News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Homman suuri ja kaikenkattava kaupunki- ja liikennesuunnitteluketju

Started by Mika.H, 12.04.2013, 22:50:29

Previous topic - Next topic

no future

Varmaan jossain landella todella yllättävää, mutta Helsingin itäisessä kantakaupungissa kämpille riittää ihan kysyntää vapailla markkinoillakin.

Tulevaisuus

Miksi menisin notkumaan yhteenkään kauppakeskukseen, ei kiinnosta vaikka olisi aikaakin. Teen täsmäiskuja katson netistä mitä haluan ja mikä hinta on, sitten päätän tilaanko ulkomailta vai ostanko suomesta. Sen jälkeen päätös haenko vai tuoko posti. Suoraa toimintaa, en halua notkua missään turhaan.

kivimies

Quote from: no future on 18.11.2018, 20:31:30
Varmaan jossain landella todella yllättävää, mutta Helsingin itäisessä kantakaupungissa kämpille riittää ihan kysyntää vapailla markkinoillakin.
Kai sinne tulee myös kaupungin vuokra-asuntoja. Mitä tulee loppuihin asuntoihin, Helsingin seudun väkiluvun kasvu vaikuttaa kaikkien kaupunginosien asuntomarkkinoihin.

Ilman väkiluvun paisuttamista humanitaarisella maahanmuutolla, Kalasataman asunnoille olisi vähemmän kysyntää.

Lalli IsoTalo

Tämä on vähän sivupolkua, mutta ostamiseni on siirtynyt sellaisten sivustojen kuten wish.com (kusetusten seasta löytyy hyvääkin tavaraa) ja thomann.com seuraamiseen ja hyödyntämiseen.

Lisäksi ostelen, vaihtelen ja myyn tavaraa facebookin eri ryhmien kautta. Tänään sovin 30W Voxini vaihtamisesta pienempään, välirahalla.

Sapuskat ostan itse Lindlistä, ihan käymällä lähimyymälässä.


Maailma muuttuu, eskoseni. Minua ei haittaa, että tavaran kuljetus Kiinasta kestää kuukauden. Kaikkea ei ole pakko saada just nyt heti.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Mok

Quote from: Don Nachos on 18.11.2018, 18:43:03
Quote from: Mok on 18.11.2018, 17:16:44
Minulla oli torstaina palaveri Redissä klo 11. Olin etuajassa, joten kiertelin kerroksissa katsellen paikkoja. Asiakkaita ei kaupoissa näkynyt, yleensä kassan luona istuskeli tympääntyneen näköinen myyjä.  Lähtiessän pois puoli yhdeltä, asiakkaitakin oli jo liikkeellä. Lähinnä näyttivät olevan lounaalle menijöitä ja lisänä muutama lastenvaunuja työntelevä äiti.

Liekö Rediin tulleet yrittäjä langenneet konsulttien harhakuviin. Nythän hehkutetaan kaikialla, miten tärkeää kauppakeskukselle on se, että sinne on hyvät raideyhteydet.  Kävijöitä raiteet saattavat tuodakin, mutta suurin myynti per asiakas on Vantaan Jumbossa, minne ei junilla eikä ratikoilla pääse.  Samaten Itä-Keskuksessa Prisma ja Easton menestyvät, vaikka ovat pitkän kävelymatkan päässä metrolta. Niihin pääsee hyvin autolla ja parkkipaikat ovat ilmaisia.  Asiakaskunnassakaan ei ole väriä ja värinöitä juuri lainkaan. Niihin tullaankin ostamaan eikä oleskelemaan.
Klo 11 ihmiset on töissä.

Olen käynyt Redissä muutamia kertoja eri aikoihin ja aika hyvin ihmiset on sen löytäneet. Siis rakennuksen, ei ehkä liikettä johon olivat menossa...

Redin ongelma ei ole kulkuvälineet, sillä sinne on hyvät yhteydet ja ehkä parhaiten suunniteltu autoilu. Ongelma on sokkelo mistä ei löydä mitään. Ihan kuin tarkoituksella olisi haluttu tehdä paikka mistä ei löydä haluamaansa.

Mutta hyviä oleskelupaikkoja siellä on. Oleskelevat ihmiset käyttävät vuodessa enemmän rahaa kompleksissa kuin täsmäkävijät. Siksi suomessakin aletaan oppimaan että ihmisten ja etenkin lapsiperheiden viihtymiseen pitää panostaa. Mitä pidemmäksi vierailu venyy, sitä enemmän palaa rahaa. Amerikkalaiset ovat tässä ajattelussa valovuoden suomea edellä.

Hypermarketti ostarilla on vähän 90-luvun juttu. Se sopii niille jotka ostaa vaatteensa hypermarketista.

Edit: Easton ei muuten ole ostari vaan Keskon hypermarket.

10 suurinta kauppakeskusta v. 2017         
                   kävijät milj.   myynti mil.€   ostos/asiaskas €
Jumbo Vantaa           12,1                  419,6                 34,7
Sello Espoo           24,3            397                         16,3
Itis Helsinki            17,6                   328                         18,6
Iso Omena* Espoo   11,5                   317,2                 18,6
Ideapark Lempäälä   7                   250                         35,7
Kamppi Helsinki   42,8   250   5,8
Hansakortteli   12,4   227   18,3
Mylly Raisio    5,5   223   40,5
Forum Helsinki    14,9   218   14,6
Kaari Helsinki   6,9   215,4   31,2

no future

Sehän on ihan tiedetty trendi, että ostaminen siirtyy enenevissä määrin verkkoon ja ostoskeskusten täytyy myydä itseään jollain muulla. Luulen vaan että ihmiset alkavat kyllästyä noihin geneerisiin ketjurafloihin ja -kauppoihin joka ostarilla. Redillähän on siinä koko Kallio vieressä kilpailijanaan ihmisten ajankäytöstä. Ja ostarille halutessaan Kamppiin pääsee muutamassa minuutissa. 

l'uomo normale

https://www.iltalehti.fi/talous/a/9e8165fc-72c3-4d7d-ae8c-17b61b5f5bb0

QuoteRedi ei ole suinkaan Suomen ainoa kauppakeskus, joka kamppailee asiakasvajeen kanssa.

Verkkokaupan yleistyminen on syönyt merkittävästi etenkin pukeutumistuotteiden myyntiä, selviää Kauppakeskusyhdistyksen barometrista (2018). Myös kauppakeskusten välinen kilpailu on kiristynyt...

Porin keskustassa sijaitseva kauppakeskus Isokarhu on kärsinyt 2-3 vuoden ajan asiakaskadosta. Kilpaileva kauppakeskus Puuvilla ..

– ....kysyntää ole keskustassa riittävästi, toteaa Isokarhun omistavan Cityconin kaupallinen johtaja Mari Laaksonen.

Nyt Citycon suunnittelee, että Isokarhun katutasossa säilyisi jatkossa liiketiloja, mutta muut kerrokset avattaisiin esimerkiksi asunto- tai hotellirakentamiselle.

..

Lahden keskustassa sijaitseva kauppakeskus Trio kärsii ...

Nyt suunnitelmana on pitää vähittäistavarakauppaa kauppakeskuksen katutasossa ja avata ylemmät kerrokset osittain esimerkiksi kaupungin palveluille.

Laaksosen mukaan vähittäiskaupasta alkaa olla jo liikaakin tarjontaa, mikä vaikeuttaa toimintaa kaupungeissa, joissa ei ole suurta asukaspohjaa....

Monet Jyväskylän keskustassa sijaitsevat kauppakeskukset ovat ahdingossa. Reilu vuosi sitten muutaman kilometrin päähän keskustasta perustettiin Prisman yhteyteen suuri kauppakeskus Seppä, joka on vienyt merkittävästi asiakkaita.

.... Citycon myi viime vuonna Jyväskeskuksen ja Forumin.

– Varauduimme kilpailutilanteen muuttumiseen ajoissa, Mari Laaksonen toteaa.

Myös keskustassa sijaitseva Torikeskus on vaikeuksissa. City Kauppapaikat Oy osti Torikeskuksen helmikuussa 2016, mutta myi sen jo pari kuukauden päästä jyväskyläläisen kiinteistösijoittaja Timo Hällin yhtiö Business Networkille (BN). Häll toimii toimitusjohtajana myös West Capital Oy:ssa, joka omistaa Jyväskeskuksen.

....on hänestä kuitenkin muotikaupan siirtyminen enenevässä määrin verkkoon.

Häll muistuttaa, että edellinen kaupan rakennemuutos vei auto- ja rautakaupat pois Jyväskylän keskustasta. Nyt sama on käymässä vaatekaupoille.

..... Keskustan kauppakeskuksia uudistetaan nyt palveluiden ja viihteen suuntaan.
.....


Valkeakosken keskustassa sijaitsevan kauppakeskus Koskikaralla on ollut pidempään vaikeuksia täyttää tyhjiä liiketilojaan...

Tampereen keskustaan viime vuonna avattu kauppakeskus Ratina ja sen vieressä sijaitseva Koskikeskus houkuttelevat .... Myös Lempäälän Ideaparkissa...

– ...Myös verkkoasioinnin yleistyminen ...., arvioi Pirkanmaan Osuuskaupan ryhmäpäällikkö Mari Riutta.

Riutan mukaan nyt täytyy pohtia muun toiminnan lisäämisen mahdollisuutta, kuten kunnan palveluiden lisäämistä kauppojen rinnalle.

....

Kuopion keskustassa torin alle vuonna 2013 rakennettu kauppakeskus Apaja on kärsinyt pahoin yrittäjien ja asiakkaiden puutteesta. ..... Samana vuonna avattu suuri kauppakeskus Matkus, joka sijaitsee kauempana keskustasta Ikean vieressä...
....

.... Kuopion Pysäköinti Oy:n toimitusjohtajan Ari Pääkön mukaan tilanne ei ole yhtä synkkä kuin pari vuotta takaperin, ....

Nykyisin tilannetta helpottaa se, että parissa tyhjillään olevassa liiketilassa on vaihtuvia pop up -myymälöitä, jotka toimivat noin 3–4 kuukauden ajan.

Yrittäjien vaihtuvuus on ollut Apajassa suurta etenkin ravintoloiden osalta.

...

Lappeenrannan Family Centerissä on paljon tiloja tyhjillään, eikä asiakkaita ole riittävästi.Lappeenrannan Family Centerissä on paljon tiloja tyhjillään, eikä asiakkaita ole riittävästi.

.....

Lappeenrannan Myllymäessä sijaitsevan kauppakeskus Family Centerin monet tilat ovat vailla kaupallista käyttöä. Sama tilanne on kauppakeskus Caprissa, ...

...

Kauppalehti kertoi elokuun lopussa, että osa Lappeenrannassa sijaitsevan Ison Kristiinan kauppiaista on vaikeuksissa....verkkokilpailun vuoksi.

Cityconin kaupallinen johtaja Mari Laaksonen kertoo, että Isolla Kristiinalla oli vaikeuksia täyttää liiketiloja parin vuoden aikana, mutta nyt tilanne on parantunut...

Helsingissä isojen kauppakeskusten viereisen paikat, ainakin Isomyyri ja Leppävaaran Galleria ovat näivettyneet pahoin. Kirpputorit ja etnokaupat ja Galleriassa kuntosali ovat nyt niissä vuokralaisia. Pop-up tai halpamyymälöitä alkaa ilmestyä myös keskustaan: Forumin Pocket Shopin on korvannut tarjouskirjakauppa ja Rautatieaseman Pocket Shopiin tulee joululahjakirjojen Pop-up myymälä, muutama vuosi sitten gentrifioidussa Kluuvin kauppakeskuksessa myydään nyt vaatteita ja kenkiä alkaen 5€ tuote, mikä jo vähän minua hätkähdytti. Julkisia palveluita on siirretty poliitikkojen kavereillaan huonosti rakennuttamista 70-luvun elementtikammotuksista vanhoihin liikerakennuksen keskustassa, ainakin verottajan asiakaspalvelupiste on Kluuvin kauppakeskuksessa ja työvoimatoimisto ennen sotia rakennetussa kivitalossa Kampissa. Mutta pitkin kauppakeskuksen aulaa verotoimiston hissiin nojanneet, lähinnä ulkomaalaiset verokortin haluavat eivät ostaneet mitään kahvilan sivupisteestä, mihin he blokkasivat tehokkaasti muiden potentiaalisten asiakkaiden pääsyn. Luultavasti ainoa keino pitää noita paikkoja elossa on virastojen ja julkisten puuhastelukeskusten laajamittainen sijoittaminen niihin.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

guest15036

https://yle.fi/uutiset/3-10526349

QuoteAsiakaskadosta kärsivän helsinkiläisen kauppakeskus Redin johtaja sai potkut

Kauppakeskus yrittää houkutella asiakkaita ja yrittäjiä muutoksilla viihtyvyyteen.

Uuden kauppakeskus Redin johtaja vaihtuu.

SRV:n rakennuttama ja operoima Redi on vapauttanut kauppakeskuksen nykyisen johtajan Pia Svenskin tehtävistään. Uuden kauppakeskusjohtajan haku on aloitettu välittömästi. Svensk siirtyy SRV:n muihin toimintoihin.

(...)

SRV uskoo, että kritiikkiä osakseen saamalla uudella kauppakeskuksella on edellytykset löytää paikkansa pääkaupunkiseudun kovenevassa keskusten kilpailussa. Kullaksen mukaan vain pari yrittäjää on tähän mennessä luovuttanut.

Kullaksen mukaan kauppakeskuksen yrittäjiä on tarkoitus tukea muun muassa lisäämällä markkinointia ja järjestämällä kauppakeskuksessa erilaisia tapahtumia asiakkaiden houkuttelemiseksi.

MW

"You are fired!"

Hirveän Trumppia, mites ne nyt tällä ilakoivat? Missä humanismi?

no future

Äkkiseltään tulisi mieleen, että rakennusliikkeellä ei ole kokemusta eikä kykyä johtaa kauppakeskusta.

Nikolas

Uudella kauppakeskuksen johtajalla on kyllä melkoiset haasteet heti vastassa:

  • Mistäpä niitä huokeita tai edes jotain pysäköintipaikkoja asiakkaille saadaan äkkiä lisää? Kaikki eivät ole oppineet kulkemaan metrolla.

  • Voisiko asiakkaiden liikkumista ympäristöstä kauppakeskukseen vielä jotenkin muuten helpottaa?

  • Miten kauppakeskukseen saadaan juuri niitä liikkeitä mitä sinne todella tarvitaan houkuttelemaan asiakkaita?

  • Miten saadaan kauppakeskuksen opasteet ja muut sisäiset järjestelyt vastaamaan tarpeita niin että asiakkaat eivät eksyisi vaan tulisivat toistekin?
Tietysti todella hyvä johtaja ratkaisee kaikki nämä ja tusinan muuta heti ensimmäisen kuukauden aikana.

jka

SRV:llä ei ollut koskaan tarkoitus alkaa pyörittämään Rediä itse. Tarkoitus oli toimia rakennuttajana ja myydä tai vuokrata koko roska sellaisille joka homman taitaa. Esim. Citycon ei ollut kiinnostunut, eikä kukaan muukaan joten koko roska jäi SRV:n käsiin. Eli homma on ollut grande katastrof jo kauan ennenkuin Redi edes avattiin, asiasta ei vaan puhuta.

Kuvaavaa on että SRV tekee tällä hetkellä tappiota kiinteistöboomin kuumimmassa noususuhdanteen kliimaksissa. Ehkä paskin suoritus koskaan kiinteistöbisneksessä. Tarkoittaa sitä että SRV rykäisee konkkaan kun laskusuhdanne alkaa.

Varmaan hienoa olla Redin johtajana SRV:n tytäryhtiössä joka paniikissa perustettiin pyörittämään Rediä. Sinun syysi kun et saa asiakkaita Rediin. Samaan aikaan koko SRV kyntää tappiolla kun suuremmat pomot eivät saaneet koko paskaa myytyä tai vuokrattua. Näille pomoille toki bonukset.

Taikakaulin

^ Ihan oikein SRV:lle. Se suosii kuulemma ulkomaista halpatyövoimaa rakennustyömaillaan. Raksakaverilta olen kuullut. Siis ei mitenkään poikkeuksellista, mutta on kait pahin sillä saralla.
Lahjoita suomalaisen kulttuurin säilymiseen - https://www.luonnonperintosaatio.fi

"Tarjoamme ainoana valtakunnallisena tahona suoran kanavan luonnonsuojeluun.
Kaikki lahjoitukset käytetään alueiden ostoon, suojeluprosessiin ja syntyneiden luonnonsuojelualueiden vaalimiseen."

Jorma M.



Kirjoitin heti Hesarin taannoiseen Redi-"uutiseen" mielipiteeni. Kerroin mielestäni kolme syytä miksei Redi voi kannattaa.

- tappavat vuokrat
- yksityisautoilu tehty tappavan vaikeaksi
- "asiakkaina" lähinnä metrolla puikkelehtivia teinejä, suurin osa mamuja.

Ei julkaistu.

Sen sijaan mielipideketju oli täynnä analyyseja "väärä valaistus", "sokkeloinen", "epäselvä konsepti"  :D

(nautin muuten suunnattomasti pääkaupunkilaisten ostos"paratiisien" vaikeuksista.)
"On käynyt ilmi, että demokratia ja lehdistön vapaus ovat suurimpia niistä tyhjistä korulauseista, jotka milloinkaan ovat ihmismieltä sumentaneet".

Jepulis

Quote from: Nikolas Ojala on 26.11.2018, 22:23:10
[/li][li]Miten kauppakeskukseen saadaan juuri niitä liikkeitä mitä sinne todella tarvitaan houkuttelemaan asiakkaita?

Urakkaa kerrakseen. Vilkaisin mitä Redistä jää mieleen keskuksen omilta sivuilta.

- Sivuston ilme on Windows 8 muotokielinen sekava englannin ja suomenkielen soppa.

- Afrikkalaisille tai muuten vain ulkomaalaisille on mainosviestinnän perusteella suurin osa tarjonnasta. Paitsi sivun ilme johtaa tähän ajatukseen myös hyvin moni firma mainostaa kokonaan englanniksi. On ilmeisesti ajateltukin ettei kantaväestöä tarvitse palvella.

- Näin joitain liikkeitä, joihin teoriassa voisi muutoin mennä mutta ne kaikki on sellaisia, joihin ei voi välttyä törmäämästä ympäri Suomen.

-  Muu mainonnan perusviesti on, että tässä ollaan niinku ekologisia cityvihreitä ja ihkun monikulttuurisia. Ihkua.


On toi täysin korjaamaton paikka. Kun firmoilta vuokra-aika päättyy, ne kiittää luojaansa ja aika hullu se joka lähtee maksajaksi tilalle. On helppo ennustaa, että jäljellejäävillä liikkeillä tilanne ahdistuu syöksykierteeksi. Jos nyt pakko tolle hukkatilalle jotain keksiä, niin ehkä sinne saisi kaupunkilaisten roskienlajittelukeskuksen.
Vihapuhe on parempi kuin lässytetty valhe.

Nikolas

Tässä on nyt SRV:llä pari vaihtoehtoista tapaa toimia:

  • Yrittää myydä pömpeli pois jollekin ostajalle suuresti alennettuun hintaan. Siinä joutuu kestämään tappiot, mutta voi saada edes jotain takaisinpäin.

  • Jatkaa liikehuoneistojen vuokraamista ja alentaa vuokrat toistaiseksi riittävän alas jotta vuokralla olevat firmat eivät lähtisi pois eivätkä kaatuisi. Liikehuoneistojen ei pidä antaa jäädä tyhjilleen, sillä tyhjenevä kauppakeskus olisi ilmiselvä signaali, että paikka on kuolemaisillaan. Madalletut vuokrat antaisivat kauppakeskukselle jatkoaikaa mutta tappiolla. Jatkoajalla pitäisi onnistua ratkaisemaan kauppakeskusta vaivaavat ongelmat. Ei ole helppoa, mutta en tiedä onko mahdollistakaan.

guest15036

https://yle.fi/uutiset/3-10530357

QuoteSuomen ensimmäinen kansainvälisen tason ostoskylä on nyt avattu Venäjän rajan tuntumaan – katso kuvat hulppeista julkisivuista

Pieni Virolahden kunta on odottanut outlet-ostoskylän toteutumista pitkään.

(...)

Vihdoin kunnan vuosikausia viritellyistä ostoskeskushaaveista yksi on käynyt toteen: Suomen ensimmäinen outlet-ostoskylä viettää avajaisiaan tänään torstaina.

Vaalimaan rajanylityspaikan tuntumassa sijaitseva Zsar Outlet Village jäljittelee pientä kaupunkia, jossa on kansainvälisten merkkiliikkeiden tehtaanmyymälöitä.

Jotkut liikkeet, kuten italialainen muotitalo Armani, avaa Suomen ensimmäisen myymälänsä juuri Zsarissa.

Tynkäavajaiset?

Ostoskylän liiketilat on rakennettu noin 60 liikkeelle, mutta myymälöistä vain 22 avautuu tänään. Osa liikkeistä avataan lähiviikkoina ja osa vasta keväällä, sillä kaikkiin myymälöihin ei ole vielä saatu hankittua työntekijöitä.

(...)

Vainionmäen mukaan kuitenkin jo 60 prosenttia liiketiloista on vuokrattu. Osaa pidetään tietoisesti vielä vapaina, jotta niihin tulevia merkkiliikkeitä voidaan miettiä myös asiakkailta tulevan palautteen perusteella.

Uusi kauppakeskus ei ole kooltaan erityisen suuri. Neliöitä on nyt 12 000. Esimerkiksi Suomen suurimmassa kauppakeskuksessa Jumbossa Vantaalla on vuokrattavaa liiketilaa 85 000 neliötä.

Kauppakeskushankkeen mahdollisen toisen vaiheen myötä liikkeitä on suunniteltu olevan 110 ja neliömäärä kasvaa 20 000:een.

(...)

guest15036

https://yle.fi/uutiset/3-10533075

QuoteYIT nappasi jättihankkeidensa jatkoksi Helsinki Gardenin – areenan taustavoimat lupaavat elämyskokonaisuuden tuovan Helsinkiin lähes 1000 uutta työpaikkaa

Vuosien suunnittelun jälkeen Helsinki Garden etenee seuraavaksi Helsingin kaupungin päätöksentekoon.

Töölöön suunnitellun massiivisen Helsinki Garden elämysareenan rakentajaksi on valittu rakennusyhtiö YIT. Kymmenen vuotta kestäneen suunnittelun jälkeen hanke etenee seuraavaksi kaupunkiympäristölautakuntaan, josta se siirtyy edelleen kaupunginvaltuuston ja kaupunginhallituksen käsittelyyn.

(...)

Tapahtuma-areenan lisäksi Helsinki Gardeniin on tulossa myös muun muassa hotelli, kuntoilukeskus ja ruokakauppa. Kokonaisuus on tarkoitus toteuttaa kokonaan yksityisellä rahoituksella ja se toimisi myös jääkiekkojoukkue Helsingin IFK:n uutena kotihallina.

Koripallojoukkue Helsinki Seagulls saa puolestaan kodin perinteisestä Nordiksen jäähallista, joka liitetään osaksi kokonaisuutta.

Elämyskeskuksen on määrä nousta Helsingin Töölöön Nordenskiöldinkadulle. Iso osa tiloista rakennetaan kuitenkin maan alle ja maan päällä nähdään pääasiassa toimi- ja majoitustiloja sekä asuntoja.

Hankkeen taustavoimat arvelevat Helsinki Gardenin työllistävän rakennusvaiheessa noin 3 500 henkilöä ja luovan Helsinkiin pysyvästi liki tuhat työpaikkaa.

(...)

Dangr

Quote from: Uuno Nuivanen on 18.11.2018, 19:27:39
QuoteOngelma on sokkelo mistä ei löydä mitään. Ihan kuin tarkoituksella olisi haluttu tehdä paikka mistä ei löydä haluamaansa.

Tuo ongelma ei taida pelkästään sillä korjaantua. Arkkitehti ym. fantsuttelijat pääsivät toteuttamaan fantsuja visioitaan, se oli kai tärkeintä. Venetsia my ass, sääli yrittäjäparkoja.

Käsittääkseni sokkeloisuus on tarkoituksenakin. Ihmiset pystyy vaeltamaan siellä tuntikausia, löytämään uusia paikkoja ja kauppoja sekä ravintoloita, nurkan takaa tupsahtaa tuttuja jne. Jos se olisi pelkkä suora halli, niin ihmiset kyllästyisivät pian kun kaiken näkee yhdellä katseella. Uskon tuolle hyvän tulevaisuuden.
"We now live in a nation where doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the press destroys information, religion destroys morals, and our banks destroy the economy." Chris Hedges
"Shouting "Freedom" and other anti-government slogans" NYT

l'uomo normale

Muuan Evans Kipchirchir poltti tuntemansa naisen asunnon Käpylässä eilen. Katastrofi oli lähellä. Evans pääsi naisen asunnon parvekkeelle taloyhtiön saunatilan parvekkeelta, jonne pääsi kipuamaan maasta käsin. Viime vuosikymmenten asuntojen suunnittelulle on ollut tyypillistä romanttisen idealismin yhdistäminen taloudellisen voiton tavoitteluun. Asunnot on rakennettu maan tasalle ilman sokkelia, ne on varustettu valtavin ikkunoin joista kuka tahansa voi vaikka kännissä romahtaa sisälle, tai kotiovet on laitettu aukeamaan suoraan kadulle, josta hörhöt voivat ohikulkiessaan testata, onko joku jäänyt niistä vahingossa auki. Lisäksi on ollut notkujille tarjolla suojaa avoimissa porttikongeissa ja pylväskäytävien ja parvekkeiden alla.

Nyt ilmeisesti tehokkuus- ja turvallisuussyistä uusista asuinkerrostaloista tehdään niin isoja ja umpinaisia kuin mahdollista. Katettua kaikille avointa ulkotilaa ei jätetä, ikkunat eivät ole valtavia enää katutason asunnoissa, vaan sen sijaan pyykkituvassa, pyöräkellareissa ja rappukäytävissä, jolloin myöhäinen ohikulkija pystyy kadulta päin helposti havaitsemaan asiattoman porukan yhteistiloissa, tarvitsematta itse mennä henkilökohtaisesti tutkimaan asiaa. Tämä on minusta hyvä asia ja näin olisi pitänyt ollakin aina, mutta ilmeisesti tarvitaan turvallisuustilanteen muuttuminen, ennenkuin rakennusten suunnitteluun otettiin uusjärkeviä periaatteita käyttöön. Jos Hommalla käy joku arkkitehtuurin harrastaja hengailemassa, olisin kiinnostavaa lukea asiantuntijanäkemys kaupunkisuunnittelun ja rakennussuunnitteluun kehityslinjoista.

And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

jmk

Hommalaiset varmaan tuntevat hyvin peltipoliisipäällikkö Palsternakan. Ylimielisillä kommenteillaan mainetta niittävä liikenteen kuristaja ja autoilijoiden vakiosyyllistäjä.

Palsternakka on taas vauhdissa.
https://www.aamulehti.fi/a/201352065?c=1522737894164
Quote
Poliisipomo inttää vastaan lumen peittämistä liikennemerkeistä: "Kuljettajalla selonottovelvollisuus"
Automaattisesta nopeusvalvonnasta vastaava poliisipomo väittää yhä, että kuljettajan tulee varmistaa, mikä liikennemerkki piilee lumen alla.
...
Itä-Suomen yliopiston rikos- ja prosessioikeuden professori Matti Tolvanen hymähtää kuullessaan Pastersteinin "vastaväitteestä".
–Hän ei tunne rikoslakia, eikä ymmärrä, mistä on kysymys. Tieliikennelakikaan ei ole hänen kannallaan, Tolvanen toteaa.
...
Professori luonnehtii liikenneturvallisuuskeskuksen johtajan tuoreinta kannanottoa "emämunaukseksi".
–Tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun hänen näkemyksenä ei vastaa lakia.
–Tällainen kyllä heikentää poliisin uskottavuutta, Tolvanen katsoo.

jmk

^ Tolvanen on tosiaan ennenkin kommentoinut Palsternakkaa.

https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/201702172200071934
Poliisi aikoo jatkaa laitonta valvontaa - professori: Pitäisi muuttaa käytäntöjä (17.2.2017)

Eino P. Keravalta

Tänään radiossa sanottiin, että Suomen liikenteestä suunnitellaan päästötöntä vuoteen 2045 mennessä, eräänä keinona tietullit 'joka kylään'.

Ei mun auto ainakaan muutu päästöttömäksi tietulleilla  :o

Pitäiskö ne tullit poistaa ja tehdä autoilusta mahdollisimman edullista, niin ihmisillä on varaa ostaa mahdollisimman vähän saastuttavia autoja?
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

foobar

Quote from: Eino P. Keravalta on 12.12.2018, 17:47:35
Tänään radiossa sanottiin, että Suomen liikenteestä suunnitellaan päästötöntä vuoteen 2045 mennessä, eräänä keinona tietullit 'joka kylään'.

Ei mun auto ainakaan muutu päästöttömäksi tietulleilla  :o

Pitäiskö ne tullit poistaa ja tehdä autoilusta mahdollisimman edullista, niin ihmisillä on varaa ostaa mahdollisimman vähän saastuttavia autoja?

Seuraavaksi pistetään rajatarkastuspisteet joka kylään, Neuvostoliiton tyyliin. Olin viimeisimmän Kiinan suuren kansankongressin aikaan maassa ja liikennettä kontrolloitiin aikalailla. Oli hieman kuumottavaa istua rajatarkastuspisteillä (joita oli tiheämpään kuin sadan kilometrin välein) mitään yhteistä kieltä puhumattoman autokuskin kanssa kun punatähtiäijät katsoivat sisään rynnäkkökiväärien kanssa. Toisaalta asenne oli että "OK, olet viemässä länkkäriä Pekingiin, ei ongelmaa" - ei tarvinnut edes passia näyttää.

Odotan että Suomeenkin saadaan samanlainen järjestelmä. Kansalaiset pisteytetään ideologisen lojaliteetin mukaan ja heidän liikkumistaan rajoitetaan jos pisteet ovat liian alhaalla. Ulkomaalaiset puolestaan saavat kulkea miten haluavat ilman mitään dokumentteja...
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

guest15036

https://yle.fi/uutiset/3-10549400

QuoteMinisteriön työryhmä ehdottaa: uusien bensa- ja dieselhenkilöautojen myynti pitäisi lopettaa vuonna 2035

Polttoaineverojen korotus pitäisi hyvittää pienituloisille esimerkiksi keventämällä palkkaveroa, painottaa asiantuntijoiden työryhmä.

(...)

Henkilöautojen, rekkojen ja bussien vuodessa hotkima energiamäärä pitäisi saada puolitettua vuoteen 2045 mennessä.

Jäljelle jäävä energiantarve täytyisi kattaa siirtymällä sähköautoihin, biokaasuun ja uusiutuvaan dieseliin.

(...)

Loppuraporttia varten tehtyjen mallinnusten mukaan matkustaminen raiteilla, busseissa, pyöräillen ja kävellen tuplaantuisi nykyisestä 2045 mennessä.

Autolla ajamisen olisi vähennyttävä tuntuvasti erityisesti isoilla kaupunkiseuduilla. Työryhmä ehdottaakin muun muassa alueellisten tiemaksujen käyttöönottoa isoimmissa kaupungeissa vuoden 2025 tienoilla.

Tiemaksuilla kerättäviä rahoja pitäisi työryhmän mukaan käyttää julkisen liikenteen parantamiseen.

Loppuraportissa ehdotetaan muutoinkin mullistavaa muutosta väylärahojen käyttöön.

Uusiin väyläinvestointeihin tarkoitetut valtion budjettirahat ohjattaisiin aina lähtökohtaisesti päästöjä vähentäviin investointeihin, kuten raideliikenteeseen.

Päästöjä lisääviä uusia tiehankkeita toteutettaisiin vain poikkeustapauksissa.

Polttoaineveroihin tasainen nousu

Ihmisiä ohjattaisiin pois fossiilisen bensan ja dieselin käytöstä myös nostamalla polttoaineveroa tasaisesti vuosina 2020–2044.

Työryhmän mukaan polttoaineveron korotuksen taso voisi olla esimerkiksi kolme senttiä per litra vuodessa.

Polttoainevero on niin sanottu tasavero, eli se kirpaisee kovimmin pienituloisia ihmisiä. Tämän vuoksi työryhmä ehdottaa, että bensan ja dieselin kallistuminen pitäisi hyvittää vähävaraisille esimerkiksi laskemalla vastaavasti palkkaveroa.

(...)

Yrityksille kuljetuskustannusten kasvua voitaisiin loppuraportin mukaan hyvittää esimerkiksi yhteisöveroa laskelmalla.

Työryhmän mukaan fossiilisen bensan ja dieselin myynti pitäisi kieltää kokonaan pitkällä siirtymäajalla vuonna 2045. Tätä ennen uusien bensa- ja dieselhenkilöautojen myynnin tulisi loppua jo vuoden 2035 tienoilla.

(...)

Raportin mukaan tavoitteena olisi noin 670 000 sähköautoa ja 130 000 kaasuautoa jo vuonna 2030, mikä on selvästi hallituksen nykytavoitteita enemmän.

Vuonna 2045 sähköautoja olisi jo kaksi miljoonaa ja kaasuautoja 250 000.

(...)

jka

IS:n jättiselvitys: Espoon Suvisaaristo on Suomen mukavin asuinalue

Quote
IS selvitti, missä on Suomen mukavin asua. Kymmenen eri tilaston perusteella lasketut mukavuuspisteet toivat voiton juuri Suvisaaristolle, joka on muutaman sadan espoolaisen ympärivuotinen koti. Kaksikielinen ja merellinen kaupunginosa, joka sijaitsee Soukan niemen edustalla.
...
Selvityksessä yhdistettiin asukkailta tehdyn kyselyn vastauksia ja viranomaistietoa niin, että lopputuloksessa on huomioitu laajasti erilaisia asuinalueen viihtyvyyttä ja mukavuutta kuvaavia lukuja. 40 prosenttia alueiden saamista pisteistä tulivat IS:n verkkokyselystä, johon vastasi joulukuun lopussa yli 44 500 ihmistä. Aivan pienimpien alueiden tulokset rajattiin selvityksestä, mutta tulos kattaa yhteensä lähestulkoon 4,9 miljoonan suomalaisen asuinalueen.
...

1.  02380   Espoo           Suvisaaristo      380,9
2.  21650   Parainen        Lillandet         349,9
3.  02820   Espoo           Nupuri-Nuuksio    349,3
4.  10160   Inkoo           Degerby           341,5
5.  01150   Sipoo           Söderkulla        335,5
6.  02420   Kirkkonummi     Jorvas            335,4
7.  21130   Naantali        Poikko            335,1
8.  01810   Nurmijärvi      Luhtajoki         333,6
9.  65450   Mustasaari      Sulva             333,1
10. 04380   Tuusula         Tuomala           330,9
11. 03220   Vihti           Tervalampi        330,2
12. 01120   Sipoo           Västerskog        329,2
13. 21630   Parainen        Lielahti          329,0
14. 04370   Tuusula         Rusutjärvi        328,0
15. 02130   Espoo           Pohjois-Tapiola   327,0
16. 02730   Espoo           Jupperi           325,8
17. 22100   Maarianhamina   Maarianhamina     325,7
18. 02700   Kauniainen      Kauniainen        325,7
19. 02810   Espoo           Gumböle-Karhusuo  325,0
20. 20960   Turku           Kakskerta         322,9
...


Ihan mielenkiintoista tilastointia.

Eino P. Keravalta

Kiva, että viihtyisiä alueita vielä löytyy  :)

Niistä voisi saada vielä mukavampia, jos sinne saataisiin neemuja, eli neekereitä, mustalaisia ja muslimeja.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Don Nachos

Quote from: Eino P. Keravalta on 12.12.2018, 17:47:35
Tänään radiossa sanottiin, että Suomen liikenteestä suunnitellaan päästötöntä vuoteen 2045 mennessä, eräänä keinona tietullit 'joka kylään'.

Ei mun auto ainakaan muutu päästöttömäksi tietulleilla  :o

Pitäiskö ne tullit poistaa ja tehdä autoilusta mahdollisimman edullista, niin ihmisillä on varaa ostaa mahdollisimman vähän saastuttavia autoja?
Sosialisoidaan autotehtaat, niin valtio voi alkaa myymään halpoja Elektro-Trabantteja. Loppuisi naapurikateuskin, kun kaikilla olisi samanlaiset autot.
"Religion was invented when the first con man met the first fool."
- Mark Twain

Kultti on uskonto jolla on vähän seuraajia. Uskonto on kultti jolla on paljon seuraajia.

no future

Quote from: Don Nachos on 05.01.2019, 12:10:56
Quote from: Eino P. Keravalta on 12.12.2018, 17:47:35
Tänään radiossa sanottiin, että Suomen liikenteestä suunnitellaan päästötöntä vuoteen 2045 mennessä, eräänä keinona tietullit 'joka kylään'.

Ei mun auto ainakaan muutu päästöttömäksi tietulleilla  :o

Pitäiskö ne tullit poistaa ja tehdä autoilusta mahdollisimman edullista, niin ihmisillä on varaa ostaa mahdollisimman vähän saastuttavia autoja?
Sosialisoidaan autotehtaat, niin valtio voi alkaa myymään halpoja Elektro-Trabantteja. Loppuisi naapurikateuskin, kun kaikilla olisi samanlaiset autot.
Auton asema statussymbolina on kyllä mielenkiintoinen ja ihmeen vahvasti pintansa pitänyt ilmiö jälkiteollisessa yhteiskunnassakin.

foobar

Quote from: Eino P. Keravalta on 05.01.2019, 12:07:48
Kiva, että viihtyisiä alueita vielä löytyy  :)

Niistä voisi saada vielä mukavampia, jos sinne saataisiin neemuja, eli neekereitä, mustalaisia ja muslimeja.

Tuon tilaston kun yhdistäisi keskituloihin ja vieraskielisten määrään, näkyisi todennäköisesti melko vahvasti se että viihtyvyys matalatuloisilla alueilla tippuu suhteessa ympäristöönsä erityisesti vieraskielisten määrän noustessa. Kannattaa katsoa vaikkapa hyvien medioiden valkopesemän Kontulan tai Varissuon sijoitusta tuossa tilastossa...
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.