News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Koulujen ja päiväkotien yhteys White Flightiin

Started by Ulkopuolinen, 09.04.2013, 11:13:06

Previous topic - Next topic

Ulkopuolinen

Mitä tietoa tai kokemusta arvon palstalaisilla on näistä asuin-, koulu-, päiväkoti- ja työpaikka-asioista monikulttuurisuuteen liittyen?

Embo

Quote from: Ulkopuolinen on 09.04.2013, 11:13:06
Mitä tietoa tai kokemusta arvon palstalaisilla on näistä asuin-, koulu-, päiväkoti- ja työpaikka-asioista monikulttuurisuuteen liittyen? En peräänkuuluta tässä "monikulttuurinen koulunkäynti" -ketjuun kuuluvia tapauskuvauksia vaan yleisempää elämän pitkäkestoisesti vaikuttaviin valintoihin liittyviä asioita.

Itse valitsin hiukan alle vuosikymmen sitten jälkikasvuni koulut sen perusteella, mitä tiesin kiistattomiksi tosiasioiksi asuinkaupunkini eri kouluista nimenomaan niissä työskentelevien opettajien suoraan minulle henkilökohtaisesti kertomana. En valinnut lähikoulua, koska siellä esiintyi koulukiusaamista ja matalatasoista maahanmuuttajuutta.

Olennaista kouluvalinnassa ei kuitenkaan vielä silloin ollut maahanmuutto, vaan rehtori. Rehtorin vaikutus koulun toimintaan ja laatuun on suunnattoman suuri, hän voi saada koulun sekaisin tai järjestykseen ja tehdä siitä hyvän ja mukavan opiskelupaikan, josta oppilaat pitävät. Tämä mielipide on niin ikään peräisin opettajilta, ja pitää selvästi paikkansa.  Jopa ns. huonolla alueella oleva koulu saattoi olla ihan rauhallinen, jos rehtori oli riittävän jämäkkä (nollatoleranssi perseilylle, välittömät rangaistukset). Tilanne voi olla nykyisin erilainen.

Valintani kohdistui kouluun, jossa oli maahanmuuttajia (myös hum.), mutta jossa rehtori oli konservatiivisen oloinen (muttei mikään brutaali kurinpitäjä) ja jossa laulettiin suvivirsi nimenomaan sillä perusteella, että muualta tulleiden on hyvä oppia meidän tavoillemme, ja tämän rehtori sanoi kevätjuhlassa suoraan ääneen suvivirren laulamisen syystä puhuessaan. Suomen lippu oli sekin tyylikkäästi esillä juhlassa. Maahanmuuttajista ei ole aiheutunut koulussa haittaa, he ovat tavallisia oppilaita muiden joukossa.

Kyseiseen kouluun tuli vuosia myöhemmin kantisoppilaita mamupitoisemmista kouluista, joissa oli erilainen rehtori. He tulivat kouluun nimenomaan oppimisympäristön laadukkuuden takia, vanhempien puheiden perusteella ilmeisesti liiallisen levottomuuden pois ajamana.

Nykyään vaihtaisin asuinpaikkaa, jos en mitenkään muuten voisi väistää vääränlaista maahanmuuttoa tai löperöä rehtoriutta. Peruskoulun voi käydä vain kerran.

junakohtaus

Kaikenlaisten tietolähteideni mukaan maahanmuuttajaskidit Helsingin kouluissa eivät niinkään ole erillinen ongelma vaan oma osansa yleistä härdelliä. Kaikenlainen persaukisuus, kädettömyys, juoppous, syrjäytyminen ja työnvieroksunta tuppaavat kasautumaan. Asiaa ei yhtään auta, että valmistavan opetuksen lyhyyden vuoksi lapsi saattaa päätyä käytännössä kielitaidotta käytännössä vailla juuri mitään koulupohjaa ikäkautensa mukaiselle luokalle oltuaan maassa vuoden.

Yllä ei sitten yritetä selittää ongelmia pois.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

no future

jotenkin vaikea mieltää tätä Alppilan yläastetta erityisen mamupitoiseksi tai muutenkaan "heikomman" oppilasaineksen kouluksi. Etenkään Helsingin, mutta ihan koko maankin mittakaavassa.

junakohtaus

Alppilassahan sinänsä ei maahanmuuttajia juurikaan ole. En tiedä käyvätkö skidit vierestä Itä-Pasilasta siellä koulua.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

slobovorsk

Komppaus rehtorin merkityksen puolesta, oli koulu rikastunut tai ei. Toisella lapsistamme oli tällainen hyvä rehtori yläasteen ajan, enkä kuullut koko ajasta juurikaan negatiivisia viestejä.

Toinen taas pääsi niinikään hyvän rehtorin luotsaamalle yläasteelle harrastuspainotteisuuden takia.  Toinen hyvä juttu hänellä oli se, että nämä harrastajat olivat eri luokalla kuin muut oppilaat, joiden heidänkään joukossa ei kuitenkaan käsittääkseni myöskään ollut kovin paljon rikastusta.

Asuinalueen ja koulun valitsemisen lisäksi kannattaakin pyrkiä hyödyntämään lapsen mahdolliset harrastuspainotteisuudet ja harvinaiset kielivalinnat (ei kylläkään vaikutusta meidän vanhemman lapsen luokkatovereiden koostumukseen)  jne...
"Laki on kaikille samantekevää" - Pahkasika Orwellin vuonna 1984
"The only color I care about i$ green." - CNN:n talouskommentaattori rasismista

Traitors will be persecuted, prosecuted, and executed.

jmk

Quote from: slobovorsk on 09.04.2013, 13:36:26
Komppaus rehtorin merkityksen puolesta, oli koulu rikastunut tai ei.

Miten se hyvä rehtori käytännössä tunnistetaan etukäteen?

Jututetaan parin koulun rehtorit? Kysellään tutuilta kokemuksia? Tarkistetaan pilkottaako rehtorin taskusta hyysäripuolueen jäsenkirja?

Embo

Quote from: jmk on 09.04.2013, 13:41:44
Miten se hyvä rehtori käytännössä tunnistetaan etukäteen?

Jutellaan koulun nykyisten tai entisten saman rehtorin alaisuudessa olleiden opettajien kanssa. En oikein muuta konstia keksi.

mannym

Omassa koulussa (pukinmäen pk) oli -97 - 00. Luokissa vain muutama mamu. Tällöin oli ns. U-luokat jotka opiskelivat omaan tahtiin kun osa ei osannut edes lukea. Tuolloin ei ne mamut yksin pilanneet koulun ilmapiiriä. Suurin riesa opettajille sekä muille oppilaille oli tyypillisesti teini ikäiset mulkut. Sekä se että jo tuolloin opettajilta alkoi homma lähtemään lapasesta.

Riippumatta sosiaaliekonomisesta taustasta. 30 eritasoisesti vilkasta 7 - 9 luokkalaista on yksinkertaisesti liikaa yhdelle opettajalle. Kun opettaja ei jaksa, uskalla puuttua jokaiseen perseilyyn, perseily yltyy.
Uskon vakaasti että resepti, pienemmät koulut, pienemmät luokat sekä vanhempien yhteys kouluun, takaa koulussa rauhan.

Monen Helsingistä pois muuttaneen (allekirjoittanut myös) mukaan, rauhallinen ympäristö lapselle on se tärkein syy. Siihen vaikuttaa niin moni asia, joista mamut vain yksi osanen.
Muut syyt ovat sitten hinta taso + läjä erinäisiä muita.
"I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned."

Once data has been adjusted, it is no longer data, it is an artifact of analysis...

"Human beings are born with different capacities. If they are free, they are not equal. And if they are equal, they are not free."