News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

IS Auto Bild: Saksassa ja Ranskassa harkitaan yli 10-vuotiaille autoille ajokiel

Started by John Doe, 18.03.2013, 11:31:36

Previous topic - Next topic

John Doe

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288549172782.html

"EU:n ympäristökomissaari Janez Potocnik on saanut oudon idean, jota kovin moni autoilija ei ikinä haluaisi toteutettavan.
Slovenialaisen Potocnikin lämmittelemän ajatuksen nojalla kaikkien yli 10-vuotiaiden autojen liikennöinti saksalaisissa suurkaupungeissa kiellettäisiin lailla ja typpidioksidiarvot mitattaisiin tarvittaessa raja-asemilla kaupunkien laitamilla."

tyypillinen saksalainen henkilöauto on 8,5 vuoden ikäinen.

Suomessa vastaava kielto aiheuttaisi todennäköisesti sekasorron, sillä maamme autokaluston keski-ikä on tällä hetkellä 10,9 vuotta. IS:n artikkelissa 17.11.2012 todetaan, että "eurooppalaisessa vertailussa Suomen henkilöautojen keski-ikä on reilut kaksi vuotta keskiarvoautoa vanhempi."

Punaniska

Quote from: John Doe on 18.03.2013, 11:31:36
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288549172782.html

"EU:n ympäristökomissaari Janez Potocnik on saanut oudon idean, jota kovin moni autoilija ei ikinä haluaisi toteutettavan.
Slovenialaisen Potocnikin lämmittelemän ajatuksen nojalla kaikkien yli 10-vuotiaiden autojen liikennöinti saksalaisissa suurkaupungeissa kiellettäisiin lailla ja typpidioksidiarvot mitattaisiin tarvittaessa raja-asemilla kaupunkien laitamilla."


Slovenian  suurin kaupunki on Ljubljana, jossa 310000 asukasta. Ei koske siis slovenialaisia.

Taas yksi EU-pöljä, osa 2013.

Well the sun don't shine where it used to
And the angels are hidin' their heads
People don't listen to their hearts anymore
Seems the good men all are dead
There ain't no right, wrong, no in between
That ain't the constitution that they wrote for me

Tabula Rasa

Njooh. tällä hetkellä 10v vanhat autot maksavat 3-6000e Mikäli vanhemmista tulisi romurautaa hinta todennäköisesti pomppaisi vähintään tuplasti. Eli vuoden ajoajalla olevasta autosta minimissään 5000e+verot+vakuutukset+muut pakolliset maksut(muistetaan vielä nousseet korttihinnat). Eli ennen ensimmäistäkään kilometriä tai tankkausta pitäisi laittaa liki 10 000e. Toki fiksumpaa halpa uusi auto, mutta micrankin kokoluokkaan menee 13-14 000e+kortti+vakuutus+verot+muut. Ei ihan kahtaa kymppidonaa, mutta kuitenkin moninverroin tavallisen tallaajan budjetin yli. 

Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''


Tabula Rasa

Quote from: Uuno Nuivanen on 18.03.2013, 12:22:21
Suomen versio voisi olla alle 10-vuotiaille autoille langetettava ylellisyysvero.

Pitäisiköhän käynnistää veikkausliiga missä vaiheessa auton hinnan muodostuksesta verot ylittävät 100%?
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Micke90

Slovenialainen nyrjähdys, josta koko muu Eurooppa kärsii? Tyypillistä EU:ta.  :facepalm:

AuggieWren

Quote from: Marshal_Mannerheim[Fin] on 18.03.2013, 12:25:28
Quote from: Uuno Nuivanen on 18.03.2013, 12:22:21
Suomen versio voisi olla alle 10-vuotiaille autoille langetettava ylellisyysvero.

Pitäisiköhän käynnistää veikkausliiga missä vaiheessa auton hinnan muodostuksesta verot ylittävät 100%?

Joissain päästöluokissa verojen määrä on jo suurempi kuin veroton hinta.
Kaikki ongelmat johtuvat rasismista ja kantaväestön asenteista.

Harri2

Quote from: Marshal_Mannerheim[Fin] on 18.03.2013, 12:04:47
Njooh. tällä hetkellä 10v vanhat autot maksavat 3-6000e Mikäli vanhemmista tulisi romurautaa hinta todennäköisesti pomppaisi vähintään tuplasti. Eli vuoden ajoajalla olevasta autosta minimissään 5000e+verot+vakuutukset+muut pakolliset maksut(muistetaan vielä nousseet korttihinnat). Eli ennen ensimmäistäkään kilometriä tai tankkausta pitäisi laittaa liki 10 000e.
Päin vastoin, 9 vuotta vanhan auton arvo tipahtaisi 500-1000€ luokkaan.
Nyt käyrä ( uuden auton hinta - romuraudan hinta ) alkaa uudesta ja laskee sinne romuraudan hintaan jossain 30 vuoden päässä. Tuossa ehdotuksen mukaisessa tilanteessa lasku olisi vaan jyrkempi, romuraudan hinta saavutettaisiin jo 10 vuoden päästä.

P

Quote from: Uuno Nuivanen on 18.03.2013, 12:22:21
Suomen versio voisi olla alle 10-vuotiaille autoille langetettava ylellisyysvero.

Ja yli 10-vuotialle autoille langetettava ikävero.  Koska uudella ajaminen on ylellisyyttä, ja vanhalla ajaminen taas on veronkiertoa, yrityksenä välttyä ylellisyysverolta.


Suomi on maailman huippua uusien ja päälekkäisten verojen keksimisessä.  Kuitunen on ehdotuksistamme kiinoissaan. Juttis myös.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Jane Doe

Ympäristökomissaarin mielestä uudet autot kuoriutuvat autonmunasta, eivätkä ole ennen käyttöönottoaan ehtineet kuluttaa yhtään luonnovaroja tai energiaa? Ai niin, tokihan ne vanhat autot kierrätetään niin tehokkaasti, että materiaalin uudelleenkäyttöaste on ainakin 150%. Vanhasta wunderbaumistakin tulee metsällinen uusia.

Kaksi viikkoa etuajassa tämä uutinen, toivon ainakin niin.
Wippajei!

Eurytmistinä alkaa mielikuvitus elää..

Uuno Nuivanen

Quote from: Jane Doe on 18.03.2013, 13:03:05
Ympäristökomissaarin mielestä uudet autot kuoriutuvat autonmunasta, eivätkä ole ennen käyttöönottoaan ehtineet kuluttaa yhtään luonnovaroja tai energiaa?

Olen minä nähnyt pelloilla traktorinmunia, sellaisia isoja vähän lieriömäisiä. Ilmankos maailman tuetuimmilla maajusseilla onkin yleensä useampi tuliterä turboneliveto hallissaan.

TheJ

Syy tälle aivopierulle löytyy todennäköisesti saksalaisten autonvalmistajien myymättömien autojen varikoilta.

Tässä Audin "varastoa";

(http://www.zerohedge.com/sites/default/files/images/user3303/imageroot/2013/03/20130317_audi_0.jpg)

Tehtaat jauhavat edelliseen malliin, kysyntä sakkaa.. jotain tarttis tehdä. Ettei uusia autoja tarvitsisi suoraan paalata takaisin romuksi, keksitään laki joka pakottaa jengiä uusimaan autoja nopeammassa tahdissa ja näin saamme talouskasvua.

Seuraavaksi saamme varmaan EU:n rahoittamat partiot rikkomassa ikkunoita jotta näin saamme lisää töitä ikkunankorjaajille ja talous jälleen kasvaa.

:facepalm:

Alkuasukas

Quote from: Marshal_Mannerheim[Fin] on 18.03.2013, 12:04:47
Njooh. tällä hetkellä 10v vanhat autot maksavat 3-6000e
Hyvä. Ostaisin yhden Ferrari 360 Spiderin vuosimallia 2003. Voin maksaa tuon 6000. Päivitän sen sitten ensi vuonna F430 malliin samalla hinnalla.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

l'uomo normale

Quote from: TheJ on 18.03.2013, 14:04:54
Seuraavaksi saamme varmaan EU:n rahoittamat partiot rikkomassa ikkunoita jotta näin saamme lisää töitä ikkunankorjaajille ja talous jälleen kasvaa.

Älä anna niille ideoita. Kohta meidät vielä pakotetaan vaihtamaan ikkunamme energiansäästölasista tehtyihin ikkunoihin.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Tabula Rasa

Quote from: Alkuasukas on 18.03.2013, 15:15:02
Quote from: Marshal_Mannerheim[Fin] on 18.03.2013, 12:04:47
Njooh. tällä hetkellä 10v vanhat autot maksavat 3-6000e
Hyvä. Ostaisin yhden Ferrari 360 Spiderin vuosimallia 2003. Voin maksaa tuon 6000. Päivitän sen sitten ensi vuonna F430 malliin samalla hinnalla.

Njooh. Premijumit sitten erikseen. Tuolla saa neljä pyörää ja riittävän kokoisen laatikon. Tottahan itsekin voisin ottaa 10v bentleyn. Mitenkähän museoautojen muuten käy tuossa asetuksessa?
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Alkuasukas

"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Sour-One

Ranskassa kielto onkin aiheellinen kun yli 1 vuotias ranskalainen auto on mitä suurimmassa määrin jotain muuta kuin auto
;D

Tabula Rasa

Quote from: Sour-One on 18.03.2013, 17:28:14
Ranskassa kielto onkin aiheellinen kun yli 1 vuotias ranskalainen auto on mitä suurimmassa määrin jotain muuta kuin auto
;D

Taas automiehet tietää:) Ero syntynee siitä että ranskikset kootaan vielä nopeammin ja siis halvemmalla kuin vastaavat meset, audit tms. Eli kulumisestä syntyviä vikoja yhtälailla mutta virheellisestä asennuksesta/laiskasta kokoonpanosta johtuvia vikoja ranskiksen ''eduksi''. Toki maine on kaikilla autoilla todellisuutta suurempi. Imagoillahan niitä myydään. Huonointa tekniikkaa tähän asti tarjonnut polskifiiatti. Pisimpään kestänyt rellu. Mutta yksi audi tai mersu ei kerro merkistä mitään, ei edes kymmenen jota harvalla on koko ikänä. Yksilöiden väliset erot isompia kuin merkkien.   
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

elven archer

Ensimmäinen ajatuksena asiasta oli, että komissaari on pahasti köhivän autoteollisuuden taskussa. Samoin toinen.

ämpee

Autojen keski-ikäkin alkaa olla jonkinlaisen salailun aihe, sitä ei sentään salata, että meillä ajetaan kaksi vuotta vanhemmalla kalustolla kuin €uroopassa keskimäärin.
Muistaakseni siitä ei ole pitkä aika, kun Kreikkakin meni meistä ohi, jättäen Suomen €uroopan vanhimmalla kalustolla ajavaksi.

Vuosi sitten oli rekisterissä olevien autojen keski-ikä 12,3 vuotta.

Luku mitä ilmeisimmin näytti liian pahalta, joten alettiinkin puhua "tosiallisesti liikenteessä olevista", jolloin ikävuodet alkoivat näyttää paremmilta.

"Vuoden 2011 lopussa kaikista liikennekäytössä olevista henkilöautoista laskettu keski-ikä oli 10,7 vuotta, kun se vuotta aiemmin oli 10,6. Lokakuun lopussa 2012 vastaava luku on 10,9 vuotta."

Lukema tästä huolimatta on edelleenkin yli kymmenen vuotta.

Nyt sitten uusimpana puhutaan "liikenteessä olevista autoista", kun edelleenkin lukemat ovat aika rumat, ja kaiketi se 13 vuotta rekisterissä makaavista on jo joko lähellä, tai peräti ylitetty.

Keskimääräinen romutusikä 20,4 vuotta oli jo vuosi sitten, samaan aikaan kun keskimääräinen rekisteröityjen ikä oli tuo 12,3 vuotta, eli suomalainen rakastaa autoaan niin paljon, ettei pysty siitä luopumaan rekisteristä poistamisen jälkeenkään kuin vasta 8,1 vuoden kuluttua.

Näillä mennään, kun rahat ei riitä parempaakaan...
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Jaakko P.

Sen sijaan että valtio hassaa miljoonia joihinkin ilmastosakkoihin, se voisi arpoa tietyn määrän yli 10vuotiaan autonomistajia joka vuosi ja lahjoittaa heille uudet hybridit.
Quote from: Uuno Nuivanen on 07.05.2010, 12:31:14
Olen todennut, että kaikki on rasismia. Paitsi mokutus.

Tabula Rasa

Quote from: Jaakko P. on 18.03.2013, 18:07:13
Sen sijaan että valtio hassaa miljoonia joihinkin ilmastosakkoihin, se voisi arpoa tietyn määrän yli 10vuotiaan autonomistajia joka vuosi ja lahjoittaa heille uudet hybridit.

Kotimaista sähköautoteollisuutta voisi myös tukea. Otetaan vastaan lahjoituksena vaikkapa Fisker Karma :) Saa laittaa yyveetä :)
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

jmk

Quote from: ämpee on 18.03.2013, 18:03:07
Keskimääräinen romutusikä 20,4 vuotta oli jo vuosi sitten, samaan aikaan kun keskimääräinen rekisteröityjen ikä oli tuo 12,3 vuotta, eli suomalainen rakastaa autoaan niin paljon, ettei pysty siitä luopumaan rekisteristä poistamisen jälkeenkään kuin vasta 8,1 vuoden kuluttua.

No nyt taitaa keskiarvojen vertailu heittää häränpyllyä.

Jos ostan upouuden auton, pidän sitä 20 vuotta, ja sitten poistan rekisteristä ja romutan, niin mun auton keskimääräinen romutusikä on 20 vuotta mutta käyttöaikana keskimäärin sen ikä oli 10 vuotta. Kas kun ei se koko ikäänsä ollut 20-vuotias. Aluksi se oli 0-vuotias ja vasta lopuksi 20-vuotias.

Sama pätee kun on vaikka tuhat tai miljoona eri-ikäistä autoa, jos niitä jokaista pidetään 20 vuotta ja romutetaan sitten. Käytössä olevien keski-ikä on silloin 10 vuotta. Ei se tarkoita että niitä olisi rekisteristä poistamisen jälkeen vielä säilytetty 10 vuotta ennen romutusta.

EL SID

tämä kuulostaa just niin tyhmälä idealta, että varmaan Suomalaiset vihreät esittävät kohta aivan samaa