News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Homman suuri ja kaikenkattava kaupunki- ja liikennesuunnitteluketju

Started by Mika.H, 12.04.2013, 22:50:29

Previous topic - Next topic

Oami

Quote from: Chew Bacca on 17.05.2015, 18:40:35
Semantiikkaa. Kun autoilusta tehdään tarpeeksi kallista ja vaikeaa, se estetään niiltä joilla ei ole rahaa ja aikaa. Kalteva pinta jonka päässä on autoton keskusta. Vihreiden ja kokoomuksen epäpyhän liiton luonteeseen kuuluu ettei päivänselviäkään tavoitteita lausuta ääneen.

Eivätpä "autottomat keskustatkaan" oikeasti ole autottomia, niistä vaan ei ajeta autolla läpi. Kaikkiin kohteisiin kyllä pääsee autolla jotain reittiä pitkin, jos kovin tarve on.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

Dharma

Saattoi jäädä epäselväksi aiemmista viesteistäni, mutta tarkoituksenani ei ollut juurikaan kritisoida autotonta keskustaa. Se on minulle ja monille muille aivan sama, kunhan sinne keskustaan ei ole pakko tulla. Ainoa käytännön pakko ovat työpaikat ja näistä enää suuressa määrin julkinen hallinto, koska yksityinen hallinto ja tuotanto on jo siirtynyt pois keskustoista.

Siis: siirretään julkinen hallinto pois ruuhkautuneesta keskustasta ja kaikki voittavat. Onhan maailmassa vaikka minkälaisia reservaatteja amisheista intiaaneihin, joten miksei Suomessakin voisi olla vihervasemmiston reservaattia Helsingin niemellä? Paikkaa, jossa autoja tai tuotantoa ei olisi?

Nyt kun Kesk+PS:llä on 43,5 % kansanedustajien paikoista ja vain 4/87 näistä on Helsingistä em. voisi ollakin mahdollista toteutua. Vihervasemmistoa voisi houkutella mukaan laskemalla heille (koska eivät itse osaa laskea), miten paljon rahaa lokkien keinoluotoihin tulee aina kun yksi Esplanadilla oleva virasto muuttaa kehäradan varteen ja tilalle rakennetaan asuntoja. Hintaero on ainakin 1000 e/m2, luultavasti tuplat tai vieläkin enemmän.

Dharma

Helsingin Sanomilla on oikein iso kampanja menossa pyöräilyn edistämiseksi. Viikoittain vaihtuu propagandasivu etusivullaan. Mainitsematta jää, että samalla edistävät onnettomuuksia. Taaskin vuoden alun kuolonkolareista 22 % sattui kevyen liikenteen käyttäville.

jka

Quote from: Markus Bunders on 18.05.2015, 10:11:14
Saattoi jäädä epäselväksi aiemmista viesteistäni, mutta tarkoituksenani ei ollut juurikaan kritisoida autotonta keskustaa. Se on minulle ja monille muille aivan sama, kunhan sinne keskustaan ei ole pakko tulla. Ainoa käytännön pakko ovat työpaikat ja näistä enää suuressa määrin julkinen hallinto, koska yksityinen hallinto ja tuotanto on jo siirtynyt pois keskustoista.

Autoton keskusta olisi minustakin ihan jees. Mielenkiintoista on että ei helsingin ituhipeillä ole kuitenkaan näköjään ballssia edes oikeasti pyrkiä tähän. Tietulleistakin on puhuttu jo niin kauan kuin jaksan muistaa mutta mitään ei tapahdu. Tietävät itsekin että autoton keskusta vie loputkin korkean tuottavuuden työt pois keskustasta ja jäljelle jää vain pizzanpaistajia.

no future

Quote from: jka on 18.05.2015, 11:27:00
Quote from: Markus Bunders on 18.05.2015, 10:11:14
Saattoi jäädä epäselväksi aiemmista viesteistäni, mutta tarkoituksenani ei ollut juurikaan kritisoida autotonta keskustaa. Se on minulle ja monille muille aivan sama, kunhan sinne keskustaan ei ole pakko tulla. Ainoa käytännön pakko ovat työpaikat ja näistä enää suuressa määrin julkinen hallinto, koska yksityinen hallinto ja tuotanto on jo siirtynyt pois keskustoista.

Autoton keskusta olisi minustakin ihan jees. Mielenkiintoista on että ei helsingin ituhipeillä ole kuitenkaan näköjään ballssia edes oikeasti pyrkiä tähän. Tietulleistakin on puhuttu jo niin kauan kuin jaksan muistaa mutta mitään ei tapahdu. Tietävät itsekin että autoton keskusta vie loputkin korkean tuottavuuden työt pois keskustasta ja jäljelle jää vain pizzanpaistajia.
Helsingissähän tämä on jämähtänyt kokoomuksen vastustukseen.

Dharma

Tietullut on täysin kannattamaton hanke. Järjestelmän kustannukset ylittävät sen hyödyt moninkertaisesti.

Lisäksi kyseessä on Pahkasika-tasoinen hanke suuruusluokassaan. Tätä mietin tämän aamun Wienin "ruuhkissa".

Helsingin keskusta kuolee. Tehdään se nopeasti ja siististi, niin säästetään paljon veronmaksajien (ja minun) rahojani. Siirretään julkinen hallinto keskustasta. Antaa lasten leikkiä tyhjillä kaduilla ja liikehuoneistoissa. Kotimarkkinalama yhdistettynä julkisen sektorin tuleviin kymmeneen nälkävuoteen hoitavat kyllä loput.


Dharma

Hallitusneuvotteluissa sovittiin asuntoryhmän perustamisesta. PS:n edustajia ei vielä eilen tiedetty, mutta muiden puolueiden edustajista yksikään ei ole Helsingistä. Keskustalla on mm. Vanhanen ja Kaikkonen.  8) Tästä voi tulla vielä hyvää jälkeä!


Micke90

Quote from: Markus Bunders on 18.05.2015, 12:44:35
Hallitusneuvotteluissa sovittiin asuntoryhmän perustamisesta. PS:n edustajia ei vielä eilen tiedetty, mutta muiden puolueiden edustajista yksikään ei ole Helsingistä. Keskustalla on mm. Vanhanen ja Kaikkonen.  8) Tästä voi tulla vielä hyvää jälkeä!

Helsingin ulkopuolellahan se onkin paras asiantuntemus asuntopulasta.  ;D

Dharma

Quote from: Micke90 on 18.05.2015, 14:42:51
Quote from: Markus Bunders on 18.05.2015, 12:44:35
Hallitusneuvotteluissa sovittiin asuntoryhmän perustamisesta. PS:n edustajia ei vielä eilen tiedetty, mutta muiden puolueiden edustajista yksikään ei ole Helsingistä. Keskustalla on mm. Vanhanen ja Kaikkonen.  8) Tästä voi tulla vielä hyvää jälkeä!

Helsingin ulkopuolellahan se onkin paras asiantuntemus asuntopulasta.  ;D

helsingissä on paras asiantuntemus, miten asuntopula synnytetään ja miten sitä ylläpidetään. tämän huonommin asiaa ei pysty hoitamaan

Dharma

Helsingin Sanomien etusivillaan hehkuttama tutkimus:

QuoteEU:n parhaat pyöräilymaat
1. Tanska

2. Hollanti

3. Ruotsi

4. Suomi

5. Saksa

6. Belgia

7. Slovenia

8. Unkari

9. Itävalta

10. Slovakia ja Iso-Britannia

;D ;D ;D

Lueskelin muuten jo vähän vanhoja tutkimuksia kevyestä liikenteestä. En viitsinyt tänne referoida, koska olivat lähinnä 2000-luvun alusta. Yksi tieinsinöörien tekemä oli kuitenkin erittäin mielenkiintoinen. Valitettavasti ei ole nyt linkkiä heti laittaa, mutta vuoden 2003 laskennoissa todettiin, että Helsingissä talvikaudella pyöräteiden käyttöaste on 7-8 % kesäkausien käyttöasteesta ja kesäkausienkin käyttöasteet olivat paljon alhaisemmat kuin itse laskelmissani käyttämät. Ei tuota tietenkään suoraa voi nykypäivään siirtää, mutta en pitäisi mahdottomana, että yksi pyöräilijän ohitus Mechelininkadun pyörätiellä maksaa veronmaksajille 10+ euroa. Ikuisesti.

PS. Poliisipartio (auto) pysäytti vaimoni. Vaimoni näet puhui kännykkäään ajaessaan pyörää (pyörätiellä tietysti, Wienissä saat heti sakot, jos ajat muualla kuin pyörätiellä tai ajoradalla jos pyörätietä ei ole, mutta tällaisia kohtia en ole vielä nähnyt. Tokihan Itävalta on vasta 9. paras pyöräilymaa, vaikka täällä ilmasto on kylmillään Helsingin marraskuu.) No 50 e sakko olisi tullut normaalisti, mutta selvisi varoituksella tällä kertaa. Sen kun päivän vielä näkisi, kun Suomessa poliisi sakottaa pyöräilijää. Kaksi tapausta tutuilleni Wienissä viikon sisällä.

Melbac

Quote from: Markus Bunders on 18.05.2015, 14:45:20
Quote from: Micke90 on 18.05.2015, 14:42:51
Quote from: Markus Bunders on 18.05.2015, 12:44:35
Hallitusneuvotteluissa sovittiin asuntoryhmän perustamisesta. PS:n edustajia ei vielä eilen tiedetty, mutta muiden puolueiden edustajista yksikään ei ole Helsingistä. Keskustalla on mm. Vanhanen ja Kaikkonen.  8) Tästä voi tulla vielä hyvää jälkeä!

Helsingin ulkopuolellahan se onkin paras asiantuntemus asuntopulasta.  ;D

helsingissä on paras asiantuntemus, miten asuntopula synnytetään ja miten sitä ylläpidetään. tämän huonommin asiaa ei pysty hoitamaan
Paljos sun kuntaan tulee uusia asukkaita per vuosi?.

no future

Suomessa pyöräilijät saavat sakkoja lähinnä pimeällä ilman valoa ajamisesta. Joensuussa joka syksy poliisit järjestävät oikein sakotustempauksia tämän tiimoilta.

Dharma

Viisas appeni tiivisti asuntopulan loistavasti: Helsingissä on pula alle markkinahintaisista asunnoista. Tämä on aivan totta. Meillekin oli liian vaikeaa vuokrata asuntoamme, joten myimme. Alueella oli yhdäksän vastaava vuokalle tarjolla samaan hintaan. Pitkään ovat olleet.

Asuntopula syntyy, kun asuntoja tarjotaan alle markkinahinnan. Helsingissä noin 100 000 ihmistä asuu näissä sossuasunnoissa ja kaikesta uudisrakentamisesta puolet on niitä. Jono on ikuinen. Tätä nykyä se ulottuu jo Afrikkaan saakka. Eikä suotta: 90 % Helsingin väestönkasvusta tulee maahanmuuttajista. Toki pääosin Suomen sisältä, kun Suomen mamut valuvat Helsingin sossuasuntojen lihapatojen ääreen.

Samalla me itse maksavat olemme todella ahtaalla. Kaverini Wienissä on ostamassa 109 m2 rempattua kerrostaloasuntoa juuri melkein keskusta alle 250 000 e hintaan. Meillä Helsingissä asiat "hieman" toisin.

Helsingin asuntopolitiikka on lyönyt päätään markkinavoimien seinään koko elämäni (36 vuotta) ajan. Pää on tullut kipeäksi, mutta sama meno jatkuu.

Kaavoituksesta on myös turha syyttää asuntopulaa. Jos kaikki asunnot olisivat vapailla markkinoilla, hinnat tasaantuisivat ja rakentaminen kiihtyisi suuralueella. Kontulassa riittäisi niitä, jotka vaihtaisivat 90 m2 betonikoppinasa omakotitaloon Nurmijärvellä, mutta eihän näin voi ikinä käydä, kun asunnot omistaa kaupunki. Se vuokraa maataan ja asuntojaan alehinnalla ja saa valovuoden mittaisen jonon ottajia. Samalla työssäkäyvä itsemaksava väestönosa taistelee pienestä määrästä asuntoja nostaen hintoja.

Karsein esimerkki ovat opiskelijat, joiden on aivan pakko asua muualla kuin Riihimäellä eli yleensä Helsingissä ja vielä keskustassa. Kivahan se on asua vuokralla saaden asumislisää ja opintorahaa samaan aikaan, kun Alepan kassa ei saa senttiäkään tukia ja käy samoilla nettoansioilla, mikä opiskelijoille jää _opiskeluaikana_ töissä Riihimäeltä. Ja sitten opiskelijat itkevät.  :facepalm: Missään koskaan historiassa ei ole niin heikkolahjaista koulutettua väestöä kuin Suomen ylioppilaskuntien äänitorvissa.

junakohtaus

Olen tainnut joskus sanoakin, että markkina ei erehdy. Kaupungissa nyt vaan on kivempaa.

http://louhos.github.io/news/2015/05/19/urbanisaatio/
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Melbac

Quote from: Markus Bunders on 19.05.2015, 21:26:10
Viisas appeni tiivisti asuntopulan loistavasti: Helsingissä on pula alle markkinahintaisista asunnoista. Tämä on aivan totta. Meillekin oli liian vaikeaa vuokrata asuntoamme, joten myimme. Alueella oli yhdäksän vastaava vuokalle tarjolla samaan hintaan. Pitkään ovat olleet.

Asuntopula syntyy, kun asuntoja tarjotaan alle markkinahinnan. Helsingissä noin 100 000 ihmistä asuu näissä sossuasunnoissa ja kaikesta uudisrakentamisesta puolet on niitä. Jono on ikuinen. Tätä nykyä se ulottuu jo Afrikkaan saakka. Eikä suotta: 90 % Helsingin väestönkasvusta tulee maahanmuuttajista. Toki pääosin Suomen sisältä, kun Suomen mamut valuvat Helsingin sossuasuntojen lihapatojen ääreen.

Samalla me itse maksavat olemme todella ahtaalla. Kaverini Wienissä on ostamassa 109 m2 rempattua kerrostaloasuntoa juuri melkein keskusta alle 250 000 e hintaan. Meillä Helsingissä asiat "hieman" toisin.

Helsingin asuntopolitiikka on lyönyt päätään markkinavoimien seinään koko elämäni (36 vuotta) ajan. Pää on tullut kipeäksi, mutta sama meno jatkuu.

Kaavoituksesta on myös turha syyttää asuntopulaa. Jos kaikki asunnot olisivat vapailla markkinoilla, hinnat tasaantuisivat ja rakentaminen kiihtyisi suuralueella. Kontulassa riittäisi niitä, jotka vaihtaisivat 90 m2 betonikoppinasa omakotitaloon Nurmijärvellä, mutta eihän näin voi ikinä käydä, kun asunnot omistaa kaupunki. Se vuokraa maataan ja asuntojaan alehinnalla ja saa valovuoden mittaisen jonon ottajia. Samalla työssäkäyvä itsemaksava väestönosa taistelee pienestä määrästä asuntoja nostaen hintoja.

Karsein esimerkki ovat opiskelijat, joiden on aivan pakko asua muualla kuin Riihimäellä eli yleensä Helsingissä ja vielä keskustassa. Kivahan se on asua vuokralla saaden asumislisää ja opintorahaa samaan aikaan, kun Alepan kassa ei saa senttiäkään tukia ja käy samoilla nettoansioilla, mikä opiskelijoille jää _opiskeluaikana_ töissä Riihimäeltä. Ja sitten opiskelijat itkevät.  :facepalm: Missään koskaan historiassa ei ole niin heikkolahjaista koulutettua väestöä kuin Suomen ylioppilaskuntien äänitorvissa.
Missäs päin helsinkiä on 9 asuntoa vuokralla samaan hintaan jo pidemmän aikaa?.Mitä taas tulee tohon opiskelija juttuun niin paljos maksaa menopaluu riksu-helsinki nykyään eli ehkäpä niille tulee halvemmaksi vuokrata se kämppä lähempää oppilaitosta kuin sen riksun kämpän vuokra ja junamatkat?.Luulisi että sun ikäisesi tajuaisi tollaisen asian..

/edit
kontulan vuokrakämppä, nurmijärvellä sijaitseva omakotitalo sekä alepan kassa juttu.. :facepalm:

jka

Quote from: junakohtaus on 20.05.2015, 07:21:14
Olen tainnut joskus sanoakin, että markkina ei erehdy. Kaupungissa nyt vaan on kivempaa.

http://louhos.github.io/news/2015/05/19/urbanisaatio/

Länsimaissa on kaksi megatrendiä: töiden siirtyminen Kiinaan ja väestön vanheneminen ja eläköityminen. Molemmat tarkoittaa että väestö köyhtyy ja etenkin keskiluokka köyhtyy kaikista eniten. Itsestään selvää on että nämä kaksi megatrendiä ajaa ihmiset kaupunkeihin. Mutta tämä on vain oire siitä että länsimaissa menee kaikki päin helvettiä ja tulee menemään seuraavatkin 20-50 vuotta. Tämä ei todellakaan ole merkki mistään muusta.

Paljon kiinnostavampaa olisi tutkia asiaa niiden ihmisten osalta joilla on vielä aito valinnanvapaus. Koulutus alalle jolla on vielä töitä, varma, hyvinpalkattu työpaikka ja palkkataso jolla pystyy aidosti ostamaan asunnon mistä vaan.

Samaan aikaan kun köyhä, epävarmassa työpaikassa tai eläkkeellä oleva väestö pakkautuu kaupunkien keskustoihin niin hyvintoimeentulevat käy töissä yhä kauempaa. Pendelöinti kokoajan kasvaa, erityisesti pidemmältä tulevien pendelöjien määrä kasvaa kaikista eniten. Pendelöijien keskipalkka on huomattavasti suurempi kuin ei-pendelöijen ja palkkataso edelleen vain nousee toisin kuin muilla.

Jos kaupungissa olisi hauskempaa niin nimenomaan pendelöinninhän pitäisi silloin loppua käytännössä kokonaan. Tämä porukkahan on ainoa koko Suomessa jolla on ylipäätään varaa ostaa asuntonsa mistä vaan. Millään muulla väestönosalla ei tähän ole varaa.

Mitä itse tätä porukkaa tunnen niin juuri nämä penedelöijät omistavat ne keskustan kämpät ja vuokraavat niitä persaukisille joilla ei ole varaa valita. Vuokrakämppäähän et harvaanasutulta alueelta saa. Ainoa mahdollisuus persaukisen asua on nimenomaan kaupungissa vuokralla.

junakohtaus

Mitä mä nyt tohon sanoisin. Asun omistusasunnossa kantakaupungissa. Viisi kilsaa kaupungista ulos saisi lainaa kasvattamatta huoneen päälle ja kymmenen-viisitoista kilsaa saisi kaksi huonetta enemmän. Sen kun tekisi vain jos tahtoisi.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

jka

Quote from: junakohtaus on 20.05.2015, 09:15:33
Mitä mä nyt tohon sanoisin. Asun omistusasunnossa kantakaupungissa. Viisi kilsaa kaupungista ulos saisi lainaa kasvattamatta huoneen päälle ja kymmenen-viisitoista kilsaa saisi kaksi huonetta enemmän. Sen kun tekisi vain jos tahtoisi.

Jä sinäkö olet joku tilastollisesti kattava esimerkki yhtään mistään? Juurihan tuolla ylempänä linkkasin tilaston että Vallillassa ainoastaan 35% asunnoista on ylipäätään omistuasuntoja. (Helsingissä 44% ja Espoossa 56%). Vaikka sulla olisikin omistuasunto niin sun molemmilla seinänaapureilla ei tilastojen valossa ole. Sun naapureiden asunnon omistaa se pendelöijä Espoosta tai Helsingin kaupunki.

Jos alueella ei ylipäätään ole kuin vuokrakämppiä niin asuntojen hintatason määrää kokonaan vuokrataso... ja vuokratason taas määrää subventio jos sosiaalista asumista harrastetaan tähän mallin kuin täällä harrastetaan. Espoon landlordi kiittää ituhippien urpoutta.

junakohtaus

Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

jka

Katsoin ja se kertoo juuri samaa tarinaa kuin tuossa itse yllä sanoin.

Tuossakin tutkimuksessa muuten vuosina 2005-2008 harvempaan asuttujen alueiden hinta nousi eniten. Helsingissäkin 2005 oli tuon osalta hyvinkin flätti. Tämän jälkeen kakka iski tulettimeen taloudessa oikein kunnollla, suuret ikäluokat lähti eläkkeelle joukolla ja Helsingin kaupunki päätti kasvattaa väkilukuaan maahanmuutolla. Ei mitään uutta auringon alla.

Dharma

Quote from: Melbac on 20.05.2015, 08:36:51
Missäs päin helsinkiä on 9 asuntoa vuokralla samaan hintaan jo pidemmän aikaa?.Mitä taas tulee tohon opiskelija juttuun niin paljos maksaa menopaluu riksu-helsinki nykyään eli ehkäpä niille tulee halvemmaksi vuokrata se kämppä lähempää oppilaitosta kuin sen riksun kämpän vuokra ja junamatkat?.Luulisi että sun ikäisesi tajuaisi tollaisen asian..

/edit
kontulan vuokrakämppä, nurmijärvellä sijaitseva omakotitalo sekä alepan kassa juttu.. :facepalm:

Tästä viestistäsi tuli vahva deja vu itselleni menneiltä vuosikymmeniltä. Pitäisi taas alkaa selittää perusteita ja selittää selittämistä, ilman palkkaa, maailman tappiin ja todennäköisesti täysin hyödyttä. Jätän väliin. Jatkakaa te.

Morsum

Kaikki liikennesuunnittelijat pelaamaan suomalaista menestyspeliä Cities: Skylinea.

Siinä liikenteensuunnittelu on kaikki kaikessa, koska mikäli oma peli kusee, se kusee juuri liikenteeseen.
LGBTQ, harajukufashion, rainbowfashion, BLM, ACAB, NATO,
https://www.instagram.com/morsumi/

junakohtaus

Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Dharma

Quote from: junakohtaus on 28.05.2015, 22:27:26
http://www.hiit.fi/news/accessibility-public-transport-predicts-residential-real-estate-prices-case-study-helsinki

Saavutettavuus joukkoliikenteellä nostaa asunnon arvoa.

Ja tämä näkyy hienosti siinä, miten esimerkiksi Helsingissä erinomaisten joukkoliikenneyhteyksien kaupunginosat ovat kalliita, ei kun...

7/10 Helsingin halvimmasta asuinalueesta on samalla metro- tai juna-aseman nimi.

:facepalm:

EDIT: Näyttäisi metodi olevan data mining. Sillä saa ihan mitä tuloksia vain. Esim. kumulatiivinen sademäärä ennustaa hyvin talouskasvua. Täysin nolla yhteiskuntatieteissä metodina juuri sen takia, että kvantifiointi vaatii niin paljon, ettei tällaisia metodeja kannata soveltaa.

Dharma

QuoteLänsimetro maksaa miljardin, mutta arviolta vain 7 000 vaihtaa auton raiteisiin
...
"Ja jos 7 000 autoa on aamuruuhkasta pois, niin onhan sekin paljon."

http://www.hs.fi/kaupunki/a1432778695491

:facepalm:

Dharma

Miljardilla eurolla olisi muuten saanut 84 430 seutulippua 10 vuodeksi. Olisi voinut olla "vähän" tehokkaampi tapa edistää joukkoliikennettä kuin metrotunneli.  :facepalm: :facepalm: :facepalm:

Dharma

Itävallassa saa muuten pakollisesta auton liikennevakuutuksesta alennuksen, jos omistaa vuosikortin joukkoliikenteeseen. "Hieman" tehokkaampaa joukkoliikenteen edistämistä tällainen kuin Suomen tietullit ja miljardimetrot. Kun sen vuosikortin omistaa, niin julkista käyttää, kun se on kannattavaa, vaikka auton omistaisi.

Em. HS:n jutusta puuttuu täysin arvio siitä, kuinka moni entinen bussinkäyttäjä siirtyy autoon, kun yhteydet muuttuvat. Tämä joukko on helposti suurempi on kuin tuo 7000.

Helsinkiin tulee seuraavan 20 vuoden aikana 100 000 uutta mamua. Eiköhän näistä hyvä osa päädy asuttamaan Espoon tulevia metroasemien ympäristöjä. Näin ainakin Helsingissä. Siinä Espoon tulevaisuus. No, ainakin tunnelit ja raiteet pysyvät.

junakohtaus

Se oli siis datasta laskettu. Sinä nyt sitten kerrot että ihan paska data, ilmeisesti.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Dharma

Quote from: junakohtaus on 28.05.2015, 23:04:42
Se oli siis datasta laskettu. Sinä nyt sitten kerrot että ihan paska data, ilmeisesti.

Kaikki data mining on laskettu datasta. Et taida nyt ollenkaan olla kartalla mistä asiassa on kyse? Sanooko jäätelönmyynti ja hukkumiskuolemat mitään?

Jotta voidaan luoda empiirisiä malleja, pitää ensiksi olla teoreettinen malli. Tästä yhteiskuntatieteissä on kysymys. Samoin taloustieteissä. Data mining ei sovellu näille aloille, koska se lähtee suoraan datasta ja tällöin kausaalisuus unohtuu.


Eino P. Keravalta

Helsingin Sanomat jatkaa houreitaan:

http://www.hs.fi/kaupunki/a1436415174140

'Helsinki ei kaipaa vuonna 2030 autopaikkoja - syynä älyautot'

Quote15 vuoden päästä Helsingin keskustassa ei enää ole kadunvarsiparkkipaikkoja. Tilaamme itseajavan auton painamalla nappia puhelimessa, ja taajama-alueella auto tulee paikalle 10 minuutin sisällä. Operaattorin kanssa tekemästämme sopimuksesta riippuen auto on joko nykyisen taksin tai HSL:n Kutsuplus-palvelun kaltainen. Kun auto on vienyt meidät määränpäähämme, jatkaa se välittömästi matkaansa.

QuoteItseajavat autot muodostavat vuonna 2030 autoliikenteestä ylivoimaisesti suurimman osan, arvioi Älykkään liikenteen verkoston ITS Finlandin toiminnanjohtaja Sampo Hietanen. Samalla ihmiset ovat ottaneet kadut takaisin käyttöönsä. Leveitä pyöräkaistoja on kaikkialla. Ravintolat levittäytyvät kaduille. Terassin vieressä kasvaa puu – paikalla, jossa vain muutama vuosi aiemmin makasi auto tuntikaupalla käyttämättömänä.

Lisää linkistä..

HS siis jatkaa autoilun ja individualismin vastaista sotaansa. Ja ne tuntuvat ihan tosissaan uskovan, että ainoastaan 15 vuoden kuluttua Helsingissä ajetaan vain robottiautoilla. Ei tule toteutumaan eikä pidäkään toteutua.

En vastusta robottiautoja sinänsä, niillekin on varmasti tärkeä paikkansa vaikkapa humalaisten kuljettamisessa ravintolaillan jälkeen, kun Suomeen ei olla osattu rakentaa edes jotenkuten toimivaa taksijärjestelmää.

Mutta robottiauto ei voi korvata itseajettavaa, henkilökohtaista ja omaa autoa milloinkaan, paitsi joissain orwelliaanisissa utopioissa. Robottiautoista höyryävät eivät ymmärrä, että auto on mitä henkilökohtaisin esine, siinä ei ole kyse vain liikkumisesta kahden pisteen välillä.

Ihmiset säilyttävät autoissaan paljon myös henkilökohtaisia esineitä, kuten työkaluja, musiikkia, varavaatteita ja kosmetiikkaa käytännön syistä. Oma auto on myös heti käytettävissä, robottiauto pitäisi erikseen tilata kännykällä. Siinä menee aikaa hukkaan. Ja entä, jos kännykkä on kateissa tai akku tyhjä? Sinä aamuna ei mennäkään päiväkotiin tai töihin.

Robottiuskovaisten mielestä ongelma on siinä, että auto makaa käyttämättömänä kadunvarressa. Mitä se haittaa? Ei se auto siinä leipää pyydä. Eivät pysäköidyt autot minua ole milloinkaan haitanneet. Ja jos haittaavat, rakennetaan pysäköintitaloja tai -luolia.

Robottiauton etuna pidettiin sitä, että se on liikkeessä kaiken aikaa eikä makaa parkkipaikalla. Mikä etu se on? Ihmisten ajamat kilometrit eivät muutu miksikään, vaan pysyvät ennallaan, mutta autojen ajamat kilometrit epäekologisesti lisääntyvät, kun tyhjät robottiautot ajelevat hakemassa ihmisiä sen sijaan, että ihmisen oma auto olisi seissyt kaiken aikaa valmiina odottamassa. Autojen ajamat kokonaiskilometrit siis vain lisääntyvät. Siinäpä vihreää ajattelua näiltä neroilta!

Ihmisen oma auto kestää 20 vuotta, koska se saa levätä kadulla valtaosan ajasta. Robottiauto kestää sen sijaan kaksi vuotta, koska sillä ajetaan yötä päivää.

Entä siisteys? Tilaat robottiauton ja edellinen käyttäjä on syönyt siellä, pizzat ovat pitkin penkkejä. Tai oksennus. Ehkä penkeillä on joku tuntematon harrastanut seksiä tai käyttänyt huumeita - kondomit ja neulat ovat penkeillä. Hauskaa matkaa, sanoo robottiauto kaiuttimista!

HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.