News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2013-03-07 US: Tutkimus: ”Euroskeptikoista tehtiin naurunalaisia Helsingin Sanom

Started by törö, 07.03.2013, 15:16:07

Previous topic - Next topic

Yrjöperskeles

Quote from: Ulkopuolinen on 22.03.2013, 10:45:05
Quote from: BRG6 on 22.03.2013, 09:54:26
Quote from: pörssitiedote
Sanoma muuttaa vuoden 2013 näkymiä ja tekee 34,8 milj. euron
arvonalentumiskirjauksen

Sanoma Oyj, Pörssitiedote, 22.3.2013 klo 8.45

Mainosmarkkinat Sanoman tärkeimmissä toimintamaissa ovat selvästi odotettua
heikommat. Lisäksi hintojen korotuksilla, yhdistelmätilauksilla ja
digitaalisilla tuotteilla ei pystytä täysin kompensoimaan pienenevää
levikkimyyntiä.


Olen muutamaan otteeseen täällä Hommassa viitannut siihen että väline on viesti. Virkkunen pilasi Hesarin ja osin myös Sanomien maineen ja omistajakunta ei puuttunut siihen. Nykyinen päätoimittaja on toki reivannut kurssia paljon järkevämpään suuntaan mutta ei läheskään tarpeeksi.

Nyt -liite ja sen anarkomarkoilu, huonosti valitut ääriliikkeitä edustavat kolumnistit ja poliittisesti reilusti kansan poliittisesta jakautumasta poikkeavat toimitukset ovat ajaneet Hesarin nurkkaan, josta on todella vaikeaa, ellei jopa mahdotonta nousta. Hesari on siirtynyt edustamaan niitä, jotka eivät kiinnosta mainostajia sitten pätkääkään - tai jos kiinnostavat niin ihan toisenlaisten medioiden kautta.

Vinkkinä Hesarille: jos sillä on palestiinalaishuivi kaulassa ja se diggailee tekstiä, niin se karkoittaa noin 60% mainostajista ja 70% lukijoista väittivät Vihreät mitä tahansa.

Tehdään ajatuskoe.

Sanomalehtimainonnassa ja -ilmoittelussa perinteisesti vahvoja toimijoita ovat olleet esim. auto-, kiinteistönvälitys-, päivittäistavara-, huonekalu-, finanssi-, vakuutus- ja matkailubisnes. Listataas tähän nippu erilaisia noiden alojen toimijoita:
- Volkswagen, Skoda, Toyota, Audi, Mercedes Benz, BMW, Hyundai, Volvo, Nissan, Seat, Opel...
- Huoneistokeskus, Aktia, SKV, OPKK, Kiinteistömaailma, Rooma lkv, Graniitti, Huoneistomedia...
- Prisma, Citymarket, Sokos, Anttila, S-market, Kodin Ykkönen...
- Nordea, Ilmarinen, Nordnet, Pohjola, IF, Tapiola, Aktia, Fennia, Lähivakuutus, Pohjantähti,  Turva...
- Finnair, Suomen Matkatoimisto, Aurinkomatkat, Finnmatkat, Tjareborg, Matkavekka...

Sitten otetaan pohdintaan Hesarin toimitusten ja uutisoinnin eniten ihannoimat ja tavoittelemat henkiöt: Preka-Eetu palestiinalaishuiveineen, Abdi Elmi Kelmi Muhammad bin Muhammed, Johanna Korhonen, kaikki maailman Saarikosket ja nimetön Eläinten Vapautusrintaman ituhippivegaani. Sitten mietitään ihan tarkasti että missä määrin yllä luetellut liikeyritykset pitävät näitä Abdeja ja Preka-Eetuja juuri sinä ryhmänä jolle ne haluavat mainontansa kohdistaa ja jonka kautta ne haluavat profiloitua.

Tilanne on ihan yksinkertainen. Saarikoski kolumnistina = kolme prosenttia mainostuloista pois. Johanna Korhonen kolumnistina = 4% mainostuloista pois. Vähän preka-eetuilun, smash asemoitumisen sun muun ihannoimista = 2% mainostuloista pois, rutkasti persubashingia = 15% mainostuloista pois...

Ne mainostulot pienenevät hitaasti. Imagon ja brandin muuttuminen on usein autokatalyyttinen ja hitaasti etenevä prosessi.

Pitkäaikaisena (entisenä) Hesarin lukijana harmittaa että hyvä lehti on tuhottu. Odotin että Virkkusen potkiminen pois olis pelastanut sen, mutta too little too late.



Väline on viesti. Kolumnistit

Jaa, tuossahan Ulkopuolinen selitti asian sen verran rautalangasta, etten sanoisi ratakiskosta, että luulisi tyhmemmänkin ymmärtävän. Pikkuisen pessimistinä luulen tosin, että Helsingin Sanomilla on kyllä töissä myös taloudesta ymmärtäviä työntekijöitä, jotka tajuavat, että lehti tarvitsee polttoainetta ts. tässä tapauksessa rahaa, ja tuo yllä sanomasi on varmaankin esitetty lehdessä fläppitaululla tikkukirjaimin ja tavuviivoin jo pari kolme vuotta sitten. Nähdyin tuloksin.

Olisko Hesari vaan mennyt inttämiskynnyksen yli? Eli "me määrittelimme todellisuuden, ja kun sitä aikamme toistamme, niin todellisuus uskoo meitä".

Minäkin muistan, että joskus 1990-luvun alkuvuosina Hesaria luki vielä mielellään.
Tää on viivan alapuolella näkyvää tekstiä.

BRG6

Sanoma Corporation klo 11:30 7,50€ -10,82%. Kysymys sijoittajalle: jos sinulla olisi ylimääräinen 10k€, sijoittaisitko Sanoman osakkeeseen?

Toi on kyllä niin kuollu lafka että ton osakkeen arvo ei enää ikinä tosta toivu ja hyvä niin!

Vasarahammer

Hybris ja vallantäyteisyys tuhosivat Hesarin sen jälkeen, kun Hesarin ainoa valtakunnallinen kilpailija Uusi Suomi lakkautettiin.

Nykyisin Hesari elää vielä menneessä ja kuvittelee oman asemansa samanlaiseksi kuin 20 vuotta sitten. Lasitalossa ei ymmärretä, että ne ajat eivät enää koskaan palaa.

Toki ympäröivän maailman muutos huomattiin myös Hesarissa ja kustannuksia säästettiin. Kokeneet toimittajat korvattiin tästä syystä nuorilla maailmanhalaajatytteleillä. Lopputuloksen voivat kaikki halukkaat lukea.
"The trouble with our liberal friends is not that they're ignorant; it's just that they know so much that isn't so." -Ronald Reagan

M13

Jännää sinänsä, että tälle vuodelle povailtiin 180-200 m€ liikevoittoa, joka on suunnilleen saman verran tai enemmän, kuin viimevuonna. Viimevuoden osingotkin on tulossa jakoon vajaan kuukauden päästä, eli siihen nähden aika voimakas reaktio.

klo 14:12  -12,31%
Näin lasketaan yksittäistapauksia

"Politics is the art of looking for trouble, finding it everywhere, diagnosing it incorrectly, and applying the wrong remedies."
Ernest Benn