News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

LongPlay-tutkivaa journalismiakö?

Started by Mika.H, 25.02.2013, 13:30:12

Previous topic - Next topic

Mika.H

http://longplay.fi/parempaa_journalismia/

Oletteko tutustuneet jo kyseiseen sivustoon?

Lukaisin noiden pääkirjoituksia ja juttulyhennelmiä ja tällä hetkellä olen sitä mieltä, että tuollaista journalismia tarvitaan!

Vaikuttaa perin mielenkiintoiselta.

Ei niin voi sanoa, avoin shekki. Totta kai ollaan keskusteltu siitä, mitä ne palvelut tulee olla, mutta ei olla annettu mitään hintoja meidän taholtamme siihen, mitä tää pitäisi tai ei saisi maksaa. J.Kuuluvainen, Migri

törö

Juttuja on kyllä aika vähän, mutta muuten idea on hyvä. Perinpohjainen, objektiivinen, tosia asioihin nojautuva  ja kukkahattuvapaa journalismi on nykyisin kiven alla.

Punaniska

Ilahduttavaa, että joku jaksaa vielä yrittää oikeaa journalismia ilman painostavaa mediatalo-ohjeistusta.

Jos tiputtaisivat hintaa 3,90 -> 2,50, niin ostaisin artikkeleita kepeämmin. Niin saattaisivat ostaa muutkin, jolloin kassavirta lähtisi sitä kautta nousuun.

Well the sun don't shine where it used to
And the angels are hidin' their heads
People don't listen to their hearts anymore
Seems the good men all are dead
There ain't no right, wrong, no in between
That ain't the constitution that they wrote for me

Mika.H

Quote from: törö on 25.02.2013, 13:39:02
Juttuja on kyllä aika vähän, mutta muuten idea on hyvä. Perinpohjainen, objektiivinen, tosia asioihin nojautuva  ja kukkahattuvapaa journalismi on nykyisin kiven alla.

Ajatteles jos nuo tekisivät tasapuolisen jutun vaikkapa maahanmuutosta ja siihen käytetyistä varoista?!

PS. alussahan tuo vasta on.. eiköhän juttuja pukkaa kohta enemmänkin.. ideana kuitenkin loistava. Se maksaa joka lukee, joten jutun on oltava hyvä. Hieno idea!
Ei niin voi sanoa, avoin shekki. Totta kai ollaan keskusteltu siitä, mitä ne palvelut tulee olla, mutta ei olla annettu mitään hintoja meidän taholtamme siihen, mitä tää pitäisi tai ei saisi maksaa. J.Kuuluvainen, Migri

MW

Quote from: Mika.H on 25.02.2013, 14:40:17
Quote from: törö on 25.02.2013, 13:39:02

Ajatteles jos nuo tekisivät tasapuolisen jutun vaikkapa maahanmuutosta ja siihen käytetyistä varoista?!

PS. alussahan tuo vasta on.. eiköhän juttuja pukkaa kohta enemmänkin.. ideana kuitenkin loistava. Se maksaa joka lukee, joten jutun on oltava hyvä. Hieno idea!

Tiesihän jo asteroidi, että maahanmuuton kulut ovat niin astronomiset, että meillä ei vaan ole varaa selvittää niitä?

Sunt Lacrimae

Huomasin "keitä olemme"- osiossa tämän:

QuoteAnu Silfverberg on toimittaja, kirjailija ja kirjoituskouluttaja.

Jolloin suljin selaimen.
Play stupid games, win stupid prizes.

Alkuasukas

Quote from: Sunt Lacrimae on 25.02.2013, 18:13:23

Jolloin suljin selaimen.
No voi vittu. Syövyttävätkö nuo penaalit kaikki mediat? Ilmeisesti.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Sietäjä

Quote from: Alkuasukas on 25.02.2013, 18:37:11

Jolloin suljin selaimen.

Mulla onkin ollut kello käynnissä, että kauanko kestää, että joku huomaa tuon hommalaisittain epäkohdaksi laskettavan seikan.

Mika.H

Quote from: Sietäjä on 25.02.2013, 18:46:30
Mulla onkin ollut kello käynnissä, että kauanko kestää, että joku huomaa tuon hommalaisittain epäkohdaksi laskettavan seikan.

Valaisetko hieman minuakin kuka tuo oikein on.

Alkuasukas

Anu Silfverberg on tunnettu feministi, joka kuuluu muun muassa Tulva-lehden perustajiin.

Mm Hesarin käyttämä penaali. Lisäkivaa höpöpediasta.

Kaarina Ranne (vihr.)

Alkuasukas

Kauanko meni?

Kaarina Ranne (vihr.)

Sietäjä

Quote from: Alkuasukas on 25.02.2013, 18:59:13
Kauanko meni?

Melkein viisi tuntia.

Mika.H

Quote from: Alkuasukas on 25.02.2013, 18:58:28
Anu Silfverberg on tunnettu feministi, joka kuuluu muun muassa Tulva-lehden perustajiin.

åk. odottelen siis vielä ennen kuin noille almuja annan.

Sietäjä

Quote from: Mika.H on 25.02.2013, 19:03:14
Quote from: Alkuasukas on 25.02.2013, 18:58:28

åk. odottelen siis vielä ennen kuin noille almuja annan.

Koska Anu on erinomainen kirjoittaja, voit tehdä niin, että valikoit luettavaksesi jutun, joka ei herätä sinussa suuria intohimoja. Näin voit arvioida artikkelin artikkelina, eivätkä väärät mielipiteet pääse häiritsemään. En itsekään ole läheskään aina samaa mieltä Anun kanssa.

joniq

Olen lukenut useitakin Anu Silfverbergin juttuja ja täytyy sanoa etteivät ajatusmaailmamme useinkaan kohtaa. Silti en hyväksy että juttu esim. Himasesta voidaan julistaa mitättömäksi peköstään sen takia että Anu on ollut yksi kirjoittajista. On mahdollista että juttu on silti pätevä. Jos tekee vaikka vaalikoneella testiä, huomaa monesti olevansa samaa mieltä hyvin sekalaisen jengin kanssa. Voi Käydä kuin Ylexn toimittaja Venla Kokkoselle Iholla-sarjassa jota vahingossa kanavia käännellessäni tulin muutaman minuutin seuranneeksi. Hän teki vaalikonetta jossa nuorelle naistoimittajalle tuli tietenkin vihreä ekaksi mutta hyi hitto sanoi Venla kuinka tuo kokoomuslainen tuli kuudenneksi.

Alkuasukas

Quote from: Sietäjä on 25.02.2013, 19:01:54
Quote from: Alkuasukas on 25.02.2013, 18:59:13
Kauanko meni?

Melkein viisi tuntia.
Jengi selkeesti vielä viikonlopun kiljupöhnissä.

Kaarina Ranne (vihr.)

Kuosto

Quote from: Mika.H on 25.02.2013, 13:30:12

Ilmestynyt kaksi artikkelia, joista jälkimmäiseen, Himasen etiikka, luin. Se on erinomainen.

On aika köyhää jättää se lukematta siksi, että on joistain asioista eri mieltä kuin toinen kirjoittaja,
Anu Silfverberg. Maailma on aika ahdas, jos ensimmäiseksi pitää tarkistaa onko kirjoittaja kaikien puolin samassa uskossa kuin itse, ennen kuin edes lukee hänen tekstinsä.

Mika.H

Quote from: Kuosto on 25.02.2013, 19:47:05

Ilmestynyt kaksi artikkelia, joista jälkimmäiseen, Himasen etiikka, luin. Se on erinomainen.

luitko oikein maksullisen version? ajattelin myös. olin jo tuota 54 euron maksua maksamassa, mutta ehkä odotan vielä uuden jutun verran.. ideana tuo on loistava

Sietäjä

Quote from: Mika.H on 25.02.2013, 19:51:37

luitko oikein maksullisen version? ajattelin myös. olin jo tuota 54 euron maksua maksamassa, mutta ehkä odotan vielä uuden jutun verran.. ideana tuo on loistava

Mä luin sen Hanna Nikkasen futisvedonlyönti/sopupelijutun. Kaveri oli maksanut, luin sen iPadilta. 20 sivua muistaakseni, erittäin mielenkiintoinen.

Kuosto

Just sen. Yksi artikkeli maksaa 3,90. Ei ole paha hinta isosta työstä.   

MW

Quote from: Kuosto on 26.02.2013, 00:32:24

Just sen. Yksi artikkeli maksaa 3,90. Ei ole paha hinta isosta työstä.

Netissä on se paha puoli, että oppii asenteen jotta kaikki olisi saatava illmaiseksi.

Hyvä puoli on, että melkein kaiken saa melkein illmaiseksi.

Ant.

Quote from: Mika.H on 25.02.2013, 13:30:12

On aika köyhää jättää se lukematta siksi, että on joistain asioista eri mieltä kuin toinen kirjoittaja,
Anu Silfverberg. Maailma on aika ahdas, jos ensimmäiseksi pitää tarkistaa onko kirjoittaja kaikien puolin samassa uskossa kuin itse, ennen kuin edes lukee hänen tekstinsä.

Ei samassa uskossa pidä olla. Olen kuitenkin lukenut melko paljon Silfverbergin juttuja, ja epäilen vahvasti, että hänellä aatteen palo on niin voimakas, ettei hän varsinaisesti kykene tuottamaan puolueettomia juttuja.

Jos maksan lukemastani, luen mielelläni objektiivisia juttuja. Ideologisistakin jutuista voisin teoriassa maksaa, esim. kannatustarkoituksessa, jos ideologia on lähellä omaani. Missään nimessä en kuitenkaan maksa jutuista, joissa ei pyritä objektiivisuuteen ja jotka edustavat sellaista maailmankatsomusta, jota en itse jaa. Silfverberg edustaa laitavasemmistoa, taantumuksellista tupakkafeminismiä, Suomi-fobiaa ja kseno- sekä islamfiliaa. Mitään näistä aatteista en jaa.

Ideana tuo sivu on hyvä. Itse kuitenkin tulen skippaamaan sieltä kaikki jutut, joissa Silfverberg on mukana. Muuten voin kyllä lukea vaikka kommunistin tuottamia kirjoituksia ja maksaa niistä, mutta Silfverberg on ehdoton ei, koska hän on mielestäni osoittanut, ettei hän kykene erottamaan journalistista työtä ja ideologioidensa julistamista toisistaan. Silfverberg on siis kahdella sanalla sanoen huono toimittaja ja poliitikkona liian kaukana omista arvoistani.
Homma is the new black.

Alkuasukas

Kaarina Ranne (vihr.)

Leso

Anu Silfverberg.
Maailma on aika ahdas, jos ensimmäiseksi pitää tarkistaa onko kirjoittaja kaikien puolin samassa uskossa kuin itse, ennen kuin edes lukee hänen tekstinsä.

Niinkö? Olen lukenut montakin juttua Anu Silfverbergiltä, enkä ole pitänyt yhdestäkään niistä.
Olen muodostanut Silfverbergin tekstien perusteella mielipiteeni hänestä.

Juttu Himasesta oli ookoo, mutta Silfverbergin osallisuus saa jutun haiskahtamaan.
Ei sovi Silfverbergin tsuurnalistiprofiiliin.
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

JJohannes

Quote from: Alkuasukas on 25.02.2013, 18:37:11

Jolloin suljin selaimen.

Juurihan joulun aikoihin ainoat mediat, mitkä uutisoivat (siis julkaisivat ilmaista mainosta) Long Playn perustamisesta olivat Sanoman lehdet. Vaikka lehti ei ilmeisesti varsinaisesti olekaan osa Sanomia, koostuu sen toimituskunta ja tukijajoukko lähinnä Sanoma-toimittajista. Vähän huvittavaa on myös vouhkaus "hitaasta journalismista" ja siitä, että Long Play olisi ainut laatuaan Suomessa. Sanomalla ei ole toki pitkiä, syvällisiä juttuja tekevää aikakauslehteä mutta sen kilpailijoilla on, esim. Suomen Kuvalehti, Kanava ja Ulkopolitiikka. Long Playn missio siis on ilmeisesti lähinnä viedä lukijoita näiltä lehdiltä eikä mikään pyyteetön laatujournalismin tekeminen.

Kahden jutun perusteella on mahdotonta vielä sanoa mitään julkaisun tasosta. Katsotaan sitten kun niitä kertyy parikymmentä.
Ei ole turhia päiviä, tai jos on, on koko elämä.

SimoMäkelä

Jolloin suljin selaimen.

Eli se siitä sitten.

SimoMäkelä

Quote from: Ant. on 26.02.2013, 01:01:01
Ideana tuo sivu on hyvä. Itse kuitenkin tulen skippaamaan sieltä kaikki jutut, joissa Silfverberg on mukana. Muuten voin kyllä lukea vaikka kommunistin tuottamia kirjoituksia ja maksaa niistä, mutta Silfverberg on ehdoton ei, koska hän on mielestäni osoittanut, ettei hän kykene erottamaan journalistista työtä ja ideologioidensa julistamista toisistaan. Silfverberg on siis kahdella sanalla sanoen huono toimittaja ja poliitikkona liian kaukana omista arvoistani.

Voiko niistä muista kirjoittajista mennä takuuseen, etteivät ole samaa maata Silferbergin kanssa??

Kuosto

Quote from: JJohannes on 26.02.2013, 08:19:47
Juurihan joulun aikoihin ainoat mediat, mitkä uutisoivat (siis julkaisivat ilmaista mainosta) Long Playn perustamisesta olivat Sanoman lehdet. Vaikka lehti ei ilmeisesti varsinaisesti olekaan osa Sanomia, koostuu sen toimituskunta ja tukijajoukko lähinnä Sanoma-toimittajista.

Minun tietääkseni yksikään ei ole Sanomien toimittaja. Kaikki ovat vapaita toimittajia. Useimmat eivät myöskään ole Sanomien kolumnisteja (kuten Silferberg).

Quote from: JJohannes on 26.02.2013, 08:19:47
Vähän huvittavaa on myös vouhkaus "hitaasta journalismista" ja siitä, että Long Play olisi ainut laatuaan Suomessa. Sanomalla ei ole toki pitkiä, syvällisiä juttuja tekevää aikakauslehteä mutta sen kilpailijoilla on, esim. Suomen Kuvalehti, Kanava ja Ulkopolitiikka. Long Playn missio siis on ilmeisesti lähinnä viedä lukijoita näiltä lehdiltä eikä mikään pyyteetön laatujournalismin tekeminen.

Tämä salaliittoteoria on kyllä lajinsa huvittavimpia.

Suomen ylivoimaisesti pisimmät artikkelit julkaisee HS:n Kuukausiliite. Se on ainoa lehti, joka edes saattaisi julkaista 50 000 merkin jutun, jollainen on LP:n Himasen etiikka.
Suomen Kuvalehdellä on toisinaan pidempiä artikkeleita, mutta ne eivät ole sen pidempiä kuin ovat HS:n sunnuntaisivujen artikkelit. Varsinkin lakana-ainana.
Kanavalla ja Ulkopolitiikalla ei ole juuri lukijoita joita viedä, levikit ovat muutamia tuhansia.

herranen

Silfverbergistä on tullut omaan napaan tuijottavan hipsterikolumnismin mannekiini ihan omaa ansiotaan ja kyllä se ainakin minun ostopäätökseeni vaikuttaa. Juttu on varmaan ihan ansiokas, mutta en millään haluaisi tukea vuosikausia hirvittävää sontaa suoltaneen kynäilijän projektia. Mielelläni siis lukisin jutun mutta luonto ei anna periksi tukea sellaista toimittajaa, jossa henkilöityy kaikki mikä journalismissa on vialla.
"Pahimmillaan tilanne voi kääntyä vaikka miten pahaksi" - Vesa Puuronen -

"...maahanmuuttovastainen keskustelu ei suinkaan kohdistu vain ulkomaalaisiin, vaan myös esimerkiksi nykytaiteeseen, sosiaalidemokraatteihin ja homoihin - ylipäänsä demokratiaan." TS kolumni 26.10.2011

ämpee

Quote from: SimoMäkelä on 26.02.2013, 11:27:08

Voiko niistä muista kirjoittajista mennä takuuseen, etteivät ole samaa maata Silferbergin kanssa??

Eikös seura tee kaltaisekseen, ja kattila kantensa hakee ?

Koko touhu haiskahtaa yritykseltä kilpailla tämän sivuston kanssa, maksullisuudella kaiketi haetaan uskottavuutta, tai sitten vaan rahaa.
En ostaisi LongPlaylta käytettyä autoa.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."