News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Mamut autojen ratissa

Started by vlvltzsche, 03.03.2013, 10:59:12

Previous topic - Next topic

Veli Muilu

Se on hyvä että ajelevat taksilla. Kertoilin aikanaan naapurin Somalipariskunnasta , jonka auto romuttui muutamissa viikoissa lunastuskuntoon. Efekti oli sama kuin olisi katsellut juomatölkin lahoamisesta tehtyä kierrätystietoiskua. Lopputulos mitä kinneristä jäi jäljelle hinurin käynnin jälkeen oli spoileri, joka ei jostain syystä lähtenyt samalla kyydillä. Mutta eipä hätää, ajelevat jo uudella uudehkolla autolla.

veikko1980

Quote from: Veli Muilu on 04.03.2013, 18:50:57
Se on hyvä että ajelevat taksilla. Kertoilin aikanaan naapurin Somalipariskunnasta , jonka auto romuttui muutamissa viikoissa lunastuskuntoon. Efekti oli sama kuin olisi katsellut juomatölkin lahoamisesta tehtyä kierrätystietoiskua. Lopputulos mitä kinneristä jäi jäljelle hinurin käynnin jälkeen oli spoileri, joka ei jostain syystä lähtenyt samalla kyydillä. Mutta eipä hätää, ajelevat jo uudella uudehkolla autolla.

yks somppu-koppla kikkaili frendini auton ojaan. Suuttuivat kun se ei aikaisemmin suostunut toisen kosintaan bussi-pysäkillä.
monikulttuuri vie terveyteni

Emo

Quote from: Holda on 07.03.2013, 09:28:49
- tilaa taksi tutulta kuljettajalta. Jaa mistäkö sellaisen löytää? Tavatessasi mukavan suharin, pyydä yhteystiedot ja tallenna ne puhelimeesi.


Näin juuri olen tehnyt! Oikein mukava taksikuski kuljetti lastani ja minua lääkäriin joulun alla, kun oma automme sattui olemaan reissussa toisaalla. Maksaessani kiitin mukavasta ja kätevästä kyydistä (kun itse säästyin parkkipaikan haulta), jolloin taksikuski rinkuloi kuittiin omat yhteystietonsa. Hämmästelin, että "sinutko voi jatkossa soittaa suoraankin, ettei tarvitse taksikeskuksen kautta tilata?" Johon kuski vastasi myöntävästi. Sen jälkeen hän on kuljettanut meitä aina kun on taksia tarvittu, annoin miehenikin kännykkään tämän taksinumeron muistiin otsikolla "kiva taksikuski".

Meilläpäin tosin kaikki taksikuskit ovat kantiksia, mutta aina on mahdollista soittaa itse suoraan haluamalleen kuljettajalle.

Arvoton

Livenä huomioita eestiläisistä. Tasa-arvoinen risteys tuntuu näille Bemu-kuskeille olevan paikka, jossa ylemmät ihmiset ovat tasa-arvoisempia kuin junttisuomalaiset. Se, että lauantaisin eestiläisiä kärähtää ratista kantiksia 15-kertaisesti enemmän, onkin jo mainittu aiemmin. Kumman usein Bemut ja Audit Lahden motarilla nopeudella about 175 km/h ovat eestin kilvissä. Joo, he ovat suomalaisia, joilla on firma Eestissä, tietysti...

Tasa-arvoinen risteys on usein myös muille mamuille se paikka, jossa kulttuurin ylemmyys näytetään.

Embo

Quote from: Veli Muilu on 04.03.2013, 18:50:57
Kertoilin aikanaan naapurin Somalipariskunnasta , jonka auto romuttui muutamissa viikoissa lunastuskuntoon.

Minä taas muistan erään nuoren somalimiehen, joka pysäköi autonsa aina jääräpäisesti pelastustielle tukkien sen niin, ettei tikasauto olisi päässyt kohteeseen. Vieraspaikat olisivat olleet siinä 20 metrin päässä selvästi merkittyinä. Ehkä kyseinen matka oli ehkä rasistisen pitkä, tai sitten sana "vieras" oli rasistinen, mene ja tiedä.

Tyypille huomautettiin useita kertoja, ei vaikutusta. Auto esti myös lumenluontia, mistä suivaantuneena lumitraktorikuski kasasi auton ympärille ja päälle suuren lumikeon. Ei vaikutusta.

Tyyppi ajoi autoa kilvettömänä ja pysäköi taas pelastustielle. Soitin poliisille kilvettömästä autosta, sen jälkeen sitä ei enää näkynyt.

Rastafari

Quote from: Embo on 07.03.2013, 11:10:53
Quote from: Veli Muilu on 04.03.2013, 18:50:57
Kertoilin aikanaan naapurin Somalipariskunnasta , jonka auto romuttui muutamissa viikoissa lunastuskuntoon.

Minä taas muistan erään nuoren somalimiehen, joka pysäköi autonsa aina jääräpäisesti pelastustielle tukkien sen niin, ettei tikasauto olisi päässyt kohteeseen. Vieraspaikat olisivat olleet siinä 20 metrin päässä selvästi merkittyinä. Ehkä kyseinen matka oli ehkä rasistisen pitkä, tai sitten sana "vieras" oli rasistinen, mene ja tiedä.

Tyypille huomautettiin useita kertoja, ei vaikutusta. Auto esti myös lumenluontia, mistä suivaantuneena lumitraktorikuski kasasi auton ympärille ja päälle suuren lumikeon. Ei vaikutusta.

Tyyppi ajoi autoa kilvettömänä ja pysäköi taas pelastustielle. Soitin poliisille kilvettömästä autosta, sen jälkeen sitä ei enää näkynyt.

QuoteLAHTI 26.12.1996

(Sisäasiainministeriö 1997)

Onnettomuuden kuvaus
Noin kello yksi tapaninpäivän yönä perheen vanhemman tyttären huoneessa palaneista kynttilöistä yksi sytytti palamaan vuodevaatteita. Äiti heräsi tyttären pitämään ääneen ja yritti sammuttaa tulen heittämällä maton ja petauspatjan tulen päälle.

Tytär soitti vanhempien makuuhuoneesta aluehälytyskeskukseen ja ilmoitti pienestä palosta (ilman osoitetietoja). Perheen isä poistui asunnosta porrashuoneeseen, mutta palasi hakemaan perhettään. Äiti ei saanut paloa sammumaan, vaan joutui poistumaan huoneistosta huudettuaan tytärtään tulemaan eteisen kautta ulos.

Perhe poistui ja jätti palavan huoneiston oven auki. Porraskäytävään tuli paksua savua. Äiti yritti poistuessaan herättää ja varoittaa naapureita. Myös toisesta huoneistosta poistunut mies kehotti muita talossa olijoita poistumaan. Suuri osa talon asukkaista päätti poistua porrashuoneen kautta sen sijaan että olisi odottanut omassa asunnossaan palokunnan lisäohjeita tai apua.

Äiti konttasi takaisin huoneiston eteiseen ja huusi tytärtään nimeltä, mutta joutui poistumaan savun takia. Perhe tuli alas. Tytär ei päässyt voimakkaan palon vuoksi eteiseen, vaan joutui pelastautumaan lasitetulle parvekkeelle.

Palokunnan sammutusparit pyrkivät etenemään nopeasti palavaan huoneistoon, mutta joutuivat ohjaamaan useita alaspäin tulevia ihmisiä. Porrashuoneen savutuuletus ei onnistunut, koska savunpoisto oli toteutettu siten, että palotilanteessa tuuletusaukkojen avaaminen oli mahdotonta.

Puomitikasauto yritti peruuttaa parvekkeen alle pelastaakseen parvekkeella olevan tytön, mutta ahdas palotie ja katoksen jatkeeksi pysäköity auto estivät peruuttamista. Kuljettaja siirsi väärin pysäköityä autoa puomitikasautolla työntäen. Tämän seurauksena auton paineilmajärjestelmään tuli vika, eikä puomin nostamisessa käytettävää hydrauliikkajärjestelmää voitu kytkeä päälle.

Muidenkin pelastusyritysten viivästyessä tyttö putosi ja menehtyi vammoihinsa. Myös yksi porrashuoneeseen lähteneistä asukkaista menehtyi hengitettyään myrkyllisiä savukaasuja.

Onnettomuuden seuraukset
Palo vaati 2 kuolonuhria. Yhdeksän porrashuoneen kautta poistunutta asukasta kuljetettiin sairaalaan eriasteisten savumyrkytysoireiden vuoksi. Lisäksi kaksi palomiestä loukkaantui. Välittömässä vaarassa oli vähintään 71 henkilöä. Aineellisiksi vahingoiksi arvioitiin n. 1,5 miljoonaa markkaa.

Onnettomuuden perussyy
Palon syttymissyy oli palamaan jätetyt kynttilät, jotka sytyttivät vuodevaatteet.

Tekijät, jotka johtivat vakavaan onnettomuuteen

- Alkusammutus epäonnistui. Palo olisi ollut havaittaessa sammutettavissa alkusammutuskalustolla. Varsinaista sammutuskalustoa ei kuitenkaan ollut ja sammuttaminen matolla ja petauspatjalla epäonnistui.
- Palohuoneen ovea ei suljettu. Jos ovi olisi suljettu heti, olisivat palokaasut pyrkineet ikkunan rikkouduttua purkautumaan ulos ja poistuminen eteisen kautta olisi ollut pidempään mahdollista.
- Hätäilmoitus tehtiin vanhempien makuuhuoneen puhelimesta. Jos hälytys olisi tehty oikeaoppisesti esim. alemman kerroksen huoneistosta, ei tyttö olisi jäänyt loukkoon palavaan asuntoon.
- Asunnon ovi jätettiin auki. Tämä aiheutti porrashuoneen täyttymisen sankalla savulla, mistä seurasi yhden henkilön menehtyminen ja vaaratilanne kaikille poistujille. Oven auki jättäminen oli tosin ymmärrettävää, koska tyttö ei ollut vielä päässyt ulos asunnosta.
- Porrashuoneessa poistuvat kehottivat muitakin asukkaita poistumaan, jolloin osa asukkaista poistui vaaralliseen ympäristöön. Tämä sitoi myös pelastustoimintaan käytettävissä olleita resursseja, jolloin tytön pelastaminen ja sammutustoiminnan aloitus hidastui.
- Porrashuoneen savunpoistoon tarkoitetut luukut oli mahdotonta avata palotilanteessa. Jos savunpoisto olisi toteutettu helposti avattavilla (tai rikottavilla) ikkunoilla määräysten mukaisesti, olisi porrashuoneeseen nopeasti saatu huomattavasti paremmat olosuhteet.
- Pihalla väärin pysäköity auto hidasti puomitikasauton pääsyä nostopaikalle ja lopulta aiheutti puomitikasauton rikkoutumisen. Ilman rikkoutumista tyttö olisi todennäköisesti ehditty pelastaa.

Tekijät, jotka lisäsivät vahinkojen määrää

- Palon havaitseminen saattoi viivästyä, koska huoneessa ei ollut palovaroitinta. On epävarmaa olisiko palovaroitin havainnut palon ennen tyttöä tai hänen äitiään ja kuinka paljon aiemmin siinä tapauksessa. Tutkijalautakunta suosittaa kuitenkin palovaroittimen määräämistä pakolliseksi. Palon aikaisempi havaitseminen olisi joka tapauksessa luonut paremmat mahdollisuudet alkusammutukselle ja antanut lisäaikaa muihin toimintoihin.
- Syttymishuoneen materiaalit edesauttoivat palon nopeaa kehittymistä.
- Rakennuksessa oli 7 asuntoa jokaista kerrostasannetta kohti, jolloin poistuvia ihmisiä oli normaalia enemmän.

Tekijät, jotka vähensivät vahinkojen määrää

- Kaikki asukkaat eivät noudattaneet poistujien kehotusta poistua porrashuoneen kautta, vaan jäivät asuntoihinsa kunnes vaara oli ohi. Erityisen suuri vaikutus tällä oli 6 ja 7 kerrosten asukkaiden kohdalla. Seitsemännen kerroksen asukkaista kaikki pysyivät asunnoissaan lukuun ottamatta palaneessa asunnossa asunutta perhettä sekä ylätasanteelle menehtynyttä naista.

Tutkijalautakunnan suositukset

- Palovaroitin on määrättävä pakolliseksi.
- On harkittava, pitääkö asuinkerrostalojen huoneistojen pintakerrosvaatimus muuttaa luokan 2/- sijasta luokaksi 1/I. (eli puupinnasta lähes palamattomaksi pinnaksi)
- Uusien yli kolmekerroksisten talojen porraskäytävän savunpoistoa koskevaa määräystä ehdotetaan muutettavaksi siten, että savunpoistoluukku pitää voida avata alhaalta manuaalisesti.
- Jo rakennettujen kerrostalojen porraskäytävien savunpoistomahdollisuudet ja savunpoistoluukkujen avattavuus tarkistetaan koko maassa ja tarkastukset aloitetaan välittömästi sekä todetut puutteet korjataan.
- On määrättävä montako asuinhuoneistoa asuinkerrostalossa saa rakentaa yhden ainoan porrashuoneen varaan.
- Hätäpoistumismahdollisuuden varmentamiseksi ehdotetaan mm. seuraavien vaihtoehtojen käyttöä uudisrakentamisessa ja soveltuvin osin myös nykyisessä asuntokannassa; tikkaat parvekkeen sivuun, luukku parvekkeen lattiaan ja tikkaat, parvekkeelta laskettava tikas, köysi jne. ...
- Selvitetään parvekelasitusten turvalliset materiaalit ja avattavuus palotilanteen kannalta.
- Parvekekaiteen tulisi olla sellainen, että siihen voidaan kiinnittää tikas alhaalta käsin.
- Huoneistoja suunniteltaessa tulisi kiinnittää enemmän huomiota pelastautumismahdollisuuksiin.
- Palotiet tulisi tehdä niin väljiksi, että niille olisi helppo ja esteetön pääsy. Olemassa olevat palotiet pitäisi kokeilla käytössä olevalla autokalustolla.
- Palotiet tulee merkitä riittävän selvästi.
- RakMK E1 4.2.2 ja 4.2.2.1 toteutumisen valvontaa tulee tehostaa.
- Savunpoistojärjestelyjen hyväksyntään ja valvontaan tulee kiinnittää enemmän huomiota.
- Kuntien, yritysten ja taloyhtiöiden on kiinnitettävä enemmän huomiota yleiseen valistukseen, koulutukseen ja harjoituksiin.

Tutkijan omia päätelmiä
Huolimatta viimeksi mainitusta kehittämisehdotuksesta tutkintalautakunta on erään jäsenen mukaan tietoisesti keskittynyt pelastustoiminnan ja rakenteellisen palonehkäisyn tutkimiseen ja jättänyt asukkaiden käyttäytymisessä olevat virheet vähälle huomiolle. Tarkasteltaessa onnettomuuteen johtaneita ja siihen vaikuttaneita syitä voidaan kuitenkin todeta, että lähes kaikki niistä liittyvät tavalla tai toisella talon asukkaiden virheellisiin toimintamalleihin.
Tämä ei tietenkään tarkoita, että talon asukkaista pitäisi tehdä syyllisiä ja vapauttaa palokunta vastuusta. Päinvastoin, asukkailla tai taloyhtiöllä ei useimmiten ole kompetenssia eikä käytännön mahdollisuuksia tehokkaaseen turvallisuusopetukseen.
Raportissa ei oteta kantaa mahdollisuuteen käyttää kevyttä sprinklerijärjestelmää asuinrakennusten paloturvallisuuden parantamiseksi. Kyseisen järjestelmän käyttö olisi todennäköisesti estänyt palon leviämisen syttymishuoneen ulkopuolelle.

- Turvallisuusopetus tulisi saada osaksi kouluopetusta. Koska kouluilla on hyvä asiantuntemus lapsista ja oppimisesta ja palokunnilla paras asiantuntemus paloturvallisuudesta, tulisi toiminta suunnitella ja toteuttaa näiden kahden tahon yhteistyönä.
- Palokuntien tulisi nähdä roolimallina toimimisen merkitys turvallisuuskasvatuksen tärkeänä osana.
- Kevyen sprinklerijärjestelmän käytön kannattavuus asuinrakennuksissa tulisi selvittää Suomessa.

Yhteenveto ennaltaehkäisyn vaikuttavuudesta

- Kyseinen rakennus ei täyttänyt voimassa olevia rakennusmääräyksiä porrashuoneen savunpoiston toteutuksen osalta. Myöskään pelastustie ei ollut käyttökelpoinen väärin pysäköidyn auton takia.
- Rakennukseen oli tehty määräysten mukaiset palotarkastukset. Rakennus oli suhteellisen uusi, joten määräaikaista palotarkastusta ei oltu vielä ehditty tehdä. Palotarkastajat olivat tutustuneet rakennukseen ja rakennuspaikkaan lopputarkastuksen yhteydessä.
- Tutkijalautakunnan tekemässä kyselyssä ei selvitetty kuinka moni asukkaista oli saanut turvallisuusopetusta. Varsin suuri osa asukkaista teki kohtalokkaita virheitä palon yhteydessä.
- Onnettomuuteen vaikuttaneista syistä:
- 7 oli yhteydessä ihmisten käyttäytymiseen
- 4 olisi voitu ratkaista teknisin keinoin
- 2 rikkoi voimassa olleita määräyksiä
Rastafari ensimmäisessä polvessa
Rastafareille leimallisia piirteitä on myös haave mustien paluumuutosta Afrikkaan

Vk

Quote from: Ulkopuolinen on 07.03.2013, 11:46:56
Mitähän mahtaisi tapahtua jos joku kyllästyisi tuollaiseen perseilijään, kävisi repimässä/ruuvaamassa kilvet ihan omin voimin pois ja soittaisi sitten poliisille kilvettömästä autosta?
Ei mitään, poliisia ei kiinnosta parkissa oleva kilvetön auto. Kunnalle sellaisesta voi ilmoittaa, ja jos auto katsotaan hylätyksi, se hävitetään aikanaan.

Pelastustielle pysäköinnistä taas kannattaa ilmoittaa hätäkeskukseen, ja mainita erityisesti jos toiminta on toistuvaa. Pelastustielle pysäköinti ei nimittäin ole mikään pysäköintivirhemaksulla kuitattava rike, vaan siitä voi määrätä päiväsakkoja.

Maailmanmies

Quote from: Vk on 08.03.2013, 02:19:56


Pelastustielle pysäköinnistä taas kannattaa ilmoittaa hätäkeskukseen, ja mainita erityisesti jos toiminta on toistuvaa. Pelastustielle pysäköinti ei nimittäin ole mikään pysäköintivirhemaksulla kuitattava rike, vaan siitä voi määrätä päiväsakkoja.
Entäs jos mamua ei se päiväsakko mahdollisesti suuremmin kiinnosta?

Mursu

Quote from: Puhdas sielu on 08.03.2013, 10:14:50
Siis taksikuskia (= palveluntuottajaa) ei asiakas saa valita itse, vaikka maksaa palvelusta.

No entäs ilotalossa? Saako siellä asiakas valita itse tytön (= palveluntuottajan) itse vai arpooko sielläkin tietokone /tasa-arvotyönjakaja/monikulttuurisuuskoordinaattori asiakkaalle vuorossa olevan työntekijän?

Silloin, kun asiakas tekee valinnat pärstäkertoimella, niin hän toki saa valita millä perusteella haluaa. Kun taas asiakas tilaa palvelun tietyillä kriteereillä, vaikka puhelimitse, palvelun tuottaja toki saa asettaa rajoja siihen, ettei esimerkiksi rotua käytetä kriteereinä.

Mielenkiintoista on se, olisiko laillista sallia rodun käyttö kriteerinä vai olisiko tämä jotain työsyrjintää tms. Taannoisessa talkkarijutussa jotkut suvikset pohtivat, voisiko asiakkaita rangaista, kun lopettivat tilauksen talkkarin muuttuessa mamuksi. Tämä olisi jo paksua: pakko ostaa mamulta.

Taksin voi tilata eri paikoista. Esimerkiksi Helsingissä on Taksi Helsingin lisäksi Lähitaksi.



Sunt Lacrimae

Quote from: Puhdas sielu on 08.03.2013, 10:14:50
Siis taksikuskia (= palveluntuottajaa) ei asiakas saa valita itse, vaikka maksaa palvelusta.


Jos minä haluan valita ensisijaisesti suomalaisen taksikuljettajan niin perusteena on se, että kaveri osaa samaa kieltä jolloin palvelutilannekin sujuu huomattavasti jouhevammin, ja paikallistuntemuskin on empiirisesti arvioituna paremmin hallussa. Toki kuskina voi olla juuri taksiliitteen saanut märkäkorva tai junantuoma, mutta pääsääntöisesti suomalaiskuskien kanssa on ollut huomattavasti vähemmän kommelluksia kuin ulkomaalaisilla.
Play stupid games, win stupid prizes.

Topi Junkkari

Quote from: Mursu on 08.03.2013, 12:28:39
Esimerkiksi Helsingissä on Taksi Helsingin lisäksi Lähitaksi.

Lähitaksi on "ympäristökuntien" juttu. Koska taksialan kartellit ovat todella vahvoja, en usko, että Lähitaksin kautta pystyisi saamaan Helsingin sisäistä kyytiä. Jos matka suuntautuu ympäristökuntaan, niin sitten onnistuu.

Jos olen väärässä, niin kertokaa toki kokemuksistanne.
Ihmisiä, joilla on vakavia hallusinaatioita, ei pitäisi päästää merkittäviin julkisiin virkoihin. Lievät harhanäyt tai -äänet ei haittaa, ellei satu olemaan lentäjä tai pianonvirittäjä.

– Nimim. Joutilas Hommaforumilla 13.9.2015
http://hommaforum.org/index.php/topic,903.msg1989950.html#msg1989950

Arvoton

Riippumattoman ja epäkommunistisen taksin saa tilattua Sohosta. Puhu vaha suomeaki. Ettekste kattonu 45 minuuttia?

Olenpa pannut reilun vuosikymmenen varrella merkille, että paikoitustavat on mamuilla opittu vanhemmalta maatamme rikastavalta kulttuurilta. Melkeinhän se menee näin ollen han-kortin puolelle. Parkkeeraavathan suomalaisetkin pelastusteille ovien eteen. Ja nurtseille.

Fer

Venäläistä tieraivoa Suomessa.

QuoteLiikenneraivo repesi torstaina iltapäivällä Helsingissä Koskelan linja-autovarikon parkkipaikalla.
Tapahtumat käynnistyivät Käpyläntien ja Koskelantien risteyksestä, jonka kautta 23-vuotias nainen ajoi kohti työpaikkaansa, Koskelan varikkoa. Risteyksessä hänen eteensä kääntyi ryhmityssääntöjen vastaisesti auto, jolloin nainen tööttäsi eteen kiilanneelle kuskille.

Tämän takia eteen ajanut mieskuski lähti seuraamaan naista Koskelan varikon parkkipaikalle asti. Kun nainen tuli ulos autosta, hyppäsi mies hänen luokseen kaverinsa kanssa. Mies alkoi huutaa naiselle suomeksi ja venäjäksi ja tarttui naista rinnuksista kiinni. Hän kaatoi lopuksi naisen maahan.

Poliisin mukaan nainen löi päänsä ja satutti sormiaan.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288546620362.html

Maastamuuttaja

Muuan härmäläisperäinen taksinkuljettaja kertoi, että taksin voi myös tilata "oikeat numerot" tietämällä. Tämä epävirallinen käytäntö on kuulemma laajenemaan päin.

Sitäpaitsi onhan taksiautoilijoilla omiakin kännyköitä. Paljon taksia käyttävät voivat kehitellä luottosuhteita.




Sunt Lacrimae

Quote from: Maastamuuttaja on 10.03.2013, 20:38:08

Sitäpaitsi onhan taksiautoilijoilla omiakin kännyköitä. Paljon taksia käyttävät voivat kehitellä luottosuhteita.

Tunnen taksikuskeja pari kappaletta ja näiden kanssa on kaveriporukassa vakiintunut tapa, että kun ovat töissä ja me taas viihteellä niin soitellaan ja tulevat ellei ole esim. tilauskyytejä tai muuta hommaa hoidettavana. Laittavat ehkä sitten mittarinkin kiinni "vähän" etuajassa. :P

Tämä on ikävä kyllä sen verran iso kylä, että taitaa tosin toimia ainoastaan jos kaveripiirissä sattuu olemaan kuskeja.
Play stupid games, win stupid prizes.