuheenjohtaja tekee "kuntalaisaloitteen" niin johan menee aloite läpi ohituskaistaa  :flowerhat:
Helsingin polkupyöräilijät ry ja Helsingin yliopiston ylioppilaskunta sen kuntalaisaloitteen takana olivat, ja vaikka Kivekäs järjestössä toimiikin niin ei aloitteen käsittelyssä mitään ohituskaistaa käytetty. 12 000 helsinkiläistä sen aloitteen kuitenkin allekirjoitti.

Ylipäätään on järkevämpää lobata ja ajaa eteenpäin hankkeita joilla tietää jo valmiiksi olevan kannatusta sekä onnistumismahdollisuuksia. Näin saattaa saada joskus jotain aikaiseksikin, sen sijaan että kerta toisensa jälkeen hakkaa päätään seinään kun muut valtuutetut ja kunnan virkamiehet eivät ostakaan sitä omaa "loistavaa" ehdotustasi.

Nikolas

Quote from: Nikolas Ojala on 04.03.2019, 13:01:14

Kaikki kiskoihin perustuvat liikenneratkaisut ovat jäykkiä ja sellaisina epäilemättä sopivat hyvin totalitaristien visioihin


Tällä en tarkoittanut sanoa että kiskoliikenne olisi pelkästään totalitaristien juttu. Itsekin melko runsaasti junia käyttäneenä tunnustan että kiskoliikenteessä on joitain huomattavia etuja.

guest15036

https://yle.fi/uutiset/3-10673334

QuoteEspoo haluaa aikalisän Raide-Jokerissa – uhkaako miljoonahanke nyt viivästyä? "Ei tämä aikataulua ainakaan nopeuta"

Espoon kaupunginhallituksen puheenjohtaja Markku Markkula arvioi, että päätös tietää muutaman kuukauden viivettä projektille.

Espoon kaupunginhallitus on päättänyt palauttaa Raide-Jokerin tarkennetun hankesuunnitelman uudelleen valmisteltavaksi.

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja, kokoomuksen Markku Markkula kertoo syyksi maanantaiseen päätökseen, että Espoo haluaa käydä kustannuksia läpi.

Tammikuussa kerrottiin, että Raide-Jokerin kustannukset olivat nousseet 93 miljoonaa huhtikuun 2015 hintatasossa. Tuolloin tavoitteena oli, että rakentaminen voitaisiin aloittaa kesäkuussa 2019.

Markkulan mukaan Espoo haluaa läpivalaista Raide-Jokerin kustannuksia niiden kohoamisen takia ja katsoa, löytyisikö jostakin säästämisen varaa. Hanketta ei kuitenkaan olla kaatamassa.

– Keskusteluja tullaan käymään Helsingin ja Raide-Jokerin organisaation kanssa allianssimallin käytäntöön soveltamisesta, kilpailutuksista ja bonusjärjestelmistä.

(...)

Jotta Raide-Jokerin rakentaminen voisi alkaa kesäkuussa, valtuustopäätökset pitäisi saada maaliskuun aikana. Saarikosken mukaan tämä näyttää nyt epätodennäköiseltä. Viivästyksiä siis saattaa tulla, mutta tilanne on toistaiseksi auki.

guest15586

Quote from: Pamfletti on 07.03.2019, 11:01:33
https://yle.fi/uutiset/3-10673334

QuoteEspoo haluaa aikalisän Raide-Jokerissa – uhkaako miljoonahanke nyt viivästyä? "Ei tämä aikataulua ainakaan nopeuta"

Espoon kaupunginhallituksen puheenjohtaja Markku Markkula arvioi, että päätös tietää muutaman kuukauden viivettä projektille.

Espoon kaupunginhallitus on päättänyt palauttaa Raide-Jokerin tarkennetun hankesuunnitelman uudelleen valmisteltavaksi.

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja, kokoomuksen Markku Markkula kertoo syyksi maanantaiseen päätökseen, että Espoo haluaa käydä kustannuksia läpi.

Tammikuussa kerrottiin, että Raide-Jokerin kustannukset olivat nousseet 93 miljoonaa huhtikuun 2015 hintatasossa. Tuolloin tavoitteena oli, että rakentaminen voitaisiin aloittaa kesäkuussa 2019.

Markkulan mukaan Espoo haluaa läpivalaista Raide-Jokerin kustannuksia niiden kohoamisen takia ja katsoa, löytyisikö jostakin säästämisen varaa. Hanketta ei kuitenkaan olla kaatamassa.

– Keskusteluja tullaan käymään Helsingin ja Raide-Jokerin organisaation kanssa allianssimallin käytäntöön soveltamisesta, kilpailutuksista ja bonusjärjestelmistä.

(...)

Jotta Raide-Jokerin rakentaminen voisi alkaa kesäkuussa, valtuustopäätökset pitäisi saada maaliskuun aikana. Saarikosken mukaan tämä näyttää nyt epätodennäköiseltä. Viivästyksiä siis saattaa tulla, mutta tilanne on toistaiseksi auki.

Mitäs menette valitsemaan allianssimallin toteuttamismuodoksi... ei pitäis tulla yllätyksenä kustannusten nousu

Titus


Mäkelänkadulle jättiremontti: 2,5-metriset pyörätiet, jalkakäytävä leveimmillään 3,7 metriä – "Katutila jaetaan uusiksi palvelemaan kaikkia"

Mäkelänkadulle suunniteltu jättiremontti alkaa Hämeentien peruskorjauksen jälkeen. Rakennustyöt on tarkoitus aloittaa vuonna 2024.
Kaupungin mukaan Mäkelänkadun katutila jaetaan uusiksi siten, että katu palvelee mahdollisimman hyvin kaikkia kulkumuotoja.

Pyöräilijät saavat yksisuuntaiset, tasoerotellut pyörätiet, joiden leveys on 2,25–2,5 metriä. Pyöräteiden vieressä kulkevat jalkakäytävät, joiden leveys suurimmmillaan on 3,7 metriä.
Yksityisautoilta vähenee remontissa yksi kaista. Jatkossa Mäkelänkadulla on kaksi kaistaa suuntaansa, joista toinen on varattu pääosin busseille.
Kaikki Mäkelänkadun ylittävät suojatiet ovat remontin myötä valo-ohjattuja liikenneturvallisuuden parantamiseksi.

koko juttu
https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/752039-makelankadulle-jattiremontti-25-metriset-pyoratiet-jalkakaytava-leveimmillaan-37


that's a bingo!

l'uomo normale

QuoteHELSINGIN seudun joukkoliikenteen lippu-uudistus tulee voimaan lauantaina huhtikuun 27. päivänä.

Pääsiäisen jälkeisellä viikolla, juuri ennen vappua kuntarajat menettävät merkityksensä joukkoliikenteessä. Siirrytään vyöhykemalliin, jossa matkan hinta mittaa likimain sen etäisyyttä Helsingin keskustasta.

Vyöhykkeet on nimetty kirjaimilla A, B, C ja D.

Lähes 100 miljoonan euron uudistusta on valmisteltu pitkään, ja se valmistuu melkein neljä vuotta myöhässä.

Uudistuksessa osa matkustajista voittaa, osa häviää. Eniten voittajia on B-vyöhykkeellä, jonka asukkaista monelle riittää jatkossa nykylippua yli 40 prosenttia halvempi AB- tai BC-lippu.[...]

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006033372.html?utm_campaign=tf-HS&utm_term=0&utm_source=tf-other&share=d9bbbdee5d6ea271d94af54318ab5450

Kaupunkien sisäisten lippujen lopun myötä kuukausilippu kallistuu, mutta samalla rahalla pääsen Helsingin keskustan lisäksi ainakin Selloon ja Myyrmanniin. Saapa nähdä laskeeko Helsingin ydinkeskustan ketjumyymälöiden vetovoima matkalippureformin takia vähäsen.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

guest15036


l'uomo normale

Quote from: Pamfletti on 13.03.2019, 13:23:29
^ Sekavalta kuulostaa tämä uudistus.

Ei minusta sekava uudistus, periaatteessa muitten maitten esikuvan mukainen ja ihan järkevä. Mutta pakkomyyvät puolet nykyistä seutulippua, niin ihan hupiajeluihin ei tulevaisuudessa kausilippua viitsi hankkia.

Mielenkiintoista nähdä uudistuksen vaikutus ihmisten matkustamiseen, erityisesti ei-pakollisilla matkoilla.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Titus

Vaikuttaa ihan järkevältä ja tarpeelliselta uudistukselta, esim Otaniemeen pääsee Hgistä nyt AB-lipulla seutulipun sijaan.  Eli A - B aluelipun aiemmin tarvinneet säästävät huomattavasti.
that's a bingo!

Paju

Varsinkin läntisen liityntäliikenteen ja länsimetron kannalta järkevä uudistus, vaikka totuttelu toki vie aikansa.

Idästä on tähänkin asti päässyt Helsinkiin näppärästi ajamalla itäisimmille metroasemille ja jatkamalla metrolla keskustan suuntaan paikallislipun hinnalla. Lännessä sen sijaan on joutunut ajamaan melkein keskustaan asti tai maksamaan huomattavasti kalliimman seutulipun. Käytännössä tämä on tehnyt liityntäliikenteen käyttämisestä kannattamatonta.

Vyöhykeraja kuntarajan sijaan siirtää paikallislipun käyttöaluetta lännemmäs, jolloin auton voi jättää Kauniaisten korkeudelle ja silti päästä edullisesti perille.