News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Taas kunnon aivopieru. Maaperä lisääntyy kuntia yhdistämällä.

Started by Hämeenlinnan Oraakkeli, 13.03.2013, 14:57:46

Previous topic - Next topic

Arvoton

Hesa on jo nyt kolmannen maailman kaatopaikka esikuviensa mukaisesti. Nyt vain osaksi, mutta joka vuosi entistä enemmän. Nyt kuulema 100 000 asukasta, jotka ovat äidinkieleltään muita kuin suomea puhuvia.

Helsinki on kansainvälinen, nykyaikainen, elävä, suvaitsevainen ja monimuotoinen kaupunki, eli tulee lopulta olemaan vielä meidän elinaikanamme vain yksi Detroit. Silloin sen kaupunginjohtaja ei enää saa palkkaa enemmän kuin New Yorkin pormestari. Silloin sen keskimääräinen asuntojen neliöhinta ei enää ole sama kuin Tokiossa ja Moskovassa. Ihan saman tekevää, kuuluuko Vantaa siihen silloin. Ei silloin ole enää Vantaatakaan, vaan kasa jengien ja rikollisten hallitsemia reviireitä. Kuten briteissä lähiöt.

junakohtaus

Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Alkuasukas

"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

RP

Varsinaista aihetta sivuten taitaisin lopulta suosia sekoittavaa politiikkaa, tosin sen pitäisi olla yhdistettynä tavoitteeseen ongelmallisimman aineksen minimoinnista valtakunnan tasolla (eli tavoitteena korkea työllisyys yhdistettynä siihen, että ulkomailta ei ehdoin tahdoin tuoda sitä ongelmia aiheuttavaa porukkaa)
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

junakohtaus

Toihan se on se virallinen uni, jota nähdään. Jos se oikeasti olisi niin, että tulijat olisivat työllistyvää ei-rettelöivää sorttia, voitaisiin pistää lafka kiinni ja lähteä kaljalle.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

ämpee

Quote from: junakohtaus on 13.03.2013, 22:27:33
Parkkinormi määrää paljonko taloyhtiön pitää tarjota parkkipaikkoja. Tällä hetkellä se vaihtelee jostain muistaakseni yksi per kaksi asuntoa tasoon puolitoista per asunto. Tämä on toinen kahdesta esteestä pienten omistusasuntojen (joista on isoin pula) laajan rakentamisen tiellä, koska jokainen tajuaa minkä kokoinen parkkihalli tarvitaan jos on iso kaupunkikortteli täynnä yksiöitä ja kaksioita ja aina kahta kämppää kohden pitää olla autopaikka. Parkkikenttääkään ei voi tehdä, koska maa on juuri se, mistä kaupungissa on pula.

Varsinaisesti hassuksi asiat muuttuvat, kun pikku autojen  pikku pilttuille aletaan hakea maksajaa. Käyttäjältä ei saa hinnasta kuin puolet - neljänneksen ja loput joutuvat naapurit maksamaan.

Tietysti jokin osa ihmisistä tarvitsee autoa, itsekin kuulun heihin. Toinen työmaa on paikassa jonne ei ole käytännöllistä mennä julkisilla ja rouvan hevosen talli vasta kuusessa onkin. Vastustan vain sitä, että naapurit joutuvat rahoittamaan muiden autoilua kymppitonneilla.

Stadissa pitäisi olla rohkeutta kokeilla aluetta, joka on hyvien julkisten yhteyksien varrella, käsittää pieniä asuntoja, rajoitetun määrän saatavilla olevia parkki-osakkeita, eikä sisällä sosiaalisia kokeiluita.
Saattaisi olla kysytty alue.

Henkilökohtaisesti en kyllä Stadiin tule enää asumaan koskaan.
Asumisen väljyys, ja luonnon läheisyys ovat tärkeämpiä asioita, ympäristön puhtaudesta puhumattakaan.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

junakohtaus

Kaikenlaista pitäisi olla rohkeus kokeilla, mutta käytännössä huuto muistuttaa hinaajaa heti, jos parkkipaikkoihin kosketaan. Osakkeina ne nytkin myydään uusissa yhtiöissä melkein aina, mutta kun niitä tehdään yli todellisen tarpeen, so. sen, minkä verran niitä menisi todellisella hinnalla, ja taloyhtiöt velvoitetaan ostamaan niitä kiintiön mukaan.

Sosiaalinen sekoittaminen taas ihan oikeasti on aika toimiva konsepti. Onko sille tullut raja vastaan, voi olla, ja lisäksi kyllä mua ainakin vituttaisi maksaa tästä maailman tappiin kahden tonnin lyhennystä kämpästä, jota vastaavaa naapuri asuu ilmaiseksi eikä koskaan tule maksamaan mitään.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Mika.H

Quote from: junakohtaus on 13.03.2013, 19:53:59
Laadukkaan kaupunkirakenteen tiellä ovat kylläkin lähinnä parkkipaikat.

Tuossa on kyllä typeryyden huipentuma.

Ei niin voi sanoa, avoin shekki. Totta kai ollaan keskusteltu siitä, mitä ne palvelut tulee olla, mutta ei olla annettu mitään hintoja meidän taholtamme siihen, mitä tää pitäisi tai ei saisi maksaa. J.Kuuluvainen, Migri

junakohtaus

Jos tarkoitit asiaa, niin todellakin on. Jos tarkoitit minun lausuntoani, olet puhtaasti väärässä. Jätkälle on pakotettu rakentamaan noin 1,5 miljardilla parkkipaikkoja, että saadaan sinne autoja enemmän kuin Espoossa keskimäärin.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Mika.H

Quote from: junakohtaus on 13.03.2013, 23:02:59
Jos tarkoitit asiaa, niin todellakin on. Jos tarkoitit minun lausuntoani, olet puhtaasti väärässä. Jätkälle on pakotettu rakentamaan noin 1,5 miljardilla parkkipaikkoja, että saadaan sinne autoja enemmän kuin Espoossa keskimäärin.

HÖPÖHÖPÖ.

Ei niin voi sanoa, avoin shekki. Totta kai ollaan keskusteltu siitä, mitä ne palvelut tulee olla, mutta ei olla annettu mitään hintoja meidän taholtamme siihen, mitä tää pitäisi tai ei saisi maksaa. J.Kuuluvainen, Migri

junakohtaus

Hei hei hei. Fakta, ei mielipide. Pakko rakentaa autopaikkoja sen mukaan, että autoja on yli sen, mikä Espoossa keskimäärin. En mä tätä mistään hatusta vedä.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

ämpee

Quote from: junakohtaus on 13.03.2013, 23:13:40
Hei hei hei. Fakta, ei mielipide. Pakko rakentaa autopaikkoja sen mukaan, että autoja on yli sen, mikä Espoossa keskimäärin. En mä tätä mistään hatusta vedä.

Järjettömyyden huipentuma, jos tiloja ei saada mihinkään muuhun käyttöön.
Eräänlaista sosiaalista kokeilua tuokin, ja vahvistaa päätöstä pysyä poissa.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

junakohtaus

Onhan ne samat luolat väestönsuojaa myös, mutta henkilöauto syö pirusti tilaa ja juuri tila on se, mikä on kaupungissa kortilla.

Ja mähän en siis tosiaan vastusta autoilua, kaupungissakaan. Mä olen vain sitä mieltä, että parkkihalli kuuluu käyttäjien eikä naapureiden maksettavaksi ja että kaupungin homma on huolehtia julkisen liikenteen laadusta; konsteista sen parantamiseen toiste.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

ämpee

Quote from: junakohtaus on 13.03.2013, 23:24:59
Onhan ne samat luolat väestönsuojaa myös, mutta henkilöauto syö pirusti tilaa ja juuri tila on se, mikä on kaupungissa kortilla.

Ja mähän en siis tosiaan vastusta autoilua, kaupungissakaan. Mä olen vain sitä mieltä, että parkkihalli kuuluu käyttäjien eikä naapureiden maksettavaksi ja että kaupungin homma on huolehtia julkisen liikenteen laadusta; konsteista sen parantamiseen toiste.

Helpoin ratkaisu olisi yhtiöittää asuminen ja parkkeeraaminen erillisiksi yhtiöiksi, osallistut omalla kustannuksellasi molempiin jos on tarvetta.
Helppo nakki se ei tietenkään ole, mutta ehkäpä helpoin.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

vilach

Quote from: junakohtaus on 13.03.2013, 15:31:33
Uskokaa tai älkää, maahanmuuttopolitiikka ei ole kaiken takana. Tässä asiassa mamut ovat vain hyvin pieni sivujuonne.
Minä luulet, että maahanmuuttopolitiikka on takana. Nyt helsingistä pakenee laadukas veromaksava väestö esikaupunkeihin. Ne esikaupungit ovat eri kuntia. Jokaisella kunnalla on oma budjetti. Sen takia tosiasia, että kehitysmaalaiset ovat taakka tulee hyvin esiin. Kunnat, joissa on paljon kehitysmaalaisia ovat talousvaikeuksissa. Suurhelsingin ja lähikuntien yhdistäminen yhteen kuntaan mahdollistaisi todella hyvin piilottamaan sen (kehitysmaalaiset ovat taakka) tosiasian. Minusta kannattaa itähelsingistä tehdä erillinen kunta, koska sen takia tulee esille hyvin selvästi tosiasia, että kehitysmaalaiset on taakka, eikä rikkaus.
Quote from: ämpee on 13.03.2013, 16:02:48Uudistuotannosta huolimatta asuntojen hinnat eivät "putoaisi pilvistä"
Lisäämällä uudistuotantoa, jonka hinnassa ei ole ilmaa hinnat putoavat itse. Kysynnän ja tarjonnan laki.
Kerrostaloneliön rakentaminen maksaa alle 2000, eli nyt hinnoissa on hyvin paljon ilmaa.
Tietysti pitää kieltää kaavoittaa omakotitaloja alle 15 kilometrin säteellä keskustasta.
http://liberalismi.net/wiki/Asuminen#Tornitalo_maksaa_30_.25_enemm.C3.A4n
Lue kohta " Rakentamisen hinta".
Quote from: Kaupunkisuunnittelija on 13.03.2013, 19:08:45Muu asuntokanta on tuettua asumista.
Kaupungin vuokra-asunnot eivät ole tuettuja, koska niiden vuokrat eivät ole halpoja. Tuettu asuminen on kun henkilö saa asumistukea, asuuko hän kaupungin asunnossa vai yksityisessä ei ole väliä. Jos henkilö maksaa kaupungin asunnon vuokraa itse, niin se ei ole tuettua asumista.
Quote from: ämpee on 13.03.2013, 21:51:23Pula asunnoista kaiketi edelleenkin on se kaikkein suurin tekijä, ja missä määrin haluttomuus rakentaa, sekä missä määrin kannattamattomuus rakentaa, olisi tutkimisen arvoinen seikka.
kannattamattomuus rakentaa?! Todellinen rakentamisen hinta on alle 2000, mutta myydään yli 4000 eurolla.
QuoteEhkä selkein tapa olisi laittaa kädet pystyyn, ja antaa markkinoiden ratkaista, lopettaa sosiaalinen asuttaminen nykymuodossaan, ja pitää kovempaa kiinni siitä, että se joka maksaa asumisen myös päättää sen sijainnin
Nyt asumistuet ovat niin suria, että voi asua yksityisessäkin vuokra-asunnossa. Eli ongelma on asumistuessa.
Quote from: Tom PackalenYhden kunnan malli ei heikentäisi kansalaisen mahdollisuutta vaikuttaa asioihin.
Euroopan liittovaltio ei heikentäisi kansalaisen mahdollisuutta vaikuttaa asioihin.
Quote from: Tom PackalenLaki, joka nostaisi kaavoitetulla alueella olevan, aiemmin rakentamattoman tontin kiinteistöveroa kymmeneen prosenttiin, kannustaisi ihmisiä myymään tonttejaan.
Mikä estää tekemästä sitä nyt?

-PPT-

Vähän vaikeata sympatiseerata ihmisiä, jotka valittavat, että ei ole varaa asua omakotitalossa Helsingissä. Jos se omakotitalo on asia, josta ei voi tinkiä niin sitten joutuu harkitsemaan Vihtiä, Nurmijärveä yms. Jos taas Helsinki on asia, josta ei voi tinkiä niin siten joutuu harkitsemaan kerrostaloasumista.

junakohtaus

Quote from: ämpee on 13.03.2013, 23:29:46
Quote from: junakohtaus on 13.03.2013, 23:24:59
Onhan ne samat luolat väestönsuojaa myös, mutta henkilöauto syö pirusti tilaa ja juuri tila on se, mikä on kaupungissa kortilla.

Ja mähän en siis tosiaan vastusta autoilua, kaupungissakaan. Mä olen vain sitä mieltä, että parkkihalli kuuluu käyttäjien eikä naapureiden maksettavaksi ja että kaupungin homma on huolehtia julkisen liikenteen laadusta; konsteista sen parantamiseen toiste.

Helpoin ratkaisu olisi yhtiöittää asuminen ja parkkeeraaminen erillisiksi yhtiöiksi, osallistut omalla kustannuksellasi molempiin jos on tarvetta.
Helppo nakki se ei tietenkään ole, mutta ehkäpä helpoin.

Jotain tuollaista tässä on yritetty #toisaalla saada aikaan. Pahiten pistää vastaan Kokoomus eikä Helsingissä voi saada toteutumaan mitään, mitä Kokoomus tosissaan jarruttaa.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

junakohtaus

Quote from: -PPT- on 14.03.2013, 01:51:51
Vähän vaikeata sympatiseerata ihmisiä, jotka valittavat, että ei ole varaa asua omakotitalossa Helsingissä. Jos se omakotitalo on asia, josta ei voi tinkiä niin sitten joutuu harkitsemaan Vihtiä, Nurmijärveä yms. Jos taas Helsinki on asia, josta ei voi tinkiä niin siten joutuu harkitsemaan kerrostaloasumista.

Olen asiallisesti samaa mieltä kanssasi, mutta ei kai täällä tuota nyt sillä lailla ole näkynyt?
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

P

Quote from: ämpee on 13.03.2013, 16:02:48
Quote from: Jani Rantala on 13.03.2013, 14:57:46
http://tompackalen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/135078-yksi-iso-helsinki-pudottaa-asuntojen-hinnat-pilvista

Vai että pääkaupunkiseudun maaperä lisääntyisi sillä kun tehtäisiin yksi suurhelsinki. Kysymys kuluu että miksi jo nyt ei voi muuttaa rakennussäädöksiä ja kaavoittaa lisää maata. Yksi suurhelsinki tarkoittaisi sitä että asiansa hyvinhoitaneet joutuisi maksamaan muiden töppäilyjä. Saisi joku sanoa ääneen sen että sipoot ja muut eivät kaavoita kerrostalolähiöitä mamuille.  Jos maahanmuuttopolitiikkaa järkeistettäisiin kaavoituksen ja rakennusmääräysten ohella niin asuntojen hinnat kääntyisi laskuun. Sipoot yms eivät tule nykymallilla hyväksymään kuntaliitoksia mistään hinnasta.

Tätä puheenvuoron otsikkoa minäkin katselin, ja ihmettelin kovasti siinä esitettyä väittämää.
Mikäli rajat poistettaisiin heti ja nyt, ei asuntojen hinnoissa tapahtuisi yhtään mitään, ja rajoja poistamattakin voitaisiin rakentaan uudistuotantoa vaikka kuinka ja paljon, jos siihen vain yhteisymmärrystä löytyy.

Uudistuotannosta huolimatta asuntojen hinnat eivät "putoaisi pilvistä", ellei jollain ihmeen konstilla saataisi aikaan niin suurta ylituotantoa, että tällä niiden asuntojen hinnat todellakin putoaisivat, joka johtaisi taas siihen, ettei niillä alentuneilla hinnoilla olisi enää kannattavaa rakentaa, joka johtaisi siihen, että asuntojen hinnat taas aikanaan lähtisivät nousuun.

Nykyistä pulaa ylläpitää myös uustuotannon hinnat, ei ole kannattavaa rakentaa rahattomille.

Jep. Jutun ydin on asuntopula. Se ne hinnat pitää korkealla. Ja todellakin maahanmuutto ei ole ihan pikkusivujouni, joka pitää asuntopulaa yllä. Joka yhdeksäs Helsingissä on nykyään mamuperäinen. Noin ei ollut 10v. sitten. Jonnekin nämä saapuneet on pitänyt asuttaa. Pääosin kunnallisiin asuntoihin ja yksityisiltä asumis- ja toimeentulotuella vuokrattuihin asuntoihin. Nämä ovat sitten poissa normaalista asuntotarjonnasta.

Ja tosiaan kaavoitus on todella tahallaan pidetty Helsingissä hitaana ja rajallisena, koska niin moni hyötyy asuntojen ja maanhinnan noususta. Maanomistajat, rakennusliikkeet, niitä rahoittavat pankit, verottaja ..  Jos sosiaalisperäistä maahanmuuttoa ei olisi syntynyt nostamaan omalta osaltaan muun tuon inertian rinnalla asumisen hintaa, niin se olisi noiden toimesta keksitty..  Ellei se ole...

http://cms.hommaforum.org/index.php?option=com_content&view=article&id=763:hankamaki-maahanmuuttajat-syyllisia&catid=9:kannanottoja&Itemid=25

Pelkkä "suurkunta" ei tule mitään ratkaisemaan koska hintoja ylläpitävä "pula" on suurelta osin ihan tietoisesti aiheutettu,  koska se tekee niin paljon rahaa tiettyjen tahojen taskuihin.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

P

Quote from: Perttu Ahonen on 13.03.2013, 17:26:58

Helsingin talous on kuralla ja Helsinki tarvitsee vastuunkantajia(veronmaksajia) kustantamaan oman edesvastuuttoman politiikkansa tuotoksia. 

Helsingin - Suomen valtakunnan näyteikkunan - tavoite on olla mahdollisimman houkutteleva kohde maahanmuuttajille, koska ding ja dong..kyllä tiedätte - rikkaus ja voimavara.  Mutta mikä on totuus?  http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/149562-maahanmuuttopolitiikka-ontuu-molemmin-jaloin

Jokainen kaiketi osaa pähkäillä sitä, kuinka paljon vuokrakasarmit ja kurjuuden keskittymät houkuttelevat osaavaa työvoimaa ja kuinka paljon virikkeelliset osaamattomuuskeskukset houkuttelevat luokseen osaamattomia sosiaaliturvan varassa lähtöelintasoaan korottamaan pyrkiviä kulttuurin rikastajia.  Niin aivan.

QuoteHelsingin seudulle vuonna 2009 laaditun väestöennusteen perusvaihtoehdonmukaan seudun väkilukukasvaa nykyisestä 1,32 miljoonasta 1,6 miljoonaan vuoteen 2030 mennessä. Äidinkielenään
muuta kuin suomea, ruotsia tai saamea puhuvia asuuseudulla nyt 100 000, ja heidän määränsä ennustetaan kasvavan tänäaikana 245 000:een.
Helsingin seudulla asuuneljännes Suomen asukkaista. Seudulla asui 69 470 ulkomaan kansalaista
vuoden vaihteessa 2008/2009, mikä on 48,5 prosenttia Suomessa asuvista ulkomaan kansalaisista.
Äidinkielenään muuta kuin suomea, ruot ia ja saamea puhuvia asuiseudulla 99 124 henkeä eli 52
prosenttia koko maan vieraskielisestä väestöstä. Vuonna 2000 heitä oli vajaat 49 000, joten vieraskielisten määrä on tällä vuosituhannella kaksinkertaistunut.
Erityisesti afrikkalais- ja etelä-aasialais taustaiset ovat keskittyneet Helsinginseudulle. Suomemen kuudenneksi suurimmasta kieliryhmästä, somalinkielisistä, 84 prosenttia asuu Helsinginseudulla ja Eteä-Aasiankieliryhmistä yli 75 prosenttia.
Helsinginseutu sai vuosina 2005–2008 kolmeneljäsosaa muuttovoitostaan
ulkomai ta vieraskielisestä väestöstä. Kotimaastakin saadusta muuttovoitosta puolet olivieraskielisiä. Siten seudun näiden vuosien muuttovoitosta 90 prosenttia koostui vieraskielisestä väestöstä.
Äidinkieli valittiin ennusteen lähtökohdaksi siksi, että se heijastaa kansalaisuuden saannin jälkeenkin asukkaan taustaa ja kulttuuria. Lisäksi kielel ä on
palvelujen tarjo jan kannalta keskei en merkitys.
Vieraskielisen väestön äidinkielirakenne kunnittain
Helsingin seudulla
Vieraskielisten osuus koko Helsingin seudun väestös tä li 7,5 prosenttia vuodenvaihteessa
2008/2009. Helsingissä vieraskielisen väestön osuus oli 9,6 prosenttia, Vantaalla 8,4 prosenttia ja
Espoossa 8,0 prosenttia. Vieraskielinen väestö on seudulla keskittynyt pääkaupunkiseudulle, sillä
kehys alueella heidän osuutensa oli vain 2,6 prosenttia väestöstä.
http://www.hel.fi/wps/wcm/connect/c014c5804a524d1e8eaacf1e71b6be69/vieraskielisen+v%C3%A4st%C3%B6n+ennuste+helsingin+seudulla+2010-2030.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=c014c5804a524d1e8eaacf1e71b6be69

Minne keskittyy "etuus"maahanmuuttajat?  Pääsääntöisesti metron/junaradan varrella oleviin kasvulähiöihin, joissa on palvelut ja ostoskeskukset.

Ja keskittyminen syrjäyttää itse oman vuokransa ja veronsa maksat pieni ja keskipalkkaiset tuolta työpaikkojensa läheltä ja pukkaa heidät Hyvinkäälle, Porvooseen, Inkooseen.. Jossa heillä on varaa asua. Hip hei tätä rikkautta, mikä meille on hankittu.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

P

Quote from: Mika.H on 13.03.2013, 17:40:36
Helsingin kaupunginjohtaja jussi pajunen lokakuussa 2006 kirjoitti näin...
http://blogs.hel.fi/pajunen/2006/10/index.html

4.10.2006
Varoitus: Asuntojen hinnat laskevat

Pörssiyhtiöiden kuuluu antaa tulosvaroituksia. Kuluttajatuotteisiin on liitettävä niiden käytön turvallisuuteen liittyviä varoituksia. Liityn nyt varoitusten antajien joukkoon:
Asuntojen hinnat tulevat lähivuosina Helsingissä laskemaan. Lasku koskee kaikkia asuntotyyppejä ja sekä omistus- että vuokra-asuntoja.

Helsingin kaupungin oma tonttitarjonta kasvaa lähitulevaisuudessa voimakkaasti. Vuosaaren satama aloittaa toimintansa kahden vuoden päästä. Silloin aukeaa tie Jätkasaaren, Kalasataman ja Keski-Pasilan rakentamiselle. Ne tiivistävät kantakaupunkia ja lisäävät ennen kaikkea kerrostalorakentamista. Vuoden 2010 loppuun mennessä päättyvät Laajasalon öljysataman alueen nykyisten toimintojen vuokrasopimukset. Kruunuvuorenrannan asuntoalue tarjoaa ainutlaatuisen merellisen asuinympäristön sekä kerrostalo- että pientaloasumiseen. Kun Sipoon läntiset ranta-alueet liitetään Helsinkiin, voidaan niiden rakentaminen aloittaa pikaisesti, jolloin pääasiallisena talotyyppinä ovat kaupunkimaiset pientalot.

Kaupunki omistaa merkittävän osan näiden kaikkien alueiden maapohjasta. Tontinomistajana se voi edetää sekä kaavoituksessa että tonttien luovutuksessa ripeästi. Tämä tarkoittaa sitä, että asuntotonttien tarjonta tulee voimakkaasti kasvamaan. Silloin kysyntä ja tarjonta kohtaavat alemmalla hintatasolla. Hinnat laskevat.

Rahamarkkinoiden toiminta on kaupungin vaikutusvallan ulkopuolella. Niiden toimintaa en voi tietenkään ennustaa.

--------------------

Helsingillä on siis JO mittava valmiiksi kaavoitettu maaomaisuus, mutta asuntojen hinta ei laske.

Kertokaas mitä kuntarajan muutos tuohon vaikuttaisi?

Ei mitenkään. Grynderit maasuttavat politikkoja suoraan ja luultavasti vaalitukena. Kyseessä on isot rahat tietyille tahoille, kun asuntojen hintoja saadaan keploteltua ylös tuolla "asuntopula" tempulla.  Uuden suur-Helsingin kohdalla vain kaupungin hallussa olevan rakentamattoman maa-alan määrä kasvaisi.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Hämeenlinnan Oraakkeli

Quote from: junakohtaus on 13.03.2013, 23:13:40
Hei hei hei. Fakta, ei mielipide. Pakko rakentaa autopaikkoja sen mukaan, että autoja on yli sen, mikä Espoossa keskimäärin. En mä tätä mistään hatusta vedä.

Taloyhtiöillä on oikeasti velvoite rakentaa tietty määrä pysäköintipaikkoja, vaikka se sijaitsisi hyvien liikenneyhteyksien varrella.
Tämä on typerä laki, joka tulisi poistaa. Tässä naapurustossakin on tyjä parkkihalli, kun piti rakentaa velvoitepysäköintiä.

P

Quote from: vilach on 14.03.2013, 00:55:15
Quote from: Tom PackalenLaki, joka nostaisi kaavoitetulla alueella olevan, aiemmin rakentamattoman tontin kiinteistöveroa kymmeneen prosenttiin, kannustaisi ihmisiä myymään tonttejaan.
Mikä estää tekemästä sitä nyt?

Ei auta kaupunkiin. Kaupunki ei maksa kiinteistöveroa ja omistaa suurimman osan vapaasta kaavoittamattomasta maasta. Tuo johtaisi siihen, että yksityisten maat lypsettäisiin raknetamiseen ja kaupungin monopoli pantata maata maailman tappiin vain kasvaisi. Kaupungille pitäisi tulla vastaava velvoite maanomistajana.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

junakohtaus

QuoteTämä on typerä laki, joka tulisi poistaa. Tässä naapurustossakin on tyjä parkkihalli, kun piti rakentaa velvoitepysäköintiä.

Se ei itse asiassa oikein ole edes laki. Laki toki puhuu jotain velvoitteesta järjestää riittävä pysäköinti, mutta kunnalla on oikeus itsenäisesti määritellä mikä sitä on. Tämä ei itse asiassa olisi paljon yhtä lautakuntapäätöstä kummempi asia.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

normi

Quote from: Arvoton on 13.03.2013, 22:31:34
Hesa on jo nyt kolmannen maailman kaatopaikka esikuviensa mukaisesti. Nyt vain osaksi, mutta joka vuosi entistä enemmän. Nyt kuulema 100 000 asukasta, jotka ovat äidinkieleltään muita kuin suomea puhuvia.

Helsinki on kansainvälinen, nykyaikainen, elävä, suvaitsevainen ja monimuotoinen kaupunki, eli tulee lopulta olemaan vielä meidän elinaikanamme vain yksi Detroit. Silloin sen kaupunginjohtaja ei enää saa palkkaa enemmän kuin New Yorkin pormestari. Silloin sen keskimääräinen asuntojen neliöhinta ei enää ole sama kuin Tokiossa ja Moskovassa. Ihan saman tekevää, kuuluuko Vantaa siihen silloin. Ei silloin ole enää Vantaatakaan, vaan kasa jengien ja rikollisten hallitsemia reviireitä. Kuten briteissä lähiöt.

Vaikkei tuohon päädyttäisikään niin suunta on selvä, joten kehotan suomalaisia vetämään johtopäätökset ajoissa ja tuovansa lapsensa turvaan pääkaupunkiseudun ulkopuolelle. Toinen vaihtoehto on kääntää tuo "väistämätön" kehitys toiseen suuntaan.
Impossible situations can become possible miracles

nevahood

Keskimääräinen asunnon hinta voi toki laskea, mutta paikallisesti sillä ei juuri ole merkitystä.

Liitetään pala Tunturi-Lappia tai Etelä-Savoa Helsinkiin, niin saadaan keskimääräiset tonttihinnat laskemaan. Keskimääräisesti halpaa sen jälkeen asua Helsingissä...

Eli vaikka koko Suomi yhdistettäisi yhdeksi Suur-Stadiksi, niin silti ne kalliit asuinalueet säilyvät kalliina ja halvat halpoina. Jos haluaa asua edullisemmin kuin keskikaupungilla, täytyy muuttaa hieman kauemmaksi - joskus jopa kuntarajan yli. Itse asiassa samalla saattaa tulla säästäneeksi myös kunnallisveroissa, joten pieni muuttopaine tulee jo siitäkin syystä. Sekös helsinkiläisiä ärsyttää, kun parempituloiset asustelevat Kauniaisissa. Mut hei, ovatpahan viemässä kallista tonttimaata muualta, eli Helsinki säästää selvästi.

Tontteja kyllä saadaan kaavottamalla lisää. Se ei ole ongelma. Ei tarvitse edes Malmin kenttää rakentaa täyteen ilmailuharrastajien kiusaksi. Ongelman ydin on siinä, ettei näihin halpoihin asumuksiin saada taloutta hyödyttäviä asukkaita. Ei, vaikka avattaisi ilmasilta suoraan Afrikan sarvesta tuomaan lisää työvoimareserviä.
Suurkiihottaja Runeberg

junakohtaus

Tota tota. Tossa on aika monta juttua.

Ihan ensimmäiseksi autoista pitää tajuta, että ne eivät pysy siinä, mihin ne laittaa. Henkilöauton huima suosio johtuu juuri siitä, että se on niin notkea liikennejärjestelmä. Parkkipaikka on vain yksi pieni osa henkilöauton tilantarpeesta ja kokonaisuudessa se ainoa palikka, joka on ratkaistavissa ihan vain rahalla, jos sitä joku suostuu fikasta kaivamaan.

On myös niin, että pellot ja Malmi ovat varsin huonoa rakennusmaata ja perustaminen niille maksaa oikein tosi, tosi paljon. Suuressa mittakaavassa hyvää rakennusmaata ei ole ihan kauheasti jäljellä ja enimmäkseen se on varattu väylien suoja-alueiksi. Kaikki voivat itse päissään pohtia tarvitaanko kaupungissa enemmän taloja vai moottoritienvartta.

Siitä olen samaa mieltä, kukapa ei olisi, että jo ykköskehän sisäpuolelle asuttaisi vaivatta miljoonan - kaksi, jos saisi tehdä oikeaa kaupunkia. Nykyisin varsinaisen kaupungin rakentaminen on kuitenkin muutamallakin tavalla kielletty (fakta, ei mielipide) ja nykysäännöksillä ei oikeastaan saa tehdä kuin Mäntsälää.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Johannes Nieminen

Quote from: junakohtaus on 14.03.2013, 09:26:21
QuoteTämä on typerä laki, joka tulisi poistaa. Tässä naapurustossakin on tyjä parkkihalli, kun piti rakentaa velvoitepysäköintiä.

Se ei itse asiassa oikein ole edes laki. Laki toki puhuu jotain velvoitteesta järjestää riittävä pysäköinti, mutta kunnalla on oikeus itsenäisesti määritellä mikä sitä on. Tämä ei itse asiassa olisi paljon yhtä lautakuntapäätöstä kummempi asia.

Siis kyse on pelkästään asemakaavasta. Siinä voidaan määritellä velvoitepaikkojen määrä tai että niitä ei ole. Helsinki nyt vain on ottanut oman ohjesääntönsä, josta ei ilmeisesti haluta poiketa. Sen tiedän, että Vantaalla on ryhdytty rakentamaan asunto-osakeyhtiöitä, joissa velvoitepaikkojen määrästä on tehty poikkeus. Kuntaliitolla oli jossain vaiheessa jokin selvitys, jossa todettiin ohjesääntöjen laskennalliset haasteet, eli käytännössä tietyillä alueilla velvoitetaan rakentamaan liikaa autopaikkoja ja toisaalla taas liian vähän.
Yksi Nuivan Vaalimanifestin alkuperäisistä allekirjoittajista.
Vantaan kaupunginvaltuutettu 2009-2017

junakohtaus

Ilmeisesti olisi sittenkin pitänyt avata vähän enemmän sitä alkua, jolle tuhahtelit. Henkilöautoon perustuva kaupunkirakenne tarvitsee liikenneinfransa (kuten itsekin totesit luetellessasi mitä kaikkea Jonkun pitäisi rakentaa että paletti toimisi) ja se maksaa som fan. Tätä minä tarkoitin sanoessani, että auto ei pysy siinä, mihin sen laittaa. Vetäisit tuossa nimittäin ainakin miljardilla väylää ja risteystä tosta vaan, todennäköisemmin useammalla.

Yhden Hertttoniemen liikenneympyräremontin (joka tarvitaan ennen kaikkea, että Normi; ei meidän normimme vaan liikennenormi, olisi tyytyväinen ja vähemmän, että autoilijan elämä helpottuisi minuutilla-parilla) hinnalla vetää kivasti ehkä noin 20 kilsaa pikaratikkakiskoa ja sen välityskyky hakkaa moottoritienkin.

Siitä voidaan sitten olla mieltä ja mieltä millaista on hyvä ympäristö, mutta kysyntäpaine väittää, että eniten Stadista puuttuu oikeaa kaupunkia, sellaista minkä paljaalla silmällä tunnistaa kaupungiksi. Lähiöitä ja omakoti- sekä rivarimattoa meillä on jo varsin kivasti. (Tässä kohtaa on sitten muuten syytä huomauttaa, että lähiö ei ole tiivistä rakentamista. Sellaisen tehokkuudet ovat samaa luokkaa väljänpuoleisen omakotialueen kanssa.)

Kaikkein tärkeintä on kuitenkin tajuta, että jos lähdetään rakentamaan henkilöauton varaan, synnytetään itseään ruokkiva masiina. Hajallaan oleva asutus tuottaa lisää hajallaan olevaa asutusta ja ruuhkat tuottavat lisää ruuhkia.

Eikä se 90 000 muuten mihinkään riitä.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

P

Quote from: junakohtaus on 14.03.2013, 11:50:43Eikä se 90 000 muuten mihinkään riitä.

No ei riitä, jos tavoitteena on tosiaan haalia Helsingin populaatioon 25% mamuja vuodeksi 2030. Kun ilmasillalla tuupataan porukkaan maan rajojen ulkopuolelta Helsinkiin, niin mikään ei riitä - tai siis - kyllä se yhteiskunnan maksukyky niiaa ennemmin tai myöhemmin.

Suomen omalla negatiivisella väestönkasvulla ( siis perunanenien väestönkasvu) ja pienentyneellä muuttoliikkeellä pk-seudulle, riittäisi.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991