News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

HS: opettajan potku-uhka kuohuttaa Alppilan yläasteella

Started by Tuomas3, 29.03.2013, 12:49:28

Previous topic - Next topic

Tuomas3

Quote from: Emo on 22.04.2013, 16:38:04
^ Ok, hyvä kun selvensit mitä tarkoitit.

Minäkin käsitin, että vasuriradikaali otti sinut taas äkillisesti valtoihinsa  ;D  Että kaikkien pitää saada hillua miten lystäävät, paitsi koulussa.
Eikös se olisi aika skitsofreenista  :D , että "hakkaan teidät kunnollisiksi koulussa, jotta osaatte sitten hillua kunnolla muutaman vuoden päästä"  :D.

Quotesivullinen: Qvem Iupiter odit, paedagogum fecit.

Hic est sapientis. Doce nos.

Emo

Quote from: Tuomas3 on 22.04.2013, 16:48:34
Quote from: Emo on 22.04.2013, 16:38:04
^ Ok, hyvä kun selvensit mitä tarkoitit.

Minäkin käsitin, että vasuriradikaali otti sinut taas äkillisesti valtoihinsa  ;D  Että kaikkien pitää saada hillua miten lystäävät, paitsi koulussa.
Eikös se olisi aika skitsofreenista  :D , että "hakkaan teidät kunnollisiksi koulussa, jotta osaatte sitten hillua kunnolla muutaman vuoden päästä"  :D.



No olisi olisi... siksihän minä sinulta lisäselvityksiä tilasinkin että mikä persoonan jakaantuminen siellä nyt oikein tapahtui ja pitääkö soittaa apua sinulle tai jotain?  :-\   :D

Lahti-Saloranta

#2162
Quote from: Saippuakupla on 22.04.2013, 15:04:28
Reima Kuukka valistaa meitä blogissaan:
QuoteTekstini ei koskekkaan Alppilaa-gatea, vaan OAJ:ta ja sen politiikkaa.
Järjestö on ammattijärjestö, joten sen tavoitteet eivät ole yllättäviä. Se ajaa työntekijöiden eli opettajien etua. Nämä edut ovat kuitenkin joskus ristiriidassa oppilaiden oikeuksien ja etujen kanssa. Koulu on kuitenkin oppilaita, ei opettajia varten. On silti tosi valitettavaa, että OAJ:ta kuunnellaan tosi tarkkaan esimerkiksi peruskoulu-uudistusta tehdessä, kun taas itse koululaiset ovat alistetussa asemassa.

Peruskoulu-uudistuksen ongelmat tulevatkin tätä kautta. OAJ vaatii "työrauhan turvaamista", joka tarkoittaa käytännössä sitä, että oppilaan oikeusturva lakkautetaan.Reima Kuukka: Lukioikäinen yhteiskunta-aktiivi. Toimii aktiivisesti Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden liiton hallituksessa, Kymenlaakson vihreiden nuorten ja opiskelijoiden puheenjohtajana sekä sihteerinä Kotkan nuorisovaltuustossa.
http://reimakuukka.puheenvuoro.uusisuomi.fi/138439-oajn-selkarangattomuus

Reiman mielestä oppilaiden oikeusturva on kollektiivinen asia kun kyseessä on koulun työrauhan turvaaminen. Mielestäni oppilailaiden jotka haluavat koulussa oppia ja seuraavat opettajan opetusta ja oppilaiden jotka häiriköivät tunnilla oikeusturvat ovat ristiriidassa. Reima taitaa pitää näiden häiriköiden oikeusturvaa tärkeämpänä kuin niiden oppilaiden jotka kärsivät häiriköinnistä.
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

Suomitalon renki

Quote from: Lahti-Saloranta on 22.04.2013, 17:25:33
Quote from: Saippuakupla on 22.04.2013, 15:04:28
Reima Kuukka valistaa meitä blogissaan:
QuoteTekstini ei koskekkaan Alppilaa-gatea, vaan OAJ:ta ja sen politiikkaa.
Järjestö on ammattijärjestö, joten sen tavoitteet eivät ole yllättäviä. Se ajaa työntekijöiden eli opettajien etua. Nämä edut ovat kuitenkin joskus ristiriidassa oppilaiden oikeuksien ja etujen kanssa. Koulu on kuitenkin oppilaita, ei opettajia varten. On silti tosi valitettavaa, että OAJ:ta kuunnellaan tosi tarkkaan esimerkiksi peruskoulu-uudistusta tehdessä, kun taas itse koululaiset ovat alistetussa asemassa.

Peruskoulu-uudistuksen ongelmat tulevatkin tätä kautta. OAJ vaatii "työrauhan turvaamista", joka tarkoittaa käytännössä sitä, että oppilaan oikeusturva lakkautetaan.Reima Kuukka: Lukioikäinen yhteiskunta-aktiivi. Toimii aktiivisesti Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden liiton hallituksessa, Kymenlaakson vihreiden nuorten ja opiskelijoiden puheenjohtajana sekä sihteerinä Kotkan nuorisovaltuustossa.
http://reimakuukka.puheenvuoro.uusisuomi.fi/138439-oajn-selkarangattomuus

Reiman mielestä oppilaiden oikeusturva on kollektiivinen asia kun kyseessä on koulun työrauhan turvaaminen. Mielestäni oppilailaiden jotka haluavat koulussa oppia ja seuraavat opettajan opetusta ja oppilaiden jotka häiriköivät tunnilla oikeusturvat ovat ristiriidassa. Reima taitaa pitää näiden häiriköiden oikeusturvaa tärkeämpänä kuin niiden oppilaiden jotka kärsivät häiriköinnistä.

Samaa mieltä. Jos oppilaat seuraavat tunnilla RAUHASSA opetusta, niin ei varmasti tule mitään ongelmia yhdenkään opettajan kanssa.

Kalevi Aronen

Missä se Tarja Filatov on avannut sanaisen arkkunsa? Joku blogi kaiketi, kattotaan. Onko kellään käsitystä jostain radio-ohjelmasta jossa VKSV:n edustaja olisi lausunut jotakin, että he eivät välitä poliisin tutkimuksista ja päätelmistä, vaan tekevät omat päätelmänsä itse, tai jotakin semmosta?
Om mani padme hum.

sivullinen.

Quote from: Tuomas3 on 22.04.2013, 16:28:14
Vapaassa maassa nk epäsovinnaisuus on sallittua, jos se on keskenään sovittu. Lyödä saa nyrkkeilykehässä. Hippikommuunissa on ihan omat käyttäytymissäännöt. Pankissa työntekijät pukeutuvat ja meikkaavat viimeisen päälle ja ovat täysin asialinjalla, kun taas jollain konepajalla tai av-studiossa voi "vittu" lentää.

Näin juuri. Entä mitkä säännöt pitäisi olla koulussa? Kuten Reima Kuukkakin sanoo, koulu on olemassa oppilaita - ei opettajia - varten. Siis kaikkea pitää katsoa oppilaiden näkökulmasta. Se ei tarkoita, etteikö olisi kuria. Kurin avulla saadaan häiriköt pois ja se opettaa elämää. Mutta se tarkoittaa, että OAJ on väärä taho sanomaan mikä on oikein ja mikä ei. OAJ ei edusta oppilaita vaan opettajien etujen valvoja. Opettajat ovat koulussa töissä - suorittamassa tehtävää, josta saa palkkaa. Nykyisellään kouluissa palkka pitäisi maksaa oppilaille - ei opettajille, sillä koulu on muokattu opettajien mielen mukaiseksi - tai oikeammin OAJ:n toimintaa vastaavaksi; useinhan sekin on kaukana opettajien eduista.

Enkä tässä syyllistä yksin opettajia; syyllistän kaikkia virkamiehiä - ja jopa suurinta osaa kaikista julkisensektorin apuna toimivasta yksityisestä sektorista. Kun on ollaan valden listoilla, voidaan perseillä ihan miten halutaan. Palkka tulee kuitenkin, eikä ole pelkoa irtisanomisesta. Kukaan ei uskalla perseilyyn puuttua, koska on ammattiliitot, ja ammattiliitot on hallituksessa ja koko järjestelmä on ammattiliittojen epädemokraattisten temppujen vallassa.

Suorin - ja vittumaisin - esimerkki on parkkipaikat: Useimmiten nykyään virkamiesten parkkipaikat on viraston oven edessä, ja jossain nurkassa lukee mistä viraston asiakkaat voivat yrittää etsiä maksullista pysäköintiä. Siinä näkee kuka on herra ja ketä varten virastot ovat olemassa. Monessa kaupungissa vielä virastot pystytetään keskeiselle paikalle ja virkamiesten parkkialueeksi hankitaan keskustojen muutenkin vähäisiä paikkoja. Tiedän yhden koulun, jossa koulu sijoitettiin kauas keskustasta ja asunaluilta hyvien tieyhteyksien päähän, koska OAJ totesi sinne opettajien pääsevän hyvin autoillaan; oppilaat saavat pyöräillä ja kävellä vähän pidemmän matkan - sehän on suorastaan hyväksi heille. En ole enää siinä iässä, että itseäni koskisi, mutta yhteiskunnan kannalta todella järjetöntä. Edes Neuvostoliitossa ei menty näin alas!

Joten koulujen tavat ja säännöt kaipaavat todella uudistusta kovemman kurin suuntaan - mutta oppilaiden etujen mukaisesti, eikä opettajien.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

Saippuakupla

Quote from: Hehcux on 22.04.2013, 17:50:47
Missä se Tarja Filatov on avannut sanaisen arkkunsa? Joku blogi kaiketi, kattotaan.

Filatov: http://blogit.demari.fi/filatov/2013/04/18/koulusota/

Quote from: Hehcux on 22.04.2013, 17:50:47
Onko kellään käsitystä jostain radio-ohjelmasta jossa VKSV:n edustaja olisi lausunut jotakin, että he eivät välitä poliisin tutkimuksista ja päätelmistä, vaan tekevät omat päätelmänsä itse, tai jotakin semmosta?

Jälkimmäisen taisi hbl:n tai jonkin muun ruotsinkielisen julkaisun juttu. Löytyy tästä ketjusta.

jopelius

Quote from: sivullinen. on 22.04.2013, 19:45:23
Joten koulujen tavat ja säännöt kaipaavat todella uudistusta kovemman kurin suuntaan - mutta oppilaiden etujen mukaisesti, eikä opettajien.

Kuri on hieman vääränkaikuinen sana kouluun. Se sopii paremmin armeijaan ja siellä se erottaa nämä "huppupäät ja vitunhuutajaidiootit" täyspäisistä ihmisistä. Käyttääkseni sotilaskouluttajan kieltä,  paska putoaa rattailta. Ja, se on tietysti tarkoituskin.

Koulussa tarvitaan vain hyvää opetusta sekä säännöt ja hyvät käytöstavat. Opettajien tehtävänä on opettaa kaikkia näitä edellä mainittuja asioita. Jos oppilaat eivät niitä opi tai noudata kohtuullisen koulutuksen jälkeen, tulisi heikompi aines ohjata omaan porukkaansa saamaan tukiopetusta. Ihmettelen jos näin ei nykyään enää menetellä?
Erittäin hyvä olisi jos näiden "oppimisrajoitteisten" vanhemmatkin voisivat jossain määrin osallistua opetukseen ja avustaa perusasioiden omaksumisessa.

Opettajia on turha syyllistää. Heille tulisi vain määritellä velvollisuus arvioida oppilaan kykyä toimia sosiaalisessa yhteisössä. Jos kriteerit eivät jonkun oppilaan osalta täyty hänet tulisi ilman mutinoita lähettää erikoisopetukseen. Nyt taitaa vain olla niin että Alppilassa näitä häiriköiviä idiootteja pidetään muiden oppilaiden joukossa ja syytellään opettajia.


Kalevi Aronen

Alppila nyt näyttää olevan aika erikoinen paikka. Jos tämmösiä Alpilacasen tapaisia tapauksia Suomessa on noin 400 ja Vantaallakin parikymmentä, niin tuskin niissä muissa juuri puretaan opettajan työsuhde lennossa, niinkuin Alppilassa kävi.

Ja Sivullinen ei näköjään arvosta ammattiliittoja. Mikäs siinä, jokainen tulkoon uskollaan autuaaksi. Mutta miten OAJ liittyy Alppilacaseen. Aivan, ei mitenkään. Jälkipyykki jää sitten OAj:lle, onhan Antti Korhonen sentään maksanut jäsenmaksun ja saa todennäköisesti vasta nyt vastinetta rahoilleen.

OAJ:n lakimies on jäsenelle ilmainen joten Antti saa sellaista apua, mihin työttömällä opettajalla ei muuten olisi varaa. Vastapainoksi Opetusviraston viranhaltijat ja muut asiaan sekaantuneet , saavat täyden palkan koko aika ja Hesan lakimiehet ovat ilmaiseksi käytössä tässä casessa.

Om mani padme hum.

Tomi

Quote from: Rapsakka Rapu on 22.04.2013, 11:52:10
Quote from: oinas on 22.04.2013, 09:30:01
Katsoin äsken YLEn Aamu-TV:tä ja hämmästyin, miten järkevä tutkija meiltä Suomen maasta vielä sentään löytyy. Tallensin keskustelun, ja tässä se tulee.

Toimittaja haastatteli jonkin koulun pihalla Tapio Puolimatkaa, joka on Jyväskylän yliopiston professori. Hän johtaa mm. hanketta, jossa "tutkitaan vallankäyttöä kasvatuksen uhkana ja mahdollisuutena". Hänen mielestään monen kouluissa olevan ongelman taustalla on sama syy, auktoriteetin puute.

"Ihan selvästi kouluissa on auktoriteettivaje, ja se nähdään siitä, että työrauhaongelmat ovat yleisiä ja koulukiusaaminen on yleistä ja syynä lienee se, että opettajilla ei ole tarpeeksi valtaa."

Tutkijan mukaan sama auktoriteetin puute vaivaa myös monia suomalaisia koteja. Hän uskoo ongelman johtuvan siitä, ettei lapsia nähdä lapsina.

"Meidän kulttuurissamme on ylioptimistinen käsitys lapsista, käsitys kypsyydestä yleensä, ensiksi oletus siitä, että lapsi ei tarvitse ohjausta ja toiseksi myös siitä, että me voitaisiin kouluissa selvitä ilman rangaistuksiin perustuvaa auktoriteettia, vaikka emme aikuisten maailmassa selviä ilman rangaistuksia."

Tutkijan mielestä nyt pitäisi käydä yhteiskunnallista keskustelua siitä, että aikuisen vallankäyttö voi olla myös hyvä asia. Jos valtaa ei käytä aikuinen, se luisuu oppilaille.
http://areena.yle.fi/tv/1885246/#/play   n. 08.32

Linkki ei toimi.

Linkki lehtijuttuun samasta aiheesta.

Ei vaan 3.06.

Tomi

Yläkoulun lehtorin mielipide Hesarissa:
http://www.hs.fi/paivanlehti/22042013/mielipide/Rangaistukset+eiv%C3%A4t+auta/a1366516623060

Quote
Rangaistukset eivät auta

--------------------------------------------------------------------------------

Jorma Pollari

Suo­ma­lai­ses­sa kou­lus­sa liian mo­ni op­pi­las op­pii vuo­sien ai­ka­na vä­hek­sy­mään omia suo­ri­tuk­siaan ja erit­te­le­mään, mis­sä kai­kes­sa hän on huo­no. Ku­ri ei pois­ta tä­tä tun­net­ta. Jos lap­si on vie­lä yk­si­näi­nen ja ir­ral­laan tur­val­li­sis­ta ai­kui­sis­ta, oi­reh­ti­mi­nen pa­he­nee. Ku­ri ei au­ta.

Jos op­pi­las ko­kee ole­van­sa pel­käs­tään lu­ku­jär­jes­tyk­sen luok­kaan heit­tä­mä pul­la­sor­sa, jol­la ei ole mo­ti­voi­vaa paik­kaa op­pi­mi­syh­tei­sös­sä, hä­nen si­säi­nen ta­sa­pai­non­sa järk­kyy ei­kä hän si­tou­du op­pi­mis­teh­tä­vään niin et­tä yl­täi­si sen­het­ki­seen par­haim­paan­sa. Ku­ri ei au­ta tym­pään­ty­nei­syy­des­tä joh­tu­vaan oi­reh­ti­mi­seen. Vain tun­ne­kie­li­nen aja­tus­ten­vaih­to aut­taa.

Kun op­pi­las ja opet­ta­ja tun­te­vat toi­sen­sa lä­hei­sik­si, tun­nis­ta­vat tois­ten­sa tun­tei­ta ja osaa­vat ha­vain­to­jen­sa poh­jal­ta oh­ja­ta omaa käyt­täy­ty­mis­tään, ol­laan oi­keal­la tiel­lä. Jo­kai­sen on opit­ta­va myös pur­ka­maan ag­gres­sion­sa sa­noik­si ja tun­teik­si, ei teoik­si. Tä­mä on vai­keaa, kos­ka suo­ma­lai­ses­sa kou­lus­sa tun­tei­den mer­ki­tys­tä on vä­hek­syt­ty.

Kou­luis­sa on jo riit­tä­miin pu­hut­te­lu­ja, nuh­te­lui­ta ja saar­no­ja. Tar­vit­taes­sa osa­taan kyl­lä sel­vit­tää, mit­kä teot ei­vät ole hy­väk­syt­ty­jä, mut­ta sii­tä op­pi­las ei riit­tä­vän usein kuu­le, et­tä hän on ai­nut­ker­tai­se­na ih­mi­se­nä ar­vos­tet­tu ja hy­väk­syt­ty op­pi­mis­yh­tei­sön jä­sen. Tä­män tie­dos­ta­mi­seen tar­vi­taan aja­tus­ten­vaih­toa; nyt sen si­jaan suun­ni­tel­laan li­sää ran­gais­tuk­sia, jot­ka poh­jim­mil­taan vies­tit­tä­vät hyl­kää­mis­tä.

Tun­ne­kie­lel­lä en tar­koi­ta sen­ti­men­taa­lis­ta le­per­te­lyä, vaan sel­lais­ta vies­tin­tää, jon­ka avul­la op­pi­las saa opet­ta­jas­taan ai­kui­sen voi­maa ja läs­nä­olon in­ten­si­teet­tiä eli saa opet­ta­jan­sa em­paat­ti­sen huo­mion – sil­loin hän rau­hoit­tuu op­pi­tun­nil­le, roh­kais­tuu op­pi­maan ja käyt­täy­tyy riit­tä­vän hy­vin.

"Op­pi­laat voi­vat ol­la kenk­ku­ja, mut­ta vain ken­kuil­le opet­ta­jil­le" sain mie­te­lau­seek­si ura­ni alus­sa 30 vuot­ta sit­ten. Aja­tel­ma tun­tui sil­loin mel­kein­pä her­jauk­sel­ta, nyt alan si­tä hie­man ym­mär­tää. Op­pia ikä kaik­ki.

Jor­ma Pol­la­ri
ylä­kou­lun leh­to­ri, Jy­väs­ky­lä

Enni

Quote from: Tomi on 22.04.2013, 21:03:53
Yläkoulun lehtorin mielipide Hesarissa:
http://www.hs.fi/paivanlehti/22042013/mielipide/Rangaistukset+eiv%C3%A4t+auta/a1366516623060

Quote
Rangaistukset eivät auta

--------------------------------------------------------------------------------

Jorma Pollari

Suo­ma­lai­ses­sa kou­lus­sa liian mo­ni op­pi­las op­pii vuo­sien ai­ka­na vä­hek­sy­mään omia suo­ri­tuk­siaan ja erit­te­le­mään, mis­sä kai­kes­sa hän on huo­no. Ku­ri ei pois­ta tä­tä tun­net­ta. Jos lap­si on vie­lä yk­si­näi­nen ja ir­ral­laan tur­val­li­sis­ta ai­kui­sis­ta, oi­reh­ti­mi­nen pa­he­nee. Ku­ri ei au­ta.

Jos op­pi­las ko­kee ole­van­sa pel­käs­tään lu­ku­jär­jes­tyk­sen luok­kaan heit­tä­mä pul­la­sor­sa, jol­la ei ole mo­ti­voi­vaa paik­kaa op­pi­mi­syh­tei­sös­sä, hä­nen si­säi­nen ta­sa­pai­non­sa järk­kyy ei­kä hän si­tou­du op­pi­mis­teh­tä­vään niin et­tä yl­täi­si sen­het­ki­seen par­haim­paan­sa. Ku­ri ei au­ta tym­pään­ty­nei­syy­des­tä joh­tu­vaan oi­reh­ti­mi­seen. Vain tun­ne­kie­li­nen aja­tus­ten­vaih­to aut­taa.

Kun op­pi­las ja opet­ta­ja tun­te­vat toi­sen­sa lä­hei­sik­si, tun­nis­ta­vat tois­ten­sa tun­tei­ta ja osaa­vat ha­vain­to­jen­sa poh­jal­ta oh­ja­ta omaa käyt­täy­ty­mis­tään, ol­laan oi­keal­la tiel­lä. Jo­kai­sen on opit­ta­va myös pur­ka­maan ag­gres­sion­sa sa­noik­si ja tun­teik­si, ei teoik­si. Tä­mä on vai­keaa, kos­ka suo­ma­lai­ses­sa kou­lus­sa tun­tei­den mer­ki­tys­tä on vä­hek­syt­ty.

Kou­luis­sa on jo riit­tä­miin pu­hut­te­lu­ja, nuh­te­lui­ta ja saar­no­ja. Tar­vit­taes­sa osa­taan kyl­lä sel­vit­tää, mit­kä teot ei­vät ole hy­väk­syt­ty­jä, mut­ta sii­tä op­pi­las ei riit­tä­vän usein kuu­le, et­tä hän on ai­nut­ker­tai­se­na ih­mi­se­nä ar­vos­tet­tu ja hy­väk­syt­ty op­pi­mis­yh­tei­sön jä­sen. Tä­män tie­dos­ta­mi­seen tar­vi­taan aja­tus­ten­vaih­toa; nyt sen si­jaan suun­ni­tel­laan li­sää ran­gais­tuk­sia, jot­ka poh­jim­mil­taan vies­tit­tä­vät hyl­kää­mis­tä.

Tun­ne­kie­lel­lä en tar­koi­ta sen­ti­men­taa­lis­ta le­per­te­lyä, vaan sel­lais­ta vies­tin­tää, jon­ka avul­la op­pi­las saa opet­ta­jas­taan ai­kui­sen voi­maa ja läs­nä­olon in­ten­si­teet­tiä eli saa opet­ta­jan­sa em­paat­ti­sen huo­mion – sil­loin hän rau­hoit­tuu op­pi­tun­nil­le, roh­kais­tuu op­pi­maan ja käyt­täy­tyy riit­tä­vän hy­vin.

"Op­pi­laat voi­vat ol­la kenk­ku­ja, mut­ta vain ken­kuil­le opet­ta­jil­le" sain mie­te­lau­seek­si ura­ni alus­sa 30 vuot­ta sit­ten. Aja­tel­ma tun­tui sil­loin mel­kein­pä her­jauk­sel­ta, nyt alan si­tä hie­man ym­mär­tää. Op­pia ikä kaik­ki.

Jor­ma Pol­la­ri
ylä­kou­lun leh­to­ri, Jy­väs­ky­lä

Ei näin. Eli idioottikusipäähäirikkö yhtäkkiä lopettaa häiriköinnin, kunhan hänelle vain lässytetään, että hän on kyllä kaikesta huolimatta arvostettu ja hyväksytty oppimisyhteisön jäsen ja varmaan kusipäisyydestään huolimatta oikeesti tosi hyvä tyyppi? Ehkä ideaalimaailmassa näin voisi jonkin ihmeen kaupalla tapahtua, mutta ei tosielämässä.

MUOKS: Samalla logiikallahan esimerkiksi koulukiusaaminen saadaan ehdottomasti loppumaan vain sillä, että kerrotaan kiusaajille, miten pahalta heidän kiusaamistaan oppilaista tuntuu.

Tabula Rasa

Mitä hiton rangaistuksia nuo puhutukset ovat näille häiriköille? Jorma Pollari menköön itseensä. Koulun vaihto, erityiskoulu häiriköille, väkivaltaisille ja sitten oma sellaisille joilla on pelkästään oppimisvaikeuksia. Lisämatkat vanhempien kustannuksella. Vaikka sitten ulosotolla. Luulisi alkavan kiinnostaa lasten vahtiminen ja opettaminen.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Kalevi Aronen

Näyttäisi olevan näitä akateemisia Demareita ja vieläpä naispuolisia. No Demareilla on katto korkealla ja seinät leveällä, niinkuin tietty vaikkapa PerusS:llä. En nyt oikein ymmärrä tätä, sillä käsittääkseni kyseessä on työväen puolue ja Alppilacase osoittaa, että kaikki Demareiksi itseään kutsuvat eivät ole oikein tätä sisäistäneet.

Eero Heinäluoma ja Jutta Urpilainen olivat lausunnossaan Antti Korhosen puolella, imeisesti tietäen mistä on kyse. 
Om mani padme hum.

Sivustakatsoja

Quote from: sivullinen. on 22.04.2013, 19:45:23
Siis kaikkea pitää katsoa oppilaiden näkökulmasta. Se ei tarkoita, etteikö olisi kuria. Kurin avulla saadaan häiriköt pois ja se opettaa elämää. Mutta se tarkoittaa, että OAJ on väärä taho sanomaan mikä on oikein ja mikä ei. OAJ ei edusta oppilaita vaan opettajien etujen valvoja. Opettajat ovat koulussa töissä - suorittamassa tehtävää, josta saa palkkaa. Nykyisellään kouluissa palkka pitäisi maksaa oppilaille - ei opettajille, sillä koulu on muokattu opettajien mielen mukaiseksi - tai oikeammin OAJ:n toimintaa vastaavaksi; useinhan sekin on kaukana opettajien eduista.

Pitää olla aika kyyninen jos ajattelee, että opettajakunta ei pääsääntöisesti haluaisi ajatella oppilaiden parasta. Opettajan työssähän ollaan päivästä toiseen useiden vuosien aikana tekemisissä samojen oppilaiden kanssa. Siinä ei niin vain pysytä enää "olen vain töissä täällä"-tyyppisessä mekaanisessa suorittavassa touhussa vaan opettajan ja oppilaiden välille muodostuu väkisinkin jonkinlainen vuorovaikutussuhde, ehkä peräti tunneside.

Vaikka tietenkin kaikkiin ammattikuntiin mahtuu mätiäkin omenoita.

Quote
Suorin - ja vittumaisin - esimerkki on parkkipaikat: Useimmiten nykyään virkamiesten parkkipaikat on viraston oven edessä, ja jossain nurkassa lukee mistä viraston asiakkaat voivat yrittää etsiä maksullista pysäköintiä. Siinä näkee kuka on herra ja ketä varten virastot ovat olemassa. Monessa kaupungissa vielä virastot pystytetään keskeiselle paikalle ja virkamiesten parkkialueeksi hankitaan keskustojen muutenkin vähäisiä paikkoja.

Niin siis millaista vaihtoehtoa nyt olet ajamassa takaa? Että henkilöiden, jotka menevät virastoon tms. päivittäin töihin, pitäisi päivästä toiseen pysäköidä kauas työpaikastaan? Tai peräti pysäköidä tavalliselle mittariparkkipaikalle, jos sellaisia sattuu löytymään? Yrittäisit edes hieman asettua myös työntekijöiden rooliin.

Quote
Tiedän yhden koulun, jossa koulu sijoitettiin kauas keskustasta ja asunaluilta hyvien tieyhteyksien päähän, koska OAJ totesi sinne opettajien pääsevän hyvin autoillaan; oppilaat saavat pyöräillä ja kävellä vähän pidemmän matkan - sehän on suorastaan hyväksi heille.

Eikös koulujen sijoittelusta vastaa yleensä kaupungin/kunnanvaltuusto eikä OAJ?

Quote
Joten koulujen tavat ja säännöt kaipaavat todella uudistusta kovemman kurin suuntaan - mutta oppilaiden etujen mukaisesti, eikä opettajien.

Nämä lienevät jossain määrin yhtenevät. Niin oppilaat kuin opettajatkin viihtyvät rauhallisessa kouluympäristössä.

sivullinen.

Quote from: Sivustakatsoja on 23.04.2013, 00:10:07
Quote
Tiedän yhden koulun, jossa koulu sijoitettiin kauas keskustasta ja asunaluilta hyvien tieyhteyksien päähän, koska OAJ totesi sinne opettajien pääsevän hyvin autoillaan; oppilaat saavat pyöräillä ja kävellä vähän pidemmän matkan - sehän on suorastaan hyväksi heille.

Eikös koulujen sijoittelusta vastaa yleensä kaupungin/kunnanvaltuusto eikä OAJ?

Päättyvällä vaalikaudella kunnanvaltuustoissa ja -hallituksissa on toiminut noin 1 500 OAJ:n jäsentä. Se kertonee tarpeeksi. Useissa kunnissa noin puolet työikäisistä saa palkansa suoraan kunnilta, loppu epäsuorasti kuntien ostamina palveluina. Silloin käy näin. Ne, jotka eivät ole kunnalla töissä, jäävät maksajiksi. Enempää en viitsi keskustelua viedä aiheesta sivuun kuntien toimintaan ja talouteen. Sanon vain, että maassa jossa poliittinen korruptio on maantapa, ei tarvitse syvältä kaivella paskaa löytääkseen.

-- -- --

Iloisena kuitenkin huomaan keskustelun jatkuvasti siirtyneen lähemmäs totuutta eli AY-liikkeen propagandakamppanjan paljastamista. Pidän tärkeänä syynä tähän internet mahdollistamaa loputtomasti jatkuvan jankkauksen mahdollisuutta. Sitä eivät Marx ja muut sosialistit pystyneet ennakoimaan kun rakensivat Suomen AY-liikkeen vieläkin käytössä olevat tiedostusstrategiat, eikä onneksemme uudempaa AY-väkeä ole varustettu itsenäistä ajattelua vaativalla strategian sopeuttamisella aikaan. Kuvitellakseni tilanne opettaja Korhosen tilanne voi päätyä kolmella eri tavalla: Keskustelun vaientamalla, opettaja Korhosen voittoon päättyvällä "tuomiolla" tai tehdyn erottamispäätöksen säilyttämisellä. Mitä lähemmäs keskustelu onnistutaan viemään AY-liikkeen kieroilut paljastavaan tilanteeseen, sitä todennäköisemmin AY-liike joutuu vaientamaan keskustelun. Tästä nähtiin esimakua jo tänään, kun opettaja Korhosta koskeva video esitettiin ilman nimeä Kymmenen Uutisissa kosketusta käsittelevässä klipissä.

Quote
"Koululaisten pahoinvoinnin taustalla kosketuskammoa"

Viime aikojen keskustelu koululaisten pahoinvoinnista liittyy tutkijan mukaan myös kosketuskammoisuuteemme. Lastenpsykiatri Jukka Mäkelän mielestä ikävästä tilanteesta poistyöntäminen tai koulusta erottaminen vain lisää agressiivisuutta.

- Tosi-asiassa nämä lapset ja perheet tarvitsisisvat lisää hyvää vuorovaikutteista läheisyyttä, kosketusta, ymmärrystä, kuulemista, hellyyttä. Erottaminen ja poistyöntäminen aina lisää vihamielisyyttä ja agressiiviisuutta, koska ihminen on niin sosiaalinen olento.

- Meidän sisään on viritetty järjestelmä, joka huomaa et nyt ollaan työntämässä pois ja se herättää vihamielisyyttä ja tarvetta satuttaa toista, meidän pitää keksiä ihan toisenlaiset keinot.

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2013/04/1741184/suomalaiset-ovat-kosketuskammoista-kansaa

Kuka ottaa kopin tästä avauksesta?
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

Kalevi Aronen

Om mani padme hum.

Lalli IsoTalo

Quote from: M.K.Korpela on 16.04.2013, 22:14:30
...tällä forumilla yleinen mielipide on että Ritva Viljanen, Mika Illman tai valinnanvarainen kukkahattu tähän ovat tavalla tai toisella jotenkin epärehellisiä tai muulla tavoin negatiivisia tyyppejä jotka tekevät asioita - mitä nämä sitten ovatkaan - täysin tahallaan vastoin parempaa tietoaan. En ole ihan vakuuttunut tästä.

En minäkään. Olen jutellut Ritva Viljasen, Mika Illmanin ja Eva Biaudetin kanssa, ja he tuntuvat ainakin joiltain osin olevan aidosti tietämättömiä asioista, jotka hommalaisille ovat itsestäänselvyyksiä. Esimerkiksi vähemmistövaltuutettu ei ollut kuullut käsitettä "valkoinen heteromies". Edelliset lauseeni eivät poista sitä mahdollisuutta, että em. henkilöt saattaisivat joissain asioissa puhua vastoin parempaa tietoaan.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Emo

Quote from: Puhdas sielu on 23.04.2013, 06:39:04
Quote"Koululaisten pahoinvoinnin taustalla kosketuskammoa"

"Älä koske minuun, likainen koira!"

Kosketelkaa toisianne!   Puoli seitsemän PS - Holle Holopainen   http://www.youtube.com/watch?v=TdPPR7eiLcg

Kalevi Aronen

Opettajan työsuhteen purku on näköjään hyvin laaja käsite. Nyt ollaan jo käsittelemästä kosketuskammoa. Jaahas, eiköhän siinä taas ole tuon Martinus Lutheruksen opista kysymys. Kaikenlainen hypistely  on kirkon piirissä ollut tabu. Jopa vielä 50-luvulla puhuttiin itsesaastutuksesta ja jos sitä tekee kovin usein, niin aivot mätänevät pois.

Selvähän se että tämmösten kauhukuvien maalailun jälkeen asia pelottaa ja aiheuttaa kosketuskielteisyyttä. Tämä selvä.
Om mani padme hum.

Tomi

http://blogit.iltalehti.fi/sari-sarkomaa/2013/04/23/vanhempien-kasvatuksen-ryhtiliike-ja-akkia/

QuoteVanhempien kasvatuksen ryhtiliike ja äkkiä!

Kirjoittanut Sari Sarkomaa

Aina kun puhutaan lapsista, on puhuttava myös vanhemmista. Vanhemmilla on aina ensisijainen kasvatusvastuu. Ilman vanhempien nykyistä vahvempaa panosta emme onnistu kitkemään kurittomuutta kouluista. Meidän vanhempien kasvatuksen ryhtiliikkeelle on huutava tarve. Minkä kotona oppii, sen koulussa taitaa. Myös kodin ja koulun yhteistyössä on paljon käyttämätöntä voimavaraa, joka on täysimääräisesti otettava käyttöön.

Olen ehdottanut koulurauhasopimusta, jossa oppilaat, vanhemmat sekä koko koulun väki sopisivat yhdessä oman koulunsa käyttäytymis- ja pelisäännöt. Koulurauhasopimukselle luo perustan eduskuntaan keväällä tulevat koulujen työrauhasäädökset. Niiden mukaan koulujen olisi opetussuunnitelman laatimisen yhteydessä tehtävä oma suunnitelmansa kurinpito- ja ojentamiskeinojen käyttämisestä sekä henkilöstön kouluttamisesta. Mielestäni säädöksiin on myös kirjattava oppilaiden ja vanhempien vahva rooli yhteistyössä koulun väen kanssa.

Koulutasolla, mutta myös kodeissa, tarvitaan lisää tietoa koulun kurinpito- ja ojentamiskeinoista sekä muista säännöistä. Yhdessä tekeminen on alku sitoutumiselle ja koulurauhasopimuksen onnistumiselle. Yhteisöllisyyden voima on yllättävän vahva, eikä se vaadi lisäbudjetteja.

Opetushallituksen on hyvä valmistella koulurauhasopimusta varten valtakunnalliset perusteet. Opettajilla ja rehtoreilla on oltava koulukuriin liittyvää koulutusta nykyistä enemmän perus- ja täydennyskoulutuksessa. Kodin ja koulun yhteistyöhön on luotava uusia elementtejä. Tässä työssä on Opetushallituksella tärkeä rooli. On välttämätöntä, että vanhemmat tietävät koulun pelisäännöt ja huolehtivat sekä kasvattavat ja opettavat lapsiaan pelisääntöjen noudattamiseen. Kurinpitoasioissa vanhempien ja opettajien yhtenäinen linja on tehokkain.

Koulukurikeskustelussa on tietenkin aina muistettava, että häiriökäyttäytymisen taustalla on usein oppimisen vaikeudet ja muut tukea edellyttävät ongelmat, joihin tulisi puuttua oppilashuollollisin toimenpitein. Opettajaa eikä oppilasta ei saa jättää yksin vaan oppilashuollon on oltavana tukena jo ennaltaehkäisevästi. Koulurauhasopimuksessa on tärkeää sopia myös oppilashuollon toimista ja arvioida myös voimavarojen riittävyyttä.

Lasten kannalta on olennaista, että vanhempien mielenterveys- ja alkoholiongelmiin sekä väkivallan käyttöön puututaan viipymättä. Esimerkiksi aikuisten päihdepalveluiden puutteet näkyvät myös koulussa. Lasten pahoinvoinnin kitkemisessä myös aikuisten auttaminen on olennaista. Opettajan tehtävä ei ole olla psykiatri tai poliisi.

Yksilöllinen ja lapsen tarpeista lähtevä opetus edellyttää entistä enemmän vuoropuhelua vanhempien ja opettajien välillä. Vuorovaikutus kodin kanssa auttaa opettajaa tuntemaan oppilaansa. Hyvä yhteistyö auttaa vanhempia tukemaan lastensa oppimista ja koulunkäyntiä. Lapselle hyvä turvaverkko syntyy, kun kodin ja koulun aikuiset toimivat johdonmukaisesti ja tasavertaisesti yhdessä.

Sari Sarkomaa (kok)
Kansanedustaja
Opetushallituksen johtokunnan puheenjohtaja
www.sarisarkomaa.fi

Blogi Verkkouutisissa

l'uomo normale

Adressiin tulee nimiä noin kerran tunnissä nykyisellään. Adressintekijöiden kansalaisaloitteessa oli äsken 4818 nimeä. Taitavat kaikki olla odottavalla kannalla.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Tuomas3

Korviini on kiipunut, että tiettyjä lautakunnan jäseniä on painostettu aika rankasti vaihtamaan mielipide potkujen kannalle. Ainakin Ritva Viljasen porukat ovat olleet asialla ja joku kokoomusvaikuttaja. Toistaiseksi selvä enemmistö lautakunnasta vastustaa potkuja, ainakin vaalikonevastausten perusteella. Saapa nähdä keihin painostus tai lahjonta on tepsinyt.

Viljasen kaverit puuhaavat vaihtoehtoa, että lautakunta äänestää potkujen puolesta, mutta verhoaa tuloksen. Julkisuudessa potkut esitettäisiin siten, että annetaan oikeuden muka ratkaista asia, eikä lautakunta muka ota kantaa.

Rohkea veikkaus: Kalske tulee pian esittämään toiveen, että tähän tarvittaisiin tueksi oikeuden päätös, mutta hän ei voi lähteä syyttämään. Tämän jälkeen painostetut lautakunnan jäsenet liputtavat äänestäjiensä yllätykseksi potkujen puolesta.

Sietäjä

Erityisopetuksen kansallisilla kehittämispäivillä ei muuten yksikään kuulemani luennoitsija uskaltanut tai halunnut ottaa kantaa. Muutama mainitsi asiasta siinä hengessä, että aiheesta on puhuttu jo liikaakin. Muutama puhuja otti kantaa voimakeinoihin sanomalla, että ollaan väärillä linjoilla, jos aletaan voimalla ratkaista tilanteita. Mutta kaiken kaikkiaanhan siellä oli aika vähän niitä puhujia, jotka työskentelevät päivittäin kaikkein voimakkaimmin oireilevien häirikköjen kanssa.

Tuomas3

Quote from: Ulkopuolinen on 24.04.2013, 18:18:56
Quote from: Tuomas3 on 24.04.2013, 18:12:02

Korviini on kiipunut, että tiettyjä lautakunnan jäseniä on painostettu aika rankasti vaihtamaan mielipide potkujen kannalle. Ainakin Ritva Viljasen porukat ovat olleet asialla ja joku kokoomusvaikuttaja.


Pystytkö yksilöimään - julkisesti tai yksityisemmin - että ketkä ovat painostaneet ja millä keinoilla?

Onko painostamisen motiiveista mitään tarkempaa tietoa?

Onko painostukselle olemassa mitään tekosyytä?
Eräs tuttuni on näiden tätien kanssa hyvää pataa ja aika liki heitä (oikeasti hyvin nuiva, mutta hyvä näyttelemään). Luonnollisesti en voi kertoa allaolevaa tarkemmin:

Viljanen oli eräässä tapaamisessa hyvin varmana, että lautakunta potkuihin päätyy. Yksi hänen virastopelleistään piti varmana, että oikeuteen mennään. Joku kokkari on lisääntyneen itsevarmuuden takana, koska ilman Kokoomuksen tukea, ei potkuja voi tulla. Ulla-Marja Urho, Anniina Palm ja Timo Raittinen ovat vaikeita käännytettäviä, joten näiden nimien näkyminen potkulistassa tarkoittaisi käskyn tulemista hyvin korkealta. Rydman lienee ostotavaraa. Jäljille pääsee todennäköisesti, kun selvittää Rauno Jarnilan nimityksen ajajat. Kun tästä on äänestetty ja näkee tulokset, on helpompi päätellä ne kontaktit, jotka eivät ole tiedossa.

Demareista Nasima lienee se, johon painostus tepsii parhaiten, vaikka hän itse kurin kannalla onkin. Ville Jalovaaran takki tiukan kurin kannattajana ei käänny ilmaiseksi.
Vasemmiston Leoni on minulle musta hevonen, jonka äänestyskäyttäytymistä ei voi ennakoida. Marja Nyman puolestaan puolustaa Korhosta.

Loppupäätelmä: Kalskeen kommentteihin nojaten, kokkariryhmän vankka enemmistö saadaan lahjottua äänestämään tahtonsa vastaisesti vihreiden rinnalla. Nasimaa painostamalla tulos varmistetaan, jos vaikka joku kokkari äänestääkin tyhjää. Toivon kuitenkin, että Viljasen arviot ovat vain hänen sokeutta ja mielikuvitusta.

Siili

Quote from: Tuomas3 on 24.04.2013, 18:12:02
Korviini on kiipunut, että tiettyjä lautakunnan jäseniä on painostettu aika rankasti vaihtamaan mielipide potkujen kannalle. Ainakin Ritva Viljasen porukat ovat olleet asialla ja joku kokoomusvaikuttaja.

Puhut "Ritva Viljasen porukoista", ikään kuin virkamies olisi Helsingin demareiden ykkösvaikuttaja.  Onko hänellä esimerkiksi sisäministeriön ajoilta sellaista tietotaitoa, joka suo otteen demaripoliitikkojen palleista?  Vai ovatko Hesan demarit vain sellaisia nössöjä, että antavat voimakastahtoisen virkanaisen vedellä naruista?

Atte Suomalainen

Quote from: Emo on 23.04.2013, 11:51:19
Quote from: Puhdas sielu on 23.04.2013, 06:39:04
Quote"Koululaisten pahoinvoinnin taustalla kosketuskammoa"

"Älä koske minuun, likainen koira!"

Kosketelkaa toisianne!   Puoli seitsemän PS - Holle Holopainen   http://www.youtube.com/watch?v=TdPPR7eiLcg
Olkaa kuitenkin varuillanne.

Kalevi Aronen

Korhonen nyt hoiti työtään Alppilan koulun ruokalassa. Jos nämä tiedot pitävät poliittisista lehmänkaupoista paikkansa, niin miksi asiasta nostettiin niin suuri haloo.

Oikeudentajuuni ei mahdu, että Antti Korhonen on ollut nyt kaikkien lehtien palstoilla revittävänä, useissa YLEn ohjelmissa ja niin edelleen. Kukkikset saavat palstatilaa ja juttuja YLEen. En tiedä ketään, kuka olisi ollut pikkuasiasta noin hirvittävästi riepoteltuna.

Kyllä asian mittasuhteet ovat aivan pienestä tapauksesta johtaneet äärimmäiseen reagointiin. Se VKSV vielä lisää tätä äärimmäistä reagointia.

Joskus tuntee olevansa hullujenhuoneella ja välillä tunne menee onneksi ohi. 
Om mani padme hum.

Lahti-Saloranta

Quote from: Tuomas3 on 24.04.2013, 18:12:02
Korviini on kiipunut, että tiettyjä lautakunnan jäseniä on painostettu aika rankasti vaihtamaan mielipide potkujen kannalle. Ainakin Ritva Viljasen porukat ovat olleet asialla ja joku kokoomusvaikuttaja.
Takuuvarmasti painostusta ja suostuttelua tapahtuu. Kyseessä on niin monen suvaitsevaisen arvovalta että Korhosen potkulle on pakko saada lautakunnan siunaus.
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

sivullinen.

Aihetta pidetään yhä pinnalla. Iltasanomien lööpissä oli tänään väite koululaisten kiristävän opettajia kamerakännyköillä. En tiedä miten sen tekevät kun en lukenut.

Iltasanomien nettisivuilta en sitä uutista löytänyt, mutta tällainen siellä oli:
Quote
Opettajan kirje hämmentää Vaasassa - kertoi pukeutuvansa luotiliiveihin

Vaasan ruotsinkielisen normaalikoulun fysiikan opettaja lähetti hiljattain yläkoululaisten huoltajille kirjeen, jossa hän kertoi ryhtyvänsä pukeutumaan koulussa luodin- ja veitsenkestäviin liiveihin.

Blogissaan intohimoisena metsästäjänä tunnettu opettaja on muun muassa ehdottanut metsästystä koulujen oppiaineeksi. Hän on myös kirjoittanut, että osa oppimisvaikeuksista johtuu oppilaiden laiskuudesta, vastuuttomuudesta ja tyhmyydestä.

Miehen blogi on tällä hetkellä suljettuna.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288559808841.html

Tuntuu haluavan nostaa itseään esiin tempuillaan. Kurjaa se kuitenkin on, jos jutussa on edes nimeksi totuutta. Ei opettajankaan pitäisi koulussa pelätä. Tietenkään tämä ei liity varsinaisesti opettaja Korhosen tapaukseen. Silti se voi olla osa OAJ:n taktiikkaa hankkia parempia asemia. En tiedä. Joskus se tulee esiin.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)