News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2013-01-16 MTV3: Hoivakodissa järkyttävät olot

Started by 2011-04-17, 16.01.2013, 23:25:25

Previous topic - Next topic

Emo

^ Jos joku tosiaan osaa ottaa tuon videon talteen YouTubesta niin se olisi hyvä tehdä HETI! Ja videoon voisi laittaa linkin vaikka Homman etusivulta tai jostain muusta sopivasta paikasta foorumilta. Tuo filmi on helmi!

Leso

Quote from: Emo on 17.01.2013, 15:39:55
[...] Tuo filmi on helmi!

Juu. Se on sitä, kun perseily muuttuu helmeilyksi.  :)
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

Taimi

Hellandudeli, että täti visersi aikuista kullannuppua hereille, joka vielä kiukutteli "enkä, enkä"... Ja viisi tätiä vilkutti ja vitsaili kansliassa.

Usein vanhainkodeissa kun dementti vanhus köpöttää ovenrakoon jotain pyytämään, voi saada tylyn vastauksen: "Emma nyt menee vaan sinne ruokasaliin istumaan, kyllä Emmalle kaikki lääkkeet tuodaan ajallaan ja Emma saa ruokaa. Juu, juu, kyllä Emma sai kaksi tuntia sitten puuron ja kahvia, mutta Emma jätti sitä lautaselle. Pitää itse syödä ruuat ajallaan, emme me voi olla jokapaikassa auttamassa. Noniin, poispois nyt siitä ovelta kerjäämästä."

Enni

Quote from: Taimi on 17.01.2013, 16:07:43
Hellandudeli, että täti visersi aikuista kullannuppua hereille, joka vielä kiukutteli "enkä, enkä"... Ja viisi tätiä vilkutti ja vitsaili kansliassa.

Usein vanhainkodeissa kun dementti vanhus köpöttää ovenrakoon jotain pyytämään, voi saada tylyn vastauksen: "Emma nyt menee vaan sinne ruokasaliin istumaan, kyllä Emmalle kaikki lääkkeet tuodaan ajallaan ja Emma saa ruokaa. Juu, juu, kyllä Emma sai kaksi tuntia sitten puuron ja kahvia, mutta Emma jätti sitä lautaselle. Pitää itse syödä ruuat ajallaan, emme me voi olla jokapaikassa auttamassa. Noniin, poispois nyt siitä ovelta kerjäämästä."

Olisi muuten aika mielenkiintoista tietää kyseisen paapottavan tausta: mistä tullut ja millä verukkeella? Somali hän ei mielestäni ole, ei yhtään näytä siltä, ja osaa noin hyvin kuitenkin englantia. Taas yksi vainottu ja epäonninen homo jostakin päin Afrikan manteretta?

Enni

Quote from: Nousuhumala on 17.01.2013, 15:30:49
Quote from: td on 17.01.2013, 10:55:43
Quote from: Nousuhumala on 17.01.2013, 02:27:20
Quote from: Junes Lokka on 17.01.2013, 02:22:46
http://hommaforum.org/index.php?topic=35179.0

http://youthasrefugees.com/

Rahat loppu, domainikin myyty pois.
Ei helvetin helvetti! Toivottavasti jollain on se tallessa, sen verran kovaa matskua hyysäriämmien paapomisesta. Voi sitten vanhuksena katsoa keinutuolissa päissään tuota ja muistella näitä hulluuden aikoja :D

Oliko kyse tästä:
http://www.youtube.com/watch?v=kCSH82rvJ9Q
(olisi varmaan hyvä tallentaa tämä, ennen kuin häviää...)

Siinäpä olisi ihmisille ajattelemisen aihetta, jos sattuisivat näkemään yllä mainitun, sekä "MTV3: Hoivakodissa järkyttävät olot "  docut peräkanaa..
Kyllä vain! Kiitos!

Yleisenä huomiona (joka ei liity oikeastaan mihinkään). Katsoin yhden random-videon, ja mielestäni yksi noista vokkilaisista on tällä hetkellä töissä/ehkä jopa yrittäjänä Tampereen Multisillassa sijaitsevassa pizzeriassa. :D Ainakin hemmo on ihan sen näköinen. Olemme käyneet ko. paikassa yhden kerran, kun miehellä oli ihan kiljuva nälkä, ja oltiin siinä hoodeilla.

EDIT: Kyseinen paikka on kamala, enkä suosittele sitä kenellekään

Sibis

En usko tuohon caustiin!

Katkerat ämmät jostain syystä puhuivat paskaa.

Toki aina vois tehdä paremmin mutta yleiseti ottaen ei se noin paha ole.
Sanoma Oy:n mainos, jossa yhtiö kertoi: Kutsumuksemme on luoda uusi parempi maailma.

Emo

Quote from: Taimi on 17.01.2013, 16:07:43

Huomaa että sinulla on alan työkokemusta.

Tuotahan se juuri on. Eikä pelkästään vanhusten osastoilla, vaan yhtä kärsimätöntä käytöstä olen hoitajien taholta tavannut myös eräällä pitkäaikaissairaiden lasten osastolla.

Emo

Quote from: Pate on 17.01.2013, 16:39:00
En usko tuohon caustiin!

Olet ollut siellä? Töissä vai hoidettavana?

Itse olin ekakertaa kesällä 1986 töissä tk:n vuodeosastolla, ja perushoitajan sijaisen tehtäviä tein epäpätevänä. No, kuvittelin että kun syötetään niin tarkoitus on että ruoka menee vanhuksen mahaan asti vaan mitä sitä hullua! Ei mennyt kauaakaan kun minut "perehdytettiin" työhöni. Kahvia ei jäähdytellä, siitä vaan nokkamukista suuhun vaikka nielu palaisi! Ja hoitajakonkari oikein näytti minulle miten oikeaoppisesti syötetään: otetaan lusikka ja lapetaan menemään. Kun itse olin odotellut lusikallisten välissä että vanhus ehtii edellisen niellä ennenkuin annan lisää, niin kokenut hoitaja syötti sellaisella vauhdilla että puuro ja mustikkasoppa valuivat vanhuksen kaulalle.

Tuo hoitaja on nykyään itse sitä ikäluokkaa, joka alkaa kohta olla vuodeosastoikäinen. Ehkä häntä nyt siellä joku hänen ikäluokkansa koulima hoitaja syöttää? Pesujutut kerron toisella kerralla. Samoin kuin makuuhaavajutut.

Suvaitsija

Quote from: Emo on 17.01.2013, 14:00:25
Quote from: Leso on 17.01.2013, 12:36:48
Ihme vinkumista taas.

Kohta meille räjähtää käsiin somali-muslimi-vanhusjutska, mutta sitten meillä onkin tarpeeks työvoimaa pyyhkimään pyllyä. Ei tämmöstä enää!

Eiku...  :roll:

Siitä tuleekin MIELENKIINTOISTA kun muslimivanhuksia alkaa olla maa täynnä. En osaa edes kuvitella, mitä kausteja siitä sikiää, vaikka yleensä mielikuvitukseni toimii reippaasti.

Hyvä puoli siinä on todennäköisesti se, että vanhushuolto ainakin saadaan (osittain) kuntoon. Eihän kukaan voi rasistisesti evätä somalimummojen erityistarpeita, kuten henkilökohtaista tulkkia, imaamia, halal-kokkia ja muutamaa oikeaoppisesti säkitettyä sairaanhoitajaa. Se on toki sitten eri juttu, mitä pottunokille tarjotaan...
"Turvapaikanhakijat ovat paikallisesti merkittävä tulonlähde. Laitoksen vuosibudjetti on noin kaksi miljoonaa euroa."
-Vastaanottokeskus

"Joidenkin maahanmuuttajaryhmien kohdalla työttömyys on huomattavasti muita
ryhmiä korkeammalla tasolla. Tämä on sekä haaste että mahdollisuus."
-Helsingin tila ja kehitys 2013

Enni

Quote from: Axel Cardan on 17.01.2013, 16:49:31
^ Jos joku tosiaan osaa ottaa tuon videon talteen YouTubesta niin se olisi hyvä tehdä HETI! Ja videoon voisi laittaa linkin vaikka Homman etusivulta tai jostain muusta sopivasta paikasta foorumilta. Tuo filmi on helmi!

Olen kuullut, että Youtuben videotkin ovat imuroitavissa. Homman nörttipäivystys voisi ratkaista asian.

YouTubesta osaisin kyllä ladata videoita, mutta nämä eivät kuitenkaan ole siellä, vaan tuolla ko. sivulla? Osaako joku? :)

Emo

Quote from: Axel Cardan on 17.01.2013, 16:56:11
Quote from: Enni on 17.01.2013, 16:53:08
Quote from: Axel Cardan on 17.01.2013, 16:49:31

Olen kuullut, että Youtuben videotkin ovat imuroitavissa. Homman nörttipäivystys voisi ratkaista asian.

YouTubesta osaisin kyllä ladata videoita, mutta nämä eivät kuitenkaan ole siellä, vaan tuolla ko. sivulla? Osaako joku? :)

Siis tämäkö oli se video?

http://www.youtube.com/watch?v=kCSH82rvJ9Q

Tästä helmestä minä olen puhunut mutta toki jos muitakin hyviä löytyy niin ne myös. Mutta tämä nyt ainakin on palsamoitava jälkipolville!

Sibis

Quote from: Emo on 17.01.2013, 16:48:08
En usko tuohon caustiin!

Olet ollut siellä? Töissä vai hoidettavana?

Itse olin ekakertaa kesällä 1986 töissä tk:n vuodeosastolla, ja perushoitajan sijaisen tehtäviä tein epäpätevänä. No, kuvittelin että kun syötetään niin tarkoitus on että ruoka menee vanhuksen mahaan asti vaan mitä sitä hullua! Ei mennyt kauaakaan kun minut "perehdytettiin" työhöni. Kahvia ei jäähdytellä, siitä vaan nokkamukista suuhun vaikka nielu palaisi! Ja hoitajakonkari oikein näytti minulle miten oikeaoppisesti syötetään: otetaan lusikka ja lapetaan menemään. Kun itse olin odotellut lusikallisten välissä että vanhus ehtii edellisen niellä ennenkuin annan lisää, niin kokenut hoitaja syötti sellaisella vauhdilla että puuro ja mustikkasoppa valuivat vanhuksen kaulalle.

Tuo hoitaja on nykyään itse sitä ikäluokkaa, joka alkaa kohta olla vuodeosastoikäinen. Ehkä häntä nyt siellä joku hänen ikäluokkansa koulima hoitaja syöttää? Pesujutut kerron toisella kerralla. Samoin kuin makuuhaavajutut.

Kunhan itse sinne joudun niin oletan, että itse näkemäni sukulaisteni kohtelut ja palvelut tulevat myös itselleni. Ovat olleet tosi laadukasta.

Bongattu on myös tosi dementikot ja agressiiviset JA kuitenkin pinna on riittänyt hoitsuilla.
Sanoma Oy:n mainos, jossa yhtiö kertoi: Kutsumuksemme on luoda uusi parempi maailma.

AjatusRikollinen

keepvid.com ja sinne vaan toi tuubin url ja tuolta voi valikoida millä formaatilla haluaa sen tallentaa. Tallensin jo ite. Voin meilata sitä halukkaille? Yyveetä vaan.
Al Stubbido: "Tehdään tästä rasistinen maa". https://www.youtube.com/watch?v=hIYTHG9qxmc

Leso

Quote from: Suvaitsija on 17.01.2013, 16:52:22
Hyvä puoli siinä on todennäköisesti se, että vanhushuolto ainakin saadaan (osittain) kuntoon. Eihän kukaan voi rasistisesti evätä somalimummojen erityistarpeita, kuten henkilökohtaista tulkkia, imaamia, halal-kokkia ja muutamaa oikeaoppisesti säkitettyä sairaanhoitajaa. Se on toki sitten eri juttu, mitä pottunokille tarjotaan...

Höh. Helppoa! Sitten valtio rahoittaa! Niinqu missä taas ihme ongelma?!

Emmä tajuu, paitsi näin omaa eläkekertymää vertaillessani maksamiini veroihin...
Olen myös, yleisesti välinpitämättömistä suomalaisista poiketen, miettinyt myös jopa omia vanhempiani, sitten joskus.
Veikkaan, että kulttuurillisesti rikkaammat kulttuurit "pitävät paremman huolen vanhuksistaan".

Vtu. Toi asia muuten leviää meidän käsiin kuin sanonko mikä ilman vaippaa.

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari

Taimi

Ja näin asustaa asunnoton eläkeläinen Tampereella:

http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194789110056/artikkeli/nain+tampereella+elakelainen+asunut+8+kuukautta+autossa+-+kylla+taalla+tarkenee+.html

Kyllä käy katteeks. Pyynikillä! Mä en ala, miks mä en saa asua Pyynikillä? Oma auto ja kaikki!   :P

L.N

En usko tuohon caustiin!

Ja täältä toinen ääni.

Itse olen hoiva-alan ammattilainen ja olen työskennellyt 10-20 eri hoivalaitoksessa (harjoittelupaikat mukaanlukien), joten kokemusta löytyy jonkin verran. En ikinä, en missään tapauksessa voi uskoa, että tuo juttu on sanasta sanaan totta. Ei vaan voi olla. Ei voi. Vuodessa kolme kertaa suihkussa, ja paskanfidut. Eikö yksikään omainen, edes yksi ainut, ole vuosien saatossa kiinnittänyt asiaan huomiota ja ilmoittanut epäkohdista Valviraan, poliisiin, minnekään? On päivän selvää, että epäkohtia, todennäköisesti vakavia sellaisia, löytyy, mutta juttu ampuu kyllä pahasti yli. Itse en ole koskaan nähnyt mitään vastaavaa, tai edes tuonnepäinkään. Todellakaan.

Tiedostan toki vanhusten heikon aseman, hoivatyön kiireet, alimitoitukset, opiskelijoiden laskemisen vahvuuteen, ulkoilumahdollisuuksien vähäisyyden, sen että vanhuksien ja vankien pitäisi vaihtaa paikkaa ja monta muuta kylmää faktaa. Mutta sen verran olen oppinut, etenkin täältä foorumilta, ettei kaikkea sontaa mitä mediassa sanotaan tarvi, eikä kannata, ottaa todesta. UGH!

Leso

Kannatan Puhtaan sielun ehdotusta, mutta siten, että muslimeille järjestetään omat hoitokotinsa, joihin pyllyjä menee pyyhkimään ne, jotka sitä varten tänne on saatettu.
Ilman valtionrahoitusta, jotta edes joku saisi rehellistä omaa taskurahaa.
Vaikka sitten taikaseinästä ilmaiseksi.

skrabb

Quote45 minuuttia: Kohuhoivakoti lopettaa toimintansa

45 minuuttia -ohjelman saamien tietojen mukaan viime viikolla kohua aiheuttanut Hoivapalvelu Lindan Hoivakoti Yläseppä lopettaa toimintansa helmikuun lopussa.

Lopettamisilmoitus tuli maanantaina sähköpostitse Etelä-Suomen aluehallintovirastoon hoivakodin vastaavalta johtajalta.

Etelä-Suomen aluehallintovirasto oli selvittämässä parhaillaan neljän entisen työtekijän tekemää kantelua hoivakodista. Työntekijät olivat tuoneet esille erityisesti vanhusten hygienian ja ruokahuollon puutteellisuuden. Kohuhoivakodin tapausta käsiteltiin viime viikolla 45 minuuttia -ohjelmassa.

– Aluehallintovirastoon on saatu ilmoitus siitä, että se on lopettamassa toimintansa, toteaa sosiaalihuollon johtava ylitarkastaja Eija Joensivu-Hynninen Etelä-Suomen aluehallintovirastosta.

Aluehallintovirastossa ei vielä otettu kantaa siihen, tullaanko hoivakotia koskeva kantelu tutkimaan joka tapauksessa. Peruskuntayhtymä Karviaisen mukaan Hoivakoti Yläsepän ostopalvelusopimusta olisi ollut jäljellä vielä useita vuosia.

Illan 45 minuuttia -ohjelmassa paljastuu, mitä hoivakoti Yläsepässä tapahtui kuusi vuotta sitten.
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2013/01/1696095/45-minuuttia-kohuhoivakoti-lopettaa-toimintansa

QuoteIllan 45 minuuttia -ohjelmassa paljastuu, mitä hoivakoti Yläsepässä tapahtui kuusi vuotta sitten
Jo kuusi vuotta sitten on valitettu samoista asioista, mutta mihinkään toimenpiteisiin ei ollut ryhdytty.
Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki. Ei oikeutta maassa saa, ken itse sit' ei hanki.

skrabb

QuotePäivitetty 26.1.2013 23:48, julkaistu 26.1.2013 20:56.
Lepokoteja vai rangaistuslaitoksia – nyt puhuvat vangit ja heidän vartijansa

Harri Aalto

Miekin voisin lähetä välillä lomalle vankilaan. Nehän ovat niin hyviä paikkoja; punttisalissa nostelisin painoja ja söisin hyvin.

Näin lohkaisi perussuomalaisten kansanedustaja Teuvo Hakkarainen Alma Median lehdille viime keväänä.

Hakkarainen sanoi sen, mitä kansan syvät rivit ajattelevat. Näissä mielikuvissa vankilat ovat lokoisia lepokoteja, joissa kelpaa kerätä voimia, että jaksaa taas rötöstellä.

Mutta millainen on suomalaisten vankiloiden todellisuus? Sen saavat kertoa tuhannet vangit ja heidän vartijansa Rikosseuraamusviraston suuressa vankilatutkimuksessa.

Selvitystä alustettiin neljä vankilaa käsittäneellä pilottitutkimuksella. Erikoistutkija Henrik Linderborg osaa jo sen perusteella hieman oikaista kansanedustaja Hakkaraisen ennakkokäsityksiä:

– Vangit ovat tyytyväisiä, jos suihkusta tulee lämmintä vettä ja saunan kiuas toimii.

Lue lisää sunnuntain lehdestä!
http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194791303439/artikkeli/lepokoteja+vai+rangaistuslaitoksia+nyt+puhuvat+vangit+ja+heidan+vartijansa.html

- Vanhukset olisivat tyytyväisiä, jos pääsisivät suihkuun. Saunaan saattaa päästä, jos on tuuria, mutta:
QuoteÄiti sai palovamman hoitokodin saunassa: "Vanhuksen iho rapsahtelee itsestään"
18.01.2013 10:51

MTV3:n uutisointi vanhusten huonosta kohtalosta kuohuttaa. Studio55.fi kysyi lukijoiltaan omaisten kokemuksia vanhustenhoidosta. Tämä lukijan tarina äidistään on yksi järkyttävimmistä.

Lukijamme kirjoittaa, että hänen äitinsä kokemuksia muutaman vuoden takaa on yhä tuskallista muistella.

"Äitini jalka paloi saunareissulla. Hänelle tuli isoja vesikellukoita, mutta väitettiin, että vanhan ihmisen iho rapsahtelee itsestään.

Lääkäri totesi vamman, joka tulehtuikin pahasti palovammaksi. Kukaan ei tunnustanut eikä kukaan tiennyt, että se olisi heidän aikana tapahtunut.

Tiesin sen olevan saunassa tapahtunut, koska olin äidin luona kun hän lähti saunaan, ja jalassa ei ollut silloin mitään. Kun tulin sitten myöhemmin äidin luokse, hän valitti, osoitti jalkaa ja sanoi, että sattuu."

Jätettiin ulos paisteeseen – oli kuolla lämpöhalvaukseen
[...]
http://www.studio55.fi/oikeusjakohtuus/artikkeli.shtml/1693473/aiti-sai-palovamman-hoitokodin-saunassa-vanhuksen-iho-rapsahtelee-itsestaan
Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki. Ei oikeutta maassa saa, ken itse sit' ei hanki.

Marko Parkkola

Itse kirjoitin tuonne kommentin first-world probleemistani. En nimittäin ole päässyt saunaan vuosiin. Tämän kuukauden alusta sain taas saunavuoron. Pitäisiköhän kysyä, että millä rikoksella pääsisin viikonlopuiksi vankilaan saunomaan ja nostelemaan puntteja. Viikot voin käydä töissä.