News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Homman suuri ja kaikenkattava kaupunki- ja liikennesuunnitteluketju

Started by Mika.H, 12.04.2013, 22:50:29

Previous topic - Next topic

Uuno Nuivanen

Quote from: NuivinatorOlen sanonut vuosien saatossa monta kertaa, että on emähölmöä rakentaa pääkaupunki merenrannalle.

Tosin siihen maailmanaikaan kun kaupunki niemeen rakennettiin, oli vesiliikenne paljon nykyistä tärkeämpi liikkumistapa, kun tiet olivat kehnoja tai niitä ei ollut, ja hevospelillä mentiin. Nyt on toisin, mutta kaupunki tönöttää siinä mihin se tehtiin.

Horn Hill

Quote from: l'uomo normale on 13.09.2018, 12:19:32
Jyväskylässä olen käynyt ja ihmetellyt. Kuka käyskentelee päivät pääksytysten kapakasta toiseen keskustan katuja pitkin? Luulisi tuloksena olevan aika kuollut kylä, ellei takana ole väkimäärältään pääkaupunkiseudun kokoisen alueen asiakaspotentiaalia.

Aamuöisin yökerhojen sulkeuduttua Kela-Gold -joukkiot metelöivät kävelykadulla. Kaupungin työntekijät, jotka nykyään toimivat yksin, eivät uskalla mennä siistimään paikkoja ennen kuin "nuoriso" poistuu.
Vihaista puhetta.
Netin harmaa setä.

Nikolas

Quote from: Nuivinator on 13.09.2018, 12:11:10

Olen sanonut vuosien saatossa monta kertaa, että on emähölmöä rakentaa pääkaupunki merenrannalle. Optimaalinen paikkahan pääkaupungille olisi sellainen, että sen keskustan keskipisteestä on merenrantaan esimerkiksi 30 km. Rannalla voisi sitten olla satamat, viihtyisiä puistoja ja isorikkaiden huviloita.


Aivan, tosiaan. Esimerkkejä löytyy muista maista:

  • Washington D.C. etäisyys merenlahteen noin 30 km.
  • Moskova etäisyys Suomenlahteen noin 700 km.
  • Peking etäisyys merenlahteen yli 100 km.
  • Teheran etäisyys Kaspianmereen noin 100 km.
  • Ankara etäisyys Mustamereen noin 200 km.

guest15036

Quote from: Horn Hill on 13.09.2018, 12:55:21
Quote from: l'uomo normale on 13.09.2018, 12:19:32
Jyväskylässä olen käynyt ja ihmetellyt. Kuka käyskentelee päivät pääksytysten kapakasta toiseen keskustan katuja pitkin? Luulisi tuloksena olevan aika kuollut kylä, ellei takana ole väkimäärältään pääkaupunkiseudun kokoisen alueen asiakaspotentiaalia.

Aamuöisin yökerhojen sulkeuduttua Kela-Gold -joukkiot metelöivät kävelykadulla. Kaupungin työntekijät, jotka nykyään toimivat yksin, eivät uskalla mennä siistimään paikkoja ennen kuin "nuoriso" poistuu.

Ihanaa keskustan elävöittämistä.

no future

Mutta kaikki noista @Nikolas Ojala  esimerkeistä ovatkin sitten jonkin suuren joen varrella. Teheranista tosin vissiin joet kuivuivat jo satoja(?) vuosia sitten?

guest15036

https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000005825192.html

QuoteHelsingin keskustatunneli nousi haudasta, mutta puolueet ovat yhä jakautuneet jyrkästi kannattajiin ja vastustajiin

Vaikka kokoojakadun puolesta ja sitä vastaan on monia argumentteja, ratkaisevaa on tälläkin kertaa poliittinen tahto.

(...)

Nyt tunnelisuunnitelmat on kaivettu uudelleen esiin. Keskustatunnelin suunnittelu kirjattiin kaupungin strategiaan viime syksynä pormestari Jan Vapaavuoren (kok) johdolla. Tunnelin sijaan nyt puhutaan maanalaisesta kokoojakadusta. Se olisi edelleen maanalainen reitti keskustan halki Sörnäisistä Länsiväylälle, mutta reitiltä olisi myös yhteys Jätkäsaaren ja Katajanokan satamiin sekä keskustan pysäköintilaitoksiin. Joissakin ehdotuksissa on myös yhteys Hernesaareen ja Eteläsatamaan.

Kokoojakatua selvitetään nyt osana kävelykeskustan laajentamissuunnitelmia. Kaupunki on jo saanut kahdeksan erilaista ehdotusta tunnelisuunnitelmien toteuttami­seksi eri suunnitteluyhtiöiltä. Tuoreimpien suuntaa antavien arvioiden mukaan tunnelin rakentaminen maksaisi vähintään 600 miljoonaa euroa.

Tienkäyttömaksut olisivat yksi vaihtoehto hankkeen rahoittamiseksi. Jos tunnelin käytöstä perittäisiin maksu, tienkäyttömaksut pitäisi ottaa käyttöön myös kantakaupungissa maan päällä. Ilman niitä autot ajaisivat jatkossakin maan päällä eivätkä tunnelissa.

(...)

Keskustatunneli voisi vapauttaa tilaa muille liikkumismuodoille. Vasta-argumentti on, että kaikki autoille raivattava tila täyttyy ja keskustan alittava tunneli vain lisäisi auto­liikennettä. Vaikka itse tunneli olisi sujuva liikenneväylä, liikenteen pullonkaulat eivät välttämättä poistuisi vaan siirtyisivät tunnelin sisääntulokohtiin.

Kävelykeskustaa voi suunnittelijoiden mukaan laajentaa ilman keskustatunneliakin, muttei välttämättä tärkeillä poikkiliikennekaduilla – kuten Esplanadeilla. Tunnelin vaikutuksia liikenteeseen ei ole tutkittu tarkasti, koska hankkeen valmistelu keskeytyi.

Uusi selvitys kokoojakadusta tulisi näillä näkymin valtuustoon keväällä 2020. Vaikka kokoojakadun puolesta ja sitä vastaan on monia argumentteja, ratkaisevaa on tälläkin kertaa poliittinen tahto. Ainakaan tähän mennessä Sdp:n ­valtuustoryhmästä ei ole kuultu kannanottoja kokoojakadun puolesta.

Jorma M.

Quote from: no future on 13.09.2018, 12:48:00
Helsingissä, ja etenkin pääkaupunkiseudulla kokonaisuudessaan, tulotaso ja tulokehitys on ollut edelleen selvästi muuta maata korkeampi.

Tuota veronmaksajien pakenemista on ennustettu nyt varmaan ainakin 15 vuotta, mutta  silti muuttoliike on edelleen vahvasti pääkaupunkiseudulle päin. Hyvänä indikaattorina tästä ovat suuret aluerakennushankkeet Kalasatamaan (+Sompasaari, Kyläsaari), Jätkäsaareen, Hernesaareen, Pasilaan, Myllypuroon, Kruunuvuorenrantaan(Laajasalo), sekä Espoossa Suurpeltoon,  Tapiolaan, Mankkaalla, Finnooseen, ja Vantaalla about kaikkialle kehäradan varteen (Leinelä, Kivistö jne.)

Kannattaa Käydä vaikka tuolla Kivistössä katsomassa kun uutta isoa kaupunginosaa rakennetaan ihan tyhjästä, ja miettiä mittakaavaa muun Suomen aluerakennusprojekteihin nähden.

Aika iso osa muuttajista on ns paskasakkia ja matuja, jotka eivät paljoa veroja maksa, pikemminkin vaativat tulonsiirtoja ja hyysäystä. Sitten muuttajissa on "parempaa väkeä" eli opiskelijoita ja työpaikan saaneita, joilla kulutus myös aika pientä, pikemminkin tulonsiirtoja kyttäävät hekin koska asuminen kallista. 

Itse olen asunut pian 30 vuotta Hgissä ja perheen perustettuani käynyt 99% isommista ostosreissuista Espoossa. Pientä vastarintaa Hgin mielisairaalle vihreälle liikennepolitiikalle. Henkilöautolla käytetty matka-aika + vaivaton parkkeeraus + kevyt vaatetus.
"On käynyt ilmi, että demokratia ja lehdistön vapaus ovat suurimpia niistä tyhjistä korulauseista, jotka milloinkaan ovat ihmismieltä sumentaneet".

Alarik

Quote from: no future on 13.09.2018, 12:48:00
...Tuota veronmaksajien pakenemista on ennustettu nyt varmaan ainakin 15 vuotta, mutta  silti muuttoliike on edelleen vahvasti pääkaupunkiseudulle päin...

Ja kantaväestön määrän pysähdys ja väheneminen helsingissä ei sinua huoleta yhtään? Lapsia syntyy kantiksille liian vähän, eikä sekään huoleta?

Mieleen tulee se, kun monilla maaseutukylillä nähtiin, ennustettiin ja varoitettiin muutoksesta. Silloinkaan osaa ei huolettanut, kun juuri sillä hetkellä ei muutos näkynyt, ja johonkin "mansikkapelloille" tuli paljonkin ulkomaistaustaista töihin...

Vaan ei auta mikään, kun kantislapsiperheet alkaa viedä autolla rahat kauemmas kauppoihin ja lopulta muuttaa sinne. Ja loput ostaa netistä mitä voi. Silloin kauppojen asiakasmäärät vähenee kuin huomaamatta, kylän/kaupungin keskusta alkaa tyhjentyä kaupoista, ja kun se vaihe alkaa niin se ruokkii itseään lujasti kiihtyvällä nopeudella.

Ostareille kävi jo niin ja ne on mennyttä, museokuvia. Se on varoitusvalo, että lisää sitä on tulossa. Ei sitä toki tarvitse nähdä eikä uskoa eikä huolestua, koska niin käy siitä huolimatta. Ja näyttää (ostarit) että asiakkaiden monikulttuuristuminen pikemminkin kiihdyttää romahdusta, vaikka luulisi että päinvastoin ilo, juhlamieli ja asiakasmäärät kasvaisi ja kun "juhlapuheetkin" on pidetty.

Mikä neuvoksi? Ei oikein voi mitään. Maaseutukylätkin hiljeni yrityksistä huolimatta sitten kun se alkoi. Ei auttanut mamutuskaan siihen.

Siispä täytyy vain hyväksyä se että vilkkaat kaupunkikeskustat kuului impivaaraan. Ja kokoomuksen Stubb kehoitti sopeutumaan siihen, että ei ole paluuta impivaaraan...eli oikeasti kaupunkikeskustat on jo taantumuksessa eikä mamutus sitä ainakaan käännä, ja jos nykykeskustat jotenkin voi välttää niin ei niihin saa enää kantisperheitä takaisin.

Nyt, kun tällä kertaa romahdus kohdistuu kaupunkien ytimiin niin monen on vaikea ymmärtää ja hyväksyä, että tyypillisesti tällaista muutosta kutsutaan myös kehitykseksi. Ja sen estoyrityksiä (vaikka sitten maahanmuuttoa yrittämällä) taantumukselliseksi muutosvastarinnaksi.

jka

Quote from: no future on 13.09.2018, 12:48:00
Helsingissä, ja etenkin pääkaupunkiseudulla kokonaisuudessaan, tulotaso ja tulokehitys on ollut edelleen selvästi muuta maata korkeampi.

Tulokehitys on päinvastoin ollut muuta maata huonompi jo viimeiset 20 vuotta.

Maahanmuuton vaikutus näkyy: Helsingin seudun tulokehitys jäi keskiarvosta

Tuokin käppyrä on jatkanut laskua. Tällä hetkellä tulotaso on enää 17% korkeampi kuin muualla maassa keskimäärin. Jos ja kun kehitys jatkuu samanlaisena seuraavatkin 20 vuotta niin pääkaupunkiseudulla ja erityisesti Helsingissä tienataan myös absoluuttisesti vähemmän kuin muualla maassa. Ainoastaan muutama parempi asuinalue säästyy tältä kehitykseltä.

Melbac

Quote from: Uuno Nuivanen on 13.09.2018, 12:49:52
Quote from: NuivinatorOlen sanonut vuosien saatossa monta kertaa, että on emähölmöä rakentaa pääkaupunki merenrannalle.

Tosin siihen maailmanaikaan kun kaupunki niemeen rakennettiin, oli vesiliikenne paljon nykyistä tärkeämpi liikkumistapa, kun tiet olivat kehnoja tai niitä ei ollut, ja hevospelillä mentiin. Nyt on toisin, mutta kaupunki tönöttää siinä mihin se tehtiin.
Puolustus on ollut yksi tärkeä tekijä miksi helsingin keskusta on nykyisessä paikassa.Muistaakseni kustaanmiekan salmessa? oli jopa kettinki jolla suljettiin väylä ettei tänne päässyt jossain vaiheessa 1800 luvulla?.

Eino P. Keravalta

Luin jokunen päivä sitten, että Helsingissä suunnitellaan monien keskeisten katujen muuttamista kävelykaduiksi, Annankatukin yhtenä  :(

Autot kuuluvat elävään kaupunkikeskustaan ja nyt ne ovat tervetulleempia kuin koskaan, sillä ne ovat aina vain vähäpäästöisempiä, joidenkin autojen päästöt ovat jopa nolla.

Mutta viherfasistit haluavat, että kaikki kulkevat jopolla tai jalan. Mitä helvetin kehitysmaata tästä ollaan rakentamassa?
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

no future

QuoteJa kantaväestön määrän pysähdys ja väheneminen helsingissä ei sinua huoleta yhtään? Lapsia syntyy kantiksille liian vähän, eikä sekään huoleta?
Suomen- ja ruotsinkielinen väestö kasvoi Helsingissä viime vuonna 3000 henkeä. Muunkieliset 5000.

https://www.hel.fi/uutiset/fi/kaupunginkanslia/helsingin-kasvu-jatkuu-10-vuodessa-asukkaita-on-tullut-lisaa-yli-70000

Faidros.

Quote from: no future on 13.09.2018, 19:01:34
QuoteJa kantaväestön määrän pysähdys ja väheneminen helsingissä ei sinua huoleta yhtään? Lapsia syntyy kantiksille liian vähän, eikä sekään huoleta?
Suomen- ja ruotsinkielinen väestö kasvoi Helsingissä viime vuonna 3000 henkeä. Muunkieliset 5000.

https://www.hel.fi/uutiset/fi/kaupunginkanslia/helsingin-kasvu-jatkuu-10-vuodessa-asukkaita-on-tullut-lisaa-yli-70000

Ihan hyvä, että vähenevä ruotsinkieliset ja lisääntyvä "muunkieliset" keskittyy pääkaupunkiseudulle.
Voisiko Helsinki ottaa vastaan Mäntsälän afgaanit myös?
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

-PPT-

Quote from: Eino P. Keravalta on 13.09.2018, 19:00:47
Luin jokunen päivä sitten, että Helsingissä suunnitellaan monien keskeisten katujen muuttamista kävelykaduiksi, Annankatukin yhtenä  :(

Autot kuuluvat elävään kaupunkikeskustaan ja nyt ne ovat tervetulleempia kuin koskaan, sillä ne ovat aina vain vähäpäästöisempiä, joidenkin autojen päästöt ovat jopa nolla.

Mutta viherfasistit haluavat, että kaikki kulkevat jopolla tai jalan. Mitä helvetin kehitysmaata tästä ollaan rakentamassa?

Yksi syy vihaan autoilijoita kohtaan on se että vaikka auton omistaminen ei mitään suurta varallisuutta vaadi niin ihan persaukisilla pummeilla ei ole varaa autoon ja kateelliset pummit kuvittelevat että auton omistajat ovat rikkaita.

Eino P. Keravalta

https://www.is.fi/autot/art-2000005825777.html

Helsingin uusi toimenpideohjelma: Ruuhkamaksut tai tietullit käyttöön ja pysäköinnin hinta reilusti ylös

QuoteHelsingin uudessa ilmasto-ohjelmassa luetellaan liikenteen osalta kymmenittäin yksityiskohtaisia toimenpiteitä, joista kaikki liittyvät tavalla tai toisella nykymuotoisen yksityisautoilun määrän vähentämiseen.

QuoteLiikenteen osalta kaikkein tehokkaimmaksi päästövähennyskeinoksi ohjelmaluonnoksessa todetaan ei-toivotun ajoneuvoliikenteen rajoittaminen hinnoittelulla.

QuoteOhjelmaluonnoksen mukaan Helsinki aikookin laatia nopeasti tarpeelliset selvitykset joilla varaudutaan tiemaksukokeilun käynnistämiseen jo lähivuosina.

Näin Helsingissä!

Idea tuntuu hipeillä olevan seuraava: pyöräilevä, verovaroja syövä kehitysmaalainen ok, verovaroja tuottava suomalainen autoilija paha!
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Uuno Nuivanen

Quote from: Eino P. Keravalta on 13.09.2018, 20:16:30
Idea tuntuu hipeillä olevan seuraava: pyöräilevä, verovaroja syövä kehitysmaalainen ok, verovaroja tuottava suomalainen autoilija paha!

Vaikka jälkimmäinen pitää neekerin pyörillään.   ???

MW

Saadaan ei-toivottu työmatkaliikenne ja työpaikat pois Hällsingistä, niin eivät ärsyttävät tiukkikset häiritse kumbayaa-meininkiä.

Eino P. Keravalta

Quote from: Uuno Nuivanen on 13.09.2018, 20:20:56
Quote from: Eino P. Keravalta on 13.09.2018, 20:16:30
Idea tuntuu hipeillä olevan seuraava: pyöräilevä, verovaroja syövä kehitysmaalainen ok, verovaroja tuottava suomalainen autoilija paha!

Vaikka jälkimmäinen pitää neekerin pyörillään.   ???

Mutta Vihreiden omassa universumissa reippaat neekerit pelastavat Suomen työvoimapulalta, joka johtuu siitä, että juopot suomalaiset eivät viitsi tehdä töitä.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Uuno Nuivanen

Vihreiden universumissa työnteko ei ole mitenkään olennaista, mutta on niin mukava katukahvilassa siemailla soijalattea ja katsella värillisiä ihmisiä.

Supernuiva

Quote from: Uuno Nuivanen on 13.09.2018, 21:15:52
Vihreiden universumissa työnteko ei ole mitenkään olennaista, mutta on niin mukava katukahvilassa siemailla soijalattea ja katsella värillisiä ihmisiä.

Mutqu se työnteko on joillekin ihan oikeasti sitä, että kirjoittaa palkkioita vastaan noista kahvilakäynneistä ja ihanan värisevistä kohtaamisista.

(Kuinka moni bloggari tai muu journalisti elättää itsensä noin? Väittäisin, että heitä on Suomessa kymmeniä. Lisäksi he saavat näkemyksilleen näkyvyyttä, koska valtamedia on edelleen valtamedia.)

Alarik

Quote from: no future on 13.09.2018, 19:01:34
QuoteJa kantaväestön määrän pysähdys ja väheneminen helsingissä ei sinua huoleta yhtään? Lapsia syntyy kantiksille liian vähän, eikä sekään huoleta?
Suomen- ja ruotsinkielinen väestö kasvoi Helsingissä viime vuonna 3000 henkeä. Muunkieliset 5000.

Eli ei huoleta.
Kuitenkin "ilman maahanmuuttoa ja vieraskielisen väestön maan sisäistä muuttoa suuriin kaupunkeihin, Suomen kaupungistuminen olisi ollut varsin hidasta 2000-luvulla". =suomenkielisten muuttomäärät jää jo nyt siis satunnaiskohinaksi eli välillä plussaa/miinusta.
Ja jo vuonna 2012 tilastokeskus kertoi että "2000-luvulla kotimaisia kieliä puhuvien muuttovoitto pieneni ja oli vuosina 2002–2007 jopa miinusmerkkinen. Vuonna 2003 pääkaupunkiseutu menetti lähes 4 000 kotimaisten kielten puhujaa...Se (Maahanmuutto) ei automaattisesti ratkaise huoltosuhteen heikkenemisestä aiheutuvia ongelmia. Avainkysymys on se, kyetäänkö vieraskielinen väestö integroimaan ja työllistämään. Jos maahanmuuttajat eivät työllisty, työllisten vastuulle jää entistä suurempi huollettavien joukko" (että helv..tin paljon kiitosta vaan ideointiin ja toteutukseen osallistujille uhkapelaamiseen verrattavasta riskinotosta tulevien sukupolvien kustannuksella).

Ja pian eli vaikka vielä "tällä vuosikymmenellä vuosittaisen väestönkasvun (maahanmuutosta) ennustetaan olevan Helsingissä 7 500 – 8 000 henkeä ja 2020-luvulla keskimäärin 6 000 henkeä"
(niin sitten jo) "tämän jälkeen väestönkasvu alkaa hidastua kuolleiden määrän kasvaessa (kantiksista).
Varhaiskasvatukseen tulevan ikäluokan kasvun ennakoidaan jatkuvan edelleen lähes 500:lla vuodessa (maahanmuutosta).
Kasvu on tosin hidastunut muun muassa syntyvyyden vähenemisen vuoksi" (kantiksilla).

Niinpä sitten "Helsinki varautuu maahanmuuton tuomaan nopeaan väestönkasvuun: Helsingissä vuonna 2030 asuisi 164 000–170 000 vieraskielistä eli 23 prosenttia asukkaista + kaupunkiin voi vuoteen 2050 mennessä muuttaa jopa 200 000 uutta asukasta. Heistä 70 prosenttia eli lähes 150 000 on ennusteen mukaan maahanmuuttajia, eli Helsingin kasvu nojaa vahvasti juuri vieraskieliseen väestöön...Pormestari Jan Vapaavuoren mukaan...kaupunkeja pitää suunnitella pitkäjänteisesti kulloistenkin uskottavimpien väestöennusteiden mukaan – Trendi on se, että kaupungistuminen (lue: valtionvelkana sossun massit ja ilmainen hoito) vetää. Näillä tiedoilla (Lue: Vapaavuoren hyväksymillä tavoitteilla), joita nyt on olemassa, on vaikea nähdä, että se muuttuisi".

Ja mitä se sitten vaikuttaa, muuta kuin että jo nyt "lauttasaarelaisista afrikkalaistaustaisia (yksistään) on 0,35 %, Mellunkylässä osuus on lähes 6 %. Suurpiiritasolla ulkomaalaistaustaisten osuus väestöstä vaihteli...Östersundomin 6,8 prosentista Itäisen suurpiirin 24,6 prosenttiin... Koillisessa suurpiirissä ulkomaalaistaustaisia oli 16,4 prosenttia väestöstä ja Läntisessä suurpiirissä 14,3 prosenttia väestöstä.
2017 alussa ulkomaalaistaustaisten osuus alueen väestöstä oli korkein Kurkimäessä, Meri-Rastilassa, Kallahdessa ja Itäkeskuksessa, joissa ulkomaalaistaustaisia oli yli kolmasosa (yli 33 %). Näiden lisäksi 8 osa-alueella vieraskielisiä oli yli neljäsosa (yli 25 %) alueen väestöstä".

Olen pitkällä tähtäimellä (nykyhetkeä vähän pidemmällä katsannolla) Helsingin nykyliikennepolitiikan kannattaja, että minun mielestä pian Helsinkiin ei enää tarvita maanteitä. Ei sinne kukaan halua ainakaan omalla autolla mennä. Ja mitä asiaa sinne kohta enää voisi olla? Joten:
- tiekaistoja tulisi vähentää mahdollisimman paljon.
- paljon helposti suljettavia ja valvottavia tienkäyttömaksu-portteja ainakin ulostulopaikkoihin.
- Paljon mutkia tiestöön ja mutkakohtiin suuria kiviä, peittäviä pensaita ja puita, joista kohdista kulku on helposti katkaistavissa ja valvottavissa.
- Paljon kävelykatuja, joissa vankat betoniesteet tarvittaessa hidastamassa tilannekohtaisesti valvottavien liikkumista.
- Kaikki ulosajoväylät tulee muuttaa bulevardeiksi, joissa on mahdollisimman paljon suuria suojakiviä sekä joukkojen liikkumista helpottavaa peittokasvillisuutta.
- Myös teitä reunustavat betoniaidat ovat hyviä suojia joukkojen liikkumiseen, jos ne on suojattu taustapuolelta peittokasvillisuudella.
- Maantietunnelit on ongelma. Voi olla hyviä ja nopeita liikkumiseen, mutta päistään tai varauloskäynneistä ne on helppo motittaa ja aiheuttaa joukoille suurtakin tuhoa. Siksi ei yllätä, että niiden tekemistä epäröidään.
- Mahdollisimman vähän avointa maastoa, kuten paljaita ja monikaistaisia kaupunkikatuja.
Ehkä siellä kaupunginpäättäjillä siis tietoa on, jolta pohjalta näitä päätöksiä ajetaan. Harmi vaan, ettei kansalle kerrota avoimesti mikä riskejä aiheuttaa ja mitkä on ne riskit joihin noilla päätöksillä varaudutaan.

no future

Quotelauttasaarelaisista afrikkalaistaustaisia (yksistään) on 0,35 %
Eli Lauttasaaressa asuu n. 75 afrikkalaistaustaista? Kyllä tästä yksi keskikokoinen suomalainen kaupunki sekaisin menisi.  :roll:

Uuno Nuivanen

No future kantaa kyllä sellaista valkoisen miehen taakkaa, että oksat pois, ja vielä orjalaivatervatynnyrit kainaloissa.  :flowerhat: :facepalm:

no future

Tuohon muuhun @Alarik  viestiin, niin meinaat että helsinkiläiset lähtisivät suurin joukoin vaeltamaan ja valloittamaan Tuusulaa tai Nurmijärveä ulosmenoteitä pitkin vaeltaen? Miksi? Ja missä nähtävissä olevassa tulevaisuudessa?

Kun sisääntuloteiden liikenne nykyään tyssää aamuruuhkassa jonnekin kehä ykkösen kieppeille, niin en äkkiseltään keksi millä sitä saataisiin Helsinginniemellä sujuvoitettua niin että kaikki autot pääsisivät täältä maakunnista nopeammin keskustaan? Fakta on kuitenkin, että se kaistojen määrä ja ajonopeudet pienenevät aina mitä lähemmäs Kampin kohtaamispaikkaa, tai "nollapistettä" tullaan. Nythän Turunväylää levennetään Espoon kohdilla molempiin suuntiin, ja kehä ykkösen liikenne on isojen rakennusprojektien myötä saatu yllättävänkin sujuvaksi. Sama Hakamäentien entisen sumpun kohdalla. 

no future

Quote from: Uuno Nuivanen on 14.09.2018, 09:10:22
No future kantaa kyllä sellaista valkoisen miehen taakkaa, että oksat pois, ja vielä orjalaivatervatynnyrit kainaloissa.  :flowerhat: :facepalm:
Mikä taakka? about Ainoa paikka missä tuosta taakasta sössötetään on tämä palsta.  Liittyykö se jotenkin Lauttasaaren demografiaan, tai siihen että sieltä Lauttasaaresta pitäisi aamulla päästä omalla autolla ajelemaan maantienopeutta keskustaan töihin?

Uuno Nuivanen

No kun asenteesi on 'mitä enemmän neekereitä elättinä sen parempi, tai ainakaan ne eivät haittaa mitään'. Se on aika uskomaton, juu.

no future

Quote from: Uuno Nuivanen on 14.09.2018, 09:20:39
No kun asenteesi on 'mitä enemmän neekereitä elättinä sen parempi, tai ainakaan ne eivät haittaa mitään'. Se on aika uskomaton, juu.
Ei oo tapana vaan kytätä ihmisten ihonväriä, tai miettiä mikä kenenkin kadulla vastaantulevan sosioekonominen asema on.  Saati että jonkun ihonväri "haittaisi mitään".

Lauttasaareen muuttaisin koska tahansa uudelleen. Sieltä pystyy vielä liikkumaan autollakin omien duunien puitteissa todella hyvin ympäri pääkaupunkiseutua.

guest15036

https://yle.fi/uutiset/3-10401935

QuoteBensalle ja dieselille täyskielto jo vuonna 2045? Näillä keinoilla voitaisiin mullistaa koko Suomen liikenne ja päästöt

Päättäjiltä vaaditaan radikaaleja ratkaisuja liikenteen päästöjen nollaamiseksi, kertoo tuore raportti.

Urakka on sekopäisen iso, mutta välttämätön.

Nyt puhutaan Suomen tavoitteesta olla hiilineutraali vuonna 2045 ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi.

Tämä tarkoittaa sitä, että Suomi ja suomalaiset tuottaisivat vain sen verran hiilidioksidipäästöjä kuin esimerkiksi metsät kykenevät kasvaessaan sitomaan.

Esimerkiksi liikenteen päästöjen olisi loputtava kokonaan. Keinot ovat poliittisesti osin tulenarkoja.

Liikenne- ja viestintäministeriön (LVM) johtama työryhmä arvioi paraikaa, miten temppu tehtäisiin.

(...)

1. Päästöt kuriin biopolttoaineilla

2. Päästöt nollaan sähköistämällä liikenne

3. Päästöt nollaan liikkumisen palveluilla

(...)

guest14935

Quote from: Horn Hill on 13.09.2018, 11:43:22
Ostarit ovat mennyttä maailmaa. Niitä ei voi enää pelastaa.

Kaupunkien keskustojen pelastamiseen ei puolestaan riitä poliittista tahtoa. Kun autoilu kielletään ja pysäköinnistä tehdään vaikeaa ja kallista, ihmiset eivät enää tule keskustaan.

Täällä Jyväskylässä kauppakeskus Seppä tarjoaa ilmaisen pysäköinnin lämpimässä hallissa. Lisäksi keskuksesta on sisäyhteys uuteen suureen Prismaan, jolla myös on oma ilmainen parkkihalli. Ei tarvitse talvella rännässä tai pakkasessa rämpiä ja paksut palttoot voi jättää autoon ostosten ajaksi.
Ei se mitään vaikuttanut, kaupat oli muualla ennen sitäkin. Eikä ole virheitten ansiota vaan kauan ennen valtaantuloaan tapahtui.
Järkevintä pikkukylissä olisi keskittää kaupat kaikkien keskelle mutta liikerakennuksista poliitikot saisi vähempi, ovat hyvin halpoja rakentaa.
Siinä aiemmin ketjussa oli se ylen uutinen, pikkainen väärän käsityksen antava kuvateksti siinä.
https://yle.fi/uutiset/3-10396320
QuoteKortepohjan lähiostarilla on muun muassa kauppa, ravintola ja kirpputori.
Sehän on ihan turha ostari kun lähellä s-market sekä k-supermarket, varsin vanha rakennus. Ihme kun pidetty pystyssä.
Paitsi jos on laiska nuori eikä kannata sitä että vanhuksille voisi ruoat kantaa valtion puolesta ilmaiseksi kotiin niin sitten voi olla hyvinkin tärkeä paikka, kaljaa saa siitäkin, en nyt tarkoita toimittajaa tällä.
Toinenkin uutinen samaisesta kylästä
https://yle.fi/uutiset/3-10396252
QuoteTutustuimme hurjamaineiseen lähiöön Keski-Suomessa: Työttömyyttä, päihteitä, astaloita – ja todella tyytyväisiä asukkaita
QuoteLähiön pääkatua reunustavat 1970-luvulla rakennetut kerrostalot, joiden asukkaat ovat lähteneet töihin tai uinuvat vielä suljettujen verhojen takana.
Paremmin kirjoitettu vaikka jätetty huomiotta että vanhukset muuttavat pois koska rikkaus, tai ainakin muuttivat. Eikä liiemmin rikkaudesta ole mainittukaan.
QuoteVuonna 1995 julkaistussa Ylen ohjelmassa toimittaja Markku Mankki selvitti, että alueen työttömyysprosentti oli sinä vuonna 40.
QuoteTilanne on parantunut, sillä työttömyysaste oli vuonna 2015 noin 30 prosenttia. Tuolloin työttömyys oli myös koko kaupungissa nykyistä suurempi.
Rikkauksia tuskin tilastoista löytyy.
Quote from: Eino P. Keravalta on 13.09.2018, 19:00:47
Luin jokunen päivä sitten, että Helsingissä suunnitellaan monien keskeisten katujen muuttamista kävelykaduiksi, Annankatukin yhtenä  :(

Autot kuuluvat elävään kaupunkikeskustaan ja nyt ne ovat tervetulleempia kuin koskaan, sillä ne ovat aina vain vähäpäästöisempiä, joidenkin autojen päästöt ovat jopa nolla.

Mutta viherfasistit haluavat, että kaikki kulkevat jopolla tai jalan. Mitä helvetin kehitysmaata tästä ollaan rakentamassa?
Ongelma ei ole jalankulku, jos musta asia riippuisi niin keskustat oisi kävelykeskustoja, tarvisi vaan vartioidut parkit autoille, ilmaiset sellaiset jollei sitten lopeteta autoveroja jolloin voi täyden hinnan ottaa, kuten joukkoliikenteestäkin.
Kauppakeskukset menestyvät koska ne ovat vartioituja, voisi vartioida myös keskustoja, tosin ei hormonihörhöillä vaan tervejärkisillä, jos vain tahdottaisiin.
Pahin ilmanlaatuongelma on renkaat vaikka diisseliä ei pitäisikään ihmisten lähelle sallia.
Mitä siellä keskustassa autolla teet? Ajelet pillurallia?

Tunkki

Quote from: Pamfletti on 14.09.2018, 11:21:57
https://yle.fi/uutiset/3-10401935

Hartaasti YLEllä luetaan Kalifornian "edistyksellisten" ideoita, siellä tuota ehdotettiin jo alkuviikosta.