News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Homman suuri ja kaikenkattava kaupunki- ja liikennesuunnitteluketju

Started by Mika.H, 12.04.2013, 22:50:29

Previous topic - Next topic

guest8096

Eino aina haukkuu pyöräilijöitä. Siellä etelässä ei ilmeisesti tajuta, että pyörällä voi ajaa kunnollakin.

Eino P. Keravalta

#2911
Quote from: Frida Hotell on 03.06.2016, 04:02:21
Eino aina haukkuu pyöräilijöitä. Siellä etelässä ei ilmeisesti tajuta, että pyörällä voi ajaa kunnollakin.

Dislike tuolle  :)

En minä hauku pyöräilijöitä, itsekin olen pyöräilijä heti, kun löydän pyöräni avaimen.

Mutta kritisoin sitä, että täällä lumisessa Pohjolassa liikennesuunnittelua tehdään pyöräilijän ehdoilla muita liikennemuotoja sorsien. Miksei liikennettä voisi suunnitella rationaalisesti ja pragmaattisesti? Miksi yksi liikennemuoto pitää asettaa jumal-asemaan? Eikö sujuva kokonaisuus olisi paras vaihtoehto ilman, että esimerkiksi autoilijoita pyritään rankaisemaan? Miksei ihmisten itsensä anneta päättää, mitä liikennemuotoa he haluavat käyttää vaan että Isoveli pyrkii määräilemään asiassa?

PS: Sen verran toki voin haukkua pyöräilijöitä, että minua, kuten tuhansia muitakin, ärsyttää se narsistinen pyöräilijätyyppi, joka on tehnyt pyöräilystä uskonnon ja joka ajaa 50 kilometriä tunnissa milloin autojen, milloin pienten lasten seassa öykkäriasenteella liikennesäännöistä välittämättä ja toisia huomioimatta.

Nämä tunnistaa yleensä siitä, että ne ovat 40 kiloa painavia keski-ikäisiä miehiä, joilla on kuuden tonnin pyörä ja päällään homomaiset, ihonmyötäiset vaatteet. Polkevat sitten pyöriään pylly pystyssä avaruuslaseissaan ja jossain sadomasokistisen naamarin näköisessä kypärässään. Onkohan kyseessä joku seksuaalinen fetissi?

Mutta tuollaisia pyöräilijöitä on tietysti vain pieni osa. Eivätkä he edes ole ensisijassa pyöräilijöitä, vaan uskonnon harjoittajia, narsisteja ja pakkomielteisiä urheilijoita tai jopa tyyppejä, joilla vain on outo fetissi. Ja lisään vielä, että minusta on ok, jos joku on homo, mutta en pidä siitä, että joku tiukkoihin housuihin pukeutunut miespyöräilijä tulee liikenteessä ketkuttamaan persettään eteeni.

Mutta valtaosa pyöräilijöistä on kunnon väkeä.  :)

HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Puskistahuutelija

Quote from: JoKaGO on 02.06.2016, 23:31:43Lisäksi Hämeenkatu katkaistiin koemielessä henkilöautoilta, vaikka valtuusto oli hanketta vastaan. Pormestarimme Anna-Kaisa Ikonen, jota ei valittu demokraattisilla vapailla vaaleilla, jyräsi valtuuston yli ja määräsi "kokeilun", jossa määräajaksi kielletään henkilöautoliikenne rautatieaseman ja Koskipuiston väliltä. "Kokeilu" toteutettiin niin, että puolet Hämeenkadusta kaivettiin ylös ja muutettiin jalkakäytäväksi. Arvaa, onko koskaan enää rahaa palauttaa Hämeenkatu ennalleen, kun yllättäen kokeilun todetaan epäonnistuneen.

Milloin tällainen hanke on suoritettu? Kolmisen viikkoa sitten kävin Tampereella, kävelin rautatieasemalta Koskipuistoon ja en huomannut Hämeenkadulla mitään muutosta muutaman parin kuukauden takaiseen visiittiin?

Tahdoton Nahjus

Muistuupa mieleen ajat 50-luvulla, jolloin Helsinki oli mitä suuremmassa määrin polkupyöräilijöiden kaupunki. Jopa niin että Rainer von Fideant kiinnitti asiaan huomiota, koska polkupyöräruuhkat hidastivat liikenteen sujumista ja tekivät kaupungista köyhän näköisen.

Pyörätiet olivat ajokunnossa aina, koska ne kunnostettiin lapioilla aamulla kello viisi.  Lapiomiehet tosiaan loivat  kapean  hiekoitetun pyöräilyuran aina, oli mikä lumimyrsky vaan. Otaniemestä tullessa joutui kantamaan fillarin metrisessä hangessa Helsingin rajalle ja siitä pääsi huishais fillarilla patenttivirastoon, siis ympärivuoden ja aina. Itäpuolella tosin pääsi vain Herttoniemeen asti.

Homma pelasi 60-luvun puoliväliin asti, kunnes Raimo Ilaskivi yms pääsi puikkoihin. Ilaskivi lopetti kaikenlaisen köyhän näkösen meiningin ylläpidon kuten pyörätiet ja julkiset vessat. Helsingin rannoille piti rakentaman yksityisiä huviloita "kansainvälisislle huippuosaajille".

no future

Melkoinen perspektiiviharha nyt Einolla siinä, pari julkisuutta saanutta kevyenliikenteen projektia = yksityisautoilun sorsimista.  :o

jmk

Quote from: Eino P. Keravalta on 03.06.2016, 06:40:10
Mutta kritisoin sitä, että täällä lumisessa Pohjolassa liikennesuunnittelua tehdään pyöräilijän ehdoilla muita liikennemuotoja sorsien.

Onhan se kieltämättä huvittavaa katsoa yhdellä valtakunnan vilkkaimmista pääväylistä, kun autoliikenne neljältä kaistalta ahdetaan sillan kohdalla kahteen kaistaan -- synnyttäen ikuisen sumpun ruuhka-ajoista riippumatta -- ja vieressä on saman sillan leveydestä varattu ajokaistan verran pyörätielle, joka ammottaa tyhjyyttään.

Juu eihän siinä mitään, kyllä pyöräteitä tarvitaan -- mutta kun viheruskonnon mantra on, että pyörätiet ovat kaupungissa tilatehokkaita. Siinä kun ajokaista välittää liikennettä suuruusluokkaa 2000 autoa tunnissa ja vieressä samanlevyinen pyörätie hyvässä lykyssä 20 polkupyörää tunnissa, niin kyllä on pyörätielle pyhitetty tila tehokkaasti käytettyä tilaa. Siinä kelpaa sen satunnaisen spandexiheebon elvistellä, että kattokaa miten mä olen tilatehokas, edessäni ja takanani on kilometri tyhjää asfalttia, ihan vaan mulle! Hähää!

no future

Helsingin ongelmahan on, että se liikenne tökkää joka tapauksessa kun kaikki pyrkivät samaan aikaan samaan pisteeseen. Vaikka niitä sisääntulokaistoja olisi kilometrin leveydeltä nykyisten moottoriteiden päissä.

Ja ne kevyenliikenteen väylät muuten palvelevat nimenomaan lähiseudun asukkaita, kaupunkilaisia, jotka Helsingin mielestäni ensisijaisesti tuleekin huomioida.

guest8096

Quote from: Eino P. Keravalta on 03.06.2016, 06:40:10
Quote from: Frida Hotell on 03.06.2016, 04:02:21
Eino aina haukkuu pyöräilijöitä. Siellä etelässä ei ilmeisesti tajuta, että pyörällä voi ajaa kunnollakin.

Dislike tuolle  :)

En minä hauku pyöräilijöitä, itsekin olen pyöräilijä heti, kun löydän pyöräni avaimen.

[...]

Mutta valtaosa pyöräilijöistä on kunnon väkeä.  :)

Nuo iloiset hymiöt pelastavat tilanteen. En minä muusta välitä  :)

Ja tietenkin se, että aamulla ennen töihinlähtöä kirjoitat aanelosen kokoisen vastauksen.

Sen verran kuitenkin asiasta, että Oulussa on kai erilainen liikennekulttuuri: pyöräily ei ole niinkään narsismin muoto, vaan kaiken ikäisille käytännöllinen tapa liikkua paikasta toiseen. Pyörätieverkko on kattava ja se on myös talvisin kovassa käytössä.

jmk

Quote from: no future on 03.06.2016, 11:01:48
Helsingin ongelmahan on, että se liikenne tökkää joka tapauksessa kun kaikki pyrkivät samaan aikaan samaan pisteeseen.

Hölynpölyä. Eivät pyri, mutta joskus kaupunkisuunnittelija kyllä laittaa sen liikenteen väkisin samaan pisteeseen elikkäs keskittää eri suuntiin menevät liikennevirrat yhteen, ja sitten suunnittelija pyörittelee ihmeissään päätään, että onpa, onpa ne autoilijat hölmöjä, kun ajavat kaikki tosta samasta kohtaa, joka on just se ainoa kohta josta me annetaan niiden ajaa, onpa niin kumma.


UgriProPatria

Helsingissä tuhotaan luontoa, rakennetaan taloa, talon päälle.

Esimerkkinä Kruunuvuori (Koirasaarentie ja ympäristö), jonka metsä käsittääkseni on ollut luonnonsuojelualueeksi merkitty. Myöskin Stansvikin kartanoalue.

Saa mennä, kun kaupungin kommunistit ovat päässeet päättäämään, että kauneus ja luonto on porvarillista, tuhottakoon. "Ei puut elätä työläistä" ja sillai.

Slummit lähestyvät Kaitalahden herrasväkien rauhallista asuinaluetta.

Aikoinaan siellä kuuli jopa käen kukuntaa.


no future

Quote from: jmk on 03.06.2016, 19:02:54
Quote from: no future on 03.06.2016, 11:01:48
Helsingin ongelmahan on, että se liikenne tökkää joka tapauksessa kun kaikki pyrkivät samaan aikaan samaan pisteeseen.

Hölynpölyä. Eivät pyri, mutta joskus kaupunkisuunnittelija kyllä laittaa sen liikenteen väkisin samaan pisteeseen elikkäs keskittää eri suuntiin menevät liikennevirrat yhteen, ja sitten suunnittelija pyörittelee ihmeissään päätään, että onpa, onpa ne autoilijat hölmöjä, kun ajavat kaikki tosta samasta kohtaa, joka on just se ainoa kohta josta me annetaan niiden ajaa, onpa niin kumma.
Helsingin niemelle tulee viisi tai kuusi moottoritieksi luokiteltavaa sisääntuloväylää. Jokainen niistä seisoo aamulla klo 7.45 koska kantakaupungin katuverkko ei pysty välittämään liikennemäärää. Tuntia aiemmin tai kahta tuntia myöhemnin liikenne yleensä vetää kohtalsisesti tai hyvin. Sama juttu kehä ykkösellä: aamulla ennen kahdeksaa jonotetaan länteen, illalla neljältä itään.

jmk

Quote from: no future on 03.06.2016, 20:20:05
Tuntia aiemmin tai kahta tuntia myöhemnin liikenne yleensä vetää kohtalsisesti tai hyvin. Sama juttu kehä ykkösellä: aamulla ennen kahdeksaa jonotetaan länteen, illalla neljältä itään.

Kerropas mikä on se sun "sama piste" johon ne kaaaaiikkkki kehä ykköstä itään jonottavat autoilijat haluavat. Itäkeskukseen vai?

Ai mutta, jo nyt törmättiin ongelmiin sun yhden pisteen kanssa, kun ne sisääntuloväylien jonottajat menevät varmaan toiseen pisteeseen. Oletettavasti jokainen niistä on menossa Rautatientorille. Täsmälleen ja ainoastaan Rautatientorille. Ne on kaikki töissä siellä torilla.

no future

Jotain kiinnostavaa siellä ykköstieltä länteen tuntuu olevan kun sinne pitää päivittäin tunkea. Ja vieläpä kaikkien samaan aikaan. Rautatientorin suuntaan on ihan sama vaikka vain pieni osa olisi menossa sinne asti, mikäli liikenne seisoo koko Mannerheimintien tai Mäkelänkadun matkalta.

jmk

Quote from: no future on 03.06.2016, 20:37:21
Jotain kiinnostavaa siellä ykköstieltä länteen tuntuu olevan kun sinne pitää päivittäin tunkea. Ja vieläpä kaikkien samaan aikaan. Rautatientorin suuntaan on ihan sama vaikka vain pieni osa olisi menossa sinne asti, mikäli liikenne seisoo koko Mannerheimintien tai Mäkelänkadun matkalta.

Elikkäs ne eivät menekään samaan pisteeseen? Olikos se sun samaan pisteeseen meneminen pelkkää vihermantraa?

-PPT-

Toisin kuin ollaan luvattu niin eiköhän Vallisaarikin liitetä kaupunkitekniikkaan ja sinne rakenneta tuhansia uusia asuntoja.

RP

Quote from: -PPT- on 03.06.2016, 21:11:54
Toisin kuin ollaan luvattu niin eiköhän Vallisaarikin liitetä kaupunkitekniikkaan ja sinne rakenneta tuhansia uusia asuntoja.

Jos Helsingin kaupunki saa joskus näppinsä himoitsemaansa Santahaminaan, niin ehkä. Niin kauan kuin ei, sinne ei ole mahdollisuutta järkevään maayhteyteen.
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Oami

Quote from: JoKaGO on 02.06.2016, 22:01:49
Niin tietenkin. Aika vähän kiinnostaa suomalaisia se, että Tampereella avataan kohta maailman ainoa tasamaan ali tehty liikennetunneli, johon meni tietääkseni kolmenumeroinen lukema miljoonia euroja valtion lompsasta.

Quote from: JoKaGO on 02.06.2016, 22:58:30
Tunneli on kaivettu Näsijärven rantatien, valtatie 12:n liikenteen sujuvoittamiseksi. Nykyinen tie maan päällä on nelikaistainen ja ruuhkautuu kaksi kertaa päivässä. Joskus talvella lumipyryssä rekat jäävät Näsinkallion mäkeen kiinni johtuen idioottimaisista liikennejärjestelyistä.

Lihavoinnit minun.

Ja niin, eihän se mikään salaisuus ole että tunnelin yksi tarkoitus on nimenomaan vapauttaa rannasta lisää rakennusmaata. Ja kyllä, rakennusliike hyötyy siitä. Jostain syystä, varsinkin vasemmistolaisten mielestä, tämä hyötyminen itsessään tekee hankkeesta jotenkin pahan asian.

Sitä paitsi kyllähän se parantaa myös nykyisten asukkaiden asumisviihtyvyyttä, että kyseinen väylä viedään pois näkyvistä. On totta että yksin liikenneteknisillä argumenteilla hanke ei ehkä olisi ollut riittävän perusteltu.

Quote from: JoKaGO on 02.06.2016, 22:58:30
En tunne yhtään tamperelaista, joka olisi tyytyväinen tunnelihankkeeseen. En tunne myöskään ketään, joka pitäisi ratikkahankettakaan järkevänä, mutta päättäjämme ajavat sitäkin kuin käärmettä pyssyyn. Tänään kun ollaan joka päivä lähempänä akkukäyttöisiä busseja.

Itse kyllä kannatin hanketta ja kerroin sen avoimesti ollessani ehdokkaana vuoden 2008 kunnallisvaaleissa. En mennyt läpi, mutta moni silloin edustamani puolueen (kok) ehdokkaista meni, ja moni heistä oli niin ikään kertonut kannattavansa sitä.

Ratikkaa kannattaisin samoin, mutta olen sittemmin muuttanut pois Tampereelta, enkä katso enää asiakseni ottaa poliittista kantaa näihin kysymyksiin, joten menköön tämä ihan näin tämmöisenä liikenneteknisenä kantana.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

Oami

Quote from: Eino P. Keravalta on 02.06.2016, 21:55:27
Mitähän nämä suunnittelijanerot keksivät ensi vuosikymmenellä? Ehkä silloin katsotaan, että jopa pyöräily on liian kätevä ja nopea liikkumistapa, joten liikennettä aletaan suunnitella kävelijän näkökulmasta: kaikkihan voivat kävellä töihin Helsinkiin ja Helsingin sisällä paikasta toiseen kasseineen kakaroineen.

Mutta lopulta kävelijäkin syrjäytetään ja Helsingin liikennettä aletaan suunnitella siltä pohjalta, että kukaan ei enää liiku mihinkään.

"Kukaan" on hieman jyrkkä ilmaisu, mutta tosiaan nykyään kaupunkisuunnittelussa pyritään usein sellaisiin aluekeskuksiin, joissa ihmisten tyypillisesti päivittäin tarvitsemat asiat ovat kävelymatkan päässä.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

-PPT-

Saa nähdä onko länsimetro samanlainen piristysruiske Espoolle kuin mitä kehärata on Vantaalle. Hyvin harva espoolainenhan länsimetroa halusi mutta eiköhän siinä käy niinkuin kehäradan kanssa että kun systeemi alkaa rullaamaan niin kukaan ei muista aikaa ennen.

Tosin erona kehärataan on että kehärata avasi uuden poikittaislinjan kun taas länsimetro kulkee reittiä jossa on olemassa täysin hyvin toimivat bussilinjat.

no future

Metron edut bussiin nähden ovat kiinteät, tiheät vuorovälit, riippumattomuus sääolosuhteista ja muusta liikenteestä sekä  nopeus ja mukavuus. Haittapuolena lähinnä pysäkkien tavoitettavuus, eli siirtymät asemalle voivat olla pidempiä kuin lähimmälle bussipysäkille.

yks vaan

Metro heikentää rajusti julkisten toimivuutta omalla kohdalla. Länsiväylää pitkin bussit ovat hujauksessa Kampissa ja pysäkkejä sopivan lähellä. Itse asiassa bussi voi olla jopa nopeampikin, sillä usein ne eivät edes juuri pysähdy Omenan ja Ruoholahden välillä.

Lisäksi mamueffect ja bonuksena saa koko matkan tuijottaa tunnelin seinää.
Kuka syrjisi minua?

JoKaGO

Quote from: Puskistahuutelija on 03.06.2016, 07:51:14
Quote from: JoKaGO on 02.06.2016, 23:31:43Lisäksi Hämeenkatu katkaistiin koemielessä henkilöautoilta, vaikka valtuusto oli hanketta vastaan. Pormestarimme Anna-Kaisa Ikonen, jota ei valittu demokraattisilla vapailla vaaleilla, jyräsi valtuuston yli ja määräsi "kokeilun", jossa määräajaksi kielletään henkilöautoliikenne rautatieaseman ja Koskipuiston väliltä. "Kokeilu" toteutettiin niin, että puolet Hämeenkadusta kaivettiin ylös ja muutettiin jalkakäytäväksi. Arvaa, onko koskaan enää rahaa palauttaa Hämeenkatu ennalleen, kun yllättäen kokeilun todetaan epäonnistuneen.

Milloin tällainen hanke on suoritettu? Kolmisen viikkoa sitten kävin Tampereella, kävelin rautatieasemalta Koskipuistoon ja en huomannut Hämeenkadulla mitään muutosta muutaman parin kuukauden takaiseen visiittiin?

Vuosi sitten, vähän reilu.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

JoKaGO

Quote from: Oami on 04.06.2016, 02:07:52
Ratikkaa kannattaisin samoin, mutta olen sittemmin muuttanut pois Tampereelta, enkä katso enää asiakseni ottaa poliittista kantaa näihin kysymyksiin, joten menköön tämä ihan näin tämmöisenä liikenneteknisenä kantana.

Myös valtion verovaroja haaskataan kumpaankin turhaan hankkeeseen. Voit ottaa vapaasti kantaa  ;)
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

-PPT-

Tunnelihan päätettiin valtuustossa yhden tai kahden äänen enemmistöllä kun muutama demari loikkasi.

JoKaGO

Quote from: -PPT- on 07.06.2016, 22:22:53
Tunnelihan päätettiin valtuustossa yhden tai kahden äänen enemmistöllä kun muutama demari loikkasi.

"Tarja Jokinen, Johanna Loukaskorpi, Hanna Tainio ja Riitta Ollila" olivat Wikipedian mukaan ne SDP:n kaupunginvaltuutetut, jotka käänsivät vaa'ankielen. Äänet 36 - 30.
Ei olisi uskonut, että kaikki olivat naisia  ;D ja tietenkään mitään lahjomisen tapaistakaan ei ole taustalla. Eihän Tampereella sellaista ...   :facepalm:
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

MW

Entisenä Tamperelaisena sanoisin, että olisihan se tyhmää rajata koko pohjoinen Näsijärven rantakaista tielle.

En tienaa, onnittelut tienanneille, mutta loppupeleissä tunneli on oikea ratkaisu. Voi kehittyä hienoksi alueeksi, mihin minulla ei tietysti ole varaa. Mutta ei koske silmään.

Ei hyvin alkanut, tuon alueen kehitys silloin -90 asuntomessuilla. Mitenköhän se Naistenlahden muuntovoimala nykyään voi?

JoKaGO

Quote from: MW on 08.06.2016, 21:50:36
Entisenä Tamperelaisena sanoisin, että olisihan se tyhmää rajata koko pohjoinen Näsijärven rantakaista tielle.

En tienaa, onnittelut tienanneille, mutta loppupeleissä tunneli on oikea ratkaisu. Voi kehittyä hienoksi alueeksi, mihin minulla ei tietysti ole varaa. Mutta ei koske silmään.

Niinpä. Ne nauttii hienosta järvinäköalasta, joilla on varaa. Ei tavallisen tienkäyttäjän tarvitse mitään nähdä.

QuoteEi hyvin alkanut, tuon alueen kehitys silloin -90 asuntomessuilla. Mitenköhän se Naistenlahden muuntovoimala nykyään voi?

En ymmärrä mikä tässä on pointtina. Naistenlahden voimala toimii turpeella, kaasulla tai öljyllä, tuottaa lämpöä ja sähköä vastapaineperiaatteella tamperelaisille.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

MW

Quote from: JoKaGO on 08.06.2016, 22:18:16
Quote from: MW on 08.06.2016, 21:50:36
Entisenä Tamperelaisena sanoisin, että olisihan se tyhmää rajata koko pohjoinen Näsijärven rantakaista tielle.

En tienaa, onnittelut tienanneille, mutta loppupeleissä tunneli on oikea ratkaisu. Voi kehittyä hienoksi alueeksi, mihin minulla ei tietysti ole varaa. Mutta ei koske silmään.

Niinpä. Ne nauttii hienosta järvinäköalasta, joilla on varaa. Ei tavallisen tienkäyttäjän tarvitse mitään nähdä.

QuoteEi hyvin alkanut, tuon alueen kehitys silloin -90 asuntomessuilla. Mitenköhän se Naistenlahden muuntovoimala nykyään voi?

En ymmärrä mikä tässä on pointtina. Naistenlahden voimala toimii turpeella, kaasulla tai öljyllä, tuottaa lämpöä ja sähköä vastapaineperiaatteella tamperelaisille.

Ei se tieltä nähty lohtua tuo. Ja varmaan teitä (perusmuoto: tie) tulee olemaan jatkossa 30 nopeusrajoituksilla, että ehtii näkemään.

Mikä se oli se sataman iso vanha tiilinen teollisuusrakennus siinä voimalan nurkalla, josta vuoden -90 asuntomessuille tehtiin muodikkaita juppikopperoita? Kävin pyörähtämässä, ja olihan se hieno ajatus silloin, että voisi kämpästään aamutakkisilla pyörähtää ravintolassa aamiaisella, aamu-uinnilla, kylpylässä, vaikka manikyyrissä, jos on moneyt kyydissä.

Tuli se kuuluisa lama, enkä sen jälkeen ole kiinteistön vaiheita seurannut.

Oami

Quote from: JoKaGO on 08.06.2016, 22:18:16
Niinpä. Ne nauttii hienosta järvinäköalasta, joilla on varaa. Ei tavallisen tienkäyttäjän tarvitse mitään nähdä.

Tienkäyttäjän kuuluu nähdä se tie. Näköaloja voi kyllä varta vasten etsiytyä katsomaan. (Tosin tienkäyttäjäkin näkee edelleen usean kilometrin verran sitä samaa järveä.)
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

Uuno Nuivanen

Näin se menee.


QuoteMetropäättäjille kenkää
11 Jun 2016
Kirjoittanut Perttu Hillman | 22 Kommenttia   

Yhteisen rahan kaataminen pääkaupunkiseudun miljardeja euroja nieleviin joukkoliikennehankkeisiin on enemmän aatetta kuin tarvetta.

Miljardipäätökset ovat vihertouhojen, vänkyräsosialistien ja muutaman poliittisen pyrkyrin käsissä. Tärkeintä on, että saadaan vedettyä oma pyörätie jokaiselle ja ilmestyskirjan petoa, eli autoilijaa turpaan. Ja siinä sivussa nähdä hirmuinen ja pyyteetön vaiva kaupunkilaisten pelastamiseksi pakkovegaaniruoalla.

Valtuustoon ja kaupunginjohtajiksi nousseiden pop-sanoittajien, entisten radiotoimittajien ja muiden poliittisista korttelikomiteoista päätöksenteon ytimeen kiivenneiden kompetenssi ei näytä nykypäivän haasteissa riittävän. Tuhatpäinen virkailijaporukka tehtailee poliitikkojen aloitteista virka-aikana virkatyönään ilman suurempaa vastuuta massiivisia hankehimmeleitä, joista sitten valtuuston elämäntapaintiaanit ja muu sakki veivaa päätöksiä. Sata miljoonaa sinne, sata tänne, hui hai! Me päätetään ja ollaan hirveen tolleen vastuullisii ja kestävii kehityksii. Mie pelastan hesalaiset.

Kaupunginvaltuustoon valituilla on pelissä vain poliittinen kannatus. Heitä ei kukaan taluta vastuuseen, vaikka älyttömät sitoumukset ajaisivat kaupungin konkurssiin. Poliittista päättäjää ohjaa aate. Ja etenkin vastustajan vastustaminen. Ei päätöksillä tarvitse olla tekemistä johdomukaisuuden kanssa.

Viime viikon lopulla saimme jälleen hyviä uutisia länsimetron liikenteen käynnistämisestä. Kaupunki ja HKL on sitkeästi väittänyt viime päiviin asti, että metrolla ajetaan Espooseen elokuussa 2016. Tai siis alunperin piti ajaa jo 2014. Metron automatisointiräpellys oikeudenkäynteineen ja EU-valituksineen on oma lukunsa. Koko sirkuksen hintalappu on paisunut alkuperäisestä 700 miljoonasta pitkälle yli miljardiin euroon ja viivästykset lisäävät laskua kymmenillä miljoonilla. Onpa tehty päättäjistä automatisointitorveilun osalta rikosilmoituksiakin.

Länsimetron kaltaista huimapäistä automatisointiunelmaa ei olekaan muualla koskaan toteutettu, joten pieni mahdollisuus oli saada uusi sulka elämäntapaintiaanipäähineeseen. Homma kusi, tietenkin, kustannukset kolminkertaistuivat, sopimukset johtavat lakitupaan eikä tähteelle jäänyt oikein mitään.

Tämän tohelluksen korjaaminen tietysti kestää. Ja varsinkin maksaa.

Vuodesta 2014 on tiedetty, että liikennöimään päästään aikaisintaan 2017. Tai ainakin rakentajat ja päättäjät ovat tienneet, mutta eivät tietenkään ole uskaltaneet kertoa. Need to know basis, folks. Valistuneiden arvioiden mukaan metro saadaan liikkeelle aikaisintaan marraskuussa 2017.

Mutta kansa saa mitä kovan työn ja poliittisen taistelun tuloksena kyetään pahasta maailmasta irti saamaan. Tällä kertaa ei nyt länsimetroa ihan tähän hätään, mutta ehkä kohta. Valtuustotouhuajille ja kaupunginjohtajille onkin tärkeämpää pyöriä tietokoneet kainalossa pitkin kokouksia ja tehoilla lähiöyhdistysten kirpparitapahtumissa.

Ja kun asiat menevät päin persettä vedotaan tietysti poliittisten vastustajien tuottamukselliseen tavoitteeseen kiusata pientä ihmistä.

Kuvitellun metroliikenteen käynnistyessä tarpeettomaksi käyvät bussilinjat lopetetaan 14.8.2016. Sopimukset liikennöijien kanssa on irtisanottu, ja nyt sohitaan epätoivoisesti pystyyn korvaavia järjestelyjä. Sanomattakin selvää, että ihan hirmuista vastaantuloa yhteiskunnalle ei bussilafkojen tarjouksissa varmastikaan nähdä. Fyrkkaa palaa.

Nykyisentasoisista joukkoliikenteen palveluista on turha haaveilla Lauttasaaressa, Etelä-Espoossa ja Kirkkonummella. Edessä on melkoinen rähinä, koska esimerkiksi Lauttasaaressa tulee HKL:n palvelutaso romahtamaan. Kaikki kun eivät polkupyörän selkään kykene. Eikä kaikilla Ruoholahdesta länteen ole, vaikka valtuustossa asiasta onkin varma tieto, omaa kaupunkimaasturia.

Nyt voisi esittää päättäjille kysymyksen, että miksi kansalaisille on annettu väärää tietoa länsimetron liikenteen aloittamisesta, vaikka on ollut pitkään tiedossa, että elokuussa 2016 ei tuubissa juna kulje?

Jännittävää on myös nähdä tämänkin seikkailun lopullinen hinta, kun metro joskus saadaan liikkeelle. Mutta kyllä pitäviäkin päätöksiä osataan tehdä.

Helsingin joukkoliikenteen lipunhinnat nousevat 5,5 prosenttia. Jos riittää.

PS. Tuli totuus julki pahaan aikaan, koska kuntavaalit on syksyllä.

http://blogit.iltalehti.fi/perttu-hillman/2016/06/11/metropaattajille-kenkaa/