News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Kuinka pienillä tuloilla yksineläjä tulee toimeen?

Started by Ant., 27.01.2013, 03:03:13

Previous topic - Next topic

no future

Quote from: Marko Parkkola on 29.01.2013, 18:20:11
En tiedä nykypäivän työttömyydestä mitään, mutta pitää muistaa yhtälössä myös veronpalautukset/mätkyt.
Näissä hauskana puolena on, että palautukset sossu näkee ylimääräisenä tulona, mätkyt puolestaan ovat ihan henk. koht. ongelma.

dothefake

En aio hukata voimavaroja vilachin kansaa keskusteluun, niin ulkona hön on veroasioista.

Soitin itse verotoimistoon ja hoitivat veroprosentin 15,5: teen. Ilmoittivat itse työvoimatoimistoon ja prosentti muuttui, vaikka työkkärissä kivenkovaan väittivät, että 20 % on kiveen hakattu.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

sivullinen.

Quote from: vilach on 29.01.2013, 17:38:34
Quote from: 1NiitäKelanPoikia on 29.01.2013, 17:18:51
Ja kyllä työmarkkinatuesta juoksee verot. On muuten 20%. 518€ on netto.
Käytännössä se ei ole vero, se on rahojen siirto työttömälle ja takaisin, eli samaa, kuin lahjoittaa itselleen omia rahoja. Työttömälle valtio maksaa 518 euroa + asumistuki. Eli nimimerkin samuliloov väite on väärä.

Sama pätee tietenkin julkisen sektorin työntekijöihin. He eivät "maksa veroja". Valtio vain siirtelee rahoja palkkoina heille ja veroina siitä osan takaisin. Sama pätee maanviljelijöihin, joiden rahat kiertävät maataloustukien ja verojen nimellä. Sama pätee duunariin, jonka palkka on enimmäkseen valtion tukia ja etujärjestöjen yleissitovien sopimuksien kautta kiristettyjä rahan siirtoja. Sama pätee Nokian insinööriin, jonka palkka maksetaan Tekes tuista. Sama pätee taksikuskiin, jolle kunta on myöntänyt rahanarvoisen taksiluvan eli monopolin. Sama pätee opiskelijoihin. Sama pätee eläkeläisiin. Sama pätee ihan kaikkiin. Suunnitelmataloudessa ei ole mitään valtiosta irrallista rahan hankintatapaa - lukuunottamatta tiettyjä pimeän työnaloja ja torimyyntiä.

Valtio valitsee suosikkinsa ja maksaa heille paljon. Epäsuosiossa olevat saavat vähemmän. Omalla tekemisellä on hyvin vähän merkitystä tulojen suhteen. Sitä vastoin omilla suhteilla pääsee isoihin tuloihin. Palkka ei ole korvaus tehdystä työstä vaan se on korvaus oikeasta asenteesta. vilachin asenne on oikea. Hän on valtion puolella ihmistä vastaan - sellaisesta valtio tykkää; siitä se palkitsee.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

Salvation

Quote from: Ari-Lee on 29.01.2013, 18:17:06
Quote from: vilach on 29.01.2013, 17:08:15
[...]Nimimerkki samuliloov väitti, että työttömät maksavat Suomessa veroja, siinä väitteessä  ei ole mitään perää.
[...]

Tykkäsit eli et mutta työmarkkinatuesta menee 20% veroa. Näin se on virallisesti.

Työttömyyskorvauksesta sietääkin mennä enemmän veroa, koska ainakaan ennen ei tarvinnut maksaa palkan sivukuluja (n. 6 %) työttömyyspäivärahasta.
Oppitunti sosiaalidemokratiasta...
http://www.lintukoto.net/agora/kirjoitus.php?id=114

ruikonperä

Köyhimmille tulee fatasta vuokrarahat ja diskorarahaa päälle 400 euroa.
Neljällä huntilla tulee työtön yksineläjä toimeen.
Kaikki voivat ynnäillä miten pitkälle sillä rahalla pääsee.
Mikä on Valitun kansan osuus Euroopan tuhossa

femacco

Quote from: KalleK on 29.01.2013, 01:48:53
Samahan se sinänsä on, vaikka näille vehviläisille maksettaisiin satatonnia kuussa, jos veroprosentti heillä on sitten jotain 90% ja 99% väliltä, mitä pidänkin täysin kohtuullisena ja oikeudenmukaisena.

"Oikeasti" rikkaat kikkailevat valtiontariffinsa pääomaverotuksen kautta. Tavallisella palkansaajalla ei ole sitä mahdollisuutta ellei osaa sijoittaa. Joku 90 % tulovero rikkailta on ensiaskel kuristavaan sosialismiin. Kuka haluaa perustaa yrityksen yhteiskuntaan, joka rankaisee taloudellisesta menestyksestä?

ruikonperä

Quote from: Sanna Onkamo on 29.01.2013, 22:46:10
Kuka haluaa perustaa yrityksen yhteiskuntaan, joka rankaisee taloudellisesta menestyksestä?

Tätä kutsutaan myös verotukseksi.

femacco

Quote from: ruikonperä on 29.01.2013, 22:48:39
Quote from: Sanna Onkamo on 29.01.2013, 22:46:10
Kuka haluaa perustaa yrityksen yhteiskuntaan, joka rankaisee taloudellisesta menestyksestä?

Tätä kutsutaan myös verotukseksi.

Hyvä kun mainitsit, enpä olisi itse tullut ajatelleeksi!

ruikonperä

Quote from: Sanna Onkamo on 29.01.2013, 22:50:23

Nimenomaan. 90 rossaa ajatuksesta kuuluu Jutalle.

femacco

Quote from: ruikonperä on 29.01.2013, 22:52:19
Quote from: Sanna Onkamo on 29.01.2013, 22:50:23

Nimenomaan. 90 rossaa ajatuksesta kuuluu Jutalle.

En ole valaistumiseni jälkeen äänestänyt SDP:tä.

Ernst

Quote from: capedcrusader on 28.01.2013, 23:56:27
Quote from: sivullinen. on 28.01.2013, 23:42:02
Tosin jos jo nykyisillä luvuilla valtiontalous on umpikujassa, ja koska rahaa on jaettu holtittomasti vuosia, ei umpikujasta päästäisi millään tukien tai palkkojen korjausliikkeellä.

Kansalaispalkkasysteemissä, voitaisiin heittää työsopimukset v****n. Ihmiset pysyisivät elossa ja työtä kannattaisi tehdä vaikka euron tuntipalkalla, jos ei mitään rahakkaampaa työtä löydy.

Taidat sotkea työsopimuksen ja työehtosopimukset? Muun muassa.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

ruikonperä

Quote from: Sanna Onkamo on 29.01.2013, 23:04:17
En ole valaistumiseni jälkeen äänestänyt SDP:tä.

Samapa tuo, samat kymmenykset se kuitenkin saa.  :)

Kaappihommailija

Quote from: M on 29.01.2013, 23:11:33
Quote from: capedcrusader on 28.01.2013, 23:56:27
Quote from: sivullinen. on 28.01.2013, 23:42:02
Tosin jos jo nykyisillä luvuilla valtiontalous on umpikujassa, ja koska rahaa on jaettu holtittomasti vuosia, ei umpikujasta päästäisi millään tukien tai palkkojen korjausliikkeellä.

Kansalaispalkkasysteemissä, voitaisiin heittää työsopimukset v****n. Ihmiset pysyisivät elossa ja työtä kannattaisi tehdä vaikka euron tuntipalkalla, jos ei mitään rahakkaampaa työtä löydy.

Taidat sotkea työsopimuksen ja työehtosopimukset? Muun muassa.

Kyllä.

Tarkoituksenani oli kritisoida tämänhetkisen systeemin kankeutta.

Arvoton

Veroprosenttini on omasta mielestänikin pieni, mutta työeläke- ja työttömyysvakuutusmaksu lisäävät bruttopalkkaani leikkaavaa rahasummaa monta prosenttiyksikköä. Työeläkemaksuni menee elinkeinoelämän käytettäväksi. Ei valtiolle.

elukka

Quote from: Paul Ruth on 28.01.2013, 10:35:00
Quote from: M on 28.01.2013, 10:18:30

:)

+

http://foxtv.fi/maailmanlopun-odottajat

Preppausharrastajana on tullut katsottua muutaman jakso amerikanserkkujen  touhuista. On kyllä suurimmalla osalla hatusta vedettyjä syitä uppoutua siihen  maailmaan 100%. Naureskelin viimeisimmässä erään pariskunnan valmistautumista maanjäristyksen varalle. Tohinalla säilötty kymmenen vuoden sapuskat vieriviereen hyllyille lasipurkkeihin;D Muutamassa ollut realistisiakin skenarioita, mutta kannattaako siihen valmistautua unohtaen elää tätä päivää...

itse olen alkanut hamstraamaan näkkäriä. Ajattelin siirtyä pikapuoliin säilykkeisiin. Oma kanala olisi hyvä. Tuore broisku tulisi keittiöön äänekkäästi kotkotkottia huudellen ja KOPS äänen jälkeen tulisi tuoretta kanaa...

Kulttuurimarxismi
http://rauta-aika.blogspot.fi/2012/04/frankfurtin-koulukunnan.html

Homoliittolain vaikutukset Massachusettsin osavaltiossa
https://www.youtube.com/watch?v=bSXFb6ULsCg

1NiitäKelanPoikia

Olkoon työttömän tilille tulematta oleva summa veroa tai ei, fakta on se että työmarkkinatuki ei ole 31,36€ päivä vaan 31,36€-20%. On se minunkin mielestäni idioottimaista että työmarkkinatuesta maksetaan veroa. eikö olisi sama antaa se 518€ ihan ilman veroja. Olen tosin kuullut kyliltä hurjia huhuja että koko pelleilyn taustalla olisikin vain valtion BKT:n keinotekoinen paisuttaminen... Ja mitä ramboiluun tulee, tokihan metsästä saa ruokaa, joka osaa, ja pääsee metsään. Olisi mullekin töitä 7 päivää kuussa mutta en voi lähteä. Kuolisin nälkään.
Sananvapauteen kuuluu aina vastuu. Sananvapaudella on myös rajansa. Siihen ei kuulu oikeus sanoa laittomuuksia...
-Jukka Holmberg, Medialiitto

AjatusRikollinen

Kauheeta tuubaa. Teistä ei taida oikeen nyt kellään olla päätä ja häntää. T.Viidettä vuotta työtön kelan JA sossun asiakas.

Kannattaa pitää mölyt mahassa, spekuloinnilla ei pitkälle pötkitä.
Al Stubbido: "Tehdään tästä rasistinen maa". https://www.youtube.com/watch?v=hIYTHG9qxmc

EL SID

Quote from: dothefake on 29.01.2013, 18:45:39
En aio hukata voimavaroja vilachin kansaa keskusteluun, niin ulkona hön on veroasioista.

Soitin itse verotoimistoon ja hoitivat veroprosentin 15,5: teen. Ilmoittivat itse työvoimatoimistoon ja prosentti muuttui, vaikka työkkärissä kivenkovaan väittivät, että 20 % on kiveen hakattu.

miten tuo on mahdollsita? mihin vetosit? meinaan, se on oikein Lipposen hallituksen päätös, jolla kelan rahan veroprosentti on noussut 20%.

jos kerrot, mihin vetosit, se voi auttaa työttömyyskorvauksella eläviä nuivia pienentämään omaa veroprosenttiaan.

EL SID

Quote from: vilach on 29.01.2013, 16:21:52
Quote from: samuliloov on 29.01.2013, 02:02:25Aivan sama oletko työtön vai sikarikas niin veroja maksat yli sietokyvyn.
Missä päin Suomea työttömät maksavat veroja? Minusta päinvastoin, yhteiskunta maksaa heille, eikä he yhteiskunnalle, tukien nimet ovat työttömyystuki, toimeentulotuki, asumistuki jne.

QuoteKeskimääräisen suomalaisen palkallisen työpanoksesta menee nopeasti laskettuna noin kolmasosa julkisen puolen turhien syöttösikojen elättämiseen.
Keskimääräinen kokonaistulovero keskituloisella on noin 60%.
Sinun mielestä siis näistä 60%:stä 30% menee syöttösikojen elättämiseen ja loput hyödylliseen toimintaan, kuten koulutus ja terveydenhuolto? Eli puolet verokertymästä turhaan toimintaan, puolet hyödylliseen.

jassåå, mä tykkään että työttömät maksavat suhteessa enemmän veroja kuin sinä, eli KELAn rahassa se on 20%. Päätöksen teki aikoinaan Lipposen hallitus ja sen tarkoitus oli tehdä työttömien elämä mahdollisimman hankalaksi.

mitä tulee asumistukiin, niin niitä saa myös eläkeläiset ja pienituloiset.

Ainokainen

Quote from: EL SID on 30.01.2013, 09:30:54

miten tuo on mahdollsita? mihin vetosit? meinaan, se on oikein Lipposen hallituksen päätös, jolla kelan rahan veroprosentti on noussut 20%.

jos kerrot, mihin vetosit, se voi auttaa työttömyyskorvauksella eläviä nuivia pienentämään omaa veroprosenttiaan.

Minä tiedän tämän työni puolesta. Työttömyyskorvauksesta menee 20% veroa ilman muutosverokorttia. Verottajalta voi aina pyytää muutosverokortin sosiaalietuuksia varten, jolloin veroprosentti määräytyy sen mukaan, mitä arvioidaan vuodessa olevan verotettavaa tuloa ja vähennyksiä. Palkkaa varten kirjoitettu verokortti tai portaikkoverokortti ei kelpaa. Ei siihen mitään sen ihmeempiä selvityksiä tarvitse.

EL SID

Quote from: Ainokainen on 30.01.2013, 09:36:57

Minä tiedän tämän työni puolesta. Työttömyyskorvauksesta menee 20% veroa ilman muutosverokorttia. Verottajalta voi aina pyytää muutosverokortin sosiaalietuuksia varten, jolloin veroprosentti määräytyy sen mukaan, mitä arvioidaan vuodessa olevan verotettavaa tuloa ja vähennyksiä. Palkkaa varten kirjoitettu verokortti tai portaikkoverokortti ei kelpaa. Ei siihen mitään sen ihmeempiä selvityksiä tarvitse.

ilmeisesti sait ansiosidonnaista? ansiosidonnaisuudesta menee veroja tulojen mukaan, KELAn rahasta tuo 20%.

Ainokainen

Quote from: EL SID on 30.01.2013, 09:39:31
Quote from: Ainokainen on 30.01.2013, 09:36:57

ilmeisesti sait ansiosidonnaista? ansiosidonnaisuudesta menee veroja tulojen mukaan, KELAn rahasta tuo 20%.

Ei, kun minä olen Kelassa töissä. Siksi tiedän.

Tulituki

Onko työttömän peruspäiväraha nyt vuoden alusta nettona 518 vai 558 kuten Kelan sivut ilmoittavat, Ainokainen?
Nostalgiaa: Koulu päättyi taas suvivirteen, reksi huusi: "Kommarit hirteen!"

Maskit uuniin

Ainokainen

Quote from: Tulituki on 30.01.2013, 09:56:46
Onko työttömän peruspäiväraha nyt vuoden alusta nettona 518 vai 558 kuten Kelan sivut ilmoittavat, Ainokainen?

Missä siellä puhutaan nettomääristä? Se on bruttona 32,46e/pv ja siitä ennakonpidätys 20%:n mukaan jos ei ole muutosverokorttia.

Tulituki

"Työttömyysturvaan muutoksia
Työttömän perusturvaan tehdään 3,5 %:n korotus. Vuonna 2013 täysi peruspäiväraha ja työmarkkinatuki ovat 32,46 e/pv eli noin 698 e/kk. Tästä menee kuitenkin veroa 20 %, joten perusturvan varassa elävä työtön saa noin 558 euroa. "

Lähde:

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/191212104858ML?opendocument

Maskit uuniin

Tulituki

Suoritin itse päässälaskun ja se käteen jäävä summa neljältä viikolta on tuo 518 e. 558 e tarkoittanee sitten kalenterikuukautta.

Maskit uuniin

dothefake

Ainokainen vastasikin puolestani. Asia hoitui ihan puhelimella. Jos antaa mennä sen 20% ja saa palautusta, niin se on tuloa sosiaalin mielestä ja niinhän onkin, rahaa ainakin. Siis jos tarvitsee sossun kanssa myös asioida. Ja vaikka ei tarvitsisikaan, niin mahdolliset ulosotot kuitataan palautuksesta. On tietysti mätkyn vaarakin, jos hankkii jotain muutakin.
-Tytti Tuppurainen

1NiitäKelanPoikia

verohallinnon verolaskuri väittää että jos elelee kelan rahoilla niin veroprosentiksi tulee 21,5%. Onko silloin "varaa" laskea 20% ennakonpidätystä?
Sananvapauteen kuuluu aina vastuu. Sananvapaudella on myös rajansa. Siihen ei kuulu oikeus sanoa laittomuuksia...
-Jukka Holmberg, Medialiitto

Tulituki

Nyt tulikin ihan uutta tietoa. Minä olen aina saanut palautusta noista Kela-korvauksista, jotka tosiaan on sossussa katsottu tuloiksi. Ei ole tullut mieleenkään, että veroprosenttia olisi mahdollista saada pienennettyä työmarkkinatukeen liittyen. Taitaa tulla asiaa verovirastoon.  :)

Maskit uuniin

dothefake

Jos laskuri niin sanoo ja olet oikein laskenut, niin eihän se mätkyjen houkuttelu ehkä viisasta ole, mutta summat lienevät aika pieniä.
-Tytti Tuppurainen