News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Legioonateatterin kevään 2013 työpaja esittää: HALLA-AHO JA NOITARUMPU

Started by Antti Moisander, 09.04.2013, 15:01:27

Previous topic - Next topic

foobar

Quote from: ElenaDaylights on 09.04.2013, 15:25:02
QuoteTampereella vuodesta 1994 toiminut Legioonateatteri ry on kaikinpuolin sitoutumaton ja eriarvoisuutta vastustava yhteisö

vs.

QuoteLegioonateatteri ry on Valtakunnallisen Työpajayhdistys ry.:n, Suomen harrastajateatteriliiton, Tampereen harrastajateatterit ry:n sekä Työväen Näyttämöiden Liitto ry:n jäsen

Onneksi heillä on sentään faktat, tai ainakin niiden käsittelijät näpeissään ja ryyppyringeissään. Korkeintaan Lehtiyhtymän kaupunkilehden toimittaja voi ymmärtää nähdä tällaisessa "kaikinpuolisessa sitoutumattomuudessa" jotain ristiriitaista. Oikeaa puoluekirjaa kantavat Journalistit kirjoittavat aiheesta vain ylistäviä kehuja, eikun siis arvosteluja.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

normi

Quote from: tietotyöläinen on 09.04.2013, 18:31:07
Halla-ahosta on tullut tietynlainen taikasana. Suvisten erilaisiin projekteihin listään nimeen Halla-aho ja voilá niihin kohdistuva mielenkiinto kymmenkertaistuu (säilyen toki edelleen varsin maltillisena).

Pidän kyllä yksinkertaisesti huutavana vääryytenä, että olen pakotettu verovaroin tukemaan tämmöistä poliittisen vastapuolen puuhastelua.

Halla-aholle kuuluisi selkeäsi provikat tuotoista. Halla-ahoahan käytetään selkeästi markkinoimaan näitä tuotoksia.
Impossible situations can become possible miracles

Maatiaisjuntitar

Quote from: Ulkopuolinen on 10.04.2013, 10:48:54
Quote from: Suvaitsija on 09.04.2013, 17:31:03

Missä legioonateatterilaisten suvaitsevaisuus nurkkakuntaisia patriootteja kohtaan?


Minua kiinnostaa paljon enemmän follow the money -näkökulma.

Johtoporukalleen tuo "teatteri" on oikea kultamunia muniva hanhi. Teatteritoiminnassa voidaan mitä tahansa hankintoja - niin tavaraa kuin palveluita - ujuttaa kirjanpitoon. "Välttämättömiä" lavasteita voidaan myös ostaa millaiseen ylihintaan tahansa jos pitää vaikka maksaa ryyppyvelat jollekulle. "Me ostetaan... sovitaanko vaikka noi sun vanhat rikkinäiset buutsit, toi revennyt haiseva matto ja toi kissanhiekka-astia viidelläkympillä niin sit se eilinen velka on varmaan kuitattu? Jooko?" Ruokaa? Talkoisiin. Vaatteita? Puvustoon. Kangasta? Puvustoon. Työkaluja? Lavastajille. Rakennustarvikkeita? Lavastukseen. Tupakkaa? Talkoisiin. Kaljaa? Talkoisiin. Kamera ja pari objektiivia? PR-työhön ja kouluttamiseen. Stereot? Äänihommiin. Iso taulu-TV? Lavastamiseen ja kouluttamiseen. Videokuvauslaitteisto? PR. Tietsikka tai pari? Hallinto, PR, kirjanpito...

Kannattaa myös miettiä että mitkä tahot rahoittavat ja mistä syistä näin äärimmilleen politisoitunutta "poliittisesti sitoutumatonta" ja "riippumatonta" "teatteria. Alusta lähtien päärahoittaja oli vasemmisto Kaarina Suonion orkestroimana. Kepu ei halunnut että näillä olisi avoin piikki ilman kontrollia. Nyt tällä hetkellä rahoitus tulee... Mistä ja keiden päätöksillä?

Follow the money!

Ai niin...

Miissähän määrin Takku ja Legioonaleikkikehä mahtavat nykyisin leikkiä yhteisillä tinasotilailla ja katkeaakohan rahaa seuraava polku ennen Arhinmäkeä vai vasta mäen päällä.

Minua myös kiinnostaa, sekä tässä tapauksessa että laajemminkin.

Aikanaan ihmeteltiin, miksi Arhinmäki puolueensa puheenjohtajana valitsi noin kevyen salkun (ja antoi painavamman Kyllöselle).
Kuitenkin nykyisessä tehtävässään Arhinmäellä on mahdollisuus päättää hyvinkin monesta valtion rahaa saavasta tahosta. Jotenkin vaan tuntuu, että tämä oli tarkoituskin; päästä valitsemaan kenelle sitä rahaa myönnetään ja sitä kautta vaikuttaa sekä puolueensa tulevaisuuteen että erityisesti siihen,  kenen ja millainen viesti yhteiskunnassa sen eri alueilla kuuluu. Oman propagandan ajaminen ohjailemalla veronmaksajien rahaa sopiville tahoille... 

Marko Parkkola

Meitä haukutaan Facebookissa nimettömiksi ja dissaavat kirjoitusvihreitäkin. Loukkaavat herkkiä tunteitani!

Menisivät oikeisiin töihin.

terrakotta

Jos asuisin Tampereella kävisin varmasti katsomassa tuon huumoripläjäyksen. Saattaisin tosin nauraa hiukan erikoisissa kohdissa, mutta haittaneisiko tuo.

guest8788

Quote from: kirov on 09.04.2013, 20:47:19
Mitäs jos nää tekis joskus esityksen Stieg Larssonin kirjasta "miehet, jotka vihaavat naisia"?
Olis ronskeja otteita, parveke-enkeleitä, hapokkuutta ja kehitysmaagenitaalikirurgiaa.

Larssonille, tuolle natsien metsästäjälle ja vasemmistolaiselle mokuttajalle, pahuus löytyi lopulta aina oikealta. Halla-ahoa hän todennäköisesti pitäisi natsina, aivan kuten piti ruotsidemokraattejakin.

Tätä samaa lauluahan jollottavat Däni Koivuhalko ja muut vihervasurit:

"For too long," he writes, "Nazis, in the eyes of society, have been simplistically and credulously equated with a few dozen skinheads on a Saturday-night stampede." That's not the case any more, he writes. They are men in suits and ties, and they are getting elected to office.

Maastamuuttaja

Vierastan ohjelmailmoituksia, jotka kaappaavat katsojan "yhdessä nauramaan". Minä valitsen itse kohdat, joissa nauran tai en naura. Itse asiassa nauran eri asioille kuin legioonalaiset. Minua naurattavat legioonalaiset.

pirkko

Moniko teistä on nähnyt esityksen? Tuomitaan vaikkei kukaan ole edes esitystä nähnyt. Saattaahan se olla ihan surkeakin näyteltä, mutta sananvaupauden myötä myös huonoa taidetta saa tehdä. Eikä teatteriesityksien tarvitse olla todenmukaisia. Toivottavasti esitys on hauska.

siviilitarkkailija

QuoteMitäs jos nää tekis joskus esityksen Stieg Larssonin kirjasta "miehet, jotka vihaavat naisia"?
Olis ronskeja otteita, parveke-enkeleitä, hapokkuutta ja kehitysmaagenitaalikirurgiaa.

Eiköhän noita "miehet jotka vinguttavat naisia" teoksia ole teatterit pullollaan. On ronskeja otteita, on parveke-emäntiä, hapokkuuttaa ja kehitymaagenitaalia. Kun ei ole mitään sanottavaa niin pitää olla näytettävää.

Eikai täällä kukaan ole teatteria kieltämässä. Kysymys lienee lähinnä siitä kenen rahoilla teatteria tehdään. Tuetaanko julkisilla varoilla tehtyä poliittista toimintaa joka on naamioitu teatteriksi vai pitääkö teatterin hankkia rahoituksensa kuten muidenkin yrittäjien ja ottaa riski että produktio johtaa konkurssiin jos katsojia ei miellytä. Siitä tässä on kyse. Onhan toisaalta hienoa että tehdään yhdestä kansanedustajasta elämää suurempi numero.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Marko Parkkola

Quote from: pirkko on 19.04.2013, 09:36:31
Moniko teistä on nähnyt esityksen? Tuomitaan vaikkei kukaan ole edes esitystä nähnyt.

Näkeekö sen jostain ilmatteeksi? Edes jotain traileria? En viitsisi maksaa siasta säkissä.

pirkko

QuoteNäkeekö sen jostain ilmatteeksi? Edes jotain traileria? En viitsisi maksaa siasta säkissä.
Hmm, en tiedä. Eikai teatteriesityksistä kauheasti trailereita tehdä? Kai niitä muuten nykyään taidetaankin tehdä. Toki ei kai tuo kallis liene ja työttömät pääsee vielä halvemmalla varmaankin.

Marko Parkkola

Jossain taisi vilahtaa joku tuubivideo, mutta kun hukkasin sen samantien. Tänään olisi ollut esitys, mutta taisi olla loppuunmyyty. Taidan tyytyä rummuttamaan kotona olohuoneen pöytää ja nauramaan rasistisille vitseilleni ;)

Miniluv

"Se on semmone asia se fasismi!"

http://www.youtube.com/watch?v=m7GFb7KUw6A

Vaikuttaa legendaarisen luokan taide-elämykseltä :D :D
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

1NiitäKelanPoikia

Sananvapauteen kuuluu aina vastuu. Sananvapaudella on myös rajansa. Siihen ei kuulu oikeus sanoa laittomuuksia...
-Jukka Holmberg, Medialiitto

ElenaDaylights

Käykää ihmeessä katsomassa jos on mahdollista  :) Trailerista bongattua: Miksi tuo nainen kulkee kriegsmarinen lippu harteilla? Kyllä nyt oikean kommunistin pitäisi wirallinen natsilippu tunnistaa.
hei punakommarit, minkä kenttäoikeuden päätöksellä? mehän ollaan metsässä!

Svart Lucia

Siis jos kerta maahanmuuttaja on ammatti tai jopa virkanimike, niin täytyyhän sit olla myös urakehitystä. Yli-maahanmuuttaja, vanhempi maahanmuuttaja, kolmen puolikuun maahanmuuttaja. Ja ikälisät ym.
Teitä epäillään vihervasemmistolaisista sympatioista. Kuulustelut alkavat huomenna.

"Tästä näkee millaista on nykyään informaatiosodankäynti tai mielipiteisiin vaikuttaminen. Se on teollista tietoista toimintaa" - Viestintäasiantuntija Katleena Kortesuo seurasi A2 Pakolais-illan herättämää keskustelua Twitterissä.

siviilitarkkailija

Valmista maahanmuuttajaa tituleerataan paluumuuttajaksi. Eivät yleensä pidä meteliä itsestään toisin kuin maahanmuuttaja-aktiivit ja heitä hyysäävät hönöt.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

guest8788

Näytelmän tuotantoarvot vaikuttaisivat olevan luokkaa Urjalan kesäteatteri, joten kuvailut suurista rahavirroista on ylimitoitettua spekulaatiota ja muutenkin puutaheinää, joka ei vastaa pienteatterin arkea.

Legioonateatteri keskittyy nimenomaan toimintaan työttömien ja syrjäytyneiden parissa ja kys. näytelmäkin on työpajaprojekti, johon on valikoitu tekijöiksi "noin 20 kohderyhmään kuuluvaa henkilöä".  Joten ei ole ihmekään että rahoitusta tulee Ely-keskukselta ja vastaavilta tahoilta.

Teatteritoiminnan väheksyminen syrjäytymisen ehkäisemisessä ei ole perusteltua. Näytelmässä esiintymiseen kuuluu tavallista intensiivisemmän kontaktin ottamista muihin ihmisiin, itsensä haastamista, keskittymistä, aikatauluhallintaa ja paljon TYÖTÄ - varsinkin sellaisilta, jotka eivät ole aiemmin olleet mukana teatteritoiminnassa.

Näytelmän sisällöllä ei ole tällaisten asioiden kanssa mitään tekemistä, eikä vastaavanlaista nillitystä kuuluisi, mikäli näytelmän arvostelun kohteena olisi vihervasemmisto tai joku muu suosikki vihollinen.

Marko Parkkola


repsikka

Katselin tuon trailerin. Saapa nähdä, käykö tuollainen rasistinen läppä taiteesta. Ennakkotapauksena tulee mieleen taannoinen "neitsythuorakirkko" , jossa taiteilija oli pannut näytille netistä kopioimaansa lapsipornoa. Installaation piti olla lapsipornon vastainen. Ei mennyt läpi sillä kertaa.
Mitenhän nyt käy, onko Halla-Ahon irviminen tarpeeksi hyvä tekosyy ?
Ehkäpä joku esityksen nähnyt innostuu tekemään tutkintapyynnön.

kolki

Jos koko esitys on yhtä tyhjää höttöä, kuin traileri, eipä tuolta porukalta paljoa löydy. Iänikuisen vanhoja vitsijä (+pari omakeksimää) ja olkiukkoilua, itsensä nolaamista lähinnä.

siviilitarkkailija

Minä en oikeistolaisena ja varsinkaan äärioikeistolaisen ymmärrä miksi VAlTION tai KUNNAN rahoja pistetään teatteriin? Teatterin tarkoitus on työllistää näyttelijä ja tarjota terapiaa katsojille EI teatterilaisille jotka usein ovat vasemmistolaisen hulluutensa johdosta terapian tarpeessa. Tämä on peruslähtökohta. Näiden tekijöiden on opeteltava asia katsojan miellyttämiseksi ja produktionsa markkinoimiseksi.

Teatteri on kuitenkin pieni kulunki verrattuna sosialistiaatelin harrastamaan oopperaan. Silti olisi lähtökohta että terapiaa ei esitetä yleisölle, teatteria esitetään. Ja kun tehdään teatteria niin kaikkien on oltava samalla viivalla. Ja jos kunta antaa rahaa, sen pitää antaa vain sellaiseen mistä ihmiset ovat valmiita maksamaan. Ja karhuta omansa takaisin kuin mikä hyvänsä riskisijoittaja.

Jos produktiolla tulisi rahaa, niin mikäpä siinä. Mutta jos esitys tuottaa tappiota, tappiolla pitää olla ihnen joka vastaa tappiosta. Olkoon sitten virkamies joka myönsi holtittoman avustuksen...



Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Ernst

Legionellateatteri minusta, legionellateatteri. Vähin eväin päin projisoiduin ominaisuuksin varusteltua Halla-ahoa. Ja samanhenkiset tollot hurraavat eivätkä ole näkevinään toteutuksen alkeellisuutta ja onttoutta.

Heikko esitys. Siis traileri ainakin.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

odir34r55

Kulttuuri tuo kansainvälistä näkyvyyttä ja arvostusta, helpottaa monien ihmisten elämää, tuo liike-elämän tarvitsemia uusia ajattelutapoja ja "luovan luokan" ihmisiä ja ylipäänsäkin luovuutta maahan ja se ei korkeatasoisena Suomessa säilyisi ilman valtion tukea ainakaan jos ajattelutapa ei ensin muutu ihmisillä sellaiseksi, että hyväntekeväisyys ja säätiörahoitus lisääntyisivät. Siitä huolimatta siitä voisi ottaa ehkä jonkin verran pois juustohöylällä niin kuin muistakin menoista jotka eivät ole aivan välttämättömimpiä hoitomenoja ja alimpia sosiaalitukia. Kulttuuri myös saattaa helpottaa joidenkin hankalien asioiden käsittelemistä ja vähentää jännitteitä ja väkivaltaa, toimia terapiana yms. Kaipaisin esim. islam-aiheista oopperaa, joka voisi ammentaa vaikka Tuhannen ja yhden yön eteerisistä saduista ja toimia positiivisena impulssina. Myöskään Musiikkitalosta ei mielestäni nyt kannattaisi enää valittaa, kun se on jo tehty, vaan koettaa repiä siitä hyötyjä mahdollisimman paljon. Ehkä näissä laitoksissa voisi jonkin verran miettiä myös muita ansaintamalleja kuten osan tiloista vuokraamista yrityksille tai säätiöille silloi kun niitä ei tarvita tms, tai esim. vapaaehtoistyön lisäämistä jos halukkaita löytyy.

Ilkka Partanen

Quote from: odir34r55 on 19.04.2013, 17:58:54
Kulttuuri tuo kansainvälistä näkyvyyttä ja arvostusta, helpottaa monien ihmisten elämää, tuo liike-elämän tarvitsemia uusia ajattelutapoja ja "luovan luokan" ihmisiä ja ylipäänsäkin luovuutta maahan ja se ei korkeatasoisena Suomessa säilyisi ilman valtion tukea ainakaan jos ajattelutapa ei ensin muutu ihmisillä sellaiseksi, että hyväntekeväisyys ja säätiörahoitus lisääntyisivät.

Kuinka nuo mainitsemasi ovat todetusti lisääntyneet mm. sellaisten kohteiden kautta kuten Kiasma, Legioonateatteri, laskematon määrä muita apurahoilla tekohengitettyjä teattereita sekä kaikki muu apurahatoiminta? Mielestäni tuo lista on osoitus siitä kuinka syvällisesti voi sisäistää tyhjän höpinän jota kulttuuripiireissä olevat latelevat juhlapuheissaan, mutta he eivät myöskään osaa perustella kuinka heidän ilmoittamansa sinänsä hienot asiat toteutuvat. Mikä oli apurahakulttuurin rooli Nokian syntyhistoriassa, entäpä Rovion? Yksikin kaupallisesti toimiva yhtiö joka on merkittävästi hyötynyt apurahakulttuurista (paitsi urheilusta ja oopperasta pr-tempauksina) niin olen tyytyväinen.

odir34r55

QuoteKuinka nuo mainitsemasi ovat todetusti lisääntyneet mm. sellaisten kohteiden kautta kuten Kiasma, Legioonateatteri, laskematon määrä muita apurahoilla tekohengitettyjä teattereita sekä kaikki muu apurahatoiminta? Mielestäni tuo lista on osoitus siitä kuinka syvällisesti voi sisäistää tyhjän höpinän jota kulttuuripiireissä olevat latelevat juhlapuheissaan, mutta he eivät myöskään osaa perustella kuinka heidän ilmoittamansa sinänsä hienot asiat toteutuvat. Mikä oli apurahakulttuurin rooli Nokian syntyhistoriassa, entäpä Rovion? Yksikin kaupallisesti toimiva yhtiö joka on merkittävästi hyötynyt apurahakulttuurista (paitsi urheilusta ja oopperasta pr-tempauksina) niin olen tyytyväinen.

En haluaisi olla ilonpilaaja, mutta Nokian menestystarina oli nimenomaan esimerkki valtion tukemasta teollisesta toiminnasta. Suomessa haluttiin pois yksipuolisesta tuotantorakenteesta ja siksi valtio alkoi panostaa tuohon alaan. Eräs asiaa tunteva professori on sanonut näin ja olen lukenut siitä myös muualta tieteellisestä tekstistä, jossa kerrottiin pohjoismaisen osittain valtiovetoisen yhteiskunnan eri puolista.

Mainittakoon, että myös se pelifirma joka nyt tuo muistaakseni 44 miljoonan verotuotot maahan sai aikanaan muistaakseni Tekesin tukea. Se siis kannatti. (muistaakseni firma on Supercell)

Jos yhteiskuntaa haluaa siirtää pois valtiovetoisuudesta, niin se kannattaa tehdä pikkuhiljaa, jottei "hiljaista tietoa" ja rakenteita kuole. Yht'äkkisistä muutoksista seuraa helposti myös ongelmia talouteen, kun yhteiskunnan toimijat eivät ole vielä tottuneita uuteen ilmapiiriin eikä niillä ole tietoa siinä toimimisesta.

Sofi Oksanen on saanut kirjoissaan käsiteltyä paljon Viron historian hankalia ja kipeitä asioita ja on saanut esille historiassa olleitä vääryyksiä. Niiden käsittely taiteessa saattaa estää asioiden patoutumista tai puhkeamista jopa yhteenottoina Viron ja venäläistaustaisten virolaisten ja Venäjän välillä. Oksanen on tuonut Suomelle myös paljon arvostettuja kansainvälisiä palkintoja, näkyvyyttä kansainvälisesti ja rahaa kirjoillaan ja elokuvallakin.

Haluaisin kysyä, että onko tällä palstalla negatiivista henkeä ylipäänsä "kulttuuriväkeä" vastaan. Entä jos tehtäisiin niin kuin USAssa monesti on, eli että kaikki rahoitus olisi yksityistä kulttuurialalla. Olisiko se hyvä asia sille että taitavat taiteilijat saisivat asiansa esille jolleivät ole erittäin varakkaasta taustasta? Olisiko se hyvä suomalaiselle taiteelle, esim. sen riippumattomuudelle yritysmaailmasta? - Onko taiteilijoissa jotakin ylipäänsäkin epäilyttävää? Ulottuuko tämä asenne myös esim. Gallen-Gallelaan, Sibeliukseen tms?

odir34r55

Mielestäni teatterin tekeminen maahanmuuttoasioista saattaa olla positiivinen juttu, koska sitä kautta saadaan käsiteltyä asioita mielenkiintoisella tavalla, jos se tehdään hyvin. Mielestäni teatterin yhteydessä voisi olla jonkinlaisia eläytymistyöpajoja, joissa koetettaisiin eläytyä sekä maahanmuuttajan että maahanmuuttokriitikon arkipäivään ajattelutapaan. Sellainenkin olisi mielenkiintoista, että koetettaisiin eläytyä "ääri-islamistin" ajatustapaan ja yritettäisiin ymmärtää sitä, miksi hän näkee sen esteettisenä. Eläytymistä voisi harrastaa myös esimerkiksi yhdysvaltalaisen republikaanipoliitikon ajatusmaailmaan. Tässä eläytyneessä voisi sitten tehdä roolipelin, vain puhua tai tehdä vaikka kuvataidetta. Tätä kautta jokainen osapuoli voisi oppia jotakin uutta itsestään ja toisista ja maailmanpolitiikan konfliktien ratkaisuun saataisiin ehkä uusia ideoita kun koetettaisiin ymmärtää toisia ajatustapoja. --- Eikö tämä ole sellainen asia, jossa teatteri ja taide voi auttaa ihmisiä???

Marko Parkkola

Rinnastat rummunpaukuttamisen ja rasistiset vitsit Nokiaan?

Ilkka Partanen

Quote from: odir34r55 on 19.04.2013, 18:17:03
QuoteKuinka nuo mainitsemasi ovat todetusti lisääntyneet mm. sellaisten kohteiden kautta kuten Kiasma, Legioonateatteri, laskematon määrä muita apurahoilla tekohengitettyjä teattereita sekä kaikki muu apurahatoiminta? Mielestäni tuo lista on osoitus siitä kuinka syvällisesti voi sisäistää tyhjän höpinän jota kulttuuripiireissä olevat latelevat juhlapuheissaan, mutta he eivät myöskään osaa perustella kuinka heidän ilmoittamansa sinänsä hienot asiat toteutuvat. Mikä oli apurahakulttuurin rooli Nokian syntyhistoriassa, entäpä Rovion? Yksikin kaupallisesti toimiva yhtiö joka on merkittävästi hyötynyt apurahakulttuurista (paitsi urheilusta ja oopperasta pr-tempauksina) niin olen tyytyväinen.

En haluaisi olla ilonpilaaja, mutta Nokian menestystarina oli nimenomaan esimerkki valtion tukemasta teollisesta toiminnasta. Suomessa haluttiin pois yksipuolisesta tuotantorakenteesta ja siksi valtio alkoi panostaa tuohon alaan. Eräs asiaa tunteva professori on sanonut näin ja olen lukenut siitä myös muualta tieteellisestä tekstistä, jossa kerrottiin pohjoismaisen osittain valtiovetoisen yhteiskunnan eri puolista.

Mainittakoon, että myös se pelifirma joka nyt tuo muistaakseni 44 miljoonan verotuotot maahan sai aikanaan muistaakseni Tekesin tukea. Se siis kannatti. (muistaakseni firma on Supercell)

Jos yhteiskuntaa haluaa siirtää pois valtiovetoisuudesta, niin se kannattaa tehdä pikkuhiljaa, jottei "hiljaista tietoa" ja rakenteita kuole. Yht'äkkisistä muutoksista seuraa helposti myös ongelmia talouteen, kun yhteiskunnan toimijat eivät ole vielä tottuneita uuteen ilmapiiriin eikä niillä ole tietoa siinä toimimisesta.

Sofi Oksanen on saanut kirjoissaan käsiteltyä paljon Viron historian hankalia ja kipeitä asioita ja on saanut esille historiassa olleitä vääryyksiä. Niiden käsittely taiteessa saattaa estää asioiden patoutumista tai puhkeamista jopa yhteenottoina Viron ja venäläistaustaisten virolaisten ja Venäjän välillä. Oksanen on tuonut Suomelle myös paljon arvostettuja kansainvälisiä palkintoja, näkyvyyttä kansainvälisesti ja rahaa kirjoillaan ja elokuvallakin.

Haluaisin kysyä, että onko tällä palstalla negatiivista henkeä ylipäänsä "kulttuuriväkeä" vastaan. Entä jos tehtäisiin niin kuin USAssa monesti on, eli että kaikki rahoitus olisi yksityistä kulttuurialalla. Olisiko se hyvä asia sille että taitavat taiteilijat saisivat asiansa esille jolleivät ole erittäin varakkaasta taustasta? Olisiko se hyvä suomalaiselle taiteelle, esim. sen riippumattomuudelle yritysmaailmasta? - Onko taiteilijoissa jotakin ylipäänsäkin epäilyttävää? Ulottuuko tämä asenne myös esim. Gallen-Gallelaan, Sibeliukseen tms?

Paljonkos Gallen-Gallela ja Sibelius saivat apurahoja? Lisäksi yritysten innovaatio- ja muut tuet eivät rinnastu apurahataiteen tukemiseen. Sofi Oksanen on pitkän linjan tekijä, käsittääkseni hän kuitenkin toimii yksityisille kustantajille. Sikäli olisi mielenkiintoista kuulla että kuinka apurahataide on ollut myötävaikuttamassa muuhun kuin hakijoidensa tilipussiin sekä tietty takaamalla hommat apurahan myöntäjinä niille joiden elanto riippuu suoraan apurahakulttuurin olemassaolosta.

odir34r55

QuotePaljonkos Gallen-Gallela ja Sibelius saivat apurahoja?

Epäilen, että he olivat joko niin rikkaita tai saivat rikkailta mesenaateilta rahaa, että he eivät tarvinneet apurahoja - eikä sellaista varmaan silloin valtavasti ollutkaan (en kyllä ole asiantuntija). Siksi he pystyivätkin edistämään juttujaan.

QuoteLisäksi yritysten innovaatio- ja muut tuet eivät rinnastu apurahataiteen tukemiseen. Sofi Oksanen on pitkän linjan tekijä, käsittääkseni hän kuitenkin toimii yksityisille kustantajille. Sikäli olisi mielenkiintoista kuulla että kuinka apurahataide on ollut myötävaikuttamassa muuhun kuin hakijoidensa tilipussiin sekä tietty takaamalla hommat apurahan myöntäjinä niille joiden elanto riippuu suoraan apurahakulttuurin olemassaolosta.

En osaa kommentoida sitä, kuinka paljon suoraa taloudellista hyötyä on apurahataiteesta tai vaikka huippu-urheillusta. Kaikki ihmiset eivät tietenkään ole sitä mieltä, että niitä kannattaisi maassa tukea, jos ne eivät itse saa rahoitusta kerättyä. Ehkä joku voisi sanoa, että kokonaisuutena monipuolisen lahjakkuuden ja osaamisen kerääminen maahan tuo tänne myös enemmän turisteja ja nostaa maan mainetta muutenkin, mutta en tiedä voiko sitä laskea tarkasti rahallisesti.

Se että kuinka paljon apurahakulttuuri on olemassa siksi, että apurahanmyöntämisvirkailijat saisivat palkkansa en myöskään osaa kommentoida. Epäilen kuitenkin, että ne ovat useimmiten kutsumustöitä ja niiden tekijät voisivat työskennellä muuallakin, useimmiten paremmalla palkalla.

Entä lapsille opetettava kirjallisuus, kuvataide, ilmaisu yms. kouluissa? Eikö silläkin ole oma arvonsa?