News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

TalSa: HS: Ministeriöiltä miljoonia turhiin konsulttiselvityksiin

Started by törö, 02.03.2013, 10:56:08

Previous topic - Next topic

törö

QuoteHS: Ministeriöiltä miljoonia turhiin konsulttiselvityksiin

Helsingin Sanomien selvityksen mukaan ministeriöiden tilaamia konsulttitöitä päätyy jopa suoraan hyllyyn. Valtiontalouden tarkastusvirasto on kritisoinut erityisesti sosiaali- ja terveysministeriötä tuloksettomien tietotekniikkahankkeiden kuluista.

Helsingin Sanomien selvityksen mukaan valtion kassasta katoaa vuosittain miljoonia euroja ministeriöiden teettämiin konsulttitöihin, joiden tulokset saattavat jäädä hyvinkin laihoiksi. Vuosina 2008-2012 neljän ministeriön ulkopuolisilla teettämän tutkimus- ja selvitystyön lasku oli yhteensä lähes 50 miljoonaa euroa.

Valtion talouden tarkastusviraston ylijohtaja Vesa Jatkola arvioi HS:lle, että ministeriöillä on käytössään konsulttitöiden teettämiseen noin sata miljoonaa euroa. Hän epäilee selvitysten tulosten jäävän vähiin.

Virasto on jo aiemmin kritisoinut erityisesti sosiaali- ja terveysministeriötä susiksi jääneiden tietotekniikkahankkeiden kuluista. Myös investoinnit pieniin alueellisiin kehittämishankkeisiin ovat Jatkolan mukaan usein tuloksettomia. 

Tutkimus- ja selvitystöiden teettäminen ulkopuolisilla on HS:n mukaan lisääntynyt sitä mukaa kun valtion henkilöstömäärä on vähentynyt. Toisaalta valtiontalouden säästöohjelma on vähentänyt myös ulkopuolisilla teetettyjen selvitysten määrärahoja.

http://www.taloussanomat.fi/kotimaa/2013/03/02/hs-ministerioilta-miljoonia-turhiin-konsulttiselvityksiin/20133334/12

tyhmyri

Monissa ministeriöissä konsultteja käytetään silloin kun itse ei huvita tehdä yhtään mitään. Tai sanoa mitään. Palkataan konsultti. Se sanoo tai kirjoittaa jotain. Ei tarvitse itse selvittää mitään tai päättää mitään.

Yksi osa tuota kuviota on se, että jos joku paikallistason toiminnasta vastaava jostain Kuusamosta sanoo Helsingissä istuville virkamiehille, että joku uudistus/laki/ratkaisu ei toimi, niin ministeriö pyrkii tekemään tuo kuusamolaisen elämän hankalaksi. Tämä riippumatta siitä oliko kaveri oikeassa tahi ei. Mutta jos konsultti sanoo saman, niin ainoa lopputulos on se, että kyseiseltä konsultilta ei jatkossa tilata mitään.

Eivät ministeriöt halua ratkaisuja noilta selvityksiltä. Se mitä ministeriöt haluavat on tuki niiden omalle olemassaololle ja toiminnalle. Kampaviinereitä ja kahvia riittää kokouksissa.

normi

Ministerit ja virkamiehet haluavat osoitaa että jotain tapahtuu ja ollaan tekevinään. Voi siten kyselytunnilla kehua, että selvitys on käynnistetty. Työryhmä on asetettu jne.
Impossible situations can become possible miracles

tyhmyri

Quote from: normi on 02.03.2013, 11:44:32
Ministerit ja virkamiehet haluavat osoitaa että jotain tapahtuu ja ollaan tekevinään. Voi siten kyselytunnilla kehua, että selvitys on käynnistetty. Työryhmä on asetettu jne.
Parannusideoita ei voi kysyä operatiivisen tason työntekijöiltä, jotka tekevät sen varsinaisen työn. Nehän voisivat vastata väärin ja kertoa jonkun uudistuksen olleen typerän.

Esimerkkinä terveydenhuollon tietojärjestelmät. En tiedä onko niin tehty, mutta olisin hyvin hämmästynyt jos joku olisi oikeasti kysynyt lääkäreiltä ja sairaanhoitajilta millainen olisi hyvä tietojärjestelmä. Tekniikkaihmisten ja byrokraattien olisi sitten vain mietittävä miten sellainen järjestelmä toteutetaan.

Rafael K.

Mitä itse olen nähnyt niin kaikenlaisiin selvityksiin lakien toimivuudesta riittää rahaa. Selvitystä luetaan, jos johtopäätökset ovat sellaiset kuin tilaaja on halunnut. Jos johtopäätös on väärä, selvitys mainitaan vain yhteyksissä, jossa pitää kertoa, että on selvitetty.

Impivaaranilves

Quote from: tyhmyri on 02.03.2013, 11:30:13
Monissa ministeriöissä konsultteja käytetään silloin kun itse ei huvita tehdä yhtään mitään. Tai sanoa mitään. Palkataan konsultti. Se sanoo tai kirjoittaa jotain. Ei tarvitse itse selvittää mitään tai päättää mitään.
Vaihtoehtoisesti tuttaviltaan niitä tilailevat, isot rahat kumminkin kyseessä.
Voi olla semmoinenkin joka muuten vain lahjonut saadakseen tilaukset.
Asioitten viivyttämiseksi ja maton alle lakaisemikseksi kait myöskin samaa harrastavat.