News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2013-02-06 Johtava kaupungin virkamies ennakoi joukkopakoa Helsingistä

Started by nuivanniemi, 06.02.2013, 00:12:54

Previous topic - Next topic

nuivanniemi

MTV3: Johtava virkamies ennakoi joukkopakoa Helsingistä. Pääkaupunkiseudun asuntojonossa jo 40150 hakijaa ja ns. "yleishyödylliset" rakennuttajat kieltäytyvät rakentamasta kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja. Näin pidetään yllä puutetta, jonka vallitessa voi hinnoittella asumisen pilviin ja tehdä maksimivoitot minimityöllä. Tämä on mahdollista vain koska rakennuttajien kytkökset poliittisiin päättäjiin ovat vahvat. Tilanne on tekemällä tehty eikä yllättäen jostain tupsahtanut.

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2013/02/1702723/asuntojonot-ennatyspitkat-paakaupunkiseudulla---asunnon-saaminen-jo-arpapelia
Baruch haba b'Shem Adonai

guest7001

"Ennakoi" joukkopakoa? Hän tarkoittaa ilmeisesti veronmaksajien joukkopakoa, koska Helsinki kasvaa valtavalla vauhdilla koko ajan.

Sossun eläteistä ei varmasti tule olemaan pulaa. Ei nyt. Eikä tulevaisuudessa.

Harmi, ettei heille ehditä rakentaa ilmaisia asuntoja tämän nopeammin.

siviilitarkkailija

Kun katsomme Helsingin harjoittamaa liikennepolitiikkaa, voidaan havaita että Helsinki vihervasemmistolaisen roskaväen kanssa estää toimivan ja kilpailukykyisen joukkoliikenteen syntymisen pääkaupunkiseudulle. Vihervasemmistolaisen roskaväen ainoa tarkoitus on ajeluttaa ihmisiä paikallisliikenteen linja-autoilla ja raitiovaunuilla.

Pääradan kunnostustöitä ja raideliikenteen investointeja estetään ja hankaloitetaan ja sitten kun tehdään, tehdäänkin pelkästään pääkaupunkiseudulle suunniteltu paikallishanke. Todellinen kilpailu ja liikenne kaupunkien välisen työmatkaliikenteen luomiseksi estetään.

Muutto vaikkapa Tampereelle siten että töitä tehtäisiin pääkaupunkiseudulla on vihervasemmistolaisen ahneuden ja kokoomukseen liittyvän korporaatiokommunismin johdosta estetty. Ihmisten pitää asua ahtaasti, kärsiä vihervasemmistolaisen roskaväen luoman mokuhelvetin aalloista ja kuolla hoitojonoon. Näin puristetaan väärin äänestäneistä helsinkiläisistä viimeisetkin pisarat.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Adrenaline

Quote from: siviilitarkkailija on 06.02.2013, 00:47:44
vihervasemmistolaisen roskaväen  Vihervasemmistolaisen roskaväen
vihervasemmistolaisen ahneuden vihervasemmistolaisen roskaväen

Vedä välillä henkeä, ja muista verenpaineesi.

Tabula Rasa

Quote from: Adrenaline on 06.02.2013, 00:52:38
Quote from: siviilitarkkailija on 06.02.2013, 00:47:44
vihervasemmistolaisen roskaväen  Vihervasemmistolaisen roskaväen
vihervasemmistolaisen ahneuden vihervasemmistolaisen roskaväen

Vedä välillä henkeä, ja muista verenpaineesi.

Käyppä välillä töissä.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Ari-Lee

Onhan siellä varaa! R&V! Kultamunahautomossa on oltava tilaa! Uutinen on ankka. En usko sanaakaan.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Tabula Rasa

Quote from: Adrenaline on 06.02.2013, 00:57:19
Quote from: Marshal_Mannerheim[Fin] on 06.02.2013, 00:55:50
Quote from: Adrenaline on 06.02.2013, 00:52:38
Quote from: siviilitarkkailija on 06.02.2013, 00:47:44
vihervasemmistolaisen roskaväen  Vihervasemmistolaisen roskaväen
vihervasemmistolaisen ahneuden vihervasemmistolaisen roskaväen

Vedä välillä henkeä, ja muista verenpaineesi.

Käyppä välillä töissä.

Tähän aikaan yöstä? Melko turhaa kun firma on kiinni.

Kunniallisen työn tekijät on nukkumassa. Paitsi me yötyöläiset.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Ari-Lee

QuoteKestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina. [Johanna Suurpää, HS 21.4.1991]
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

siviilitarkkailija

Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

törö

Pääasiahan on, että Hesaan saadaan vitusti somaleja, joten ei tässä kantiksia mihinkään tarvita. Parempi kun suksivat vittuun ja jättävät Pekka Saurin matkustamaan ratikalla kaukessa rauhassa. Pari kertaa vuodessa siihen voi eksyä joku Abdi, jolle Pekka voi tarjota kahvia termospullosta.

Haplotaxida

Kyllähän tuolle jotain tarttis tehrä. Ongelmahan laajenee koko ajan suuremmalle alueelle, kehyskuntiinkin. Asumiskustannuksien nousu (jossa vuokrat ovat yhtenä) aiheuttaa myös suurimman paineen palkankorotuksiin. Maltillisilla korotuksilla ei pysytä enää vuokrien nousun perässä, jolloin niihin tyytyen seinä tulee ennemmin tai myöhemmin vastaan pienemmillä ja jo keskituloisen kuukausituloilla.

Tähän väliin Terhon työryhmän raportista noukittuna:

Quote.. Ongelman lievittämiseksi tulisi valtion noin 450 000 lainoittamasta vuokra-asunnosta nykyistä selvästi suurempi osa suunnata yleistä asumistukea saaville. Samalla tulisi myös voimakkaasti lisätä valtion lainoittamaa vuokra-asuntotuotantoa ja harkita tätä varten perustettavaksi uutta valtio-omisteista yritystä. Näillä toimilla voitaisiin vähitellen pitkällä aikavälillä supistaa nykyisenkaltaista asumistukea ja lopettaa asumiskustannuksien korvaaminen toimeentulotuesta.

Asumistukea uudistamalla voitaisiin tehokkaasti hillitä myös kasvukeskuksissa ongelmatasolle nousseita asumiskustannuksia, sillä asumistuen on tutkitusti todettu nostavan asuntojen vuokria ja hintoja. Asumiskustannusten nousua hillitsisi luonnollisesti myös kohtuuhintaisen vuokra-asuntotuotannon voimakas lisääminen. ..

- http://perussuomalaiset.fi/getfile.php?file=2331 (pdf, s.13)
THL - Turhuuden ja huolettomuuden laitos

Ari-Lee

Hirvittävä huutava työvoimapulakin paikkaamatta. Pyllyt pyyhkimättä ja bussitkin pitäisi ajaa. Ja sitten MTV3 suoltaa tuollaista roskaa. Ettei edes häpeä!  >:(
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

FadeAway

Hesarissa oli tänään: Sato nostaa Kontulassa asuntojen jopa hintaa 75%.

Asukkaiksi toivotaan sossu/Kela asukkeja?
On paljon vaikeampi purkaa syntynyttä ongelmaa, kuin ennaltaehkäistä se.

Embo

Quote from: nuivanniemi on 06.02.2013, 00:12:54
MTV3: Johtava virkamies ennakoi joukkopakoa Helsingistä.

Kyllähän se joukkopako on jo meneillään tasaisena purona. Tai pikemminkin niin, että Helsinkiin ei enää juurikaan muuta se väestönosa, joka maksaisi ansiotuloistaan veroa.

vilach

Quote from: nuivanniemi on 06.02.2013, 00:12:54
Pääkaupunkiseudun asuntojonossa jo 40150 hakijaa
Ei hakijaa, vaan ruokakuntaa. Hakijoita enemmän, kuin 40150. Ruokakunta ja henkilö ei ole sama asia.

Quote from: siviilitarkkailija on 06.02.2013, 00:47:44Kun katsomme Helsingin harjoittamaa liikennepolitiikkaa, voidaan havaita että Helsinki vihervasemmistolaisen roskaväen kanssa estää toimivan ja kilpailukykyisen joukkoliikenteen syntymisen pääkaupunkiseudulle. Vihervasemmistolaisen roskaväen ainoa tarkoitus on ajeluttaa ihmisiä paikallisliikenteen linja-autoilla ja raitiovaunuilla.

Pääradan kunnostustöitä ja raideliikenteen investointeja estetään ja hankaloitetaan
Miten raideliikenteen investointeja estetään? Länsimetroon ja kehärataan menee yli 1.5 miljardia veronmaksajien rahoja. Minusta pitää kehittää raideliikennettä, mutta järkevästi. Metroa pitää rakentaa siinä, missä moottoriteiden rakentaminen on hankalaa, esim keskusta. Muualla kannattaa muuttaa jo olemassa olevia teitä moottoriteiksi rakentamalla siltoja. Se on paljon halvempaa, kuin rakentaa metroradat. Bussin nopeus liikennevalottomalla moottoritiellä ei ole hitaampi, kuin metron. Esim. länsimetron sijaan kannatti muuttaa tiet liikennevalottamiksi rakentamalla siltoja. Se tulisi paljon halvemmaksi, kuin länsimetro ja autolijoidenkin aika säästyisi liikennevalojen poiston takia. Se lisäksi uusissa kaupunginosissa kannattaa rakentaa metroratoja moottoriteiden keskellä (vastakkaisten ajokaistojen välisssä), koska se tulee halvemmaksi, kuin rakentaa moottoritie ja metrorata erikseen. Länsimetron hyöty hintaan suhteen on huono. Kävelyetäisyyden päässä metroasemilta asuu vähän ihmisiä. Muut joutuvat kävelemään pitkiä matkoja tai käyttämään liityntäbusseja ja heidän keskinopeus tulee hyvin alhaiseksi, vain pikkusen korkeampi, kuin sähköpyörällä (25 km/h), joidenkin jopa ali. Kehäradan ja länsimetron hinnassa on hyvin paljon ilmaa. Esim. koko oikorata maksoi vähän yli 300 miljoonaa. Vuosaaren satamarata maksoi 200 miljoonaa. Se sisältää 13.5 kilometriä hyvin paksua tunnelia (poikkileikkaus 56 neliömetriä). Metrotunnelit kannattaa rakentaa 2 raiteisina, eikä 2 erillistä tunnelia koska se on merkittävästi halvempaa. Eikä niiden tarvitse olla liian paksuja, kehäradan tunneleiden poikkileikkaus on yhteensä noin 130 neliömetriä, se on aivan liikaa. Kehäradankin hyöty hintaan suhteen on huono. Yhteys lentoasemalle kannattaa hoitaa busseilla, jos halutaan nopeuttaa lentoasemabusseja, niin voi korvata 3-5 pahinta liikennevaloristeystä silloilla. Nykyään siltojen rakentaminen ei ole kallista, esim tämä 550 metriä pitkä massiivinen silta maksoi noin 9 miljoonaa. Lentoaseman länsipuolelle tulevien kaupunginosien liikennettä varten kannatti rakentaa 2 liikevalotonta (liikennevalottomat sitä varten, että bussien nopeus olisi metron tasolla) tietä ja yhdistää ne tampereen moottoritiehen. Tämä tulisi paljon halvemmaksi, kuin kehärata.

Asuntopulan tärkein syy on kaavoitusmonopoli, kehitysmaalaiset joille annetaan kaupungin asuntoja myös vaikuttavat pulaan. Tämän kaiken voi korjata vaikka tänään, jos poliittista tahtoa lyötyy.

nuivanniemi

Quote from: Embo on 06.02.2013, 08:30:23
Quote from: nuivanniemi on 06.02.2013, 00:12:54
MTV3: Johtava virkamies ennakoi joukkopakoa Helsingistä.

Kyllähän se joukkopako on jo meneillään tasaisena purona. Tai pikemminkin niin, että Helsinkiin ei enää juurikaan muuta se väestönosa, joka maksaisi ansiotuloistaan veroa.

Toivon, että kantaväestö hylkäisi suosiolla koko pääkaupunkiseudun ja työpaikat siirrettäisiin Turun, Tampereen, Oulun ja Kuopion kaltaisiin siedettävän kokoisiin kaupunkeihin. Näiden kaupunkien ympärillä on tilaa laajentua ja hintataso hyvinkin kohtuullinen kaikin tavoin. Syrjäinen pääkaupunkiseutu voitaisiin jättää uppoamaan ongelmiinsa.
Baruch haba b'Shem Adonai

junakohtaus

Olen tähän asiaan yrittänyt viime aikoina jonkin verran perehtyä enkä jaa mitään joukkopakonäkemyksiä.

Tällä hetkellä ongelma on, että pienipalkkaisten töiden tekijöiden rahat eivät tahdo riittää asumiseen. Parempipalkkainen väki pärjää kivasti ja ne, jotka eivät itse maksa vuokraansa, pärjäävät jotenkuten. Tälle kaikelle olisi tehtävissä yhtä ja toista ja itse asiassa olen toisaalla sekaantunut tätä tarkoittaviin hankkeisiin.

Toki maahanmuuttokin selittää asiasta yhtä ja toista, mutta kokonaisselitykseksi siitä ei ole.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Marko Parkkola

Se kertoo jotain, että paikoin Helsingissä on korkeammat neliövuokrat, kuin Manhattanilla. Toki melko populistisesti sanottu, mutta mielestäni tuo antaa jotain osviittaa siitä missä ollaan.

WartburgVeyron

Jos mennään suoraan asian ydinkysymykseen niin, onko joku onnistunut päättelemään, kuinka paljon Helsingissä (ja vaikka naapurikunnissakin) on sosiaalisen asumisen piirissä olevia a) maahanmuuttajia ja b) kantaväestöä?

Erilaisia tilastoja epäilemättä löytyy, mutta mahtaako tuohon saada kovin selvää vastausta.

Muutenhan asia on tunnetusti niin, että muun kuin sosiaalisen asumisen kustannukset Helsingissä ovat samaa luokkaa kuin Pariisin ja Lontoon (Champs Elysee ja Oxford Street pois lukien), ja kokoluokaltaan Helsinkiin rinnastuvista kaupungeista ei varmaankaan löydy samaa kustannustasoa mistään. Ja sitten on tapauksia, kuten Berliini, jossa asumiskustannukset ovat ehkä 1/3 täkäläisistä.

Sinänsä omistusasumisen ja kaupallisin perustein hinnoitellun vuokra-asumisen kustannustaso ei ole olennaisilta osin maahanmuuttoon liittyvää.

junakohtaus

Jos sosiaaliseksi asumiseksi lasketaan kaikki kaupungin vuokra-asunnot ja kaikki yleishaitallisten ylläpitämät (joissa tosin vuokrataso tuppaa olemaan törkeä, koska, kas vain tällekin ja tälläkin kertaa, niiden tuotolla subventoidaan maakuntien alhaista vuokratasoa, että talot maakunnissa saataisiin ylipäänsä pysymään käytössä), luku on todella suuri, kymmeniä prosentteja asuntokannasta.

Jos sosiaaliseksi asumiseksi katsotaan asuminen, jota asuja ei itse maksa, luku toki putoaa. Sellaista laskelmaa en itse ole missään nähnyt.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

vilach

Quote from: WartburgVeyron on 06.02.2013, 12:36:18
Muutenhan asia on tunnetusti niin, että muun kuin sosiaalisen asumisen kustannukset Helsingissä ovat samaa luokkaa kuin Pariisin ja Lontoon (Champs Elysee ja Oxford Street pois lukien), ja kokoluokaltaan Helsinkiin rinnastuvista kaupungeista ei varmaankaan löydy samaa kustannustasoa mistään.
Keinotekoinen pula. Miksi muualla Suomessa myydään uusia omakotitaloja 1500 euron neliöhinnalla, mutta helsingissä kerrostaloja yli 4000 eurolla? Joku ihmeellinen maasäteily, joka rakentamisesta täällä tekee hyvin monimutkaista? Käyttämätöntä maata täällä kaupungin sisällä on yli 10 neliökilometriä, jonne mahtuu asuntoja 250.000 ihmiselle. Jos aikoinaan suuria omakotitaloaluita olisi kaavoitettu vähän kauempana keskustasta, niin nyt olisi yli 100 neliökilometriä vapaata maata kerrostaloille. Mutta näin ei ole tehty, koska haluttiin kalliit asunnot.

Blanc73

Suomalaiset pakenevat mamujen tieltä.

By the way, toteteutetaanko asuntojonossa positiivista syrjintää kantisten kustannuksella?

"Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa."

Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."

timouti

Kun nyt kovalla vauhdilla rakennetaan metropolialuetta, ovat maahanmuuttajat tervetulleita. Koska olet kuullut sanan pääkaupunkiseutu? Ensin juntataan kaikkien mieliin, että meillä on metropolialue. Sitten aluetta pitää kasvattaa metropolimaisempaan suuntaan.

Suomalaisissa on se vika, että syrjäytyneet vuokra-asukkaat örisevät lähiöissään, toisaalta työssä olevat viettävät päiväaikaa töissä ja kadut ovat autioina. Maahanmuuttajat sen sijaan ja tuovat väriä katukuvaan. Koska he harvemmin ovat töissä, he täyttävät tyhjän tilan ja saavat kaupungin näyttämään ihmisten täyttämältä toiminnallisesta keskukselta. Ja koska maahanmuuttajilla ei ole muuta asumismahdollisuutta, on heille tietenkin annettava kaupungin vuokra-asunto.

QuoteLänsimetron hyöty hintaan suhteen on huono. Kävelyetäisyyden päässä metroasemilta asuu vähän ihmisiä
Tämä ei ole mikään ongelma. Metroasemien läheisyyteen nousee pikaisesti massiiviset vuokra-asuntokolossit tyydyttämään uusien metropolilaisten asumistarpeita. Kehitys etenee ennalta määrättyyn suuntaan.

Toisaalta tietenkin voi käydä niin, että alkuperäisasukkaat pakenevat muualle ja monikulttuurisen metropolialueen sijasta on saatu kehitettyä mahtava slummialue.   8)

Impivaaranilves

Quote from: junakohtaus on 06.02.2013, 12:44:48
Jos sosiaaliseksi asumiseksi lasketaan kaikki kaupungin vuokra-asunnot ja kaikki yleishaitallisten ylläpitämät (joissa tosin vuokrataso tuppaa olemaan törkeä, koska, kas vain tällekin ja tälläkin kertaa, niiden tuotolla subventoidaan maakuntien alhaista vuokratasoa, että talot maakunnissa saataisiin ylipäänsä pysymään käytössä), luku on todella suuri, kymmeniä prosentteja asuntokannasta.

Jos sosiaaliseksi asumiseksi katsotaan asuminen, jota asuja ei itse maksa, luku toki putoaa. Sellaista laskelmaa en itse ole missään nähnyt.
Kalliita ne ovat maakunnissakin, jos vertaa muitten maitten hintoihin. Veroja toki suuri osa asumisen kustannuksista joten voihan se olla että subventiota on, kovin paljoa sitä kumminkaan en uskoisi olevan jos on.

Tabula Rasa

Hinnasta suuri osa lienee veroa. Työkoneiden, tarvikkeiden ja työmiesten palkat, kaikki verotetaan. Varsinkin kalliimpi erikoistekniikka, joka vaiheessa osan hintaan tulee uusi vero. Otetaan vaikka auto niin verotettavia itse auton lisäksi tulee polttoaine, osat, päästöt, jne. Ja työmatkat ovat yhtälailla verotettavia. Kuvitellaan että saadaan ensimmäinen kirvesmies työmaalle niin ensin pitänyt maksaa maasta verot, hoitaa byrokratia(johon liittynee erilaisia veroja) ostaa tarvikkeita joista maksaa verot, ostaa tai vuokrata työkoneita joista verot ja joiden käyttäjien palkkojen verot yms pohjatyöt joista verot. Tämä kaikki ennenkuin pääsee ensimmäistä pystypuuta laittamaan paikalleen. Mikäli vain yksi vaihe verotettaisiin tippuisi neliöhinta huomattavasti.

Toki kyse myös siitä että säätely maksaa. Kaikki byrokratia vie oman osuutensa ja erilaiset rakennusmääräykset jne. Ottamatta kantaa niiden hyötyihin/haittoihin.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

nuiseva

Odotan, etä joku virkamies ottaa laskimen käteen ja katsoo, miten paljon asumiseen oikeasti valuu valtion rahaa asumistuen ja toimeentutuen kautta. Tähän mennessä asuntolpolitiikkaa on pitkälti saneltu asunnon omistajien, maan omistajien ja pankkien toimesta, jotka ovat käärineet hintojen nousun myötä paljon rahaa. Koska tarpeeksi korkealla taholla todetaan, että tämän taon kustannukset rapauttavat kilpailukyvyn ja politiikkaa aletaankin tehdä halvan asumisen kärki edellä? Saataisiin Helsiinkiin ekat pilvenpiirtäjät, tyhjäkäyttömaalle korkea vero, rahoituksia tukiin, jotka valuvat asuntojen hintoihin. Tätä on varovaisesti aloitettu puheilla korkojen verovähennysoikeuden poistosta.
Koko ajan puhutaan vain kuluista, puuskahtaa Helsingin kaupunginhallituksen puheenjohtaja Risto Rautava (kok.).
Hän haluaisi puhua enemmän Guggenheimin positiivisesta vaikutuksesta ja vähemmän hankkeen kustannuksista.

Eugen235

Quote from: nuiseva on 07.02.2013, 10:44:02
Odotan, etä joku virkamies ottaa laskimen käteen ja katsoo, miten paljon asumiseen oikeasti valuu valtion rahaa asumistuen ja toimeentutuen kautta. Tähän mennessä asuntolpolitiikkaa on pitkälti saneltu asunnon omistajien, maan omistajien ja pankkien toimesta, jotka ovat käärineet hintojen nousun myötä paljon rahaa. Koska tarpeeksi korkealla taholla todetaan, että tämän taon kustannukset rapauttavat kilpailukyvyn ja politiikkaa aletaankin tehdä halvan asumisen kärki edellä? Saataisiin Helsiinkiin ekat pilvenpiirtäjät, tyhjäkäyttömaalle korkea vero, rahoituksia tukiin, jotka valuvat asuntojen hintoihin. Tätä on varovaisesti aloitettu puheilla korkojen verovähennysoikeuden poistosta.

Ei virkamies ota laskinta käteen. Ei korkealla taholla todeta kustannuksia kohtuuttomiksi. Eivät päättäjät koe asioita ongelmina. Syynä asetelmaan on lahjonta, korruptio. Päättäjät saavat korvauksia bisnesmiehiltä siitä että antavat systeemin olla näin.

Mitä tulee korkojen verovähennysoikeuksiin, ei minkäänlaista poistoa tai vähennystä saisi tehdä taannehtivasti. Taannehtiva lainsäädäntö on oikeusrikos, kommunismia.

nuiseva

Päättäjät eivät varmasti koekaan asioita ongelmina. Ongelmia voisi tuoda esim. tukien harminisointi EU-tasolla tai luottoluoittajien uhkailut tason laskusta, jos kulut kasvavat tätä tahtia verotulojen huvetessa.

Taannehtivasti korkojen vähennysoikeutta ei voikaan poistaa, mutta sitä todennäköisesti aletaan laskea asteittain uusia lainoja otettaessa.
Koko ajan puhutaan vain kuluista, puuskahtaa Helsingin kaupunginhallituksen puheenjohtaja Risto Rautava (kok.).
Hän haluaisi puhua enemmän Guggenheimin positiivisesta vaikutuksesta ja vähemmän hankkeen kustannuksista.

ämpee

Jos ei ole mikään pakko kärvistellä pääkaupunkiseudulla, niin sieltä kannattaa lähteä pois.
Aivan samoin kannattaa yrittäjien pohtia pääkaupunkiseudun mielekkyyttä, kannattaako maksaa korkeita kuluja, jos saman saa muualta huomattavasti halvemmalla.

"Lähde länteen poikaseni", kirjoitettiin joskus, eikä se paha vaihtoehto ole tulevan "metropolin" asukkaallekaan.
Esimerkiksi Karjaalta on suora yhteys sinne "metropolin" alueelle, mutta kustannustaso huomattavasti alempi, sekä asumisympäristö huomattavasti parempi.

Itse muutin Vantaalta Hankoon muutama vuosi sitten, enkä ole muuttoa katunut.
Oman asunnon täältä voi saada 20-30.000€ hintaan, 1-2h+k.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

vilach

Quote from: timouti on 06.02.2013, 19:03:19Tämä ei ole mikään ongelma. Metroasemien läheisyyteen nousee pikaisesti massiiviset vuokra-asuntokolossit tyydyttämään uusien metropolilaisten asumistarpeita.
Se ei onnistu. Katso satelliittikartta. Otaniemessä yliopisto, tapiollassa voi vähän rakentaa, seuraavan aseman ympäristö on täynnä omakotitaloja jne.
Jos halutaan tehdä kohtuu nopea julkinen liikenne, niin on pakko rakentaa runsaasti metroratoja. Ihminen on hyvin hidas eläin, jos sen nopeus olisi, kuin koiralla, niin tilanne olisi eri. Metroverkon pitää olla 2 tasoinen. 1 taso kevyt metro, asemien välit 500-600 metriä, keskinopeus noin 35 km/h, 2 taso nopea metro, asemien välit 2.5-3.5 km, keskinopeus yli 70 km/h.
Molemmilla tasoilla junien vuorovälin pitää olla 2 minuuttia tai alle. Laiturien pitää olla molemmilla puolella junaa, yhdellä puolella poistutaan junasta, toisella mennään sisään. Näin voi supistaa seisentojan asemilla noin 7 sekunttiin ja nostaa keskinopeutta.
Ensin kävellään 50-500 metriä kevytmetroasemalle. Keskimääräinen odotusaika 1 minuutti. Matkustetaan 1-5 asemaa ja vaihdetaan nopeaan metroon. Matkustetaan sillä, sitten taas vaihdetaan kevyeen metroon...
Vain tällä tavalla julkisella liikenteellä voi saavuttaa siedättävän nopeuden. Tietysti metroratojen hinnoissa ei saa olla ilmaa, muuten niiden rakentaminen tulee kalliiksi. Nykyään hyvin monilla keskinopeus on hyvin alhainen, pienempi, kuin sähköpyörällä. Ei ole mitään järkeä kuluttaa valtavia summia metroratoihin, jos keskinopeudeksi tulee hyvin alhainen. Halvemmaksi tulisi pyöräteiden kattaminen sateelta ja tasaristeyksien poisto rakentamalla siltoja ja siirtyä sähköpyöräilyyn tai kevyeihin sähkömopoihin (nopeus 30 km/h) huhtikuusta marraskuuhun. Talvella voisi käyttää hidasta joukkoliikennettä.
Quote from: Marshal_Mannerheim[Fin] on 07.02.2013, 00:05:02Hinnasta suuri osa lienee veroa. Työkoneiden, tarvikkeiden ja työmiesten palkat, kaikki verotetaan.
Tietysti suomessa kokonaistulovero on korkea. 2000 euron nettopalkalla noin 60%.
Voit lukea kokonaistuloverosta tässä:
http://www.taloussanomat.fi/ihmiset/2010/09/22/katso-minka-arvoinen-olet-toissa/201013082/137
Mutta todellisuudessa kokonaistulovero on vielä korkeampi, kuin artikkeli väittää, koska toimittaja "unohti" alv:n.

Kyse on siitä, että muualla Suomessa saa uusia omakotitaloja 1500 eurolla neliö ja uusia kerrostaloja vähän päälle 2000 eurolla, tietysti rakentajat ja muut työntekijät maksavat palkasta vähintään 60% veroa, eli veroton neliöhinta olisi 600 euroa per neliö omakotitalossa.

Mutta nykyään helsingissä myydään uusia kerrostaloja yli 4000 euron neliöhinnalla. Herää ajatus, että hinnassa on hyvin paljon ilmaa. Voi verrata asuntoja autojen hintaan. Japanissa valmistettu toyota aygo maksaa alle 12000, eli saman verron, kuin 3 neliömetriä kerrostalossa. Ovatko teidän mielestänne 3 neliötä kerrostalossa samanarvoiset, kuin kokonainen japanilainen auto? Tai 1 neliö samanarvoinen, kuin 10 suhteellisen laadukasta taulutelkkaria.

Quote from: nuiseva on 07.02.2013, 10:44:02Saataisiin Helsiinkiin ekat pilvenpiirtäjät
Keskustassa ja keskustan lähella voi rakentaa meren rannalle paljon tornitaloja merellisillä ikkunanäköaloilla. Niihin mahtuu paljon ihmisiä. Niiden rakentaminen olisi suhteellisen edullista, koska Suomessa kallioperä on lähellä maan pintaa, eikä tarvita kallista paalutusta, kuten muissa maissa.