News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Homman suuri ja kaikenkattava kaupunki- ja liikennesuunnitteluketju

Started by Mika.H, 12.04.2013, 22:50:29

Previous topic - Next topic

Lasse

Quote from: Eino P. Keravalta on 05.01.2019, 12:07:48
Kiva, että viihtyisiä alueita vielä löytyy  :)

Niistä voisi saada vielä mukavampia, jos sinne saataisiin neemuja, eli neekereitä, mustalaisia ja muslimeja.

Juicehan innovoi aikonaan Läänimurhaajan. Ajat ovat muuttuneet, joten voisimme työllistää noita kultamunia hieman modernimmalla nimikkeellä. Miltä kuullostaisi Kyläraiskaaja?

Mycket spännande.
NOVUS ORDO HOMMARUM


Beenari

Laitetaanpas tähän pari esimerkkiä vihreiden liikennepolitiikan käytännön toteutuksista Helsingissä.

Esimerkki yksi: Kehä I länteen välillä Lahdenväylä - Malmi.
Tähän tehtiin mittava remontti, muunmuassa myllättiin koko tienpenger aivan uusiksi jotta saadaan rakennettua "luonnollinen" meluvalli Sepänkylän kohdalle. Siinä kohdassa on bussipysäkki. Ja bussipysäkki on Lahdenväylältä tulevan kiihdytyskaistan päässä. Heti pysäkin jälkeen on pieni pätkä kaistaa jäljellä ikäänkuin bussille kiihdytyskaistaksi. Toki nykyaikaiselle 16tn painavalle eco-viritetylle paikallisbussille aivan liian lyhyt 80km/h vauhdin saavuttamiseksi. Noin 200m pitkän kavennuksen jälkeen levenee tie taas seuraavaan liittymään menevien autojen ryhmityskaistaksi. Joten tuolla pakotetaan hidas linja-auto vaihtamaan kaistaa muun liikennevirran sekaan, tuon 200m kavennuksen takia. Tämä vaikeuttaa sekä muuta liikennettä että joukkoliikennettä. Tarpeettomasti. Tilaa tuossa kohdassa olisi ollut enemmän kuin tarpeeksi jatkaa tuo reunimmainen kaista yhtenäiseksi seuraavaan liittymään saakka. Ja tuolle pysäkille pysähtyvistä paikallisliikenteen busseista ainoastaan linja 54 jatkaa Kehä I:stä suoraan, kaikki muut jatkavat seuraavasta liittymästä pois Kehä I:ltä.

Esimerkki kaksi: Itäväylä keskustan suuntaan Siilitien ja Herttoniemen välissä. aivan samankaltainen remontti. Samankaltainen pysäkin sijoittelu. Samankaltainen kiihdytysmahdollisuus busseille. Ja täsmälleen samanlainen tarpeeton kavennus kohdassa jossa tilaa olisi ollut vaikka muille jakaa.

Edit: ja kaikki tuolle pysäkille pysähtyvät paikallisliikenteen bussit nousevat seuraavasta liittymästä pois Herttoniemeen.


Näille ratkaisuille olen koittanut etsiä jotakin konkreettista ja järkevää syytä. Enkä ole löytänyt. Joten ainoaksi vaihtoehdoksi näyttää jäävän, Anni Sinnemäen toimiessa kaupunkiympäristöstä vastaavana apulaiskaupunginjohtajana ja nykyisin apulaispormestarina, liikenteen tahallinen hankaloittaminen. Edes joukkoliikenteen sujuvuutta ei saa mitenkään parantaa, jos se samalla saattaa parantaa yksitysiautoilun sujuvuutta.
"Hölmöä miettiä, mikä maan tai maapallon tila on sadan vuoden kuluttua. Meistä kumpikaan ei ole silloin enää elossa"
- Antti Rinne (SDP)

Supernuiva

Quote from: Don Nachos on 05.01.2019, 12:10:56
Sosialisoidaan autotehtaat, niin valtio voi alkaa myymään halpoja Elektro-Trabantteja. Loppuisi naapurikateuskin, kun kaikilla olisi samanlaiset autot.
Vielä tähän mennessä yhdessäkään sosialistimaassa ei ole ollut kaikilla samanlaisia autoja.

Jos yhtään tiedät, niin esimerkiksi DDR:ssä yläluokka ajoi Wartburgilla ja vielä ylempi Ladoilla.

Wartburg oli tavallisen kansan auto vain lännessä.

Lalli IsoTalo

Quote...ainoaksi vaihtoehdoksi näyttää jäävän, Anni Sinnemäen toimiessa kaupunkiympäristöstä vastaavana apulaiskaupunginjohtajana ja nykyisin apulaispormestarina, liikenteen tahallinen hankaloittaminen ...

10 pistettä ja papukaijamerkki!
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

l'uomo normale

Quote from: Supernuiva on 05.01.2019, 21:31:48
Quote from: Don Nachos on 05.01.2019, 12:10:56
Sosialisoidaan autotehtaat, niin valtio voi alkaa myymään halpoja Elektro-Trabantteja. Loppuisi naapurikateuskin, kun kaikilla olisi samanlaiset autot.
Vielä tähän mennessä yhdessäkään sosialistimaassa ei ole ollut kaikilla samanlaisia autoja.

Jos yhtään tiedät, niin esimerkiksi DDR:ssä yläluokka ajoi Wartburgilla ja vielä ylempi Ladoilla.

Ja DDRn ministerit ajoivat Volvoilla, ainakin valtion loppuaikoina.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Supernuiva

Quote from: l'uomo normale on 05.01.2019, 21:39:39

Ja DDRn ministerit ajoivat Volvoilla, ainakin valtion loppuaikoina.

Erich Honeckerilla oli vastaava Citroen kuin Ranskan valtionpäämiehellä.

no future

Quote from: Lalli IsoTalo on 05.01.2019, 21:36:52
Quote...ainoaksi vaihtoehdoksi näyttää jäävän, Anni Sinnemäen toimiessa kaupunkiympäristöstä vastaavana apulaiskaupunginjohtajana ja nykyisin apulaispormestarina, liikenteen tahallinen hankaloittaminen ...

10 pistettä ja papukaijamerkki!
Täysin Samanlaista innovatiivisuutta on viime aikoina tullut vastaan muuallakin kuin Helsingissä. Että en tiedä kuka näitä linjauksia viime kädessä päättää.

Kuinkahan paljon ihmiset posottelisi tuosta bussipysäkistä läpi tai aiheuttaisivat vaaratilanteita/turhaa ruuhkaa ryhmittymällä jo ennen pysäkkiä kaistalle? Kantakaupungissahan nuo toimivat ihan hyvin kuitenkin, vaikka bussipysäkki olisikin "keskellä kaistaa".

Nikolas

Siinä se vihreä upotia lähestyy kovaa vauhtia. Mikä voisi mennä pieleen?
Quote

Liikennemääriltään erittäin vilkkaaksi luonnehdittavan Tuusulantien alentaminen kaduksi etenee nyt kovaa vauhtia. Helsingin sisääntuloväylistä myös Itäväylä ja Vihdintie pientareineen muutetaan asuinalueiksi.

• Lempinen, Tommi: Upouudet kuvat purettavista moottoriteistä julki – autojen tilalle suunnitellaan melko erikoisiakin rakennelmia Ilta-Sanomat, 2019-01-10.

Lisäksi, kuten jutun kuvituksesta ilmenee, näiden uusien suunnitelmien toteuttaminen tuo Helsinkiin ikuisen kesän.

Nikolas

Tämä ilmiö saattaa yleistyä Helsingissä.
[tweet]1083009838228090882[/tweet]

Titus


Kukahan ja millä työvoimalla nämä hommat tehdään jos samaan aikaan revitään kaikki päätiet ja yhdysliikennetiet auki "uusittavaksi" ? eikun joo, onhan meillä työvoimaa reservissä


Naurattaa nuo havainnekuvat missä ilmapallot lentelevät ja porukka suhailee pyörällä/jollakin ihmelaitteella. Entä sitten kun on se normi puolimetriä lunta ?
Varsinkin nuo kehikot missä roikkuu jotain kasveja, niiden päälle vissiin rakennetaan seuraavassa vaiheessa katto...
that's a bingo!

milli

Tulevina vuosina väestöstä 25 % pitäisi olla ulkomaalaistaustaisia mutta havaintokuvista puuttuvat kaapuakat lastenvaunuineen sekä tummat nuorukaiset.

guest11919


l'uomo normale

Quote from: Nikolas Ojala on 10.01.2019, 10:09:43
Siinä se vihreä upotia lähestyy kovaa vauhtia. Mikä voisi mennä pieleen?

Lisäksi, kuten jutun kuvituksesta ilmenee, näiden uusien suunnitelmien toteuttaminen tuo Helsinkiin ikuisen kesän.

Jos hyvin käy, Helsingin keskustasta tulee uinuva nukkumalähiö, mitä nyt turistit piristävät joitakin kortteleita, varsinkin kesäaikaan.

Hyvin jutun kuvatekstissä:

QuoteJuuri päättyneen kilpailun palkinonsaajiin kuuluvassa Hairpin-nimisessä visualisoinnissa erikoisinta ovat rakennuskustannuksiltaan tavanomaista ilmeisen paljon kalliimmat korotetut pyörätiet sekä jalkakäytävät, joista kummatkin mutkittelevat jännitteisten (600 V) ajojohtimien yläpuolella.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Kulttuurirealisti

Tuo Tuusulantien suunnitelma näyttää niin järjettömältä, että Vihreät tulee saamaan roppakaupalla kiukkuista palautetta. Hintaakin tulee kertymään, uskon.

Ei siinä, jos noista perhanan bulevardisoinneista toteutuu yksi tai useampi, niin useampi varmaan ajattelee että firma Espooseen tai Vantaalle, asumaan pois Helsingistä.
"Ovela tapa pitää ihmiset passiivisina ja kuuliaisina on rajoittaa tiukasti hyväksyttävien mielipiteiden kirjoa, mutta sallia hyvin vilkas keskustelu sen kirjon sisällä. ... tämä antaa ihmisille tunteen, että ajattelu on vapaata." - Chomsky

Eino P. Keravalta

Quote from: Bona on 10.01.2019, 16:32:05
Eikö noita hulluja voi mitenkään estää?  :'(

Mutta kun heillä on Suuri Aate ja he ovat oikeassa!

Ne ajattelevat, että jos autotiet poistetaan niin kaikki alkavat ajaa fillareilla. Aika lapsellista. Todellisuudessa ne autoilijat vain muuttavat sinne, missä autolla voi ajaa. Jäljelle jäävät kehitysmaalaiset ja köyhät. Siinäpä sitä metropolia sitten  :facepalm:

Pitäisiköhän jonnekin Loviisaan tai Inkooseen alkaa jo nyt rakentaa Suomen tulevaa pääkaupunkia kun tämä nykyinen näköjään pilataan vihreillä kommunisteilla, narkkareilla ja kehitysmaalaisilla tyttöjenahdistelijoilla?
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

no future

Ne Loviisalaiset ja Inkoolaisethan ajelee nykyään onnellisesti Helsinkiin joka päivä.

Vakavammin, niin onko tällaisia kaupunkibulevardeja tai sisääntuloväylien downgreidausta tehty aiemmin missään päin maailmaa? Kiinnostaisi käytännön kokemukset asiasta, nykyisen estottoman kauhistelun/ihastelun sijaan.

guest11919

Miten vihreät voivat väittää olevansa heikompien puolella? Miten he ajattelivat sairaiden, vammaisten ja vanhusten pyöräilevän Helsinkiin?

Lisäksi joukkoliikenne tulee kärsimään. Eiväthän bussit pääse pyöräilybulevardille.

no future

Quote from: Bona on 10.01.2019, 17:36:50
Miten vihreät voivat väittää olevansa heikompien puolella? Miten he ajattelivat sairaiden, vammaisten ja vanhusten pyöräilevän Helsinkiin?

Lisäksi joukkoliikenne tulee kärsimään. Eiväthän bussit pääse pyöräilybulevardille.
Eihän niitä autoja kokonaan olla poistamassa. Joukkoliikenne siirtyy entistä enemmän kiskoille. Kehärata valmistui jo, raidejokerin rakentaminen alkaa tänä vuonna ja pisararata on yhä suunnitteilla. Mäkelänkadulle/Tuusulantielle on tulossa pikaratikka. Lisäksi busseille tulee omat kaistat ja enemmän etuajo-oikeuksia suhteessa muuhun liikenteeseen.

Tässä on kuitenkin kyse n. 4-5 km pituisista tiealueista kehä ykkösen sisäpuolella, ja kaikki nuo sisäänmenotiethän ruuhkaantuvat nykyäänkin pahasti. Mannerheimintien, Itäväylän ja Mäkelänkadun vetokyky liikenteelle molempiin suuntiin on rajallinen.

Eino P. Keravalta

Quote from: no future on 10.01.2019, 17:32:08
Ne Loviisalaiset ja Inkoolaisethan ajelee nykyään onnellisesti Helsinkiin joka päivä.


Ehkä eivät kovin kauaa niin innokkaina ajele kun Helsinki vaikeuttaa kaiken aikaa liikkumista ja lisää vielä tietullit päälle.

Minusta tietulleista pitäisi vapauttaa ne, jotka käyvät töissä Helsingissä. Tai ainakin tietulliraha pitäisi saada takaisin kun ajaa samaa tietä poispäin eikä jää elätiksi Stadiin  ;)
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Jorma M.

Quote from: Nikolas Ojala on 10.01.2019, 10:09:43
Siinä se vihreä upotia lähestyy kovaa vauhtia. Mikä voisi mennä pieleen?
Quote

Liikennemääriltään erittäin vilkkaaksi luonnehdittavan Tuusulantien alentaminen kaduksi etenee nyt kovaa vauhtia. Helsingin sisääntuloväylistä myös Itäväylä ja Vihdintie pientareineen muutetaan asuinalueiksi.

• Lempinen, Tommi: Upouudet kuvat purettavista moottoriteistä julki – autojen tilalle suunnitellaan melko erikoisiakin rakennelmia Ilta-Sanomat, 2019-01-10.

Lisäksi, kuten jutun kuvituksesta ilmenee, näiden uusien suunnitelmien toteuttaminen tuo Helsinkiin ikuisen kesän.

Olen näistä Sinnemäen projekteista (ja Hgin kok + vihr -meiningistä yleensäkin) samaa mieltä kuin Juha Sipilästä. Olen satavarma ettei kyseessä ole tyhmyys vaan sysipahuus.

Tuusulanväylän pykääminen tukkii meikäläiseltä viimeisen reitin jota olen käyttänyt Hgin kaupoissa asiointiin joten pitäkööt tunkkinsa  :D
"On käynyt ilmi, että demokratia ja lehdistön vapaus ovat suurimpia niistä tyhjistä korulauseista, jotka milloinkaan ovat ihmismieltä sumentaneet".

no future

Tuusulanväylää tullessahan voi jäädä vaikka sinne Jumboon shoppailemaan, jos omalla autolla pitää päästä oven eteen asti ja ruuhkat vituttaa.

guest15036

https://yle.fi/uutiset/3-10614335

QuoteTässäkö uusi länsimetro, pohtivat poliitikot – Raide-Jokerin hinta pullistui kymmenillä miljoonilla jo ennen rakentamisen aloittamista

Poliitikot painottavat, että Uudenmaan isojen hankkeiden kustannukset eivät voi toistuvasti paisua yli suunnitelmien.

Helsingin ja Espoon poliitikot saivat alkuviikosta uutisia, joista kovinkaan moni ei ollut mielissään.

Pikaraitiotie Raide-Jokeri kallistui 93 miljoonaa euroa jo ennen kuin rakentaminen edes alkoi.

Kolmisen vuotta sitten Espoon ja Helsingin valtuustot hyväksyivät kustannusarvion, joka oli 275 miljoonaa euroa. Nyt pikaraitiotien lopullinen kustannusarvio on 386 miljoonaa.

– Meillä kaikilla on muistissa lähihistoriasta länsimetro ja varmaan siitä jonkinlaiset traumat, Espoon kokoomusryhmän puheenjohtaja Henrik Vuornos summaa tuntoja.

Kun Raide-Jokerin alkuperäistä kustannusarviota hyväksyttiin, käytiin painokasta keskustelua siitä, että kustannusarvion haluttiin olevan aidosti luotettava. Vielä vuosi sitten HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski totesi, että allianssiryhmän työ voi päättyä, jos kustannusarvio ylittyy.

Miten tässä kävi taas näin?

Nyt ollaan tilanteessa, jossa Raide-Jokerin ylittynyt kustannusarvio joudutaan viemään uudestaan valtuustojen hyväksyttäväksi.

Espoon ja Helsingin suurimpien valtuustoryhmien puheenjohtajat ihmettelevät, miten tässä kävi taas näin. Raide-Jokeri toteutetaan niin sanottuna allianssimallina, jonka pitäisi käytännössä estää juuri tapahtunut hintalapun kallistuminen.

Allianssimallissa tilaaja sitouttaa toteuttajat, rakentajat ja suunnittelijat mukaan hankkeeseen mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Niin riskit kuin voitotkin jakaantuvat tilaajan ja hankkeen toteuttajien kesken.

Poliitikot odottavat kuulevansa yksityiskohtaisesti, mistä kustannusnousu johtuu. Esimerkiksi Helsingin kokoomusryhmän puheenjohtaja Daniel Sazonov toteaa, etteivät tämän kokoluokan ylitykset voi olla valtuustossa läpihuutojuttuja.

– Ei voi olla niin, että systemaattisesti julkisten liikennehankkeiden kustannusarviot pettävät. Nimenomaan ylöspäin ja kymmeniä, kymmeniä prosentteja, Sazonov sanoo.

Kustannuksia nostaa syvemmälle kaivaminen

Täydellinen yllätys Raide-Jokerin kallistuminen ei ollut, sillä asiaa alettiin ennakoida jo viime vuonna. Kukaan ei silti odottanut kustannusten nousevan näin jyrkästi.

Raide-Jokeri-projektin tilaajan projektijohtaja Juha Saarikoski toteaa, että hintaa nostavat esimerkiksi koko linjalle tehtävä mittava johtosiirto-operaatio ja siihen liittyvät työmaat.

Saarikosken mukaan suunnitteluvaiheessa luultiin, että selvittäisiin vähemmillä johtosiirroilla, jolloin radan viereisissä katurakenteissa olisi pärjätty pintarakenteiden muutoksilla.

– Käytännössä nyt joudutaan kaivamaan vieressä olevia katualueita suunniteltua syvemmältä, Saarikoski toteaa.

(...)

Uuno Nuivanen

QuotePoliitikot painottavat, että Uudenmaan isojen hankkeiden kustannukset eivät voi toistuvasti paisua yli suunnitelmien.

Näin on kuitenkin käynyt vuodesta, vuosikymmenestä ja -sadasta toiseen, vissiin Suomenlinnasta alkaen, jos ei jo ennen. Muut syyt kuin menneestä oppiminen painavat enemmän.

Jos aluksi pyrittäisiin vaikka kustannusarvion tuplaamiseen, ettei aina kolmin - viisinkertaistumiseen.

Oldschoolguy

Tsadin vihreä kurittaja iskee taas. 

QuoteHelsinki suunnittelee luopuvansa pakollisista pysäköintipaikoista jopa kokonaan

Helsingin kaupunki suunnittelee muutosta maan pääkaupungin asuntorakentamista sääteleviin normeihin.
Käytännössä kaupunki ei enää määräisi uusien asuintalojen autopaikkojen vähimmäismäärää, vaan asuntojen rakennuttajat toteuttaisivat pysäköintipaikkoja vain sen verran, miten rakennuttajat itse arvioivat olevan kaupallisen houkuttelevuuden kannalta ihanteellisinta.
...
– Lähtökohtainen ajatus markkinaehtoisessa pysäköinnissä on se, että rakennuttajat voivat vastata pysäköintipaikkojen tarpeeseen joustavammin kuin kaupungin asettama jäykkä pysäköintinormi. Kuluttaja eli asunnon ostaja olisi tämän kaiken keskiössä, Helsingin liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö Reetta Putkonen toteaa kaupungin lähettämässä tiedotteessa.

Uudistuksen tavoitteena ei varsinaisesti ole vähentää pysäköintipaikkojen määrää, mutta on todennäköistä, että markkinaehtoisessa mallissa pysäköintipaikkoja ei toteudu yhtä paljon kuin nykyisin. Myös paikkojen hinnoissa saatetaan tulevaisuudessa nähdä nykyistä suurempia keskinäisiä eroja.
Ääritilanteessa saattaisi olla jopa mahdollista, ettei uuteen asuintaloon tulisi välttämättä yhtäkään perinteistä asukaspysäköintipaikkaa.
Loput linkistä.
https://www.is.fi/autot/art-2000005980509.html?ref=rss

Sama kuritus taitaa olla päällä pian jo joka kylässä?

Uuno Nuivanen

QuoteÄäritilanteessa saattaisi olla jopa mahdollista, ettei uuteen asuintaloon tulisi välttämättä yhtäkään perinteistä asukaspysäköintipaikkaa.

Eikös Espoossa jo ole tällainen, vai oliko rkenteilla vasta?

Nikolas

Quote

– Lähtökohtainen ajatus markkinaehtoisessa pysäköinnissä on se, että rakennuttajat voivat vastata pysäköintipaikkojen tarpeeseen joustavammin kuin kaupungin asettama jäykkä pysäköintinormi. Kuluttaja eli asunnon ostaja olisi tämän kaiken keskiössä, Helsingin liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö Reetta Putkonen toteaa kaupungin lähettämässä tiedotteessa.

Siellä rakentajat jo napsuttelevat sormiaan.
"Aah, ei tarvitse enää ajatellakaan niitä viheliäisiä parkkipaikkoja vaan saadaan keskittyä sellaiseen rakentamiseen josta saadaan kunnolla tuottoa."

Kaikki ne talot rakennetaan ja jonkin aikaa ne menevät myös hyvään hintaan kaupaksikin. Juuri sitähän rakentajat haluavatkin. Siinä vaiheessa kun tyytymättömyys kasvaa erittäin kovaääniseksi, rakentajat ovat jo omansa saaneet ja odottelevat kiinnostuneina että mitähän seuraavaksi tapahtuu. Pääsevätkö he purkamaan vanhoja hienoja taloja ja rakentamaan niiden tilalle pysäköintitaloja? Kaupungin sisäisen mekastuksen jälkeen ja pölyn laskeuduttua työt jatkuvat. Rakentaminen ei lopu. Välillä pitää jotain purkaa, mutta siitäkin maksetaan.

Titus

Quote from: Nikolas Ojala on 28.01.2019, 15:21:50

"Aah, ei tarvitse enää ajatellakaan niitä viheliäisiä parkkipaikkoja vaan saadaan keskittyä sellaiseen rakentamiseen josta saadaan kunnolla tuottoa."


Parkkihalli talon alle á40k€ ruutu ei ole paha hinta rakentajallekkaan...

Asiasta kahdeksanteen: missäköhän ne sadat tuhannet sähköautot lataillaan jos ei taloyhtiön tiloissa tai parkkipaikoilla ?
that's a bingo!

Eino P. Keravalta

No, toisaalta tulevaisuudessa yhä useampi helsinkiläinen tulee olemaan työtön, jolla ei edes ole autoa.

Näitä ryhmiä ovat esimerkiksi syrjäytyneet, narkkarit, ammattitaidottomat kehitysmaalaiset, köyhät ja rapajuopot. Niin ja tietysti itse vihervasemmisto, joka hakee vaikka lumimyrskyssä lapsensa fillarilla päiväkodista samalla kun rahtaa viikon tofuruokaostoksensa pyörän ohjaustangossa.

Onnea Helsinki!
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

no future

Minkä takia työttömyys Helsingissä kääntyisi yhtäkkiä nousuun?

Mitä.parkkipaikkoihin tulee, niin parkkitaloihin/maan allehan ne tosiaan vähitellen siirtyvät, kun ei tiiviisti rakennetuille alueille määräänsä enempää katutason paikkoja mahdu. Ainakin Jätkäsaaressa ja kalasatamassa asukaspysäköinti on jo halleissa, ja kadunvarsilla vain kahden tunnin kiekkopaikkoja. En tiedä mikä on kantakaupungin pysäköintihallien asukaspysäköinnin määrä, mutta kovin autiota niissä on aina kun viikonloppuisin tulee autoa vaikkapa Kluuvin parkissa pidettyä.