News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Kansalaisaloite: Ruotsin kieli valinnaiseksi oppiaineeksi kaikilla kouluasteilla

Started by Teemu Lahtinen, 04.03.2013, 00:30:07

Previous topic - Next topic

Kulttuurirealisti

Vai avaa Helenan mielestä suuret lähimarkkinat. Olin töissä firmassa, jolla oli osasto myös Ruotsissa. Osaan hieman tankata ruotsia, rannikolla kasvaneena, mutta ei ne edes antaneet yrittää puhua sitä, vaan siirryttiin nopeasti englantiin. Näin kävi kovempienkin (ei-syntyperäisten) ruotsinpuhujien kanssa.
"Ovela tapa pitää ihmiset passiivisina ja kuuliaisina on rajoittaa tiukasti hyväksyttävien mielipiteiden kirjoa, mutta sallia hyvin vilkas keskustelu sen kirjon sisällä. ... tämä antaa ihmisille tunteen, että ajattelu on vapaata." - Chomsky

Syämmistynyt

Vai että pitää puolustautua mongoliksi haukkumista vastaan kehumalla osaavansa ruotsia... :facepalm: Missä piireissä Petäistö oikein liikkuu, ei nuo ainakaan kovin sivistyneiltä kuulosta?!  Vai olisiko hänellä kenties itsellä alemmuuskompleksi jostakin mitä ei muiden silmissä ole olemassakaan, tai jos joku niin sanoo, niin mielipiteen saisi jättää omaan arvoonsa.

Jorma M.

Jos Ranskassa määrättäisiin Saksa pakolliseksi kieleksi niin veikkaisin että pakko loppuisi siihen kun 75% koululaisista menisi lakkoon. Sitten pakkosaksa peruttaisiin.

Ja saksa on ranskalaisille 5 kertaa tarpeellisempi kieli kuin ruotsi suomalaisille.

Suomessa asia hoidetaan niin että pakkoruotsiä kiristetään jos 4% vähemmistö niin vaatii.
"On käynyt ilmi, että demokratia ja lehdistön vapaus ovat suurimpia niistä tyhjistä korulauseista, jotka milloinkaan ovat ihmismieltä sumentaneet".

Luka Mokonesi

Joku Minja latailee vastauksena kuluneen perustelun, että ruotsi on väylä muiden kielten oppimiseen, ja Helena komppaa perässä.

[tweet]1135557657081892869[/tweet]
"Maapallon elämä on kestänyt suurempia muutoksia kuin mitä ihminen on nähnyt. Maapallo selviää hyvin ihmisestä ja on täällä vielä kauan ihmisen jälkeenkin." -mannym

"Gustafsson on asunut Bangkokissa 57 vuotta, mutta sanoo yhä olevansa farang." -HS-

Luka Mokonesi

Quote from: lurkkeri on 05.06.2019, 15:50:05
Hieman offtopicia, mutta mielestäni Suomessa pitäisi opettaa riikinruotsia, jotta siitä olisi edes jotain hyötyä. On karu tosiasia ettei Suomen kouluissa opetettavalla rantaruotsilla pärjää muualla kuin Stockan kassalla, jos sielläkään. Olen itse aikanaan kirjoittanut laudaturin ruotsista ja suorittanut yliopiston virkamiesruotsin. En kuitenkaan pystyisi laatimaan ruotsiksi omaan alaani liittyviä asiakirjoja. En myöskään pärjää sillä missään Ruotsissa, ääntämys ja sanasto on niin erilaista, ainakin Uppsalasta etelään.

Eräässä paikallislehdessä on ollut tovin säännöllisesti juttuja Skånen alueen murteista. Viimeisimpänä joku Helsingborgista kotoisin oleva kertoi aikoinaan Trelleborgiin muutettuaan käyttäneensä englantia maanmiestensä kanssa, koska ei ymmärtänyt mitään näiden sanomisista. Samassa läpyskässä emeritusprofessori Göran Malmqvist, mm. kirjan Kinesiska är inte svårt kirjoittanut kääntäjä ja tutkija kertoi aikoinaan saaneensa kipinän kielten opiskeluun Skånen alueella hyvinkin lyhyiden etäisyyksien sisällä olevista merkittävistä eroista puhekielen murteista.

Mielelläni kuulisin RKP:ltä vastauksen siihen, miksi pakkoruotsitetaan ja vielä näillä kuluneilla perusteilla, koska samaan aikaan ei esim. Seinäjoen pakkoruotsitettu hoitohenkilökunta kuitenkaan kelpaa palvelemaan.
"Maapallon elämä on kestänyt suurempia muutoksia kuin mitä ihminen on nähnyt. Maapallo selviää hyvin ihmisestä ja on täällä vielä kauan ihmisen jälkeenkin." -mannym

"Gustafsson on asunut Bangkokissa 57 vuotta, mutta sanoo yhä olevansa farang." -HS-

JP73

Quote from: lurkkeri on 05.06.2019, 15:50:05
Hieman offtopicia, mutta mielestäni Suomessa pitäisi opettaa riikinruotsia, jotta siitä olisi edes jotain hyötyä. On karu tosiasia ettei Suomen kouluissa opetettavalla rantaruotsilla pärjää muualla kuin Stockan kassalla, jos sielläkään. Olen itse aikanaan kirjoittanut laudaturin ruotsista ja suorittanut yliopiston virkamiesruotsin. En kuitenkaan pystyisi laatimaan ruotsiksi omaan alaani liittyviä asiakirjoja. En myöskään pärjää sillä missään Ruotsissa, ääntämys ja sanasto on niin erilaista, ainakin Uppsalasta etelään.]

Onko kartassa sinisellä merkittynä selkeä läänijako, missä ei kannata kokeilla kielitaitoa lukio- ja virkamiesruotsipohjalta?

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0a/Sverigekarta-Landskap_Text.svg

Luka Mokonesi

http://swedia.ling.gu.se/

Tuosta voi kuunnella puhenäytteitä eri murrealueilta, sisältäen Suomen.

Beef Supreme

Quote from: Luka Mokonesi on 05.06.2019, 19:18:25
http://swedia.ling.gu.se/

Tuosta voi kuunnella puhenäytteitä eri murrealueilta, sisältäen Suomen.
Mielenkiintoista, kiitos!

Spåilarvarning: kaikki Ruotsin murteet ihan ymmärrettäviä, mutta närpes täysin käsittämätöntä mongerrusta. Esitän 10 000 neekeriä Närpiöön parantamaan geenipoolia.

Tunkki

Ruotsalaisilla itselläänkin on hämmentäviä kielipesäkkeitä kuten Överkalix-svenska, pitäisi olla aikalailla viikinkiaikaista ruotsia.

Pentecost

Penan kaveri Eki:

QuoteTohon voisi kommentoida että Suomessa 40-luvulla syntynyt äitini ei koulussa annettu mahdollisuus opiskella suomenkieltä. Olet siis sitä mieltä että äitini ei saisi sairastaa, käräjöidä tai maksaa verojansa sillä ainoalla kielellä, jolla valtio aikoinaan soi hänelle mahdollisuuden opiskella?

Äitisi kohdalla juuri rasistinen koulutuspolitiikka iski eli voit ajatella häntä kielirasismin uhrina. Itse olen Vaasan rannikkoseudulta kotoisin alunperin eli tunnen tuon kielirasismin paremmin kuin hyvin.

Isoisäni muuten oli sataprosenttisesti kaksikielinen, muttei tietyistä syistä suostunut pukahtamaankaan sanaakaan ruotsia. Itse puhun enemmän tai vähemmän sujuvasti pitkän ruotsin lukeneena.

Ikävä kuulla äidistäsi, mutta ei kai sairastamisen, käräjöinnin tai verojen maksun ruotsinkielellä tarvitse tapahtua? Ei monessa muussakaan maassa anneta ilmaista tulkkausta ulkomaalaisille. Uskoisin vakavassa tilanteessa löytyvän ruotsinkieltä taitavan henkilön, käräjöintiä harrastaa harva ja useimmat sen joutuvat maksamaan itse muutenkin ja verot tulevat yleensä numeroina. Ja jos - anteeksi jo etukäteen - äitisi ei myöhemminkään oppinut Suomessa(?) asuessaan edes riittävää suomenkieltä, niin siihen en ole minä emmekä suomalaiset syyllisiä. Siihen on syynä rasistinen kielipolitiikka. 
KKO:n tuomio
A:n käyttämissä ilmaisuissa on kysymys niin sanotuista arvoarvostelmista, joiden osalta ei lähtökohtaisesti ole mielekästä puhua lausuman totuudellisuudesta.

Ajattara

Quote from: Jaakko Sivonen on 05.06.2019, 13:19:18
Uusi perustelu pakkoruotsille! Helena Petäistön mukaan ruotsin täytyy olla virallinen kieli, koska muuten eurooppalaiset luulisivat meitä mongoleiksi:

[tweet]1135511483679420416[/tweet]

[tweet]1135559395159564289[/tweet]

Pakkoruotsia, ettei kukaan vain luule meitä ei-valkoihoisiksi  ;D   ;D 
War is Peace. Freedom is Slavery. Ignorance is Strength.

Charlie

Kyllä ne afrikkalaisetkin on afrikkalaisia, vaikka eurooppalaisia kieliä osaisivatkin. Samaten Helena on "mongoliryssä" eikä muuksi muutu, vaikka yrittäisi peittää sitä häpeäänsä ruotsia puhumalla. Kyllä sylettää, miten huono itsetunto joillain on.

Penan kaveri Eki

Quote from: Pentecost on 05.06.2019, 20:02:44
Äitisi kohdalla juuri rasistinen koulutuspolitiikka iski eli voit ajatella häntä kielirasismin uhrina. Itse olen Vaasan rannikkoseudulta kotoisin alunperin eli tunnen tuon kielirasismin paremmin kuin hyvin.

50-luvun puoliväliin asti Turun ulkosaariston kansakouluissa ei opetettu kieliä kuin äidinkieltä, eli ruotsia. Suomenkielisiä saaristossa ei asunut kuin satunnainen Sisä-Suomesta muuttanut teurastaja tai suutari. Ne harvat tytöt jotka jatkoivat koulunkäyntiä kansakoulun jälkeen, kävivät jotain ruotsinkielistä emäntäkoulua joissa niissäkään ei kaikissa opetettu suomenkieltä, vaan paneuduttiin lähinnä siihen miten viili juoksutetaan tai miten perheen isännän kotitaloudelle varatut pennit saatiin riittämään.

Mutta tämähän nyt ei ollut pointti, vaan se, että maan toiselle viralliselle kielelle voidaan laittaa henkselit aikaisintaan noin sukupolven (10-30 vuoden) kuluttua. Tuskin tullee tapahtumaan.
"They were some bad people... I say hombres."

Random Walker

Quote from: Eisernes Kreuz on 05.06.2019, 13:55:49
Pakkoruotsi muistuttaa kyllä mokutusta siinä mielessä, että molempien puolesta esitetään toinen toistaan järjettömämpiä argumentteja.

Tässä nämä kausaaliset suhteet menee päinvastoin. Mokutus tehoaa suomalaisiin, koska meidän kaikkien taustalla on vuosikymmenien propaganda suomalaisuuden huonoudesta ja ruotsinkielisyyden ylivertaisuudesta.

Random Walker

Quote from: Jaakko Sivonen on 05.06.2019, 13:19:18
Uusi perustelu pakkoruotsille! Helena Petäistön mukaan ruotsin täytyy olla virallinen kieli, koska muuten eurooppalaiset luulisivat meitä mongoleiksi:

[tweet]1135511483679420416[/tweet]

Voi Helena kulta. Viimeksi kun kävin Pariisissa tammikuussa, koitin ravintolassa puhua ruotsia, mutta ne sivistymättömät moukat eivät ymmärtänet yhtään mitään. Satans också!

Kauko-Aatos

No ei ihme, jos luulevat mongoliksi. Onhan tuo lihapiirakalta näyttävä leikelty otsatukkahirvitys edustanut Suomea Pariisissa vuosikymmenet.
Hellua twitterissä ihastuneena peesaileva Minja Timperi (kuka?) käyttää sutjakkaasti englantia omilla sivuillaan. Ei sanaakaan ruotsia, vaikka se on suorastaan ihanan mahtavan välttämätön pohjoismaisia ovia avaava taito. Pelkkää enkkua suollat Minja! Valepukki!
En ymmärrä tuollaista ulkomaalaisten lipomista. Olivat sitten Ruotsista, Ranskasta, Irakista tai Afganistanista.
Kaikki on niin ihania, vain finnjävelit sellaisia huonolla itsetunnolla varustettuja per*eleen mongoleja.

Ja Helena, olet aivan h*vetin nolo, mongoleinesi.
"Keskustan hallintovaliokuntaryhmän kanta al-Holin leirillä oleviin suomalaisiin on selkeä. Emme hyväksy massapalautuksia, myös lasten osalta tilanne harkittava tarkkaan. Vapaaehtoisesti kalifaattiin lähteneet ovat itse kohtalonsa valinneet. Jääkööt sinne". King in the North. Defender of Lapland, Mikko Kärnä (kesk.)

Lasse

Hurrille olen mongoli, mongolille olen ryssä.

Olen, perkele, suomalainen!
NOVUS ORDO HOMMARUM

justustr

Quote from: Kauko-Aatos on 06.06.2019, 00:24:17
No ei ihme, jos luulevat mongoliksi. Onhan tuo lihapiirakalta näyttävä leikelty otsatukkahirvitys edustanut Suomea Pariisissa vuosikymmenet.
Hellua twitterissä ihastuneena peesaileva Minja Timperi (kuka?) käyttää sutjakkaasti englantia omilla sivuillaan. Ei sanaakaan ruotsia, vaikka se on suorastaan ihanan mahtavan välttämätön pohjoismaisia ovia avaava taito. Pelkkää enkkua suollat Minja! Valepukki!
En ymmärrä tuollaista ulkomaalaisten lipomista. Olivat sitten Ruotsista, Ranskasta, Irakista tai Afganistanista.
Kaikki on niin ihania, vain finnjävelit sellaisia huonolla itsetunnolla varustettuja per*eleen mongoleja.

Ja Helena, olet aivan h*vetin nolo, mongoleinesi.

Pieni detalji tähän väliin: mongoolien keskimääräinen äo on 101 vs ranskalaisten 98.

Suvakit on saanut tämänkin asian päälaelleen. Ne on keksinyt jostain, että mongoolit on tyhmiä ja niillä voi leimata vaikka (taas kerran) todellisuus on jotain ihan muuta  :facepalm:

n.n.

Quote from: justustr on 06.06.2019, 00:34:40
Suvakit on saanut tämänkin asian päälaelleen. Ne on keksinyt jostain, että mongoolit on tyhmiä ja niillä voi leimata vaikka (taas kerran) todellisuus on jotain ihan muuta  :facepalm:
Rasismiin taipuvainen pitää yleensä itseään paremman rodun edustajana. Eikä tässä mitään ihmeellistä ole; suvakeilla rotu ja ihonväri on usein kaiken keskustelun perusta.
"Jos olet aina ollut sitä mieltä, että sääntöjen tulee kohdella kaikkia samalla tavalla ja kaikkia tulisi arvioida samoilla kriteereillä, sinua olisi pidetty 60 vuotta sitten radikaalina, 30 vuotta sitten liberaalina, mutta tänä päivänä rasistina." -Thomas Sowell

Huscarl

Minkähänlaisessa porukassa Petäistö oikein pyörii? Ilmeisesti sellaisessa, jossa ideologian vuoksi nyrpistellään kaikkea Venäjään päin viittaavaakin, koska ummehtunut impivaaralaisuus.

Suomea ei pidetä missään normaalien ihmisten keskuudessa minään mongolisena ryssänrajamaana, vain RKPläisten ruotsinvallan haikailijoiden pöydissä ja lasten kuvalautojen sammakkomeemeissä, joita suomalaiset hupiukot itse viljelevät. Itse asiassa Suomesta on maailmalla lähes lapsellisen positiivinen kuva mamu- ja korruptiovapaana onnelana, mikä ei pidä lainkaan paikkaansa.

Leostoa

Jos olisi pakko valita mongolin ja ruotsalaisen väliltä, valinta olisi helppo. Mongolit laittoivat muslimit kuriin ja kukistivat ryssän. Ruotsalaiset kyyhöttivät Suomen takana v. -39 valmiina antautumaan ryssälle, ja nyt antautuvat muslimeille lähiö lähiöltä ilman taistelua. Ruotsin politiikka ja heikkous on pilkan kohde maailmalla, mongolit muistetaan vieläkin maailmanhistorian kovimpina valloittajina ja Subutai maailmanhistorian voitokkaimpana kenraalina. Meidän ongelmamme ovat ne korruptoituneet poliitikot, toimittajat ja liittovaltion kätyrit jotka yrittävät antautua puolestamme ja pukea meidät ruotsin heikkoihin väreihin, sinikeltaisiin sukkahousuihin.
Älä husuta lähimmäistäsi!

Oto Hascak

Mutta on tässä jotakin hyvääkin, kun asiaa katsoo sopivasti kieli poskessa. Ilmastoahdistuneet lukiolaiset ovat käsittääkseni kovin huolissaan maailmanlaajuisesta ilmanstomuutoksesta, jonka pieni ja pohjoinen Suomi on aiheuttanut lähes kokonaan omin toimin. Nykyinen vihervasemmistolainen hallituksemme käy Vihreiden sekä Vasemmistoliiton johdolla todelliseen taisteluun ilmastonmuutosta vastaan eli nuoret saavat, mitä halusivat. Se on pieni hinta, jos taistelu ilmastonmuutosta vastaan voitetaan pakkoruotsia tankaten.  ;D
"Tässä on mun pippeli! Se on huippu pippeli!" X2

valkovuokko

Pakkoruotsi eriarvoistaa suomalaisia. 

Rannikoseutujen kaksikielisten perheiden nuoret ja kielikyvyn käyneet ovat voittajia, koska he jo pikkulapsina oppivat suomen ja ruotsin. Kielellisen taustansa takia he saavat kielistä hyviä yo-arvosanoja ja ovat etulyöntiasemassa opiskelupaikkoja  ja virkoja haettaessa.

Suomenkielisen sisämaan lapset häviävät, heitä epäsuorasti rangaistaan siitä, että heidän kodisaan ja kotiseudullaan ei puhuta ruotsia. He saavat huonommat yo-tulokset ja pisteet jatko-opintoihin, ja heikomman aseman julkisen sektorin virkoihin haettaessa.

Kielykylpyjä on mahdotonta järjestää koko Suomen lapsille; siihen ei riitä äidinkielentasoisesti ruotsia puhuvaa henkilöstöä. Projekti kaatuisi myös siihen, että kielikylvyn ulkopuolella lapsi ei voisi kokea, että ruotsista on hyötyä. Ruotsintaidolle ei ole käyttöä, kun seudulla ei kuule eikä puhuta ruotsia. Kukaan ei kai edellytä, että suomenkielisten pitäisi alkaa keskenään puhua ruotsia, jotta lapset motivoituisivat sitä opiskelemaan?

Eriarvoistava kielipolitiikka pitää lopettaa, ruotsin pakollisuutta pitää höllentää. Suomenkielisille pitää antaa mahdollisuus valita pakkoruotsin vaihtoehdoksi lisäkursseja reaaliaineita, biologiaa, matikkaa, fysiikkaa, kemiaa jne, tai muiden kielten opintoja Se antaisi suomenkielisille paremmat pisteet opiskelupaikkoja haettaessa. Se tasoittaisi tasa-arvo-eroa ja lieventäisi haittaa, mitä pakkoruotsi aiheuttaa suomenkielisille nuorille.

Saturnalia

Pakkoruotsin ideahan valtiovallan mielestä on sitoa Suomi osaksi läntistä kulttuuripiiriä. Se on sen motiivi eikä mikään muu, mikä on tietysti tavallaan paradoksi meille. Puhtaasti suomalainen, suomenkielinen Suomi on eliitin mielestä liian heikko kulttuurisesti itäiselle vaikutteelle. Pakkoruotsin lanseerasi Johannes Virolainen 60-luvulla sen aikaisen rajun vasemmistoboomin kulttuuriseksi vastavoimaksi. Pakkoruotsi on taistelua sieluista. Tuossa 2000-luvulla vallitsi liberaalimpi, pan-eurooppalaisempi aika mutta se on ohi nyt ja palataan poteroihin kulttuurisesti. Pakkoruotsivaatimusta höllennettiin koska Venäjän ajateltiin eurooppalaistuvan.

Sitä mukaan on pohjoinen-etelä suunnassa kaikki kulttuuriset rajat katoavat koska halpatyövoima on ihquu, niin itä-länsi suunnassa samat ihmiset kaivavat kulttuuripoteroita uudelleen. Tästä vinkkelistä eliittimme näkee tämän kysymyksen, ja pitänee pakkoruotsin vastustamista putinismina, kuten kansallismielisyyttäkin nykyään. Suomi ei voi olla oma itsensä Suomi missään suhteessa, vaan eliitti näkee että riittävä vahvuus itää vastaan saavutetaan ainoastaan kainolosauvoilla nimeltä EU sekä pakkoruotsi. Tämä on tavallaan tragedia Suomelle.

Maan olemassaolon turvana nähdään eri rintamilla maan pakottaminen vieraiden vaikutteiden alle. Suomalaisuus nähdään jonakin joka ei voi vallita itsenään, puhtaana, vaan ainoastaan vieraan suojeluksessa sille myönnytyksiä tehden.  Suomalaisuus voi vallita eliitin mielestä ainoastaan jos suojelevan vieraan kulttuurisen tai poliittisen miehittäjän kritisointi leimataan pahaksi. Suomalaisuus voi vallita ainoastaan jos ei olla puhtaasti suomalaisia, tämä lienee se eliitin logiikka. Itsenäistä suomalaisuutta tavoittelevia ne pitävät näistä syistä pelkkinä imbesilleinä haihattelijoina, luulen, jotka eivät ymmärrä realiteetteja. Tämän eliitin paradigman on lipilaaristo sisäistänyt hienosti laulaen samaa kertsiä.

Nuivinator

Viimeksi kun kävin Tukholmassa, niin NK:n jonkun putiikin kassalla kassaneiti esitti kysymyksen "Ni tala finska eller svenska? Puhutsä suomea vai ruotsia?" Vastasin samalla mitalla, mutta keskustelu jatkui kyllä suomeksi sen jälkeen.

Eipä ollut pakkoruotsista hytyä tuossakaan tilanteessa. Oletan muuten, että kysymyksen triggeröi päässäni ollut Suomileijona-lippis.
Nimitys paperiton laittomasta maassaolijasta on kuin kutsuisi huumediileriä paperittomaksi farmaseutiksi tai myymälävarasta kuitittomaksi asiakkaaksi.

Chiaroscuro

Quote from: Vellamo on 04.06.2019, 21:35:29
Miksi muutoinkin kuormitetut lukiolaiset pakotettaisiin tässä RKP:n ajamassa uudistuksessa vieläpä kirjoittamaan ruotsi? Eikö RKP:n kukkoilulle tunkiolla olisi riittänyt esim. yksi lisäkurssi kaikille?

Näköjään Henrikssonin RKP haluaa maksimoida nuorten stressin ja v*tutuksen sekä torpedoida mahdollisimman tehokkaasti kirjoitusten kokonaisarvosanoja sekä ajankäyttöä ja suorituskykyä muiden oppiaineiden oppimisen suhteen (esim. luonnontieteet).

E: Ehkä on vielä toivoa..
QuoteHS-analyysi: Palaako pakollinen ruotsi yllättäen ylioppilastutkintoon, kuten hallitusohjelma antoi ymmärtää? Tuskin
Hallitusohjelman kirjaus tahtotilasta edellyttää, että tuleva opetusministeriö asian selvittää, mutta toteutuminen on asia erikseen.
---
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006131202.html

Itse olen taas antanut opettajatuttavieni itselleni kertoa, että nykykouluissa luonnontieteet jylläävät sivistysaineiden kustannuksella.
Alma: "Mul on sellainen fiilis, että mä voin tehdä mitä mä vittu haluun!" Aleksi Kinnunen (HS): "Juuri tällaiset, kahlitsematonta vapautta julistavat ja juhlistavat räväkät kommentit ovat Alman konserttien piristys..." (Helsingin Sanomat, 4.11.2019).

Nuivinator

Quote from: Chiaroscuro on 06.06.2019, 22:46:42
Itse olen taas antanut opettajatuttavieni itselleni kertoa, että nykykouluissa luonnontieteet jylläävät sivistysaineiden kustannuksella.

Haluaisin kuulla käsityksesi sivistysaineista.
Nimitys paperiton laittomasta maassaolijasta on kuin kutsuisi huumediileriä paperittomaksi farmaseutiksi tai myymälävarasta kuitittomaksi asiakkaaksi.

nollatoleranssi

Quote from: Huscarl on 06.06.2019, 01:37:12
Minkähänlaisessa porukassa Petäistö oikein pyörii? Ilmeisesti sellaisessa, jossa ideologian vuoksi nyrpistellään kaikkea Venäjään päin viittaavaakin, koska ummehtunut impivaaralaisuus.

Suomea ei pidetä missään normaalien ihmisten keskuudessa minään mongolisena ryssänrajamaana, vain RKPläisten ruotsinvallan haikailijoiden pöydissä ja lasten kuvalautojen sammakkomeemeissä, joita suomalaiset hupiukot itse viljelevät. Itse asiassa Suomesta on maailmalla lähes lapsellisen positiivinen kuva mamu- ja korruptiovapaana onnelana, mikä ei pidä lainkaan paikkaansa.

Petäistön mukaan puheet Junkkerin kännäämisestä ovat täysin liioiteltuja ja suoranaista valehtelua, vaikka Junkkeri esiintyi useissa tilaisuuksissa täysin sekaisin.

Petäistön edustaa tiettyä ikäluokkaa, joka on oppinut tuollaiset äärirasistiset ajatukset aikoja sitten, mutta eipä ole kukaan ns. suvaitsevaistosta loukkaantunut tuollaisista heitoista. Varmaan kohta joku sanoo, että "Sivistysruotsinkielen ansiosta suomalaiset eivät ole n******tä" (tai ehkä niin sanotaan koko ajan).
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

Lasse

Koululaisten pitäisi vetää FullHd 8K Gretat, ja laittaa ruotsinkielentunnit boikottiin. Nyt.

Ja tarkistaa frökenin Volvon ilmanpaineet skolen parkkiksella.

Snadi flashback, ursäkta mig!
NOVUS ORDO HOMMARUM

Roope

Pääministeri Antti Rinteen eilinen kannanotto hallitusohjelman pakolliseen ylioppilasruotsiin oli kieltämättä moniselitteisyydessään ihailtava:

Quote from: MTV, Seitsemän uutiset 6.6.2019Toimittaja
Näinä päivinä kiinnostaa myös ruotsin kielen pakollisuus yo-tutkinnossa. Miksi se nyt taas on tärkeää?

Pääministeri Antti Rinne
Tuolla todetaan hallitusohjelmassa, että selvitetään tätä. Että meillähän on just viime syksynä tullut voimaan ylioppilastutkintouudistus, jossa on viisi pakollista ainetta, jotka on kirjoitettavana. Nyt sitten tutkitaan, että voitaisiinko toinen kotimainen kieli – on se sitten suomi tai ruotsi – nostaa tällaiseksi pakolliseksi aineeksi tulevaisuudessa, että...

Toimittaja [keskeyttää]
Mitä itse ajattelette?

Pääministeri Antti Rinne
Mä olen sitä mieltä, että kielitaidon lisääminen suomalaisille nuorille on äärettömän tärkeätä. Tämä maailma muuttuu niin nopeeseen tahtiin, että on hyvä osata monia kieliä.

Eli pakkoruotsi vai vapaa kielivalinta?

Hallituksen tahdoton tahtotila tässä asiassa on tullut jo aika selväksi, mutta ei ole mitään syytä olla käyttämättä tätä hallitusohjelman kirjausta hallituspuolueita vastaan, kunnes ne alkavat hädissään selitellä kaikenlaista.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset