News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Asuntojen/kiinteistöjen hintakehitys Itä-Helsingissä.

Started by Jukka Wallin, 22.01.2013, 11:05:12

Previous topic - Next topic

no future

Quote from: Topi Junkkari on 24.01.2013, 12:20:38
Lueskelen ulkomaankeikan aikana kertynyttä postia.

Pinosta löytyi muun muassa Perussuomalainen-lehden tuore numero 1/2013.

Siinä on tällainen Contextiin ja minun vuokranantajaani liittyvä juttu: SATO:n järkyttävät vuokrankorotukset.

Näitä SATO:n hintoja on tullut naureskeltua ja kauhisteltua kun itse oon kämppiä katsellut. Esimerkiksi yli tonnin yksiöitä Taka-Töölössä.

Micke90

Niin no, Meri-Rastilassa taitaa vissiin olla myös katu, jonka nimi tunnetaan paremmin Mogadishu Avenuena ja koko Meri-Rastila paremmin nimellä Pikku-Mogadishu.

Tunnen yhden kaverin, joka asuu vuokralla Veräjälaaksossa ja hän kutsuu sitä paikkaa yleisesti ottaen Somalilaaksoksi.

Onko se jollekin yllätys, että mamut vaikuttavat negatiivisesti kiinteistöjen arvoon? Niin on käynyt kaikkialla Euroopassa, niin käy myös Suomessa.

Tulevaisuudessa hyvätuloiset suomalaiset tulevat asumaan mm. Punavuoressa, Eirassa ja Kalliossa ja Espoon West Endissä. Keskiluokka taas tulee asumaan mm. Sipoossa, Vihdissä, Lohjalla ja Kirkkonummella, jossa on rauhallinen ja yksikulttuurinen ympäristö.

Sitä saa mitä itse äänestää, muistakaa se!  ;D

Micke90

QuoteOmistusasuntoon minulla tuskin on koskaan enää varaa ainakaan Suomessa. No, tulipahan sitäkin lystiä nautittua kymmenkunta vuotta ensin Vallilassa ja sitten Puistolassa.

No varmaan ei olekaan, jos sinun Suomesi käsittää vain Kehä III:n sisäpuolisen maailman. Kehä III:n ulkopuolelta kellä tahansa työssäkäyvällä on varaa ostaa.

Löysin Loviisasta hyväkuntoisen omakotitalon 128 000 €. Helsingistä siihen hintaan ei saisi edes yksiötä.

Jukka Wallin

Quote from: Micke90 on 24.01.2013, 12:32:40
Niin no, Meri-Rastilassa taitaa vissiin olla myös katu, jonka nimi tunnetaan paremmin Mogadishu Avenuena ja koko Meri-Rastila paremmin nimellä Pikku-Mogadishu.

Tunnen yhden kaverin, joka asuu vuokralla Veräjälaaksossa ja hän kutsuu sitä paikkaa yleisesti ottaen Somalilaaksoksi.

Onko se jollekin yllätys, että mamut vaikuttavat negatiivisesti kiinteistöjen arvoon? Niin on käynyt kaikkialla Euroopassa, niin käy myös Suomessa.

Tulevaisuudessa hyvätuloiset suomalaiset tulevat asumaan mm. Punavuoressa, Eirassa ja Kalliossa ja Espoon West Endissä. Keskiluokka taas tulee asumaan mm. Sipoossa, Vihdissä, Lohjalla ja Kirkkonummella, jossa on rauhallinen ja yksikulttuurinen ympäristö.

Sitä saa mitä itse äänestää, muistakaa se!  ;D

Tämän antoi kyseinen välittäjä ymmärtää. Eihän sitä ennustaa millaiseksi asuinalue voi  muuttua sinä aikana kun olemme tuolla asuneet. Eli kun muutin/muutimme alueelle 1990-91 niin kyse oli varsin kivasta asuinpaikasta. Oli lapsiperheitä ja yhteillöllisyys, mutta viimeisen 5 tai 8 vuoden aikana paikka on muuttunut huolestuttavasti negatiivisempaan suuntaan.

Tuttavat vitsailivat viimeksi käydessään eräässä kokouksessa, että heidän autojen vierelle ilmaantui joukko paikallisia auttamaan pysäköinnissä ja renkaiden vaihdossa. :)
Tue Suomidemokraatit puolueeksi allekirjoittamalla kannattajakorttimme ja lähettämällä se meille.

Nikopol

Aika paha. Siis asunnon hankkiminen Rastilasta silloin kun somali-invaasio oli juuri alkamassa. Rastila/Vuosaarihan on kartalla mitä ihanteellisin paikka, meri ja viheralueita, metroyhteys, kaupat lähellä. Octavius on kertonut miten Herttoniemenrannalle kävi - sikakalliita asuntoja unelmapaikalla, ja joka taloon kiintiösomali...

Kuinka pian Abdeja alkoi liikuskella Rastilassa? Somalien saapuminen on dokumentoitu, mutta mihin ja milloin heitä alettiin asuttaa?

Pitää kaivaa tähän se Teemu Lahtisen linkkaama kartta muunkielisten osuudesta pk-seudulla.

Tässä: http://www.hel.fi/palvelukartta/?city=49&lang=fi

Klikkaa väestökartta > muunkieliset ja kauhistu.
"[romanianromani]kopla valitsi uhreiksi iäkkäitä naisia välttyäkseen yhteenotoilta miesten kanssa." Keski-Uusimaa
"Kenet Jeesus hakkaisi?" kmruuska 2012

Jukka Wallin

Quote from: Nikopol on 24.01.2013, 13:42:35
Aika paha. Siis asunnon hankkiminen Rastilasta silloin kun somali-invaasio oli juuri alkamassa. Rastila/Vuosaarihan on kartalla mitä ihanteellisin paikka, meri ja viheralueita, metroyhteys, kaupat lähellä. Octavius on kertonut miten Herttoniemenrannalle kävi - sikakalliita asuntoja unelmapaikalla, ja joka taloon kiintiösomali...

Kuinka pian Abdeja alkoi liikuskella Rastilassa? Somalien saapuminen on dokumentoitu, mutta mihin ja milloin heitä alettiin asuttaa?

Pitää kaivaa tähän se Teemu Lahtisen linkkaama kartta muunkielisten osuudesta pk-seudulla.

Aika pian alkoivat tulla ensimmäiset. Muistan kun huhuna kerrottiin tapauksista niiista sijoittajista, jotka olivat hankkineet sosiaaliviraston kautta somaleita vuokralle, maksattivat verorahoilla omat huoneistot..
Tue Suomidemokraatit puolueeksi allekirjoittamalla kannattajakorttimme ja lähettämällä se meille.

Siili

Quote from: Jukka Wallin on 24.01.2013, 13:36:51
Eihän sitä ennustaa millaiseksi asuinalue voi  muuttua sinä aikana kun olemme tuolla asuneet.

Osaavatkohan asunnonvälittäjät kysyttäessä vastata, mikä on vuokra-asuntojen osuus asuntokannasta kyseisellä alueella?  Sehän on melkoisen hyvä indikaattori gettoutumisvaaralle ja heikolle kiinteistön arvon kehittymiselle.

Lupu(kulkuri)

Quote from: Nikopol on 24.01.2013, 11:58:51
Quote from: no future on 24.01.2013, 11:41:42
ja luulisi että etenkin perheelliselle asunnossa on tärkeätä nimenomaan muut seikat kuin sen mahdollinen arvokehitys.

Jos et juuttuisi pikavoitto-sanaan, voisit lukea mikä Wallinilla ahistaa. Jos asuinalue muuttuu liian monikulttuuriseksi, on nimenomaan perheellisellä tarve nostaa kytkintä suurin. Samalla asunnon arvo sukeltaa (pääkaupunkiseudun perverssin asuntohintakehityksen contextissa = ei noudata normaalia pk-seudun arvonnousukehitystä), eikä uuden asunnoin hankkiminen ole mahdollista. Vaikka asunnosta saisi voittoa ostohintaan verrattuna, samankokoiset asunnot muualla ovat kivunneet hinnoiltaan saavuttamattomiin.

Tämä on tietysti asunnonomistajan itse ottama riski, ja kuten monessa muussakin asiassa, shit happens. On vain sangen vittumaista kun oman varallisuuden perusta, suomalaisella siis koko työelämän ajan kerätty pääoma asunto-osakkeessa, murenee noudatetun tietoisen politiikan seurauksena. On ihan sama onko segregaatiokehitys suunniteltua vai ei; se toimii mekaniikaltaan kuin se olisi suunniteltua. Kanta-asukas häviää.

Oma hima on tässä Itäkeskuksessa alueella , jota rajaavat Marjaniementie, Meripellontie, Kauppakartanonkatu ja Marjaniemen omakotitalolähiö.  Eli lähellä missä Jukka ja Topi asustavat(Harustie ilm.); tois puol`Vartsikanlahtea vain tämä.
Vuonna 2004 muutto tähän ja olen tyytyväinen sijaintiin, taloyhtiön jubinoihin, naapureihin jne.
Tämä on myös Hitas kaupungin tontilla.
Ostin asunnon, joka nyt on kotini, tarkoituksenani asua pidemmän aikaa tässä, eikä ainakaan vielä ole ilmennyt syitä miksi muuttaisin poijjes. Ne(tuntemani ihmiset), jotka ovat muuttaneet tältä alueelta muualle ovat kyllä saaneet haluamansa summan rahaa myydessään asunnon verrattuna aikoinaan maksamaansa summaan.
Silloin tällöin tulee vilkuiltua hintatason kehitystä näillä tonteilla ja ilokseni olen huomannut, että isompaa ryntäystä tähän ei ole, eikä suuremmin pois muuttajiakaan. Se nyt puuttuisi, ple, että tänne jotain trendipettereitä ryysis.
En ymmärrä Hitas-asunnoilla rahastusta: jos Hitas-systeemi aiotaan edelleen pitää elossa, täytyy Stadin saada linjattua asuntojen jakoperuste uusiksi. Vituttaa Hitsilla rahastajat: siinä on kaupungin pahimmat loiset !
Soininvaarakin on rikas teoreetikko, joka puhuu lähinnä konditionaalissa aina kun Hitas-asia puheen aiheena.
Also Sprach Hitas-asuja.

ps. Meri-Rastilan metsässä on erittäin satoisa marja- ja sienitarjonta loppukesäisin ja syksyisin.

Jukka Wallin

Jaha ihan kuin olisi jonkun pahan rokon tartuttamaa aluetta ;D Tai tulee mieleen aikoinaan lännensarja Bonanzan alkutunnus kun siinä kartta alkoi palaamaan http://www.youtube.com/watch?v=mjdRgBAY278. Toivottavasti kartta ei ole enne tulevasta?

Lupu(kulkuri)

Quote from: Jukka Wallin on 24.01.2013, 18:19:34

Jaha ihan kuin olisi jonkun pahan rokon tartuttamaa aluetta ;D Tai tulee mieleen aikoinaan lännensarja Bonanzan alkutunnus kun siinä kartta alkoi palaamaan http://www.youtube.com/watch?v=mjdRgBAY278. Toivottavasti kartta ei ole enne tulevasta?

Haah  ;D  ;D !

Tuskin palaa Meri-Rastila, eikä muukaan Idän alue ainakaan niillä mestoilla missä meri lähellä. Tai ei se meri sitä mahdollista tulipaloa tietenkään sammuta, mutta enpä muista sitten Hammarin tekemän jälkeen mitään ihmeellistä tapahtuneen tienoilla.
Sitäpaitsi: onkohan kukaan ajatellut, että jos/kun joillekin alueille haluaa muuttaa esim. venäläisiä siksi että siellä jo asuu kavereita, asuntojen hinnat nousevat, koska muuttajat kuitenkin hyvin toimeen tulevaa populaa ja haluavat frendien, tai samaa kieltä puhuvien kanssa olla lähellä/tekemisissä.
Mielestäni kuitenkin tärkeintä on: jos viihtyy kodissaan(olkoon missä tahansa) miksi pohtia rahan arvolla olemistaan ? Asustelee kun diggaa himastaan jne. Sitten kun alkaa vituttaan, muuttaa pois. Helppo sanoa tietenkin kun ei ole enää pikkuskidejä liepeillä, mutta kuitenkin näin.

ps. On tästä aina kesäisin hienoa lähteä Rastilan rantsuun pulahtaan uimaan: voi valita kummalle puolelle meren lahtea! Harvat ovat Suomenmaassa kaupungit, joissa moisen voi toteuttaa.

Viva Itä- Helsinki !

msm

Quote from: Lupu(kulkuri) on 24.01.2013, 18:54:56
Mielestäni kuitenkin tärkeintä on: jos viihtyy kodissaan(olkoon missä tahansa) miksi pohtia rahan arvolla olemistaan ? Asustelee kun diggaa himastaan jne. Sitten kun alkaa vituttaan, muuttaa pois. Helppo sanoa tietenkin kun ei ole enää pikkuskidejä liepeillä, mutta kuitenkin näin.

Asunto on tyypillisesti suomalaisen ihmisen suurin omaisuus.

Moni on laskenut sen varaan, että kun pari-kolmekymppisenä hommataan asunto, missä mahdutaan olemaan lasten kanssa, sen asunnon arvo kasvaa tai ainakin pysyy samana sinä aikana kun siinä itse asutaan ja sitten eläkkeelle siirtyessä se voidaan vaihtaa pienempään ja erotus on sitten sellaista varallisuutta, millä voidaan tukea lapsia opiskeluissaan tai vaikkapa elää itse, kun eläkerahat eivät riitä. Siinä tilanteessa on varsin ikävää, jos asunnon arvo onkin laskenut.

Lupu(kulkuri)

Quote from: msm on 24.01.2013, 19:07:53
Quote from: Lupu(kulkuri) on 24.01.2013, 18:54:56

Asunto on tyypillisesti suomalaisen ihmisen suurin omaisuus.

Moni on laskenut sen varaan, että kun pari-kolmekymppisenä hommataan asunto, missä mahdutaan olemaan lasten kanssa, sen asunnon arvo kasvaa tai ainakin pysyy samana sinä aikana kun siinä itse asutaan ja sitten eläkkeelle siirtyessä se voidaan vaihtaa pienempään ja erotus on sitten sellaista varallisuutta, millä voidaan tukea lapsia opiskeluissaan tai vaikkapa elää itse, kun eläkerahat eivät riitä. Siinä tilanteessa on varsin ikävää, jos asunnon arvo onkin laskenut.

Oman kodin arvo laskee ainoastaan silloin kun asuminen siellä käy sietämättömäksi.

Topi Junkkari

Quote from: Micke90 on 24.01.2013, 12:39:48
Löysin Loviisasta hyväkuntoisen omakotitalon 128 000 €. Helsingistä siihen hintaan ei saisi edes yksiötä.

Hyvä juttu loviisalaisille (esim. Jouko Piholle).

Minä olen helsinkiläinen ja haluan asua kotikaupungissani.

Vaikka olen alkuani muualta kotoisin, Helsinki on kotikaupunkini. Pieniä, korkeintaan vuoden mittaisia, sekoiluja huomioon ottamatta olen asunut täällä kaksikymmentä vuotta.
Ihmisiä, joilla on vakavia hallusinaatioita, ei pitäisi päästää merkittäviin julkisiin virkoihin. Lievät harhanäyt tai -äänet ei haittaa, ellei satu olemaan lentäjä tai pianonvirittäjä.

– Nimim. Joutilas Hommaforumilla 13.9.2015
http://hommaforum.org/index.php/topic,903.msg1989950.html#msg1989950

Nikopol

Missään nimessä valtion ei pidä ruveta kansalaisten sijoitusten takuumieheksi; asunnon arvonnousu tai -lasku on omistajan oma riski. Käytännössä kuitenkin omistaminen on Suomessa tullut normiksi, kun vuokramarkkinat eivät toimi ja pankkien bisnes on näin pakolla saatu toimimaan. Asunnolla on ensisjiaisesti käyttöarvo, arvonnousu ja pikavoitot ovat markkinoiden temppuilua. Arvonlasku taas voi johtua monesta asiasta.

Rakennusvirheet ja kosteusongelmat haukkaavat pientalon arvon hyvin nopeasti. Jossakin pienessä kunnassa tehdas lopettaa ja asunnot menettävät jälleenmyyntiarvonsa kun työtä ei enää ole. Joskus (hyvin harvoin) arvonlasku on seurausta huonosta kaavoitussuunnittelusta (esim viereen nousee tehdas tai bussivarikko tai, kuten Helsingissä, maaperä osoittautuu myrkylliseksi ja kokonainen kortteli kaadetaan.) Yksittäisen asunnon arvo saataa kadota jos naapuriin iskeytyy mustalaisia, mutta siinä ne riskit nyt sitten olivatkin.

Asunto valmiilta alueelta on ollut niin riskitön sijoitus ettei ainakaan kasvualueilla ole tarvinnut pelätä omaisuuden menetystä. Gentrifikaatio ja kasvu ovat tuottaneet voittoja niille joille on jostain syystä jäänyt käteen kämppä Kalliossa, Rööperissä, Pispalassa... Ääriesimerkkinä Ruotsissa Tukholman Gamla Stan joka oli rappiolla mutta ponkaisi huippukalliiksi eliitin leikkikentäksi.

Vanhoilla alueilla ei ole mitään järjellistä syytä miksei asuntojen hnta noudattaisi normaalia (= pankkien hyväksi manipuloitua) hintakehitystä. 60-70-lukujen lähiöt (Ruotsin Miljonbetong, Ranskan citét) rakennettiin rakennemuutoksen asuntopuskuriksi, eikä talojen ollut tarkoituskaan olla ikuisia. Jälkiagraarisen, urbaanistuneen yhteiskunnan ajateltiin kai hakevan muotonsa kasvavan vaurauden ja hiipuvan väestönkasvun kautta - puutarhamaisten esikaupunkien tullessa kaikkien ulottuvilla.

Suddenly, työvoimapula!

Nyt lahoavat betonikorsut täyttyvät työtä tekemättömästä turhasta joukosta. Mukava asuminen on karannut alempien desiilien veronmaksajilta aina vain kauemmas. Sen sijaan että aikansa palvelleet elementtiminkkitarhat lanattaisiin maantäytteeksi niitä remontoidaan ja uudet asuinalueet suunnitellaan, ei ihmisten toiveiden mukaisesti vaan täydennysrakentamisen, "ympäristön" ja monimuotoisuuden ehdoilla. Ylijäämäasuntojen sijaan pk-seudulla on krooninen pula - ei asunnoista, niitä riittää - vaan asunnoista joita ihmiset haluaisivat ja joihin heillä olisi varaa. Ihmisen (Homo Fennicus Horribilis) luontainen halu olla rauhassa ja omassa tilassaan on rikos ihmisyyttä kohtaan, koska yksityisautoilu ja energiatehokkuus. Silti raideliikenne ei ole merkittävästi laajentunut tsaarinajalta.

Vähin mitä hallituksen pitäisi tehdä olisi omalta osaltaan auttaa säilyttämään sellaiset olot joissa alueiden eriytyminen - Suomessa täydellinen epäongelma WWII:n jälkeen ja ennen somali-invaasiota - ei uhkaa yhteiskuntarauhaa ja kiinteän omaisuuden arvoa.

Nyt täytyykin lähteä kävelylle ja katsoa miltä se talo meidän kylässä näyttää jossa Hesarin kartan mukaan asuu enemmän kuin yksi muunkielinen hehtaarilla. Voin kyllä taata ettei mustnahalisia asu tällä puolen rataa.
"[romanianromani]kopla valitsi uhreiksi iäkkäitä naisia välttyäkseen yhteenotoilta miesten kanssa." Keski-Uusimaa
"Kenet Jeesus hakkaisi?" kmruuska 2012

Micke90

Quote from: Topi Junkkari on 24.01.2013, 19:41:33
Quote from: Micke90 on 24.01.2013, 12:39:48

Hyvä juttu loviisalaisille (esim. Jouko Piholle).

Minä olen helsinkiläinen ja haluan asua kotikaupungissani.

Vaikka olen alkuani muualta kotoisin, Helsinki on kotikaupunkini. Pieniä, korkeintaan vuoden mittaisia, sekoiluja huomioon ottamatta olen asunut täällä kaksikymmentä vuotta.

Minä olen täältä kotoisin ja asunut täällä (lähes) koko ikäni, mutta haluan ehdottomasti pois.

Talo Loviisasta oli vain yksi esimerkki. En (vielä) ostanut sitä.

vilach

Quote from: Topi Junkkari on 24.01.2013, 11:10:59Tämän asunnon vuokra on nyt 772 euroa ja nousee helmikuun alusta yli 800 euroon
Noin vuosi sitten sinä kirjoitit, että se oli 730 euroa, aika kova on nousu yhdessä vuodessa.
QuotePyydän kohteliaimmin, että veronmaksajien subventoimissa asunnoissa asuvat eivät edes puhuisi omista vuokristaan samana päivänä markkinaehtoisten hintojen kanssa.
Kaupungin asunnot eivät ole subventoituja. Niissä vaan puuttuu hirveä piilovero, joka on yksityisissä asunnoissa.

Asunnon normihinta Helsingissä 4000-5000 euroa neliöltä

Todellinen kerrostaloneliön hinta on noin 1500 euroa neliöltä, eli nykyään hinnoissa on noin 2/3 ilmaa.
Osoitteessa http://kuluttaja.etuovi.com/ voit katsoa asuntojen ja omakotitalojen hintoja suomessa. Katso siellä miten paljon uudet omakotitalot maksavat muualla Suomessa. Valitse haussa uudiskohteet, omakotitalot ja järjestä hinnan mukaan. Omakotitaloneliön rakentaminen on paljon kalliimpaa, kuin kerrostalon.

Täällä voit lukea vuokrista:
http://tilastokeskus.fi/til/asvu/2011/asvu_2011_2012-03-09_tie_001_fi.html

Keskineliövuokra vapaarahoitteisessa asunnoissa muualla Suomessa on halvempi, kuin kaupungin asunnot suurhelsingissä. Vapaarahoitteisessa asunnoissa maksetaan pääomaveroa 30%, joten niissä on "ilmaa", eli todellinen hinta on alle 8 euroa neliöltä, eli vähemmän, kuin suurhelsingissä kaupungin asunnot, eli kaupungin asunnoista tulee voittoa. Sinun asunnon veroton neliövuokra on vain pikkusen kalliimpi, kuin minun, aikana, kun on raju kaavoitusmonopoli. Minun talo on 60 luvulta, sinun todennäköisesti 80-90 luvulta. Minun vanhemmilla neliövuokra on vielä kalliimpi, kuin minulla, se nousi 9.8 euroon tämän vuoden alusta putkiremontin takia, kyseessä on 60 luvun talo. Purkamalla kaavoitusmonopolin 60 luvun talojen pääomaverottomat neliövuokrat asettuvat alle 9 euroon, eli alle kaupungin asuntojen. Pitää ajatella omilla aivoilla, eikä uskoa, mitä lehdessä kirjoitetaan. On itsestäänselvyys, että kerrostaloneliö ei voi maksaa 4000 euroa.
QuoteSadalla tonnilla ei saa yksiötä Helsingissä
http://www.kiinteistomaailma.fi/133687
Quoteeikä hoitovastike ole 100 euroa.
25 neliöisessä yksiössä on se usein 100 euroa.
QuoteKun aikoinani omistin yksiön (tosin ison sellaisen, 48 neliötä)
Missä se on nyt? Miksi siirryit kalliiseen vuokra-asuntoon, jos oli oma?
Quoteja sitä paitsi meitä asuu tässä kämpässä nykyään kaksi ihmistä
Silloin sinun vuokra on 400 euroa, eikä 800. Puhuttaessa vuokrista on tapana puhua omasta osuudesta. 400 euroa ei ole kovinkaan kallis vuokra. 800 euroa todella kallis.
400 euron vuokralla ja sinun tuloilla on varaa omistusasuntoon helsingissä.
QuotePinosta löytyi muun muassa Perussuomalainen-lehden tuore numero 1/2013.

Siinä on tällainen Contextiin ja minun vuokranantajaani liittyvä juttu: SATO:n järkyttävät vuokrankorotukset.
Huono artikkeli, ei puhuta mitään kaavoitusmonopolista.
Quote from: Micke90 on 24.01.2013, 20:09:24
Minä olen täältä kotoisin ja asunut täällä (lähes) koko ikäni, mutta haluan ehdottomasti pois.
Pois mihin? Johonkin esikaupunkiin (kerava, tuusula, kirkkonummi) vai muualle Suomeen?

Micke90

QuotePois mihin? Johonkin esikaupunkiin (kerava, tuusula, kirkkonummi) vai muualle Suomeen?

Ei ainakaan Keravalle. Keravalla on huono maine minun silmissäni.

Mihin tahansa, mistä löytyy työpaikkoja (Tampereen, Oulun, Jyväskylän, Vaasan tai Lahden seutu).

vilach

Arvoton

Muutetaan Hyrylään! Eki-setä on jo siellä! Toverinsa Paavo Lipposen bongasin eilen Espan alapäässä torin vieressä Ärrässä. Toverit eivät Itiksessä asustele.

Lupu(kulkuri)

Quote from: Arvoton on 24.01.2013, 23:33:02
Muutetaan Hyrylään! Eki-setä on jo siellä! Toverinsa Paavo Lipposen bongasin eilen Espan alapäässä torin vieressä Ärrässä. Toverit eivät Itiksessä asustele.

Hyrylässä meren kohinaa pitää kuunnella korvalappustereoilla. Kannattaako muutella sisämaahan rantsusta..?
Jukan ja Topin (ja meikäläisen)neighbourhoodeilla voi käydä skrinnaamassa meren jäällä Koivusaaret kiertäen, ja joka ikinen talvi siellä on tavannut hyviä tyyppejä. Talvella käy päinsä em.
Kesällä alueella uidaan ja purjehditaan ja paistellaan makkaraa ja kalaa nuotiolla(ahventa tulee ongella niin paljon kun viitsii nostella lahdesta) ;). "Kalavale"/ Arto Salminen; tuli mieleen: lukekaa joskus kirja jos ei ole muuta tekemistä.
Jos nyt asuntojen "hintoja" tsiigailee tässä lähistöllä ja jonkun ihme grynderin silmin katselis voi kirjuuttaa kyllä reilusti että en myisi Vuosaaren Meri-Rastilan alueelta kotiani jos siellä asustelisi, koska alue tulee olemaan lähitulevaisuudessa vielä enemmän liiketalousaluetta mitä se nykyään on.
Elämme omituisia aikoja.
Itä-Helsinkiä dissataan paljon, koska täällä asuu muualta muuttaneita paljon. Kun kävelee tosta Citymarketin Alkon puoleisesta sisäänkäynnistä läpi ostoshelvetin Revatorille joskus klo 17.30. - 18.30. tienoilla voi olla varma, että vastaan tulijoista joka toinen on muualta tullut. Joka toinen on ihan faktaa; kannattaa käydä vaikka kesälomalla kattelemassa, jos tuntuu uskomattomalta. Saman tein voi sanoa, ettei ole mitään epämiellyttävää tapahtunut joten turvallisin mielin voi laahustella ihan turististatuksellakin täällä.
Joskus vituttaa, joskus ei, oma fiiliskin tietenkin ratkoo; hienoa olisi asua vaikka Reykjavikissa, jos halajaisi mieli sinne.
Näiden "meidän talojen"(Hitas) myyntineliöhinta on kahden ja kolmen tuusan välissä. Näissä mun mielestä pätee ja toteutuu hyvinkin toi hitas-idea käytännössä.
Aamen.

edit. vaihdin v- kirjaimen V - kirjaimeksi "Vuosaaren"- sanaan.
Sitäpaitsi: tietääkö monikaan, että Meri-Rastilan metsässä on lähdelampi ..?

Ajattelija2008

(http://somaliswiss.files.wordpress.com/2011/02/mogadishu1.jpg?w=468)Meri-Rastila vuonna 2050.

Lupu(kulkuri)

Lupu(kulkuri)

Quote from: Lupu(kulkuri) on 25.01.2013, 02:45:02
http://fi.wikipedia.org/wiki/Cirrus_%28tornitalo%29

Vuosaari 2013.

Olisi hankalaa asua yläkerroksissa. En ole koskaan käynyt tuolla.
Huimaa jo katutason baarissakin tsiigailla tota.

Micke90

Sinulle siis kelpaa pohjoissuomen ilmasto ja pimeä talvi?

*reps*

Etelä-Suomen ilmasto on tosiaan niin paljon parempi!  ;D

Muualla Suomessa on rauhallisempi elämänrytmi, vähemmän ählämeitä ja halvemmat hinnat.

RP

Quote from: vilach on 25.01.2013, 12:51:52
Helsingissä rakennusalan työttömyysongelman voi ratkaista yhdessä yössä: kaavoitetaan santahamina asuinrakentamiseen, sinne mahtuu asuntoja lähes 100.000 asukkaalle.

Kaupunki voisi itse tehdä monta asiaa, Santahaminan kaavoittaminen omavaltaisesti ei kuitenkin kuulu tuohon joukkoon.
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Faidros.

Pääkaupunkiseudun itäisissä osissa, joissa "white flight" on voimissaan, niin eikö sieltä kannattaisi sijoittajan ostaa asuntoja, hintojen laskun myötä? Vuokranmaksu on varma(veronmaksajat) ja jos osunto on mennyt päreiksi, niin remontti hoidetaan taas veronmaksajan piikkiin.
Vuokrahintoja ei laske myöskään vapaiden markkinoiden lait, koska valde maksaa...

Olenko aivan totaalisen väärässä?
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

possu

Quote from: Jukka Wallin on 22.01.2013, 13:12:47Myös kansainvälistäkin seuraa on yllinkyllin. Suorastaan mokuttajien paratiisi.
Saisitko myytyä kämpän jollekin mokuttajalle tuolla myyntipuheella?
Mitä useampi nakki sen parempi soppa.
--Riku Karvakuono

Voileipä ilman voita on kuin kukkaruukku ilman kukkaa.
--possu

I am fond of pigs. Dogs look up to us. Cats look down to us. Pigs treat us as equals.
--Winston S. Churchill

junakohtaus

Quote from: Faidros. on 25.01.2013, 13:34:26
Pääkaupunkiseudun itäisissä osissa, joissa "white flight" on voimissaan, niin eikö sieltä kannattaisi sijoittajan ostaa asuntoja, hintojen laskun myötä? Vuokranmaksu on varma(veronmaksajat) ja jos osunto on mennyt päreiksi, niin remontti hoidetaan taas veronmaksajan piikkiin.
Vuokrahintoja ei laske myöskään vapaiden markkinoiden lait, koska valde maksaa...

Olenko aivan totaalisen väärässä?

Valkovuotoa vain ei asiaksi asti oikein näy eivätkä hinnat ole laskussa.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Topi Junkkari

Quote from: vilach on 24.01.2013, 22:31:17
Quote from: Topi Junkkari on 24.01.2013, 11:10:59Tämän asunnon vuokra on nyt 772 euroa ja nousee helmikuun alusta yli 800 euroon
Noin vuosi sitten sinä kirjoitit, että se oli 730 euroa, aika kova on nousu yhdessä vuodessa.

Näin on, Sato on riistofirma ja korottaa vuokraa joka vuosi niin paljon kuin aravasäännösten puitteissa pystyy. Olen asunut tässä kohta puolitoista vuotta, ja vuokra on noussut kahteen otteeseen noin 40 eurolla, aina helmikuun alusta lukien.

QuoteAsunnon normihinta Helsingissä 4000-5000 euroa neliöltä.
Todellinen kerrostaloneliön hinta on noin 1500 euroa neliöltä, eli nykyään hinnoissa on noin 2/3 ilmaa.
Osoitteessa http://kuluttaja.etuovi.com/ voit katsoa asuntojen ja omakotitalojen hintoja suomessa. Katso siellä miten paljon uudet omakotitalot maksavat muualla Suomessa.

Markkinataloudessa minkä tahansa hyödykkeen todellinen hinta on se, mitä ostaja suostuu maksamaan. Yksi aivan alkeellisimmista taloustieteen käsitteistä on kysynnän hintajousto, googlaa vaikka. Kaipaat selvästikin jonkinlaiseen komentotalouteen, jossa julkinen sektori määrää, paljonko "todellinen" hinta on.

Se, mitä omakotitalot maksavat muualla Suomessa, on meidän helsinkiläisten kannalta täysin irrelevanttia tietoa. Minulla ei ole mitään näköpiirissä olevaa intressiä muuttaa muualle Suomeen. Minua kiinnostaa asumisen hinta ensisijaisesti Helsingissä ja toissijaisesti eräässä toisessa maassa, jonka tarkempi nimeäminen jääköön tällä kertaa.

QuoteKun aikoinani omistin yksiön (tosin ison sellaisen, 48 neliötä)
Missä se on nyt? Miksi siirryit kalliiseen vuokra-asuntoon, jos oli oma?

Elämäntilanteen muutoksen vuoksi. Oletko kuullut sitä vitsiä eronneesta Barbie-nukesta, joka maksaa kolme kertaa tavallisen Barbien verran, koska sillä on Kenin auto, Kenin talo jne.?

Arvaa, olenko miettinyt aika monta kertaa, miksi en eronnut avioliitosta kahta vuotta aikaisemmin kuin tosiasiassa tapahtui? Tuolloin minä olisin ollut taloudellisesti vahvoilla ja exäni olisi jäänyt nuolemaan näppejään, myöhemmin tilanne oli jo toisin päin.

Quoteja sitä paitsi meitä asuu tässä kämpässä nykyään kaksi ihmistä
Silloin sinun vuokra on 400 euroa, eikä 800. Puhuttaessa vuokrista on tapana puhua omasta osuudesta.

Se, millä tavoin vuokra ja muut elinkustannukset jaetaan erilaisissa yhteisasumisjärjestelyissä, on aika vahvasti off-topiccia, mutta vinkkinä kerrottakoon, että on muitakin vaihtoehtoja kuin kaavamainen 50/50. Olen elämäni varrella muun muassa elättänyt opiskelevaa puolisoa, joka ei opintojen viivästymisen vuoksi saanut enää opintotukea, olen pitänyt veljeäni alivuokralaisena edulliseen hintaan, olen asunut halvalla vuokralla ulkomailla asuvan ja Suomen vuokratasosta vieraantuneen henkilön kämpässä, olen käyttänyt osaa asunnostani yritystoimintaan jne. jne. Monella muulla on varmasti ollut paljon eksoottisempiakin järjestelyjä.

Quote from: vilach on 25.01.2013, 12:51:52
Topi Junkkarille, joka väitti, että kaupungin asuntoja tuetaan:

Oi, ihan nimeltä mainiten sain linkkilistan. Kiitos!

Totta kai kaupungin asuntoja tuetaan julkisista varoista. Todisteeksi riittää se, että vertailukelpoiset asunnot (sama kaupunginosa, suunnilleen sama rakentamisvuosi, sama neliömäärä) ovat kaupungin vuokrataloissa selvästi halvempia kuin vaikkapa Saton tai VVO:n aravalainoitetuissa (= hintasäännellyissä) taloissa, eikä vapaiden markkinoiden vuokrista voi edes puhua samana päivänä.

Lisäksi on itsestäänselvää, että kaupungin asunnoissa asuvat ovat keskimääräistä useammin sosiaalipalvelujen asiakkaita, monet heistä asuvat käytännössä ilmaiseksi.

Taidanpa pistäytyä illemmalla lähiöbaarissa ja kysellä vuokria sellaisilta kanta-asiakkailta, joiden tiedän asuvan Helsingin kaupungin tai sen hallinnassa olevien yhtiöiden vuokralaisina. Toisaalta siellä olisi ns. häppäri kello 17 asti :D

QuoteHelsingissä rakennusalan työttömyysongelman voi ratkaista yhdessä yössä: kaavoitetaan santahamina asuinrakentamiseen, sinne mahtuu asuntoja lähes 100.000 asukkaalle.

Tässä on vain se ongelma, että Santahamina on varuskunta-alue ja maan tärkeimmän kaupunkiseudun maanpuolustus tukeutuu vahvasti Santahaminan varuskuntaan.

Rakennusalan työttömyysongelma johtuu siitä, että työt on siirretty alihankkijan alihankkijan itäeurooppalaiselle alihankkijalle. Suomalainen politiikka ei voi juurikaan vaikuttaa asiaan, ellemme eroa EU:sta, mikä on äärimmäisen epätodennäköistä.

Asuntopula tietyillä alueilla puolestaan johtuu järjestelmällisestä liikaväestön maahantuonnista. Tähän asiaan voimme politiikalla vaikuttaa, ja sen takia olemme tällä foorumilla ja monet meistä myös jossakin puolueessa tai järjestössä.

Minun tekee mieli poistaa varmistin joka kerran, kun kuulen ehdotuksia rakennetun kulttuuriympäristön tuhoamisesta lyhytjänteisen ja nurkkakuntaisen asuntopolitiikan vuoksi. Sitten, kun Vantaa lopulta menee konkurssiin ja anoo polvillaan liittymistä Helsinkiin, kukaan selväjärkinen tuskin enää höpöttää vaikkapa Malmin lentoaseman tai Santahaminan varuskunnan kaavoittamisesta yhtään mitään.

(http://www.hs.fi/kuvat/iso_webkuva/1135248854297.gif)
Ihmisiä, joilla on vakavia hallusinaatioita, ei pitäisi päästää merkittäviin julkisiin virkoihin. Lievät harhanäyt tai -äänet ei haittaa, ellei satu olemaan lentäjä tai pianonvirittäjä.

– Nimim. Joutilas Hommaforumilla 13.9.2015
http://hommaforum.org/index.php/topic,903.msg1989950.html#msg1989950