News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Työssäkäyvien köyhien luokka kasvaa – ”Ei varaa lääkkeisiin”

Started by Rastafari, 12.03.2013, 17:27:52

Previous topic - Next topic

Rastafari

Ei nyt ihan tuore, mutta ajatonta ongelmaa pääsin aitiopaikalta todistamaan

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/tyossakayvien-koyhien-luokka-kasvaa---ei-varaa-laakkeisiin/2013/03/1716928
QuoteTyössäkäyvien köyhien luokka kasvaa – "Ei varaa lääkkeisiin"

Pienituloiset työssäkäyvät joutuvat tinkimään yhä useammin tarvitsemastaan lääkehoidosta.

Kelan teettämään tutkimukseen vastanneista joka kymmenes kertoi jättäneensä ostamatta lääkkeitä viimeisen vuoden aikana, koska heillä ei ollut niihin varaa.

Kelan erikoistutkija Ilpo Airio sanoo, että ongelma vaivaa etenkin pääkaupunkiseudulla asuvia.

– Pääkaupunkiseudulla täytyy olla hyvätuloinen, että pystyy elinkustannuksensa kattamaan. Pienituloisuuden ja heikon terveydentilan yhdistelmä johtaa helposti siihen, että jostain joudutaan tinkimään, Airio sanoo.

Airio toteaa, että lääkkeiden omavastuut ovat pienituloiselle todella suuria. Summat nousevat 600-700 euroon vuodessa.

Korkeat kustannukset haittaavat etenkin pitkäaikaissairaita ja työmarkkinatuella eläviä, joista jopa kolmas ei pysty ostamaan tarvitsemiaan lääkkeitä.

– Se on pikavoitto valtiolle, jos lääkekustannusmenot ovat matalammat. Toisaalta se johtaa siihen, että kyseisten ihmisten terveydentila heikkenee ja he joutuvat hakeutumaan myöhemmin kalliisiin hoitoihin. Tämä voi olla aika yllättävä suuri kuluerä, Airio huomauttaa.

(MTV3)

Ja tämähän ei ole puppua, vaan täyttä elämää. Tänään sain kuulla reilujenkerhon päätöksestä, mutta palataan hetki ajassa tapahtumaketjun syntysijoilta aina tähänpäivään:

Käytin vähäntakas yhtä tuttua arvauskeskuksessa, kun oli saanut aika ilkeen tulehduksen ja oli skidisti huonossa hapessa. Ei siinä mitään ja lääkintäneuvos pisti vielä lapulle rohtojakin, mutta mutta oli sellanen aika kuusta, että sovittiin kuitenkin sillaila, että maksoin lääkkeet, että saisi tyyppi vielä hiukan ostettua safkaa, eli rahat oli aika finaalissa, vaikka summa ei ollutkaan kun reilu 20€.

Siis maksoin apteekissa kortillani tyypin resepti ostokset ja kuitit hänelle myös annoin.  Sitten tuli aika täytellä sossun lipukkeita, joista tietty ilmeni lääkkeiden osalta, ettei ole hänen ostamiaan, jollon niitä ei myöskään hänelle korvata, sekä lisäksi, katsoivat tuloksi kyseisen reilun parikymppiä, koska olin hänelle ostellut

Jos tyypillä olisi ollut rahaa, hän olisi saanut sossusta takaisin lääkekustannukset, mutta nyt lääkkeet menivät omaan piikkiin, sekä rokotettiin olemattomasta tulosta, eli pakkasella tälläkertaa n. 45€, joka oikeesti iso raha, kun laskennallinen perusturva summa on muistaakseni (voin olla väärässä) n.470€

Otin tapauksen aika henkilökohtaisesti, koska olen tavallaan "osasyyllinen", ja lupasin kirjailla sellaisen valituksen, että alkaa päitäputoileen...vituttaa vaan niin vitusti tuollanen, että jos kyseessä on VHM, niin kaikenmoinen inhimillisyys ja järjenkäyttö ei ole sallittua...mutta toisaalta, ymmärtäähän sen, ettei ole milläänmuotoa mediaseksikästä paapoa valkoista luuseria.

Ja niin, tyyppi tervehty lääkityksen ansiosta viuhvauh ja maksoi lääkkensäkin!

Koitan muistaa raportoida aikanaan lisää tapauksesta
Rastafari ensimmäisessä polvessa
Rastafareille leimallisia piirteitä on myös haave mustien paluumuutosta Afrikkaan

Taimi

Joo. Jos antaa köyhälle rahaa, se pitää tehdä niin etteivät rahansiirrot näy tilillä. Ne katsotaan tuloiksi. Eli seteli käteen. Et ole ensimmäinen jolle noin on käynyt. Nimenomaan työttömien kohdalla tuo on tarkkaa, sillä työtön saa kaikki lääkekorvaukset sossusta.

Muutoin voi sanoa, että varsinkin silloin kun rahaa on vähän, merkitsee paljon mihin sitä käyttää. Kannattaa esimerkiksi laskea, paljonko menee rahaa kuukaudessa tupakkatuotteisiin, se on yllättävän paljon. Mitä muuta sillä samalla rahalla voisi kuukausittain saada? Ainakin syödä paremmin. Kerran kaupan kassalla keräsin sapuskoita kassiini. Perässä tuleva pariskunta laski hihnalle kaljapulloja ja röökiaskeja, mahd. lenkkimakkaran palan. Nainen katsoi ostoksiani ja sanoi miehelle haikealla äänellä: "miks toisilla on varaa kaikkeen?" Heidän ostoksensa maksoivat enemmän kuin minun.

Alkuasukas

700€ on alle 2€ päivässä. Sen saa vaikka pulloja keräämällä.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Impivaaranilves

Quote from: Taimi on 12.03.2013, 17:49:11
Joo. Jos antaa köyhälle rahaa, se pitää tehdä niin etteivät rahansiirrot näy tilillä. Ne katsotaan tuloiksi. Eli seteli käteen. Et ole ensimmäinen jolle noin on käynyt. Nimenomaan työttömien kohdalla tuo on tarkkaa, sillä työtön saa kaikki lääkekorvaukset sossusta.

Ainoastaan lain mukaan, soppalat ei paljoa laista kuitenkaan välitä.
Quote from: Alkuasukas on 12.03.2013, 17:55:06
700€ on alle 2€ päivässä. Sen saa vaikka pulloja keräämällä.
Aika kilpailtu ala taitaa olla, heti uskon että saa kun videon laitat jossa keräät sen kaksi euroa päivässä.

Micke90

Ei Suomessa ole niin köyhiä ihmisiä, että lääkkeet jäisivät sen takia ostamatta. Toimeentulotukea on mahdollista saada lääkkeisiin ja muihin välttämättömiin asioihin. Olet oikeutettu toimeentulotukeen, jos tulosi eivät riitä

a) asumiseen

b) sähköön

c) terveydenhoitoon

d) lasten päivähoitoon

e) työmatkoihin

f) muihin välttämättömiin menoihin

Palkkatuloista jätetään toimeentulotuessa huomioimatta 20 % 150 €/kk asti.

Toni R Jyväskylästä

Hassua että vaikka tekisi kuinka tiukkaa rahasta, niin bentso-respat pitää aina laittaa laulamaan, vituttaa vähemmän köyhyys kun on bentsoa suonissa.

Micke90

Quote from: Toni R Jyväskylästä on 12.03.2013, 18:04:45
Hassua että vaikka tekisi kuinka tiukkaa rahasta, niin bentso-respat pitää aina laittaa laulamaan, vituttaa vähemmän köyhyys kun on bentsoa suonissa.

Ja niihinkin on mahdollista saada maksusitoumus sossusta.  8)

Impivaaranilves

Quote from: Micke90 on 12.03.2013, 18:01:57
Ei Suomessa ole niin köyhiä ihmisiä, että lääkkeet jäisivät sen takia ostamatta. Toimeentulotukea on mahdollista saada lääkkeisiin ja muihin välttämättömiin asioihin. Olet oikeutettu toimeentulotukeen, jos tulosi eivät riitä

On minulla ainakin jäänyt. Pitäisihän sen soppalan maksaa vaan kun eivät noudata lakia. Sinne on myös viety apteekista lappusia ja suoraanhan ne on sitten ulosottoon menneet kun eivät ole maksaneet. Eivät muutakaan ole maksaneet sen puoleen.

Micke90

Quote from: Impivaaranilves on 12.03.2013, 18:09:08

On minulla ainakin jäänyt. Pitäisihän sen soppalan maksaa vaan kun eivät noudata lakia. Sinne on myös viety apteekista lappusia ja suoraanhan ne on sitten ulosottoon menneet kun eivät ole maksaneet. Eivät muutakaan ole maksaneet sen puoleen.

Vai niin. No, siitä vain valituksia tehtailemaan.

Brandöt

Quote from: Toni R Jyväskylästä
Se onkin yksi hyvä esimerkki tämän yhteiskunnan ylimedikalisoitumisesta.

1NiitäKelanPoikia

Juu, ei lääkkeisiin saa rahaa kuin muutaman viikon viiveellä. ostat ne ja kuskaat kuitin sossuun nii muutaman viikon sisällä tulee rahat. Korvaavat kyllä mutta menee vitunmoiseksi pelleilyksi. Ja kun itsellä ei ole tarvetta joka kuussa käydä sossussa, niin jos on ostanut lääkkeet kuukaudeksi edellisen kuukauden aikana, niihin ei saa korvausta eikä tämän kuun lasku enää kelpaa enskuussa...
Sananvapauteen kuuluu aina vastuu. Sananvapaudella on myös rajansa. Siihen ei kuulu oikeus sanoa laittomuuksia...
-Jukka Holmberg, Medialiitto

Impivaaranilves

Quote from: Micke90 on 12.03.2013, 18:11:53
Quote from: Impivaaranilves on 12.03.2013, 18:09:08

Vai niin. No, siitä vain valituksia tehtailemaan.
On tehty. Eivät käsittele joten ei saa oikeuteen asti.
Tuttava on yrittänyt myös käräjäoikeuteen (eli ei hallinto-oikeuteen) joskus, ei toiminut sekään, mutta kyllähän nämä jossain länsimaassa voisikin toimia.

Rastafari

Quote from: Taimi on 12.03.2013, 17:49:11

Muutoin voi sanoa, että varsinkin silloin kun rahaa on vähän, merkitsee paljon mihin sitä käyttää. Kannattaa esimerkiksi laskea, paljonko menee rahaa kuukaudessa tupakkatuotteisiin, se on yllättävän paljon. Mitä muuta sillä samalla rahalla voisi kuukausittain saada? Ainakin syödä paremmin. Kerran kaupan kassalla keräsin sapuskoita kassiini. Perässä tuleva pariskunta laski hihnalle kaljapulloja ja röökiaskeja, mahd. lenkkimakkaran palan. Nainen katsoi ostoksiani ja sanoi miehelle haikealla äänellä: "miks toisilla on varaa kaikkeen?" Heidän ostoksensa maksoivat enemmän kuin minun.

Tämä on juuri näin! Mutta jos kyseisessä tapauksessa olisin antanut riihikuivaa (jota itse kannan mukanani vain lähinnä silloin harvoin, kun olen "liikenteessä") niin epäillys käsittelevällä virkailijalla olisi saattanut herätä, että millä maksanut, koska ei nostoja eikä kortti merkintöjä...pimeitä tuloja TÄH? Tilillä oleva summa ei olisi tässä ihan riittänyt resepti ostoksiin, joten pattitilanne.

Onhan näitä tapauksia, että vaikkapa vanhemmat pistäneen "joululahjaksi" jälkikasvulleen rahaa tilille, niin ainoa ilo on ollut vanhenpien hetkellinen antamisen ilo, ja hyötyjänä yhteiskunta :facepalm:

Mitä tulee ohi varsinaisen aiheen, sitten vaikkapa alkoholin veronkiristelyyn logiikalla, mitä kalliinpaa, sitä tarkemmin sitä osteltaisiin? Tuo on niin ihmeellinen näkökanta, ettei pysty käsittämään, sillä koskee vain vähävaraisia, ja onko lainsäätäjä huolissaan vain vähävaraisten alkoholiongelmista? Jos Jeppe juo, niin syvenpi syy siihen ei liene alkomaholin hinta, vaan jokin syvenpi yhteiskunnallinen syy, jota ei pysty ratkaisemaan kiristämällä verotusta. Päinvaston, Jepelle tulee yhä enemmän ongelmia (syytä juoda) , koska raha ei riitä kunnolliseen ravintoon, tai mikinkään muuhunkaan...vitullinen oravanpyörä, joka ei koske vakaavaraisia ongelmakäyttäjiä.
On olemassa joitakin 0-tutkimuksia, että alkoholin kulutus nousi, kun taannoin veronalennusta koitettiin ja tilastot varmasti oikeaa käyrää näyttivätkin, koska esim. Viron tuonti väheni vähemmän kannattavana, ja näidenpohjalta kansaa lähdetään terveyttämään alkomaholin pirulta :facepalm:

Aloituksen tyyppi on semi-absolutisti, eli ottaa saunakaljan ja kunnon rentoutuksen 1-3 krt/vuosi
Rastafareille leimallisia piirteitä on myös haave mustien paluumuutosta Afrikkaan

Rastafari

Quote from: Micke90 on 12.03.2013, 18:01:57

a) asumiseen

b) sähköön

c) terveydenhoitoon

d) lasten päivähoitoon

e) työmatkoihin

f) muihin välttämättömiin menoihin

Palkkatuloista jätetään toimeentulotuessa huomioimatta 20 % 150 €/kk asti.

Et tainnut lukea tai ymmärtää aloituksen "tapahtumaa"? On helppo heitellä netistä kopsattua matskua, miten asiat pitäisi olla ,mutta kun elämä on jotain ihan muuta, ja ihan vitun usein "kusetetut" ovat juurikin henkilöitä, jotka ovat oikeasti vähäosaisia, joilla ei ole intternettejä ja taitoja tai kykyjä etsiä tahi puolustaa oikeuksiaan...onneksi olen olemassa, koska tämä ei ihan eka setti, että koitan pitää heikompien puolta...pidä Micke90 sinäkin, äläkä vaahtoa

Micke90

Quote from: Rastafari on 12.03.2013, 18:44:45

Et tainnut lukea tai ymmärtää aloituksen "tapahtumaa"? On helppo heitellä netistä kopsattua matskua, miten asiat pitäisi olla ,mutta kun elämä on jotain ihan muuta, ja ihan vitun usein "kusetetut" ovat juurikin henkilöitä, jotka ovat oikeasti vähäosaisia, joilla ei ole intternettejä ja taitoja tai kykyjä etsiä tahi puolustaa oikeuksiaan...onneksi olen olemassa, koska tämä ei ihan eka setti, että koitan pitää heikompien puolta...pidä Micke90 sinäkin, äläkä vaahtoa

Hah! Luuletko, että olen ihan netistä löytänyt tuon. Todellisuudessa tiedän omasta kokemuksesta, miten naurettavan helppo sossusta on kusettaa rahaa. Siksi suhtaudun äärimmäisen kriittisesti esim. somalien tukijuksauksiin.

Jos ei itse viitsi hakea itselleen kuulua etuuksia, sietääkin jäädä ilman niitä.

Yleisesti ottaen olen sitä mieltä, että sosiaaliturva on varattava vain Suomen omille kansalaisille.

En tiedä, miten muissa kaupungeissa, mutta ainakin Helsingissä lääkkeisiin saa aina myönteisen päätöksen yhteydessä maksusitoumuksen. Miksi ette kaverisi kanssa pyytäneet sellaista?

kaneh_bosm

Quote from: Micke90 on 12.03.2013, 18:53:46Todellisuudessa tiedän omasta kokemuksesta, miten naurettavan helppo sossusta on kusettaa rahaa.

Itse jouduin kerran asioimaan sossussa kun jäin työttömäksi ja samalle ajalle osui pari lääkärikäyntiä. Marssin lääkärilaskujen kanssa sosiaalitoimistoon ja täytin tarvittavat hakemukset. Odotin saavani ehkä n. puolet muutaman satasen laskuista, koska olin kuullut että sossusta on hankala saada rahaa. Sossu hoiti molemmat laskut ja maksoi lisäksi tililleni 300€. Voi tietenkin olla, että jos taas seuraavassa kuussa olisin ollut ruinaamassa lisää niin kohtelu ei olisi ollut yhtä höveliä.

Micke90

Quote from: kaneh_bosm on 12.03.2013, 19:06:42

Itse jouduin kerran asioimaan sossussa kun jäin työttömäksi ja samalle ajalle osui pari lääkärikäyntiä. Marssin lääkärilaskujen kanssa sosiaalitoimistoon ja täytin tarvittavat hakemukset. Odotin saavani ehkä n. puolet muutaman satasen laskuista, koska olin kuullut että sossusta on hankala saada rahaa. Sossu hoiti molemmat laskut ja maksoi lisäksi tililleni 300€. Voi tietenkin olla, että jos taas seuraavassa kuussa olisin ollut ruinaamassa lisää niin kohtelu ei olisi ollut yhtä höveliä.

Jos käy vain silloin tällöin, saa parempaa kohtelua kuin kuselle ja paskalle haisevat juopot. Ainakin minuun köyhänä opiskelijana on suhtauduttu lähes yhtä hyvin kuin kulttuuriamme rikastaviin kaapuystäviimme (= somaleihin).

Impivaaranilves

Quote from: Micke90 on 12.03.2013, 18:53:46Todellisuudessa tiedän omasta kokemuksesta, miten naurettavan helppo sossusta on kusettaa rahaa.

Kertopaaka myös kaupungit joissa toimii niin muuttajia riittänee.

Rastafari

Quote from: Micke90 on 12.03.2013, 18:53:46
Quote from: Rastafari on 12.03.2013, 18:44:45

Hah! Luuletko, että olen ihan netistä löytänyt tuon. Todellisuudessa tiedän omasta kokemuksesta, miten naurettavan helppo sossusta on kusettaa rahaa. Siksi suhtaudun äärimmäisen kriittisesti esim. somalien tukijuksauksiin.

Jos ei itse viitsi hakea itselleen kuulua etuuksia, sietääkin jäädä ilman niitä.

Yleisesti ottaen olen sitä mieltä, että sosiaaliturva on varattava vain Suomen omille kansalaisille.

En tiedä, miten muissa kaupungeissa, mutta ainakin Helsingissä lääkkeisiin saa aina myönteisen päätöksen yhteydessä maksusitoumuksen. Miksi ette kaverisi kanssa pyytäneet sellaista?

Tässäpä tämä pointti :facepalm: Jos olen VHM-asialla, niin vedetään somalit messiin tyyliin, että puhut paskaa...sompuille kun sattuu tapahtumaan asioita erityyliin ilman vaikeuksia.

Miten vitussa enemmän tai vähemmän äkillisee sairauteen ehtii ennakoida hakemaan lääkkeisiin maksusitoutuksia? Pitäiskö otsakkeenmukaisen tapauksen pahan tulehduksen antaa levitä:
a) aika sossusta anoilemaan
b) aika lekuriin
c) aika sossuun kupongilla
d) maksusitoumus  päätös odotelleua
e) postin järkkymätön nopeus
F) apteekki

Kyseisellä kaavalla, paikkakunnasta riippuen, viikko kaksi...pahimmillaan kolmekin

Ei pidä sekoittaa pitkäaikaislääkitystä, joiden hankinnat voi ennakoida, yllättäviin hoitotarpeisiin

Rastafari

Quote from: Micke90 on 12.03.2013, 19:10:23

Jos käy vain silloin tällöin, saa parempaa kohtelua kuin kuselle ja paskalle haisevat juopot. Ainakin minuun köyhänä opiskelijana on suhtauduttu lähes yhtä hyvin kuin kulttuuriamme rikastaviin kaapuystäviimme (= somaleihin).

Mistä tiedät, millaista kohtelua "kaapumme" saa? Hyvä että sinua kohdeltu satunnaisena ihmisenä, mutta uskaltaisin painottaa sitä, että sattumanvaraista, paikkakunnasta ja virkailijasta riippuen...Micke90 saattaa olla myös harvinainen yksittäistapaus :roll:

Adolf Stege

Riippuu paljon virkailijasta ja siitä miellyttääkö pärstä. On kokemuksia.

Lupu(kulkuri)

2 pankkitiliä: toinen virallinen ja toinen "frenditili", minne londaukset. Käytetty vuosikausia tota politiikkaa. Silloin sosiaaliturva menee oikeesen kohteeseen. Ja kaikkihan (?) lainailee silloin tällöin frendeiltä.
Ei sossu ole kiinnostunut heittovipeistä, ellei ne näy tilillä, minne sosiaaliturvafyrkat osoitetaan. Eikä pidäkään olla.
Kaveripolitiikka on omansa juttu.

Mursu

Quote from: Rastafari on 12.03.2013, 17:27:52
Ei nyt ihan tuore, mutta ajatonta ongelmaa pääsin aitiopaikalta todistamaan

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/tyossakayvien-koyhien-luokka-kasvaa---ei-varaa-laakkeisiin/2013/03/1716928
QuoteTyössäkäyvien köyhien luokka kasvaa – "Ei varaa lääkkeisiin"

Pienituloiset työssäkäyvät joutuvat tinkimään yhä useammin tarvitsemastaan lääkehoidosta.

Kelan teettämään tutkimukseen vastanneista joka kymmenes kertoi jättäneensä ostamatta lääkkeitä viimeisen vuoden aikana, koska heillä ei ollut niihin varaa.

Kelan erikoistutkija Ilpo Airio sanoo, että ongelma vaivaa etenkin pääkaupunkiseudulla asuvia.

– Pääkaupunkiseudulla täytyy olla hyvätuloinen, että pystyy elinkustannuksensa kattamaan. Pienituloisuuden ja heikon terveydentilan yhdistelmä johtaa helposti siihen, että jostain joudutaan tinkimään, Airio sanoo.

Airio toteaa, että lääkkeiden omavastuut ovat pienituloiselle todella suuria. Summat nousevat 600-700 euroon vuodessa.

Ylensä Suomessa tuloja on totuttu laskemaan kuukausittain, Miksi tuossa käyttää vuotta? Usein kyse voi olla siitä, että kyllä sitä rahaa olisi ollut, mutta vaikka kolesterolilääkkeen sijaan sillä on ostettu jotain mukavampaa. Sitten voi kerätä sääliä, kun ei ollut rahaa lääkkeisiin.

Pienituloinen joutuu aina tinkimään jostain. Ei tässä ole mitään uutta tai edes mitään, mitä pitäisi jotenkin korjata. Se vain on niin.

Käytin vähäntakas yhtä tuttua arvauskeskuksessa, kun oli saanut aika ilkeen tulehduksen ja oli skidisti huonossa hapessa. Ei siinä mitään ja lääkintäneuvos pisti vielä lapulle rohtojakin, mutta mutta oli sellanen aika kuusta, että sovittiin kuitenkin sillaila, että maksoin lääkkeet, että saisi tyyppi vielä hiukan ostettua safkaa, eli rahat oli aika finaalissa, vaikka summa ei ollutkaan kun reilu 20€.

Siis maksoin apteekissa kortillani tyypin resepti ostokset ja kuitit hänelle myös annoin.  Sitten tuli aika täytellä sossun lipukkeita, joista tietty ilmeni lääkkeiden osalta, ettei ole hänen ostamiaan, jollon niitä ei myöskään

Niin siis kaverisi olisi pitänyt saada rahat saada lääkkeistä rahat sekä sinulta että sossulta?

Micke90

Quote from: Rastafari on 12.03.2013, 19:34:47

Mistä tiedät, millaista kohtelua "kaapumme" saa? Hyvä että sinua kohdeltu satunnaisena ihmisenä, mutta uskaltaisin painottaa sitä, että sattumanvaraista, paikkakunnasta ja virkailijasta riippuen...Micke90 saattaa olla myös harvinainen yksittäistapaus :roll:

Eivät ole ainakaan julkisuudessa pahemmin valitelleen huonoa kohtelua sossussa. Kaikkialla muualla kylläkin.

Lupu(kulkuri)

Otaksun, että Rastafari tarkoittaa edellä kirjoittamaani tilannetta: lainataan kaverille rahaa elämiseen silloin kun lääkemenot perkeleen paljon. Kaveri maksaa lainan takaisin ja sillä selvä. Ketään, tai keitään ei kuseteta.

Micke90

Quote from: Impivaaranilves on 12.03.2013, 19:19:48

Helsinki. Tervetuloa vaan tänne jonon jatkoksi!  ;D

jmm

Quote from: Mursu on 12.03.2013, 20:06:50
Niin siis kaverisi olisi pitänyt saada rahat saada lääkkeistä rahat sekä sinulta että sossulta?

Siis se sossu laski ne kaverilta lääkkeisiin lainatut rahat tuloksi tuon tarinan mukaan, koska ne oli maksettu jonkun muun kortilla.
"The difference between a cult and religion? A cult is led by a guy who knows it's bullshit. In a religion, that guy is dead." - Joe Rogan

Lupu(kulkuri)

Quote from: Micke90 on 12.03.2013, 20:25:41
Quote from: Impivaaranilves on 12.03.2013, 19:19:48

Helsinki. Tervetuloa vaan tänne jonon jatkoksi!  ;D

Impivaaranilveksen jubina mielenkiintoinen, mut mut: kyllä äärimmäisissä tilanteissa kaveriverkosto on ihan ensimmäinen tukipiste ennen "virallisia" vastaavia. Itselleni kaveriporukoitten tuki oli kaikkein tärkein taannoin, että pääsi taas ihmisten ilmoille ja jopa jeesaan muita.
Joillain natsaa varmaan ihan "virallistakin" kautta luhistumisen nousu; ittellä kaverit tärkeimpiä.
Saattaa olla, että vaihtelee vieläkin eri kaupunkien/kuntien sosiaalipolitiikka. Aikoinaan(1988 - 1992) oli niheistä kaikkialla.

Rastafari

Quote from: jmm on 12.03.2013, 20:39:18
Quote from: Mursu on 12.03.2013, 20:06:50

Siis se sossu laski ne kaverilta lääkkeisiin lainatut rahat tuloksi tuon tarinan mukaan, koska ne oli maksettu jonkun muun kortilla.
2

Siis jees.

Micke90

Quote from: Rastafari on 12.03.2013, 22:24:37

Siis jees.

Eihän lääkkeiden ostokuitissa yleensä lue ostajan nimeä, josten mistä sossu on saaanut tietää, kuka ne on ostanut?

Lääkepakkauksen päälle tulee kylläkin tarra, jossa lukee mm. ostajan nimi, lääkkeen tiedot sekä annosteluohjeet.

Aika harvassa muutenkin tyypit, jotka tuosta vain ostavat lääkkeitä kavereilleen. Kuulosti jo lähtökohtaisestikin aika omistuiselta tuo tarina.