News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Homman suuri ja kaikenkattava kaupunki- ja liikennesuunnitteluketju

Started by Mika.H, 12.04.2013, 22:50:29

Previous topic - Next topic

Fiftari

QuoteSuomalaisten autoihin suunnitellaan tietoja kerääviä monitoimilaitteita, jotka mahdollistaisivat tieverojen perimisen auton käytön mukaan. Laite sisältäisi muitakin toimintoja, kuten paikkatieto-, sää- ja navigointipalveluita.

Laitetta kehitetään tällä hetkellä liikenneministeriön virkamiesten voimin, mutta se ei liity virallisesti Jorma Ollilan työryhmän verosuunnitelmiin. Ministeriön mukaan autolaite voisi olla Suomelle jälleen uusi "uusi Nokia".

Käyttöön autolaite otettaisiin aikaisintaan 2020. Tällä hetkellä hanke kulkee nimellä "tiemaksujärjestelmien kokeiluhanke".

–Suomen tie voisi olla tällainen monipalvelualusta, eli kehitettäisiin järjestelmä, johon saisi kaikkea muutakin ja jolla myös haluttaessa voitaisiin kerätä tiemaksuja, liikenneneuvos Risto Murto kertoo Uudelle Suomelle.

Murto työskentelee liikenneministeriössä projektissa, jossa ihmelaitetta kehitetään.

–Laitteessa voisi olla liikkujalle kohdennettuja palveluita kuten sää- ja reittiennusteita, erilaisia joukkoliikenteen aikatauluja. Palveluja, jotka helpottavat ihmisten liikkumista, Murto luettelee.

Yleiskuva laitteesta on olemassa. Vasta kokeiluhankkeen avulla saadaan ensimmäisiä näkemyksiä ja kokemuksia, millainen järjestelmä käytännössä olisi.

Ministeriön lisäksi laitehankkeeseen osallistuu liikennetelematiikka-alan yhdistys ITS Finland. Yhdistyksen toiminnanjohtaja Sampo Hietanen ideoi listalle vielä automaattisen hätäpuhelun, parkkimittarin ja huoltojen tilaukset.

Jatkossa myös lakisääteiset liikennevakuutusmaksut voitaisiin periä laitteen tietojen perusteella.

–Vakuutusmaksut perustuisivat todelliseen ajettuun kilometrimäärään. Nykyään on ihan sama ajaako 5 000 vai 20 000 kilometriä. Vakuutusmaksu on aina sama, ministeriön Murto toteaa.

Kaikki tämä yhdessä laitteessa, joka olisi jatkossa pakollinen jokaisessa suomalaisessa autossa.

Maksaisiko valtio laitteet?

–Yksi kuvio voisi olla se, että syntyisi palvelupaketteja niin kuin kännykkäbisneksessä eli voisi ostaa vaikka 5 euron peruspaketin kuukaudessa. Jos maksaa 10 euroa lisää, saa enemmän palveluita, Murto vastaa.

–Pitäisi olla sellainenkin mahdollisuus, että jos haluaa maksaa vain tiemaksuja, se olisi jokin tietty summa, hän lisää.

Poliittisten päättäjien käsissä on se, maksaako valtio laitteet vai maksaako jokainen kansalainen omansa. 2000-luvun alussa television digitaalinen uudistus maksatettiin kuluttajien kukkarosta.

Mitä koko järjestelmä maksaisi? Puhutaanko miljardeista?

–On mahdotonta sanoa maksaako se 70 miljoonaa, 500 miljoonaa vai miljardin. Se on kuitenkin varmaa, että miljardia se ei voi maksaa. Silloin me emme voi ottaa sitä järjestelmää, ministeriön Murto vastaa.

Järjestelmä voisi tulla Suomeen aikaisintaan vuonna 2020.

Erillään Ollilan ajatuksista

Vaikka ministeriön laiteprojekti ei ole suorassa kytköksessä Nokia-taustaisen Jorma Ollilan työryhmän tiemaksuselvitykseen, elinkeinoelämää palvelevasta hankkeesta on kuitenkin kyse.

Vielä ei tiedetä, mitkä yritykset ovat mukana alkavassa kokeiluhankkeessa. Se kuitenkin tiedetään, että kyseessä ei ole suoraan julkisuudessa ollut niin kutsuttu Panda-ryhmä, johon kuuluvat muiden muassa Destia, Nokia ja Pohjola.

–Yksi hankkeen pääidea on, että se on avoin kaikille. Kaikilla, jotka haluavat tulla mukaan, on mahdollisuus. Globaalit suuret yritykset ja pienet kotimaiset voivat tulla pilottiin mukaan, Murto kertoo.

Murto korostaa, että uuden järjestelmän tarkoituksena on saada hyötyä ihmisille, ei yrityksille.

–Tavoitteena on saada järjestelmä, joka olisi oikeudenmukaisempi ihmisille. Jos vain tietotekniikkayritykset hyötyisivät, olisi menty pieleen, Murto sanoo.

Murto pitää todennäköisenä, että projektin toteuttaa lopulta useat pienet yritykset yhteistyössä. Hän korostaa, että hanke on vasta suunnitteluvaiheessa.
US
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Emo

^ Tuota laitetta on naurettavan helppo vastustaa. Kukaan ei vain aja autollaan eikä kenenkään muunkaan autolla jos vakoilulaite tulee pakolliseksi. Se on sitten vähän niinkuin yleislakko, koko Suomi pysähtyy. Tuota lakkoa ei kestä kauaa, kun vastapuoli jo heittää laitteensa jorpakkoon.

Muita alkamassa vastarintatoimiin tarpeen vaatiessa kuin minä?

IMMane

Quote from: Emo on 06.09.2013, 19:08:51
^ Tuota laitetta on naurettavan helppo vastustaa. Kukaan ei vain aja autollaan eikä kenenkään muunkaan autolla jos vakoilulaite tulee pakolliseksi. Se on sitten vähän niinkuin yleislakko, koko Suomi pysähtyy. Tuota lakkoa ei kestä kauaa, kun vastapuoli jo heittää laitteensa jorpakkoon.

Muita alkamassa vastarintatoimiin tarpeen vaatiessa kuin minä?

Jep, tosin ajan silti vaikka laite olisi autossa. Mutta vain HUVIAJELUA.

Veli Karimies

Quote from: junakohtaus on 06.09.2013, 19:01:43Ajatus on koko ajan ollut, että päätelaitteet maksavat autoilijat itse.

Joten ei ole keltään pois, vaan oikeastaan ilmaista?

elukka

Quote from: Emo on 05.09.2013, 10:04:51
Quote from: Eino P. Keravalta on 03.09.2013, 20:51:45
Jos oikein muistan, tämä Jorma Ollila, jonka työryhmä vaatii autojen satelliittipaikannusta on sama mies, joka on useampaankin kertaan käynyt Bilderbergin kokouksissa saamassa ohjeita siitä, miten orwellilainen helvetti vähä vähältä rakennetaan.

Oikein muistat.

Jorma Ollila on myöskin sama mies, joka palkkasi Elopin pilkkomaan Nokian Microsoftille sopiviksi suupaloiksi. Bilderbergin opit tuottavat runsasta hedelmää, ja hedelmistään puu tunnetaan.

Kun tälläkin palstalla on vuosia kirottu Kataisen ja Stubbin tekemisiä niin tässä meillä on Jorma Ollilassa  nyt ruumiillistuneena yksi sellainen isompi tekijä, joka vetelee sätkyukko Käteisen ja sätkyukko Stubbelon naruista. Kun usein ihmettelemme ja pohdimme että mikä tai kuka sixpäkin typeryksiä tanssittaa.

Autojen satelliittipaikannus... kuulkaa, eiköhän suostuta seuraavaksi autojemme satelliittipaikannukseen? Ei kai se nyt niin kauheasti haittaa jos tietävät missä me ajelemme? Johan meitä nytkin seurataan kaikenmaailman Plussakorttien ja ties minkä korttien kautta ja tietokoneemmekin ovat täynnä vakoiluohjelmia.
Rakennetaan yhdessä ihmiskunnalle kunnon lopunajat eiks vaan? :)

Sitten kun se mahtuu pieneen siruun se autopaikannus, ottakaamme se oikeaan käteen tai otsaamme ja laulakaamme hoosiannaa....


Kulttuurimarxismi
http://rauta-aika.blogspot.fi/2012/04/frankfurtin-koulukunnan.html

Homoliittolain vaikutukset Massachusettsin osavaltiossa
https://www.youtube.com/watch?v=bSXFb6ULsCg

vilach

TV1 tänään:

21:00 A-studio
Tienkäyttömaksut Suomeen? Tulisiko samalla lisää "iso veli" -valvontaa? Nokia-kaupunkien voittajat ja häviäjät.

ikuturso

Quote from: Emo on 06.09.2013, 19:08:51
^ Tuota laitetta on naurettavan helppo vastustaa. Kukaan ei vain aja autollaan eikä kenenkään muunkaan autolla jos vakoilulaite tulee pakolliseksi. Se on sitten vähän niinkuin yleislakko, koko Suomi pysähtyy. Tuota lakkoa ei kestä kauaa, kun vastapuoli jo heittää laitteensa jorpakkoon.

Muita alkamassa vastarintatoimiin tarpeen vaatiessa kuin minä?

Kyllä tietty lähdetään. Mutta...

Newspeakilla vakuutetaan kansalle, että järjestelmä korvaa katsastuksen, huollot ja sillä saa uusia autoja sitten halvemmalla, ja pahimmillaan eduskuntatalon portailla on kymmenen henkeä kylttien kanssa värjöttelemässä pakkasella ja loput viisi miljoonaa maksaa "kun ei muuta voi".

Tämä "kun ei muuta voi" -mentaliteetti on tullut vastaan kuntapolitiikassa koko lyhyen valtuusto- ja hallitusurani ajan. Päättäjät antavat ties mitä mennä käsiensä läpi, "kun ei muuta voi".

Jos laki ei muuten mene läpi, sanotaan että sen takana on joku direktiivi ja että jos ei tehdä näin, niin sitten on sata kertaa kalliimpaa tehdä toisin.

Tässä taistelin mm. erään uimarannan hyppytornin puolesta. Uudesta laiturista se jätettiin pois. Kun laituri uusittiin, ei veden syvyys ollutkaan riittävä koska EU-direktiivi. Vastuu yhtäkkiä konkretisoitui, kun laituri uusittiin. Tällä EU-direktiivillä myytiin edellisellä valtuustokaudella päättäjille se, että hyppytorni oli pakko poistaa. Otin selvää. Ei ollut mitään EU-direktiiviä! Kyse oli TUKES:in ja hengenpelastusliiton suosituksista, jotka olivat neuvoteltavissa. Olisimme talkoilla paikallisen metallipajan kanssa madaltaneet tornia metrin ja saaneet TUKES:in ja paikallisen terveysviranomaisen hyväksynnän, mutta eipä kelvannut päättäjille. Direktiivin pelko oli niin suurta.

Älkää ystävät uskoko mitään mitä teille syötetään. Pakko ei ole tässä maailmassa kuin kuolla.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Brandöt

QuoteMurto korostaa, että uuden järjestelmän tarkoituksena on saada hyötyä ihmisille, ei yrityksille
On todella naurettavaa väittää jotakin tällaista tilanteessa, jossa laitteen käyttö on pakollista - jokainen voi itse päättää omalta kohdaltaan laitteen tarpeellisuuden (ei kuulosta kovinkaan tarpeelliselta keskivertoautoilijalle laite, joka on käytännössä kuin navigaattori - etenkään tilanteessa, jossa suurin piirtein jokaisella on jo käytössään se navigaattori ja lisäksi älypuhelin, jolla pääsee nettiin tarkistamaan esimerkiksi niitä julkisen liikenteen aikatauluja (minulla ei ole, mutta en sellaista tarvitse - ja todellakin aion pidättää oikeuden itselläni määritellä tätä tarvetta jatkossakin ihan itse.))

Jälleen on muuten hyvä huomata ihmisten reaktio tällaisen uutisen edessä; kansalaiset ovat aivan hiljaa, vaikka iso osa varmasti vastustaa tätä hanketta ja / tai pitää tätä käytännössä täysin mahdottomana toteuttaa - kaikki pelkäävät myös toistensa reaktioita. Samanmielisyyden vaade on käsin kosketeltavissa. Ärsyttävää.

Sikanez

En kannata vakoilulaitteiden asentamista autoihin. Polttoainevero riittää pitkälle, jos halutaan auotn käyttöä verottaa. Jos joskus tulevaisuudessa pitäisi alkaa ruuhkamaksuja velottaa, tehtäköön se vaikka bitcoineilla. Tällöin systeemiin jäisi vain jälki, että maksettu on, mutta maksajan henkilällisyyden ei tarvitsisi paljastua.
"Ei ole olemassa syyttömiä ihmisiä. On vain huonosti kuulusteltuja." - Josef Stalin

AfriCat

Täytyy oikeasti ihmetellä miten noin täydellisen älytöntä ja kieroutunutta ehdotusta voi kukaan kannattaa tai pysyä asiasta hiljaa?
Ever get the feeling you've been cheated? Good night!

MW

Quote from: AfriCat on 09.09.2013, 22:46:17
Täytyy oikeasti ihmetellä miten noin täydellisen älytöntä ja kieroutunutta ehdotusta voi kukaan kannattaa tai pysyä asiasta hiljaa?

Ja miten helvetissä media on hiljaa siitä, että tässä ollaan käytännössä tumppaamassa kaukovarjostinta kaikkien perseeseen kovilla kustannuksilla, vaikka polttoaineverotus todellakin ajaa asiaa jo varsin raskaasti?

acc

Ruuhkamaksutkin ovat tarpeettomia. Jos jossakin on ruuhkaa, ihmiset ja yritykset hakeutuvat vähemmän ruuhkaisiin paikkoihin. Systeemi säätää itse itseään ilman ulkopuolista puuttumista.

Ajoneuvovalvonta ehkä nähdään Suomessa mahdollisuutena uuteen Nokiaan. Mutta se lienee toiveajattelua. Maailmalla on toimijoita, joilla on enemmän resursseja ja parempia lobbareita.
2017 Personality 13: Existentialism via Solzhenitsyn and the Gulag
(Huomaa: käsittämätön feministin raivokohtaus, kohta 42:00 eteenpäin)
https://www.youtube.com/watch?v=w84uRYq0Uc8

junakohtaus

Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

MW

Omnipotenttia kaukovarjostinjärjestelmää valmistellaan, koska verottaja on huolissaan hybridien, täyssähköautojen, polttokennoautojen jne. yleistymisestä. Tähän asti oli hienoa perustella polttonesteiden törkyverotusta sillä, että "halutaan ohjata" autoilijoita pienipäästöisempiin, "vihreämpiin" kulkuneuvoihin.

Nyt on sitten pelätään sen kulutuksen tosiaan merkittävästi laskevan. Lompsalle pitäis silti päästä, ja syvempään.

Dharma

Quote from: junakohtaus on 12.09.2013, 18:01:51
Helsingistä hyvä uutisia. Iso laiva kääntyy.

http://otsokivekas.fi/2013/09/kaanne-helsingin-liikennepolitiikassa/


Heti on todettava se, mikä näiltä kopiovihreiltä fasisteilta aina unohtuu kopioidessa: Suomessa on eri ilmasto. Eli kun Otso Kivekäs hehkuttaa kävelyä ja pyöräilyä Vancouverin parantajana, niin hän ei tietenkään muista tätä:

Vancouver:

(http://i.imgur.com/e402jgF.jpg)

Helsinki:

(http://i.imgur.com/mMKD73B.jpg)

Ilmaston erot vaikuttavat olennaisesti eri liikennemuotoihin tehtävien investointien kannattavuuteen. Helsingissä pyörätiet ovat valtavaa tuhlausta.

Sibis

Varmaan kaikki espoolaiset saivat kyselyn.

Mieleeni tulee moskeija+minareettivapaa kaupunki (jätskiautojen kuulutuksetkin kiellettiin).
Sympaattiset betonipossut tuodaan takaisin liikenteen ohjaukseen.

Oliskos muilla jotain lisättävää kyselyyn www.espoo.fi/kaavoitus


Sanoma Oy:n mainos, jossa yhtiö kertoi: Kutsumuksemme on luoda uusi parempi maailma.

junakohtaus

Dharma,

tähän standardivastaukseen standardivastaus on Oulu.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Dharma

Quote from: junakohtaus on 19.09.2013, 15:46:35
Dharma,

tähän standardivastaukseen standardivastaus on Oulu.

Oulussa maa ei maksa juuri mitään ja se on ihan sama hukataanko sitä pyöräteiksi vai ei. Helsingissä kun Hämeentieltä viedään kaista pyörille, niin tuon tontimaan arvo on 1500 e/m2. 1,5 metriä leveä ja 1 km pitkä pyörätie maksaa siis 2,25 miljoonaa euroa. Jos siinä ajaa keskimäärin 200 pyöräilijää vuorokaudessa, hintaa tulee 5 % korkokannalla eli 20 vuoden kuoletuksella 1,54 euroa per käyttökerta pelkästään tonttimaasta. Ylläpitokulut päälle.

vainukoira

Palstan katariina-osasto. Runkkausta kolmannella. Yy kaa koo. Helsinki suunittelee itäväylästä kaupunkibulevardia pyöräilijöille.

Joku paremmin ehtivä voi kopioida jutun hesarista tänne. Siis koko jutun, ei vain linkkiä ja osaa jutusta.

Dharma

Quote from: vainukoira on 23.09.2013, 11:50:46
Palstan katariina-osasto. Runkkausta kolmannella. Yy kaa koo. Helsinki suunittelee itäväylästä kaupunkibulevardia pyöräilijöille.

Joku paremmin ehtivä voi kopioida jutun hesarista tänne. Siis koko jutun, ei vain linkkiä ja osaa jutusta.

Pyörät ovat vihreiden fetissi. Tuontitavaraa politiikassa siinä, missä koko vihreäliikekin. Sopii sellaisenaan huonosti Suomen oloihin. Tässä syitä:

1) Pyöräily on ollut aina osa Suomea. Ei siihen ole pyöräteitä tarvittu.
2) Pyörätiet tulevat Helsingissä, erityisesti kantakaupungissa erittäin kalliiksi, koska käyttöaste on alhainen ja maa kallista. Kaikkein kalleinta on rakentaa kevyen liikenteen siltoja.
3) Pyöräilijöillä ei ole pakollista liikennevakuutusta. Ovat tapaturmavakuutuksen vapaamatkustajia.
4) Pyöräilyn positiiviset ulkoisvaikutukset, kuten C02-päästömäärät ja hyötyliikunta ovat marginaalisia.
5) Pyöräilyn negatiiviset ulkoisvaikutukset muulle liikenteelle ovat selviä. Tämän voi havaita helposti kävelemällä Helsingin keskustan jalkakäytävillä tai ajamalla autolla keskustan teillä.
6) Pyöräilijöiden liikennesääntöjen noudattaminen on heikkoa ja valvonta olematonta. Vahingoista tulevat kustannukset maksavat muut kuin pyöräilujät (kohta 3.).

Mutta onhan Suomella rahaa pakolaisiinkin, jottei miksei pyöräilijöihin. Kaikilla kulttuureilla on joku fetissi, johon kulutetaan järjenvastaisesti varoja.

ikuturso

Luin nyt vasta ajatuksella Fiftarin lainaaman tekstin...

QuoteSuomalaisten autoihin suunnitellaan tietoja kerääviä monitoimilaitteita, jotka mahdollistaisivat tieverojen perimisen auton käytön mukaan. Laite sisältäisi muitakin toimintoja, kuten paikkatieto-, sää- ja navigointipalveluita.

...

Käyttöön autolaite otettaisiin aikaisintaan 2020. Tällä hetkellä hanke kulkee nimellä "tiemaksujärjestelmien kokeiluhanke".

Minä saan näppyjä sanasta HANKE.  HANKE!1!!1
Hankekoordinaattori on oma ihmislajinsa. Hän saa palkkansa lypsämällä julkista rahoitusta ja köyhiä. Esimerkkinä yrityshautomoiden hankkeet ja kaikki kunnalliset hankkeet. Yleensä täysin asiaan liittymätön ulkopuolinen taho keksii HANKKEEN josta on mahdollisimman monelle taholle hyötyä. Siten se voidaan myydä mahdollisimman monelle. Sitten sitä laajennetaan: Tähänkin kytketään kaikki maailman katsastukset, vakuutukset vain, jotta saadaan mahdollisimman monta asianosaista (lue: lypsettävää maksajaa) , jotta hanketyöryhmä saa taas lypsää kymppitonnin palkkaa kuussa, jos vielä EU/Tekes/Akatemiarahoitus menee läpi.

Quote
–Suomen tie voisi olla tällainen monipalvelualusta, eli kehitettäisiin järjestelmä, johon saisi kaikkea muutakin ja jolla myös haluttaessa voitaisiin kerätä tiemaksuja, liikenneneuvos Risto Murto kertoo Uudelle Suomelle.

Tiemaksuhankkeesta onkin yhtäkkiä tulossa palvelukonsepti (kerätään niitä muita maksajia projektille), jolla voidaan myös tarvittaessa kerätä tiemaksuja/veroja.
Newspeak/hankekoordinaattorikieli: Myymme teille konseptin, josta jokainen saa jotain hyötyä. Tämän suunnattoman saamanne hyödyn lisäksi tämä ilmaiseksi toteuttaa myös isoveljen valvonnan ja tiemaksut, jolla rikkaat saa Bemarinsa aavistuksen halvemmalla ja köyhiä maalaisia kyykytetään, kun kyläkauppaan on 30 kilometriä.

Quote
–Laitteessa voisi olla liikkujalle kohdennettuja palveluita kuten sää- ja reittiennusteita, erilaisia joukkoliikenteen aikatauluja. Palveluja, jotka helpottavat ihmisten liikkumista, Murto luettelee.

Juuri reaaliaikaisia lentoaikataulujahan se peräkylän mummo on autoonsa kaivannut.

Quote
Yleiskuva laitteesta on olemassa. Vasta kokeiluhankkeen avulla saadaan ensimmäisiä näkemyksiä ja kokemuksia, millainen järjestelmä käytännössä olisi.

Ministeriön lisäksi laitehankkeeseen osallistuu liikennetelematiikka-alan yhdistys ITS Finland. Yhdistyksen toiminnanjohtaja Sampo Hietanen ideoi listalle vielä automaattisen hätäpuhelun, parkkimittarin ja huoltojen tilaukset.

Ensin on suunnitteluHANKE, sitten kokeiluHANKE ja laiteHANKE. Ja verorahaa palaa miljoonia.
Sitten Hietanen laitepuolelta keksii vielä lisää aisankannattajiayhteistyötahoja, jotta saadaan lypsettyä lisää firmarahaa, jolla saadaan taas lisää julkista rahaa.
Tuosta konseptista puuttuu muuten Venäjällä niin yleinen tallentava videokamera, joka rikastuttaa mm. youtubea lukuisilla uskomattomilla kolarivideoilla. Sykemittarilla nähtäisiin, vieläkö kaiffat autossa sykkivät, ja etäohjattu defibrillaattori voitaisiin myös kytkeä turvavöihin. Missä on automaattinen tankkaus ja öljynvaihto?

Quote
Jatkossa myös lakisääteiset liikennevakuutusmaksut voitaisiin periä laitteen tietojen perusteella.

–Vakuutusmaksut perustuisivat todelliseen ajettuun kilometrimäärään. Nykyään on ihan sama ajaako 5 000 vai 20 000 kilometriä. Vakuutusmaksu on aina sama, ministeriön Murto toteaa.

Nyt hei oikeesti: Mitä helvettiä vakuutusmaksut tähän kuuluvat. Ne ovat pakollisuudestaan huolimatta vakuutusyhtiöiden oma bisnes. Vakuutuksen hinta ja bonusjärjestelmät perustuvat vakuutusyhtiöiden omaan riskiluokitukseen ja henkilöiden vahinkohistoriaan. Jos joku ajaa miljoona kilometriä vuodessa kolaroimatta ja toinen kolaroi kerran vuodessa mitättömillä kilometreilla, niin eikö sitä miljoonan ajavaa pitäisi palkita turvallisesta ajotavasta, eikä alkaa laskuttaa kilometriperustaista vakuutusmaksua.
Ministeriön Murto on kuutamolla kuin banaani.

Quote
–Yksi hankkeen pääidea on, että se on avoin kaikille. Kaikilla, jotka haluavat tulla mukaan, on mahdollisuus. Globaalit suuret yritykset ja pienet kotimaiset voivat tulla pilottiin mukaan, Murto kertoo.

Käytännössä köyhiltä pieniltä kotimaisilta yrityksiltä suljetaan ovet juuri tämäntyyppisillä hankkeilla. Pääset mukaan kun maksat 5000 euroa, toimitat teknologian ilmaiseksi, tai saat hakea mukaan Tekes-projektiin, josta voit hakea puolet kustannuksistasi, mutta toinen puoli pitää maksaa tulorahoitteisesti. Käytännössä viisinumeroiset kulut, hienon kuuloinen referenssi, mutta hyöty hipoo nollaa.
Been there, done that, got the T-shirt...

QuoteMurto pitää todennäköisenä, että projektin toteuttaa lopulta useat pienet yritykset yhteistyössä. Hän korostaa, että hanke on vasta suunnitteluvaiheessa.
Hanke, HANKE .... HANKE!!1!!!

Suunnitteluvaiheessa oleva hanke ei tuota mitään. Se maksaa kaikille osallisille, sekä tukirahoituksena veronmaksajille. Sen tarkoitus on tuottaa ns. vaikuttava hankemateriaali, joka ei kerro mitään. Lisäksi suunnitteluhankkeen tarkoituksena on tuottaa uusia hankkeita. Näihin värvätään kavereita vetäjiksi. Suunnitteluhankkeen aikana suunniteltaisiin kohderyhmä, mahdolliset yhteistyökumppanit ( = hankekoordinaattorien, ja näiden kavereiden alihankkijoiden, mainostoimistojen, ym. hyväveliverkoston toiminnan rahoittajat) sekä tuossa jo yllä mainitut kokeiluhankkeet, laitehankkeet jne. Pilottihankkeen jälkeen otetaan vielä suuremman julkisen rahoituksen toivossa yliopisto mukaan, joka tekee tutkimushankkeen asiakasselvityksineen ja palautekyselyineen. Tähän saadaan mukaan psykologeja, sosiologeja ja tilastonikkareita. Ai niin, ja suunnitteluhanketta edeltää tietysti selvityshanke.

Kun kunnanhallituksessa jätin juuri eriävän mielipiteen erääseen hankkeeseen osallistumisesta, minua neuvottiin että "ilman hankkeita ei moni asia tässä maailmassa etenisi". Hankkeet ovat hyviä korkeintaan hankkeen keksijälle/toteuttajataholle, jos ne ovat omaehtoisia ja niillä on selkeä tavoite tai bisnes.


-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

vainukoira

Tässä on taas diletantit osaamassa.

Quote
Itäväylä saattaa muuttua kaupunkibulevardiksi
23.9.2013 7:13

Marja Salomaa
Helsingin Sanomat


Kymmenen kilometrin pituisen Itäväylän varteen sovitellaan uusia asuintaloja ja pyöräteitä.

Uusien asuintalojen rakentaminen Helsingin Kulosaareen, Herttoniemeen ja Roihuvuoreen voi vauhdittua, jos Itäväylä muuttuu nelikaistaisesta väylästä kaksikaistaiseksi kaupunkibulevardiksi.

Mahdollisuudet ovat olemassa, sillä Itäväylän muodonmuutos on kaupunkisuunnittelijoiden työlistalla. Sunnittelijat kartoittavat paraikaa rakentamiseen soveltuvia alueita kaupungin uutta yleiskaavaa varten.

"Sisääntuloteiden varrella ovat Helsingin suurimmat rakentamismahdollisuudet. Itäväylä on niistä kiinnostavin, koska sen osien kattamista on jo mietitty", sanoo Helsingin yleiskaavapäällikkö Rikhard Manninen.

Pyöräaktivistit ovat ilahtuneita kaupunkisuunnittelijoiden aikeista. Sunnuntaina aktivistit valtasivat Itäväylän kriittisen pyöräretken ajaksi.

Tapahtumaa järjestämässä ollut Helsingin polkupyöräilijöiden hallituksen varavetäjä Marjut Ollitervo odottaa kaupungilta myös nykyolojen parannusta.

"Jos Itäväylän vartta pääsisi pyöräilemään suoraan, matka Itäkeskuksesta kantakaupunkiin kestäisi puolisen tuntia. Nyt pyöräilijä joutuu vaihtamaan puolta ainakin neljä kertaa. Reitit ovat mutkikkaita ja opastus puutteellista", Ollitervo arvostelee.

Pyöräteiden parannussuunnitelman on määrä valmistua ensi vuoden alussa. Itäväylän muutos kaduksi sen sijaan veisi vuosia.

"Oletuksemme on, että muutoksen hyödyt ovat suuremmat kuin haitat", Manninen sanoo.

Manninen ei ennakoi, kuinka monta uutta taloa kymmenen kilometriä pitkän Itäväylän varteen voisi nousta. Tarkemmat arviot valmistuvat lokakuussa.

Samalla valmistuvat selvitykset, miten muutos vaikuttaisi liikenteen sujuvuuteen.

"On mietittävä, ettei tästä syntyisi yhteiskunnalle kohtuuttomia haittoja tai kuluja", Manninen sanoo.

http://www.hs.fi/kaupunki/It%C3%A4v%C3%A4yl%C3%A4+saattaa+muuttua+kaupunkibulevardiksi/a1379823135535?ref=hs-art-new-1#

Kaupunkibulevardi on katu, jossa ei ole eritasoliittymiä. Risteävä raskas sekä kevyt liikenne risteää samassa tasossa, jolloin kaupunkibulevardin liikenne tukitaan punaisin valoin. Näillä dilentainteilla on suunnitelmissa kehittää myös Länsiväylästä samanlainen jumistusratkaisu, juttua löytyy googlettamalla.

Suunnitelmissa on siis tuhota jo valmiiksi rakennettuja väyliä, eritasoliittymiä ja muuta liikenneinfraa.

Mikään heidän väitteistään ei puolla tätä tuhotyötä. Asuinrakennukset, kevyt liikenne, viheralueet, paikallinen liikenne, risteävä liikenne, viihtyisyys ja turvallisuus voidaan toteuttaa parhaiten, kun ne pidetään erillään suurista väylistä, joilla suurimmat liikennemäärät pääsevät esteettä kulkemaan.

Ainoa todellinen päämäärä tällä väylät-bluvardeiksi-HANKKEELLA on tukkia liikeenne. Tälläinen projekti on toteutuessaan totaalinen katastrofi sekä seurun viihtyvyydelle, että taloudelle. Pelkästään kuljetuskustannukset nousevat kymmeniä prosentteja, suorassa suhteessa lisääntyvien matka-aikojen myötä. Puhumattakaan työ- ja vapaa-ajan matkoista syntyneistä tappiosta, jotka ovat laskettavissa myös menetettynä vapaa-aikana.

Tätä ei voi enempää rautalangasta vääntää. Joko sen ymmärtää ja myöntää tai sitten ei.

Tällainen ehdotus yllätti jopa minut. Näiden yyber-sekopäiden viha toimivaa yhteiskuntaa ja joustavaa liikennettä kohtaan on ehtymätön. Olen aliarvioinut näiden idiootti-lapsenraiskaaja-lesbo-eläinrääkkäjä-femakko-perverssien kyvyn ja halun tuhota suomalaista elämänmuotoa ja länsimaista sivistystä.

Näiden ihmispetojen täydellinen irtiotto yhteiskunnan perustoiminnosta, liikenteestä on yksinkertaisesti totaalinen.

Minulta loppuu sanat.


Quote
Sisääntuloteiden varrella ovat Helsingin suurimmat rakentamismahdollisuudet

Tähän on vielä pakko puuttua. Mites se Östersundom. Eikö siellä saatana ole rakentamismahdollisuuksia? Eikö se jumalauta miehitetty juuri siksi, että sinne voi rakentaa! Aika hiljaista on saatana ollut.

kauhistuttaja

Viihtyisin kyllä asua paremmin Hämeentien varressa kuin vaikka Lahdentien varressa. Siis jos talo olisi siinä tiessä kiinni. Toiset sitten tietysti tykkää moottoritien huminasta.  8)

ikuturso

Tervetuloa hommaforumille kauhistuttaja! (heh, olinko tällä kertaa eka joka ehti...)

Kannattaa seurata Tampereen Rantaväylän tunnelin keskustelua näistä bulevardeista ja ohiajoväylistä.
Yksi malli jarruttaa koko liikenteen, toinen malli siirtää liikenteen kaupungin ohi putkeen ja halvaannuttaa koko maanpäällisen liikenteen rikkaiden asuinalueen vuoksi. Edes pelastusajoneuvoille ei jätetä maan päälle juohevaa tunnelin ohitusväylää.

Sitten vielä neljä demarinaista muuttavat kantaansa koko Tampereen tulevaisuuteen vaikuttavassa liikennesuunnitteluhankkeessa.
Kehtaavat vielä naiset tulla Aamulehden yleisönosastoon kertomaan kantansa. He tukivat tunnelia, koska elvytys.

Eli siis demarinaiset halusivat lisää verorahoitteisia työpaikkoja velkaisen Tampereen ja velkaisen Suomen valtion lisävelanotolla työllistettäviksi. Tuloksena voi olla katastrofaalisin liikennejärjestely, mitä kukaan on Tampereelle toistaiseksi keksinyt. Mitä autoista, mitä liikenteestä, mitä Tampereelle rahaa tuovista poikkeajista, kunhan saadaan ihmisille lisää verovaroin kustannettua työtä lähivuosina. Terveisin SDP-naiset, ne omilla aivoillaan ajattelevat sellaiset....

Jussi ja muut Helsingin kaupunginvaltuustossa istuvat persut. Tehän voisitte sarkastisesti käyttää Guggenheimia puoltavan puheenvuoron Helsingin kaupunginvaltuustossa, jossa alkaisitte kannattaa sinne Guggenheimia, koska elvytys. Voi kuinka monta rakennusmiestä ja myöhemmin lipunmyyjää tuolla projektilla saataisiinkaan verovaroilla palkattua. GREAT!

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

junakohtaus

Dharma,

jos maan hukkaamisesta ruvetaan puhumaan, niin henkilöauto on kyllä ihan ykkössyöppö eikä tämä ole mikään mielipidekysymys.

vainukoira,

kun kaupunki kasvaa, on vain luonnollista että piste jossa maantie loppuu ja katuverkko alkaa siirtyy pari pykälää landempaan. Lisäksi liikenteen kylläkin tukkivat autoilijat.

Mitä lisärakentamiseen tulee, Östersundom on jäänyt sikseen koska se on vitunkuusessa ja sinne rakentamisen ongelma on liikenne. Jatkamalla kaupunkia sen laidoilta ulospäin saadaan uusi asutus valmiiksi kiinni kaupungin liikenneinfraan.

Lisäksi sanon vielä jotain, jota ei voi kyllin painokkaasti toistaa: mikään autoilu Helsingissä on mahdollista vain, koska se on vähemmistön touhua. Ainoastaan toimiva joukkoliikenne mahdollistaa yhtään minkään autonkäytön Helsingin oloissa.

Kaikenkaikkiaan toi sun 60-lukulainen idealismisi on kaikkialla ajanut kiville. Autokaupunki nyt ei vain toimi ja maksaa vitusti.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Dharma

Quote from: junakohtaus on 24.09.2013, 11:39:08
Dharma,

jos maan hukkaamisesta ruvetaan puhumaan, niin henkilöauto on kyllä ihan ykkössyöppö eikä tämä ole mikään mielipidekysymys.


Volyymit ovat aivan toisenlaiset. Helsingissä on muutamia kohtia, joissa pyöriä kulkee parhaana vuorokautena 5000, mutta ikävä kyllä juuri nämä kohdat ovat kaikkein kalleinta tonttimaata. Pyöräily on valtavan kausipainotteista, joten vuoden keskiarvot vähän syrjemmällä lienevät muutamassa sadassa pyörässä vuorokautta kohden. Vertailun vuoksi Lahden motarin alussa menee keskimäärin 100 000 autoa joka päivä vuoden ympäri.

Sekoitat luultavasti pysäköinnistä käytävän keskustelun tiekeskusteluun. Pysäköinnin osalta autolijat pääsevät Helsingissä nykyään erittäin halvalla, mutta tämä hinta on kapitalisoitunut neliöhintoihin.

junakohtaus

Ei, en sekoita. Ilmakuvasta näkee parhaiten miten paljon tilaa autoliikenne oikein vie.

Eniveis mä en itse ole suurikaan pyöräilyfanaatikko. Jokin määrä panostusta siihen tarvitaan kuten muuhunkin liikenneinfraan, mutta ei siitä ole kokonaisratkaisuksi sen enempää kuin henkilöautoistakaan.

Laskelmat pyöräkaistojen hinnasta tonttimaana taas ovat puhtaan mielettömiä, koska niitä ei kuitenkaan tonttimaana voisi käyttää. Sama toiselta laidalta eli kadunvarsipaikkojen laskeminen tonttimaan hinnalla on ihan yhtä mieletöntä.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Dharma

Quote from: junakohtaus on 24.09.2013, 13:05:18
Ei, en sekoita. Ilmakuvasta näkee parhaiten miten paljon tilaa autoliikenne oikein vie.

Eniveis mä en itse ole suurikaan pyöräilyfanaatikko. Jokin määrä panostusta siihen tarvitaan kuten muuhunkin liikenneinfraan, mutta ei siitä ole kokonaisratkaisuksi sen enempää kuin henkilöautoistakaan.

Laskelmat pyöräkaistojen hinnasta tonttimaana taas ovat puhtaan mielettömiä, koska niitä ei kuitenkaan tonttimaana voisi käyttää. Sama toiselta laidalta eli kadunvarsipaikkojen laskeminen tonttimaan hinnalla on ihan yhtä mieletöntä.

Totta kai vie tilaa, mutta autoja kulkee paljon useammin samassa neliömäärässä kuin pyöriä pyörätiellä vastaavassa tilassa. Tästä seuraa se, että yhtä pyöräilijää kohden pyörätie maksaa paljon enemmän kuin autotie autoilijaa kohden ja siten pyörätiet ovat todellisuudessa todella kallista julkisen rahan käyttöä Helsingissä. Asia, jota ei koskaan nosteta esille viheruskovaisten saarnoissa.

Tottakai tonttimaan arvo on relevantti tekijä. Sehän se juuri siinä autotiessä ja pyörätiessä maksaa. Paljon enemmän kuin asfavaltti tai perustukset. Vanhassa rakennuskannassakin maata voi usein muuttaa tonttikäyttöön ja uudessa kannassa valitaan taas täysin maankäyttö. Esimerkikkinä uudet asuinalueet Helsingissä, joita on suunnitelmissa jatkuvasti 100 000 ihmisille.

Dharma

Itse asiassa kantakaupungissa pyörätiestä saisi luultavasti paljon enemmän rahaa parkkipaikkoina kuin asuintontteina. Kalleimmat asuintontit maksavat Helsingissä noin 1500 e/hyötyneliö. Sisäparkkipaikat maksavat 30 000 eurosta ylöspäin. Voisin kuvitella, että 1,5x*5m = 7,5 m2 kadunvarsitontista eli pysäköintiruudusta saisi 5-10 000 e. Eli samaa luokkaa kuin omakotitalotontista Espoossa.

Mechelinkadulle kun ollaan tunkemassa pyörätietä, niin sen kustannus on rakennus- ja ylläpitokulut + menetetty tulo tonttimaasta. Jos siinä menee sata autopaikkaa, niin pyörätien hinta nousee näistä 0,5-1me. Jos ja kun tätä pinta-alaa käyttää 1/100 siitä liikennemäärästä, mitä autoja kulkisi vastaavalla pinta-alalla ja sanotaan, että auto vie tupla leveyden, niin pyörätie maksaa 50x sen minkä autotie Mechelininkadulla.

junakohtaus

Uusilla alueilla, toki. Niissä sääntöönsä päätetään tehdä vähemmän taloja, että autoille olisi enemmän tilaa. Hämeentie taas ei ole tonttimaata eikä siitä sellaista saa ellei päätetä poistaa koko katua.

En oikeastaan jaksaisi puhua niistä fillareista niin kamalasti, koska rahaa pyöräilyinfraan kuluu vähän ja pyöräily vie tilaa niin vähän, että koko asialla ei ole suurtakaan merkitystä. Siitä olen kanssasi samaa mieltä, että joillekin fillarismi on ihan uskonto enkä itsekään jaksa heidän kanssaan keskustella aiheesta.

Mutta siis tosiaan jos liikenteestä ja kaupunkitilasta puhutaan, niin sekä rahat että aarit menevät autoille. Pitääkö kaupungin olla sellainen, että autoliikennettä hyysätään eniten ja vasta sitten katsotaan mitä muuta tehdään vai tehdäänkö, onkin sitten toinen ja mielenkiintoisempi kysymys.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.