News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Puppua ruokapulasta, ja hintojen noususta.

Started by Hämeenlinnan Oraakkeli, 09.02.2013, 14:24:44

Previous topic - Next topic

AuggieWren

Quote from: Sanna Onkamo on 15.02.2013, 20:21:29
Quote from: Lepakko on 14.02.2013, 11:00:16
Itse käyn Lidlissä ja vain pakon edessä muissa. Natsi-Siwan tuotteet ovat tyydyttäneet makunystyröitä ja hintakin jää poikkeuksetta reilusti alle S- ja K-ryhmän kauppojen.

Lidlistä saa hyvän perusruokakorin mikäli ei ole tarvetta löytää jonkin reseptin tarveaineita, sillä usein on käynyt niin, että jotain tiettyä tuotetta ei Lidlistä löydä. Lihat, juustot, leikkeleet, suklaat, leivät, jogurtit, vihannekset ja maito kannattaa ostaa sieltä. Lidlin ruokakassi maksaa 15 euroa siinä missä muualla jopa 30. Paikallinen Citymarket esim. nyhtää pussillisesta rapuja kuusi euroa.

Minulle on ihan sama millä työehdoilla lidliläiset tekevät työnsä, mitä selkkauksia Lidlillä on Saksassa ollut, kuinka paljon ählämeitä Lidlissä käy tai kuinka kämäinen sisustus niissä on. Lidlissä on ylivoimaisesti paras hinta-laatusuhde kotimaan kaupoista. Hävitettyäni kännipäissäni es-korttini ja plussapimpelipompelikorttini olen käynyt Lidlissä, koska en halua tukea duopolikauppojen kaksinaamaista paskapolitiikkaa. Ne kusettavat sekä tuottajia, kuluttajia että osa-aikaisina häärääviä työntekijöitään ja jaksavat vielä korostaa erinomaisuuttaan ja upeaa laatuaan. Yhteishyvä- ja Pirkka-lehdissäkään ei ole mitään muuta lukemisen arvoista kuin ruokasivut. Vaikka minäkin vinguttelin plyssäkörttejä ahkerasti, en ollut ilmeisesti tarpeeksi kiinnostava kuluttaja, sillä juttuja ei kirjoitettu minulle vaan herttaisille perheenäideille ja -isille, jotka kerskakuluttavat typerää moskaa.

Koska kaikki myyvät samat einekset samoissa käärepapereissa eri hintoihin, ostan sieltä missä on halvinta.

Lidlin halpuus on kyllä osittain myytti. Kaikki kuivamuonatuotteet ja säilykkeet ovat jossain määrin edullisia samoin kuin bulkkituotteet, maitotuotteet ym. Sen sijaan liiterin erikoisvalikoimista ei kannata ostaa mitään. Tuoreliha ja -kala on suurin piirtein saman hintaista, vähän halvempaa, kuin S-marketissa, halvempaa kuin K-kaupassa. Halvinta tuoreliha on tarjouksessa K-supermarketissa. Leikkeleet ovat Lidlissä jonkin verran halvempia kuin muualla, mutta yleisesti ottaen samanhintaisia, halpuus syntyy Lidlin omista merkeistä. Tuorevihannekset ovat tarjouksia lukuun ottamatta Lidlissä osin samanhintaisia, joskus jopa kalliimpia kuin muualla. Kaikki juomat ovat Lidlissä halvempia. Säilyketuotteet ovat laadultaan täysin ylivoimaisia muihin kauppoihin verrattuna ja hintakin on riittävän paljon edullisempi. Itse suosin liiteriä, mutta varon ottamasta annettuna myyttiä liiterin kaikenpuolisesta halpuudesta, se voi olla merkittävästi kalliimpi, tuoteryhmästä riippuen. (Paskapaperi on muuten ihan samanhintaista, ellei kalliimpaakin)
Kaikki ongelmat johtuvat rasismista ja kantaväestön asenteista.

Mangustin

Ruoka on kallista, koska ihmisiä on enemmän kuin koskaan ennen.
Tästä seurauksena monet ruuan viejämaat ovat joutuneet turvautumaan tuontiin.
Egyptin kehitys on aika tyypillinen: Väestönkasvu + arabisosialismi ovat tuhonneet oman tuotannon, viljelyskelpoista maata on jäänyt asutuksen alle, järkevä väestöpolitiikka on epäonnistunut demografisen kilpailun takia (muslimeilla oli 70-l joku fatwa ehkäisyn käytöstä kun väitettiin että se on kristittyjen juoni vallankaappaukseen tjsp).
http://www.reuters.com/article/2011/09/28/us-egypt-food-idUSTRE78R2SD20110928

Kehitysapu yleisemminkin haittaa maataloustuotantoa vastaanottajamaissa, maajussi ei voi oikein muuta kuin ajaa tuotannon alas jos ruokaa jaetaan ilmaiseksi.

Fosforin hinta, öljyn kallistumisen lisäksi, vaikuttaa jo tuotantopäätöksiin ja on Suomessakin saanut monet tilat siirtymään luomuun... Mikä on siis mielestäni ihan ok kehitystä, paskataseet on hyvä saada kuntoon ja ravinnekierto suljetuksi. Se ketjussa mainittu sianpaskakin on tuotantotekijä. Olisi hyvä, jos eläintuotannon maantieteellinen keskittyminen purkautuisi paremmin limittäin kasvintuotannon kanssa, että paskat saataisiin levitettyä peltoihin. Kemiran myynnin jälkeen ei ole varaa levittää yhtään ylimääräistä NPK:ta. Fosforin niukkuus voi vaikuttaa maailmanpolitiikkaan tulevaisuudessa: Odotettavissa Länsi-Saharan vapautus Marokon hirmuvallasta. http://www.moroccoboard.com/news/4899-phosphorus-and-morocco-the-future

Maahanmuuttokriittisen väite, että puolet maailman ruuasta menee roskiin, on puppua. Hukkaan menee varmasti puolet, mutta ei tuotantoketjun läpi kotitalouksien roskiksiin, kuten tuosta voisi käsittää. Puutteelliset varastointiolosuhteet, rotat, torakat ja kylmäsäilytyksen puuttuminen aiheuttavat ruuan hävikin ennen kuin se ehtii kuluttajille. Edelleen, se on tyypillinen kehitysmaaongelma jota ei voi millään kääntää lännen pahan kapitalistin syyksi.

Kehitysmaiden ongelmia on myös 50% työttömyys, joista suuri osa ammattitaidotonta väkeä, ei omaisuutta, tuotantopääomaa, ei lukutaitoa ja työterveyttä haittaa monesti HIV-positiivisuus. Minulla ei ainakaan ole mitään hajua mitä nämä markkinoille kelpaamattomat henkilöt voisivat keksiä tienatakseen markkinahintaisen leipänsä. Ei auta kuin kasvattaa omat bataatit tuossa tilanteessa. Aikaisemmat sukupolvet vaan ovat bylsineet liikaa, ja tässä sitä ollaan.

Alkuasukas

Quote from: Mangustin on 15.02.2013, 21:53:37
Ruoka on kallista, koska ihmisiä on enemmän kuin koskaan ennen.
Paitsi Suomessa. Suomessa tuottaja saa maidosta 0,45€/litra, sianlihasta 1,77€/kg, kananmunista 1,30€/kg jne. Eli ruoassa maksaa kyllä joku muu kuin itse tuote.

Ostin itse juuri naudan ulkofilettä kaupasta 45€/kg, tuottajahinta on 2,95€/kg.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Mangustin

^Jep, meillä on Euroopan kallein ruoka ja alhaisimmat tuottajahinnat. Jos on kahta henkilöä suurempi talous ja omistaa pakastimen niin kannattaa liittyä johonkin ruokarinkiin.

Ei tässä voi muuta kuin toivoa kaikkea hyvää pohjalaisketjuille (minimani, halpa-halli, mitä niitä ny oli) koko maahan levittäytymisessä, asioida Lidlissä ja odottaa kilpailun kiristymistä.

Edellinen vastaukseni ketjuun koski enemmän tätä koko maailman ruokatilannetta ja tuota avauksessa ollutta Riku Rantalan nyyhkykolumnia Sri Lankan torilta. Siellä riisin hinta riippuu ihan taatusti sen saaren ja koko aasian väestökehityksestä eli kysynnästä.

femacco

Quote from: AuggieWren on 15.02.2013, 20:33:55
Itse käyn Lidlissä ja vain pakon edessä muissa. Natsi-Siwan tuotteet ovat tyydyttäneet makunystyröitä ja hintakin jää poikkeuksetta reilusti alle S- ja K-ryhmän kauppojen.

Lidlistä saa hyvän perusruokakorin mikäli ei ole tarvetta löytää jonkin reseptin tarveaineita, sillä usein on käynyt niin, että jotain tiettyä tuotetta ei Lidlistä löydä. Lihat, juustot, leikkeleet, suklaat, leivät, jogurtit, vihannekset ja maito kannattaa ostaa sieltä. Lidlin ruokakassi maksaa 15 euroa siinä missä muualla jopa 30. Paikallinen Citymarket esim. nyhtää pussillisesta rapuja kuusi euroa.

Minulle on ihan sama millä työehdoilla lidliläiset tekevät työnsä, mitä selkkauksia Lidlillä on Saksassa ollut, kuinka paljon ählämeitä Lidlissä käy tai kuinka kämäinen sisustus niissä on. Lidlissä on ylivoimaisesti paras hinta-laatusuhde kotimaan kaupoista. Hävitettyäni kännipäissäni es-korttini ja plussapimpelipompelikorttini olen käynyt Lidlissä, koska en halua tukea duopolikauppojen kaksinaamaista paskapolitiikkaa. Ne kusettavat sekä tuottajia, kuluttajia että osa-aikaisina häärääviä työntekijöitään ja jaksavat vielä korostaa erinomaisuuttaan ja upeaa laatuaan. Yhteishyvä- ja Pirkka-lehdissäkään ei ole mitään muuta lukemisen arvoista kuin ruokasivut. Vaikka minäkin vinguttelin plyssäkörttejä ahkerasti, en ollut ilmeisesti tarpeeksi kiinnostava kuluttaja, sillä juttuja ei kirjoitettu minulle vaan herttaisille perheenäideille ja -isille, jotka kerskakuluttavat typerää moskaa.

Koska kaikki myyvät samat einekset samoissa käärepapereissa eri hintoihin, ostan sieltä missä on halvinta.

Lidlin halpuus on kyllä osittain myytti. Kaikki kuivamuonatuotteet ja säilykkeet ovat jossain määrin edullisia samoin kuin bulkkituotteet, maitotuotteet ym. Sen sijaan liiterin erikoisvalikoimista ei kannata ostaa mitään. Tuoreliha ja -kala on suurin piirtein saman hintaista, vähän halvempaa, kuin S-marketissa, halvempaa kuin K-kaupassa. Halvinta tuoreliha on tarjouksessa K-supermarketissa. Leikkeleet ovat Lidlissä jonkin verran halvempia kuin muualla, mutta yleisesti ottaen samanhintaisia, halpuus syntyy Lidlin omista merkeistä. Tuorevihannekset ovat tarjouksia lukuun ottamatta Lidlissä osin samanhintaisia, joskus jopa kalliimpia kuin muualla. Kaikki juomat ovat Lidlissä halvempia. Säilyketuotteet ovat laadultaan täysin ylivoimaisia muihin kauppoihin verrattuna ja hintakin on riittävän paljon edullisempi. Itse suosin liiteriä, mutta varon ottamasta annettuna myyttiä liiterin kaikenpuolisesta halpuudesta, se voi olla merkittävästi kalliimpi, tuoteryhmästä riippuen. (Paskapaperi on muuten ihan samanhintaista, ellei kalliimpaakin)

Kokonaissaldo on pienempi, koska otan tottakai hinnat huomioon ja vertaan mielessäni koon ja ässän vastaaviin. Olet sinänsä ihan oikeassa ja spesifismimpi, mutta runko on tämä. Fiksu ostaja toki osaa itse verrata kilohintoja.

Hämeenlinnan Oraakkeli

Lohifile kolmanneksen halvempaa, mitä viereisessä K-kaupassa. K ja S ryhmässä hyvin harvoin saa mitään halvalla. Tänään esimerkiksi jäävuorisalaattia sai hintaan 1,5 euroa kpl kun kilpailijoilla maksaa liki 3€
Filesuikaleet 2,2€, ja Kkaupassa vain plussalaiselle tarjoukset jo kalliimpia.Itse en keksi kyllä mitään normaalia tuotetta, joka olisi kalliimpi kuin kilpailijoilla. Vastaava tuote on liki aina halvempi tai kutakuinkin saman hintainen kuin kilpailijalla.

Salvation

Lohifile on selkeästi halvempaa; saa alle kympillä kilo (ruodoton). Maidot ja jogurtit samoin kuin jauhelihan ostan lidlistä. Reissumiesleipä (pieni pkt) vajaa 0,5 euroa on myös halpaa. Samoin lidlin siideri oikein ok ja liki kolmannksen halvempaa. Toki lidlin halpuus perustuu osittain omiin tuotteisiin ja lidl ei riitä ainoaksi ruokakaupaksi.
Oppitunti sosiaalidemokratiasta...
http://www.lintukoto.net/agora/kirjoitus.php?id=114

dothefake

Kaikkein parasta Lidlissä on, että kukkakaalin lehtiä saa ottaa ilmaiseksi.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

JNappula

Lidlissä kilon Oltermanni maksaa 5,95€, paikallisessa pikku K-kaupassa yli kympin ja Prismassakin muistaakseni yli 9€. Meidän paikallisessa Lidlissä on myös paistopiste jossa uunilämpimät vehnäsämpylät ovat 0,39€/kpl, Goudajuustosämpylät 0,49€/kpl, patongit 0,69€/kpl, iso tumma limppu 1,99€/kpl jne.
"The difference between a smart feller & a fart smeller is less than you think."

Salvation

Quote from: JNappula on 16.02.2013, 11:53:52
Lidlissä kilon Oltermanni maksaa 5,95€, paikallisessa pikku K-kaupassa yli kympin ja Prismassakin muistaakseni yli 9€. Meidän paikallisessa Lidlissä on myös paistopiste jossa uunilämpimät vehnäsämpylät ovat 0,39€/kpl, Goudajuustosämpylät 0,49€/kpl, patongit 0,69€/kpl, iso tumma limppu 1,99€/kpl jne.

riisipiirakat 0,25 €/kpl on kans hyviä...

Salvation

Quote from: ankka on 16.02.2013, 12:00:25
Ei litlistä kyl ainakaa tääl viiti ostaa mitää lihaa. Turhan arvokasta.

Lohta otin viimeksi k-kaupasta tarjouksesta, oliko ~8€/kg. Sitäki otan yleensä m-kaupasta, viimeksi alle femman kilo. Eikä ollut se mitää norjan lohta. Sitä saa onneksi viikoittain sieltä, säävarauksella.

E:

^No joo, tota oltermannia otan kyl usein siitä, muttei se kyl tos ääsmarketiskaa maksa ku eken enempi. Sitä ei kuitenkaa tuu nii usein syötyä. Enempi menee emmentaalia ja goudaa, eikä ainakaa mun makunystyrä taivu litlin emmentaaliin, sukkahikeä kun saa ihan ilmaiseksi omasta takaa..

Juu. Saahan lohta parhaillaan femmalla kilo. Toi Lidlin lohi on D-leikattu eli käytännössä ruodoton. Norjan lohi on parasta loimuttaessa.

Markkanen

Jos ostaa maidot, vihannekset  ja muut peruselintarvikkeet Lidlistä niin säästää vuodessa useita satoja euroja verrattuna K ja S rosvoihin. Ei Lidl ole mikään myytti Kassakuitti todistaa sen. Ihan kaikkiin makuihin sieltä ei saa vastinetta, mutta jos tyytyy perustason tavaroihin niin parempaa ostospaikkaa ei ole.

Myyttejä sen sijaan ovat pieni kansakunta, pitkät etäisyydet, kylmät talvet, kalliit kuljetuskustannukset jne. Jos vähääkään seuraa uutisia niin huomaa, että K ja S ketjut määräävät Suomessa elintarvikkeiden hinnat. Kartelli vastaa kuitenkin Suomen elintarvikemyynnistä selvän valtaosan. Muistammehan myös millä tempulla myös Valio nosti maidon hintaa 30%. Ikävintä tässä kaikessa on se, että ahneuden valtakunnassa pienimmän hyödyn saa tuottaja joka tekee kaiken työn. Vain suuret yksiköt pärjäävät ja saavat tukiaisia. Poliitikot ovat itse sijoittajina rosvokartellissa joten sieltä ei ole apua saatavissa.

(http://images.sodahead.com/polls/002573367/688154_capitalist_pig1_4_xlarge.jpeg)

Itse olen paljon liikkunut Euroopassa. Useimmissa maissa Euroopassa esim. pihviateria ravintolassa on yli puolet halvempi. Samoin ruokakauppakassi on 20-50% halvempi. Jos rahtimaksut ja etäisyydet selittäisi Suomen sikahinnat niin miten Helsingistä vajaa 100km etelämpänä ruoka on lähes puolta halvempaa turistialueita lukuunottamatta? Herätys! Luulisi sitten myös, että Lapissa olisi vielä kalliimpaa mitä nyt on kun matkat ja markkinat ovat pienemmät.

Jokainen saa toki olla mitä mieltä haluaa, mutta ahneus on Suomen elintarvikkeiden sikahinnan pää syy. Muitakin juttuja on, mutta ahneus on se juttu. Myöskin Suomen kansan typeryys kun eivät halua eurooppalaistua vaan vyötä vedetään holhousasteikolla yhä kireämmälle ja kusipäät huutaa hurraata. EU:takaan ei haluttu ottaa takaisin nettomaksajan rahoja vaikka niitä tarjottiin. Kiitos Jykke. Kyllä Suomelle varmaan nauretaan selkämme takana koska olemme niin naiiveja kaikissa rahankäytön asioissa. Monellakaan ei kohta ole muuta vaihtoehtoa kuin lähteä pois Suomesta. Töitäkin löytyy helpommin Ruotsista tai Norjasta jos vain vähäkin kieli sujuu. Norjassa ei kalleus tunnu missään kun palkat ovat aivan eri dekaadilla tunnissa mitä Suomessa. Ostovoima on paljon parempi em. maissa. Jos joskus pääsen eläkkeelle niin en todellakaan aio jäädä tänne maksuhelvettiin kitumaan. Lähes maailman verotetuimmassa maassa ei ole rahaa edes hoitaa vanhuksiaan. Tunnen häpeää siitä. Vähävaraisia vanhuksia ei pidetä edes ihmisenä monessakaan paikassa. Poliitikkoja ei nämä ihmiset kiinnosta kun heillä ei ole RAHAA.
Ellei Teillä itsellänne, herra, olisi ahneutta, ette saisi kansaa varastamaan vaikka varastamisen palkitsisitte.
- Kungfutse

Markkanen

Ellei Teillä itsellänne, herra, olisi ahneutta, ette saisi kansaa varastamaan vaikka varastamisen palkitsisitte.
- Kungfutse

Markkanen

Joulukinkut on jo kauan sitten ostettu tanskalaiailta. Ahneet kusipäät ovat tämän aiheuttaneet.Kotimaista ei kannata suosia.
- Kungfutse

Bwana

Quote from: Jaska Pankkaaja on 10.02.2013, 21:35:47
Quote from: Alkuasukas on 09.02.2013, 21:22:43
Quote from: Jaska Pankkaaja on 09.02.2013, 21:16:55
Jos joku jaksaisi, juu en jaksa, niin voisi tehdä käppyrän jos ei löydy netistä valmiina viljan tonnihinta kullassa

Internetissä on kaikki.

(http://pricedingold.com/charts/wheat-1910.png)

Kuten hieno käppyrä osoittaa niin viljan hinta putosi WWII jälkeen kuin kivi 40 vuotta ja nyt 30 vuotta on ollut tasaisempaa.

Suomen hintojen syyt: kilpailun vähyys, logistiikan kalleus, pienemmät volyymit, korkeammat verot. Eipä se ruoka nyt niiiin hirveäst halvempaa ole lyhyiden välimatkojen kevyesti verotetussa Virossakaan, venäläiset taas käyvät täällä ruokaostoksilla vaikka Pietarin valikoimat ovat jotain aivan muuta kuin LPR Prisman ja Lidlin. Hinta ratkaisee.

Minusta tuo käppyrä kertoo lähinnä kullan hinnannoususta.
Nkosi sikelel' Afrika.

Kimmo Pirkkala

Quote from: Mangustin on 15.02.2013, 22:09:29
^Jep, meillä on Euroopan kallein ruoka ja alhaisimmat tuottajahinnat.

Ei pidä paikkaansa ainakaan raakamaidon osalta, sen tuottajahinta on Suomessa reilusti korkeampi kuin Euroopassa keskimäärin. Ja juuri siksi kilpailuvirasto määräsi myös kuluttajahintoja nostettavan.

Yksi merkittävä ja konkreettinen syy ruuan kalleuteen Suomessa on tältä osin kilpailuvirasto, jonka toiminnan ylläpitämisen kustannamme kaiken lisäksi omista veroistamme.

Alkuasukas

No reilusti ja reilusti. Maidon tuottajahinta Suomessa on noin 0,42€/l, Euroopan keskiarvo 0,33€/l. Jos tuottaja saa 9 senttiä enemmän niin jostain syystä se on aika paljon enemmän kaupan hyllyllä.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Kimmo Pirkkala

^Kyllähän tuo prosentuaalisesti on kova ero. Mutta tosiaan hintaa kaupan hyllyllä se ei kokonaan selitä läheskään. Sen selittävät kaupan katteet ja kilpailuvirasto.

Näin vihreän kortin haltijana minua kyllä kummasti ihmetyttää myös S-ryhmän kovat investoinnit itärajan taakse. Kuluttajana näkisin mieluummin hyvän tuloksen ostoskassin hinnassa kuin ulkomaille tehtävissä investoinneissa.

Jaska Pankkaaja

Quote from: Bwana on 17.02.2013, 09:28:09
Quote from: Jaska Pankkaaja on 10.02.2013, 21:35:47
Quote from: Alkuasukas on 09.02.2013, 21:22:43
Quote from: Jaska Pankkaaja on 09.02.2013, 21:16:55
Jos joku jaksaisi, juu en jaksa, niin voisi tehdä käppyrän jos ei löydy netistä valmiina viljan tonnihinta kullassa

Internetissä on kaikki.

(http://pricedingold.com/charts/wheat-1910.png)

Kuten hieno käppyrä osoittaa niin viljan hinta putosi WWII jälkeen kuin kivi 40 vuotta ja nyt 30 vuotta on ollut tasaisempaa.

Suomen hintojen syyt: kilpailun vähyys, logistiikan kalleus, pienemmät volyymit, korkeammat verot. Eipä se ruoka nyt niiiin hirveäst halvempaa ole lyhyiden välimatkojen kevyesti verotetussa Virossakaan, venäläiset taas käyvät täällä ruokaostoksilla vaikka Pietarin valikoimat ovat jotain aivan muuta kuin LPR Prisman ja Lidlin. Hinta ratkaisee.

Minusta tuo käppyrä kertoo lähinnä kullan hinnannoususta.

Muitakin aineita voi laittaa tuohon viereen: kupari, hopea, tina tai vaikka rantatontti, Ullanlinnan yksiö, pikapano linjoilla, kesämökki Savossa, hampaan paikkaus yksityisellä hammaslääkärillä jne jne

Mistä tämä kertoo? Aivan valtavasta määrästä yksittäisiä hinnannousuja?

Vai kertoisiko se sittenkin siitä ettei sen RUOAN hinta ole noussut. Se onko se ELINTASO ja OSTOVOIMA kasvanut yhtä paljon kuin kokoomuksen arhinmäki ja vasemmistoliiton katainen valehtelevat, vai olisiko se jopa laskenut, se se onkin siis  aivan kokonaan toinen asia.

Muutaman tuotteen kuten elektroniikassa hinnan pysyminen paikoillaan, ominaisuuksien ainakin näennäinen parantuminen tai jopa hinnan euromääräinen halventuminen ei ole koko kuva.
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

Bwana

No sori nyt, mutta jos kullan hinnan kehitys on ollut mitä on ja siitä huolimatta bushel viljaa on kuitenkin maksanut sen saman grammamäärän... Ok, inflaatiotakin on ollut ja ostovoimastahan, raadollisimmillaan ruoan kohdalla varsinkin, on kyse. Samasta asiastahan tässä puhutaan, harvalla kun työsopimuksessa on grammamäärää puhdasta kultaa sovittuna.
Nkosi sikelel' Afrika.

Kimmo Pirkkala

Yksi kuvaava luku lienee myös elintarvikkeisiin käytetty suhteellinen osuus tuloista ja se on kyllä käsittääkseni laskenut dramaattisesti viimeiset sata vuotta.

Kimmo Pirkkala

Sri Lankan väestönkehitys. Jos ei meinaa ruoka riittää, niin oiskos taas tässä se eka asia mihin pitäisi huomio kiinnittää?

(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c3/SL_population_growth.png/777px-SL_population_growth.png)

Muuten wikipedian artikkeli Sri Lankan taloudesta ei nyt ihan huonointa mahdollista luettavaa ole. Elintaso ei ole länsimaisella tasolla, mutta ei tuo mikään vihoviimeinen maailman p-läpi ole.

http://en.wikipedia.org/wiki/Economy_of_Sri_Lanka