News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Kansalaisaloite: Ruotsin kieli valinnaiseksi oppiaineeksi kaikilla kouluasteilla

Started by Teemu Lahtinen, 04.03.2013, 00:30:07

Previous topic - Next topic

ruikonperä

Quote from: Sietäjä on 18.05.2014, 21:03:36
Mutta en siti sano, että ruotsin olisi oltava pakollista. En vain itse ymmärrä sitä negatiivisuutta, mikä asian ympärillä on.

Lihavoitu selittää negatiivisuuden. Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää?
Mikä on Valitun kansan osuus Euroopan tuhossa

Leso

Quote from: Sietäjä on 18.05.2014, 21:03:36Niinhän se on kaikkien muidenkin kielten, paitsi englannin, kanssa. Suomessa ei joudu niitten kanssa kosketuksiin, joten on itse hakeuduttava jonnekin, missä pääsee sitä kiinaa puhumaan autenttisesti. Ruotsin ja ehkä myös venäjän kanssa pääsee kosketuksiin Suomessa ja rajan ylittämällä. Mutta en siti sano, että ruotsin olisi oltava pakollista. En vain itse ymmärrä sitä negatiivisuutta, mikä asian ympärillä on.

Looginen johtopäätös siis on, että koska Sietäjä ei omiin kokemuksiinsa nojaten ymmärrä pakkoruotsin ympärillä vellovaa negatiivisuutta, ei kenenkään kuulu olla negatiivinen pakkoruotsin suhteen.
Entäs ne enemmistön ei-positiiviset kokemukset ja tuntemukset?
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

Siili

Quote from: Sietäjä on 18.05.2014, 20:54:05
Quote from: Siili on 18.05.2014, 20:47:21
Quote from: Sietäjä link=topic=80224.msg1627409#msg1627409

Siihen osaamiseen ja oppimiseen tietysti vaikuttaa myös se, mikä on asenneilmapiiri kotona ja muussa kasvuympäristössä. Oma äitini oli nuorena ollut pariin otteeseen Ruotsissa töissä ja levitti positiivista asennetta kotona.

En ymmärrä pointtiasi.  Jos äidilläsi olisi ollut positiivisia kokemuksia esimerkisi Saksasta, hän olisi todennäköisesti levittänyt positiivista asennetta saksan kieltä kohtaan. 

Todennäköisesti. Opiskelin kyllä saksaa ja ranskaakin. Noita sun voivotteluja ja omien kokemusten vähättelyjä en sitten taas itse ymmärrä. Kyllä ne kokemukset on ihan aitoja ja yleistettävissä laajemminkin.

Millä perusteella? Itse pidän toki omia kokemuksiani ihan aitoina, mutta en uskalla muitta mutkitta olettaa niiden olevan pohjana jollekin universaalille totuudelle.  Mutta meitä on ilmeisesti moneksi.

elven archer

Niinhän se on kaikkien muidenkin kielten, paitsi englannin, kanssa.
Ne eivät olekaan pakollisia kieliä.

ikuturso

Mikä noita suomenruotsalaisia vaivaa ja kaivaa?

Jos olisin meänkielinen Ruotsissa, ei tulisi mieleenikään kynsin ja hampain vaatia kaikkien ruotsinkielisten pakosta opiskelevan koulussa meänkieltä. Oikeastaan vain parempi mitä vähempi sitä osaa, niin onpa oma salakieli. Ihme, kun bättrefolket haluaa suomalaisten ymmärtävän mitä ne praattaavat taustalla. Luulisi että olisi fiinimpää saada haukkua meitä tupauunoja ilman että me ymmärtäisimme sanaakaan.

Hei suomenruotsalaiset! Jos peräkammarin poika ei osaa kieltänne, mitä se on teiltä pois? Mitä ihmeen diktaattoreita te olette kun tuollaista vaaditte. Millä lihaksilla?

Ihme meininkiä. Periaatteesta voisin lopettaa ruotsin ymmärtämisen, vaikka sitä joskus kohtuullisesti osasinkin.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

TheVanishedTerrorist

Quote from: elven archer on 18.05.2014, 20:56:40

Mutta vaikka se olisi toivottavaa, enkä pidä sitä sellaisena, niin silti ei se auta. Jos kieltä ei tarvitse käyttää, niin se unohtuu. Mitä on ruotsin osaaminen? Sanoja. Pari hassua sanajärjestystä, eikä jonkin liikkuvan määreen heittäminen pykälän väärään väliin sivulauseessa haittaa lopulta kovinkaan olennaisesti. Ruotsi on sanoja ja niiden taivutuksia. Ei ruotsia tarvitse opetella, vaan sitä pitää muistaa. Mikä tahansa lapsuuden panostus menee hukkaan, koska sanavarasto unohtuu käytön puutteessa.

Niinhän se on kaikkien muidenkin kielten, paitsi englannin, kanssa. Suomessa ei joudu niitten kanssa kosketuksiin, joten on itse hakeuduttava jonnekin, missä pääsee sitä kiinaa puhumaan autenttisesti. Ruotsin ja ehkä myös venäjän kanssa pääsee kosketuksiin Suomessa ja rajan ylittämällä. Mutta en siti sano, että ruotsin olisi oltava pakollista. En vain itse ymmärrä sitä negatiivisuutta, mikä asian ympärillä on.
Niin, minäkin olen sellaisessa paikassa jossa kiinaa pääsee puhumaan autenttisesti. Tosin kyllä sitä pääsee suomessakin jos vaan on halua. Löytyy paljonkin kiinalaisia opiskelijoita ja työntekijöitä joiden kanssa pääsee juttelemaan. Tuota marginaalimongerrusta en ole koskaan tarvinnut ja se koko opetus oli kohdaltani 110% turhaa. Olen onneksi sen hyvin unohtanut. Harmittaa vain hukkaan heitetty aika mitä ei saa takaisin. Tiesin jo 7 -8 vanhana että tie vie ulkomaille vanhemmiten mutta ei vaan auttanut. Kumpa vain suomessa viisastuttaisiin ja ymmärrettäisiin kansainvälistyä. Ahvenanmaalla taidetaan olla jo :roll:?

Sietäjä

Quote from: Siili on 18.05.2014, 21:39:17
Millä perusteella? Itse pidän toki omia kokemuksiani ihan aitoina, mutta en uskalla muitta mutkitta olettaa niiden olevan pohjana jollekin universaalille totuudelle.  Mutta meitä on ilmeisesti moneksi.

En taida kuitenkaan puhua mistään universaalista totuudesta, vaan siitä, että mun kokemukset aiheesta on sellaisia, että niiden pohjalta voi jotain yleistyksiä tehdä. Ehkä sunkin kokemusten pohjalta voi.

saint

Quote from: ikuturso on 18.05.2014, 21:42:33
[...]
...Ihme, kun bättrefolket haluaa suomalaisten ymmärtävän mitä ne praattaavat taustalla...
[...]

Jos se olisikin vain "taustalla praattaamista", mutta kun se tuntuu monesti olevan mahdollisimman huomiohakuista kovaäänistä kalkatusta tyyliin mustalaiset ja somalit.  Liekö niin, että tunne omasta etuoikeutetusta asemasta yhteiskunnassa "voimaannuttaa" puhetyylinkin osalta noita vähemmistöjä suhteessa valtaväestöön? 
"Annapas kun autan; tässä lisää köyttä"  -Leso

Sietäjä

Quote from: Leso on 18.05.2014, 21:12:42
Quote from: Sietäjä on 18.05.2014, 21:03:36Niinhän se on kaikkien muidenkin kielten, paitsi englannin, kanssa. Suomessa ei joudu niitten kanssa kosketuksiin, joten on itse hakeuduttava jonnekin, missä pääsee sitä kiinaa puhumaan autenttisesti. Ruotsin ja ehkä myös venäjän kanssa pääsee kosketuksiin Suomessa ja rajan ylittämällä. Mutta en siti sano, että ruotsin olisi oltava pakollista. En vain itse ymmärrä sitä negatiivisuutta, mikä asian ympärillä on.

Looginen johtopäätös siis on, että koska Sietäjä ei omiin kokemuksiinsa nojaten ymmärrä pakkoruotsin ympärillä vellovaa negatiivisuutta, ei kenenkään kuulu olla negatiivinen pakkoruotsin suhteen.
Entäs ne enemmistön ei-positiiviset kokemukset ja tuntemukset?

Looginen johtopäätös on se, että Sietäjän mielestä jokainen saa olla ihan mitä mieltä tahansa, mutta Sietäjä ei välttämättä ymmärrä kaikkea. Mutta Sietäjä yrittää sietää.

elven archer

Periaatteesta voisin lopettaa ruotsin ymmärtämisen, vaikka sitä joskus kohtuullisesti osasinkin.
Minähän lopetin sen heti, kun sain pakollisen viimeisen ruotsin kurssin suoritettua. Ei sillä, että kukaan olisi ruotsia tullut solkkaamaan sen jälkeen ja tästä on kuitenkin jo vuosikaudet. Kertoo taas kielen tarpeellisuudesta, kun kieleen ei törmää edes sitä vertaa, että voisi kieltäytyä puhumasta sitä.

Lovecraft

Mitenpäs maahanmuuttajien ruotsinkielen opiskelu. Virkamiesruotsin vaatimus taitaa olla, mutta maahanmuuttajille ei taas ole pakkoruotsia....

Bongasinpa tällaisen aiheeseen liittyvän, kun pohdiskelin sitä.

http://www.pakkoruotsi.net/maahanmuuttajat.html

QuoteAdjadjihoue etsi sinnikkäästi oman alansa töitä, mutta pääsy takertui aina kielitaitoon.
- Näin sujuvasti puhun suomea, mutta aina sanottiin, että tarvitsen kaksi kieltä. Se toinen tarkoittaa ruotsia, jota en osaa ollenkaan. Pitkään aikaan en siis ole harjoittanut kätilön ammattia, vaan hoidan hengityshalvauspotilasta kotona. Minulle on sanottu, että toimi on voimassa niin kauan kuin potilas on elossa. Adjadjihoue on niin tympääntynyt kielikysymykseen, että muuttaa maasta heti, kun aika on kypsä.
-Mieheni etsii Kanadasta parhaillaan vakityötä. Kun hän sen saa, minä muutan perässä. Täällä on monta kivaa juttua, mutta suomalaista terveydenhuoltoa haittaa monikulttuurisuuden puute. Tarvittaisiin lisää hoitajia ulkomailta, myös opetus olisi saatava monikulttuurisemmaksi. Vierasmaalaiset hoitajat ovat yhä shokki.

Tuohon boldattuun kohtaan voisin kyllä kantiksenakin yhtyä :D

KTM

Näin Vaasalaisena olen sitä mieltä että pakkoruotsin lakkauttaminen ei riitä, vaan ruotsin kielen virallinen asema Suomessa pitää lakkauttaa.

Siili

Quote from: Sietäjä on 18.05.2014, 22:09:50

En taida kuitenkaan puhua mistään universaalista totuudesta, vaan siitä, että mun kokemukset aiheesta on sellaisia, että niiden pohjalta voi jotain yleistyksiä tehdä. Ehkä sunkin kokemusten pohjalta voi.

Kirjoituksiesi arvottamisen kannalta on kuitenkin ihan hyvä tietää, että luotat suppean aineiston perusteella tehtyihin yleistyksiin.

ruikonperä

Quote from: elven archer on 18.05.2014, 22:21:44
Minähän lopetin sen heti, kun sain pakollisen viimeisen ruotsin kurssin suoritettua. Ei sillä, että kukaan olisi ruotsia tullut solkkaamaan sen jälkeen ja tästä on kuitenkin jo vuosikaudet. Kertoo taas kielen tarpeellisuudesta, kun kieleen ei törmää edes sitä vertaa, että voisi kieltäytyä puhumasta sitä.

Tämähän johtuu siitä että nuijit ruotsinpuhujia snagarilla turpaan. Siinä missä minäkin ja oikeastaan koko suomenkielinen Suomi.
Mikä on Valitun kansan osuus Euroopan tuhossa

Ali Suoriutuja

Unohtuu aikoinaan laudaturin arvoinen saksakin. Rakenteet ja taivutus tulevat vielä kuin keskitysleirin hyllyltä mutta jotain Merkeliä telkkarissa en ymmärrä alkuunkaan. Hyvä oli asenne ja motivaatio mutta tarvetta ei ole ollut sitten -80-luvun. No bratwurstit tilataan Saksan läpi ajaessa mutta ei näillä taidoilla muuten enää mitään tee.

Ruotsia ei Suomessa tarvitse koskaan. Opetus valuu hukkaan 99%. Jos joku sitten sattuukin ruotsia tarvitsemaan niin kieliähän on kuulemma helppo oppia, jonkun toisen kielen pohjalta. Vaikka saksan.

Sietäjä

Quote from: Siili on 18.05.2014, 22:40:53

Kirjoituksiesi arvottamisen kannalta on kuitenkin ihan hyvä tietää, että luotat suppean aineiston perusteella tehtyihin yleistyksiin.

Onko se aineisto sitten niin suppea, jos on kokemusta oppimisesta 15 v oppijana, 15 v opettajana ja epämääräinen aika observoijana?

TheVanishedTerrorist

Quote from: saint on 18.05.2014, 22:11:34
[...]
...Ihme, kun bättrefolket haluaa suomalaisten ymmärtävän mitä ne praattaavat taustalla...
[...]

Jos se olisikin vain "taustalla praattaamista", mutta kun se tuntuu monesti olevan mahdollisimman huomiohakuista kovaäänistä kalkatusta tyyliin mustalaiset ja somalit.  Liekö niin, että tunne omasta etuoikeutetusta asemasta yhteiskunnassa "voimaannuttaa" puhetyylinkin osalta noita vähemmistöjä suhteessa valtaväestöön?
Koomisinta on kun he sekoittavat sitten suomen kieltä sekaan kun eivät aina tule ymmärretyksi keskenäänkään. Heidän oppimisensakin laahaa perässä meihin valtaväestöön verrattuna:

Suomenruotsalaisten oppimistulokset laahaavat
http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/530006/Suomenruotsalaisten+oppimistulokset+laahaavat

Suomenruotsalaisten oppilaiden oppimistulokset laahaavat suomenkielisiin oppilaisiin verrattuna. Kansainvälisessä Pisa-tutkimuksessa ruotsinkieliset oppilaat jäävät selvästi suomenkielisten oppilaiden jälkeen. Piste-ero vastaa tutkija Satya Brinkin mukaan yhdeksän kuukauden koulutyötä.

Brinkin mukaan kouluissa pitäisi panostaa henkilökohtaiseen opetukseen ja opetusmateriaaliin, jonka oppilaat kokevat merkitykselliseksi.

– Tietyssä iässä erityisesti pojat kaipaavat roolimalleja. He haluavat kokea, että opittua tietoa voi hyödyntää, Brink sanoo.

Suomi on pärjännyt Pisa-vertailuissa hyvin. Edellisessä kansainvälisessä vertailussa vuonna 2009 Suomi sijoittui kolmanneksi. Brinkin mukaan Suomen on panostettava opetukseen, jos sijaluku mielitään säilyttää.

= lisää rahaa ja resursseja että pysyvät edes perässä >:( :o

Jari Leino

Joko tää Hirvisaaren pakkoruotsipuhe oli täällä videoversiona? On meinaan niin kovaa maallikkosaarnaajameininkiä, että kannattaa katsoa!

http://www.youtube.com/watch?v=Bx3NJtwZaAs&list=UUh87D-eNkpCFrVieKS7BXGA

Ja TAAS se menee möläyttelemään!! EI SAA sanoa noin ikävästi puoluejohtajien ruotsin taidosta.  ;D ;D ;D

Noin muuten minusta tuntuu, että tätä pakkoruotsia pitää väkisin yllä aivan sama klikki, joka pitää yllä maahanmuuttobisnestä, monikultturismia, poliittista korrektiutta, sensuuria ja muita suomalaisen yhteiskunnan ongelmia. Luulen, että kaikkien näiden takana ovat samat kähmintäkuviot ja rahavirrat.

TheVanishedTerrorist

Quote from: Jari Leino on 19.05.2014, 10:22:53
Joko tää Hirvisaaren pakkoruotsipuhe oli täällä videoversiona? On meinaan niin kovaa maallikkosaarnaajameininkiä, että kannattaa katsoa!

http://www.youtube.com/watch?v=Bx3NJtwZaAs&list=UUh87D-eNkpCFrVieKS7BXGA

Ja TAAS se menee möläyttelemään!! EI SAA sanoa noin ikävästi puoluejohtajien ruotsin taidosta.  ;D ;D ;D

Noin muuten minusta tuntuu, että tätä pakkoruotsia pitää väkisin yllä aivan sama klikki, joka pitää yllä maahanmuuttobisnestä, monikultturismia, poliittista korrektiutta, sensuuria ja muita suomalaisen yhteiskunnan ongelmia. Luulen, että kaikkien näiden takana ovat samat kähmintäkuviot ja rahavirrat.
Olisiko RKP:lla sormet pelissä :roll: Sitten SDP toisena sillä nämä maahanmuuttajat yms. sitten äänestävät jos vertaa esim. siihen mitä naapurimaassa on tapahtunut.

vihapuhegeneraattori

Quote from: Sietäjä on 18.05.2014, 20:31:00
Quote from: elven archer on 18.05.2014, 20:23:24
Quote from: Lauri Karppi on 18.05.2014, 19:31:35
Tänään oli kerätty tyhjiä argumentteja pakkoruotsin puolesta Pohjalaisen mielipidekirjoitukseen:
http://www.pohjalainen.fi/mielipide/yleis%C3%B6lt%C3%A4/kysynta-ruotsinkielen-osaajista-ylittaa-tarjonnan-1.1613591

Lähetin jo vastaukseni siihen.
"Kysyntä ruotsinkielen osaajista ylittää tarjonnan"

Huvittavan ristiriitaista. Pakkoruotsi on sitä varten, että se kuulemma takaa osaamisen. Ilman sitä ei kuulemma tule osaajia, mutta sitten heti perään epäsuorasti myönnetään, että eipä tule todistetusti näin ainakaan.

Siihen osaamiseen ja oppimiseen tietysti vaikuttaa myös se, mikä on asenneilmapiiri kotona ja muussa kasvuympäristössä. Oma äitini oli nuorena ollut pariin otteeseen Ruotsissa töissä ja levitti positiivista asennetta kotona. Samoin myöhemmin hyvissä ystävissä oli sellaisia, joiden mielestä ruotsin osaaminen oli siistiä. Mutta jos kotona manaillaan, että ruotsi on ihan perseestä, ajattelee lapsikin varmasti niin.

Jos kotona manaillaan, että apartheid on ihan perseestä, ajattelee lapsikin varmasti niin. Paremmalla asenteella sekin järjestelmä olisi kestänyt.

En pidä PS:n laiskuudesta YLE ja raja-asioissa tällä hetkellä. EU-, Eduskunta- ja Kuntavaaleissa on turha odottaa mun ääntä.

Mutta Hallis on puolueen toilailuista huolimatta ollut uskollinen asialle. Siksi ääni on 5!

Siili

Quote from: Sietäjä on 18.05.2014, 22:51:59
Quote from: Siili on 18.05.2014, 22:40:53

Onko se aineisto sitten niin suppea, jos on kokemusta oppimisesta 15 v oppijana, 15 v opettajana ja epämääräinen aika observoijana?

Älä minun höpinöistä välitä.  Tärkeintä on, että itse tunnet olevasi ehdottoman oikeassa.   ;)

vihapuhegeneraattori

...Ihme meininkiä. Periaatteesta voisin lopettaa ruotsin ymmärtämisen, vaikka sitä joskus kohtuullisesti osasinkin.

-i-

Itse olen moisen vakaumuksen omaksunut opiskelujen päätöspäivänä. En suostu puhumaan tai ymmärtämään tuota kieltä. Itse asiassa ruotsalaiset kolleegat ovat hämmästyneita kun kerron heille miksi. Kyllä heillä on tiedossa että suomessa opetetaan monille ruotsia, mutta kaikille tulee yllätyksenä että se on pakollista. Yksikään ei ole muuten koskaan työyhteydessä ehdottanut muuta kieltä kuin englantia. Ruotsin osaaminen tuli puheeksi vasta lounaspyödässä.

Lopettakaa se ruotsin ymmärtäminen ja puhuminen, vaatikaa kaikki suomeksi! Mitä vähemmän ruotsia puhutaan tässä maassa, sen pikemmin se kuolee pois.
En pidä PS:n laiskuudesta YLE ja raja-asioissa tällä hetkellä. EU-, Eduskunta- ja Kuntavaaleissa on turha odottaa mun ääntä.

Mutta Hallis on puolueen toilailuista huolimatta ollut uskollinen asialle. Siksi ääni on 5!

vihapuhegeneraattori

Quote from: Lovecraft on 18.05.2014, 22:26:32
Mitenpäs maahanmuuttajien ruotsinkielen opiskelu. Virkamiesruotsin vaatimus taitaa olla, mutta maahanmuuttajille ei taas ole pakkoruotsia....

Bongasinpa tällaisen aiheeseen liittyvän, kun pohdiskelin sitä.

http://www.pakkoruotsi.net/maahanmuuttajat.html

QuoteAdjadjihoue etsi sinnikkäästi oman alansa töitä, mutta pääsy takertui aina kielitaitoon.
- Näin sujuvasti puhun suomea, mutta aina sanottiin, että tarvitsen kaksi kieltä. Se toinen tarkoittaa ruotsia, jota en osaa ollenkaan. Pitkään aikaan en siis ole harjoittanut kätilön ammattia, vaan hoidan hengityshalvauspotilasta kotona. Minulle on sanottu, että toimi on voimassa niin kauan kuin potilas on elossa. Adjadjihoue on niin tympääntynyt kielikysymykseen, että muuttaa maasta heti, kun aika on kypsä.
-Mieheni etsii Kanadasta parhaillaan vakityötä. Kun hän sen saa, minä muutan perässä. Täällä on monta kivaa juttua, mutta suomalaista terveydenhuoltoa haittaa monikulttuurisuuden puute. Tarvittaisiin lisää hoitajia ulkomailta, myös opetus olisi saatava monikulttuurisemmaksi. Vierasmaalaiset hoitajat ovat yhä shokki.

Tuohon boldattuun kohtaan voisin kyllä kantiksenakin yhtyä :D

Tähän pitää tarttua kaikella voimalla ja maailmanhalataa asia vaikka etusivulle asti. Eli RKP on rasistinen puolue koska ei tahdo antaa Adjadjihouelle töitä. Onko RKP sanoutunut jo irti natsismista?

Onko Haglund irtisanoutunut virkamiesruotsista (tietysti vain maahanmuuttajille), vai jatkaako hänkin fasistisella linjalla missä syrjitään kansanryhmää?

Kauhea Ihmismäinen Otus

Quote from: Roope on 17.05.2014, 19:25:49

Hyvät ystävät, tasavertainen alku elämälle on yksi hyvinvointivaltiomme peruspilareista, jota emme saa kaataa. RKP on ja tulee olemaan vastavoima niille kaikille voimille, jotka haluavat tehdä Suomesta eristäytyneen ja monokulttuurisen maan, joka sijaitsee jossakin kaukana pohjoisessa. Kaikeksi onneksi arvioni tilanteesta on se, että tällä kerralla tarpeeksi monta kansanedustajaa tulee asettumaan ruotsin puolelle. Kysymyksessä ei nimittäin ole suomenruotsalaisten yksinäinen taistelu suomalaisuuskiihkoilijoita vastaan. Nämä kaksi kansalliskieltä ovat tärkeä asia molemmille kieliryhmille. Ruotsinkieli on korvaamaton osa suomalaisten identiteettiä. Se on osa kulttuuriperintöämme ja osa historiaamme.

Rkp: Haglund: "Kaasu pohjaan" 17.5.2014

On kyllä niin arrogantti asenne että grenerna bort  >:( Haglundin esi-isät tulivat tänne, alistaen meidän esi-isämme ja äitimme miekalla Ruotsin vallan alle. Haglundin esi-isät loivat hallinnon, jonka osalliseksi pääsi vain osaamalla ruotsia. Haglundin esi-isät taistelivat pitkään 1800-luvulle pitääkseen suomen kielen aseman nollissa yliopistoissa ja virastoissa. RKPn "isät" olivat rasisteja suomalaisugreja kohtaan like a Freudenthal ja "Haglundien" isät säätivät meidän riippakiveksi pakollisen ruotsin.

Samaan aikaan kun ruotsinkieliset pitävät yllä toimimatonta ja epätasa-arvoista kielisysteemiä, he itse eristäytyvät omiin ankkalammikoihinsa ja ovat jopa lailla keiltäneet bättrefolketin ja "heikomman" kieliaineksen sekoittautumisen kouluissa: Kaiken muunkielisiä kaksoiskielikouluja saa olla (eng-suom, ruost-eng, jne.), paitsi suomi-ruotsi.

Nyt tämä Haglund esittää, että tämä valloittajien ja herrakansan kieli mukamas on meille ugreille "korvaamaton osa kulttuuria". Muumipeikko kuule Haglund muumimamma

Pienetureiällinen lesbotransnainen

Salaa nuiva

QuoteHaglundin esi-isät loivat hallinnon, jonka osalliseksi pääsi vain osaamalla ruotsia. Haglundin esi-isät taistelivat pitkään 1800-luvulle pitääkseen suomen kielen aseman nollissa yliopistoissa ja virastoissa.
Tämän päivän Pohjalaisessa:
http://www.pohjalainen.fi/uutiset/maakunta/kielikysymys-repii-kuilua-arbiksen-ja-kaupungin-valille-1.1612675
QuoteVuonna 1907 perustetun Vasa Arbetarsinstitutin johtokunta ei halua kuulua kaksikieliseen hallintokuntaan. Se haluaa pysyä yksikielisenä ruotsinkielisenä hallintokuntana.? KUVA: JAAKKO ELENIUS
Vaasan ruotsinkielisen kansalaisopiston Arbiksen johtokunta haluaisi, että Arbis ja muut alueen ruotsinkieliset kansalaisopistot muodostaisivat tulevaisuudessa yksikielisen ruotsinkielisen kansalaisopiston.

Vaasan kaupungin kanta on se, että kaupunki on kaksikielinen ja kaksikieliset ratkaisut ovat kaupungin virallinen linja.

Vaasan sivistystoimen johtaja Christina Knookala on pettynyt Arbiksen johtokunnan näkemykseen.

– Kannanoton taustalla on kielikeskustelua.
"A nation that forgets its past has no future."
-Sir Winston Churchill-

Roope

Quote from: mub on 19.05.2014, 20:02:18
Ruotsalaisella kansanpuoleella vankka 70 prosentin tuki ruotsalaisvähemmistön keskuudessa:

http://magma.fi/post/2014/5/14/viktigt-med-finlandssvenskt-eu-mandat
http://svenska.yle.fi/artikel/2014/05/14/finlandssvenskarna-ar-ivriga-att-rosta

Oikeasti tuon Magman kyselyn mukaan Rkp:n kannatus kaikkien suomenruotsalaisten vastaajien joukossa oli 44 % ja vielä päättämättömien määrä peräti 37 prosenttia.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

mub

Quote from: Roope on 19.05.2014, 20:27:18
Ruotsalaisella kansanpuoleella vankka 70 prosentin tuki ruotsalaisvähemmistön keskuudessa:

Oikeasti tuon Magman kyselyn mukaan Rkp:n kannatus kaikkien suomenruotsalaisten vastaajien joukossa oli 44 % ja vielä päättämättömien määrä peräti 37 prosenttia.

Eli varmoja kannattajia "vain" 44 % tällä hetkellä? Osuus 70 % varmoista äänestäjistä?
84

ikuturso

Hassua. Puolue, joka on kokoomuksen peräkärry, ja joka ajaa EU:n liittovaltiota, on ylivoimaisesti suosituin ruotsinkielisten keskuudessa.

Mitä tästä voidaan päätellä?

joko:
a) Suomenruotsalaiset haluavat liittovaltiota ja yhteisvastuuta ja NATOa (toisin kuin Ruotsin ruotsalaiset, jotka eivät ole edes eurossa)
tai:
b) Suomenruotsalaisille on aivan sama, mitä Suomelle tapahtuu, kunhan ruotsin kielen ja ruotsinkielisten erityisasemasta pidetään kiinni

Jos vielä lisätään tähän suomenruotsalaisten äänestysaktiivisuus, RKP:n ajamat asiat koetaan vielä erityisen tärkeiksi.

Halusinko tällä osoittaa jotain...? En tiedä. Jostain syystä voisin vain kuvitella, että myös ruotsinkielisissä olisi samalla tavalla maalais-, oikeisto-, vasemmisto- tai persuhenkisiä niin kuin valtaväestössäkin. Joko ruotsinkieliset ovat jostain syystä poliittisesti hyvin samalla tavalla biasoituneita, tai sitten heille ainoa poliittinen kynnyskysymys on oma vähemmistöasemansa.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Jaska

Quote from: Kauhea Ihmismäinen Otus on 19.05.2014, 11:33:18
Quote from: Roope on 17.05.2014, 19:25:49

Hyvät ystävät, tasavertainen alku elämälle on yksi hyvinvointivaltiomme peruspilareista, jota emme saa kaataa. RKP on ja tulee olemaan vastavoima niille kaikille voimille, jotka haluavat tehdä Suomesta eristäytyneen ja monokulttuurisen maan, joka sijaitsee jossakin kaukana pohjoisessa. Kaikeksi onneksi arvioni tilanteesta on se, että tällä kerralla tarpeeksi monta kansanedustajaa tulee asettumaan ruotsin puolelle. Kysymyksessä ei nimittäin ole suomenruotsalaisten yksinäinen taistelu suomalaisuuskiihkoilijoita vastaan. Nämä kaksi kansalliskieltä ovat tärkeä asia molemmille kieliryhmille. Ruotsinkieli on korvaamaton osa suomalaisten identiteettiä. Se on osa kulttuuriperintöämme ja osa historiaamme.

Rkp: Haglund: "Kaasu pohjaan" 17.5.2014

On kyllä niin arrogantti asenne että grenerna bort  >:( Haglundin esi-isät tulivat tänne, alistaen meidän esi-isämme ja äitimme miekalla Ruotsin vallan alle. Haglundin esi-isät loivat hallinnon, jonka osalliseksi pääsi vain osaamalla ruotsia. Haglundin esi-isät taistelivat pitkään 1800-luvulle pitääkseen suomen kielen aseman nollissa yliopistoissa ja virastoissa. RKPn "isät" olivat rasisteja suomalaisugreja kohtaan like a Freudenthal ja "Haglundien" isät säätivät meidän riippakiveksi pakollisen ruotsin.

Samaan aikaan kun ruotsinkieliset pitävät yllä toimimatonta ja epätasa-arvoista kielisysteemiä, he itse eristäytyvät omiin ankkalammikoihinsa ja ovat jopa lailla keiltäneet bättrefolketin ja "heikomman" kieliaineksen sekoittautumisen kouluissa: Kaiken muunkielisiä kaksoiskielikouluja saa olla (eng-suom, ruost-eng, jne.), paitsi suomi-ruotsi.

Nyt tämä Haglund esittää, että tämä valloittajien ja herrakansan kieli mukamas on meille ugreille "korvaamaton osa kulttuuria". Muumipeikko kuule Haglund muumimamma.
Haglund toistelee jo ammoin kumottuja fraaseja, kuten kaikki valtakunnallisen pakkoruotsin kannattajat:
http://jaska.puheenvuoro.uusisuomi.fi/168397-avoin-kirje-carl-haglundille-ja-rkplle

Heitä ei edes hävetä se, etteivät he ole lainkaan tutustuneet vasta-argumentteihin.