News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Homman suuri ja kaikenkattava kaupunki- ja liikennesuunnitteluketju

Started by Mika.H, 12.04.2013, 22:50:29

Previous topic - Next topic

Dharma

Teimme ratkaisun, ettemme tule asumaan Helsingissä enää. Tämän johdosta tilasimme auton ja varmaan myöhemmin toisen. Koko paletin ainoa ongelma on se, että vaimoni työpaikka on Helsingin Katajanokan kärjessä, jonne on kaikkein heikoimmat liikkenneyhteydet mitä kuvitella saattaa. Missä tahansa muualla 30 km säteellä työmatka olisi nopeampi mistä tahansa 30 km säteeltä. Mutta saarella, joka sijaitsee niemen kärjessä, joka sattuu olemaan pääkaupungin keskusta.  :facepalm:

Säästämme kuitenkin 50 % neliöhinnoissa ja vältämme Helsingin ongelmat. Tämä on ratkaiseva tekijä.

Emme ole yksin. Kaikilla muillakin on sama ongelma. Paitsi niillä, jotka asuvat Katajanokalla (ja maksavat 7000+ e neliöhintoja).

Eikö olisi jo aika siirtää virastot ja ministeriöt pois keskustasta? Muuttamalla nuo tilat asunnoiksi, julkinen sektori tienaisi valtavasti. Kymmenen tuhannen ihmisen työmatka helpottuisi. Perussuomalaiset, ottakaa agendalle!


Dharma

Quote from: junakohtaus on 13.06.2014, 16:51:26
http://yle.fi/uutiset/ruuhkamaksu_ei_vienyt_tyopaikkoja_tukholmasta__helsingista_ne_ovat_vahentyneet_ilmankin/7294578

Tämähän juuri on ongelma: julkisen sektorin työpaikat eivät lähde millään keskustasta. Ei vaikka julkinen sektori on velkaantunut tappiin ja menossa konkurssiin. Ei sitten millään saa virkamiesperseitä irti Suomen kalleimmista neliöistä. Yksityiset lähtivät toki jo aikaa sitten pl. julkisesta sektorista tilauksensa saavat "uuden talouden" alat.

Oami

Quote from: junakohtaus on 13.06.2014, 16:51:26
http://yle.fi/uutiset/ruuhkamaksu_ei_vienyt_tyopaikkoja_tukholmasta__helsingista_ne_ovat_vahentyneet_ilmankin/7294578

Jäljelle jää vielä kysymys siitä, miten ne maksut toteutetaan. Ruotsissahan maksumiehiksi ei pistetä niitä autoilijoita, jotka eivät maksualueilla aja, toisin kuin siinä järjestelmässä jota Suomeen on hinguttu.

Niin tai näin, vastustan tiemaksuja siinäkin tapauksessa ellei niiden vastapainona kevennetä kustannuksia joltain muilta osin.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

junakohtaus

Itsekään en kannata kuten en mitään muitakaan megahankkeita, jotka tähtäävät vain autoilun sujuvoittamiseen. Erikseen vastustan sitä satelliittikyttäystä.

Linkin idea oli vain torpata muuan sitkeimmistä vastaväitteistä.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Dharma

Jos ajatusleikkinä kaikki julkisen sektorin työpaikat, mitkä voidaan, siirrettäisiin pois Helsingistä Tikkurilaan, Leppävaaraan ja vaikka Korsoon, niin kuinka kävisi "liikenneruuhkien"? Kuinka paljon vähemmän tarvittaisiin liikenneinvestointeja?`

Karmeana esimerkkinä Helsingin Katajanokka, jossa pikkuratikalla hoidetaan tuhannen ihmisen työmatka saarelle, jonne pääsee käytännössä yhtä pientä siltaa pitkin suoraan läpi Helsingin keskustan.

no future

Itse en ole vuosiin käynyt nokalla työmatkaruuhkien aikaan, mutta yleisesti ottaen toi ratikka on vetänyt ihan hyvin.

Paljonkos valtio tällä hetkellä maksaa (itselleen) vuokraa noista ministeriöistä, eli olisiko oikeita säästöjä saatavissa siirrolla johonkin Korsoon? Logistisia ongelmia mitä tuollainen hajasijoitus aiheuttaisi en edes ala miettimään...

Dharma

Quote from: no future on 17.06.2014, 14:21:09
Itse en ole vuosiin käynyt nokalla työmatkaruuhkien aikaan, mutta yleisesti ottaen toi ratikka on vetänyt ihan hyvin.

Paljonkos valtio tällä hetkellä maksaa (itselleen) vuokraa noista ministeriöistä, eli olisiko oikeita säästöjä saatavissa siirrolla johonkin Korsoon? Logistisia ongelmia mitä tuollainen hajasijoitus aiheuttaisi en edes ala miettimään...

Nelosessa ei saa istumapaikkaa edes Tullinpuomin kohdalla. Mukavaa matkantekoa. Ikävä kyllä tämän lisäksi on ongelmana vielä säilöä auto (jolla ajoi Munkkaan päiväksi jonnekin. 25 km ja 1,5 h suuntaansa joukkoliikenteellä. Autolla ei voi edes yrittää, kun ei ole Katajanokalla parkkipaikkaa.

Logistiset ongelmat syntyvät, kun niemelle tungetaan kymmeniä tuhansia työpaikkoja. Katajanokka on sitten vielä tämän niemen takainen saari, jonne pääsee tasan yhdestä suunnasta koko kaupungin keskustan läpi!

Kehien ja raiteiden risteymäkohdat ovat lähes kaikille erittäin tehokkaita logistisesti. Liikenne hajautuu kaikkiin suuntiin ja isot tie- ja raideväylät vetävät satatuhatta käyttäjää päivässä loistavasti. Maapohja niemellä on taas arvossaan asuntoina ja hipsteritoimistoina. Järjestön kokonaistilanne, jota nykyinen vihervasemmistolainen kaupunginsuunnittelu vain pahentaa rakentamalla lisää asuntoja ja työpaikkoja niemelle (Jätkäsaari paraatiesimerkkinä, mutta myös Kalasatama ja siitä pohjoiseen) sekä lisäämällä sisään- ja ulostulokapasiteettia (länsimetro, pisararata) tunkien näin yhä vain enemmän toimintoja samalle pienelle niemelle.

Dharma

Tässä surullisen hauska todellinen esimerkki:

Sanotaan, että Mannerheimintiellä Taka-Töölössä sijaitseva Kelan virkamies asioi arkipäivänä klo 10.00 Hakaniemen virastotalossa.

Sanotaan, että Kelan pääkonttori siirrettäisiinkin Leppävaaraan ja Kallion virastotalo Tikkurilaan.

Mikä on matka-aika näissä vaihtoehdoissa?

Reittioppaan mukaan Tikkurilasta Leppävaaraan on 29 minuuttia. Matka on 20,8 km.

Saman reittioppaan ja saman aikataulun mukaan matka Kelan pääkonttorista Hakaniemen virastotaloon on 27 minuuttia ja matkan pituus maateitse 5,2 km.


no future

Quote from: Dharma on 17.06.2014, 14:35:05
Quote from: no future on 17.06.2014, 14:21:09
Itse en ole vuosiin käynyt nokalla työmatkaruuhkien aikaan, mutta yleisesti ottaen toi ratikka on vetänyt ihan hyvin.

Paljonkos valtio tällä hetkellä maksaa (itselleen) vuokraa noista ministeriöistä, eli olisiko oikeita säästöjä saatavissa siirrolla johonkin Korsoon? Logistisia ongelmia mitä tuollainen hajasijoitus aiheuttaisi en edes ala miettimään...

Nelosessa ei saa istumapaikkaa edes Tullinpuomin kohdalla. Mukavaa matkantekoa. Ikävä kyllä tämän lisäksi on ongelmana vielä säilöä auto (jolla ajoi Munkkaan päiväksi jonnekin. 25 km ja 1,5 h suuntaansa joukkoliikenteellä. Autolla ei voi edes yrittää, kun ei ole Katajanokalla parkkipaikkaa.

Logistiset ongelmat syntyvät, kun niemelle tungetaan kymmeniä tuhansia työpaikkoja. Katajanokka on sitten vielä tämän niemen takainen saari, jonne pääsee tasan yhdestä suunnasta koko kaupungin keskustan läpi!

Kehien ja raiteiden risteymäkohdat ovat lähes kaikille erittäin tehokkaita logistisesti. Liikenne hajautuu kaikkiin suuntiin ja isot tie- ja raideväylät vetävät satatuhatta käyttäjää päivässä loistavasti. Maapohja niemellä on taas arvossaan asuntoina ja hipsteritoimistoina. Järjestön kokonaistilanne, jota nykyinen vihervasemmistolainen kaupunginsuunnittelu vain pahentaa rakentamalla lisää asuntoja ja työpaikkoja niemelle (Jätkäsaari paraatiesimerkkinä, mutta myös Kalasatama ja siitä pohjoiseen) sekä lisäämällä sisään- ja ulostulokapasiteettia (länsimetro, pisararata) tunkien näin yhä vain enemmän toimintoja samalle pienelle niemelle.

asunnot, katajanokka

no future

Quote from: Dharma on 17.06.2014, 14:42:24
Tässä surullisen hauska todellinen esimerkki:

Sanotaan, että Mannerheimintiellä Taka-Töölössä sijaitseva Kelan virkamies asioi arkipäivänä klo 10.00 Hakaniemen virastotalossa.

Sanotaan, että Kelan pääkonttori siirrettäisiinkin Leppävaaraan ja Kallion virastotalo Tikkurilaan.

Mikä on matka-aika näissä vaihtoehdoissa?

Reittioppaan mukaan Tikkurilasta Leppävaaraan on 29 minuuttia. Matka on 20,8 km.

Saman reittioppaan ja saman aikataulun mukaan matka Kelan pääkonttorista Hakaniemen virastotaloon on 27 minuuttia ja matkan pituus maateitse 5,2 km.
mainioon reittioppaaseenkaan ei kannata aina luottaa.  ;) Eläintarhasta pääsee kolmosella Kallioon, jostain syystä reittiopas ei osannut tuolta kelalta asti neuvoa...

Dharma

Quote from: no future on 17.06.2014, 15:39:14
Quote from: Dharma on 17.06.2014, 14:42:24
Tässä surullisen hauska todellinen esimerkki:

Sanotaan, että Mannerheimintiellä Taka-Töölössä sijaitseva Kelan virkamies asioi arkipäivänä klo 10.00 Hakaniemen virastotalossa.

Sanotaan, että Kelan pääkonttori siirrettäisiinkin Leppävaaraan ja Kallion virastotalo Tikkurilaan.

Mikä on matka-aika näissä vaihtoehdoissa?

Reittioppaan mukaan Tikkurilasta Leppävaaraan on 29 minuuttia. Matka on 20,8 km.

Saman reittioppaan ja saman aikataulun mukaan matka Kelan pääkonttorista Hakaniemen virastotaloon on 27 minuuttia ja matkan pituus maateitse 5,2 km.
mainioon reittioppaaseenkaan ei kannata aina luottaa.  ;) Eläintarhasta pääsee kolmosella Kallioon, jostain syystä reittiopas ei osannut tuolta kelalta asti neuvoa...

Koska se on ajassa pidempi reitti.

Point made. Niemi on logistisesti kaikkein huonoin paikka keskittää mitä tahansa toimintoja. Tällä on toki historialliset syyt, mutta kiitos vihervasemmiston ja erityisesti sporasoininvaarojen, jotka eivät kuollakseenkaan voisi kuvitella asuvansa tai työskentelevänsä kantakaupungin ulkopuolella, tätä kehitystä ei ehkäistä vaan vahvistetaan. Kärsimme siitä perheessä kalliisti.

no future

Jos mun täytyy mennä stadikan nurkilta kallioon/hagikseen, niin nopein reitti ei takuulla kulje keskustan kautta. Joko kolmosella eltsusta tai kasilla oopperalta. Reittiopas ei aina näytä fiksuinta/nopeinta reittiä, vaan ne täytyy opetella itse tai kuulostella muilta. Ajaa tosta jotain dösiäkin, nyt kun tsiigasin reittioppaalla niin ainakin 503 ja 53 suhaa suoraan kelalta hakaniemeen hesaria pitkin, toinen ruuhka-aikoina ja toinen päivisin. Väite että Tikkurila-Leppävaara on nopeampi kuin Töölö-Hagis ei päde vaikka stadikalla järjestettäisiin yhtä aikaa futiksen mm-loppuottelu ja helsinki city-marathon.

Dharma

Quote from: no future on 18.06.2014, 06:29:00
Jos mun täytyy mennä stadikan nurkilta kallioon/hagikseen, niin nopein reitti ei takuulla kulje keskustan kautta. Joko kolmosella eltsusta tai kasilla oopperalta. Reittiopas ei aina näytä fiksuinta/nopeinta reittiä, vaan ne täytyy opetella itse tai kuulostella muilta. Ajaa tosta jotain dösiäkin, nyt kun tsiigasin reittioppaalla niin ainakin 503 ja 53 suhaa suoraan kelalta hakaniemeen hesaria pitkin, toinen ruuhka-aikoina ja toinen päivisin. Väite että Tikkurila-Leppävaara on nopeampi kuin Töölö-Hagis ei päde vaikka stadikalla järjestettäisiin yhtä aikaa futiksen mm-loppuottelu ja helsinki city-marathon.

Pointti oli siinä, että vaikka Helsingin virastot ja ministeriöt sijoitettaisiin kehien ja raiteiden risteyskohtiin, niin PISIN matka mikä virkamiehelle päivän aikana PAHIMMASSA tapauksessa tulisi olisi samaa luokkaa kuin nykyän kaupungin sisällä. Tokikaan ei kannata sijoittaa saman alan toimintoja SEKÄ Leppävaaraan ETTÄ Tikkurilaan, vaan keskittää ne samaan.

Helsinki on aivan älytön sosiaalinen kokeilu. Tuntuu, ettei kukaan sano ettei keisarilla ole vaatteita, kun niemen ETELÄosaan rakennetaan vielä kymmenien tuhansien ihmisten asuin- ja asiointialue Jätkäsaari jne. Sitten itketän kun sporat ovat hitaita ja pyörille ei löydy tilaa kaduilta ja metro on kallis yms. Kaiken tämän ainoa syy on se, että koko ajan lisätään niemen kävijämäärää, eikä vähennetä, mikä olisi helposti ja rahaa säästävästi toteutettavissa siirtämällä julkiset toimistot pois niemeltä. Yritykset ovat jo siirtyneet.

no future

Maailma on täynnä rannikkokaupunkeja, todennäköisesti valtaosa maapallon tiheimmin asutuista keskuksista on rannikoilla tai jokisuistoissa. En nyt ihan ymmärrä mikä Helsingistä tekee poikkeuksellisen paskan sijainniltaan, paitsi tietysti se että Dharma perheineen asuu jossain nurmijärvellä (vai hämeenlinnassa?) mistä on vittumainen pendelöidä Skattalle duuniin. Toki keskustaa voi yrittää siirtää kauemmas rannikosta, ja monille yrityksille se saattaa olla jopa kannattava vaihtoehto, mutta en ymmärrä mitä valtionlaitokset suoranaisesti hyötyisivät uudelleensijoituksesta kehä III:sen varteen?

Melbac

Quote from: Dharma on 17.06.2014, 14:42:24
Tässä surullisen hauska todellinen esimerkki:

Sanotaan, että Mannerheimintiellä Taka-Töölössä sijaitseva Kelan virkamies asioi arkipäivänä klo 10.00 Hakaniemen virastotalossa.

Sanotaan, että Kelan pääkonttori siirrettäisiinkin Leppävaaraan ja Kallion virastotalo Tikkurilaan.

Mikä on matka-aika näissä vaihtoehdoissa?

Reittioppaan mukaan Tikkurilasta Leppävaaraan on 29 minuuttia. Matka on 20,8 km.

Saman reittioppaan ja saman aikataulun mukaan matka Kelan pääkonttorista Hakaniemen virastotaloon on 27 minuuttia ja matkan pituus maateitse 5,2 km.
Tuota,ei ne virkamiehet asioi toisissa virastoissa käyttäen ratikkaa vaan ne ehkä soittaa puhelimella sinne.Tunnut keksimällä keksivän jotain itkemisen aihetta kaikesta.Toi "tullinpuomin kohdalla ei saa ratikasta istumapaikkaa" juttu oli kyllä aika helmi..  ;D :facepalm:

/edit
Ehkä sun myös kannattaisi ehdottaa siellä duunipaikassa että katajanokka on huono paikka firmalle ja että toimitilojen vuokrat on muualla paljon halvemmat ja että niiden kannattaisi vaihtaa toimitilojen paikkaa koska sun on sinne vaikea tulla?. :D

Dharma

Quote from: Melbac on 21.06.2014, 06:53:05
Tuota,ei ne virkamiehet asioi toisissa virastoissa käyttäen ratikkaa vaan ne ehkä soittaa puhelimella sinne.Tunnut keksimällä keksivän jotain itkemisen aihetta kaikesta.Toi "tullinpuomin kohdalla ei saa ratikasta istumapaikkaa" juttu oli kyllä aika helmi..  ;D :facepalm:

/edit
Ehkä sun myös kannattaisi ehdottaa siellä duunipaikassa että katajanokka on huono paikka firmalle ja että toimitilojen vuokrat on muualla paljon halvemmat ja että niiden kannattaisi vaihtaa toimitilojen paikkaa koska sun on sinne vaikea tulla?. :D

Taisi mennä (taas) pointti täysin ohi. Esimerkilläni näytin sen, että virastojen ja ministeriöiden hajasijoitus pk-seudulle ratojen ja kehien risteyskohtiin ei pidentäisi edes PISINTÄ matkaa työajalla käytännössä.

Mutta onhan se toisaalta ollut kiva omissakin työpaikoissani julkisella sektorilla, että ikkunasta on näkynyt Havis, Tuomiokirkko tai meri. Priceless.

Valtiolla ja kunnalla on Helsingissä kymmeniä tuhansia työpaikkoja keskustassa. Korkeat kulut ja työntekijöillä valtavat työmatkat. Tässä juurikin ehdotan, että nämä siirtyisivät, jotta me kaikki säästäisimme rahaaja työntekijät aikaa.

PS. Joka päivä nelosen ratikka täyttyy Munkkiniemestä Katajanokalla työssäkäyvistä ihmisistä, jotka seisovat koko matkan Katajanokalle (30 min). Toimivaa joukkoliikennettä? Ei. Ja sinä naurat näille ihmisille. Kohtuullisen rumaa sanoisin. Varsinkin kun tilanteen syynä on se, että ministeriö on Katajanokan kärjessä (poliittinen ja kallis valinta) ja mitään muuta joukkoliikenneratkaisua ei käytännössä voida alueelle tehdä.

Sen sijaan  ministeriöt voisi siirtää vaikka Pohjois-Helsinkiin, jos ei haluta mennä Tikkurilaan tai Leppävaaraan saakka. Joukkoliikenne, yksityisautoilu ja pyöräily työpaikalle ja sieltä helpottuisi huomattavasti, ministeriöt voitaisiin muuttaa kalliiksi asunnoiksi ja rahaa säästyisi ajan oloon rutkasti.

Melbac

Miksi hitossa aina kaikki jotka asuu jossain muualla kuin helsingissä on noita virastoja jotka on siinä olleet vuosikymmenia muuttamassa milloin minnekkin?.Eikä tietenkään ajatella yhtään mitään kustannuksia mitä tollaisesta tulisi ja toi sun väite että tossa muka säästettäisiin jotain on aivan älytön koska kulut todellisuudessa vain nousisi.Toi tollainen vaikuttaisi vain heikentävästi kaikkeen toimintaan mutta eihän tota tollaista kukaan näitä ideoita heittelevä ajattele.Noi virastot todennäköisesti sijoitetaan jonnekkin uusiin rakennuksiin jos se on halvempaa kuin vanhan rakennuksen korjaaminen mutta muuten ne ei siirry todennäköisesti mihinkään eikä noita lähetä siirtelemään vain sen takia että jonkun virastotyöntekijän työmatka lyhenisi 30min.. :D

/edit
Kauppatorilla olevissa rakennuksissa taitaa muuten olla helsingin kaupungin virastoja ja itse helsinkiläisenä en sitä näe minään ongelmana.

Dharma

En kyllä tiedä, miksi viitsin näihin vastata, koska perusteet on niin hukassa vastapuolella. Puuh. Mutta jos nyt vielä kerran selitän:

-virastot ja ministeriöt voidaan muuttaa asunnoiksi. Näin tehdään muuten koko ajan, mutta vähäisessä määrin. Viimeksi pari viikkoa sitten Rajavatiolaitoksen toimistotalo myytiin muistaakseni 16 miljoonalla eurolla asunnoiksi Ullanlinnassa.
-Espalla olen istuntu 1,5 vuotta entisen työministeriön, nykyisen TEM:n työhuoneessa, jonka laskin maksavat noin 1000 e/kk veronmaksajille, koska se ei ole asunto, vaan työhuone. Näkymä Havikselle. Samanlaisissa työhuoneissa olen istunut yliopistolla Unionkadulla, Suomen Pankissa Rauhankadulla ja pari muuta, mitä nyt en tässä mainitse.
-Helsingin kaupungilla on tasan sama ongelma kuin valtiolla eli menot ovat paljon tuloja suuremmat ja työntekijät eivät todellakaan asu virastojensa vieressä Suomen kalleimmilla alueilla, vaan lähiöissä ja naapurikunnissa
-yritykset ovat jo muuttaneet pois Helsingin keskustasta. Jäljellä ovat vain kivijalkapalvelut ja hipsterialat. Yritykset näet laskeva, että 1000 e/kk työhuoneesta on liikaa, mutta valtiolla ja kunnallahan tällaisia ei lasketa ja tästä syystä 10 mrd e vuodessa lisää velkaa Suomen julkiselle sektorille joka ainoa vuosi jo kohta vuosikymmenen.

MUTTA:  Jos ja KUN äänestäjien mielestä on parempi käyttää varoja siihen, että virkamiehillä on Suomen kalleimmat työhuoneet, niin se on äänestäjien asia. Turha sitten itkeä, kun julkinen sektori "hieman" supistaa kohtapuoliin muita menojaan.

Lisäksi: Virastojen ja ministeriöiden siirto kehien ja ratojen varsille säästää huomattavasti liikenneinvestoinneissa. Viimeksi toissapäivänä hallitus antoi lisää rahaa yhteenä 1,5 mrd e raideliikennehankkeille, joiden ainoa hyöty on siinä, että Helsingin keskustaan ja sieltä pois pääsee tulevaisuudessa nykyistä nopeammin. Näitäkään investointeja ei tarvittaisi, jos maankäyttö ei olisi niin älytöntä, että kaikki julkiset toiminnot ja lisärakentaminen keskitetään Helsingin niemelle. Yhtään uutta raideinvestointia ei tarvittaisi pk-seudulla enää ikinä, jos Helsingin keskustan kymmenet tuhannet julkiset virastotyöpaikat sijaitsisivat olemassaolevien liikenneyhteyksien solmukohdissa, esimerkiksi Leppävaarassa, Tikkurilassa ja Itäkeskuksessa.

no future

Jos kaikki vähänkään järkevät yritykset ja valtion/kaupungin virastot muuttavat pois kantakaupungista, niin missä siellä asuvat ihmiset sitten käyvät duunissa? Pendelöivät sinne lentokentän kupeeseen?

Ja vieläkin kiinnostaisi, paljonko valtio=Senaattikiinteistöt säästäisi muuttamalla pois liian kalliista itse omistamistaan kiinteistöistä jonnekin Myyrmäen ja Tuusulan välimaastoon?

Itse olen asunut lukuisissa osoitteissa 001* - 005* postinumeroalueilla, ja kyllä tärkein syy asua siellä oli lyhyet työ-, opiskelu- ja harrastusmatkat. Painottuen tuohon ensimmäiseen. Se ettei tykkää asua kaupungissa on todella huono syy itkeä pitkiä työmatkoja landelta.

Melbac

Eli hki kunta maksaa noista huoneista sen 1000€/kk vai mitä?.Eikös ne omista ne kiinteistöt eli periaattessa ne on ilmaisia?.Oletko laskenut että paljon noiden tuolla sijaitsevien toimintojen siirtäminen ja vastaavien tilojen hankkiminen maksaisi.Entä oletko ottanut huomioon ne kulut mitä noiden muuttamisesta asunnoiksi maksaa?.Nythän on myös lama eikä porukka osta asuntoja joten kenelle ajattelit ne myydä?.

Dharma

Quote from: Melbac on 22.06.2014, 07:22:42
Eli hki kunta maksaa noista huoneista sen 1000€/kk vai mitä?.Eikös ne omista ne kiinteistöt eli periaattessa ne on ilmaisia?.Oletko laskenut että paljon noiden tuolla sijaitsevien toimintojen siirtäminen ja vastaavien tilojen hankkiminen maksaisi.Entä oletko ottanut huomioon ne kulut mitä noiden muuttamisesta asunnoiksi maksaa?.Nythän on myös lama eikä porukka osta asuntoja joten kenelle ajattelit ne myydä?.

Huoh. Olisikin niin, että tällaiset käsitykset ovat harvinaisia, mutta kun ne ovat juuri sitä, miten julkista sektoria johdetaan. Tästä syystä johtuen on niin valtava ero siinä, miten yksityinen sektori pärjää ja miten julkinen sektori. Björn Wahlroos sen jo parikymmentä vuotta sitten ennusti.

jka

Quote from: no future on 22.06.2014, 05:13:00
Jos kaikki vähänkään järkevät yritykset ja valtion/kaupungin virastot muuttavat pois kantakaupungista, niin missä siellä asuvat ihmiset sitten käyvät duunissa? Pendelöivät sinne lentokentän kupeeseen?

Eihän ne käy missään duunissa. Helsingin työpaikkaomavaraisuus on 130%. Eli 30% Helsingin alueen työpaikoista täyttyy jo nyt nimenomaan muualta tulleista. Helsingistä ei juurikaan pendelöidä toiseen suuntaan. 20% koko pääkaupunkiseudun työntekijöistä ei asu ylipäätään edes Espoossa, Vantaalla tai Helsingissä.

Jos liikenne halutaan sujuvaksi niin pendelöinnin pitää nimenomaan olla tasaista. Eli kumpaankin/kaikkiin suuntiin pendelöidään tasan yhtä paljon. Tällöin liikenneväylä on kaikista tehokkaimmassa käytössä ja ruuhkat pienimmät. Tämä pätee täysin riippumatta millä kulkuneuvolla liikkuminen suoritetaan. Muussa tapauksessa toiseen suuntaan kuljetaan aina tyhjänä kun vastakkaiseen suuntaan on samaan aikaan ruuhka. Eli liikennväylän kapasiteetista on ainoastaan puolet käytössä ruuhka-aikanakin.

Horn Hill

QuoteAutoilijat tarkkana – tämä on Jyväskylän sakkorysä

Jyväskylän Vapaudenkadulla sijaitsee parkkipaikka, joka on osoittautunut sakkorysäksi. Vapaudenkatu 20:n kohdalla Cygnaeuksen puiston puolella tiessä on maalattu parkkiruutu, johon pysäköimisestä saa kuitenkin sakot.

Syynä on tilapäinen suojatie, jonka edessä maahan maalattu parkkiruutu on. Liikennesääntöjen mukaan pysäköinti ja pysähtyminen on kielletty viiden metrin matkalla ennen suojatietä. Vapaudenkadun suojatie on merkitty liikennemerkillä, mutta siitä huolimatta moni pysäköi jopa suojatien päälle.

Paikalle on tehty suojatie uuden kerrostalon ja pysäköintitalon rakennustöiden takia. Kevyt liikenne on pitänyt siirtää toiselle puolelle tietä.

– Kyllä siitä on kirjoitettu virhemaksuja. Olen tosissani ihmetellyt, miksi ihmiset pysäköivät siihen, vaikka suojatien merkki on hyvin näkyvillä betoniporsaan päällä, kaupungin pysäköinninvalvonnan toimistoesimies Tuula Ahonen ihmettelee.

Koko juttu: http://www.ksml.fi/uutiset/keski-suomi/autoilijat-tarkkana-tama-on-jyvaskylan-sakkorysa/1848617

En kyllä koskaan lakkaa ihmettelemästä virkamiesten (ja naisten) pohjatonta piittaamattomuutta terveestä järjestä. Kun tehdään poikkeusjärjestelyjä (ja muutoinkin) tulisi aina miettiä miten kussakin tilanteessa voidaan mahdollisesti toimia väärin ja pyrkiä estämään tuollainen toiminta jo etukäteen. Näin toimisi ammattitaitoinen suunnittelija/työntekijä.

Tämäkin "sakkorysä" olisi helposti voitu välttää asettamalla betoniporsas tms. este ko. pysäköintiruudun sisään siten ettei siihen voi pysäköidä.

Virkahenkilön ratkaisu on kuitenkin se että autoilijan, joka etsii sukupuuton partaalla olevia vapaita pysäköintipaikkoja, pitäisi hahmottaa liikenteen seassa toisiensa kanssa ristiriidassa olevat ohjeet ja merkinnät. Ja noudattaa sitä joka tieliikennelain mukaan on ensisijainen.

Kuten jutussa olevasta kuvasta näkyy, väliaikainen suojatien merkki häviää melko tehokkaasti "merkkiviidakkoon". Sakkorysän perimmäinen syy löytyykin opastuksen huonosta suunnittelusta/toteutuksesta.

"Ansan" ASETTAMISESTA tulisi sakottaa.
Vihaista puhetta.
Netin harmaa setä.

Dredex

Tässä on hyvä video miten idyllisistä kaupungeista on tullut väenlisäyksen myötä harmaita betoniviidakoita. Videolla sivutaan myöskin väestönkasvua Aasiassa. Esimerkiksi myös Kiinassa idylliset kaupunkimaisemat ovat muuttuneet jättimäisiksi kerrostaloalueiksi.

Lisäksi videolla esitetään parannuksia, miten kerrostaloasumisesta saadaan idyllisempää, avarampaa, vihreämpää, valoisampaa, ja muutenkin parempaa. Esimerkkejä on jo aloitettu toteuttamaan paikoin:
https://www.youtube.com/watch?v=c-KnaYZJg48

Tästä tulee mieleen myös Venus Project -kaupunkisuunnittelu. Eli sen sijaan, että rakennetaan aina vanhan päälle kaikki kuutiot täyteen, niin suunniteltaisiinkin oikeasti toimivia kaupunkiratkaisuita.

Joopa

Tässä on sinällään ihan hyviä ideoita: http://nyt.fi/a1305881808317

Ongelma tuossaon vaan, että sen toteuttamiseksi ja yksityisautoilun lopettamiseksi pitäisi joka hetki olla tarjolla edullinen vaihtoehto liikkua mistä tahansa mihin tahansa muulla kuin omalla autolla. Millähän tämä on tarkoitus toteuttaa.

Toistaalta tuo on myös ristiriidassa itsensä kanssa kun halutaan eroon yksityisautoista, mutta niitä korvataan yksityisillä kimppakyydeillä ja Über -tyyppisillä takseilla, jotka siis perustuvat yksityisautoiluun.

P

Quote from: Joopa on 07.10.2014, 09:34:30
Tässä on sinällään ihan hyviä ideoita: http://nyt.fi/a1305881808317

Ongelma tuossaon vaan, että sen toteuttamiseksi ja yksityisautoilun lopettamiseksi pitäisi joka hetki olla tarjolla edullinen vaihtoehto liikkua mistä tahansa mihin tahansa muulla kuin omalla autolla. Millähän tämä on tarkoitus toteuttaa.

Toistaalta tuo on myös ristiriidassa itsensä kanssa kun halutaan eroon yksityisautoista, mutta niitä korvataan yksityisillä kimppakyydeillä ja Über -tyyppisillä takseilla, jotka siis perustuvat yksityisautoiluun.

Ensiksi; yksityiset kimppakyydit ovat laittomia verottajan mielestä. Tulee olemaan kova työ saada verottaja muutamaan kantaansa.

Toiseksi; Monikulttuurinen rikkaus tuo uusia ulottuvuuksia. Jos tilaa jotain tuntematttomia "kimppakyytejä" niin on olemassa mahdollisuus päätyä pian rikkaampikulttuuriseen tosi kimppakivaan, jossa yksinäinen nainen hmm.  Ja mies  ryöstetään ja /tai pahoinpidellään?

Jos pimeistä takseista varoitellaan poliisin toimesta nyt, juuri ryöstöjen ja seksuaalisen ahdistelun tiimoilta, niin mitenkäköhän on noiden hienojen kimppakyytien laita? Auto täynnä kulttuurisesti rikkaampaa toisensa tuntevaa väkeä ja nouset yksin ulkopuolisena VHM:nä tai VHN:nä kyytiin.. Ja jos epäilyttää moinen kyyti, niin sinua syytetään rasistiksi.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Eino P. Keravalta

Quote from: Joopa on 07.10.2014, 09:34:30
Tässä on sinällään ihan hyviä ideoita: http://nyt.fi/a1305881808317

...yksityisautoilun lopettamiseksi..

Miksi yksityisautoilu halutaan lopettaa? Sehän on monella tapaa paras vaihtoehto.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

vainukoira

Quote from: Eino P. Keravalta on 07.10.2014, 12:07:52
Quote from: Joopa on 07.10.2014, 09:34:30
Tässä on sinällään ihan hyviä ideoita: http://nyt.fi/a1305881808317

...yksityisautoilun lopettamiseksi..

Miksi yksityisautoilu halutaan lopettaa? Sehän on monella tapaa paras vaihtoehto.

No ihan vittuilun vuoksi ideologisista syistä.

Mutta kyllä taas siunattaan Helsinkiä uudella kyvyllä. Helsingin kaupunkisuunnitteluvirastoon on siis vastapalkattu 24-vuotias liikenneinsinööri Sonja Heikkilä. Hän aikoo vapauttaa kaupunkilaiset henkilöautoista.

Sonjan ratkaisu on mobiilisovellus, joka yhdistää dösät, spårat, kaupunkipyörät, metrot, taksit ja junat. On muuten mielenkiintoista nähdä, kuinka kutsuplussa hakee mobiisovelluksen avulla jurrista kansaa yöllä kuppilasta himaan juuri ennakolta sovittuna aikana ja vielä taksia halvemmalla. Ja illman jonoja.

Sonja Heikkilä on nauttinut vähintään 17 vuotta hyvinvointiyhteiskunnan tarjoamasta koulutuksesta. Nyt, kun on aika siirtyä tuottavalle puolelle maksajaksi, hän heittäytyykin julkisektorin elätiksi. Ja koska hänen mobiilisovelluksensa ei tee joukkoliikenteestä yhtään suositumpaa suhteessa henkilöautoihin, hän kehittääkin niille sosialistisia periaatteita ja perinteitä kunnioittaen entistäkin nerokkaampia jumitusratkaisuja ja tuhoaa siinä samalla kaupungin talouden loputkin rippeet.

Onnea Helsinki.

Uuno Nuivanen

Asuntoja varsinaisille:

QuoteAikataulu varmistui: Malmin kenttä sulkeutuu kahden vuoden päästä
Kaupunki 23.10.2014 11:14

Helsingin Malmin lentokenttä todella tyhjenee jo syyskuussa 2016. Aikataulu varmistui torstaina. Kenttä lopetetaan kiireisimmän vaihtoehdon mukaan.

Valtio vetää omat toimintansa pois kentältä alle kahden vuoden kuluessa, samalla katoaa kentän lennonjohto. Kenttä luovutetaan Helsingin kaupungille vuoden 2017 alussa ja kaupunki alkaa suunnitella alueelle 2020-luvulla valmistuvaa asuntoaluetta.

:(

http://www.hs.fi/kaupunki/a1414036937638