News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Homman suuri ja kaikenkattava kaupunki- ja liikennesuunnitteluketju

Started by Mika.H, 12.04.2013, 22:50:29

Previous topic - Next topic

Nostalgia

Quote from: sr on 18.04.2013, 14:23:31
Ei voi lukea, pelata älypuhelimella, tehdä töitä tai oikein mitään muutakaan hyödyllistä tai hauskaa ainakaan vaarantamatta muuta liikennettä. Jos siis etenkään pidemmästä matkasta on kyse, eikä hinnassa ole eroa, niin minulle julkinen vaihtoehto on täysin ylivoimainen. 

kyllä, pitkillä matkoilla juna on täysin suvereeni. Paitsi että sen nopeus tulee paremmin esiin, matka saattaa olla jopa tunteja lyhyempi. Varsinkin huonolla kelillä. Usein haukutaan VRää ettei se kestä lumentuloa mutta totuus on se että huonolla kelillä autolla ajaminen on yhtä tuskaa, joutuu ajaa reilusti hiljempaa ja välillä pelätä hengensä edestä kun edellä menevä tai oma auto lähtee vähän luistelemaan.
Ja jokainen kahvi/ruokapaussi pidentää matkaan kuluvaa aikaa entisestään. Ravintolavaunujen tarjonta ei ole kummonen, mutta kyllä sitä mieluummin haukkaa kahvin ja sämpylän 150km/h tuntivauhdissa kuin kykkii jossain jumalan seläntakana jollain iänikuisella ABC asemalla.
Slussenin sissin ottaminen referenssisuomalaiseksi on mielestäni melkein yhtä epärehellistä kuin somaliraiskaajan ottaminen referenssisomaliksi.

AIP

Quote from: Nostalgia on 18.04.2013, 14:30:42
kyllä, pitkillä matkoilla juna on täysin suvereeni. Paitsi että sen nopeus tulee paremmin esiin, matka saattaa olla jopa tunteja lyhyempi.

Mutta mietityttää se, että käytkö vain rautatieasemilla? Vai oletko sellainen tyypillinen junafiili, joka laskee ainoastaan yhden yhteyden matka-aikaa?

Työmatkat (ei matkat työpaikalle) ovat tietysti sitten ihan erikseen, eikä sitä voi verratakaan. Tavaran kuskaaminen junassa ei yksinkertaisesti onnistu ja aikataulut (koska useampi yhteys) eivät sopisi yhtään mihinkään muutenkaan. Pelkästään palaverien vuoksi reissaaminen on erityisen turhaa ja luonto itkee, sillä telcot+ahkera sähköpostiliikenne tuottavat useasti parempia lopputuloksia.

Nostalgia

Quote from: AIP on 18.04.2013, 14:41:57
Mutta mietityttää se, että käytkö vain rautatieasemilla? Vai oletko sellainen tyypillinen junafiili, joka laskee ainoastaan yhden yhteyden matka-aikaa?

Nopeushyöty pitkillä matkoilla on noin tunnin luokkaa hyvälläkin kelillä, joten kyllä siinä jää ihan kivasti aikaa siirtyä asemalle ja sieltä pois

Ja tämäkin tosiaan siten että autoilija ei pysähdy kertaakaan koko matkalla, jolloin toki koko pysähdys lisätään matka-aikaan.
Slussenin sissin ottaminen referenssisuomalaiseksi on mielestäni melkein yhtä epärehellistä kuin somaliraiskaajan ottaminen referenssisomaliksi.

Bill Milton Hicks Friedman

Quote from: Nostalgia on 18.04.2013, 14:50:44
Quote from: AIP on 18.04.2013, 14:41:57
Mutta mietityttää se, että käytkö vain rautatieasemilla? Vai oletko sellainen tyypillinen junafiili, joka laskee ainoastaan yhden yhteyden matka-aikaa?

Nopeushyöty pitkillä matkoilla on noin tunnin luokkaa hyvälläkin kelillä, joten kyllä siinä jää ihan kivasti aikaa siirtyä asemalle ja sieltä pois

Ja tämäkin tosiaan siten että autoilija ei pysähdy kertaakaan koko matkalla, jolloin toki koko pysähdys lisätään matka-aikaan.

Mikä on pitkä matka?

Tässä on vielä se, että jos omistaa auton, niin sen auton jättäminen talliin maksaa about 10€-20€/päivä kun huomioi arvonalennukset, vakuutusmaksut jne. Eli tuo kustannus on jokatapauksessa autonomistajalla junalipun hinnan lisäksi.

Autonomistajalle junalipun hinta = auton pitokustannukset + junalipun hinta.
Perustulolla voidaan purkaa työkykyisten työttömien työn vastaanottamista haittaava byrokratia ja korvata eri tukimuodot (ml harkinnanvaraiset) ilman, että kustannukset yhteiskunnalle nousevat, mutta työkykyisten työttömien riittävä perusturva säilyy. Toteutus: Pankkikortti + henkilöllisyyden varmennus esim kaupassa.

Aeon

Quote from: Nostalgia on 18.04.2013, 14:50:44
Quote from: AIP on 18.04.2013, 14:41:57
Mutta mietityttää se, että käytkö vain rautatieasemilla? Vai oletko sellainen tyypillinen junafiili, joka laskee ainoastaan yhden yhteyden matka-aikaa?

Nopeushyöty pitkillä matkoilla on noin tunnin luokkaa hyvälläkin kelillä, joten kyllä siinä jää ihan kivasti aikaa siirtyä asemalle ja sieltä pois

Ja tämäkin tosiaan siten että autoilija ei pysähdy kertaakaan koko matkalla, jolloin toki koko pysähdys lisätään matka-aikaan.

Jos matkaan käytetty ajallinen hyöty on tunnin luokkaa, niin juna-asemalle / -asemalta siirtymisiin jää aikaa vain 30 kummassakin päässä. Asunto ja matkakohde saa olla aika pirun lähellä asemaa, että tuosta tulee oikeasti ajallista hyötyä. Kohdepäässä pitää vielä käyttää joko taksia tai julkisia, jos määränpää ei ole kävelymatkan päässä. Hyöty on siis todella paljon kiinni tapauksesta.

Sitten ne kustannukset. Edestakainen junamatka Lappeenrannasta Helsinkiin maksaa n. 90 euroa. Tuolla hinnalla ostaa yli 55 litraa ysivitosta joten auton pitäisi kuluttaa yli 11 litraa satasella, jotta juna tulisi halvemmaksi. Eikä tuossa ole otettu huomioon matkakustannuksia asemalta kohteeseen ja toisinpäin. Ajallinen hyöty tuolla matkalla on myös yleensä auton eduksi. Junamatka kestää sen reilut pari tuntia, jos juna ei ole myöhässä, mitä se useimmiten on. Sitten se siirtyminen asemalta julksia ja / tai taksia käyttäen kohteeseen lisää aikaa.

Olen reissanut todella paljon em. väliä sekä autolla että junalla ja valinta kääntyy heti auton puolelle, jos pitää mennä sellaiseen paikkaan, joka ei ole kävelymatkan päässä asemasta.

Tilanne toki muuttu junan eduksi, mitä kauemmaksi kohteesta siirrytään, jos junayhteydet ovat hyvät ja nopeat. Mitä ne harvoin ovat.

Ainiin, sitten vielä ne aikataulut. Ensimmäinen Lappeenrannasta menevä juna on Helsingissä 0848 (jos ei ole myöhässä, mitä se useimmiten on) ja viimeinen lähtee Helsingistä 2012. Mitä, jos pitää olla kohteessa heti kahdeksalta? Tai mitä, jos et pääse lähtemään takaisin kuin vasta yhdeksältä?

edit. Lisätään tähän vielä työn takia matkustavia koskeva näkökanta. Jos menet junalla, työnantaja maksaa liput / taksit. Jos menet autolla, saat kilometrikorvaukset.
Hommalla junttaamista vuodesta 2009 lähtien

junakohtaus

Olipa aika, jolloin kävin Helsingistä töissä Turussa. Kolme kuukautta jaksoin joka päivä kunnes otin kakkoskämpän sieltä päästä. Ei olisi tullut mieleenkään käyttää mitään muuta vehjettä kuin junaa.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Nostalgia

Quote from: Mittakaavaedut on 18.04.2013, 15:25:46
Mikä on pitkä matka?

Tässä on vielä se, että jos omistaa auton, niin sen auton jättäminen talliin maksaa about 10€-20€/päivä kun huomioi arvonalennukset, vakuutusmaksut jne. Eli tuo kustannus on jokatapauksessa autonomistajalla junalipun hinnan lisäksi.

Autonomistajalle junalipun hinta = auton pitokustannukset + junalipun hinta.

Siksi kannattakin jättää koko ruoska ostamatta, ja käyttää säästyneet rahat julkiseen liikenteeseen. 50-100€ junamatka tai 100-150€ lentomatka on aika pieni summa verrattuna siihen että pitäisi vielä maksaa autosta jota ei tarvitse.

Mutta kuten sanottua, kaikki riippuu ihan siitä miten elämänsä suunnittelee.
Slussenin sissin ottaminen referenssisuomalaiseksi on mielestäni melkein yhtä epärehellistä kuin somaliraiskaajan ottaminen referenssisomaliksi.

Nostalgia

Quote from: Aeon on 18.04.2013, 15:26:39
Jos matkaan käytetty ajallinen hyöty on tunnin luokkaa, niin juna-asemalle / -asemalta siirtymisiin jää aikaa vain 30 kummassakin päässä. Asunto ja matkakohde saa olla aika pirun lähellä asemaa, että tuosta tulee oikeasti ajallista hyötyä. Kohdepäässä pitää vielä käyttää joko taksia tai julkisia, jos määränpää ei ole kävelymatkan päässä. Hyöty on siis todella paljon kiinni tapauksesta.

Mihin ihmeen thundralle tässä esimerkissä ollaan menossa jos vielä juna-asemaltakin on yli puolentunnin matka?

Quote from: Aeon on 18.04.2013, 15:26:39
Sitten ne kustannukset. Edestakainen junamatka Lappeenrannasta Helsinkiin maksaa n. 90 euroa. Tuolla hinnalla ostaa yli 55 litraa ysivitosta joten auton pitäisi kuluttaa yli 11 litraa satasella, jotta juna tulisi halvemmaksi. Eikä tuossa ole otettu huomioon matkakustannuksia asemalta kohteeseen ja toisinpäin. Ajallinen hyöty tuolla matkalla on myös yleensä auton eduksi. Junamatka kestää sen reilut pari tuntia, jos juna ei ole myöhässä, mitä se useimmiten on. Sitten se siirtyminen asemalta julksia ja / tai taksia käyttäen kohteeseen lisää aikaa.

Ja taas lasketaan pelkkä bensan hintoja, kun elämänsä voi kaupungissa suunnitella 100% ilman autoakin. On siis väärä premissi että auton kiinteät kulut olisivat vakio. Google Mapsin ja VRn vertailun mukaan auton matka-aika on 41min pidempi lappeenrantaan kuin pendolinon, toisinsanoen olet taas kerran ennemmin perillä.

Quote from: Aeon on 18.04.2013, 15:26:39
Tilanne toki muuttu junan eduksi, mitä kauemmaksi kohteesta siirrytään, jos junayhteydet ovat hyvät ja nopeat. Mitä ne harvoin ovat.

Käytännössä juna on 30min - 1h nopeampi kaikilla kokeleimillani yhteyksillä. helsinki - lappeenranta, kuopio, joensuu, Oulu. Ja tosiaan tämäkin etu näin pieni _vain_ jos autoilija päästää pysähtymättä keraakaan koko matkan oulun. Harvoin päästää, sisältää ainakin kaksi paussia.

Ja turha sun on viljellä tota mitä ne harvoin ovat läppää joka väliin. Junan luotettavuus on todennäköisesti parempi kuin auton. Jostain syystä näissä esimerkeissä vaan on aina kesäkeli ja alla tuliterä auto. Mikä on luonnollisesti paskaa, koska puolet vuodesta tulee räntää viistossa ja se vaikuttaa myös autoihin ja autokanta on yksi euroopan vanhimmista.
Slussenin sissin ottaminen referenssisuomalaiseksi on mielestäni melkein yhtä epärehellistä kuin somaliraiskaajan ottaminen referenssisomaliksi.

Nostalgia

Nää on näitä elämä valintoja. Toiset muuttaa sudenvitunloukolle ja ostaa perheeseen kaks autoa, laittaa 200€ kuus tankkii ja toiset kattoo sen verta elämää suunitellessaan et omasta kodista menee hyvät joukkoliikenneyhteydet ja lähikauppa on kävelymatkan pääsä, ei paljoa vaadi kaupungissa.
Slussenin sissin ottaminen referenssisuomalaiseksi on mielestäni melkein yhtä epärehellistä kuin somaliraiskaajan ottaminen referenssisomaliksi.

AIP

Ja sinä käyt silloin tällöin äidin jääkaapilla ja iskä hakee asemalta? Ne valinnat taitaa olla vielä tekemättä.

Nostalgia

Sukulaisten työ kylälle.

Menopaluu-lento norwegianilla vaikkapa Ouluun. Hinta €77,80 menopaluu. Lentoaika, yksi tunti.

Paljokos se täyskasko maksoikaan vuodes?
Slussenin sissin ottaminen referenssisuomalaiseksi on mielestäni melkein yhtä epärehellistä kuin somaliraiskaajan ottaminen referenssisomaliksi.

AIP

Matka Ouluun siskon, siskon miehen ja heidän kahden lapsensa luo: priceless.

Aeon

Paljonko menee aikaa Helsingistä Espooseen julkisilla? Espoo voi toki olla hesalaisen mielestä tundraa, mutta sinnekin joutuu työn puolesta matkustamaan.

Lappeenranta-Helsinki on junalla 2h 10min ja Google Maps antaa autolle 2h 46 minuuttia. Juna on ehdottomasti nopeampi, jos kohde on esimerkiksi Helsingin keskustassa. Junan valitsen itsekin, jos näin on sillä keskustan liikenne ja pysäköintitilanne on mitä on ja juna on ehdottomasti parempi ratkaisu. Pendolino on pirun huono esimerkki, kun se ei työn puolesta matkustavalle sovi aikataulujensa puolesta.

Mitä junan luotettavuuteen tulee, niin se ei ole mitään läppää. Olen matkannut junalla Lappeenranta-Helsinki välillä viimeisen parin vuoden aikana nopeasti laskettuna n. 170 kertaa ja kyllä ne perkeleet ovat järkiään myöhässä. Etenkin Helsinkiin päin mentäessä, kun Keravan kohdalla ruvetaan jarruttelemaan ja odottamaan, että liikenteeseen tulee sopiva rako. Talvella tilanne on erityisen hanurista, koska silloin junat tuntuivat olevan jatkuvasti sen 10-20 minuuttia myöhässä (molempiin suuntiin).

Autoilijan ei todellakaan ole mikään pakko pysähtyä sadan kilometrin välein pitämään taukoa. Lappeenrannasta Helsinkiin ajaa helposti ilman stoppia.

edit. Pitää toki mainita, että reissaan pitempää matkaa keskivertoa enemmän. Ihminen joka käy kerran pari vuodessa jossain pitemmällä ja tulee arkisin toimeen julkisilla, on tietenkin erilainen tapaus.
Hommalla junttaamista vuodesta 2009 lähtien

Nostalgia

Quote from: Aeon on 18.04.2013, 15:55:40
Paljonko menee aikaa Helsingistä Espooseen julkisilla? Espoo voi toki olla hesalaisen mielestä tundraa, mutta sinnekin joutuu työn puolesta matkustamaan.

Riippu Espoosta. Itsellä (asun siis Espoossa) menee noin 20 minsaa.
Slussenin sissin ottaminen referenssisuomalaiseksi on mielestäni melkein yhtä epärehellistä kuin somaliraiskaajan ottaminen referenssisomaliksi.

Aeon

Quote from: Nostalgia on 18.04.2013, 15:57:50
Quote from: Aeon on 18.04.2013, 15:55:40
Paljonko menee aikaa Helsingistä Espooseen julkisilla? Espoo voi toki olla hesalaisen mielestä tundraa, mutta sinnekin joutuu työn puolesta matkustamaan.

Riippu Espoosta. Itsellä (asun siis Espoossa) menee noin 20 minsaa.

Pääset varmaankin junalla? Viimeeksi kun ajoin linja-autolla Lauttasaaresta keskustaan, aikaa meni tuo 20 minuuttia. Plus kävely kaverin kämpältä linja-autopysäkille plus kävely Kampista juna-asemalle.
Hommalla junttaamista vuodesta 2009 lähtien

Bill Milton Hicks Friedman

Quote from: Aeon on 18.04.2013, 16:05:16
Quote from: Nostalgia on 18.04.2013, 15:57:50
Quote from: Aeon on 18.04.2013, 15:55:40
Paljonko menee aikaa Helsingistä Espooseen julkisilla? Espoo voi toki olla hesalaisen mielestä tundraa, mutta sinnekin joutuu työn puolesta matkustamaan.

Riippu Espoosta. Itsellä (asun siis Espoossa) menee noin 20 minsaa.

Pääset varmaankin junalla? Viimeeksi kun ajoin linja-autolla Lauttasaaresta keskustaan, aikaa meni tuo 20 minuuttia. Plus kävely kaverin kämpältä linja-autopysäkille plus kävely Kampista juna-asemalle.

Näin juuri. Kun laskee plus sitä ja tätä, niin huomaa viettäneensä aikaa kylmässä/sateisessa/tuulisessa paskasäässä ja vielä yllättävän kauan. Niitä junia/linja-autoja jne ei kulje 1 minuutin välein eikä ne pysäkit yleensä ole siellä mistä lähtee tai mihin on menossa.
Perustulolla voidaan purkaa työkykyisten työttömien työn vastaanottamista haittaava byrokratia ja korvata eri tukimuodot (ml harkinnanvaraiset) ilman, että kustannukset yhteiskunnalle nousevat, mutta työkykyisten työttömien riittävä perusturva säilyy. Toteutus: Pankkikortti + henkilöllisyyden varmennus esim kaupassa.

Nostalgia

Quote from: Aeon on 18.04.2013, 16:05:16
Pääset varmaankin junalla? Viimeeksi kun ajoin linja-autolla Lauttasaaresta keskustaan, aikaa meni tuo 20 minuuttia. Plus kävely kaverin kämpältä linja-autopysäkille plus kävely Kampista juna-asemalle.

Eip, bussilla.
Slussenin sissin ottaminen referenssisuomalaiseksi on mielestäni melkein yhtä epärehellistä kuin somaliraiskaajan ottaminen referenssisomaliksi.

sr

Quote from: Aeon on 18.04.2013, 15:26:39
Jos matkaan käytetty ajallinen hyöty on tunnin luokkaa, niin juna-asemalle / -asemalta siirtymisiin jää aikaa vain 30 kummassakin päässä. Asunto ja matkakohde saa olla aika pirun lähellä asemaa, että tuosta tulee oikeasti ajallista hyötyä. Kohdepäässä pitää vielä käyttää joko taksia tai julkisia, jos määränpää ei ole kävelymatkan päässä. Hyöty on siis todella paljon kiinni tapauksesta.

Olen samaa mieltä, että ovelta ovelle matka-aikaa mitaten tuskin junalla juurikaan voittaa ajassa. Toinen kysymys on sitten se, että antaako matka-ajalle, jolloin voi tehdä jotain hyödyllistä tai hauskaa enemmän arvoa kuin matka-ajalle, jolloin pitää vain tuijottaa eteensä ja pitää jalkaa kaasupolkimella.

Quote
Sitten ne kustannukset. Edestakainen junamatka Lappeenrannasta Helsinkiin maksaa n. 90 euroa. Tuolla hinnalla ostaa yli 55 litraa ysivitosta joten auton pitäisi kuluttaa yli 11 litraa satasella, jotta juna tulisi halvemmaksi.

No, rehellinen laskutapa olisi kai käyttää jonkinlaista kilometrikorvauksen kokoista hintaa autoilulle pelkän bensan sijaan. Vaikka ajattelisi, että tarvitsee se junailija auton muutenkin, niin silti voi ajatella, että paljon pitkiä matkoja autoileva todennäköisesti haluaa itselleen jonkun suht mukavan ja uuden auton, kun siellä viettää niin paljon aikaansa, kun taas satunnaisesti lyhyitä matkoja kaupungissa ajeleva voi hyvinkin tyytyä vanhempaan ja pienempään autoon.

Tai sanotaan näin, että kun olen jossain netin sivuilla noista kilometrikorvauksista keskustellut, ja nähnyt argumentin, että ne ovat ihan liian isoja, kun voi ostaa jonkun vanhan Micran ja ajella sillä ja tehdä isoa tiliä, niin tuolle yleensä vasta-argumentti on ollut se, että vähänkään enemmän työmatkoja omalla autolla ajeleva ei suostu niitä ajelemaan, ellei alla ole jokin mukavampi ja uudempi peli, jolloin kilometrikorvauksenkin pitää olla reilumpi.

Quote
edit. Lisätään tähän vielä työn takia matkustavia koskeva näkökanta. Jos menet junalla, työnantaja maksaa liput / taksit. Jos menet autolla, saat kilometrikorvaukset.

Niin. Työnantajakin muuten varmaan suosii julkisia, koska niillä matkustaminen on turvallisempaa.

Ja vielä työstä sen verran, että etenkin junassa monelle työnteko on ihan täysin mahdollista (vähintäänkin ykkösluokassa, jos ei muuten). Työnantajalle matkustukseen kuluva aika ei mene siis junassa samalla tavoin hukkaan kuin autolla matkustuksessa. Periaatteessa tämän eron voi jopa laskea mukaan noihin matkustuskustannuksiin ja silloin vähänkin korkeampipalkkaisella on päivänselvää, että junamatkailu on kannattavampi vaihtoehto.

Se, missä auto lyö julkisesti laudalta, on tietenkin se, kun saadaan samaan autoon sullottua useampi ihminen. Jos vaikka tuossa esimerkissäsi neljän hengen perhe matkustaisi Lappeenrannasta Helsinkiin, niin siinä ensinnäkin ne kolme matkustajaa voisivat tehdä kaikkea sitä, mitä junassakin (pelata, lukea, jne.) ja toiseksi matkakustannus ei kasva oikeastaan lainkaan, kun taas junassa se on suoraan nelinkertainen.
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg
Faith = Pretending to know things you don't know

Aeon

Quote from: Mittakaavaedut on 18.04.2013, 16:12:16
Quote from: Aeon on 18.04.2013, 16:05:16
Quote from: Nostalgia on 18.04.2013, 15:57:50
Quote from: Aeon on 18.04.2013, 15:55:40
Paljonko menee aikaa Helsingistä Espooseen julkisilla? Espoo voi toki olla hesalaisen mielestä tundraa, mutta sinnekin joutuu työn puolesta matkustamaan.

Riippu Espoosta. Itsellä (asun siis Espoossa) menee noin 20 minsaa.

Pääset varmaankin junalla? Viimeeksi kun ajoin linja-autolla Lauttasaaresta keskustaan, aikaa meni tuo 20 minuuttia. Plus kävely kaverin kämpältä linja-autopysäkille plus kävely Kampista juna-asemalle.

Näin juuri. Kun laskee plus sitä ja tätä, niin huomaa viettäneensä aikaa kylmässä/sateisessa/tuulisessa paskasäässä ja vielä yllättävän kauan. Niitä junia/linja-autoja jne ei kulje 1 minuutin välein eikä ne pysäkit yleensä ole siellä mistä lähtee tai mihin on menossa.

Se täytyy sanoa, että aika hyvin pk-seudulla on linja-autopysäkkejä, mutta linja-auton ongelma on se, että niitä menee kohtuullisen harvoin ja matkassa kestää pirun kauan. Junalla pääsee hyvin, jos ei tarvitse liikku pk-seudulla poikittain ja jos asuu lähellä asemaa.
Hommalla junttaamista vuodesta 2009 lähtien

Nostalgia

Quote from: Mittakaavaedut on 18.04.2013, 16:12:16
Näin juuri. Kun laskee plus sitä ja tätä, niin huomaa viettäneensä aikaa kylmässä/sateisessa/tuulisessa paskasäässä ja vielä yllättävän kauan. Niitä junia/linja-autoja jne ei kulje 1 minuutin välein eikä ne pysäkit yleensä ole siellä mistä lähtee tai mihin on menossa.

Aika pian sen oppii koska pitää lähteä. Itellä se on tasan 5min ennen aikataulun mukaista lähtöä pitää poistua ovesta, siten kerkeää minsan kaks ihmetellä pysäkillä ja ei varmasti myöhästy. Reittiopas laskee sulle ton kävelyajankin mukaan.
Slussenin sissin ottaminen referenssisuomalaiseksi on mielestäni melkein yhtä epärehellistä kuin somaliraiskaajan ottaminen referenssisomaliksi.

Aeon

Quote from: Nostalgia on 18.04.2013, 16:19:13
Quote from: Aeon on 18.04.2013, 16:05:16
Pääset varmaankin junalla? Viimeeksi kun ajoin linja-autolla Lauttasaaresta keskustaan, aikaa meni tuo 20 minuuttia. Plus kävely kaverin kämpältä linja-autopysäkille plus kävely Kampista juna-asemalle.

Eip, bussilla.

Mielenkiintoista. Ja ihan keskustaan ajat tuossa ajassa? Toi meikäläisen 20 minuutin matka oli joskus seitsemän jälkeen illalla eli liikennettä ei ollut paljoa. Tietenkin, jos Espoosta tulee bussi, joka menee länsiväylää pitkin Ruoholahteen ja siitä suoraan Kamppiin, niin toi 20 minuuttia ruuhka-ajan ulkopuolella onnistuu.

edit. Toinen vaihtoehto tietenkin Turunväylä. Mutta sekin ruuhka-ajan ulkopuolella.
Hommalla junttaamista vuodesta 2009 lähtien

Nostalgia

Quote from: Aeon on 18.04.2013, 16:25:00
Mielenkiintoista. Ja ihan keskustaan ajat tuossa ajassa? Toi meikäläisen 20 minuutin matka oli joskus seitsemän jälkeen illalla eli liikennettä ei ollut paljoa. Tietenkin, jos Espoosta tulee bussi, joka menee länsiväylää pitkin Ruoholahteen ja siitä suoraan Kamppiin, niin toi 20 minuuttia ruuhka-ajan ulkopuolella onnistuu.

Ja ruuhkassa, koska länsiväylällä on bussikaistat.
Slussenin sissin ottaminen referenssisuomalaiseksi on mielestäni melkein yhtä epärehellistä kuin somaliraiskaajan ottaminen referenssisomaliksi.

Aeon

Quote from: Nostalgia on 18.04.2013, 16:26:09
Quote from: Aeon on 18.04.2013, 16:25:00
Mielenkiintoista. Ja ihan keskustaan ajat tuossa ajassa? Toi meikäläisen 20 minuutin matka oli joskus seitsemän jälkeen illalla eli liikennettä ei ollut paljoa. Tietenkin, jos Espoosta tulee bussi, joka menee länsiväylää pitkin Ruoholahteen ja siitä suoraan Kamppiin, niin toi 20 minuuttia ruuhka-ajan ulkopuolella onnistuu.

Ja ruuhkassa, koska länsiväylällä on bussikaistat.

Joo, länsiväylä menee varmaan nopeasti, mutta Ruoholahdessa matkan tekeminen stoppaa. Plus pysäkeille pysähtymiset. Tai sitten asut Otaniemessä.

edit. Tapiola saattaa mennä tohon aikahaarukkaan myös.
Hommalla junttaamista vuodesta 2009 lähtien

Lupu(kulkuri)

Quote from: Oami on 18.04.2013, 13:54:07
Quote from: Nostalgia on 18.04.2013, 13:37:32
edit: ja tuohon on tulossa aika selkeitä parannuksia muutamien vuosien sisällä. Ensin kehärata yhidstää lentokentän, sitten länsimetro eteläespoon ja vielä raidejokeri yhdistää poikittain kaikki linjat.

Kehärata ja Länsimetro juu, mutta raidejokeria en rinnasta tämän kaliiberin juttuihin.

550- linja(Jokeri siis) meikäläisen näkövinkkelistä Itiksestä Espooseen on loistava keksintö. Toivottavasti raideyhteys tulee mahdollisimman pian ja kulkee ilman isompia muutoksia nykyistä bussireittiä. Saas nähdä kuinka junailevat Oulunkylän keskustan alueen läpi reitin.
Bussikalusto nykyisellään on aika heppoisessa kunnossa.




sr

Quote from: Aeon on 18.04.2013, 16:25:00
Mielenkiintoista. Ja ihan keskustaan ajat tuossa ajassa? Toi meikäläisen 20 minuutin matka oli joskus seitsemän jälkeen illalla eli liikennettä ei ollut paljoa. Tietenkin, jos Espoosta tulee bussi, joka menee länsiväylää pitkin Ruoholahteen ja siitä suoraan Kamppiin, niin toi 20 minuuttia ruuhka-ajan ulkopuolella onnistuu.

edit. Toinen vaihtoehto tietenkin Turunväylä. Mutta sekin ruuhka-ajan ulkopuolella.

Länsiväylällä kulkevia busseja ei kyllä ruuhka juuri rassaa.

Tuo matka-aika on pitkälti kiinni siitä, miten lähellä Länsiväylää se oma pysäkki on. Jos se on ihan vieressä, niin matka-aika voi jäädä hyvinkin tuon 20 minuutin alle. Jos se on taas linjan viimeinen ja pitää kiertää jokaikinen lähiön katu läpi, niin sitten tuossa menee helposti pidempään. Se, että sanoo asuvansa Espoossa ei siis tässä ole kovin hyvä määre. Parempi olisi X minuutin päässä Länsiväylältä.
With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -Steven Weinberg
Faith = Pretending to know things you don't know

Nostalgia

Quote from: Aeon on 18.04.2013, 16:29:51
Joo, länsiväylä menee varmaan nopeasti, mutta Ruoholahdessa matkan tekeminen stoppaa. Plus pysäkeille pysähtymiset. Tai sitten asut Otaniemessä.

Ei kyllä. En muista koskaan että siinä olisi jumiteltu sen kummemmin. Siinhän on bussikaista vielä porkkalankadullakin ja valoedut busseille jatkaessa porkalankatua eteenpäin kampin suuntaan.
Slussenin sissin ottaminen referenssisuomalaiseksi on mielestäni melkein yhtä epärehellistä kuin somaliraiskaajan ottaminen referenssisomaliksi.

Nostalgia

Quote from: Lupu(kulkuri) on 18.04.2013, 16:30:17
550- linja(Jokeri siis) meikäläisen näkövinkkelistä Itiksestä Espooseen on loistava keksintö. Toivottavasti raideyhteys tulee mahdollisimman pian ja kulkee ilman isompia muutoksia nykyistä bussireittiä. Saas nähdä kuinka junailevat Oulunkylän keskustan alueen läpi reitin.
Bussikalusto nykyisellään on aika heppoisessa kunnossa.

Käsittääksen 2018 aikaisintaan. Eihän siitä ole vielä edes päätöstä.
Slussenin sissin ottaminen referenssisuomalaiseksi on mielestäni melkein yhtä epärehellistä kuin somaliraiskaajan ottaminen referenssisomaliksi.

Nostalgia

Quote from: Aeon on 18.04.2013, 16:29:51
edit. Tapiola saattaa mennä tohon aikahaarukkaan myös.

Menee vielä matinkyläkin hyvinkin. Reittiopas matinkylä - kamppi. Linja 132, 18min
Slussenin sissin ottaminen referenssisuomalaiseksi on mielestäni melkein yhtä epärehellistä kuin somaliraiskaajan ottaminen referenssisomaliksi.

Auringonvalo

Tapiolan keskuksen hollilta pääsee parhaimmillaan just tuohon 20 minsaan Kamppiin kun ajoittaa pysäkille lähtemisen tarkalleen, valitsee suoran yhteyden ja bussi on aikataulussa. Nopeammin kuin esim. Arabiasta. Onneksi tulee se vyöhykelippu, tuntuu järjettömältä maksaa kaksinkertaista hintaa jos ei kulje tuota kauemmaksi Espooseen.

Aeon

Quote from: Nostalgia on 18.04.2013, 16:37:17
Quote from: Aeon on 18.04.2013, 16:29:51
edit. Tapiola saattaa mennä tohon aikahaarukkaan myös.

Menee vielä matinkyläkin hyvinkin. Reittiopas matinkylä - kamppi. Linja 132, 18min

Toi on se mitä luvataan. Toteuma on varmasti toinen. Matinkylästä olen ajellut Ruoholahteen 10 - 15 minuuttia henkilöautolla ruuhka-ajan ulkopuolella. Eikä tarvinnut stopata pysäkeille.

edit. Taitaa ruveta menemään ot:n puolelle.

Google Maps antaa muuten ajaksi Matinkylästä keskustaan 15 minuuttia. ;)
Hommalla junttaamista vuodesta 2009 lähtien